Jump to content

MHG - Marine Harvest


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 494
  • Created
  • Last Reply

- Utviklingen i Pan Fish er god, og de omfattende tiltakene som er gjort for å bedre lønnsomheten i selskapet gir nå resultater.

 

Mot 100.000 tonn

Pan Fish opprettholder at den langsiktige målsettingen er å bygge opp produksjonen mot et nivå på mellom 80 og 100.000 tonn sløyd fisk i året.

 

Pan Fish har ikke goodwill, og eiendelene og lokaliseringen av oppdrettsvirksomheten er blant de beste i bransjen.

 

Resten: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article304898.ece

 

Hvor mange mill/mrd må selskapet gå med overskudd framover før utbytte kan bli aktuelt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Utbytte er nok uaktelt i lang tid fremover enda, pluss201. Selskapet hadde ved Q2 en langsiktig gjeld på 2,5 mrd. kr. Etter refinansieringen har 180 mill. av denne langsiktige gjelden forsvunnet. Men hvem bryr seg om utbytter når aksjen er i vekst? Pan Fish har de siste årene røket på en skikkelig smell, og aksjekursen er blitt så utvannet at kursen har sunket til kun sandkorn av det fjellet den var før årtusenskiftet. Det siste året har gått med til å få ned utgifter og omstille driften. Fra Q403 til Q104 ble driftkostnadene senket med 340 mill fra 880 mill. Driften er sterkt redusert, blant annet for å få ned prosentandelen av laks som blir smittet av sykdommer. For første gang på 3 år har Pan kommet med et positivt resultat, og snart har selskapet en positiv egenkapital, som ved Q2s slutt lå på -60 mill. kr, opp fra -200 i Q1.

 

Resultatet for 2.kvartal ble så sterkt som det ble blant annet på grunn av en reversering av tidligere foretatte nedskrivinger på 33 mill. Dette opphevet nesten den effekten rentene utgjør på regnskapet. Pan betalte 33,8 mill. i renter til bankene i Q2.

 

Siden denne reverseringen ikke skjer to ganger vil nok Q3 bli noe dårligere enn Q2 på bunnlinja, kanskje rundt 34-35 mill mot Q2s 37,6 mill.

 

Men at Pan nå er et selskap i sterk vekst er det ingen tvil om. Emisjonen som fullføres i september vil vanne ut antallet aksjer med rundt 53%, og vil ha en stygg effekt på aksjekursen isolert sett. Likevel tror jeg ikke kursen vil falle under 2 kroner. Heller ned mot 2. Denne utvanningen kan fremprovosere en ny all-time low rundt 2 kroner. Men etter et stygt fall i september, hvor mesteparten av fallet allerede kan være overstått vil aksjen på et punkt snu. Pan Fish er fremdeles i ferd med å kutte kostnader, men de vil også satse på å utvide driften slik at den kommer i samme størrelsesorden som selskapets aktiva. Pan Fish har enorme verdier investert i oppdrettsanlegg og produksjonsanlegg som ikke blir utnyttet på langt nær så godt som de kunne.

 

Hva resultater angår ser det altså pent ut for Pan, men selskapet har fremdeles en vanvittig gjeld. Sannsynligvis vil den langsiktige gjelden ligge i underkant av 2300 mill. kroner ved utgangen av Q3, men egenkapitalen vil lande på i overkant av 500 mill.

 

Det er vanskelig å kunne beregne noe som helst med Pan Fish, men noen punkter kan vi slå fast:

 

 

Jeg er interessert i å investere i PAN når kursen ser ut til å vende nesa oppover. Tror Q3 vil være en trigger som bekrefter oppgangen.

 

Her er PANs kurs fra årtusenskiftet frem til idag. Kursen er justert for den nylige spleisen.

 

pplot.php?paper=PAN&exchange=OSE&from=20000101&to=20040827&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag ble PAN handlet for 2,- for første gang, 1 min siden. Tror kursen vil gå under 2. Det vil kunne utløse et salgsskred fra de som trodde de bestilte noe billig da de bestilte aksjer i tegningsperioden som endte igår. Salgsskred kan føre aksjen helt ned mot 1,80. Da tror jeg aksjen er veldig billig. Antar Q3 blir de siste par års beste resultat, og jeg tror økningen i salg, lavere kostnader og mulig fjerning av straffetoll i USA kan gjøre Pan Fish til en bombe i 2005. Tiden får vise.

 

Jeg eide 100 Pan-aksjer da tegningsrettene ble tildelt, og kunne således tegne meg i emisjonen for 200 aksjer. Hadde emisjonen blitt fulltegnet av privatpersoner hadde jeg kun fått 200, men jeg tviler på at den ble det. Dermed kunne jeg i praksis fått så mange jeg ville. De som har satset på samme taktikken må idag se den feilslått og selge når de får aksjene den 23. eller rundt der.

Link to comment
Share on other sites

En liten korreksjon: PAN ble handlet på 1.98 i går. Jeg har overtegnet i emisjonen, men ikke mer enn at jeg har tatt høyde for at kursen kan falle under 2 kroner. I så fall er planen å akkumulere stort på riktig tidspunkt. Men jeg tviler egentlig på at det skjer. På kort sikt vil jeg tro at mye avhenger av hvorvidt emisjonen ble fulltegnet eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Ok, visste ikke dette om gårsdagens laveste. Men den offentlige emisjonen er på 248 mill. Av dette har bankene garantert for 100 mill, dvs tegnes emisjonen for 200 mill, så tegner bankene de siste 24 mill. aksjer slik at Pan får inn 248 mill. tilsammen. Pan Fish er idag, slik jeg ser det en ganske god ivestering, selv om det nok vil oppstå et salgspress etter utdelingen av emisjonsaksjene. Vet du forresten hvilken dato de nye aksjene er på markedet?

Tror emisjonen ble fulltegnet av investorer, slik at bankene ikke trenger å bidra med noe, men ingenting er sikkert. Tror likevel emisjonen inkludert bankenes eventuelle bidrag ganske sikkert er fulltegnet.

Link to comment
Share on other sites

Tok 50k på 1,98 i dag. Første gang jeg rører dette som har vært mange aksjonærers mareritt. Tror mange venter den videre ned. Skjer ikke det tror jeg mange må opgradere kjøpskursen i Pan og komme etter. Har fallt i turbofart mot 2 kroner etter å ha levert posetivt resultat for første gang på år og dag. Satser på at dette er vendepunktet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Og videre falt vi, selv om dagen i dag ga en oppgang på 1 - ETT øre. :o FS har sluppet 4 millioner aksjer på tre børsdager og presset kursen ned. Når de er sluttsolgt bør ting se litt bedre ut. FS ut med 1,7 mill.aksjer i dag som kjøpersiden fint tok imot. Likefullt raste FJO oppover i dag og PAN bør sette fart og gjøre det samme.

 

Satser på at dette er vendepunktet.
Link to comment
Share on other sites

Fisk ser ut til å fortsatt å være et sjansespill. Det jeg synes lukter fisk er at orion analyse ikke anbefaler PAN og anser det som en aksje man skal holde seg unna, men de nevner ikke FJO med et ord. Utifra det jeg oppfatter er økonomien i PAN stødigere etter emisjon og nedskrivninger enn det man ser i FJO idag. Er PAN blitt med i dragsuget uten grunn og er det dårlig psyke som trekker ned PAN? :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes PAN begynner å bli interessant nå som markedsverdien er nede på hva det var før refinansiering igjen. Da gikk selskapet nemlig i minus, mens det gikk i pluss i Q2. Q3 blir spennende, og kan nok, ved positivt utfall sende kursen opp mot 2 igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det legges frem så sent som 19.11. Jeg tror dette vil være kjempeviktig for kursen. Det er så mye usikkerhet rundt selskapet at få vil kjøpe før de ser det går bra. Men jeg anser dagens kurser for å være gunstige. På 1,40 hadde jeg nok plukket litt selv før Q3.

Link to comment
Share on other sites

Takker!

Ganske risky aksje ser det ut som for meg, men noen risker må man jo ta for å få gevinst:) får bare vurdere om risken er verdt den evt gevinsten. Så her tror jeg at jeg skal følge ekstra godt med. Får de stablet dette skikkelig på bena igjen er det gode muligheter. Eneste minus er at jeg må frigjøre cash ved å selge tomra når den tid kommer.

 

 

 

Følger spent med:)

Link to comment
Share on other sites

PanFish har godt potensiale for framtiden, men

det er ingen tvil om at selskapet har mye å

jobbe mot. Noe forøvrig deres konsernsjef er

veldig klar over.

 

Dette er et kjøp og hold selskap nå !

- men om en stund vil alle ha en bit av det -

bare spør Arne Hjeltnes

:wink:

 

Skyver

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Flagging:

 

Nordea selger i Pan Fish

 

Banken er største aksjonær etter konvertering av gjeld.

 

Av:Fredrik Horn Eriksen - Stocklink - 23.11.2004 09:21

 

Nordea solgte i går etter børs 10.500.000 aksjer i Pan Fish til kurs 1,25 kronerper aksje.

 

Nordea, og andre selskaper i samme konsern, vil etter dette eie 228 091 548 aksjer i Pan, tilsvarende 45,4 prosent av aksjene og stemmene i selskapet.

 

Dersom Nordea konverterer hele sin andel av begge de konvertible lånene til aksjer i Pan, vil Nordea eie 268 917 400 aksjer i Pan tilsvarende ca 49,5 prosent av aksjene og stemmene i selskapet. Tilsvarende eierandel, dersom bare det ansvarlige konvertible lånet blir konvertert, vil være 248 495 417 aksjer, tilsvarende ca 47,5 prosent av aksjene og stemmene i selskapet.

 

Pan Fish: siste 1.26 -2,33%

 

http://www.stocklink.no/bin/Server?x-servi...cle&oid=5147809

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Riktig at 3Q var svært dårlig mens 2 Q faktisk gav et overskudd. Vi får avvente litt før vi dømmer 4Q til å bli møkkadårlig?? Mye vil stå på hvor langt ned de har klart å trekke selvkosten?

 

Markedet har jo igrunn alle muligheter for å kunne estimere ca resultat så jeg tviler på noen store negative overraskelser.

 

1. Faktiske forhold 1 2Q med en gjennomsnittlig laksepris ssb på 23,50 presterte PAN et overraskende overskudd som så og si doblet aksjekursen.

 

2 2Q falt lakseprisen til 22,20 og pan gikk igjen med underskudd og kursen trakk i etterkant av tallene kraftig ned.

 

3. I 4Q vil gjennomsnittlig laksepris ligge ca på 21,20 og underskuddet er udiskutabelt men det vet selvfølgelig markedet om. På oppsiden kan fortsatt kraftig fall i produksjonskost som et positivt moment??

 

 

Aksjemarkedet prises som kjent på fremtiden og fortsetter oppgangen i lakseprisene som startet i 2003 går faktisk Pan mot et første år på lenge med positive tall på bunnlinjen og da er det faktisk nok med 1 krone over 2003 i gjennomsnitt. Når vi i tillegg vet at uttalt målsetning er å senke selvkost fra dagens 21 til 16 så er jo potensialet formiddabelt.

Link to comment
Share on other sites

He alle, vi går inn i et nytt spennende aksjeår som nok kommer til å bli noe mere rufsete en de to foregående. Årsakene er flere men veldig viktige parametere å følge er kopperprisen, 10 års renten i USA. Kopperprisen er nok den råvareprisen som forteller mest om hvilken forfatning verdensøkonomien er i og den lange amerikanske 10 års renten kan gi en pekepinn på når fremgangen i USA er over og går inn i en roligere vekstperiode med litt tilbakegang men frykt for mere.

------------------------------------

Lakseprisene snudde opp i aug./sept 2003 hvor også FJO snudde opp på 98 øre og steg senere til 4,28, tok deretter bort 50 % av oppgangen og er nå over 3, vi som har levd en stund kaller dette en opptrend.

Undertegnede har vært med hele vegen opp og en del av tilbakegangen også men min interesse for papiret er like sterk og troa er sterk som stål.

 

Årsaken ligger i de sykliske faktorene som alltid på et tidspunkt innhenter all råvareproduksjon og forklaringen trenger egentlig ikke å gjøres veldig vanskelig, dessuten har den absolutt ingenting med T/A å gjøre. Her må man se på det fundamentale for å få øye på endringene tidlig i sykelen.

 

Her skal jeg forsøke å gi en forklaring på sykelen for råvarer generelt: Ja jeg velger å vurdere industriproduksjon av laks som råvareproduksjon.

Prisen styres av to forhold tilbud og etterspørsel, som alle jo vet. Når prisene blir svært gunstige for produsentene økes kapasiteten for å tjene stadig mere penger helt til ikke lenger etterspørselen klarer å ta unna. Da har vi nådd en topp i sykelen og for laks var det i 2000. Jo høyere kapasitet sett i forhold til etterspørsel jo brattere blir fallet.

I perioden fra 2000 til 2003 falt prisen meget kraftig fra 40 til 17,50 kroner. Når vi så kr 17,50 var vi ca 4 kroner under den reelle selvkosten på det tidspunktet selv om noen tjente penger også da så tapte de store toneangivende produsentene penger.

Logisk nok er det ikke særlig opplagt at långivere og aksjonærer godtar en slik situasjon så da starter kampen for å overleve simpelthen.

 

Noen tiltak var tilsiktede mens atter andre var en sunn konsekvens og kan deles inn i noen punkter.

1. 8 % reduksjon av smoltutsettet i 2003.

2. Mange oppdrettere gikk konkurs i 2003.

3. Bankene stilte lønnsomhetskrav, noe som medførte at selvkost er på veg mot kr 18-19 fra ca 22-23 den gang.

 

Generelt kan man si at den aggressiviteten man tidligere hadde sett for å øke produksjon for å tjene mere penger var snudd helt på hode.

 

Resultatet av kampen for å overleve seg man nå med en laksepris dom fra bunnen i juli 2003 på 17,50 har steget til siste ukes 23,50. Prisen på laks har allerede steget med kr 6 + - mens selvkost har falt med ca 4 kroner, vel ikke vanskelig å se hvorfor aktørene nå stuper inn i Fjord Seafood og Pan Fich. Det er den store fremmedkapitalen i selskapene som lokker investorene simpelthen, PAN&FJO er perfekt rigget for en oppgang i lakseprisene med sin kraftige giring.

_________________

Link to comment
Share on other sites

heisann.

Vil sånn bare for ordens skyld minne om at gjelden er redusert fra 4,6 milliarder til 2,7 milliarder.

man trenger ikke være veldig regnekyndig for å forstå at det vil slå kraftig ut på bunnlinjen.

 

Personlig har jeg tro på laksepriser opp mot 24 i uke 3 2005 med en snitt på i overkant av 23,50 for jan og med den sterke gjeldsreduksjonen vil man kunne håpe på positive tall.

 

En laskepris på kr 1 over snittet fra fjoråets 1Q vil tilsi 24 da snittet i fjor var 23. Stigende til et snitt for fjorårets 2Q til 23,50 inkludert trusselen fra eu som kom i jun. La oss si at med en krone opp og uten truisselbildet ca 50 øre så skriver vi kr 25 for 2Q i snitt.

 

Laks kan bli vinneren i 2005.

Turnaround

"

Link to comment
Share on other sites

Spennende mnd nå freomover og kan bare bidra med følgende gode nyhet.

 

Både i 2003 og 2004 var årshøyeste for lakseprisene April.

 

April 2003 med kr 23

 

April 2004 med kr 25

 

April 2005 med kr ??

 

Hvilket tall faller naturlig inn i tallrekken?? he he turnarounds egen litte inteligenstest på forumets skribenter.

Link to comment
Share on other sites

Spennende mnd nå freomover og kan bare bidra med følgende gode nyhet.

 

Både i 2003 og 2004 var årshøyeste for lakseprisene April.

 

April 2003 med kr 23

 

April 2004 med kr 25

 

April 2005 med kr ??

 

Hvilket tall faller naturlig inn i tallrekken?? he he turnarounds egen litte inteligenstest på forumets skribenter.

 

Jeg tipper på 21,- siden vi ikke lever i en perfekt verden.

Forrige gang ble det tilfeldigvis + 2 kroner. Denne gangen kan det like gjerne bli - 2 kroner.

 

En tallrekke på 2 tall danner neppe noen "skole" for hvordan resten av rekka kommer til å utvikle seg !

Man trenger ikke å være spesielt intelligent for å fastslå akkurat DET faktumet - selv om det virker som om du tror det !!

Men, for all del - FLAKS - kan man selvsagt ha !

 

Hilsen

Hammers

 

PS: Kan du ikke legge slike innlegg under "Aksjekonkurransen". I stedet for å gjette på en aksjekurs kan vi heller gjette på en laksepris - selv om jeg ikke har store forhåpninger om at det blir noen særlig oppslutning om DEN konk'en !

 

Som premie kan du jo stille med en en "langside" med røkelaks. Kun 69,- kr pr kilo på nærmeste "kjede" er jo en skremmende lav pris - som du sikker har råd til å sponse vinneren med !

Link to comment
Share on other sites

Spennende mnd nå freomover og kan bare bidra med følgende gode nyhet.

 

Både i 2003 og 2004 var årshøyeste for lakseprisene April.

 

April 2003 med kr 23

 

April 2004 med kr 25

 

April 2005 med kr ??

 

Hvilket tall faller naturlig inn i tallrekken?? he he turnarounds egen litte inteligenstest på forumets skribenter.

 

hehehe - genialt Turn.

 

Så hvis oljeprisen går opp med 2 dollar i neste uke, og 2 dollar uken deretter - vil da oljeprisen stige med 2 dollar igjen - den tredje uken?

Link to comment
Share on other sites

Hei mine venner.

 

Her er det tydelig litt "uforstand" i forbindelse med mottaket av mitt innlegg, jeg må jo selvflgelig beklage at jeg uttrykte meg litt klønete.

 

Penget er jo selvfølgeli at når man er i en trend med stigende laksepriser er det mere sannsynlig at prisen fortsetter videre opp en si faller.

 

Undertegede trodde dette var innlysende men nok en gang beklager at jeg ikke var grundig nok i argumentasjoen.

---------------

 

Da ville det selvfølgelig for brukere av dette fore være ønskelig at alle som ønsker å delta i diskusjonen også forsøker å bidra til en konstruktiv debatt.

 

Trygde og Hammers må jo da bare på en vennligsinnet måte oppfordres til å komme på banen med saklige argumenter om slike er tilgjengelige.

----------------------------------------

Her er tipset til Hammers klippet fra hans innlegg.

Jeg tipper på 21,- siden vi ikke lever i en perfekt verden.

-----------------------------------

 

Vel det er helt grit Hammers du tipper 21 og jeg 27 så får den som er nermest være vinneren i tippekonkuransen, Sannsynlig laksepris april 2005.

Hvilken sannsynlighets teori brukte du Hammers??

-------------------------------

 

Ha en fortreffelig aften absolutt alle.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...