Jump to content

FAST - Fast Search & Transfer


Pirelli

Recommended Posts

Fast kom med tall i ettermiddag, og forumet trenger en Fast topic ;) Så hvorfor ikke starte med en titt på tallene. Tallene har forøvrig skuffet analytikerne, så Fast står muligens foran en liten nedtur i de kommende dagers trading.

 

Skrivebordsanalyse - Fast Search & Transfer™

Dato: 11.02.2004

Børskurs/Cap: 13,80-/3538 millioner

Internett adresse: http://www.fast.no

 

Om selskapet

Kjernevirksomheten er konsentrert rundt utvikling og salg av søkeverktøy og billed/videokompromering. Forskning og utviklingsvirksomheten er lokalisert i Trondheim og Oslo, mens salgs- og markedsføringsvirksomheten ligger i USA.

 

Tall og prising

Basert på 4Q03 og annualisert. P/E og P/CF er beregnet med dollarkurs 6,95.

Driftsinntekter: $49,6 millioner

EBITDA: $13,2 millioner

Driftsresultat: $6,4 millioner

P/E: 80

P/CF: 10,2

 

Konklusjon

Fast har både høy P/E (pris/inntejening) og P/CF (pris/kontantflyt). Jeg måtte sjekke regnestykkene flere ganger, dette er noe av det høyeste jeg har sett. Det er nesten så jeg fremdeles er usikker på de er riktige... Fast må vel anses å være både et vekst og glamour selskap, og prises deretter. Dette selskapet passer nok ikke min risikoprofil. :roll:

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 214
  • Created
  • Last Reply

Det bør legges til at Fast hadde rundt 90 millioner dollar i kontanter ved årskiftet. Egenkapitalen er pr. 3Q03 oppgitt til ca. 115 millioner dollar i balansen.

 

Jeg er ikke i tvil om at Fast kommer til å fortsette veksten fremover, og at de er ledende innefor sitt felt. Men tror uansett aksjekursen får seg en liten knekk i dag, men noen fullstendig slakt blir det nok ikke. Vi får se.

 

Lykke til!

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt uka på å overbevise meg selv om å gå inn i FAST. Tror det kan være en interessant case fremover våren. Dersom kursen blir liggende rundt 13 kroner i dag, så tror jeg at jeg smeller til med en kjøpsordre.

Link to comment
Share on other sites

Fast virker som en utrolig spennende aksje å eie, kan vel sammenlignes med ekstrem sport :shock:

 

Prisingen er ikke akkurat edruelig, og for en blårussinspirert fundamentalist som meg ser selskapet rimelig opplåst ut. Men jeg har gang på gang undervurdert slike glamour selskaper, så noen nedtur vil jeg ikke spå.

 

Mitt råd er uansett å følge en streng stop loss strategi på slike aksjer.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Pirelli:

 

Ja, jeg følger kursen tett og har et klart mål for når jeg vil selge meg ut. Skulle gjerne putta noen kroner i FRO også i neste uke, da jeg tror denne kommer til å nærme seg 220 foran 4Q presentasjonen. Men siden min policy er å ikke satse på flere enn to hester, så blir det FAST en stund fremover.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra HO

 

Opsjonssjokket vil slå meget stygt ut for en rekke IT-selskaper på Oslo Børs.

Artikkel av: Odd Steinar Parr (21.2.04 09:53)

 

 

Torsdag kom den endelige regnskapsstandarden om kostndsføring av opsjoner, og denne betyr ifølge Finansavisen at alle børsnoterte foretak nå må kostnadsføre den virkelige verdien av opsjonsordninger utstedt etter 7. november 2002 i regnskapene fra og med 1. januar 2005.

 

- Dette vil kunne ha til dels betydelige regnskapsmessige konsekvenser for en del selskaper. I dag ser inntjeningen lik ut for selskaper som bruker opsjoner i utstrakt grad og selskaper som ikke gjør det. Dette vil nå endres, sier statsautorisert revisor Didrik Thrane-Nielsen i PriceWaterhouseCoopers.

 

Og for å synliggjøre effekten: I notene for 2003-regnskapet skrev IT-selskapet Fast at en kostnadsføring av opsjoner ville ha svekket resultatet med rundt 180 millioner kroner.

Link to comment
Share on other sites

FAST kunngjør storkontrakt med Statoil idag.

Likevel er det ikke noe skikkelig løft i aksjekursen.

Er det slik at Statoil er kjent for å forhandle fram gode avtaler, slik at det i beste fall blir bare pengebytte for FAST?

I allefall burde kontrakten være et skikkelig positivt referanseobjekt.

Link to comment
Share on other sites

Det er min erfaring at i slike tilfeller som dette, rett etter en god nyhet, så blir kursen "holdt nede" av meglerhusene slik at de skal få posisjonert seg bedre. Ligger på 13,0 nå. Vil tro at det store volumet på selgersiden gradvis forsvinner og at kursen kommer til å stige mot slutten av dagen, og videre opp i neste uke, forutsatt at børsene er i positivt terreng.

 

Fast pleier også å synkronsvømme med Opticom, som er opp 4,37% i dag. Fast er opp 2,36%. Mitt tips er at FAST slutter på 13,30 i dag.

 

Nå er det også slik at det er mange som ikke får med seg nyheten om Statoilkontrakten før etter børsslutt i dag. Dette vil være folk som vil inn på mandag og som vil dra kursen oppover. Oppgangen vil også bli influert av en eventuell oppgang generelt i markedet.

Link to comment
Share on other sites

Optimistisk analytiker anbefaler kundene å laste opp med Fast-aksjer.

 

Norse Securities nøler ikke med å anbefale sine kunder å kjøpe aksjer i det norske teknologiselskapet Fast Search & Transfer. På fredag sendte meglerhuset ut en kjøpsanbefaling og ga et kursmål på 17 kroner. :D

 

:arrow: http://www.hegnar.no/IT-Kanalen/newsdet.as...=141087&cat=110

Link to comment
Share on other sites

Prestisjeavtale til Fast

 

General Electric inngår avtale med norske Fast Search & Transfer.

 

 

Fast Search & Transfer har signert en avtale med General Electric. Den amerikanske giganten skal ta i bruk Fast Enterprise Search Platform (FAST ESP) på sitt intranett.

Fast vil motta inntekter i form av programvarelisenser og vedlikehold.

 

Nå får vi håpe det løsner.

Lykke til Fastere!!!!! :D :D

Link to comment
Share on other sites

Megler om Fast

 

- Det er riktig å posisjonere seg nå, sier megler om Fast.

 

 

 

Fast-aksjen steg i dag 6,9 prosent til 13,90 kroner på meldingen om en avtale med General Electric.

- Fast har i de siste kvartalene kommet med mange kontrakter på tampen av kvartalet. Det er flere som ser for seg en positiv nyhetsstrøm i mars - særlig mot slutten av måneden og da er det riktig å posisjonere seg nå. Ellers så er jo GE verdens største selskap og det er jo et godt tegn at de velger Fast, sier en megler til Reuters.

Hvis dagens handler kun kalles posisjonering da har vi virkelig noe å glede oss til fremover.

Gliset til alle Fastere blir nok breiere og breiere ja! :toothy7:

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer det FAST-anbefalinger på løpende bånd. Her fra HO:

Analytiker: Teknologisk overlegen

Analytiker skamroser Fast Search & Transfer og anbefaler kundene å kjøpe aksjer. Artikkel av: Stian Jacobsen (2.3.04 12:49)

 

 

Reuters kan fortelle at Enskilda Securities gjentar sin kjøpsanbefaling på Fast Search & Transfer. I går ble det kjent at GE inngår en avtale med det norske teknologiselskapet.

– GE undersøkte alle de viktige datasøkselskapene før de bestemte seg for Fast, hvilket indikerer teknologisk overlegenhet, skriver Enskilda Securities i et notat.

 

Enskilda forventer inntekter på en million dollar på seks måneders sikt fra GE-avtalen, men tror dette kan stige til to millioner dollar årlig om ikke lenge.

Link to comment
Share on other sites

Anbefalinger og kontrakter har vært sterkt delaktig i at FAST har steget med rundt 12% på 3 handledager. Er det da fornuftig å sikre gevinst? Både i går og i dag kom stigningen på et veldig høyt volum og det hender svært skjelden at FAST har en omsetning på 4,6 millioner aksjer to dager på rad. Dette ser jeg på som et meget bra tegn. Stigning på stort volum signaliserer for meg videre oppgang og er med på å bekrefte momentet i aksjen.

 

Som en følge av dette blir jeg sittende. Det kan være greit å gevinstsikre, men jeg tror at en fort kan gå glipp av videre oppgang ved å selge på dette tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Utdrag fra gårsdagens analyse (CAR)02.03

 

Iløpet av februar har selskapet meldt fire nye kontrakter; det engelske Statistiske sentralbyrå, Elsevier, Statoil i forrige uke og GE i går. Vi tror en slik avtale er spesielt viktig fordi det tvinger store globale konsulent selskaper, som Cap Gemini, Tietoenator, CSC) til å bruke ressurser på FAST for å kunne beholde sine markedsandeler. Også ISV'ere (Independent Software Vendors) som SAP, Peoplesoft og Oracle, må vurdere å integrere eller utvikle grensesnitt mot FAST ESP etterhvert som mange nok velger løsningen. Selskapet melder ikke kontrakter som representerer mindre enn USD 0.5m i omsetning det første året.

 

Spesielt når store toneangivende selskaper som GE gjør sine valg kan det løsne for alvor i indirekte salgskanaler. I løpet av fjoråret signerte FAST distribusjonsavtaler med selskaper som Accenture, BusinessOL, eTouch Systems, Hitachi, InfoZen, Sakhr Software, and Sentius. I tillegg ble mer omfattende partneravtaler etablert eller videreutviklet med selskaper som IBM Life Science, Hewlett Packard, and Oracle (integrasjon av FAST Data Search i Oracle AS portal produkter) og vi tror disse samt nye partnere vil gi sterkt moment allerede i år. Vi forventer at andelen av produkt salg gjennom indirekte kanaler øker fra 30% til 40% i løpet av året og at det vil passere 50% i 2005.

 

Vi ser svært lyst på nær fremtid basert på kontraktsfrekvensen og øker vår 6 måneders målkurs fra NOK 16 til NOK 20. Nå er tid for å posisjonere seg i FAST. :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

ASK JEEVES går som ei kule i USA i dag (> +37,5%), etter oppkjøp i følge CNBC, og dette kan sette fokus på FAST også, er tross alt samme bransje. Har dessuten vært en oppgang for de fleste "search engine" selskap i USA siste uken, og sammen med positive analyser generelt om FAST i det siste, kan dette kanskje sende denne kraftig opp nå ?

 

Kan være verdt å gå tidlig inn i morgen.....?

 

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Solgte meg ut av FAST på fredag. Satser på å få kjøpt meg inn igjen noen ti-ører lavere i løpet av uka. Det skumle er at jeg risikerer å stå utenfor om det kommer en melding om ny kontrakt, men den risikoen er jeg villig til å ta.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg inn i Fast i dag for 12.40 (på rent teknisk grunnlag), men ser nå at det ikke er så mye diskusjon om aksjen. Er det noen informasjon om aksjen jeg har gått glipp av? Eller venter dere alle til etter helgen? 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei Luresau! Jeg har tatt en avgjørelse og bestemt meg for å sitte long i FAST og bryr meg dermed ikke så mye om de siste dagers hendelser. Jeg mener at oppsiden i aksjen er større enn nedsiden og har god tro på at kursen skal oppover utover våren. Jeg har vel heller ikke noe valg, siden all min kapital er knyttet opp i FAST aksjer... :)

Link to comment
Share on other sites

THE FAST ENTERPRISE SEARCH PLATFORM POWERS SEARCH FOR THOMAS INDUSTRIAL NETWORK, INC. ® WEBSITE

 

 

OSLO, NORWAY and NEW YORK, NY—16 March 2004— Fast Search & Transfer™ (FAST™), the leading developer of enterprise search and real-time alerting technologies, announced today that Thomas Industrial Network has selected the FAST Enterprise Search Platform (FAST ESP™) to power the search capabilities of its comprehensive online resource for industry, ThomasNet.com

 

:arrow: www.fast.no :D :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...