Jump to content

PDR - Petrolia Drilling


freddybrem

Recommended Posts

Blir ikke med på emisjonen. Ser at andre laster opp så det griner, men hvis kreditorer skal få tilbake pengene sine vil det bli kraftig salgspress på aksjen tiden framover. Med min vanlige flaks dobler denne seg i løpet av sommeren....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 245
  • Created
  • Last Reply

Warhaug

 

Gjerne like greit.

 

Hvis jeg ikke tar feil, så er emisjonskursen på 0,50. Med så store svingninger som er i PDR om dagen, så tester den nå på nivå 0,50. ( emisjonskursen) Da mener jeg at du kan kanskje få tak i PDR på rundt 0,49/ 0,50 eller kanskje lavere hvis du er heldig. Det virker som om støtten er på 0,50.

 

For tradingen sin del så prøver jeg å få tak i PDR på ovennevnte kurs. Jeg skal ha en del, så dette kan bli litt vanskelig, men jeg prøver.

 

Ha en knall børsdag.

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ja, da skulle jeg altså få oppleve nok en vår, samt at en seriøs analytiker anbefaler kjøp av PDR. Sakset fra Hegnar Online:

Fem aksjetips

 

Analytiker tror gråstein kan omgjøres til gull på Oslo Børs. Her er fem aksjetips.  

 

Artikkel av: Øystein Byberg (24.4.04 08:04)

 

Gunnar Holen i Corporate Advice & Research tror de små selskapene vil bli vinnerne på børsen fremover. Holen har satt opp en portefølje i lørdagens utgave av Finansavisen som består av flere skakkjørte selskaper:

 

Crew  

CanArgo  

TTS  

Petrolia Drilling  

Blom

I papirutgaven utdyper Holen sin begrunnelse:

Petrolia har vært en "dog". Riggmarkedet er imidlertid hetere enn på lenge, og får selskapet kontrakter på dagens ratenivåer, så handles aksjen til 1 ganger cashflowen. Snittet for bransjen ligger på 6. Med det gode riggmarkedet vi ser i dag, så mener jeg at det er realistisk å tro at vi snart vil få se selskapets to rigger i arbeid. Petrolia Drilling har etter vår oppfatning en neddiskontert verdi på 1.35 kroner.
:blob:
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Petrolia-kontrakt?

 

Petrolia Drilling har fått forespørsler om leie av SS Petrolia.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (13.8.04 09:48)

 

Petrolia Drilling ASA har siden siste melding mottatt flere forespørsler for leie av SS Petrolia. Forespørslene gjelder beskjeftigelse av riggen for perioder på seks til 12 måneder for boring i Sør Øst Asia/Barenthavet. Eventuelle kontrakter som selskapet vurderer, har oppstart i løpet av en seks måneders periode.

Petrolia Drilling ASA har tilbudt SS Petrolia til markeds- messige betingelser som etter selskapets vurdering nå ligger på 60-70.000 dollar per dag for denne type enheter. Dette tilsvarer en Bareboat rate (netto inntjening) på 15-20.000 dollar per dag.

 

Selskapet registrerer en merkbar øking i etterspørsel siste kvartal, og registrerer at både ratenivå og verdi på rigger har steget i perioden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kilde: TDN Finans

--------------------------

 

PDR:MENER JACKUP-PROSJEKT BLIR BEDRE OG BEDRE

 

Oslo (TDN Finans): Petrolia Drillings jackup-prosjekt blir bedre og bedre.

 

Det sier administrerende direktør Lars Moldestad i Petrolia Drilling til

TDN Finans onsdag.

 

I dag skriver Finansavisen at Moldestad og DNOs styreformann Berge Gerdt

Larsen var i London tirsdag for å presentere prosjektet, noe Moldestad ikke

ønsker å kommentere.

 

-Er det ikke Steinar Grini (finansredaktør i Finansavisen, red.anm.) som

for hundrede gang skriver om jack up-prosjektet? Jackup-markedet og jackup-

prosjektet blir bare bedre og bedre. For øvrig har jeg ingen kommentar. Jo

mer han skriver, jo bedre blir prosjektet, sier Moldestad.

 

Finansavisen skrev tirsdag at DNO etter planen skulle gå inn med rundt 35

til 40 millioner dollar i egenkapital i et nytt riggselskap for å realisere

Petrolia Drillings jackup-prosjekt, en artikkel DNO mente var feil.

Moldestad bekrefter imidlertid at jackup-prosjektet vil skje utenfor

Petrolia Drilling.

 

-Det vi har sagt er at dette her ikke er noe som skjer i Petrolia Drilling

ASAs regi. Utover det har jeg ingen kommentarer, sier Moldestad.

--

christopher.mollerlokken@tdn.no

TDN Finans - tel +47 22 00 11 55

 

#CODES C/PDR C/DNO

 

 

--------------------------

Link to comment
Share on other sites

Kilde: Hegnar Online

--------------------

 

CARs aksjetips

 

Corporate Advice & Research bytter ut én av aksjene i sin anbefalte portefølje.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (7.10.04 12:29)

 

Corporate Advice & Research velger å ta ut DNO fra sin aksjeportefølje, til tross for at aksjen på ingen måte har fått full uttelling for den betydelige økningen av reserver i Nebrajah-feltet.

- Vi tar inn Petrolia Drilling på basis av et bedret riggmarked, skriver CAR i dag.

 

Etter dette består CAR-porteføljen av følgende aksjer:

 

Crew

Fast

GGS

Blom

Petrolia Drilling

 

--------------------

 

DNO ut/PDR inn :)

 

PDR inn i CARs modellportefølje

Link to comment
Share on other sites

Kilde: Hegnar Online

--------------------

 

Kjøp

 

 

CAR peker på sterkt kjøpssignal i Petrolia Drilling.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (8.10.04 13:55)

 

I dagens morgenanalyse har Corporate Advice & research (CAR) sett på Petrolia Drilling. Konklusjonen er kjøp.

 

- Petrolia stengte på 0,56 som er toppen i motstandsbelte, et brudd over dette nivå utløser et sterkt kjøpssignal hvor neste motstand først er på 0,75. Aksjen ligger i kjøp på glidende 10/30 dagers gjennomsnitt og vi anbefaler kjøp av aksjen på brudd 0,56 med 0,75 kroner som target, heter det i analysen.

 

Petrolia Drilling-aksjen er sist omsatt for 56 øre på Oslo Børs, uendret fra i går.

 

CAR sier: Kjøp PDR

 

--------------------

Link to comment
Share on other sites

Meget attraktiv

 

Risk reward synes derfor meget attraktiv for Petrolia Drilling, fastslår CAR.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (11.10.04 13:04)

 

Riggmarkedet har opplevd et kraftig oppsving det siste halvåret. De to ledende riggselskapene på Oslo Børs, Fred Olsen Energy og Smedvig, har i denne perioden steget henholdsvis 63 og 46 prosent, mens Petrolia Drilling (PDR) er opp stusselige åtte prosent.

 

I denne perioden har det ikke fremkommet vesentlig ny informasjon vedrørende tvisten med Valentin Shashin eller andre forhold rundt selskapet, fastslår Corporate Advice & Research i dag.

 

- Det er nok likevel usikkerheten rundt denne tvisten og det faktum at de to andre selskapene har landet kontakter, mens PDR ikke har gjort det, som har medført denne kursutviklingen. Det innebærer imidlertid at PDR har et betydelig opphentingspotensiale når Valentin voldgiftstvisten er avsagt og SS Petrolia får kontrakt, skriver CAR.

 

Vinner PDR rettsaken fullt ut, har CAR en substansverdi per aksje på 1,2 kroner på basis av 80 millioner dollar for Valentin Shashin og 25 millioner dollar for SS Petrolia. Ved fullt tap er substansverdi 0,32 kroner.

 

- Vi mener PDR har en god sak, men det er selvfølgelig alltid usikkerhet hva utfallet av en tvist blir. Ved negativt utfall kan aksjonærer redde seg på at riggverdier er hurtig stigende. En verdi på SS Petrolia på 32 millioner dollar tilsvarer en neddiskontert rate på 20.000 dollar. Det nivået innebærer en substansverdi på 0,5 kroner. Et slikt verdibilde ser vi nok innen nyttår. Risk reward synes derfor meget attraktiv for Petrolia Drilling, fastslås det.

 

CAR sier kjøp PDR

 

--------

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er det noen her inne som følger Petrolia for tiden :?:

Jeg tok selv gevinst på 0,62 :), og lurer nå på om jeg skal prøve å gå inn igjen på rundt 0,55-0,57 :?:.

Regner med at det skal gå greit å få inngang der dersom den svakt fallende trenden fra de siste par dagene fortsetter. Jeg antar at den gjør det siden det virker som om usikkerheten bare øker blant folk. Det virker som om mange (i det minste på Hegnar's forum) forventet en avgjørelse i London samme dag som saken ble behandlet :roll:

Det er klart at det er stor :eek: risiko knyttet til PDR, men kortsiktig oppside-potensiale er da også betydelig :twisted:

 

Noen synspunkter der ute :?:

Link to comment
Share on other sites

Det det stod i børsmeldingen var at avgjørelsen ville falle i etterkant av høringen (selvfølgelig...).

Dette kan jo være dagen etter, 1 uke etter, 1 måned etter etc.

Jeg vil anta at ledelsen i Petrolia heller ikke vet når avgjørelsen vil komme, i det minste ikke eksakt.

Link to comment
Share on other sites

DNO beskytter seg mot usikkerheten og risikoen:

 

DNO:UTDELING AV IOT-AKSJER FJERNER PDR-EKSPONERING -EIDE

 

Oslo (TDN Finans): DNO vil ikke ha noen eksponering mot Petrolia Drilling

hvis DNO-styret får gjennom sitt forslag om å dele ut aksjene i

datterselskapet Independent Oil Tools (IOT) som ekstraordinært utbytte til

DNOs aksjonærer.

 

Det sier administrerende direktør Helge Eide i DNO til TDN Finans fredag.

 

-Det vil ikke være noe eksponering mot Petrolia Drilling for DNO etter

dette, sier Eide.

 

DNO eier 100 prosent av IOT som leier ut utstyr til boreselskap. I tillegg

ligger DNOs aksjepost i Petrolia Drilling på 23,6 prosent i IOT, ifølge

Eide.

 

-Det har vært ulike oppfatninger blant våre aksjonærer om vi skal være i

offshore og oljeservice eller ikke. Nå kan aksjonærene selv velge, sier

Eide.

 

Ifølge DNO er aksjene i IOT verdt rundt 140 millioner kroner, tilsvarende

om lag 2,48 kroner pr DNO-aksje. Eide sier verdsettelsen er basert på

tredjeparts vurdering, men ønsker ikke å være mer konkret.

 

-Ytterligere informasjon kommer rundt generalforsamlingen som er planlagt

1. desember, sier Eide.

 

Ifølge DNO-direktøren er planen å børsnotere IOT.

 

-Det er planen å notere selskapet, men om det skal noteres på Oslo Børs er

opp til selskapet selv og selskapets aksjonærer, sier Eide.

--

christopher.mollerlokken@tdn.no

TDN Finans - tel +47 22 00 11 55

Link to comment
Share on other sites

Fra Imarkedet:

Petrolia Drilling har logget et av sine første overskudd på lenge etter å ha oppskrevet verdiene på selskapets borerigg.

Petrolia Drilling har valgt å oppskrive boreriggen S/S Petrolia verdi med 7 millioner dollar i tredje kvartal som følge av bedringen i markedet og økte verdianslag.

 

Det gir riggselskapet et driftsoverskudd på 18,6 millioner kroner i tredje kvartal, tross null i driftsinntekter. Resultat før skatt endte på 21,3 millioner kroner.

 

Riggen Petrolia er nå bokført til 15 millioner dollar, mens verdianslagene ligger på 25 til 30 millioner dollar ifølge kvartalsrapporten.

 

Når det gjelder voldgiftssaken rundt boreskipet Valentin Shashin så avventer Petrolia Drilling fortsatt en endelig dom. Det er gjennomført avsluttende høring, og dom forventes i løpet av november/desember.

 

Børsmelding:

https://chepa.netfonds.no/meldinger.php?yea...11&day=17&id=63

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Endelig boreavtale for Petrolia

 

Fredag 10. desember 2004 kl. 14:19

 

Skrevet av: Sigvald Sveinbjørnsson - iMarkedet

 

 

SS Petrolia kan være på vei ut til Stockman-feltet i Barentshavet. Les om selskapets nye avtale.

 

(Ny: kommentarer fra adm. direktør Lars Moldestad)

 

Riggselskapet Petrolia Drilling kunne i dag melde om at de har inngått en intensjonsavtale med russiske Gazflot, et datterselskap av den russiske oljegiganten Gazprom, om boring av oljebrønn på Stockman-feltet.

 

Det forventes at avtalen endelig skal underskrives medio januar 2005.

 

Dermed ser Petrolia endelig ut til å ha fått inntekter på riggen SS Petrolia, som har ligget i opplag utenfor kysten av Skottland i over to år.

 

Lars Moldestad, Petrolias adm. direktør, sier til iMarkedet.no at de er meget komfortabel med avtalen. Dette både med hensyn til rater og riggmarkedet.

 

Han vil ikke kommentere avtalen ytterligere før i januar - når avtalen skal bekreftes.

 

Spørsmålet alle stiller seg er hvor lang kontrakten vil være. I meldingen står det at SS Petrolia skal borre hull nr. 7 i Stockman-feltet. Det kan indikere en relativ kort beskjeftigelse for riggen.

 

Uansett er det særdeles viktig at riggen kommer seg ut og "inn på markedet."

 

Aksjen stiger 19,05 prosent på nyheten og aksjen handles på 0.75 kroner aksjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er ventet en kontrakt meldingen fra PDR i neste uke. Kontrakten gjelder riggen SS Petrolia, som har ligget i opplag utenfor kysten av Skottland i over to år.

 

Lars Moldestad, Petrolias adm. direktør, sier til iMarkedet.no at de er meget komfortabel med avtalen. Dette både med hensyn til rater og riggmarkedet.

 

Han vil ikke kommentere avtalen ytterligere før i januar - når avtalen skal bekreftes.

 

Jeg tror at PDR får en løft mot en krone i januar hvis kontrakten er "stor nok".

 

di.php?CompanyID=100069&fn=..%2F..%2Fwww4%2Fose%2F%2Fcharts%2Fdelayed%2F100069_1.gif

di.php?CompanyID=100069&fn=..%2F..%2Fwww4%2Fose%2F%2Fcharts%2Fai_delayed%2F100069_ai.gif

arrow_green.gif Kjøpskandidat (Middels lang sikt) - 3. jan 2005

Petrolia Drilling viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal. Videre positiv utvikling indikeres, og det ligger støtte ned mot gulvet av kanalen. Har steget kraftig etter kjøpssignal fra en dobbel-bunn-formasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 0.56 kr. Objektivet ved 0.68 kr er nå tatt ut, men formasjonen signaliserer fortsatt utvikling i samme retning. Aksjen har støtte ved ca 0.44 kr og motstand ved ca 1.00 kr. Volumtopper korresponderer godt med kurstopper og volumbunner korresponderer godt med kursbunner. Volumbalansen er også positiv, noe som styrker trendbildet. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

Fra CAR morgenanalyse (07.01.2005)

 

Vi har sett en kraftig bedring i riggmarkedet, mens PDR ikke har fulgt med. Ved full seier i voldgiftsaken om Valentin Shashin vil PDR ha en substansverdi på NOK 1,20 per aksje. Selv med fullt tap er nedsiden begrenset. Vi forventer at 2. generasjonsrigger snart vil være verd $ 32m gitt det senere tids løft i ratenivå. På det prisnivået for SS Petrolia tilsvarer fullt tap for PDR en substansverdi på NOK 0,5.

 

Vi mener PDR har en god sak. En midtverdi av disse scenarioer gir en verdi på NOK 0.85. Utover det har PDR investert $75m i opprustning av Valentin Shashin og må kompenseres for det ved eventuelt tap. Reel substansverdi ved "tap" kan derfor ligge i området NOK0,65-0,9 per aksje. Riggaksjer handles nå 20-30 % premium til substansverdier.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra HO.

 

Enkelte har hevdet at det er kun avgjørelsen fra London som vil ha vesentlig betydning for utviklingen av PDR. Dette har blitt hevdet siden vi lå like i området 0,55 og blir fremdeles påstått.

 

Når jeg i forrige uke mente at det var lagt et nytt gulv på 0,72 mente noen at dette var "tåpelig" ettersom det kun var utfallet i London som hadde betydning. Når har det vært forholdsvis høy omsetning i aksjen og en pen stigning siste dagene - uten at vi har hørt et ord fra London.

 

Kursen er ikke bare avhengig av børsmelding om utfallet fra London!. Det er flere andre faktorer som spiller inn.

 

For det første er insidereene i selskapet uvanlig tydelig i sin tro på selskapet. Børsmeldingene om innsidekjøp kjenner vi alle. Siste handelen var så pass stor at de viser at de er sikre på at denne skal betydelig opp.

 

For det andre ser vi at PDR har et stort potensiale for å hente inn stigningen til andre selskap i samme næringen - vi kan jo se på utviklingen til FOE. Når forvetningene om inntjening virkelig siger inn hos investorene har vi et innhentningspotensial som er stort.

 

Det tredje er knyttet nettop til forventningsverdi. CAR har beregnet denne til midten på 0,80 tallet. Etter min oppfating er dette for lavt. Jeg kan ikke se at det ligger noen sperre på denne før 0,96 og mener at aksjen enkelt kan gå helt opp hit før det foreligger noe fra utfall av voldgiftsaken. En økende forventning til at selskapet faktisk skal komme seg på fote igjen vil reprise verdien av selskapet til forventede fremtidige inntekter. Det ligger en klar forventning om at Petroila vinner frem mot russerene. Skal jeg anslå forventningen estimerer jeg denne til 80 - 20 i Petroiia sin favør. Hvis vi antar at Valentin har en verdi på 500 mil vil forventningsverdien av Valentin alene ha en verdi på 400 millioner. Hele selskapet har i dag en verdi på 247 mill. Forventningsverdien på utfallet av voldgiften ligger med en slik beregning på kr 1,20 og det er eksklusiv verdiene som Petrolia representerer. Nå skal det riktig nok korrigeres noe for konvertible lån. Jeg så over dette for en tid tilbaker, men husker ikke helt korreksjonene for dette. Den er uansett ikke vesentlig.

 

Når jeg sier at det ikke er motstand av betydning før 1 kr mener jeg derfor å ha ryggdekning for det. Sperren på 1 kr er da og i all hovedsak en psykologisk sperre og ikke noe annet. Verdiene i selskapet - selv kun med 80-20 forventning om seier for PDR ligger trolig rundt 1,20 og iberegnet verdien av Petrolia rundt 1,70.

 

Disser verdiene representerer etter min oppfatning en moderat forventning av kontantstrøm for selskapet i tiden som kommer.

 

Skulle ratene bli mer en moderate snakker vi tildels betydelig høyere kurser. Ingen bør derfor bli overrasket om denne fortsetter å stige pent før flere børsmeldinger foreligger. Men som jeg har sagt siden aksjen lå godt under 0,50. Sats ikke penger som du ikke kan si til kona at du har tapt.

 

Freedom

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skjer det noen voldgiftsavgjørelse snart?

 

21/01-2005 09:35:48: PDR - MELDEPLIKTIG HANDEL

Selskap kontrollert av styremedlem i PDR, Berge Gerdt

Larsen, har 20. januar 2005 kjøpt 500.000 aksjer i PDR til

kurs 0,71. Aksjer kontrollert av Berge Gerdt Larsen gjennom

selskaper er etter denne transaksjonen 4.079.090.

Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=102094

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Petrolia Drilling [PDR], kurs 0.76

 

PDR080205.gif

 

 

 

Petrolia Drilling ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Har steget kraftig etter kjøpssignal fra en dobbel-bunn-formasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 0.56 kr. Objektivet ved 0.68 kr er nå tatt ut, men formasjonen signaliserer fortsatt utvikling i samme retning. Aksjen har støtte ved ca 0.44 kr og motstand ved ca 2.53 kr. Positiv volumbalanse, dvs høy omsetning på dager med oppgang og lav omsetning på dager med nedgang, styrker aksjen på kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

Siger fint oppover nå uten de store nyhetene..tipper forventningene til kontrakten med Gazflot sammtidig med melding om stigende rigg-rater som driver den.

 

CAR har stor tro på denne..enig at den har potensiale men synest de tar litt hardt i..

 

[CAR]

Petrolia Drilling-aksjen har konsolidert i området 0,70-0,75 siden selskapet varslet om intensjonsavtale for kontrakt for riggen SS Petrolia i desember.

- I frustrasjon over at voldgiftsdommen lar vente på seg virker det som om rateoppgang og verdiøkning i denne periode er blitt oversett av PDRs aksjonærer og andre markedsaktører, skriver Corporate Advice & Research i dag.

 

Oppside til substansverdi ved seier er 78 prosent og hele 178 prosent til neddiskontert verdi.

 

- Ved tap med kompensasjon ser vi en oppside på 32 prosent, mens fullt tap kan gi en nedside på 20 prosent. Det sistnevnte finner vi imidlertid meget usannsynlig, skriver analyseselskapet.

[/CAR]

Link to comment
Share on other sites

Petrolia Drilling [PDR], kurs 0.76

 

PDR080205.gif

 

 

 

Petrolia Drilling ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Har steget kraftig etter kjøpssignal fra en dobbel-bunn-formasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 0.56 kr. Objektivet ved 0.68 kr er nå tatt ut, men formasjonen signaliserer fortsatt utvikling i samme retning. Aksjen har støtte ved ca 0.44 kr og motstand ved ca 2.53 kr. Positiv volumbalanse, dvs høy omsetning på dager med oppgang og lav omsetning på dager med nedgang, styrker aksjen på kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...