Jump to content

PDR - Petrolia Drilling


freddybrem

Recommended Posts

  • Replies 245
  • Created
  • Last Reply

Vel, et fellestrekk ved de er vel at de er såkalte øre-aksjer. PAN og PDR er vel nesten umulig å få kjøpt, hvis du ikke går over kursen. Og da er det snakk om mange %`er. ALX er en aksje som har steget mye i det siste. Men om den har mer å gå på skal ikke jeg utale meg om. Se forøvrig disse posten for mer info om ALX.

 

http://www.aksjeforumet.com/forum/viewtopic.php?t=40

http://www.aksjeforumet.com/forum/viewtopic.php?t=116

Link to comment
Share on other sites

Lurte på om noen av dere har noe fornuftig å si om disse aksjene.

Hei, og velkommen til forumet.

 

Desverre kjenner har jeg ikke inngående kjennskap til nevnte aksjer.

Jeg husker at "simplonorus" hadde ALX som favoritt i aksjekonken for uke 7. Kansje han kan si noe meningsfylt om den?

 

Lykke til med dine investeringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har liten lyst til å kommentere disse, men er du ny bør du jo få en tilbakemelding. Jeg vil derfor begrense meg til følgende kommentarer:

- Alle kan karakteriseres som høyrisikoaksjer

- Alle ligger i en fallende eller horisontal trend

- Søk på nevnte selskaper på internett, så vil du også fakta om egenkapital, gjeld etc.

Link to comment
Share on other sites

Det fine med PAN er at den er eid av bankene og ikke kan gå konkurs. Det fine med både PAN og PDR er at du som regel vet at de kommer til å legge seg rundt normalnivået (PAN:0,05-0,06, PDR:0,04-0,05) selv om de tipper et øre ned. Derfor: kjøp PAN ved 0,04 eller 0,05, selg 0,06. Fortjeneste 20-25% Kjøp PDR 0,04, fortjeneste 20%

Merk at PDR har vært nede på 0,02-0,03.

ALX er også en høyrisikoaksje, men en so har steget med opp mot 70% siste mnd, fra 0,18 til 0,3... Dette er en aksje som jeg har litt tro på, ihvertfall når man ser på det tekniske. Har ikke sett på tallene til selskapet da.

Link to comment
Share on other sites

Som det er nevnt her har jeg med Alx i mitt tips for uke 7 og sitter også på 200.000 aksjer, men vet for lite om selskapet til å uttale meg. De har etter sigende fått snudd skuta etter å ha vært langt ned. Typisk turnaroundcase?

Tipper Turnaround kan si noe mer fornuftig. Kjøpte aksjen etter tips fra han (på Hegnar).

De legger vel frem resultat nå de også og kan gå mange prosent begge veier. Gikk opp 3 øre i går og ned igjen 2 i dag. Typisk en aksje som kan gå mye når den først tar av. Var vel helt oppe på 70 øre (i september)sist den gikk og falt deretter ned til under 20 igjen. Teknisk ligger den i en fin stigende trend nå.

Pdr har jeg faktisk klart å kjøpe helt oppe på 39,50 (slå den...) men det er lenge siden. Var sist inne på 10-tallet, men tør ikke gå inn nå. Til det er konkursrisikoen litt for stor. Men den har jo yppet seg litt i det siste og kan klart doble seg igjen. Men nedsiden er jo ubegrenset da...

 

Siphlo

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Niks jeg har verken prøvd eller vurdert å prøve å daytrade PDR etter spleisen ? Etter spleisen så har jo PDR gått ned. Har jo vært lite volum på PDR de siste 3 ukene. Såg den gikk opp med over 25% på fredag. Hva som var årsaken vet ikke jeg. Når det gjelder shorting, kan den være interessant, så sant det ikke er melding om kontrakt rundt hjørnet som har forårsaket oppgangen på fredag.

 

 

Var du en av de som gikk inn i PDR under terrorhandlingen i Madrid, så gratulerer.

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Og den nedsiden håper jeg dere har vurdert. PDR gikk opp med 0,25% forrige fredag til 1.17 og ned på en uke til 0,69 som er dagens laveste hittil( Altså 41.03%) Bare idag har den gått ned med 18,82%

 

Jeg satt i helgen og vurderte mer shorting i PDR, men jeg torde ikke. Var redd for at 0,85 som var sluttkurs på fredag kunne være bunnen, dermed kunne det ha ført til en oppgang. En påske kylling er jeg. He, he.

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Pantera:

 

Jeg går ut fra at du snakker om "lekeshorting" i aksjekonkurransen på iMarkedet? I motsatt fall er jeg svært interessert i å vite hvor man kan låne PDR-aksjer. Nordnet kunne ikke hjelpe meg. Jeg har 100 000 tegningsrettigheter på kurs 0.50, og skulle gjerne ha solgt disse i forrige uke.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig snakker ikke jeg om lekeshorting i aksjekonkurransen på i markedet. Jeg leker ikke butikk.

 

Jeg ringer bare til min megler for shorting av PDR, så skaffer han aksjene til meg. Han ringer tilbake å fortelle om han har fått tak i de eller ikke.

Tror han låner de hos Nordea Depokonto.

 

Når du skal shorte, så må du oppretter en egen VPS konto for shorting som er en depokonto.

 

Jeg betaler 1500,- kr når jeg låner aksjer, uansett antall aksjer og beløp, samt kurtasje for transaksjon( minimum 280,- eller 0,2%). Låneperioden er maks 14 dager her hos meg. Det skal være rikelig med garanti på depokontoen din for det du låner og litt til ( til dekning i tilfelle aksjen går opp )

 

Du kan ringer til forskjellige meglerhus og undersøker muligheter for å shorte aksjer. Hvilken meglerhus jeg bruker, ønsker jeg ikke å opplyser her.

 

Du kan shorte i alle typer aksjer på OSE , men aksjer som er dårlig likvid, er vanskeligere å få tak i enn andre aksjer.

 

Foruten shorting så skjøper jeg en del opsjoner også. Her er det mye penger å hente hvis du vet hva du gjør.

 

Når det gjelder dine 100000 tegningsretter aksjer som du kjøpte til kurs 0.50, så hadde du mulighet til å selge de forrige fredag til kurs 1,17, Hvis de var disponibel på VPS kontoen din da.

 

Du har vel ikke tenkt å bruke disse 100000 aksjene til shorting.? For jeg tror ikke det går ann, tror det går inn under trader. Du har jo kjøpt de ikke sant? Da må du selge de også. Shorting da er det omvendt.

 

Til sist, men ikke minst. Jeg anbefaler at du legger an en litt mer diplomatisk skrive stil her på forumet.

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Pantera:

 

Takk for opplysningene! Selv om du ikke opplyser om hvilken, er det tydelig at du har en megler som prøver litt hardere enn min. Jeg er inneforstått med de generelle betingelsene for shorting, men problemet var altså at Nordnet ikke klarte å skaffe til veie PDR. Jeg har ikke betalt noe som helst for tegningsrettighetene mine. Siden jeg eide 20 000 aksjer ved børsslutt 8. mars, har jeg rett til å kjøpe 100 000 aksjer til kurs 0.50 innen 21. april ("reparasjonsemisjon"). Da jeg så at kursen lå i området 0.90 for to uker siden, ønsket jeg å låne 100 000 aksjer til shorting. Planen var altså å selge disse i markedet og deretter dekke meg inn i emisjonen. I teorien gikk jeg altså glipp av 67K siden jeg ikke fikk muligheten til å selge på 1.17. Problemet nå er jo selvfølgelig at markedskursen er nesten nede på emisjonskursen, så det er lite å hente på dette nå. Jeg får se an kursen den neste uka og eventuelt gjøre en ny vurdering.

 

Når det gjelder min skrivestil, så er jeg redd jeg aldri blir noen diplomat. Jeg mener at du og Pirelli er paranoide som tolker mitt forrige innlegg i verste mening. (Hva tror dere at smilet på slutten skulle bety?) Det var et ærlig og oppriktig spørsmål, som jeg fikk et ærlig og oppriktig svar på. Det hadde stor praktisk interesse for meg, samtidig som jeg visste at du hadde shortet i aksjekonkurransen. Jeg ville derfor forsikre meg om at jeg ikke misforsto. Jeg tipper at du er litt hårsår etter at jeg kritiserte deg for å lime inn diverse artikler ukritisk og uten kildehenvisning? Jeg kan forsikre deg om at jeg ikke er ute etter å "ta" hverken deg eller andre. Jeg må nok heller anbefale deg å enten ignorere meg eller ta igjen med samme mynt.

 

:angel4:

Link to comment
Share on other sites

EngaBhoy

 

En litt mer diplomatisk skrivestil gir en mer inntrykk av seriøsitet.

 

Jeg har jo bare gitt deg en anbefaling, og det er opp til deg å velge om du vil følge den eller ikke.

 

Det er ment som et godt råd.

 

Riktig god påske!!!!!

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

var i alle fall volum i den i dag, litt mer mulighet for å spekke i den nå enn da den lå og ruget på 2-4 øre.....

 

Om den dropper under 0,50 vil jeg tro den kan få seg en liten rekyl opp, eller..??

 

Macaroni (som ikke har vært i aksjen siden den var over 10,- en gang for lenge lenge siden..)

Link to comment
Share on other sites

Jeg limer inn to innlegg om PDR som jeg skrev på iMarkedet i dag. I tilfelle det er noen som ønsker noen fundamentale vurderinger. Her er det første:

Petrolia Drilling har ikke hatt signifikante inntekter siden Petrobras sa opp kontrakten til DS Valentin Shashin for temmelig nøyaktig to år siden. Dette borefartøyet leies fra russiske Arktik med påstått kjøpsrett ved leieperiodens utløp. Dette siste punktet, samt uenigheter om betaling, er tema i en voldgiftssak som visstnok skal avgjøres (i London) i løpet av sommeren. En avgjørelse den ene eller andre veien vil helt klart være kurstriggende.

 

På den positive siden blir selskapet mer eller mindre gjeldfritt en gang for alle. Det vil med andre ord ikke eksistere noen umiddelbar konkursfare. Dette betinger selvsagt at man klarer å skaffe Valentin Shashin eller riggen SS Petrolia arbeid. Sistnevnte er nok dessverre ikke verdens mest moderne rigg. Hvorvidt man skal kjøpe PDR avhenger derfor av om man tror på et stramt riggmarked, slik at oljeselskapene må begynne å lete litt lengre ned på prioriteringslista.

 

Dette er en spekulativ aksje som man ikke bør satse gård og grunn i. Som alltid er det da også en relativt stor potensiell oppside. Den dagen PDR eventuelt får en kontrakt, tror jeg aksjen vil mangedobles. På kort sikt vil nok kursen dempes kraftig av alle konverterte aksjer som kortsiktige eiere ønsker gevinst på.

Link to comment
Share on other sites

Og det andre:

I dag ble det tatt opp 160 mill. PDR-aksjer til notering fra den rettede emisjonen (50 øre). Dette representerer nesten en dobling av gårsdagens totale antall på 188 mill. aksjer. Dette er gjeld som er konvertert til aksjer, hvilket vil si at noen er blitt aksjonærer ufrivillig. Jeg forventer at mange av disse aksjene skal bøttes ut på direkten, og muligens til lavere kurser enn 50 øre. Det er ikke sikkert at disse eks-kreditorene har tålmodighet til å vente på å få tilbake pålydende på sitt opprinnelige utestående.

 

Når det gjelder den forestående reparasjonsemisjonen, så dreier det seg om alt fra 20 mill. til 138 mill. aksjer avhengig av tegningsinteressen. Dersom kursen etablerer seg i nærheten av 50 øre på kort sikt (som alt tyder på), forventer jeg laber interesse. Det er ikke sikkert at det vil bli emittert mer enn 20 mill. aksjer. Uansett snakker vi her om en FRIVILLIG emisjon, slik at de som deltar ikke vil ha interesse av å selge lavere enn 50 øre. Volum og graden av frivillighet/ langsiktighet tilsier derfor at kurspresset blir desidert størst etter dagens rettede emisjon sammenlignet med etter reparasjonsemisjonen 20. april.

 

Når det gjelder nyheter/kurstriggere, så kan det MULIGENS komme noe av interesse på generalforsamlingen 21. april. Jeg kommer imidlertid ikke til å holde pusten. Deretter presenteres resultat for 1. kvartal 20. mai. Heller ikke her forventer jeg noen banebrytende nyheter. Imidlertid kan det slå positivt ut at markedet får tilgang til en balanseoppstilling som faktisk vil være sunn (for første gang på årevis!).

 

Jeg tror at det er utfallet av voldgiftssaken om Valentin Shashin som vil være første potensielle positive kurstrigger. Dersom denne tvisten blir løst (i sommer?), vil sannsynligheten for kontrakt trolig øke betydelig. Konklusjonen min er at man sannsynligvis har god tid på seg dersom man ønsker å prøve en spekk i PDR.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok meg den friheten å endre navn på denne topic'en, for ALX og PAN er det egne tråder:

ALX - Hva går det av Altinex?

PAN - Pan Fish - Fullstendig fastlåst

 

Engabhoy, jeg er slett ikke paranoid med tanke på min tolkning av dine innlegg. Derimot har jeg en tendens til å blande meg inn med forsøk på humor. Tror ingen her på forumet er like hårsår som Kokken på imarkedet.no ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg solgt meg ut av PDR med 65% tap. :cry: Ser at kursen nå ligger over emisjonskurs på 50 øre. Er det noen som tror det er mulig å tjene litt penger på denne aksjen nå framover? Skulle tro at det burde gå bra oppover nå. Tenker å laste opp i emisjonen hvis kursen fortsetter å utvikle seg positivt. Er det andre som tenker slik, eller er dette en synkende båt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet egentlig ikke for PDR er en aksje jeg trader i. Vet bare at likviditeten der er dårlig, men at de har reddet økonomien sin iht den siste emisjonen er det ikke tvil om.

 

PDR er en kjempe bra trader aksjen nå for tiden. Store svingninger. Har vært inne 2 ganger siste 14 dagene. 0,50 og ut igjen på 0,53 og 0,55. Du trenger litt volum for å kunne trade i denne aksjen.

 

Ser den ligger nå på 0,57 og det er vel da jeg sier. Søren jeg solgte litt for tidlig?

:lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...