Jump to content

Aksjekonkurransen - diskusjonen


Corvus

Recommended Posts

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply
  • 1 month later...

Kan dere ikke endre fristen for deltakelse i aksjekonkurransen til mandag kl 0930 eller 0945.

Dvs før børsen åpner og kursene er synlige.

 

Det er mange som av forskjellige grunner ikke rekker å levere sine bidrag grytidlig en mandags morgen kl 0800 - og som sender forslagene mellom 0800 og 1000. Dette er egentlig helt OK, og jeg skjønner egentlig ikke vitsen med kl 0800 !!

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig at man vet like mye som de andre deltakerne i konkurransen, og etter 8 kommer det børsmeldinger som både kan styre deg mot en bestemt aksje eller lede deg unna andre.

 

Dessuten, hva er vel halvannen time når du likevel kan bestemme deg alt 16:05 på fredag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som dere sikkert har sett lagt til en tråd i aksjekonkforumet kalt Månedskonkurransen - oktober 04 - uke 41-44.

 

Vi får se hvordan interessen for en månedskonkurranse er, men det kan bli moro å skulle tenke litt langsiktig for en gangs skyld.

 

Reglene er litt annerledes enn ukeskonkurransen, da man må velge minst tre aksjer. Fem er maks. Ønsker tilbakemelding på dette!

Link to comment
Share on other sites

Har du blitt litt inspirert av hva de gjorde på StockTalk ? :)

 

Jeg synes det er et godt tiltak ihvertfall! Det forteller mer om hva de forskjellige deltakerne på forumet her tenker om forskjellige aksjer, og vil muligens reflektere deres egen portefølje klarere, istedenfor korte ukes-trades.

 

På ST er det lov til å skifte ut aksjer i sin portefølje i helgen. Jeg er imot at vi skal ha det sånn her på Aksjeforumet. For det første blir da konkurransen nesten helt lik den de har på ST, og for det andre, da kan man jo like gjerne bare holde seg til uke-konkurransen, og plusse de sammen over et par uker. Så man bør ikke ha lov til å skifte aksjer iløpet av måneden. For ikke å snakke om at dette vil også bli et mye større arbeid for de som skal vedlikeholde denne konkurransen... ;)

 

En ting vi burde ha, er valgfri vekting. Man bør f.eks. ha lov til å kunne si, 10% FRO, 20% DNB, 70% VEI. Hvem er det som har en _helt_ likt vektet portefølje med f.eks. 33%/33%/33%? Det har jeg aldri hørt om ;)

 

Godt forslag Vegard, og lykke til med dette! Til alle oss deltakere forøvrig.. hehe

Link to comment
Share on other sites

Takk!

 

Har ikke sett konkurransen på Stocktalk før nei. Valgfri vekting kunne vi jo forsøkt, men da måtte vi ha en min/maksgrense. Vi får få igang en diskusjon på dette, så kan vi gjerne endre reglene til neste gang!

Link to comment
Share on other sites

Ref månedskonkurransen og "farsen" det ble ut av det, som en nevnte.

 

Bare vær steinhard på reglen, og ikke gjør _noen_ unntak. Da kan ingen si seg urettferdig behandlet hvis de ikke kommer med, hvis de er for sein. Det er jo mer urettferdig for de som overholder reglene, at treiginger som etteranmeldes kommer med i konkurransen. De overholdt jo ikke reglene, så det blir urettferdig.

Bare hold på reglene, hvis man ikke kommer før mandag klokken 08:00, så er man ikke med i konkurransen uansett hva.

Link to comment
Share on other sites

Ref månedskonkurransen og "farsen" det ble ut av det, som en nevnte.

 

Bare vær steinhard på reglen, og ikke gjør _noen_ unntak. Da kan ingen si seg urettferdig behandlet hvis de ikke kommer med, hvis de er for sein. Det er jo mer urettferdig for de som overholder reglene, at treiginger som etteranmeldes kommer med i konkurransen. De overholdt jo ikke reglene, så det blir urettferdig.

Bare hold på reglene, hvis man ikke kommer før mandag klokken 08:00, så er man ikke med i konkurransen uansett hva.

 

Blir bare meningsløst om deadlinen skal følges 100% Selv er jeg ofte bortreist i helgene uten nett, rekker ikke deadlinen. Så lenge ingen kursdrivende børsmeldinger o.l syntes jeg vi kan godtta påmld helt frem til 9:45 ...

Link to comment
Share on other sites

Hammers er IKKE økonom, men REALIST !

 

Slik en med logisk sans ser problemstillingen, bør årsresultatet måles ut fra % pr omgang i stedet for ut fra et akkumulert tall - slik som nå !

 

I et stigende market er det logisk at de "ivrigste" og de med "lengst fartstid" har gjort det best - slik også resultatlista i stor grad avspeiler !

 

Dersom man måler slik jeg foreslår, vil tevlingen være interessant også for nykommere som kommer til i løpet av året!

 

Man har dessuten muligheten til å "stå over" i noen uker dersom man heller ønsker å sitte i cash - uten at prosenten endrer seg.

 

For å hindre at en nykommer med et par lykketreff - og ellers liten deltakelse skal få trone øverst gjennom hele året, er det selvsagt mulig å ha en regel som f.eks. sier at man må ha deltatt i minst 10 omganger før man kommer med på den "offisielle" resultatlista.

 

Man kan altså komme på lista etter 1. forsøk (som uoffisiell deltaker med rød farge), men det er KUN de med f.eks blå farge med minst 10 resultater som teller på den offisielle lista. Fargen skifter etter 10 deltakelser.

 

% pr omgang bør være hovedtallet - med akkumulert % i parantes bak !

Det vil være mest rettferdig for alle gjennom hele året !

 

Ikke sant ?

 

Hilsen Hammers

 

Hehe, Hammers jeg kan lage en oversikt over snittavkastningen i 2004 konkuransen.

 

For nykommere vil nok Uke og Måneds konkuransen være det mest attraktive. Du er velkommen til å banke oss "gamle gutta" i 2005.

 

 

Uke

Måned

År totalt.

År snitt avkasting. (min 10 uker)

Link to comment
Share on other sites

Blir bare meningsløst om deadlinen skal følges 100% Selv er jeg ofte bortreist i helgene uten nett, rekker ikke deadlinen. Så lenge ingen kursdrivende børsmeldinger o.l syntes jeg vi kan godtta påmld helt frem til 9:45 ...

 

Det er slettes ikke meningsløst, det er den eneste rettferdige løsningen. Ikke bland tingene da, det for forskjell på å overholde en regel, og et tidspunkt. Det jeg mente var at man har et tidspunkt å holde seg til, og hvis man er for sent ute, blir man ikke med, uansett grunn. Det er det eneste rettferdige for alle parter.

 

 

Det til side, tidspunktet 09:45 er vel litt seint. Kommer mange kursdrivende nyheter så sent, erverv av egne aksjer, innsidehandler, nye kontrakter etc.. Mener det bør være sånn som nå, 08:00. Hvis du reiser vekk i helgen, får du heller gi aksjetipset ditt på fredag før du drar fra jobb.. Det er jo en mye bedre løsning. Hvis ikke tråden er startet ennå, så bare start den du da vel :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Undertegnede har oppdatert ukeskonk'en de siste 8-10 (?) ukene, men sist mandag møtte jeg på sett og vis "veggen". :banghead:

 

Det var 41 deltakere som totalt hadde valgt 80 aksjer (39 forskjellige), og alle tall ser ut til å vokse - sakte men sikkert. Snart er det 50 deltakere, deretter 60 - osv. Innen variasjonen av 3 aksjer har vi dessuten alle mulige sammenstillinger av kjøp/salg.

 

Alt må legges inn i et regneark, og alle de 80 aksjene må kobles til riktig formel for kjøp/salg. Videre må alle variasjoner av kjøp/salg innen de 3 aksjer kobles riktig for å få ut korrekt gjennomsnitt. Alt dette må gjøres HVER ENESTE MANDAG.

 

Til tross for at jeg har tilrettelagt formler og oppsett slik at jobben skal bli så enkel som mulig (kopiering) - brukte jeg denne gangen mellom 1,5 og 2 timer på å få ferdig ukas første resultat.

 

Det er utrolig lite motiverende å "koble sammen" alle mulige kombinasjoner i arket i mer enn en time !

Alt må nullstilles og legges inn på nytt denne dagen, mens resten av uka nærmest går "som en lek". Jobben tar da - inkludert saklige kommentarer - ca 30-40 minutter (greit nok).

 

Siden jeg nå synes at mandagene begynner å bli en belastning orker jeg rett og slett ikke å fortsette med oppdateringen "under disse forholdene". Hvis det er andre som ønsker å overta - så gjerne for meg.

 

Jeg foreslår derfor at vi KUN velger EN AKSJE(kjøp/salg) pr deltaker i ukeskonk'en - mot flere i de andre konkurransene. Det fører nok til mange "like resultater", men det er trolig den veien det uansett går pga "veksten".

 

Med 1 aksje pr uke skal jeg fortsatt motivere meg til å oppdatere - men ikke med 3. Da får heller andre overta.

 

Hilsen

Hammers

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, det kan være enklere enn som så.

 

Jeg lagde et regneark til månedskonken og la da inn alle aksjene som var med på en egen del av arket. På den delen la jeg inn kursene, og ved hjelp av et avansert formelapparat trengte jeg bare taste inn deltaker og ticker - og en "s" ved siden av ticker for short. På den måten gikk det veldig fort å oppdatere.

 

Dersom man legger inn alle børsens aksjer og kopierer linker fra The Online Trader eller andre programmer kan man få regnearket til å oppdateres automatisk. På den måten vil du kun trenge å skrive inn deltaker, ticker og evt. short på mandagen, og kopiere lista med avkastning daglig. Sannsynilgvis vil arbeidet halveres når du først har laget et godt Excelark.

 

Hva slags realtidsprogram bruker du? Dersom du ikke har TOT kan du få prøveversjonen gratis i en uke er det vel, men dersom du har et annet realtidsprogram kan du sikkert kontakte tilbyderen og høre om du ikke kan få noen av programkodene. Hver quote har en kode, og dersom du har denne, og har programmet åpent, kan du importere disse til Excel. Brukte TOT en gang til oppdatering av konkurransen, og programmet har en "eksporter info til Excel"-funksjon. Da kopierer du en link som ser slik ut: =ontrade|quote!'FAR&OSS.last'. I et annet program ser det annerledes ut, men det er altså bare å få koden fra leverandøren eller megleren, så sant de kan/vil.

 

Dersom du har et skikkelig godt Excel-ark kan sikkert tiden det tar å oppdatere konken halveres eller mer. Send meg en PM med epost, så kan jeg sende deg et ark jeg har som ihvertfall bruker noen triks.

Link to comment
Share on other sites

Vegard.

 

Selve oppdateringen er ikke noe problem. Den tar ca 10 minutter, og alt går automatisk på tilsvarende måte som du antyder - selv om kursene legges inn manuelt (jeg er på jobb på dagtid, og har derfor ingen glede av å betale for real-time på hjemmebane).

 

Det vi likevel ikke kommer utenom er at man skal:

1. Hente 40 deltakeres tips fra Aksjeforumet.

2. Legge de samme 40 deltakernes nye tips legges inn i regnearket.

3.Koble den enkeltes akjer (denne gangen 80 aksjer) mot riktig felt for kjøp eller salg.

4. Kopiere riktig formel for gjennomsnittlig avkastning for hver deltaker.

 

Det er dette som er jobben - ikke det å oppdatere kursene etter hver børsdag.

 

Når man oppdaterer månedskonken eller årskonken gjøres disse håndgrepene 1 gang pr mnd/år.

Deretter er det bare å reise på ferie.

Når man oppdaterer ukeskonken er det IKKE tid for ferie, og jeg orker ikke å bruke mesteparten av min fritid på mandagene til dette.

 

Du er hjertlig velkommen til å overta - og gjøre jobben på halve tiden.

Link to comment
Share on other sites

Her er excel arket jeg har laget til oppdateringen.

Høyreclick og velg lagre som.

 

Arket inneholder en macro skrevet i Basic.

Dersom sikkerhetsinnstillingene i Excel står på "High" virker ikke "Calculate" knappen.(macro funksjonaliteten slått av)

 

Her kan man sette sikkerhet:

Security Level tab (Tools menu, Macro submenu, Security command)

 

link

 

 

Skal lage et som gjør oppdateringen enda lettere..

Link to comment
Share on other sites

Sant at det tar tid å legge inn deltakernes valg. Men å kopiere formler trenger man ikke dersom man har en blank mal med plass til mange deltakere som du bare kopierer for hver uke. Realtid trenger du ikke, du kan laste ned Netfonds Primetrader gratis og få forsinkede kurser. Jeg har ikke spurt Netfonds om de kan gi kodene som kan importere tall til Excel, men det skal nok gå.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... da må alle kjøpe inn aksjene med markedsordre som går inn mandag morgen, og så ser vi an avkastningen fredag. Fungerer godt det, men da må reglene endres slik at vi ikke bruker fredagens sluttkurs, men mandagens åpningskurs.

 

Blir jo mer realistisk på den måten, og lettere å håndtere. Dersom alle gidder å legge inn sine valg på den måten. Såvidt jeg kan huske fra aksjespillet kan ikke en konto nullstilles før en runde slutter, så det blir et problem der aksjespillets runder ikke kommer på samme tid som aksjeforumets konkurranserunder.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...