Jump to content

Økt rente, hva betyr det for aksjemarkedet?


Recommended Posts

Styringsrenten ble satt opp til 2,25% igår, og Norges Bank varsler en økning mot 4,5% i 2008. Jeg har ikke nok erfaring/kunnskap til å forstå hva dette vil bety for aksjemarkedet. Til nå har jeg gjort meg disse tankene.

 

Effekten av gårsdagens renteoppgang:

 

- Høyere rente vil føre til at kronen styrker seg.

- Det vil bli dyrere for utenlandske aktører å kjøpe seg inn på Oslo Børs

- Det vil være mer gevinst å hente for utenlandske aktører ved å selge

- Styrket krone kan begrense inntekter for visse børsnoterte selskaper

- Selskaper med høye lån vil få økte utgifter

 

Samtidig tenker jeg i andre baner, med tanke på varslet rente på 4,5% i 2008.

 

- Dette vil etter all sannylighet bety en ytterligere styrkelse av kronen over tid

- Dette gjør dette til et gunstig tidspunkt for utenlandske aktører til både å kjøpe norsk valuta, og kjøpe på Oslo Børs

- Flere vil velge å selge seg ut av børsen og putte pengene i banken

 

Slik jeg forstår det vil renteøkningen totalt sett ikke påvirke børsen i noen spesiell retning.

 

Er jeg helt på jordet med betraktningene mine? Noen som vil hjelpe meg med å forstå dette bedre..?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Økt risiko for rentehopp

 

Tiden med lave renter i verdens rike land som følge av globaliseringen, kan gå mot slutten.

dn.no

 

 

Det er lite trolig at globaliseringen vil holde inflasjonen nede i rike land de neste to årene i samme grad som de foregående årene, advarer Det internasjonale pengefondet IMF i sin April World Economic Outlook, skriver Financial Times.

 

Renteoverraskelse?

Det øker risikoen for at rentene vil stige mer enn markedet forventer.

 

En viktig årsak er nedgangen i verdens ledige produksjonskapasitet som følge av sterk økonomisk vekst verden over.

 

Ikke like følsom

IMF sier at inflasjonen i de vestlige landene ikke er like følsom overfor innenlandske kapasitetsproblemer i økonomien på grunn av integrasjonen av verdensmarkedet for varer og finansmarkedet. I stedet har inflasjonen blitt mer følsom overfor globale kapasitetsproblemer.

 

”Med forventninger om fortsatt sterk global økonomisk vekst, er hovedrisikoen at en videre oppgang i importprisene kan resultere i et sterkere inflasjonspress”, skriver IMF.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...