Jump to content

FUNCOM - Funcom


Bushwhacker

Recommended Posts

  • Replies 241
  • Created
  • Last Reply

For noen dager siden ble det kjent at WOW sin extension pack, Wrath of the Lich King, blir lansert 13-14 november. Jeg er spent på hvordan dette vil påvirke FUNCOM. For et funcom i krise kommer vel denne lansering på et verst mulig tidspunkt.

 

Blir vel neppe noe lettere å få tak i WOW spillerne for funcom nå desverre...

Link to comment
Share on other sites

I tillegg kommer Warhammer Online 15 september, og det har vistnok blitt shippet hele 1.5 millioner spill til butikkene. Til sammenligning shippet FUNCOM "bare" 700 tusen.

 

http://www.itavisen.no/sak/786703/Warhamme...3%A5r_rekorder/

 

Tror nok AoC mister enda flere spillere til Warhammer og WOW (ekstra pakken) når de kommer ut.

 

Ser ikke lyst ut for FUNCOM akkurat nå. I tillegg så er det generel "panikK" i finansverden. Ned nye -5.60% i dag, og siste noterte kurs er 7.93 kroner.

 

Leste en plass at FUNCOM hadde penger på bok for å forsvare en kurs på 4 kroner. Vi begynner å nærme oss denne kursen raskt nå. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Bør vel ikke gå lang tid før Thorsen kommer ut med ny analyse av selskapet.

Var mange som skrek på Thorsens analyse og om hvor feil han hadde. De hadde jo forsåvidt rett, men at det skulle være den veien hadde til og med ikke jeg tippet :p

 

Spørsmålet er nå hva vil skje, vil de bli kjøpt opp når kursen blir lav nok? De har jo utviklet en spillmotor her, som jo skal være fundamentet i de neste spillene til funcom. Kunne denne være av interesse hos noen av konkurrentene eller har dem nok med sine egne? I alle fall tror jeg funcom kommer til å slite med lave innteker og for høye utgifter i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er nå hva vil skje, vil de bli kjøpt opp når kursen blir lav nok? De har jo utviklet en spillmotor her, som jo skal være fundamentet i de neste spillene til funcom. Kunne denne være av interesse hos noen av konkurrentene eller har dem nok med sine egne? I alle fall tror jeg funcom kommer til å slite med lave innteker og for høye utgifter i fremtiden.

 

 

Etter hva jeg forstår er det fremdeles store problemer med minnelekasjer i spillmotoren.

Jeg antar at dette gjelder en stor gruppe av spillerne, særlig de som ikke har splitter nye maskiner.

 

Minnelekasjen fører til at spillet krasher som oftest med meldingen "Out of memory" og blir fremskyndet av å bevege seg mye rundt/skifte soner i spillet samt ha høye grafikkinstillinger.

 

Selv har jeg en snart 3 år gammel PC og har testet Age of Conan de 2 siste ukene.

Hos meg kræsher spillet hver andre time, så ville ikke gitt mye for den spillmotoren før den fungerte.

 

AOC forum - Memory leak

 

 

Samtidig er en oppbyningen av spillet som "instansbasert", noe som irriterer mange spillere da to spillere som skal spille sammen kan stå på akuratt samme sted i samme by, men ikke se hverandre. Dette da spillerne har havnet i forskjellige instanser/ spillsoner og må få endret til samme instans for å teame opp. Dette er nok likevel en nødvendighet mtp å ikke overpopulere enkelte områder da ut fra det jeg har sett hittil ,(lvl 40 av 80), så er spillverdenen i AOC ganske liten der man blir "tvunget" til å bevege seg mellom flere soner.

 

Spillmotoren er også mer lik spillet Guild Wars med avgrensede soner som man må bevege seg mellom og vente 2 minutter hver gang. Opplevelsen av å kunne gå i hvilken som helst retning og oppdage verden er altså ikke til stede slik som i WOW. Når man ikke får full glede og må skru mye ned på grafikken pga memory leak-feilen, skjønner jeg godt hvorfor mange forlater spillet.

 

Når det er sagt synes jeg spillet fremdeles er ok nok, men noe WOW vil det aldri bli, nettopp på hvordan grunnleggende elementer i spillmotoren er bygd opp.

 

Usikker på hvor lenge jeg vil fortsette å teste spillet da jeg ikke på nåværende tidspunkt får gleden av grafikken pga minnelekasjen i spillet, og vil jeg spille et sonebasert MMO-spill som ligner på AOC så kan jeg spille Guild Wars gratis/uten månedsavgift.

 

Vil også anbefale å lese hvertfall de 2-3 første fremhevede spillanmeldelsene fra brukere på amazon-salget av spillet som viser at det er en god del som ikke liker instans og zoneinndelingen i spillet: Spillanmeldelser

Link to comment
Share on other sites

Blir endring i ledelsen også nå. Godager går av.

 

Sakset fra hegnar.no (http://www.hegnar.no/it/article314801.ece)

 

 

I dag ble det klart at en av nøkkelpersonene i Age of Conan stikker. Aksjen hopper på nyheten.

Artikkel av: Sverre Rørvik Nilsen (HegnarOnline - 17.9.08 09:50)

 

Gaute Godager, produsent og spillprodusent for storspillet Age of Conan tar hatten og går fra Funcom. Han blir erstattet av Craig Morrison.

 

Det blir oppgitt at Godager ønsker å oppsøke nye muligheter utenfor spillbransjen.

 

Funcom-aksjen gjør et etterlengtet hopp, opp 5 prosent på nyheten

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Funcom har nesten halvert seg siden sist jeg skrev her og det er under en måned siden. Siste kurs er kr 4.65 forsiktig opp i dag.

 

Markedsverdien på FUNCOM er nå nede i 245,38 millioner kroner. I en artikkel på e24 fra 10.09.08 ble det skrevet følgende:

 

- Selskapet har 36,9 millioner dollar i cash. Det tilsvarer fire kroner aksjen. Men hvor lenge de har den cashen avhenger jo av utviklingen for «Age of Conan».

 

Med dagens dollarkurs blir 36,9 dollar nesten 230 millioner kroner.

 

FUNCOM må vel kjøpes opp snart, eller?

Link to comment
Share on other sites

FUNCOM må vel kjøpes opp snart, eller?

 

Jeg har vært inne på den samme tanken (skrev noe om det i tidligere innlegg)

Problemet er vel om noen er interessert i selskapet. Hva har dem egentlig å tilby?

Spillet er jo blitt en stor skuffelse. Så det er vel neppe av stor interesse for noen. Anarchy online er vel så utdatert at det ikke har særlig til verdi heller.

 

Det eneste jeg kan se for meg er av verdi og interesse fra andre aktører er denne spillmotoren de utviklet til Age of Conan. Samme motor skal jo brukes i det nye spillet de har planlagt å utvikle. Det er her jeg usikker. Det må i såfall være en aktør som har behov for en spillmotor som vil være mulig oppkjøper. Men hva et selskap er villig til å betale for en slik motor vet jeg ikke.

 

Siste alternativet er vel hvis noen trenger inventaret deres, men det er vel også lite trolig...

Link to comment
Share on other sites

http://www.dagbladet.no/art/funcom/spill/3461708/

 

Funcom innrømmer nå at ting har ikke gått som planlagt, men det virker som dem har en god plan over hva dem ønsker å gjøre fremover, og det synes jeg var veldig positivt.

 

I følge Q2 rapporten skulle dem også lanserte en polsk og en russisk versjon av spillet før året var omme, noen som vet noe om det?

Link to comment
Share on other sites

http://www.dagbladet.no/art/funcom/spill/3461708/

 

Funcom innrømmer nå at ting har ikke gått som planlagt, men det virker som dem har en god plan over hva dem ønsker å gjøre fremover, og det synes jeg var veldig positivt.

 

I følge Q2 rapporten skulle dem også lanserte en polsk og en russisk versjon av spillet før året var omme, noen som vet noe om det?

 

Regner ihvertfall med at de vil satse på Russland først da dette har blitt et enormt marked både på spill og DVD de siste årene, sammen med 1C Company kommer ihvertfall den russiske versjonen snart.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Funcom N.V. will present its 3rd Quarter 2008

financial results Wednesday, 12th November 2008 at

08:00hrs. The presentation will be held at Vika

Atrium, Munkedamsveien 45 in Oslo. CEO Trond Arne

Aas and CFO Olav Sandnes will be representing the

company.

 

For registration: investor@funcom.com

The Q3/2008 report will be available on the

company`s website http://www.funcom.com

 

Funcom N.V.

Oslo, 28th October 2008

Link to comment
Share on other sites

Nesten så man skulle kjøpt noen aksjer. Er jo ikke mulig at det kan bli noe dårligere?

De kommer vel med elendige tall, men man skulle jo tro at all elendighet er priset inn i denne aksjer allerede?

 

Derimot blir det spennende å høre om fremtidsutsiktene, hvordan det ligger en med russiske og polske(?) oversettelsene, samt porteringen til xbox. Dette er jo de små tingene Funcom kan henge seg fast i for overlevelsen...

Link to comment
Share on other sites

Fristet til å gå inn med en liten "støttepost" selv. Prisen er jo upåklagelig sett i forhold til verdiene i selskapet. Framtidsutsiktene er kanskje noe annet, men jeg liker tanken på at man prøver å skape et spillutviklermiljø i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sakset fra e24.no

 

Celina Midelfart er nå 15. største aksjonær i det norske spillselskapet Funcom.

 

Sindre Heyerdahl

Publisert: 26.01.09 14:09, Oppdatert: 26.01.09 14:33

 

Celina Midelfart har den siste uken kjøpt seg ytterligere opp i Funcom (FUNCOM) - og er nå 15. største aksjonær i det norske spillselskapet.

 

Gjennom sitt investeringsselskap Midelfart Invest har Celina lastet opp 150.000 nye Funcom-aksjer, til en snittpris på vel 3 kroner aksjen.

 

Det viser ferske aksjonærlister.

 

Følg aksjen med E24 Børs

 

Aksje-stup

 

Samlet har Celina de siste to ukene investert knappe 1,5 millioner kroner i produsenten av «Age of Conan».

 

Det beskjedne beløpet er likefullt tilstrekkelig til at hun eier 0,9 prosent av selskapet - litt mindre enn konsernsjef Trond Arne Aas' eierandel på 1,29 prosent.

 

Funcom har stupt 88,6 prosent på børsen det siste halvåret. Mandag er aksjen ned ytterligere 1,3 prosent på Oslo Børs.

 

 

Barbaren Conan fra spillet Age of Conan.

 

Les også: - Vi har ikke lyktes

 

 

Conan-flopp

 

«Age of Conan» har langfra vært den suksessen markedet, spillerne og Funcom selv håpet på da spillet ble lansert med brask og bram i fjor vår.

 

Analytiker Fredrik Thoresen i DnB NOR Markets har overfor E24 anslått at spillet nå har under 100.000 aktive spillere - mot de 415.000 spillerne Funcom rapporterte om i august i fjor.

 

I løpet av 2009 kommer en ny utvidelsespakke til «Age of Conan». Funcom arbeider også med sitt neste store spillprosjekt «The Secret World».

Link to comment
Share on other sites

Er det foresten noen som har noe tro i det hele tatt paa funcom??

 

Jeg er veldig skeptisk men jeg liker som sagt aa ta sjanser saa det er ikke umulig at jeg kaster meg inn hvis jeg ser noen signaler som tyder paa at de kan overleve i dagens finansklima. Men da maa noen overbevise meg foerst.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sittet og fulgt litt med på funcom og ser nå at de har gått opp endel de siste dagene, er det noen som følger godt med på funcom om har noen informasjon om denne plutselig "store" oppgangen?

 

Har ikke fulgt med aksjen i det siste, men har fått med meg at de skal lansere et nytt storspill kalt "The Secret World" iløpet av året.

 

Hvis markedet har glemt "Age of Conan" og oppfører seg likt igjen, så vil vi se en oppgang frem mot lanseringen. Selskapet vil da bli priset som om spillet blir en suksess, da FUNCOM er svært gode på å skape hype om spillene sine. Blir det ikke det får vi lignende reaksjon som for et par år siden med Age of Conan. (aksjen var da oppe i over 50 kroner)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Har studert Funcom i ca et halvt år. Kjøpte rundt 3,50. Er veldig sikker på at man kommer til å høste gode gevinster hvis man kjøper seg inn nå, mye spennede kommer til å skje nå på slutten av året og fremover mot 2011.

 

- Nytt spill med gode tilbakemeldinger

 

- The Secret World. MMO spill, god grafikk, folk er spente, de gjør spillet enda bedre før release mm. Jeg tror spillet kommer i 2011 enten andre eller tredje kvartal, dette blir kun spekulasjoner fra min side...

 

Tror med dette at vi kan se for oss nye aksjepriser lik dem vi så med AOC.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen hit. smile.gif

Håper du vil trives her.

 

admin flyttet innlegget hit... enklere om vi bruker topicene som finnes allerede.

 

Hvis du leter etter topics er det bare å benytte søke funksjonen over her som det står "google tilpasset søk " på.

 

Skulle det være noe du lurer på er det bare å spørre.

 

kan forresten se ut som det er en dobbel-bunn formasjon på gang i funcom-chartet lenger nede her.

 

Lykke til smile.gif

 

mvh

Sharpshoota

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ikke bare TSW er sentralt. Funcom kjøpte opp noen svenske amatører, og spillet "Bloodline Champions" hadde hele 100 000 beta testere. Spillet er rettet mot folk som spiller CS, Quake osv.

 

Dessuten, så leste jeg at Funcom tar opp et lån. Var vel på e24? Hvor det kommer frem et lån på 100 mill (?) av sin største investor mot at de kan kjøpe 3mill aksjer til kr 10,00 når de vil innen 3 år.

 

Det er vel litt mystisk at de lager en slik avtale, ettersom kursen i dag er 4,65. Eller? Vi har sett ting før, og ser det hver dag. Bobler. Ser man på historikken til Funcom ser man mange kunstige kurser. Nedgangene før lanseringen av Age of Conan skyldes utsettelser av spillet - usikkerheten om spillet faktisk blir lansert. Men denne usikkerheten er etter hva jeg kan skjønne, slått i hjel, med tanke på lånet.

 

For Funcom har lenge hatt svært god kapital, og når de også låner, da er det i mine øyne 100% at TSW vil bli utgitt - uansett om det er 100% ferdig eller ei. Om det blir en brakande suksess eller ei, er vel irrelevant, for trikset er vel å selge før bobla sprekker? Det viktigste er at Funcom klarer å hause opp spille(ne) de gir ut, for ikke å snakke om media generelt.

 

Da Age of Conan ble utgitt, var alle overskriftene "Norske Funcom tar opp kampen med World of Warcraft", "WoW får heftig motstand i Funcom-spill" osv. Om de klarer å overgå dette, etter at Age of Conan var milevis unna å levere, spørs å se. Men det å putte noen grunter på Funcom, er nok ingen dum ide.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Spillgiganten gir ut The Secret World.

Funcom får etterlengtet publiseringshjelp når de lanserer sitt nye MMO, The Secret World.

 

Stor hjelp

Utviklerne har nemlig inngått avtale med EA om publisering av spillet, noe som selvsagt bør bidra til mer oppmerksomhet og mer PR for den ambisiøse tittelen. Og dermed er det lov å håpe at The Secret World blir en større suksess enn Age of Conan, selv om ingenting er sikkert i denne bransjen.

 

Nyheten ble nettopp kunngjort via en pressemelding.

 

Lovende

The Secret World har fremdeles ingen utgivelsesdato, og det er fremdeles mye vi ikke vet om spillet. Men vi fikk vite en del da vi møtte Funcom på Gamescom-messen i fjor, og våre førsteinntrykk kan du lese her.

 

http://www.itavisen.no/859897/ea-og-funcom-blir-venner

 

http://www.hegnar.no/bors/article545913.ece

 

FUNCOM er opp 15.48% til 5.37 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...