Jump to content

TOM - En høst i forventning


pluss201

Recommended Posts

Jeg kan jo legge til, at Interseroh (Tysklands største pantesystem) har samarbeide med Tomra og MRV. Siden ALDI kun tester disse to, vil jeg tippe at ALDI vil benytte Interseroh sitt logistikk system.

 

Wincor Nixdorf synes å være spilt ut over sidelinjen når det gjelder ALDI. I det hele tatt er det svært stille rundt Wincor, noe som absolutt ikke er et problem.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1,8k
  • Created
  • Last Reply

Takk for rask respons, Tekniker'n.

 

Vil forøvrig anbefale dem av dere som er interessert i hva som er status på pant i statene å lese følgende artikkel: Is It Still Worth It for a Nickel?

 

Mye interessant informasjon i denne.

 

Og her er enda en:

 

Getting cash for recycling no easy task

Link to comment
Share on other sites

Analytiker om Tomra

 

Hvor går Tomra-aksjen? Analytiker kommenterer.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (16.8.05 08:47)

 

 

I dagens morgenrapport fra Investtech beskrives Tomra som en kjøpskandidat.

– Tomra Systems har steget opp mot taket i en tilnærmet horisontal trendkanal. Videre utvikling innenfor trendkanalen indikeres og dagens kursnivå kan være en god utgangskurs. Beveger seg i en rektangelformasjon mellom støtte på 33,42 kroner og motstand på 35,95 kroner. Etablert brudd på et av disse nivåene vil signalisere videre retning, skriver analytikeren.

 

– Ga kjøpssignal fra en omvendt-hode-og-skuldre-formasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 29,11 kroner. Videre oppgang til 35,87 kroner eller mer er signalisert. Aksjen nærmer seg støtten ved ca. 33,00 kroner, noe som kan gi en reaksjon opp. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Dette styrker aksjen og øker muligheten for et brudd opp. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt. Middels lang sikt: Kjøpskandidat, avslutter analytikeren.

 

I går sluttet Tomra-aksjen på 34,80 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Tomra kutter 35 årsverk

 

 

90575_1_jpg_77899f.jpg

KUTTER: Amund Skarholt tok over som Tomras toppsjef i april. Nå kutter han i bemanningen, og vurderer salg av produksjonsbedriften

 

 

 

 

Tomra kutter bemanningen med 35 årsverk i morselskapet. Returautomatselskapet vurderer også å selge Tomra Productions i Lier.

 

Marit Helland

 

 

Det bekrefter konsernsjef Amund Skarholt til Budstikka. Mandag var det allmøte både i morselskapet på Drengsrud og i produksjonsselskapet i Lier.

 

 

 

Tomra skal bruke to måneder på å utrede om produksjonsselskapet skal bli solgt. Blir konklusjonen salg, vil det være farvel til all produksjon ved den tradisjonsrike hjørnestensbedriften.

 

- Det er riktig, men vi vil da sikre oss i forhold til den nye eieren slik at vi kan kjøpe produksjonstjenester derfra, sa konsernsjef Amund Skarholt til Budstikka i går kveld.

 

 

Skeptisk

- De ansatte i Tomra Productions, meg selv inkludert, er i utgangspunktet skeptiske til, og imot, planene om salg. Personlig mener jeg den nære kontakten mellom utvikling på Drengsrud og produksjon i Lier har vært og vil være en styrke for Tomra, sier Klaus Nærø fra Asker, en av to ansatterepresentanter i Tomra-styret.

 

 

Konsernsjef Skarholt mener for sin del at Tomra Productions vil være best tjent med å være eid av et alternativt produksjonsselskap, men understreker at han avventer utredningens konklusjon.

 

 

- Måten man har produsert på har vært fordelaktig i forhold til hvordan man historisk har drevet. Men ting endrer seg. I dag jobber vi med færre modeller og har større produksjonsserier. Et annet produksjonsselskap vil kunne tilføre Tomra Productions større kunnskap og erfaring i forhold til det å drive produksjon, sier han.

 

 

Ingen kjøpere

- Har dere noen kjøpere?

 

 

- Nei, men vi har testet ut ideen på noen alternative produksjonsbedrifter og har fått positivt respons. Skarholt sier Tomra ikke ønsker å legge ned produksjonen i Norge.

 

 

- Men dersom en ny eier etter hvert flytter produksjonen ut av landet er det vel lite dere kan gjøre?

 

 

- Vi må sikre oss at vi får tilfredsstilt behovene våre, og slik det er nå ønsker vi produksjonen i nærheten av markedene i Norden. Men ser vi i et fem til ti års perspektiv, er det jo vanskeligere å si noe sikkert, mener Skarholt.

 

 

Nedbemanning

Når det gjelder nedbemanningen, er reduksjonen på 35 årsverk i Norge. 13 har allerede sluttet frivillig, ifølge Skarholt. De øvrige 22 skal kuttes i løpet av høsten. De det gjelder vil få beskjed senere i høst, trolig i november. De aktuelle jobber både i forskning, enginering og administrasjon.

 

 

- Er det snakk om rene oppsigelser?

 

 

- Det vet vi ikke ennå. Noen slutter kanskje også frivillig, sier Skarholt.

 

 

Begrunnelsen Skarholt oppgir er som følger:

 

 

- Vi er nødt til å skape et konkurransedyktig Tomra. Den senere tiden har kostnadene økt, mens inntektene har gått ned. Det kan ikke fortsette. Totalt på verdensbasis skal vi kutte med 80 millioner kroner. Det betyr at rundt 40 årsverk kuttes utenfor Norge, i tillegg til de 35 her.

 

 

 

 

Publisert: 16.08.2005 09:42

 

 

http://www.budstikka.no/redaksjonelt/nyhet...rticleID=204763

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker dette. Dette er også trenden internasjonalt også(ikke dermed sagt at det gjør det mere riktig..)

 

Det er vel ingen tvil om at slike tiltak vil kunne gjøre Tomra mer kostnadseffektivt.

Skarholt har påpekt dette fra dag 1 i Tomra, at mye kan gjøres mer rasjonelt. Må si at han jammen holder ord!

 

Tomra sitter med teknologien/patenter/kunskapen og vil sette produksjonen ut på anbud. Dette vil styrke selskapet i å holde/øke marginene.

 

Regner med at det ikke er lenge før vi får vite mer om produksjon i utlandet.

 

DETTE ER BULL, BRA, SKARHOLT! :)

 

Jeg er litt usikker på om jeg liker strategien til Skarholt. Jeg synes det blir vel defensivt. Hva synes dere?

48864[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Ownership structure

 

 

Registered at 15 August, 2005 Number of shares Ownership

 

 

1. Folketrygdfondet 18 473 100 10,3 %

2. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 7 242 555 4,1 %

3. State Street Bank & Client Omnibus D 5 248 253 2,9 %

4 Orkla ASA 4 456 000 2,5 %

5. Morgan Stanley & Co. S/A Custrom Segrega 3 733 719 2,1 %

6. Vital Forsikring ASA DnB NOR Kapitalforvaltning 3 660 789 2,1 %

7. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 099 063 1,7 %

8. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 2 810 446 1,6 %

9. SIS Segaintersettle 2 575 327 1,4 %

10. VPF DNB NOR Norge 2 533 438 1,4 %

11. Nordea Bank Denmark S/A Nordea (DK) CCA 2 485 297 1,4 %

12. Skandinaviska Enskil A/C Clients Account 2 463 111 1,4 %

13. Euroclear Bank S.A./25% Clients 2 198 206 1,2 %

14. VPF Avanse Norge (I) 2 106 627 1,2 %

15. Lombard Odier Darier General Dossier 1 973 398 1,1 %

16. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA Mellon No 1 944 884 1,1 %

17. Skagen Vekst 1 903 500 1,1 %

18. DnB NOR Bank ASA Investeringsdivisjon 1 738 659 1,0 %

19. KLP Forsikring Aksje 1 696 450 1,0 %

20. JP Morgan Chase Bank M.Stanley Norway Equ 1 591 700 0,9 %

 

Total 73 934 522 41,4 %

Other shareholders 104 552 037 58,6 %

Total (15 127 shareholders) 178 486 559 100,0 %

 

Shares owned by Norwegian shareholders 111 292 500 62,4 %

 

Shares owned by foreign shareholders 67 194 059 37,6 %

 

Total 178 486 559 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Tomras core business er ikke produksjon av panteautomater. Dette gjør andre selskaper mye bedre enn Tomra.

 

Skarholt har tatt opp spørsmål som har vært upopulære i ledelsen, og snur og vender på hver eneste stein for å finne frem til hvordan Tomra skal bli et selskap for fremtiden.

 

Vi Tomra-investorer kan se fremtiden lyst i møte med en slik mann bak rattet.

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

- Trodde det var kuttet nok

 

 

- Vi hadde en runde i fjor høst hvor det ble kuttet 26 ansatte og trodde det skulle holde, sier ansatterepresentant Karen Michelet i Tomra.

 

Hun påpeker at de ansatte selvsagt ikke liker det som skjer og at kutt alltid er dramatisk.

 

- Men vi må vel bare ta til etterretning at kuttene må til for å stable økonomien på beina igjen. Denne gangen er de ansatte heldigvis blitt varslet på forhånd. Sist fikk vi bare en liste med navn. Vi føler oss mer involverte denne gangen, sier Michelet.

 

 

Publisert: 16.08.2005 09:42

 

LINK:

 

- Trodde det var kuttet nok

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Husk at Skarholt sier at produksjonen evnt. skal selges, for så å kjøpe igjen tjenester/produksjon derfra. Masse kostnader å spare.

Dessuten har Tomra sikkert MEGET god oversikt over selskaper som er klare til å produsere automater i utlandet. Vi vet jo allerede at Partnertech skal starte med Uno`n i disse dager(i Polen), de har sikkkert mer kapasitet. Og ellers er det MANGE andre som Tomra sikkert har hentet inn priser fra.

 

Produksjon/montering av slike automater er ikke veldig komplisert, det tror jeg faktisk jeg kunne greie også. Utvikling er derimot noe annet... ;)

 

Takler Tomra ordre på 10.000 vis... maskiner til Tskland på kort tid?

Skjønner Skarholt sin strategi, men ligger vi ikke i startgropa på enorme volumer nå?

Er produksjonskapasiteten sterk nok, om store ordre materialiserer seg?

Tyskland, Japan???

48878[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

NL

 

Litt de samme tankene jeg sitter igjen med.

 

Vi får håpe at effektiviseringen ikke går på bekostning av produksjonskapasitet og ant. solgte enheter. I så fall må det kompenseres av veldig gode marginer.

 

Med tanke på Tyskland, så hadde det i mine øyne vært mer bull dersom det var snakk om å hente inn flere ansatte for å få opp produksjonen og salg.

 

På sikt er jeg enig i outsourcing av produksjonen, men jeg er usikker på om det er riktig tidspunkt å sette igang disse prosessene nå rett før Tyskland materialiserer seg. Kjedelig om TOM ikke er godt rustet når ordrene "strømmer inn" fra Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Hegnar har denne artikkelen i dag

 

 

 

 

Anbefaler tre aksjer

 

Orion Securities trekker frem tre aksjer det kan være verdt å ta en nærmere titt på.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (16.8.05 10:04)

 

 

Relaterte artikler

- To aksjetips - Nyheter løfter aksjer

- Tidenes største IT-blemme? - Uten en tråd

 

 

 

 

I dagens rapport fra Orion Securities beskrives tre selskaper som dagens case.

 

 

 

Tomra: Vi anbefaler tradingkjøp forutsatt at man respekterer stop loss ved 33,50.

Hafslund A: Selskapet er muligens børsens billigste energiaksje, og vi ser fortsatt potensial i kursen.

Star Reefers: Rederiet er en av våre favoritter foran høysesongen i kjøleskipsmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

NL

 

Litt de samme tankene jeg sitter igjen med.

 

Vi får håpe at effektiviseringen ikke går på bekostning av produksjonskapasitet og ant. solgte enheter. I så fall må det kompenseres av veldig gode marginer.

 

Med tanke på Tyskland, så hadde det i mine øyne vært mer bull dersom det var snakk om å hente inn flere ansatte for å få opp produksjonen og salg.

 

På sikt er jeg enig i outsourcing av produksjonen, men jeg er usikker på om det er riktig tidspunkt å sette igang disse prosessene nå rett før Tyskland materialiserer seg. Kjedelig om TOM ikke er godt rustet når ordrene "strømmer inn" fra Tyskland.

48882[/snapback]

 

Ja, det er nettopp dette med kapasiteten nå på kort sikt jeg er litt bekymret for også.

På sikt, er det sikkert glimrende å outsource, men klarer de å stable et produksjonsapparat på beina NÅ.....? I Norge eller utlandet?

Men som Zoonic sier så har de kanskje allerede bedrifter som står klare til å takle slike oppdrag på samlebånd.....

Sikkert bedrifter som klarer langt raskere prod.hastighet en Tomra selv klarer i dag.

 

Forøvrig er vel Lier akkurat utvidet..... (ironisk nok...) :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Northern Lights :)

 

Jeg tror kanskje du kan ha misforstått. Skarholt snakker om salg av "Tomra Productions". Det betyr ikke at produksjonsselskapet skal legges ned, det betyr jo bare nye eiere. Hva disse nye eierne evt. velger å gjøre flere år frem i tid, er en svært hypotetisk diskusjon.

 

Det er overhode ingen grunn til å bekymre seg for produksjonskapasiteten i denne prosessen. Produksjonsselskapet består, med samme ansatte og kompetanse, selv om det sikkert blir endringer etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Et salg av Tomra Productions er positivt på flere måter:

 

1.

Tomra får synliggjort de underliggende verdier. Et salg av produksjonsselskapet gir penger på bok.

 

2.

Produksjonen blir sannsynligvis rimeligere, dvs. bedre marginer og lavere kostnader. Dette er nok Skarholts intensjon med dette grepet. Som aksjonær applauderer jeg dette sterke fokuset på lønnsomhet.

 

3.

Produksjonen blir mere fleksibel, og Tomra vil kunne være i stand til å takle svingende produksjonsetterspørsel på en mere kostnads effektiv måte.

 

 

Skarholt er noe nytt i Tomra sammenheng, og takk for det.

Link to comment
Share on other sites

Jada, og salg av saker og ting. bringer jo cash inn i kassa. Salg av virksomheten i Brasil og produksjonen i Lier(meget moderne), ville samlet gi et betydelig bidrag, som Tomra kan bruke til vidreutvikling og utbytter f.eks.

 

Vanskelig å annslå et beløp, men det må være snakk om flere titalls millioner, kanskje 2-300 mill... :huh:

 

I tillegg økes/bedres marginene.... :)

 

MARKEDSTILPASSING ER DETTE!

Link to comment
Share on other sites

Litt merkelig at markedet ikke tar det bedre imot.

 

Tomra Systems (TOM)

Sist omsatt: 34,80 0,00 0,00%

Kjøp Salg Høy Lav Volum Verdi Post Tid Sluttkurs

34,80 34,90 35,10 34,70 1,29M 45,10M 200 13:15 34,80

Link to comment
Share on other sites

Norse Securities er det siste "huset" i rekken som har blitt positive til Tomra. De har da også vist dette med å handle bra den siste tiden. De nærmer seg 1mill aksjer i nettokjøp siden 4.8.(inkl. dagens forløpige tall)

 

Ser ut som Norse Securities også går ut med en kjøpsanbefaling på Tomra Systems i dag.

Link

48918[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Norse oppdaterer sine "anbefalinger" i sin daglige morgenrapport - dette er "tekniske trading kandidater" hvor kategoriene er Kjøp, Kjøp på svakhet, Salg, og selg på Styrke. Så jeg tror den anbefalingen - som jeg alltid ignorerer - gjelder en dag om gangen. En dag er ikke nok for Tomra må vi vel kunne si....

Link to comment
Share on other sites

Artikkel i Drammens Tidende

 

 

Kan bli solgt

 

Vi vil vurdere å overlate produksjonen til en stor industriell produsent, vi vurderer også å flytte deler av produksjonen til et lavkostland og vi vurderer fortsatt å beholde produksjonen selv, sier Harald Henriksen, sjef for Tomra Technology til Drammens Tidende.

 

 

Den er også tilpasset mange forskjellige modeller, men nå skal Tomra standardisere produktutvalget for å kunne øke volumet.

 

LINK HER

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...