Jump to content

Kjøpsanbefalinger, noen forslag?


Recommended Posts

Jeg syns alltid at det er litt viktig å vite hvilket volum du ønsker å trade med før en kan komme med en anbefaling. Om du handler med 100 tusen eller 2 millioner betyr ganske mye på valg av aksje.

 

Men jeg ville kanskje prøvd med litt i FAST i dag, tror det kan være gode kortiktige muligheter etter nedgangen i går. Om du ikke trader med altfor store beløp så er det greit å komme seg ut av denne når du ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Ening med de som ikke vil sende inn forslag, blir for direkte påvirkning.

 

Plukket opp noe mere NOI på 2,84. Den hauses helt villt på HO. Bare det å lese innleggene der er verdt det!

Link to comment
Share on other sites

Vel....det var dagens trade. Bare det at jeg ikk fikk solgt den.

 

NOI endte på 2,88 altså en 400.- i pluss på meg der. Tar vi vekk provisjonen og hadde jeg solgt på sluttkurs ville det vært ca 200.- i overskudd. Noe som for de fleste høres latterlig lavt ut, men gjør man det 100 ganger i året blir det jaggu penger av det også. - Bare ikke nattesøvnen blir ødelagt når man må stå over.

Link to comment
Share on other sites

CAR påstår følgende om GOD i morgen repoten idag 16/2-2004.

DU MÅ AVGJØRE SELV (ikke skyld på meg :wink: )

R/Carlos.

 

Goodtech - spekulativt kjøp

Goodtech leverte tall og falt tilbake til støttenivå rundt 1,10 Aksjen er kortsiktig oversolgt og det ser ut til at dette nivået vil holde. Det er derfor en svært god trading mulighet i aksjen ved å kjøpe på dagens nivå med kortsiktig potensiale til forrige topp på 1,45 og sette stop loss hvis aksjen bryter under 1,00 Brytes også forrige topp på 1,45 har aksjen minimal motstand før 2,00 og 2,50

Link to comment
Share on other sites

Offshore aksjene

 

Finansavisens oversikt over analytikernes holdninger til en rekke aksjer, blant annet innen offshore-sektoren.

 

Fra 13/2 - 2004

 

Anbefalingene (positive, nøytrale og negative i parentes): Her rangert etter resultatet.

 

TGS-Nopec (10, 2, 0)

Smedvig (9, 2, 1)

Prosafe (7, 3, 0)

Fred. Olsen Energy (5, 3, 0)

District Offshore (4, 0, 1)

Stolt Offshore (3, 5, 5)

Farstad (3, 1, 2)

Odfjell (2, 2, 2)

PGS (2, 1, 4)

Solstad Offshore (1, 3, 1)

Ocean Rig (1, 0, 4)

 

Kilde: Jacques Chahine Finance

Link to comment
Share on other sites

Sitter med noe ledig kapital om dagen vurderer nå og gå inn med disse. Tenkte det her det rette stede og spørre om noen seriøse tips. Jeg vurderer selv noen jeg har fulgt med i men det er helt sikkert andre der ute, så det jeg har tenkt på er og finne 2 stk selskaper som jeg prøver meg på. Det jeg har tenkt på er.

(ggs litt farlig om dagen men men)

(Inm mulig litt sent ute )

(Cor er et mulig case?)

(Cnr er heller ikke dum )

Håper på noen innspill på dette

 

binders.

Link to comment
Share on other sites

Forstår det slik at du sitter i SIN GGS og CRU i signaturfeltet ditt. Så da kjenner du dem, å vekte seg opp i GGS etter at den har steget såpass...vet ikke?

 

Hva med noe olje/energi - NOI - AKVR ?? Begge disse har etter min tro mer å gå på. I alle fall har jeg satset litt her samt SIN som du også har.

 

Har du vært med i emisjonen på SIN får du jo ekstra der. (Alle aksjonærer var garantert sin andel dersom de var med.)

 

Ser også at Nasse er ned i kveld og da kan det bli litt hektisk på IT-siden i morgen.

 

Som sagt bare forslag,.....

Link to comment
Share on other sites

Hei, har ikke selv stor kunnskap om aksjer, men kan jo fortelle om råd jeg nå har fått av en megler som står meg nær. På bakgrunn av rådene har jeg kjøpt meg opp i EME (som var hovedtipset), denne har visstnok et produkt, er så stor at den ikke faller til bunns, og har hengt litt etter oppgangen til andre IT-aksjer. Denne kan gå langt, fort!!

Link to comment
Share on other sites

Itera ser jo rimelig ut igjen, den er nede på et nivå hvor den også har vært handlet før jul.

 

Har noen formeninger omkring den i disse tider? Skal den bli værende rundt 2,25 eller er den på vei opp igjen?

Link to comment
Share on other sites

er ikke helt objektivt, siden jeg er tungt inne i den selv, men en mengde meglerhus/analyse byråer har i de siste to ukene kommet med tunge kjøps- anbefalinger på SuperOffice (SUO), og den har knapt bevegd seg annet en opp og ned mellom 22,50-23 og 24,- i perioden..... alle kursmål har vært satt fra 35,- og oppover (tror 45,- er høyeste jeg har sett).....

 

neppe mye nytt her for dem som ser litt rundt på nettet, men jeg har i alle fall tro på den (men kunne godt begynt å bevege seg snart :wink: )

 

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Søndag nå, og flere av oss er vel i leting av en mulig traderaksje for mandag, eller kommende dager.

Jeg med flere her på forumet har vel tilhørt den litt eldre garden som gjerne satt long i en aksje for å få gevinst. Og den gang som nå, tålmodighet lønner seg.

 

Likevel, vi er, - forhåpentligvis i morgen også, i et bull market, og da tenker vi annerledes alle sammen og vil plukke vinnere fra dag til dag, i alle fall de som vil gå inn for en daytrade.

 

I de siste månedene har det vært en leten og søken på børsen etter det/de selskapene som ikke har steget, men som vi forventer skal stige på gode resultater og forhåpninger om fremtiden. Mange av dem har vi gått inn i og ut av. - Det er et lite tankekors her at vi forlater selskap som vi har fulgt over lengre tid for så å betrakte dem som utgåtte sko, og legger dem i søpla. Tror at denne tankegangen hindrer mange av oss til videre fortjeneste på børsen. Vi tør ikke ta tak i noen nye aksjer heller.

 

Hvem kunne for 8 måneder si at Eidsiva Rederi (EID) skulle stige fra 6 kroner til dagens 20 +/- ? Og det er mange slike selskap på børsen med denne utviklingen.

 

Det jeg vil frem til er at vi låser oss fast, gifter oss, med et par-tre aksjer som vi hele tiden følger, kjøper og selger. – Og har et alt for dårlig sideblikk til de øvrige. Når vi så ser disse ta av, angrer vi litt på at man ikke prøvde en ”lot” der med, og anser aksjen som tapt, utgått når den har oppnådd en viss kurs. -- Og her tror jeg vi gjør en stor feilvurdering.

 

Meglerhusene har sine ansatte som følger spesielle aksjer fra dag til dag, time til time. – Vi har ikke den muligheten, men må følge våre egne få utvalgte på samme måte. Det gjør at vi ikke ser markedet bare for våre egne aksjer.

 

Her på forumet har vi hatt en runde med ”brainstorming” og tatt frem mange ulike aksjer, stort sett de vi selv har i porteføljen, men også andre som ingen har fulgt. Her fikk vi til et morsomt engasjement omkring flere aksjer hvor de ulike deltakerne kom frem med sine anskuelser og til slutt endte man opp med gode oversikter og fine resymer. – Samtidig kom flere inn i aksjene med hyggelig gevinster, moro. La oss gjenta det. Ingenting skal vel hindre ITE å ta seg en tur opp til 3 kroneren? Har ikke TST vært der, forresten, og totalt uten noen grunn.

 

Jeg tror markedet nå er såpass repriset at det er på tide at vi må sette oss inn i enkelte aksjer på nytt og i tillegg finne nye som har videre muligheter for økning. De er der, det gjelder bare å finne dem og få informasjonen frem i lyset slik at flere kan se muligheten for videre stigning. – I morgen vil en av dagens vinnere være en aksje som høyst sannsynligvis ikke har vært i tankene på 96% av leserne her.

 

Så ikke la de gamle trådene/topic som er lagret her gå i glemselen, bla igjennom og se om det er noe nytt som kan føyes til. Og i aksjemarkedet vil det alltid være noe!

 

Og til alle de som bare leser og ikke skriver, kom frem med noen tanker her og der omkring de aksjene dere følger. All informasjon er god informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig, du skal få et tips som du sannsynligvis vil fnyse av, nemlig OPC. Denne aksjen er en av mine absolutte tradingfavoritter (sammen med AKVR og TOM), og jeg trader generelt aldri med aksjer som jeg ikke har fundamental tro på. Jeg gidder ikke anstrenge meg for mye for å overbevise deg eller andre, men her er en kort begrunnelse. (Porteføljen din kunne uansett trenge noe annet enn oljeaksjer...)

 

I bunnen ligger selvsagt muligheten for at Thin Film Electronics vil lykkes med sitt samarbeid med Intel. Jeg har ikke på langt nær kunnskaper nok til å anslå sannsynligheten for at dette vil skje. Alt jeg vet er at den potensielle oppsiden er ufattelig stor i et best case scenario. Dette er, slik jeg ser det, den ene av tre gevinstmuligheter.

 

Dernest kommer muligheten for at en liten "gnist" kan trigge en kortsiktig kursoppgang. Det skal lite til for at saueflokken skal hive seg over caset, slik at OPC "gjør en CNR/JIN". Dette så man i januar da aksjen brått steg til 138.50 basert på luft. Det skal ikke mye fantasi til for å se at dette kan skje igjen når som helst dersom spekulasjonene rundt Intel får ben å løpe på.

 

Jeg vil ikke anbefale OPC for de som ikke har tro på Fast Search & Transfer. Dette er et ubestridt kvalitetsselskap uten gjeld og med store vekstmuligheter. Man kan imidlertid stille spørsmålstegn ved om det ikke er priset inn for høy vekst, og at aksjen dermed er en tanke dyr. Hvis man ikke er bekymret over det siste, vil Opticoms eierandel på 30% i FAST begrense nedsiden. Faktisk har jeg vanskelig for å se at OPC kan være mindre verdt om tre år, selv om TFE-prosjektet skulle vise seg å mislykkes.

 

I mellomtida trader jeg mellom støtten på ca. 93 og motstanden på ca. 99, mens jeg venter på neste popularitetsbølge. Jeg sørger derfor for å ha en liten beholdning i bunnen av porteføljen. :D

Link to comment
Share on other sites

Neste popularitetsbølge kom allerede i dag gitt. Dagens suverene vinner på Hovedlisten med en oppgang på 11.59%. På slutten av dagen gikk markedet vel mye bananas, derfor tok jeg gevinsten min og gikk. I Opticom kommer det alltid nye sjanser hvor alle dømmer selskapet nord og ned.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Mange gode råd her egentlig, Engabhoy - og jeg fnyser aldri av noen forslag når det gjelder aksjemarkedet, i alle fall ikke når de er begrunnet.

 

Nå har de aksjene jeg hadde i AKVR steget med 175.000.- siden jeg solgte meg ut forrige uke!!!! For å beholde det gode språk her på forumet vil jeg karakterisere det så enkelt som "utgjort". Dog vil mitt nord-norske lynne si noe helt annet, og tro meg, vi kan gi uttrykk for det også. - Så er det sagt og ikke skrevet.

 

Vel, jeg søker videre og håper på flere innspill med gode argumenter for videre trading i et for tiden kanskje vanskelig marked. - Snur det, mon tro?

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig, da tillater jeg meg å anbefale TOM. Aksjen har falt på lavt volum 11 av de siste 12 handelsdagene. Den er i øyeblikket solid oversolgt (RSI og Stochastics). Grunnen til nedgangen er for det første utålmodighet i mangel av impulser (samtidig som traderne svermer som fluer rundt andre drittaksjer!). For det andre er det en viss nervøsitet i forkant av fredagens behandling av panteloven i Bundesrat. En positiv avklaring her kan være triggeren som vekker aksjen til live. Et mulig set-up er altså bunnfiske før helga, muligens allerede i morgen hvis nedgangen på Nasse gjør jobben sin.

 

Som vanlig vil jeg ikke anbefale kjøp dersom du ikke har tro på Tomra og pant generelt sett, eller dersom du synes aksjen er dyr. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er mitt aksjetips, les forøvrig AKVR tråden.

 

Som en enkel sjel er den forestående oppdelingen og mengden av informasjon vanskelig for å fordøye. La meg forsøke meg på en logisk slutning likevel.

 

Dagens Aker Kværner har blitt vurdert slik at ved oppsplitting blir verdiene delt på denne måten:

55% av verdiene i nye Aker Kværner ASA

30% av verdiene i Aker Yards ASA

15% av verdiene blir igjen i Kværner ASA (eierskapet i de to nye holdt utenfor).

 

Mitt forsøk på logikk (P/EBITDA 6):

Nye Aker Kværner ASA får en børsverdi på rundt 6 mrd. Altså er 55% av nåværende beholdning AKVR aksjer verdt 6 mrd. Og 6 mrd er ett lavt anslag, tenk på at ABB's olje og gass ble solgt for 1 mrd dollar, og nye Aker Kværner ASA er mye større enn ABB var. I tillegg har man LNG posisjoneringen.

 

Så sitter vi altså igjen med 30% av andelen vår i Aker Yards ASA og 15% i Kværner ASA.

 

Min påstand er at dagens AKVR prises lavere enn KUN verdien av nye Aker Kværner ASA. Noe nærmere fri lunsj kommer man neppe på Oslo Børs i dag :D :D

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på Opticom og TOM, siste kjenner jeg fra tidligere og er vel egentlig litt skuffet over at den ikke har fått med seg stigningen generellt det siste året. Husker godt det fallet/stupet den hadde på pantehysteriet i Tyskland og ble vel litt skeptisk til den da.

 

Men Opticom, hvor går den nå? Kan vi se den tilbake ned under 90 i løpet av kort tid, eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Denne tråden har vi ikke vært innom på snart et halvt år..... Heldigvis.

 

Bladde meg igjennom bakover og ser meglerandelen innom offshore-sektoren. Denne har stort sett vært i stillstand kursmessig siden den gang.

 

Oljeprisen har økt kraftig i mellomtiden, og flere av selskapene har nedjustert sine estimater av resservene siste halvår.

 

Skulle man ikke da anta at offshore-sektoren vil få seg en kursøkning fremover høsten?

 

Utenom de nevnte aksjene her er SIN en nykommer som man absolutt burde se litt nærmere på. Fortsetter oljeprisen å øke vil nok behovet for de kommende riggene til SIN være mer enn attraktiv??

Link to comment
Share on other sites

Dette skrev jeg altså 09.03.04: Min påstand er at dagens AKVR prises lavere enn KUN verdien av nye Aker Kværner ASA. Noe nærmere fri lunsj kommer man neppe på Oslo Børs i dag...

 

Jeg husker ikke helt hva aksjekursen var i AKVR på tidspunktet, men at jeg tok feil er helt sikkert.

 

Du er herved advart...!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...