Jump to content

MHG - Marine Harvest


Pirelli

Recommended Posts

PAN faller pga. gårsdagens "analyse" fra Orion der de konkluderer med "selg Pan kjøp Fjo". Nå som PAN er blitt så billig er det vel bedre å kjøpe PAN og selge FJO takk Orion...

 

FJO og PAN siste 5 dager..

 

z?s=fjo.ol&c=PAN.OL&a=v&p=s&t=5d&l=on&z=

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 494
  • Created
  • Last Reply

LAKS:PRISEN FOR 4-5 KG LAKS ESTIMERES TIL 24,20 KR I UKE 04 (22,83)

Oslo (TDN Finans): Prisen for fire til fem kilos laks er estimert opp 1,37

kroner til 24,20 i uke 04 fra oppnådd pris på 22,83 kroner i foregående

uke.

Det fremgår av statistikk fra fiskeri- og havbruksnæringens landsforening

(FHL).

Prognosen for prisen på fire til fem kilos laks for uke 04 varierer mellom

23,00 og 26,50 kroner.

Fire til fem kilos laks utgjorde 31,0 prosent av faktisk kjøpt fisk i uke

03. Tre til fire kilos laks hadde en andel på 19,4 prosent.

Det totale volumet i uke 04 ventes å bli 8.906 tonn, ned fra nivået i uke

03 på 9.048 tonn.

Link to comment
Share on other sites

28.01.2005 07:07

Spania forsvarer Chile overfor Europakommisjonen

Bodø: Spania har gjort hva landet har kunnet for å forhindre Europakommisjonen fra å innføre safeguard-tiltak mot chilensk laks. Det forsikret Spanias statsminister José Luis Rodríguez Zapatero om da han onsdag ankom Chile på statsbesøk.

 

 

- Spania er forpliktet til å støtte Chile overfor Europakommisjonen med all den kraft vi har. Jeg mener Chile har all grunn til å bli forsvart langt utover den solidaritet Den spanske regjering har forpliktet seg til i sakens anledning, sa Spanias statsminister på en pressekonferanse i Santiago de Chile onsdag kveld, lokal tid.

 

Chiles president Ricardo Lagos uttrykte samtidig takknemmelighet overfor statsministeren for den innsats Spanias regjering har gjort for Chile vis-a-vis Europakommisjonen.

 

”Fordi Chile fortjener det”

Spanias statsminister gjorde det klart at støtten til Chile ikke bare er av høflighet, men fordi Chile virkelig fortjener det.

 

Laks og safeguard-tiltak var tema i alle møter spanjolen deltok på, første dag under statsbesøket. Laks sto høyest på den politiske menyen da han møtte lederne for Senatet og Underhuset i Chiles nasjonalforsamling.

 

Han gjentok sin støtte til Chile i laksesaken overalt hvor han ferdes.

 

Og godordene haglet.

 

Forent av Framtida

Det chilenske senatets president, Hernán Larraín, uttalte at Chile og Spania ikke bare er forent av Historien, men også av Framtida.

 

- Vi ga uttrykk for at vi er meget interessert i at Spania hjelper oss med å forsvare våre interesser. I dag gjelder det laks og i morgen noe annet. Både statsministeren og utenriksministeren lovte da at Spania skal stå ved Chiles side, uttalte Larraín til media etter et 20 minutter langt møte med Spanias delegasjon.

 

En parlamentariker overrakte statsministeren ei bok med bilder av kirkene på Chiloé. Det er ei øy der mesteparten av Chiles lakseoppdrett er konsentrert. Øya var en av de siste provinser som på begynnelsen av 1800-tallet frigjorde seg fra moderlandet Spania.

 

Spanjolen undertegnet Senatets besøksprotokoll med å love "lojalitet og hengivenhet".

 

Bidra til vekst

Statsministeren uttrykte tilfredshet over de store investeringer spanske selskaper har gjort i chilensk næringsliv:

 

- Vi skal fortsette å investere og bidra til veksten i dette landet, lovte han.

 

Med i følget er rundt 20 framstående representanter for spansk næringsliv

 

Samhandelen mellom Spania og Chile øker. Veksten fra 2002 til 2003 var nesten 23 prosent. Spania er Chiles 11.største handelspartner.

 

Spania har i løpet av de siste 30 år seilt opp som den nest største investor i Latin-Amerika, etter USA.

 

Markedssosialister

Rodríguez Zapatero mener at "den chilenske modellen" bør kopieres av andre land på kontinentet.

 

Statsbesøket står i sosialdemokratiets tegn. Spanias statsminister er sosialist. Det samme er Chiles president. Spanjolen kommer fra statsbesøk i Brasil og Argentina, der presidentene står han nokså nært politisk. I tillegg er Uruguays nyvalgte president kommet til Chile. Han tilhører den samme politiske familien.

 

Søramerikanerne forventer at Spania skal åpne dører for dem i EU. En frihandelsavtale mellom Det søramerikanske frihandelsforbundet Mercosur og EU er tema på møtene i disse dager.

 

Chile har sin frihandelsavtale med EU på plass allerede. Det er nettopp det som gjør safeguard-trusselen så bitter og så vanskelig å akseptere.

Link to comment
Share on other sites

topp20:

 

gorwell [6257]

28.01.05 12:49

 

Endre Aksjonærer

Pr. 27.01.05

 

Aksjonær Antall aksjer Andel (%)

NORDEA BANK NORGE AS 228 091 548 45.41

DNB NOR BANK ASA 132 727 529 26.42

MP PENSJON 3 800 000 0.76

VESTVIK PRESERVING AS 3 000 200 0.60

SPAREBANKEN MØRE V/MØRE KAPITALMARKED 3 00 000 0.60

HSBC TRINKAUS & BURK KUNDENDEPOT 2 911 190 0.58

BANK OF NEW YORK 2 590 000 0.52

TENOLD ODDMAR 2 575 000 0.51

LANDSBANKEN AB SF-22100 MARIEHAMN 2 539 500 0.51

PICTET & CIE BANQUIE 2 057 076 0.41

FINTER BANK ZURICH CHIASSO OFFICE 2 000 391 0.40

SVENSKA HANDELSBANKE C/O HANDELSBANKEN AS 1 961 570 0.39

SPAREBANKEN NORD-NOR AKSJER 1 815 073 0.36

MORGAN STANLEY AND C CLIENTS SAFE CUSTODY 1 727 664 0.34

NET AS 1 460 000 0.29

SKIPS AS PELAGOS 1 432 927 0.29

TOBIASSON FRODE C/O NET SYSTEMER AS 1 200 000 0.24

JODAL GEIR 1 085 000 0,22

BRANTZÆG GUNNAR ARNE 1 079 937 0,21

SIS SEGAINTERSETTLE 1 059 729 0.21

 

Sparebanken Møre og Bank of New York kraftig ned. Morgan Stanley inn på listen.

 

gorwell

Link to comment
Share on other sites

Sterk prisutvikling

 

28.01.05 kl 07:00

 

Lakseprisene er på full fart oppover. Det kommer nå bekreftelser på at utenlandske kjøpere er villige til å betale en eksportpris på vei mot 27 kroner. En representant for et dansk importfirma forteller på børsforumet til Hegnar Online at han torsdag avtalte kroner 26,50 fob for fersk laks levert i kommende uke. Innkjøperen konstaterer selv at den aktuelle oppdretteren vil tjene over åtte kroner per kilo han slakter for denne ordren.

 

 

På samme forum blir det fortalt at en oppdretter i Nordland vil få betalt 26 kroner for et parti laks som er avtalt levert i kommende uke. Det er svært lenge siden norske oppdrettere så slike priser. For de aller flestes vedkommende skal man tilbake til sommeren 2001.

 

Den aktuelle prisutviklingen tyder på at folk i markedet frykter for knapphet på laks, og spesielt fersk laks er for øyeblikket mer etterspurt enn noensinne. De første tre ukene i år har vist en volumøkning for fersk laks på vel 32 prosent, sammenlignet med fjoråret. God stigning både for kvantum og priser er selvsagt en spennende kombinasjon. Markedsutviklingen i starten av dette året ser ut til å bli bedre enn hva de største optimister kunne ha forestilt seg. Når produksjonsprisene samtidig er fallende, kan gevinsten bli desto større.

 

Oppdrettsselskapet SalMar meldte torsdag at det nærmer seg et etablert mål om en produksjonskostnad på 11 kroner kiloen før slakt av laksen. Med slaktesvinn og alle slaktekostnader iberegnet, vil et slikt kostnadsnivå gi en total kostpris etter slakt på vel 16 kroner. Det er omkring 10 kroner under eksportprisene som rapporteres fra enkelte handler. Gårsdagens rapporter om godt økende priser fikk også aksjemarkedet til å reagere positivt. Torsdag ettermiddag var alle lakseaksjer i pluss, trass i den politiske usikkerheten som knytter seg til eventuelle safeguard- eller anti dumping-tiltak fra EUs side.

Link to comment
Share on other sites

LAKS:LAKSEPRISEN OVER 25 KR/KILO -INTRAFISH

 

Oslo (TDN Finans): Lakseprisen har brutt gjennom grensen på 25 kroner.

 

Det melder IntraFish fredag.

 

Det er fem år siden prisene har vært så høye i januar.

--

TDN Finans

CM

22 00 11 55

finans@tdn.no

 

#CODES C/PAN C/FJO C/LSG S/FISH

Link to comment
Share on other sites

28.01.2005 15:30

Knapphet på fisk kjører lakseprisen opp i 25 kroner

Bergen: Lakseprisen har brutt gjennom grensen på 25 kroner. Det er fem år siden prisene har vært så høye i januar. Oppdrettskjempen Marine Harvest melder, i likhet med de fleste av konkurrentene, at de har for lite fisk til å mette etterspørselen.

 

 

Snittprisene for de mest omsatte vektklassene, 3-6 kilo, stormer videre oppover. Ikke siden kalasåret 2000 har det vært rapportert så høye laksepriser så tidlig på året.

- Vi er fortsatt positive. Neste uke har vi solgt ut alt på spot - til lik pris eller høyere enn sist uke. Vi har ganske mange biler over 25 kroner og også to-tre biler over 26 kroner. Vi har kjøpt til 24,50 kroner i Nord-Norge og 25,50 i Sør-Norge, sier Fredrik Skadal i Marine Harvest til IntraFish. Skadal leder storoppdretterens salg til Vest-Europa.

 

Skadal er overrasket over at prisene har steget så mye så fort.

- Ja, det er nesten litt for kjapt. Det er ikke en ekstrem etterspørsel – det er bare det at det er for lite fisk. Mange røykerier har valgt å ikke kjøpe, siden de ikke får igjen prisene ute. Den kan bli tøft i ukene fremover når røykeriene virkelig begynner å handle.

 

- Vi i Marine Harvest er positive og optimistiske. Den fisken vi selger er i all hovedsak fra egen produksjon, sier han. Han legger til at Marine Harvest, i likhet med flere av de andre store oppdretterne, har lite fisk tilgjengelig for øyeblikket.

- Vi slakter normalt 1.400-1.500 tonn i uken. Nå ligger vi rett over 1.000 tonn. For oss vil det være sånn til påske – da vil det bedre seg.

 

I likhet med for eksempel oljeprisen, merkes det store utslag på lakseprisen selv med relativt marginale endringer i tilbudet.

- Markedet er helt klart tilbudsstyrt. Det er ikke drevet av etterspørsel. Men snart kommer vel safeguards, så vi får kose oss så lenge vi kan, avslutter Skadal.

 

- Vi har slaktet både i går og i dag, og vi har noen biler i uken. Det er fire år siden vi hadde sånne priser som nå. Og det er bra. Vi trenger sånne priser, sier oppdretter Hans Petter Meland i Lovundlaks.

 

- Vi har 24,50 på 3-4 og 4-5, og selger gjennom NRS først og fremst.

– Skrekken er at prisene ramler ned igjen. Det er bedre vi har sug i markedet, og noen munner uten laks, enn at en må trumfe gjennom salget hver uke. Det er grenser for hvor lenge en kan selge med tap. Og da kommer prisen, påpeker han.

 

Andre oppdrettere i Nordland rapporterer om enda bedre priser enn det Meland nevner.

- Det ligger i hovedsak rundt 25 kroner på tre til seks kilo. Jeg hører dårligere priser og enkelte sammensetninger gir bedre priser, sier en ikke-navngitt lakseselger i fylket. – Det går fort opp. Enkelte av innkjøperne er litt smånervøse, legger hun til.

Også i nabofylket Troms rapporteres priser på 25 kroner.

- Prisen høres bra ut. Vi har fått et tilbud fra en eksportør på 25 kroner på tre til seks kilo, sier daglig leder Thor Helge Nygaard i Arnøy laks. Arnøy Laks holder til så langt øst i Troms en kan komme. - Her er det sameland neste, sier Nygaard.

 

- Det ser ut som om det er selgers marked. Men det er ikke i vår interesse at prisen går opp i 30-40 kroner. Det er herlig å ta igjen det tapte, men vi må tenke langsiktig, sier Nygård.

 

Det er gode tider og mange fornøyde lakseselgere langs kysten i øyeblikket.

- Oppdretterne er som fiskerne – får de god pris én dag, er de evig takknemlig, kommenterer daglig leder Arne Kristiansen i Langgjordlaks.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fulgt 100% med i timen, men vet at det finnes 3 ting som kan og/eller gir pan et løft.

 

1. Safeguard

Denne saken tror jeg vil løse seg. Når ikke en gang spania har lyst å denge Norge, så er det ikke mye støtte til dette. Det kan se ut som om GB er alene i denne saken.

 

2. Dumping

Dumping har kommet litt i skyggen i det siste. Dette har nok mye med at Safeguard er en større sak internasjonalt enn Dumping-saken, men samtidig så er det også veldig vanskelig for EU å straffe oss for dumping når vi tjener penger.

 

3. Q4 og årsrapport

Jeg tror at Q4 blir et meget bedre for selv om prisene i snitt var like høye i 2003 som i 2004, så har produksjonskostnadene sunket. Og i mange av de siste børsmeldingene fra PAN, så sier de at de forventer ytterligere kostnadskutt.

 

På det grunnlaget tror jeg at kursen vil stige betraktelig de kommende ukene, med 25. februar som et toppunkt.

 

Videre så ser det ut som om prisene kommer til å fortsette å stige :-D

Link to comment
Share on other sites

Re kjetiln.

 

Velkommen inn fra friminuttet!

 

Må si du starter dette semesteret på en utmerket måte og din oppsumering er jo meget presis.

 

halu, vel og bra det men savner dine meninger her på tråden da du virker som en av de som følger med på hva som skjer. Regner med at du leser de meldingene du limer inn.

 

Velkommen til en diskusjon for jeg begynner å bli lei av å være nær den eneste her som har oppfattet at laksemarkedet er i radikal endring.

 

Turnaround i laks som startet høsten 2003 og som nå virkelig matrialiserer seg.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til en diskusjon for jeg begynner å bli lei av å være nær den eneste her som har oppfattet at laksemarkedet er i radikal endring.

 

Man ser konturene av noe som kan bli veldig stort...

 

Et eventyr?

 

Næringen har vært i drastisk endring de siste to-tre årene. Fokuset har gått over fra volum til kostnader, og de store oppdretterene kan i dag levere overskudd til en langt lavere laksepris enn før.

 

Samtidig er det ventet en gjevnt høyere laksepris i 2005 forhold til 2004, og i lys av overnevnte skulle det vel bety at alt ser meget bra ut for "lakseaksjene".

 

Likevel, EU forblir den store regnskyen på en ellers klarere og klarere himmel, usikkerheten rundt EU holder aksjekursene på lakseselskapene nede med blylodd.

 

En nogenlunde positiv avklaring ang. EU, og lakseaksjene vil gå til himmels - likevel, det er fare for at det politiske spillet blir et spill ala Tomra, med andre ord, det tar aldri slutt.

 

Men uansett, turn, jeg har også sett at laksenæringen er i radikal endring - på fem års sikt er laskeaksjene de store vinnerene.

 

Ha en fin helg!

Link to comment
Share on other sites

Synes PAN ligger på et veldig spennende nivå teknisk, og vurderer kjøp hvis 2 kroner brytes! Men hva har dette Safeguard-greiene å si for Pan? Jeg har lite greie på lakseaksjer, men har fått med meg denne saken! Vil en minstepris ha noe særlig å si med de psisene vi ser i dag, vil ikke en minstepris heller være positivt da det vil bli begrenset hvor billig Pan kan selge laksen sin? Kan noen forklare meg dette? Og en annen ting, hva må kiloprisen ligge på for at PAN skal tjene penger I DAG (ikke ta med eventuelle kostnadskutt som kommer i fremtiden, men snakk om NÅSITUASJONEN)? På forhånd takk hilsen en mulig PAN-aksjonær (kjøper jeg handler jeg rundt 500k aksjer).

Link to comment
Share on other sites

Turn, har du tatt høyde for forskjellen mellom RUND og SLØYD fisk i dine beregninger?

 

Er prisen i markedet 25, og produksjonskostnaden 20 (inkludert finanskostnader), vil det ikke si at fortjenesten er 5 per kilo.

 

Under slakt oppstår det et svinn på mellom 17-18% (gjennomsnittlige tall), for å se om produsenten tjener penger må dette trekkes fra markedsprisen som oppgis i SLØYD.

 

Ergo:

 

Pris marked: 25

Pris produsent: 20

 

Svinn 18% trekkes fra markedsprisen

 

25*0,82 - 20 = 0,50

 

Dette er helt vanlig praksis, og det er slik man beregner om selskapene tjener penger eller ikke. Likevel, dette har gått de fleste hus forbi, og altfor mange stirrer seg blind på produksjonskostnader på 18-19 kroner og en markedspris på 25.

 

Jeg har ikke lest dine beregninger så nøye at jeg vet du har tatt høyde for dette - derfor spør jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Synes PAN ligger på et veldig spennende nivå teknisk, og vurderer kjøp hvis 2 kroner brytes! Men hva har dette Safeguard-greiene å si for Pan? Jeg har lite greie på lakseaksjer, men har fått med meg denne saken! Vil en minstepris ha noe særlig å si med de psisene vi ser i dag, vil ikke en minstepris heller være positivt da det vil bli begrenset hvor billig Pan kan selge laksen sin? Kan noen forklare meg dette? Og en annen ting, hva må kiloprisen ligge på for at PAN skal tjene penger I DAG (ikke ta med eventuelle kostnadskutt som kommer i fremtiden, men snakk om NÅSITUASJONEN)? På forhånd takk hilsen en mulig PAN-aksjonær (kjøper jeg handler jeg rundt 500k aksjer).

 

Kan gi deg et helt klart svar på siste det siste spm. ditt:

 

For at PAN skal tjene penger i dag, med en produksjonskostnad på 19,50 - må markedsprisen være over 24, dette basert på følgende regnestykke:

 

24*0,82 - 19,50 (=ca) 0

 

I dagens marked med laksepriser rett under 25 kroner tjener Pan Fish faktisk penger :)

Link to comment
Share on other sites

Re kronus.

 

Hvordan kan FJO komme ut med en ebitda på 320 mill med fjorårets laksepris om det du sier her er riktig? Fint om du kunne sette opp et regestykke på det.

 

Jeg vet ikke om jeg har fortstått dette selv, ble usikker nå, skal forsøke å få en skikkelig forklaring innen søndag!

Link to comment
Share on other sites

Re. Cronus.

 

Ikke noe problem det, vi forsøker å finne ut av slikt i fellesskap. Jeg forsøker å være mest mulig korrekt selv om jeg hausser litt vel mye noen ganger. Vi må jo smøre litt på.

Vi bør dog holde oss mest mulig til sannheten, men det er viktig at vi ikke minst tør å ta opp diskusjonen.

 

Ha en flott kveld

 

turn

Link to comment
Share on other sites

Minsteprisen blir 22 kroner

 

EUs handelskommissær Peter Mandelson har formelt foreslått en minstepris på 2,70 euro for salg av norsk laks til EU-markedet.

 

Det bekrefter Mandelsons fagdirektør Fritz-Harald Wenig overfor Bergens Tidende i en kortfattet e-post.

 

2,70 euro tilsvarer om lag 22 kroner kiloen. I går skjøt lakseprisen over 25 kroner, så i første omgang vil EUs minstepris ikke være noe vesentlig problem for de norske eksportørene.

 

Skulle lakseprisen senere endre seg, kan også minsteprisen bli justert. Slik Unionen selv ser på det, vil den bare forsikre seg mot at norske oppdrettere selger laks til under produksjonskostnad.

 

I det opprinnelige forslaget skulle minsteprisen kunne justeres opp til maksimalt ý 2,85. Det var i går kveld ikke mulig å få klarhet i om dette «taket» nå er senket. Det kan uansett komme endringer frem til midten av neste uke.

 

Forslaget fra Peter Mandelson er ute til en skriftlig høring i resten av Europakommisjonen. Hvis ingen markerer uenighet innen tirsdag, vil minsteprisordningen være et faktum, og bli gjort gjeldende senest uken etter.

 

Skulle noen kommissær være uenig, må saken behandles på Kommisjonens faste onsdagsmøte i neste uke. Der er det ikke tvil om at Mandelson har flertall.

 

Fristen for å ta en beslutning her er 6. februar.

 

Både lakseeksportørene og norske myndigheter har kjempet innbitt mot en minsteprisordning. Trolig blir det nye samtaler om saken på det økonomiske toppmøtet i Davos denne helgen. Der er både kommissær Mandelson og en rekke medlemmer av Norges regjering.

 

Minsteprisen skal beskytte EUs lakseprodusenter mot for skarp norsk konkurranse. Kravet ble reist av Irland og Storbritannia.

 

Selv om minsteprisen nå etter alt å dømme kommer, er det fortsatt mulig at Danmark og andre EU-land som er mot den, reiser saken i EUs ministerråd. Det er alminnelig antatt at det der kan være et blokkerende mindretall mot tiltaket. Men saken kan neppe behandles før i mars.

 

På den annen side behandler Kommisjonen nå også en dumpinganklage fra skotske oppdrettere. Undersøkelsene skal være ferdige i mars, og da risikerer den norske næringen en straffetoll. Kommisjonen kalkulerer med at trusselen om straffetoll, et tiltak som svir mye hardere, skal få Norge til å godta minsteprisen.

 

Publisert: 30. jan. 2005, 06:00

Oppdatert: 30. jan. 2005, 01:25

FRANK M. ROSSAVIK

 

http://www.bt.no/okonomi/neringsliv/article336052

Link to comment
Share on other sites

Litt artig å observere.

..............

Dette skrev jeg i går!

Tiltak fra EU

 

 

Mitt tips er et vedtak om en minstepris mellom kr 20-22 for det er i overkant av dafgens selvkost.

 

Ellers mister de all troverdighet.

 

 

Turnaround "Pensjonsfond"

TOM (24) FJO (2,07) SIEM (23) CTG (2,67) PAN (1,55)

Short TEL 59,50 Short STL 97

Link to comment
Share on other sites

Laksepris på 2000-nivå

Det går unna i laksemarkedet igjen. Prisen er over 26 kroner kiloen.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (31.1.05 11:14)

 

 

 

 

Ifølge Finansavisen er prisen på laks nå på det høyeste nivået for årstiden siden 2000. Rett før helgen endte enkeltauksjoner over 26 kroner per kilo.

Ifølge en eksportør er tilbudssiden i Midt-Norge og nordover stram. Kjøperne begynner å se seg om etter alternativer til norsk laks.

 

- Vi hører at industrien i Europa kjøper noe chilensk filet som leveres i Danmark til 27 kroner kiloet, sier eksportøren.

 

 

 

newsdet.asp?id=172624&cat=103

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...