Jump to content

TOM - En høst i forventning


pluss201

Recommended Posts

Med kun 10K aksjer er det ikke så veldig fett men gleden deler jeg med dere alle :D

Bra du er med igjen, Tandy

ca. en halv mill. kroner i TOM er da fett nok?

I løpet av året er de nok blitt til 1 mill. skal du se!

10k er nok langt mer enn snittet, iallefall for oss som har dette som hobby......... :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1,8k
  • Created
  • Last Reply

Fikk med meg nyheten først nå og det er bare en ting jeg kan si til dette

 

DET VAR JAGGU PÅ TIDE!

 

Dette var også det signalet jeg ventet på for å gå tungt inn i TOM igjen!

 

Med kun 10K aksjer er det ikke så veldig fett men gleden deler jeg med dere alle :D

Gratulerer alle sammen!

 

 

hm ja.. jeg syns jeg har mye på min hobby vps. men jeg har ikke 10k :D :P

Link to comment
Share on other sites

Enig i at 10k er anseelig.

 

Selv halverte jeg posisjonen min i TOM til 6k for en snau uke siden... :(

Men, i dette gamet gjelder det vel å ikke bli for kravstor, sp jeg skal ikke klage :D

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg jeg og, med alle Dere andre.....

Hm...

Jeg og stusser litt på det med aksjeportef...her....

Er ikke 10.000 aksjer "fett" nok?

Jeg har selv 3200?

Har aldri hatt så mye før, i en enkelt aksje. Med fondene mine i tillegg, tør jeg rett og slett ikke satse mer, med min økonomi. Og den er forsåvidt god.

Nesten så jeg mistenker at enkelte.....?

Neida.

Det jeg mener, er at det kanskje er lurt å holde størrelsen for seg selv.

Er ikke størrelsen det kommer an på vet Dere.

(I hvert fall det jeg trøster meg med)

Tror også at slagferdigheten og meningene til den enkelte, slår bedre i mellom, om man bare nevner portefølgen som sådan. Gjerne prosentvis andel. Men ikke størrelsen.

 

Og da blir morgendagen spennende.

 

R.

Link to comment
Share on other sites

O.K Ser poenget deres :)

Da jeg på det meste var inne "150%" i TOM var inngangen 24 og antallet laaaangt høyere

Mer er det vel ikke å si om det....

 

Tror vi får en pen oppgang imorgen og jeg skal bidra :P

Link to comment
Share on other sites

Tenkte det var fler enn meg som kanskje kunne tenke seg en oversikt over de ordre som er kommet så langt i tyskland:

 

Tomra:

 

ukjent kjede: 4000

Metro: 550

Edeka: 900 + oppgradering 550

Marktkauf: 250

Aldi Süd: 1650

Globus: maks 100

 

Totalt: ~7400 maskiner + oppgradering av 500 maskiner

 

WN:

 

Aldi Nord: 2500

 

Gjerne arrester meg hvis jeg har glemt noen nå, eller gitt feil tall.

 

Lagt til Globus zoonic (http://www.dn.no/finans/tdn/article579724.ece)

Link to comment
Share on other sites

Hei Levinsen :)

 

Den første i dette "racet", var ordren fra GLOBUS SB-Warenhaus, 31.08. Husker ikke antallet helt, men mener ordren var på rundt 50 MNOK.

 

Lista blir nok lenger snart!

Link to comment
Share on other sites

Vedr. TOM og kontrakter:

 

Som Yngve Levinsen er inne på i pitten, så funderer også jeg litt på dette med muligheten for at det er en del kontrakter som ikke blir meldt.

Dette kan jo bli en pen bonusinformasjon på Q-fremleggelsene fremover?

 

Altså: Er det ikke sannsynlig at TOM (og konkurrenter....for den saks skyld...) allerede kan sitte med en god del mindre kontrakter som ikke meldes? I sum kan jo dette også bli betydelige summer. Marginene er vel heller ikke presset på samme måte som dagens stor-ordre som nok ligger i det nedre sjiktet.

Noen tanker om dette? :)

Link to comment
Share on other sites

:D Tomsinger

 

Gratulerer. Men: Ikke spekuler i små ordre. De er mange og lange. Dette er vår kveld, og det beste med en god kveld er gleden ved den neste. Snakkes ved 74. (Har sittet stille med TOM i 4 år). Ikke lurt å forelske seg i en aksje, men så er heller ikke Tom en aksje, men en livsstil.

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen og gratulerer

 

Jeg følger utviklingen av Tomra-caset fra Kina for øyeblikket, så det var med stor fornøyelse jeg logget meg på rett før jeg la meg i går kveld (her står vi opp 24:00 og legger oss 16:00 norsk tid).

 

Da har nok ytterlig en kjede valgt en leverandør av sine RVM. Tomra kommer helt sikkert til å sikre seg flertallet av de resterende kjedene også.

 

Jeg har flere ganger uttalt at jeg tror de store kjedene vil velge Tomra eller WN som sin leverandør, med en 60-80% fordeling mellom disse selskapene. Videre har jeg sagt at de mindre RVM levererandørene som MRV, Bevsys, Sielaff, Envipco har satt inn støtet mot de mindre kjedene (1-5 butikker) og enkelt stående butikker. Det er her disse selskapene har sin markedsføringskompetanse, i og med at de selger andre typer vending machines. Repant har dessverre nok satset på feil hest. De har tenkt for stort i et marked hvor leverandørene trenger en sikker partner, det klarer ikke Repant å overbevise om.

 

Denne ordren markerer starten på slutten av de siste store kontraktene. Spørsmålet nå er hvorvidt markedet og investorene ønsker å sende Tomra aksjen videre oppover. Tomra selskapet går som det griner, men spørsmålet for oss med Tomra aksjer er: "Hva er Tomra egentlig verdt?"

 

Har Tomra aksjen vært tradet for lavt på bakgrunn av frykten for lav markedsandel i det Tyske markedet, eller er verdien ca. 10 milliarder representativt for "full" uttelling i det tyske markedet.

 

Når jeg regnet på dette i fjor våres, så mente jeg at Tomra kunne forsvare en kurs på opp mot 100 kroner hvis resultatet i 2006, 2007 blir liggende på ca. 600-800MNOK

Link to comment
Share on other sites

Fra dagens DN(papirutgaven)

 

Tomra foran skjema

 

Tomra ligger godt foran skjema etter å ha kapret sin største ordre noensinne fra den tyske dagligvarekjeden Lidl.

Kontrakten på minimum 600 millioner kroner løftet markedsverdien på Tomra med samme beløp.

 

ESPEN LINDERUD og IDA GRIEG RIISNÆS

Publisert: 12.01.2006

 

Oslo

 

- Jeg skal ikke klage, sier Tomra-sjef Amund Skarholt etter at storordren ble kjent igår.

 

- Du har vel kanskje resonnert deg frem til hvem ordren er med, spør Tomra-sjefen.

 

- Ja...

 

- Og hvis du har resonnert at det er med Lidl, så er det riktig.

 

12nyh06amund.jpg

 

Tomrakurs_T.jpg

 

Tomra skal installere 4000 pantemaskiner i tyske Lidl-butikker i år. Det kan komme flere i de to påfølgende årene. Tomra og Lidl har i samme slengen inngått en rammeavtale.

 

- Lidl ekspanderer over hele Europa. Antallet nye butikker kommer under denne tilleggsmuligheten. Hvor mange, vil Lidls ekspansjon avgjøre. Det kan bli snakk om et hundretall, sier Skarholt.

 

Lidl-ordren er Tomras største noensinne. Til sammenligning er det installert 4500 panteautomater i norske dagligvarebutikker. Tomras nest største ordre var på 1650 automater og denne avtalen ble inngått med en annen tysk dagligvarekjede, Aldi, ifjor høst.

 

Etter år med skuffende nyheter om innføringen av panteordning i Tyskland, har de siste månedene mer enn innfridd. I november varslet Tomra at de ventet en markedsandel på 50-70 prosent av et ventet totalmarked på 30.000-40.000 maskiner. Etter gårsdagens kjempekontrakt har selskapet en markedsandel på i overkant av 75 prosent.

 

- Det er viktig at Tomra beveger seg positivt utenom Tyskland. Tomras suksess over tid må funderes på en plattform utenom Tyskland, sier Skarholt, som nevner Nederland og land i Øst-Europa som viktige markeder fremover.

 

Kjempereferanse

 

- En så stor kontrakt med Lidl setter et kvalitetsstempel og er en kjempereferanse for Tomra. Den forteller dem som har vært skeptiske til Tomra, og redde for tyske konkurrenter, at Tomra er konkurransedyktig. Det viktige nå er at de fikk denne og at de tar de markedsandelene de har indikert, sier Bengt Kirkøen, analytiker i Fondsfinans.

 

Han har nå økte forventninger til at Tomra finner muligheter også i land uten panteordninger, som det er klart flest av i verden.

 

- Det har tidligere vært stor skepsis til et pilotprosjekt i Storbritannia. Det ser nå ut til å gå bedre enn ventet, selv om det er på et veldig tidlig stadium, sier Kirkøen, som har forventninger til Tomra i land som Storbritannia, Japan og Nederland.

 

Kirkøen oppjusterte igår morges sin kjøpsanbefaling på Tomra fra 55 til 60 kroner. Igår ettermiddag, etter at kursen hadde steget nærmere syv prosent til over 53 kroner på nyheten om kjempekontrakten, ønsket han at han hadde sendt ut oppjusteringen tidligere, så kundene kunne reagert.

 

Biggest fish

 

Analytiker Ketil Skjåk i Enskilda har holdt en salgsanbefaling på Tomra en tid, og la senest inn en salgsanbefaling sist fredag. Det ønsket ikke Skjåk å kommentere igår.

 

- Dette er veldig, veldig hyggelig for Tomra. Dette er antagelig den største ordren som blir plassert i Tyskland. The biggest fish, sier Skjåk.

 

Han vil ikke si noe om hva det betyr for videre kontrakter hverken i Tyskland eller utsiktene i andre land.

 

- Jeg legger til grunn at det vil være en viss verdiskapning, og jeg har stor tro på Tomra fremover, sier Skjåk.

 

- Men du anbefaler salg?

 

- Det vil jeg ikke kommentere

 

____

Link to comment
Share on other sites

- Jeg skal ikke klage, sier Tomra-sjef Amund Skarholt etter at storordren ble kjent igår.

 

- Du har vel kanskje resonnert deg frem til hvem ordren er med, spør Tomra-sjefen.

 

- Ja...

 

- Og hvis du har resonnert at det er med Lidl, så er det riktig.

____

 

Skulle det ikke være hemmelig da Skarholt?

Link to comment
Share on other sites

Fra First i dag/kortversjon av analysen:

 

Key Issues:

 

DE: Impressive market share and decent prices

 

- Tomra dominates the German market without having to reduce prices below acceptable levels

 

- Other established business areas are improving, as costs are cut and demand is picking up

 

- Success in totally new areas, mainly UK, Holland and Japan, is becoming more probable

 

- We expect increasing consensus estimates and a multiple expansion.

 

 

 

NO CHANGES IN RECOMMENDATION/ESTIMATES/TARGET

 

- Recurring EPS 2005 - 07: 0,5 3,6 3,7 (UK & NL not included)

 

- Recommendation stays at Buy.

 

- Target stays at 75.

 

 

 

INVESTMENT CASE

 

- Tomra shareholders have endured a flow of disappointments for years, making the share unpopular, under-analysed and undervalued. Now the tide has turned. The company is prudently capitalizing on the strong platform, and surprises are most likely to be positive. Expect positive development in core profitability as well as break troughs in Germany, UK and Japan

 

 

____

Link to comment
Share on other sites

Dette skriver First om Nederland i sin analyse idag:

 

Holland

 

Littering on the street is a continued problem despite industry actions

 

Depositon large one way bottles introduced

 

Depositonall onewaycontainers likely to be suggested in March 2006

Need for 8.000 –14.000 RVMs

 

−500 to 900 per million inhabitants

−16 million people

 

4000 Tomra RVMs installed(refillables)

 

Potentialmarket is NOK 1 –2 Bn

−Upgrades NOK 0,4 billion

−New RVMs NOK 0,6 –1,6 billion

 

Magnitude ca 1/6 of Germany

 

____

Link to comment
Share on other sites

Fra morgenmøte til First:

 

TOM; flere gode nyheter i vente

 

Gårsdagens ordre var fra Lidl, og utviklingen for Tomra er bedre enn noen kunne håpe. Volumene er store. Lidl skulle ikke bare ha èn men 1,6 automater i snitt per butikk. Prisen er god - selv med denne megaordren har ikke Tomra måttet gå ned mer enn 10% ift. snittpris. Tomras markedsandel er sterk. Man kunne ventet at Lidl delte ordren på flere, men Tomra vant det hele. Og dette er bare begynnelsen. Mange detaljister, blant annet tre hard-discounters, har ennå ikke bestilt panteautomater.

 

Våre estimater for 1. halvår 2006 er nå i boks, og mer enn 50% av estimatene for 2. halvår 2006 er også dekket opp av plasserte ordre. Vi utelukker ikke at vi må oppgradere estimatene, hvis ordrene fortsetter å rulle inn. Og enda er det mer. Utover Tyskland har Tomra gode muligheter for vekst i etablerte markeder. Nysalg i Holland og fornyelsessalg i Norden og USA. Videre ser vi organisk vekst for TiTech. De to pilotene i UK og JP utvikler seg positivt, og vi kan ikke utelukke nye kontrakter i disse landene i løpet av våren 2006, samt betydelige gjennombrudd i løpet av de neste to årene.

 

Våre estimater er de høyeste i markedet med en EPS på om lag NOK 3,7 mot konsensus på NOK 2,8. Vi ser likevel ikke bort fra at vi vil måtte øke forventningene for 2006 (Tyskland), 2007 (Holland) og 2008 (UK). På dagens kurser virker det som den tyske virksomheten er priset inn da vår EPS på noe over NOK 3,5 gir en P/E på ca 14. Men vekst utover Tyskland, som vi mener er overveiende sannsynlig, er i så fall ikke priset inn.

 

Vi står på kjøpsanbefalingen.

 

________

Link to comment
Share on other sites

Mye positivt rundt Tomra nå, og det vil nok være en del som benytter dette til å sikre gevinst. Sånn er det bare.

 

First skriver også at dagens kurs reflekterer Tyskland, men at Nederland og England ikke er priset inn. Skal kursen opp mot 3-sifret er vi altså avhengig av at disse 2 landene kommer sterkere inn i bildet.

 

Hvis jeg hadde vært i Skarholts sko nå, ville jeg sondert mulighetene for å øke produksjonskapasiteten. Gjerne ved å legge ny kapasitet til lavkostland. Det ville vært i tråd med kostnadsfokuset som er skapt, og samtidig kunne håndtere langt større etterspørsel.

 

Jo lengre tid det tar å imøtekomme ordrene mht kapasitet, jo mer sansynlig er det at det vil komme flere aktører, eller at eksisterende aktører søker å øke sin kapasitet. Tomra MÅ søke å være i forkant på dette feltet. Når kursen gikk over 100 i begynnelsen av dette århundret, skyldtes det at Tomra var mer eller mindre alene i dette markedet.

 

Jeg vil derfor ikke bli overrasket om vi får en børsmelding i løpet av 1 halvår 2006 om at ytterligere produksjonskapasitet er åpnet. Og at dette skjer via lavkostland.

 

Uansett er potensialet enormt, og etterspørselen vil etter all sansynlighet bare øke og øke i årene fremover.

Link to comment
Share on other sites

Dette sier Skarholt til Finansavisen idag:

 

"- Vi skal produsere 4.000 automater på 5 mnd. Vi forhandler med ulike underleverandører. Noe vil bli produsert i Tyskland, mens noe vil bli gjort i andre land i nærheten av Tyskland".

 

 

Så her har planene kommet langt! :)

Link to comment
Share on other sites

DET KOMMER FLERE ORDRER FRA TYSKLAND

 

Etter å lest gjennom Skarholts foredrag på Tomras hjemmeside synes jeg følgende er meget oppløftende:

 

Significant orders from Germany already signed, MORE TO COME!!!!!!

Tomra is on the right track towards delivery on the 50-70% market share ambition in Germany

Potential of 450 TRCs with Tesco

Potential in Japan of 20.000 - 25.000 RVMs

 

Altså vi får vite at flere ordrer kommer fra Tyskland. At det kan bli bestilt 450 TRCs fra Tesco og muligheter for 25.000 panteautomater til Japan.

Link to comment
Share on other sites

En god del aksjefondsforvaltere benytter TA som en del av sitt beslutningsgrunnlag for investering i selskap, spesielt aksjefondene som såkalt driver "stockpicking".

 

I dagene og ukene fremover er det derfor høyst sannsynlig at en oppvekting fra aksjefondene vil skje. Ordren igår blir sett på som det definitive gjennombruddet i Tyskland, også sett i lys av at dette bidro sterkt til at den teknisk meget sterke 50-barrieren ble brutt.

 

Det vil derfor i tiden fremover være høy omsetning i TOM aksjen, og den vil sakte men sikkert klatre jevnt og trutt oppover, men noen hopp innimellom etterhvert som positive nyheter kommer.

Link to comment
Share on other sites

Inn igjen på 53....

 

Hehe, morsomt å være her igjen, spesielt med tanke på at Vollvik begynte nedsalget før kjøpssignal/brudd av tidligere topp.

 

 

 

 

Baserer du deg på antakelsen til HO skribenten om at Vollvik solgte 200k?

Dette er bare synsing fra hans side, og er ikke bekreftet fra annet hold som jeg kan se.

 

I følge siste aksjonær oversikt økte Vollvik sin personlige beholdning med i overkant av 212k aksjer sist uke.

I tillegg har han uttalt til media (03.01.06?) at hanhar ytterliger ca 400k via VG Invest.

Før kontrakten kom igår, kan det da synes som om han satt på rundt 2.1M aksjer.

 

Når det er sagt tror jeg også at det var han som solgte seg ned igår, og realisert en pen gevinst.

 

Husk også at DNM (Vollvik?) var største nettokjøper på Mandag (>500k), og på tirsdag (ca 150k? (før kontarkten tikket inn)).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...