Jump to content

TOM - En høst i forventning


pluss201

Recommended Posts

2,7 mill aksjer omsatt i løpet av dagens 2 første børs-timer til snittkurs ca 50,50 er grei start på dagen mht å befeste kurs på 50< i tiden fremover.

 

Og dette uten ordre-nyheter fra Tyskland eller England-nyheter.

 

Synes det ser greit ut jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1,8k
  • Created
  • Last Reply

Her er hele artikkelen fra Finansavisen idag:

 

Pantefest til 600 mill.

 

I fjor høst løsnet det tyske pantemarkedet, og Tomra sikret

automatleveranser til 600 millioner før jul.

 

Av Per Christian Haugen

per.christian.haugen@finansavisen.no

 

Så langt er det Tomra og erkerivalen Wincor Nixdorf som har knivet om

kontraktene. Tyske dagligvarekjeder har bestilt 6.400 automater, inkludert

oppgraderinger av gamle maskiner, og av dette har Tomra sikret seg 60

prosent.

ð Vi har sagt at vi skal ha mellom 50 og 70 prosent, så dette er jeg

veldig komfortabel med, sier konsernsjef Amund Skarholt i Tomra.

Gjennombruddet kom med dagligvaregiganten Aldi Süd, som bestilte 1.650

automater fra Tomra den 4. oktober. Deretter fulgte Aldi Nord opp med en

bestilling på 2.500 automater fra Wincor Nixdorf - den hittil største

kontrakten.

I november og desember landet Tomra kontrakter med Marktkauf og Metro, før

Edeka plasserte sin storordre. Edeka, som er størst på dagligvare i

Tyskland, kjøpte 900 automater fra Tomra pluss oppgradering av 550

automater.

 

Stort marked

Tomra-sjefen vil ikke gå ut med hvor stort kontraktsvolumet har vært i

kroner. Etter det Finansavisen erfarer er det snakk om kontrakter på rundt

600 millioner kroner. Foreløpig er det delt ut 6.400 automater, men

likevel er det bare starten på det tyske eventyret.

ð Vi har sagt at totalmarkedet i Tyskland er mellom 30.000 og 40.000

automater. I det tallet ligger det oppgraderinger av 5.000 automater, sier

Skarholt.

Tomra-sjefen forventer at utrullingen vil strekke inn i første halvår av

2008.

 

HB-Amund_Skarholt__T_80858h.jpg

 

ð Det blir litt i første kvartal. Deretter kommer det med fullt trykk i

andre kvartal, sier han.

Av volumet landet så langt, skal nær sagt hele maskinparken være ute i

butikk i løpet av første halvår.

ð Vi greier fortsatt å levere i første halvår, men det er

underleverandørene som er knappheten her, sier Skarholt.

Tomra benytter blant annet samme underleverandør som tyske Wincor Nixdorf

på komprimeringsteknologien.

 

Flere i vente

På nyåret er Tomra i samtaler med en rekke aktører, og det ligger

forventninger i markedet om at kontraktsrushet fortsetter utover vinteren.

ð Vi fortsetter å forhandle og diskuterer om kontrakter som fortsatt ikke

er avgjort.

Innen Tyskland er over, så håper Tomra at andre markeder med andre

løsninger og behov vil ta over slik at selskapet kan beholde topplinjen

selv om nysalget av automater i Tyskland reduseres.

 

__________

Link to comment
Share on other sites

Vollvik har mer i Tomra

 

Idar Vollvik har kjøpt enda mer Tomra. - Jeg skal selge meg gradvis ned mot 60 kroner, sier han til HegnarOnline.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (4.1.06 10:50)

 

På en fersk aksjonæroversikt i Tomra dukket Idar Vollvik opp som 17. største eier med sine 1,47 millioner aksjer, tilsvarende en andel på 0,8 prosent.

 

Men Chess-sjefen har kjøpt enda mer enn som så. Overfor HegnarOnline røper Vollvik at han, privat og gjennom VG Invest, sitter på 1,9 millioner aksjer i panteautomatselskapet. Dermed er han oppe i en eierandel på 1,06 prosent.

 

- Min eneste motivasjon for denne investeringen er å tjene penger. Skal selge meg gradvis ned mot 60 kroner, sier Vollvik, som legger til at han ikke har noen spesiell kunnskap om aksjen.

 

- Jeg har kun stor tro på at europeerne også etterhvert må bli miljøbevisste, avslutter Chess-sjefen overfor HegnarOnline.

 

Tomra-aksjen var en av vinnerne på Oslo Børs i går, med en oppgang på 4,9 prosent til 50,75 kroner. Det tjente Vollvik nærmere 4,5 millioner kroner på.

 

I dag går det ikke like bra. Tomra-aksjen er sist omsatt for 50,50 kroner, ned 0,5 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Det skal Vollvik ha: Han er ærlig. Skal ut igjen litt etter litt på veien opp mot 60. OK strategi, enkel og grei.

 

Men, det kan straks bli til at han endrer mening underveis, hvis det viser seg å gå veien i både Tyskland, England og Nederland (og evt etterhvert flere stater i USA).

 

Vi får nå se....

Link to comment
Share on other sites

GODE NYHETER?

 

Nå fins det muligens ennå en grunn til å kjøpe Tomraaksjer.

 

Nå blir forretningsområdet til EDEKA utvidet med 550 Jet-stasjoner. Det er muligens grunn til å tro at også disse stasjonene skal ha automater fra 1. mai. Det er selvfølgelig snakk om mindre automater. Sammen med Edeka kan Tomra kanskje gjøre et viktig inntog i bensinstasjonsmarkedet.

 

Mit Lekkerland in die Tankstellen

 

 

Der Einzelhandelsriese Edeka geht einem Pressebericht zufolge eine Allianz mit Europas größten Tabak-, Getränke- und Süßwarengroßhändler Lekkerland ein, um im deutschen Tankstellengeschäft Fuß zu fassen. Eine entsprechende Zusammenarbeit habe das Bonner Bundeskartellamt genehmigt.

 

 

Hamburg - " Die Zusammenarbeit ist bis Ende 2008 befristet" , sagte eine Sprecherin der Wettbewerbsbehörde dem " Handelsblatt" . Die Kooperation sehe vor, dass Lekkerland ab Februar als Subunternehmer für die Edeka-Tochter Spar zunächst alle 550 Jet-Stationen des Mineralölmultis Conoco Phillips in Deutschland beliefere. Das Geschäft umfasse ein Umsatzvolumen von bis zu 400 Millionen Euro.

 

Eine Sprecherin von Lekkerland habe bestätigt, dass das Unternehmen für Spar alle Jet-Stationen ab Februar beliefern werde. Spar und Conoco hätten einen Kommentar abgelehnt. Edeka sei für eine Stellungnahme nicht zu erreichen gewesen.

 

Edeka hatte die finanziell angeschlagene Spar im vergangenen Jahr erworben und damit auch das bisher von Spar betriebene Tankstellengeschäft mit Conoco Phillips übernommen, wie es hieß. Wie aus Unternehmenskreisen verlaute, hätten Spar und Lekkerland einen entsprechenden Vorvertrag unterzeichnet.

 

Die Zusammenarbeit sei der erste Baustein einer weitreichenden Allianz der beiden Konzerne auf dem deutschen Tankstellenmarkt, heiße es in Firmenkreisen. Edeka plane mittelfristig eine bundesweite Kette von mehr als 250 Spar-Express-Shops an den Jet-Stationen zu eröffnen. Sie sollen ebenfalls durch Lekkerland beliefert werden, verlaute aus Unternehmenskreisen. Spar habe bereits zehn Express-Shops erfolgreich getestet.

 

Lekkerland ist einer der führenden Lieferanten von Tankstellen in Deutschland. Die Firma ist bereits bei allen großen Tankstellenketten wie Aral, Shell, Esso, Total und OMV für die Shops zuständig. Lekkerland setzte 2004 mehr als 8,35 Milliarden Euro um. Davon entfielen mehr als drei Milliarden Euro auf das Tankstellengeschäft.

 

 

Quelle: http://www.manager-magazin.de/unternehmen/...,393255,00.html

Link to comment
Share on other sites

Hei LHD :)

 

Som du ser nede på tråden, vektet jeg meg opp i formiddag da vi så 50 tallet. Jeg var undervektet noen dager, men nå som 50 brytes, er et viktig hinder på veien mot tre-sifret borte. Jeg er derfor inne med samme eksponering som tidligere. Holder volumet seg i morgen, kan vi få fine dager fremover.

 

Lykke til :)

 

 

Ja det var bra!

 

Ser at vår tomraspesialist er inne for fullt igjen!

 

Kva skjer om tomra går under 50 kroner igjen? :blink:

 

webster

Link to comment
Share on other sites

 

Kva skjer om tomra går under 50 kroner igjen? :blink:

 

webster

 

 

Om så skulle skje, så er det ikke et salgssignal, det vil bare bety at vi vil måtte vente mere på det endelige bruddet. Men jeg tror det er lite sannsynlig med et tilbakefall nå.

 

Aksjen er nå i ferd med å etablere bruddet, og aksjen kan få et kraftig løft på meget kort sikt. Bruddet av 50 er tidenes kjøpssignal i aksjen, og en eksplosiv oppgang vil komme bare vi nå får etablert bruddet. Det er ingen synlig motstand på oversiden ved et etablert brudd, og jeg vil tro at jeg ikke vil være den eneste med "tre-sifret" som kursmål, når kjøpssignalet etterhvert vil vise sin styrke.

Link to comment
Share on other sites

Hei Webster

 

Markedet avventer nå en smule for å se om bruddet som er i ferd med å etablere seg virkelig holder. For hver dag som går nå med omsatte aksjer på kurser >50 blir de mer og mer styrket i troen på at bruddet er et faktum. Etterhvert vil det gjenspeile seg i økt etterspørsel etter aksjen og kursen vil begynne å stige. Vi snakker om dager her, ikke uker.

Link to comment
Share on other sites

Nyhet fra TDN Finans

 

TOM:SER MULIG STOR ETTERSPØRSEL I NEDERLAND ETTER 1. MARS -SKARHOLT

 

11:11

TOM:SER MULIG STOR ETTERSPØRSEL I NEDERLAND ETTER 1. MARS -SKARHOLT

 

Oslo (TDN Finans): Den virkelig store etterspørselen etter automater for

engangsemballasje i Nederland vil først komme dersom landet om to måneder

også innfører pant på flasker under 0,5 liter.

 

Det sier konsernsjef Amund Skarholt i Tomra til TDN Finans torsdag.

 

Tomras inntekter for oppgraderinger pr installasjon er 10-15.000 euro, og

"mye høyere" ved utbygging av bakromsløsninger.

 

Tomra har installert rundt 4.000 panteautomater for gjenfyllbare flasker i

Nederland, hvorav 300-400 maskiner er i ferd med å oppgraderes til å kunne

ta i mot engangsemballasje.

 

-Vi driver og oppgraderer 300-400 maskiner allerede. Inntektene pr

installasjon på oppgraderinger i Nederland ligger i størrelsesorden 10-

15.000 euro, i tillegg ventes inntektsnivået å bli mye høyere som følge av

at det er mye bakrom som må bygges om, sier han.

 

Nederland innførte 1. januar pant på engangsflasker på over 0,5 liter.

Miljøvernministeren i Nederland har gitt bransjen et ultimatum der de enten

må inngå en troverdig avtale med kommunene innen 1. mars 2006, eller så vil

han foreslå også å innføre pant på engangsemballasje under 0,5 liter (TDN

Finans-artikkel 03.01.06).

 

-Det er her de store volumene er, og dette vil medføre et enormt behov for

nye maskiner i tillegg til oppgraderinger av gamle, sier Skarholt.

 

Tomr

a er i kontinuerlig dialog med nederlandske aktører i bransjen.

Marginene på oppgraderinger til det nederlandske markedet er i tråd med hva

selskapet er vant til fra før, ifølge Tomra-sjefen.

 

Ifølge tyske manager-magazin.de er Edeka Group, en av Tomras kunder i

Tyskland, i ferd med å utvide med 550 Jet-stasjoner som kan ta i bruk

panteautomater for engangsemballasje fra 1. mai.

 

-Edeka er jo stort, men dette tror jeg bare blir spekulasjoner, sier

Skarholt.

--

 

cathrine.aasheim@tdn.no

 

TDN Finans - tel +47 22 00 11 55

 

#CODES C/TOM

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

Triggere i kø og ordrer på vei

 

Tomra har gjentatte ganger bekreftet at de er i forhandlinger med en rekke kjeder i Tyskland. En utvidelse av EDEKA-ordren kan også være nært forestående.

 

EDEKA har foreløpig bestilt 1.700 automater inkl. oppgraderinger. Men EDEKA-ordren var ifg. børsmeldingen kun en første ordre fra EDEKA. Tomra er valgt som hovedleverandør, og det er derfor grunn til å vente flere ordrer, og behovet innenfor EDEKA er ca. 8.000 automater. Aksjen burde gått mere på EDEKA-ordren alene, da denne kjeden er Tysklands suverent største, og Tomra er allerede valgt som hovedleverandør.

 

Mange snakker om LIDL, men husk at EDEKA er tre ganger større enn LIDL, og Tomra har allerede fått den første av det som vil bli mange ordrer fra Edeka.

 

En annen aktuell kjede på kort sikt, er jo REWE. Denne kjedesammenslutningen er nesten på størrelse med Edeka hva gjelder automatbehov, og det er estimert fra flere hold at REWE trenger nær 7.000 - 8.000 automater. Den største enkelt kjeden innefor REWE er Penny.

 

LIDL er en del av Swartz-konsernet, og her er det ventet at Swartz innenfor kort tid vil plassere en ordre på ca. 3.000 automater.

 

I tillegg er det en rekke andre kjeder som er aktuelle innenfor den nærmeste tiden. Norma, HL-Markt for å nevne noen.

 

--------------------------

 

Ser vi på andre markeder, er en avklaring fra England og TRC ventet nå i Q1. Det er grunn til økende optimisme for TRC sin del, les bare hva Skarholt sier i siste Return. Det er helt andre og mere positive uttalelser nå, enn det som kom i høst. England vil kunne bli et betydelig vekstmarked, og en betydelig trigger, da England ikke er inne i estimatene fra flertallet av meglerhusene.

 

 

Aksjen er nå i ferd med å bryte årelang motstand ved ca. 50, og et kraftfullt løft er i ferd med å innledes. Det positive bildet i chartene underbygges av solide fundamentale faktorer, og man bør derfor nå kjenne sin besøkelsestid. Bruddet av 50 signaliserer at et langsiktig løft er innledet.

Link to comment
Share on other sites

TYSKLAND , ENGLAND OG NEDERLAND

 

En god del av forventningene til Tyskland er allerede reflektert i kursen vi nå ser, men nå begynner for alvor signalene å bli konkret og positiv vedr flere land, og dette er ikke nevneverdig reflektert i dagens kurs.

 

Kommer England og Nederland i tillegg til Tyskland nå i løpet av første halvår 2006, kan vi oppleve en solid 3-sifret kurs allerede til våren.

 

Potensialet til Tomra vokser for hver måned fremover nå, og den virkelig store jokeren ligger i behandlingen av panteforslagene i USA... Og der får vi også mer info/avklaringer innenfor første halvår.

 

Tomra vil måtte jobbe på spreng i mange år fremover for å dekke etterpørselen som er i ferd med å bygge seg opp!

 

Domino-effekten er i ferd med å komme for fullt nå når det gjelder innføring av pant og innkjøp av automatløsninger. Mer og mer tyder nå på at 2006 blir en kanon-år for Tomra, og svært mye av dette blir avklart allerede innen første halvår er omme.

Link to comment
Share on other sites

England

 

Etter å ha fulgt med i det engelske resirkuleringsmarkedet de siste to årene støtter jeg Skarholts optimisme-skifte.

 

England har gjennom de siste 10-årene vært "sinken" innenfor resirkulering i Europa. Ulike direktiver fra EU har medført økt fokus på resirkulering i England og mange ulike typer prosjekter er startet opp. Alt avhengig av hvilken type metoder og incentiver som er tatt i bruk har prosjektene hatt varierende suksess.

 

Problemet er manglende kunnskap, forståelse og vilje til å resirkulere hos engelskmenn. Det har ikke eksistert en kultur for dette, som står i sterk kontrast med Tyskland.

 

Tesco er den største kjeden i England. Den har blitt så stor at myndighetene i England er bekymret for hvilken markedsmakt kjeden etterhvert har opparbeidet seg. Dette har medført at Tesco har iverksatt en rekke tiltak for å opprettholde godt omdømme. Her kommer TRC'en inn som et av de tiltakene som er iverksatt, og som konkurrerende kjeder per dags dato ikke har tilsvarende løsninger på.

 

Mitt tips er at Tesco ser på TRC'en som både en aktiv medhjelper til å bedre Tescos omdømme "social responsible company", samt en kilde til å øke omsetningen.

Link to comment
Share on other sites

Hei Zoonic

 

Jeg begynner å få tro på det samme. En positiv PW kan godt komme når vi nærmer oss februar.

 

I alt fokuset på Tyskland glemmer vi at Tomra allerede opererer i andre land, og driver med oppgraderinger m.m. Dette i tillegg til at Skarholt jobber med å få ned kostnadssiden. Marginene og omsetningen kan overraske svært positivt.

 

Jeg tror vi går en svært hyggelig årsrapport-presentasjon i møte, og vi vil nok få hyggelige nyheter vedr flere ordrer fra Tyskland innen den tid, og kanskje også positiv nyhet fra England.

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

USA: West Virginia

(Delstaten har ikke pant i dag)

 

 

 

Jeg fikk dette på mail i dag:

 

Subcommittee To Take Up Bottle Bill This Weekend

 

I have learned that Subcommittee A has put the Bottle Bill on its agenda for Sunday, January 8 at the interims from 6 - 8 PM in House Judiciary.

 

 

.

Innføring av pant ble fremmet i eget lovforslag i 2005. Saken kommer nå opp til behandling.

 

LINK HER

Link to comment
Share on other sites

Jeg viser til mitt innlegg i går hvor jeg skrev:

"Nå fins det muligens ennå en grunn til å kjøpe Tomraaksjer.

 

Nå blir forretningsområdet til EDEKA utvidet med 550 Jet-stasjoner. Det er muligens grunn til å tro at også disse stasjonene skal ha automater fra 1. mai. Det er selvfølgelig snakk om mindre automater. Sammen med Edeka kan Tomra kanskje gjøre et viktig inntog i bensinstasjonsmarkedet."

 

 

 

 

Dette skrev TDN Finans i dag:

 

Ifølge tyske manager-magazin.de er Edeka Group, en av Tomras kunder i

Tyskland, i ferd med å utvide med 550 Jet-stasjoner som kan ta i bruk

panteautomater for engangsemballasje fra 1. mai.

 

-Edeka er jo stort, men dette tror jeg bare blir spekulasjoner, sier

Skarholt.

 

Min kommentar: Skarholt tror at dette bare er spekulasjoner. Å tro noe er ikke å avvise det. Han sier heller ikke at det er uaktuelt å installere automater i mindre forretninger i tilknytning til bensinstasjoner. Edeka har valgt Tomra til hovedleverandør så det er nok visse muligheter tilstede for ytterligere ordrer også med henblikk på automater på de 550 bensinstasjonene. Men som nevnt dette er spekulasjoner!

Link to comment
Share on other sites

Dagens investeringstips

 

Ritamm AS plukker ut to kort for deg som vil handle på Oslo Børs, hvorav den ene anbefales sterkt.

 

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (5.1.06 13:13)

 

 

Relaterte artikler

- Anbefaler fem aksjer - Analytiker spår kraftig dollarfall

- Spår opptur for oljeprisen - Anbefaler DNO

 

 

 

 

Analytiker Lars Lindgren i Ritamm AS har satt opp følgende liste over anbefalte aksjer pr. 5. januar. Anbefalingene gis løpende, og er av kortsiktig type.

 

Tomra og Q-Free kommer i dag inn som nye anbefalinger i porteføljen, hvor de slår følge med Crew og Golar som begge fortsatt vurderes som anbefalt. Crew får, akkurat som i går, fortsatt en sterk anbefaling.

 

Den øvrige porteføljen bestående av hold-anbefalinger består av:

 

DNO

Blom

Tandberg Television

Telecomputing (Short)

IGE

Telecomputing trekeks frem som en mulig short-aksjer.

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

Her er en sak som ikke er kursdrivende på kort sikt, men som viser at det skjer mye globalt i Tomra`s markeder. For nå kan det bli pant, også på New Zeeland. Dette er jo ikke noe megastort marked, men pant er på trappene i flere land, som eksempelvis Østerrike og Sveits (engangs-emballasje)

 

Link:

 

Council Support Growing for Bottle Deposits

Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om at ikke hukommelsen min har sviktet helt, mener jeg å tro at det er omsatt aksjer for nærmere 1 milliard på kurs >50 i TOM de siste 3 dagene. Etter min mening viser dette at viljen til et brudd opp er sterkt.

Link to comment
Share on other sites

.

Her er en sak som ikke er kursdrivende på kort sikt, men som viser at det skjer mye globalt i Tomra`s markeder. For nå kan det bli pant, også på New Zeeland. Dette er jo ikke noe megastort marked, men pant er på trappene i flere land, som eksempelvis Østerrike og Sveits (engangs-emballasje)

 

Link:

 

Council Support Growing for Bottle Deposits

 

Her er en til:

 

UltrePet closes purchase of Nova Scotia plastics recycler Novapet Inc.

 

Jan. 5 -- UltrePet LLC has closed the acquisition of Canadian plastics recycler Novapet Inc., the company said Jan. 3.

Albany, N.Y.-based UltrePet specializes in recycling high-end plastic resins, serving the bottle, strapping, plastic sheet and engineering resin markets. The company is a partnership between WTE Corp. of Bedford, Mass. and Tomra North America, based in Stratford, Conn.

 

Novapet, based in Nova Scotia, recycles plastics in the provinces of Atlantic Canada.

 

http://www.wastenews.com/headlines2.html?id=1136484143

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nok man skulle prøve på å holde innleggene på dette forumet på et relativt høyt nivå. Både når det gjelder kultur og aksjer. For meg er det motbydelig at man skal kunne komme med sjikane og språkform som hører rennesteinen til.

Link to comment
Share on other sites

Sålenge innleggene er saklige og begrunnet, kan man ha den meningen man vil. Selvfølgelig er det en del som ser kritisk på det som skjer i Tyskland, England, konkurransesituasjon m.m. Det er jo derfor dette heter et diskusjonsforum.

 

Det som beklageligvis ofte er gjennomgangstonen blant en del av de som legger inn innlegg, er et språkbruk som ikke forumet kan se seg tjent med. Men så lenge man holder seg til normen og begrunner sine meninger, er det selvsagt fritt frem for alle å mene hva man vil.

 

Selv savner jeg litt diskusjon rundt Tomra, slik at alt ikke ser så skyfritt ut. Som investor/spekulant er det bra at så mange synspunkt som mulig kommer frem.

 

Så jeg oppfordrer derfor de som har et kristisk syn på Tomra og potensialet til å legge inn sine begrunnelser og meninger. Det er vi egentlig alle tjent med.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med RoRu. Problemet er en manglende høflighet overfor andre på diskusjonsforumet. Jeg vet ikke hvorfor enkelte deltakere på forumet som f.eks ColaKris må ty til banneord og uthenging av andre deltakere.

 

Himmelen over Tomra er ikke skyfri, og den bør absolutt diskuteres bedre enn den gjøres i dag. Jeg vet ikke hvorfor resultattall, markedsandeler, priser og teknologi ikke lenger diskuteres. Det eneste som fremkommer er litt synsing om videre kursutvikling, nyheter i inn og utland og en gang i blant en uhøflighetsvisitt alla Isach.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Gledelig utvikling i TOM om dagen. Det må være mot alle odds dersom et slikt teknisk brudd opp som skjedde tidligere denne uken skal "feile"/vise seg å være "falskt". Til det er både oppgangen og ikke minst volumet både under og i etterkant av bruddet for signifikant.

 

Dette burde innebære at 50-nivået bør danne et stadig mer solid fundament å sparke fra på den dagen en eventuell ny kontrakt dukker opp, gitt at det ikke går for lang tid.

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Dette temaet er jo en gjenganger.

 

Klart at vi vil ha negative innlegg til en aksje også (Tomra på denne tråden)

Det er forumets rolle!

Men når språket blir såpass "14-tiss" som "sucker, suger, sjefsrass" osv. så hjelper det lite hvor relevante og riktige angrepene er.

Man MÅ skille person og tema.

Forskjellige aldersgrupper er også hyggelig!

 

Ikke noe er bedre enn velbegrunnede innlegg som stiller spørsmål om feks. TOM.

Så diskuterer vi rundt det og ikke de personene som står bak.

Noen lider nok litt av: "tøffe i trynet på forum syndromet" og hadde aldri turt å oppføre seg sånn i en annen situasjon.

Så la oss slippe en laaang drittkasttråd. B)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...