Jump to content

AKD - Aker Drilling


Bartender

Recommended Posts

  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

31.03.06 14:59 Marked=OB AKD MELDEPLIKTIG HANDEL

 

Bela Invest AS har den 31. mars 2006 kjøpt en terminkontrakt med en forpliktelse til å kjøpe 100.000 aksjer i Aker Drilling ASA. Bela Invest AS eies 100 % av Viktor Sandland, som er styremedlem i Aker Drilling ASA.

Terminkontrakten må utøves innen 31. mars 2007 til en kurs på kroner 42,30 per aksje. Bela Invest AS sin beholdning i Aker Drilling ASA, inkludert terminkontrakter er 100.000 aksjer.

 

(link)

Link to comment
Share on other sites

Fra dagens Finansavisen:

 

Enda en Aker datter.

 

Aker Exploration heter neste skudd på Aker stammen.

Selskapet skal drive med leteboring på norsk sokkel.

 

Riggene til Aker Drilling kan bli brukt i Aker Exploration.

Ett samspill med riggene til AKD er en mulighet når disse kommer på markedet i 2008.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er vel andre rigg-selskaper jeg heller ville ha trukket fram, om jeg skulle være negativ. Aker Drilling venter å inngå kontrakter medio 2006, såvidt jeg har forstått. Riggene er noe mer spesialiserte enn den haugen av jack-ups som kontraheres. Jeg er heller ikke særlig bekymret for SeaDrill.

Link to comment
Share on other sites

Handelsbanken (og Sølvberg) var i dag største nettokjøparar i AKD (11%). Når ein må ty til skitne triks for å koma seg inn i ei aksje seier det vel det meste om kor attraktiv denne er for tida, og vil bli i framtida. Elles er Handelsbanken nettoselgar i SIN og FOE (23%), to aksjar Sølvberg anbefalar. Det skal vera tette skott mellom analytikarar og meklarar, men det er påfallande kor ofte slike analytikartips er stikk i strid med meklarhusets handelsmønster.

Link to comment
Share on other sites

Produksjon av topsides-greiene starter ved Aker Stord i dag.

 

11. mai starter kutting av stål til understellet i Dubai.

 

 

Planen er å levere rigg 1 etter timeplanen (28. feb, 2008, 12:00), rigg 2 vil ventelig bli levert noe før plan.

 

 

CEO, EVP operations, og CFO er ansatt. Arbeid med å bygge opp den opertative organisasjonen pågår.

Link to comment
Share on other sites

:smile: Det ser ut til å bli 3 H6-rigger uttalte en innsider i dag. Hvorfor den personen sa dette vet jeg ikke, men noe positivt har skjedd. At en stadig jobber med å fremskynde ferdigstillelsen av den første riggen er også positivt. Prøvde å snike til meg mest mulig i sluttauksjonen uten at kursen vippet opp ti øre. Var litt for forsiktig. Så i morgen går det rett opp når jeg plasserer restordren. :smile:
Link to comment
Share on other sites

Aker Drilling har ansatt Nina Lie (43) som CFO.

Lie kommer fra stillingen som CFO i Petoro AS,

og ventes å tiltre i løpet av juli 2006. Nina

Lie har bred erfaring fra industrien med

bakgrunn som Chief Financial Controller i

Dolphin og før det var hun sentral i oppstarten

av Navis i egenskap av økonomidirektør.

 

 

- Jeg er svært fornøyd med å få Nina Lie inn i

denne sentrale stillingen. Dette betyr at vi er

i henhold til plan med den øverste ledelse på

plass i selskapet. Vi jobber nå med en bredere

kampanje for neste fase av byggingen av en

førsteklasses driftsorganisasjon ved vårt

hovedkontor i Stavanger, sier Geir Sjøberg, CEO

i Aker Drilling.

 

 

Aker Drilling som ble etablert høsten 2005 og

børsnotert 21. desember samme år, har bestilt to

avanserte sjettegenerasjonsrigger av typen Aker

H-6e for boring på ultra dypt vann og i værharde

områder. Riggene bygges av Aker Kværner og vil

være ferdig til borestart i henholdsvis februar

og oktober 2008.

Link to comment
Share on other sites

:smile: Det ser ut til å bli 3 H6-rigger uttalte en innsider i dag. Hvorfor den personen sa dette vet jeg ikke, men noe positivt har skjedd. At en stadig jobber med å fremskynde ferdigstillelsen av den første riggen er også positivt. Prøvde å snike til meg mest mulig i sluttauksjonen uten at kursen vippet opp ti øre. Var litt for forsiktig. Så i morgen går det rett opp når jeg plasserer restordren. :smile:

 

 

Tre rigger som i "ikke fire", eller tre rigger som i "en til allerede nå"?

 

På gårsdagens resultatpresentasjon i Aker ble det spurt om Aker Drilling fortsatt hadde samme forventninger til rater som Brandal tidligere har kommunisert. (600.000 USD og kontrakter på 3 år.) Da svarte Sjøberg (Aker Drilling-sjefen) litt tåkete, men jeg oppfattet omtrent følgende:

"Kontraktene vi inngår må sees i forhold til selskaptes behov per i dag. Det ligger jo også opsjoner på to nye rigger i selskapet."

Det kan jo tolkes som om man vil inngå en kontrakt nå, med dårligere betingelser enn de Brandal ønsket seg, for å kunne utøve en av opsjonene. Evt kan man jo da kanskje reforhandle fristen for den siste opsjonen. (Det har vel vært litt snakk om å skyve litt på disse fristene.)

 

 

 

Det ble også sagt at man ikke forventer å forsere byggingen av rigg 1. Levering skal være 28. feb 2008, klokken 12:00. Rigg 2 ventes imidlertid et par måneder før plan.

Link to comment
Share on other sites

Deutsche Bank har sammen med sitt forvaltningsselskap gått tungt inn på eiersiden i Kjell Inge Røkkes riggprosjekt Aker Drilling.

 

Ifølge en flaggemelding har Deutsche Banks datterselskap DWS Investment GmbH kjøpt en million aksjer i Aker Drilling.

 

Som følge av handelen kontrollerer Deutsche Bank med datterselskaper 5,88 prosent av aksjene i Aker Drilling. Av dette er 5,53 prosent eid i forbindelse med forvaltning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ein treng noko å varme seg på i vårregnet, dagens kurs vil vise seg å vera ein særs god inngang og sjølv har eg dei siste veke hatt somme anledningar til å laste opp kring emisjonskurs.

 

Med to riggar på $600 000 per dag, og drift $150 000 per dag, blir årlege inntekter frå riggane i underkant av $420 000 000. Inkluderar ein drift på $109 500 000 samt renter (7%) og avskriving (20 år) på vel $111 500 000 årleg, får ein eit resultat før skatt på $195 200 000. Dette skulle gje ein EPS på 10-11 kroner litt avhengig av dollarkurs og skatt.

 

Lånetilsagn NOK..........5 000 000 000 ($750 000 000)

Obligasjonslån NOK.....800 000 000

Sum gjeld..................5 800 000 000

Dagleg drift per rigg...$150 000

 

Dagrate.......$416 100 000 (2 riggar)

Drift.........$109 500 000 (2 riggar)

Renter........$53 900 000 (7%)

Avskriving....$57 500 000 (20 år)

Res før skatt.$195 200 000

 

Det er altså ikkje unaturleg å operere med eit kursmål på 120 kroner i 2009. Dersom opsjonane vert utøvde vil me truleg sjå kursar mot 150 kroner allereie i 2009.

Link to comment
Share on other sites

Oppi alt det traurige på børsen drives selskapene ufortrødent videre

 

AKD - BYGGER DRIFTSORGANISASJON I STAVANGER

 

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=128545

 

Aker Drilling har besluttet å bygge opp en

komplett driftsorganisasjon for sine to

avanserte sjettegenerasjons borerigger i

Stavanger. Riggene skal være klare til borestart

i henholdsvis februar og oktober 2008. Nylig ble

byggestart markert i Dubai og på Stord.

[...]

Link to comment
Share on other sites

Artikkel/intervju om AKD i Stavanger Aftenblad i dag.

De sier at de allerede er i dialog med flere interessenter til å leie riggene, og at de venter første avtale klar til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett å gjøre en avtaler så lenge allt Aker Drilling har er noen stålbiter, jeg syns det er positivt at de tilsynelatende vil leie ut riggene til andre aktører enn Aker Expo.

 

Bygging av SEMI rigger er vanligvis forbundet med tid og kostnadsoverskridelser, dersom Aker Kværner klarer å gjennomføre prosjektene til avtalt tid og pris er det en prestasjon i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

nå har vell akver vært kjent for god gjennomføring av prosjekter de siste årene, så muligheten er vell der?Riktignok er det første riggprosjekt på flere år, men likefullt er de jo kjent som er trygg leverandør

Link to comment
Share on other sites

Slang ut en liten AKD post på 27,5 for å markere bunden. Håper det hjalp:-)

Artig lesning når vi i 2008 er i 100+ :wink:

 

Stay lang and cool...

Link to comment
Share on other sites

Fete kontrakter?

Ledelsen har antydet at de ser for seg kontrakt i høst en gang..

Jeg kjøpte mer idag på 32,har mer enn nok føles det ut som, men kanskje ikke om den stiger imorgen.

Hva tror du fremover om AKD og markedet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Positivt....

 

 

02/06-2006 15:08:07: AKER - MELDEPLIKTIG HANDEL

Aker Capital AS har i dag kjøpt 2 millioner aksjer i Aker Drilling ASA på termin. Terminen har løpetid på 6 måneder, og innløsningskursen er 32,55 kroner.

 

Aker Capital eier fra før 28.683.395 aksjer i Aker Drilling, ny beholdning er 30.683.395 aksjer, dvs 32,99 %.

Link to comment
Share on other sites

Innsidere i selskapet har lastet på 34,3 ca 50.000 aksjer idag.

Frustrerende at jeg var på vei hjemfra jobb. Skulle hatt mer på under 35/35.

Link to comment
Share on other sites

Vollvik ut, Røkke inn

 

Altinex og Idar Vollvik lempes ut av Innsideporteføljen. Nå er det Kjell Inge Røkke som gjelder.

 

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (13.6.06 10:36)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- To fantastiske aksjer - Norges beste aksjetips

- Kjøper 2 mill. Aker Drilling-aksjer - Røkkes milliardcomeback

- ALX

 

 

 

 

Idar Vollvik og Altinex kastes ut av Innsideporteføljen, viser oppsummeringen av forrige uke, ifølge Finansavisen. Aksjen har vært med i to uker, og blir nå skiftet ut med Aker Drilling.

 

Stygge fall hos de fleste av porteføljedeltakerne sørget for å senke porteføljen 8,2 prosent i uke 23, mot hovedindeksens fall på 7,08 prosent. Det betyr at innsiderne hittil i år har fått 10,2 prosent, hvilket er 0,67 prosentpoeng mer enn markedet.

 

 

Kan dette hjelpe på og styrke AKD tru?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...