Jump to content

VALGET


Hoff@

Hva skal du stemme?  

76 members have voted

  1. 1. Hva skal du stemme?

    • AP
      9
    • FRP
      18
    • H
      27
    • KRF
      3
    • KP
      0
    • RV
      0
    • SP
      1
    • SV
      3
    • V
      12
    • Andre
      1
    • Blank
      2


Recommended Posts

God dag alle sammen!

 

Jeg tenkte det var på sin plass å lufte noen tanker on valget i høst.

En ting er sikkert og det er at vi får mer enn nok valgstoff andre steder fra, men tenkte kansje at her var stedet for å diskutere følgene av politikken partiene fører for oss som handler med aksjer.

 

Jeg har lyst til å anbefale alle som driver med aksjer å skygge helt unna den rød/grønne fare som seiler opp, og jeg trenger vel bare nevne skatt på aksjegevinst som sak 1.

 

Kom gjerne med synspunkter B)

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Situasjonen nå før valget gir oss god grunn til bekymring. På høyresiden krangles det om regjeringssjefsposten i en slik grad at de ser ut til å glemme helt å komme i reell posisjon til å i det hele tatt få den. Må jo være en drømme situasjon for de rødgrønne å bivåne høyresiden om dagen.

 

Det er nesten så en nekter å tro det, men de blå kan da ikke være så fjerne at de ikke har en plan B bak galskapen de har bidratt til å stelle i stand ???

 

Skrekk og gru hvis vi får ”utbytteeksperten” Djupedal eller ”stå-opp-om-morran”-akrobaten Lundteigen inn i posisjon til å styre finansene i Norge… Da blir nok skatt på aksjer bare forbokstaven…

Link to comment
Share on other sites

Innlegg av: Gjest  (20.08.05 12:47), lest 1 ganger

 

RE^1: Høyreregjeringen tar fra de fattige og gir til de rike

 

Jeg har et kjennetegn i språket som avslører fascister og politisk maktarroganse: Det benyttes verdiladete ord i retorikken, i stedet for fakta. På den måten skaper man frykt og følelsesmessig engasjement, men fordi ordene betyr forskjellige ting fra person til person, skapes det ikke en reell debatt. Man kan på den måten skaffe seg mange tilhengere uten å si hva man egentlig vil gjøre. Det er samme metode som prestene brukte - og bruker - til å utøve makt og få alle i menigheten til å bøye hodet og si "Gud vet best". Og derfor: "Presten sier hva Gud mener er best for oss, vi som føler oss små og usikre. Da slipper vi å tenke selv, og vi slipper å ta ansvaret for vårt eget liv."

 

Uttrykk som "menneskeverd", "solidaritet" og "rettferdighet" er alle slike relative utsagn og helt verdiløse som politiske argumenter. Også hele setninger som "Ta fra de fattige og gi til de rike" er blitt til meningsløs retorikk uten konkret innhold. En som virkelig behersket slik ordbruk i tillegg til alle verdens prester, var Adolf Hitler. George Bush er også flink.

 

Dette er maktens retorikk (ordbruk), og vi er de små som skal reagere som beregnet. Legg merke til at det er særlig Jens Stoltenberg og Kristin Halvorsen som driver på slik i denne valgkampen, mens regjeringspartiene fortvilet forsøker å servere fakta om forbedringer de har oppnådd. Det er fordi Jens og Kristin vil vente med å si hva de konkret kan finne på sammen, til etter valget.

 

Jens Stoltenberg og Kristin Halvorsen har vært flinke elever og har lært seg hvilke ord det lønner seg å si oftest mulig, for å påvirke mest mulig, uten å si hva man mener.

 

Jeg skal kommentere spillet om ordet "menneskeverd" spesielt. Det er et meget sterkt ord og passer ikke i Norge. Alle har et verdig liv i Norge, hvem har sagt at man mister menneskeverdet fordi livet er vanskelig? Det ER vanskelig å leve. Det mest uverdige etter min mening, er å manipulere folk til å stemme på seg, kun ved å love å bruke mer av befolkningens penger på "fellestiltak" og "samfunnsgoder".

 

For hva i svarte betyr "Fellestiltak" hvis man ikke definerer hva som er "felles"? Og hva svarte er "Samfunnsgoder" hvis man ikke samtidig definerer hva som er et godt samfunn? Det er jo det striden står om i politikken!

 

Så la oss kreve at politikerne først sier til oss hva de synes er et godt fellesskap, si hvilket menneskesyn de har og hva de mener med samfunnsgoder. Kanskje vi kan unngå at venstresida benytter disse begrepene med enerett, uten å definere hva slags tiltak de går inn for konkret. Det er ikke nok med løse tall om barnehagedekning og innføring av skolemat.

 

Det er på tide at vi utfordrer venstresida til å forklare hva som er så bra med mer sosialisme, og hva slags menneskesyn som ligger til grunn for sosialistiske prinsipper.

 

Dette er et tips spesielt til Høyre. Dere må nå utfordre sosialistene på hva slags verdisyn de har bak all sin fine, udefinerte ordbruk.

;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber innen finans, og har Høyre i utgangspunktet som min nærmeste tanke. Men å stemme fram Bondevik som statsminister byr meg imot. At Høyre er så tilbaketrukken at de lar kråka Bondevik stå som førstevalg er meg komplett uforståelig.

 

Den eneste årsaken til at jeg denne gangen tviler på å stemme høyre, er ene og alene pga Bondevik. Jeg vil ikke ha KRF i regjering, og ihvertfall ikke Bondevik som frontfigur!

 

Hadde Erna og Høyre hatt selvtillit nok til å våge å stå litt mer alene, hadde de uten tvil fått min stemme. Men så lenge KRF med Bondevik og "han-som-er-skyldig-karisma" Høybråten er med, er mitt valg mye mer vanskelig.

 

Pga KRF er jeg nå sterkt i tvil...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den viktigste psoisjonen for Høyre er finansministerposten og utenriksministeren. De driver politikk som har større betydning enn Statsministerens rolle som etter min mening er mest en gallionsfigur. Det gir dessuten legitimitet til den politikk som føres, uten at kristenfolket går av skaftet pga høyrepolitikk, man kaster en gulrot til dem ved å gi Bondevik toppstillingen.

 

Dessuten er han en god buffer mot Carl. I. Hagen som er altfor uberegnelig. Men det beste ville nok vært å ta Hagen inn i varmen, om de bare hadde skjønt at Hagen blir hyperansvarlig i posisjon. Så det å gi Hagen makt, ville være en måte å eliminere det verste bråket hans på!

 

En samarbeidsregjering mellom Frp og Høyre, det tror jeg ville være en situasjon der media kaster seg over regjeringen som en ulveflokk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også skuffet over Høyre's hestehandel med KRF, har forsåvidt ikke noe i mot Bondevik - men Høybråten og mange av de andre representantene klarer jeg ikke helt å spise... 'Kronprinsen' som har vært miljøvernminister en periode er jo rett og slett kvalmende å se på TV. Dessuten går KRF ut i valgkampen nå og lover mer KRF politikk dersom nåværende regjeringssammensetning får en ny periode.

 

Men det er vansklig på høyresiden i norsk politikk, opprørspartiet FRP har rett og slett fått får mye tilslutning. FRP er ett parti jeg skjønner det er vanskelig å skape regjering sammen med, og Høyre får neppe støtte alene.

 

Derfor ender vi nok opp med en AP/SV regjering, selv om de ikke får rent flertall tror jeg FRP vil støtte tilblivelsesprosessen... Ved neste valg tror jeg FRP/Høyre skaper ett nytt alternativ, akkurat ved denne korsveien er det umulig - men etter hvert som årene har gått har FRP blitt mer stuerene. Og den kommende 4 års perioden er nok Hagen's siste.

 

Jeg har alltid stemt Høyre, og gjør det i år også. Bondevik er tross allt bedre enn alternativet. Dersom finanspolitisk talsmann for SV blir finansminister Djupedal er det bare å selge allt man har av aksjer og fond...

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber innen finans, og har Høyre i utgangspunktet som min nærmeste tanke. Men å stemme fram Bondevik som statsminister byr meg imot. At Høyre er så tilbaketrukken at de lar kråka Bondevik stå som førstevalg er meg komplett uforståelig.

 

Den eneste årsaken til at jeg denne gangen tviler på å stemme høyre, er ene og alene pga Bondevik. Jeg vil ikke ha KRF i regjering, og ihvertfall ikke Bondevik som frontfigur!

 

Hadde Erna og Høyre hatt selvtillit nok til å våge å stå litt mer alene, hadde de uten tvil fått min stemme. Men så lenge KRF med Bondevik og "han-som-er-skyldig-karisma" Høybråten er med, er mitt valg mye mer vanskelig.

 

Pga KRF er jeg nå sterkt i tvil...

49235[/snapback]

 

Hei,

 

Jeg skjønner at du misliker at Bondevik med sin bunnlave oppslutning tviholder på statsministervervet, men jeg forstår absolutt ikke at du kan være i tvil om hvem du skal stemme på. Det er tross alt langt bedre med Bondevik som statsminister enn med Kristin Halvorsen som utenriksminister eller Djupedal som finansminister. Hvis den røde koalisjonen kommer til makten vil dette bli den rødeste regjeringen Norge noensinne har hatt.

 

Høyere renter, lavere økonomisk vekst, og høyere kapitalskatt er bare noe av det som venter oss. Enda mindre penger til forsvaret og svekkelse av båndet til vår viktigste allierte (enten man liker det eller ei) USA er andre sannsynlige konsekvenser. Jeg forstår rett og slett ikke hva som kan få rasjonelt tenkende mennesker til å stemme på venstrekoalisjonen (med mindre man har bestemt seg for å på trygd resten av livet).

Link to comment
Share on other sites

Oljerikdommen har vært med å øke tempoet i avindustrialiseringen av Norge. Vi sitter nå igjen med 287000 industriarbeidere mens antall uføretrygdede er vokst til 305000 personer.
(BT.no

 

Dette er kanskje noe av grunnen til at SV har tatt mange stemmer fra AP og Høyre de siste årene. Og kommer SV til makten vil de nok gjøre en god innsats for at antall uføretrygdede øker, slik at de ved et senere valg får enda flere stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal man antagelig være forsiktig med å være for to dimensjonal når det gjelder industriarbeidsplasser. Men jeg er av den klare oppfattning at lønns og prisnivået i Norge er så høyt at tradisjonelle industriarbeidsplasser som produserer en vare som kan produseres hvor som helst er nærmest utopisk å holde på i Norge.

 

I Grenlandsområdet har vi noen gode eksempeler, og det kommer flere. Unionen er jo en fersk og het potet. Men ett veldig godt eksempel var nedleggelsen av magnesiums fabrikken på Herøya. Hydro hadde byggd opp ny kapasitet i Kina, og la ned tilsvarende kapasitet i Norge. Mot høylytt klagesang fra politikere og fagforening. Lokalpressen skissert 3500 arbeidsplasser som tapt. Dette var i 2001, og man så for seg Porgerunn som en spøkelsesby i nær fremtid.

 

Nå har imidlertid hele historien utviklet seg til en kjempestor suksess historie, områdene som ble frigjort ble overtatt av Scanwaffer. De overtok også en god del av arbeidstokken. Dette er også en produksjonsbedrift, men meget høyteknologisk (de produserer waffere til solcellepanel). Dersom man tar men Scanwaffer og Borealis sin utvikling de siste 10 årahar Grenlandsområdet en økning i antall industriarbeidsplasser. Men de har skiftet fra tradisjonelle industriarbeidsplasser til mer teknologi krevende industriarbeidsplasser.

 

Den utviklingen er uungåelig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg velger å skrive dette innlegget i rødt, som for varselets del... for å si det sånn...

 

En stykke inn i krystallkulen har jeg fått øye på dette:

 

26475_1.jpg

Statsminister Stoltenberg - Ordtak: Det viktigste er å komme i posisjon!

 

bilde_245.jpg

Finansminister Djupedal - Ordtak: Vi skal ta kapitalistene!

 

bilde_245.jpg

Utenriksminister Halvorsen - Ordtak: Norge ut av Nato og Golfstrømmen!

 

25906_1.jpg

Utdanningsminister Giske - Ordtak: Jeg skal bli statsminister, en gang!

 

bilde_245.jpg

Kommunalminister Thorkildsen - Ordtak: Ta tilbake strandsonen, alle hytter som ligger nærmere enn 250 meter til sjøen skal overdras av staten til ligningstakst!

 

 

Vart du skræmt nå? Stem Høyre!

 

:P

Link to comment
Share on other sites

Kleppe har vært i tigerstaden for å tale, der ventet motstanderne med egg....

 

Her er ett par bilder, i den kjente 'før' og 'etter' kategorien... :D

 

0.jpg

Før

 

7.jpg

Etter

 

Nå utelukker ikke jeg muligheten for at Demokratene har leid inn Demonstranter for å komme på Dagsrevyen...

Link to comment
Share on other sites

Djupedal er den som skremmer meg mest. Det var et dybde intervju med han i Kapital for et par måneder siden, hvor han blant annet snakket om en engangsavgift på alle transaksjoner av aksjer, og forsvarte at det ikke ville føre til dårligere likviditet. <_<

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er en stor overdrivelse at de borgerlige ikke kan samarbeide, nå har de jo forsyne meg sittet i regjering sammen en god stund... Det er også viktig å tenke på at så lenge Bondevik regjeringen er ved makten, så kan ikke Høyre uten videre lansere ett nytt regjeringsalternativ.

 

Det som er helt sikkert er at Bondevik ikke blir statsminister en gang til (han er sliten nå, stakkars), men det kan komme til å bli en ny "Bondevik regjering", sammensatt av H-KRF-V - men med en annen statsminister (Erna?). Det tragiske er imidlertid at den nåværende borgerlige regjeringen ikke relanserer seg selv , i forkant av valget, med en ny statsministerkandidat. Det tror jeg de hadde hatt mye å tjene på.

 

Uansett er det politikken som er viktig, ikke persongalleriet. Det er kun ett alternativ på den borgelige siden, og det er regjeringspartiene. Dersom noen er så fanatisk hatere av Bondevik at de ikke vil stemme Høyre pga. han så kan de neppe være særlig opptatt av politikk. Alternativet er langt værre, etter min mening da... ;)

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg er veldig i villrede om hva jeg skal stemme i år.

 

Jeg tror ikke den sittende regjeringen har en sjanse. Når de ikke kan regne med støtte fra FRP trenger de mer enn 45% oppsluttning for å fortsette. Det tviler jeg på at de får. Støtte fra AP kan de jo bare glemme !

 

Den andre muligheten på borgelig side er H+FRP, men de trenger også mer enn 45% tilsammen for å kunne danne regjering. FRP kan nok komme over 20%, men H kommer ikke opp mot 20% (dessverre).

 

Mest sannsynlig er det nok at de rød/grønne vinner valget.

 

Så da spørs det om en bør stemme taktisk. En stemme til AP vil gjøre minst skade slik jeg ser det. Hadde AP fått flertall alene ville nok det vært absolutt best, så lenge ett borgelig alternativ ikke er sannsynlig.

 

Jeg ser for meg to alternativer som er bortimot like bra for landet:

Førstevalget er den sittende regjeringen med en oppsluttning over 50%

Andrevalget er Arbeiderpartiet (alene) med en oppsluttning på mer enn 40% (tror de da vil danne regjering alene).

 

Om det skulle bli en rød/grønn samarbeidsregjering ser jeg det som en stor fordel at SV og SP er så små som mulig, fint om SP kommer under sperrelinja.

 

Jeg har langt fra bestemt meg for hva jeg skal stemme, men jeg har funnet noen kandidater som jeg IKKE vil stemme på, det er: SV, SP, V og KRF

 

:o

Link to comment
Share on other sites

Har i dag vært hos det norske konsulatet i Fremantle (liten by utenfor Perth, Australia) og stemt. Det tok meg minst to timer å komme meg dit samt å finne konsulatets kontor. Dette til tross for at min stemme vil gjøre minimal forskjell på det endelige resultatet. Saken er bare den at hvis alle tenker slik så går det ille.

 

Oppfordrer dere alle til å stemme uansett hvilket parti dere bestemmer dere for (men for dere som stemmer borgerlig er det selvsagt ekstra viktig ;)). Hvis dere ikke kan stemme 12. september er det gode muligheter for forhåndstemming.

 

Min stemme gikk naturligvis til Høyre (selv om jeg lekte med tanken på å gi en taktisk stemme til Venstre).

Link to comment
Share on other sites

Du bør stemme...

H

Så godt matcher du med de forskjellige partiene:

 

Disse partiene bør du vurdere:

 

H

86,1 %

FRP

82,7 %

V

60,3 %

KRF

50,7 %

 

Disse partiene bør du styre unna:

AP

22,7 %

SP

18,4 %

SV

11,8 %

 

 

Ingen overaskelser der.

Link to comment
Share on other sites

Du bør stemme...

 

FRP

Så godt matcher du med de forskjellige partiene:

 

Disse partiene bør du vurdere:

 

FRP

77,8 %

 

H

68,1 %

 

V

52,6 %

 

 

Disse partiene bør du styre unna:

 

KRF

40,6 %

 

SP

22,7 %

 

AP

19,3 %

 

SV

11,9 %

Link to comment
Share on other sites

Denne kom noe uventet på meg <_<

jaja , Sånt skjer.

 

 

 

Du bør stemme...

 

H

Så godt matcher du med de forskjellige partiene:

 

Disse partiene bør du vurdere:

 

H

63,9 %

 

V

57,7 %

 

FRP

53,1 %

 

 

Disse partiene bør du styre unna:

 

KRF

41,1 %

 

SV

35,3 %

 

SP

34,2 %

 

AP

33,3 %

 

 

Resultatene reflekterer hvor godt svarene dine samsvarer med det enkelte partiprogram.

Link to comment
Share on other sites

Omtrent som ventet B)

Du bør stemme...

 

KRF

Så godt matcher du med de forskjellige partiene:

 

Disse partiene bør du vurdere:

 

KRF

65,8 %

 

V

59 %

 

SP

56,6 %

 

 

Disse partiene bør du styre unna:

 

H

48,6 %

 

SV

44,7 %

 

AP

40 %

 

FRP

30,9 %

 

 

Resultatene reflekterer hvor godt svarene dine samsvarer med det enkelte partiprogram.

Link to comment
Share on other sites

I disse valgtider:

 

6.-klassingen kom hjem fra skolen en dag og ba fortvilet sin far om hjelp

til leksene.

Selvfølgelig, svarte far. Ingen problemer. Hva trenger du

hjelp til? Gutten forklarte at de hadde fått to dager på seg til å

definere hvordan samfunnet henger sammen politisk og sosialt. Rett og slett

hvordan det er bygd opp. Faren var ikke like selvsikker lenger, men ville

likevel gjøre sitt beste. La meg gi deg et eksempel, sa han. Siden det er

jeg som bidrar med inntektene her i huset, så kan jeg være kapitalismen.

Din mor bestemmer og styrer alt, dermed er hun regjeringen.

Hushjelpen (som også bodde i huset) arbeider hele døgnet, dermed kan hun

representere arbeiderklassen. Du min sønn, kan være folket, mens din

lillebror (2 år)er en ypperlig representant for fremtiden.

Skjønner du noe av hva jeg mener?

Nei, dette er jeg ikke helt sikker på, men jeg skal sove på det, svarte

sønnen.

 

Utpå natten våknet gutten av at lillebroren skrek. Ved å gå bort til

sengen, skjønte han på lukten at noe burde gjøres med bleiene. Han gikk og

banket på foreldrenes rom, men ingen svarte. Han gikk inn, bare for å finne

sin mor sovende. Han prøvde å vekke henne, men fikk ingen respons. Han gikk

videre til hushjelpens rom og banket på. Ingen svarte, og han prøvde å gå

inn. Men døren var låst. Gjennom nøkkelhullet kunne han se hushjelpen og

sin egen far svært opptatt. Han dundret på døren, men fikk ikke svar.

Irritert gikk han bare og la seg igjen, dro dyna over hodet og sovnet.

Neste morgen var alle samlet til frokost, og hans far var nysgjerrig på om

han hadde lært noe av eksempelet fra dagen før. Ja, svarte gutten. Nå

skjønner jeg hvordan alt henger sammen, sa han.

 

Vel, hva venter du på? La oss høre, sa faren. Gutten trakk pusten godt inn

og begynte: Mens kapitalismen høvler over arbeiderklassen, sover

regjeringen, folket blir totalt ignorert og fremtiden er full av dritt!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...