Jump to content

FUNCOM - Funcom


Bushwhacker

Recommended Posts

Legger til litt info her nå som aksjen har rørt endel på seg. I skrivende stund 51 dager til release. De som har forhåndsbestilt kan laste ned 

6 dager før release og begynne å spille 3 dager før release mot 4€. 

Jeg kan legge ut denne eposten i mårra når jeg har kommet meg på jobb.

 

Hvorvidt om Q1 er kursdrivende siden vi alle venter på release 23.mai. (?)

Enda en utsettelse er vel skrekken, men datoen er vel endelig nå?

 

Funcom has adjusted the date of its Q1 2008

financial reporting to May 13 2008. The remaining

financial calendar for 2008 is hence:

First quarter 2008: 13 May 2008

Annual general meeting: 21 May 2008

Second quarter 2008: 26 August 2008

Third quarter 2008: 12 November 2008

The quarterly results will be presented at 08:00

CET.

Funcom N.V. reserves the right to amend the dates

and times.

February 27 2008

Funcom N.V.

 

 

Kilde: www.na24.no

 

Som følge av en link tidligere i tråden så legger jeg ut noen analyser på mmog. Veldig interessant lesestoff.

http://www.mmogchart.com/downloads/

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 241
  • Created
  • Last Reply
  • 1 month later...

Hej,

jag är med i öppna beta'n och kan säga att spelet imponerar. Jag är säker på att detta blir en mycket bra investering. Spelet har mycket bra grafik och fantastiskt ljud. Det är coolt och roligt att spela. Har dock bara prövat upp till level 13.

 

Jag känner mig sålunda trygg i min placering och tror att dom komemr att första månaden sälja runt 2 miljoner spel, kanske t.o.m. fler.

 

Kolla på denna jämförelsen mot World Of Warcraft (som idag har över 10 miljoner subscribers). Lite orättvis jämförelse, men stämmer ändå. AoC är ett mer realistiskt och brutalt spel, WoW ett spel mer för barn. Medelåldern för spelarna ligger idag över 28 år. Så nog kan detta bli en super investering.

 

http://es.youtube.com/watch?v=IALNsmIilFg

 

På Amazon.com försäljningslista så ligger nu AoC 1a för länderna USA, Canada, England, Frankrike och Tyskland bland PC spel, och spelet har inte ens releasats!

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut dette Grym. Titter selv også på FUNCOM, men risikoen er veldig stor. Hvor mange salg er det som er priset inn i aksjen nå? 600.000?

 

Kaupthing har regnet litt på aksjepris gitt PE 12, USD 15 pr. mnd og EBITDA 45-50% ved mer enn 300.000 brukere:

 

300.000 brukere = aksjekurs 20

450.000 brukere = aksjekurs 32

600.000 brukere = aksjekurs 45

750.000 brukere = aksjekurs 57

1.000.000 brukere = aksjekurs 77

1.500.000 brukere = aksjekurs 117

2.000.000 brukere = aksjekurs 158

2.500.000 brukere = aksjekurs 198

3.000.000 brukere = aksjekurs 239

4.000.000 brukere = aksjekurs 320

5.000.000 brukere = aksjekurs 401

6.000.000 brukere = aksjekurs 482

7.000.000 brukere = aksjekurs 563

8.000.000 brukere = aksjekurs 643

10.000.000 brukere = aksjekurs 805

 

Her er antall spillere til konkurrentene:

mmochart.gif

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut dette Grym. Titter selv også på FUNCOM, men risikoen er veldig stor. Hvor mange salg er det som er priset inn i aksjen nå? 600.000?

 

Kaupthing har regnet litt på aksjepris gitt PE 12, USD 15 pr. mnd og EBITDA 45-50% ved mer enn 300.000 brukere:

 

300.000 brukere = aksjekurs 20

450.000 brukere = aksjekurs 32

600.000 brukere = aksjekurs 45

750.000 brukere = aksjekurs 57

1.000.000 brukere = aksjekurs 77

1.500.000 brukere = aksjekurs 117

2.000.000 brukere = aksjekurs 158

2.500.000 brukere = aksjekurs 198

3.000.000 brukere = aksjekurs 239

4.000.000 brukere = aksjekurs 320

5.000.000 brukere = aksjekurs 401

6.000.000 brukere = aksjekurs 482

7.000.000 brukere = aksjekurs 563

8.000.000 brukere = aksjekurs 643

10.000.000 brukere = aksjekurs 805

 

Jag tycker att dom räknat lågt. Har dom räknat med kring försäljning, böcker expansioner ... osv ...

 

Det man kan notera i ditt diagram är att för dom allra flesta spel så ökar antalet subscribers under en lång period, så det är troligt att antalet subscribers kommer att växa under några år.

 

Nu är låget sådant att vädigt många har erfarenhet och vet vad MMO spel är och vill spela denna typ av spel jämfört med tidigare år. Så starten kan förhoppningsvis bli riktigt bra och sedan växer denna skara ännu mer ... vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ingen som vet hvor mange spill som er forhåndsbestilt. Hørte snakk om at dette skulle fortelles under fremleggingen av Q1 på tirsdag. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Har lest litt rundt på diverse engelske forum hvor flere prøver seg på diverse gjettinger rundt antall solgte kopier. Det som er sikkert er at AoC ligger høyt oppe på "antall solgte" lister rundt om i diverse webshopper, og noen har prøvd å sammenligne andre spill som ligger rundt samme posisjon som AoC.

 

På Play.com så ligger AoC akkurat nå på plass nummer 25. (listen over spill som har solgt best noensinne, WOW ligger forøvrig og troner 1. og 2. plassen)

 

Det man da kan gjøre er å sammenligne andre spill som ligger i nærheten. Man finner Bioshock på plass nummer 29, og det spillet rundet i følge Wikipedia 2 millioner solgte spill desember 2007.

 

Dette er selvsagt ingen god måte å finne ut antallet på, men slik blir det, da ingen har gått ut med eksakte tall enda.

 

Det er vel blitt nevnt i diverse media at FUNCOM har systemer til å takle 600.000 spillere.

 

Personlig syns jeg AoC blir mer og mer spennende. Og kommer til å vurdere inngang over helgen. Men hvis spillet ikke lever opp til forhåpningene (som er skyhøye) så kommer dette til å merkes på kursen.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel blitt nevnt i diverse media at FUNCOM har systemer til å takle 600.000 spillere.

 

Samtidigt har Funcom i pressrelease sagt att dom är förberedda och kan öka kapaciteten yttterligare ifall det skulle behövas på 2-3 veckor.

 

Jag tror att Funcom har sålt 1 miljon spel 1 vecka efter release.

Link to comment
Share on other sites

http://www.hegnar.no/bors/article270258.ece

 

Ikke så altfor gode utsikter?

 

Det beror på naturligtvis hur många som tycker att spelet är bra.

 

Ser man på WoW så har WoW dramatiskt ökat antalet subscribers varje år. Det som visas i artikeln är alltså bara ett scenario av många. Vi får se ... spelet har god kvalité ... så försäljningen kommer inte att bli dålig.

 

Sedan är det nog så att det finns en del som ännu inte hunnit köpa som vill in i aktien.

Link to comment
Share on other sites

Tatt fra Q1 presentasjoenen:

 

"Over 1 million people have submitted beta applications to Age of Conan"

 

"Funcom will at launch have scaled the server park for the Age of Conan game for handling 500.000-

600.000 subscribers for the launch period, under a set of assumptions for playtime per subscriber,

number of subscribers per server, number of subscribers per game clients sold etc."

 

""Funcom has received some pre-order data from its co-publisher SCi Eidos, but it does not have a

complete aggregated global overview of the number of pre-orders for the game. Different retail chains in

various markets have different processes with respect to collecting and reporting pre-order

numbers. The Company interprets the data it has received as positive and is part of the data foundation for the scaling of the server park. The pre-order numbers in some retail chains track as among the highest for any MMO launche"

Link to comment
Share on other sites

Interesting facts ...

 

Since January 2008, Funcom has registered more than 5 million unique visitors, from more than 200 countries.

 

the Age of Conan Beta has passed 1 million sign-ups!

 

Last week alone over 725.000 unique visitors came to the Age of Conan sites.

 

http://www.funcom.com/wsp/funcom/frontend....p;table=CONTENT

 

På deras AoC forum så har dom intresserade kommenterat i ca 750 olika trådar/threads på ca ett dygn!

 

Enormt intresse! Spelet kommer att sälja mycket bra!

Link to comment
Share on other sites

Spillet kommer til å selge bra, det er det (nesten) ingen tvil om. Funcom bruker såpass mye penger på markedsføringen, så det skulle nesten bare mangle. Suksessen ligger derimot i at flest mulig spillere fortsetter å spille, og fortsetter å betale penger hver måned.

Link to comment
Share on other sites

Har aksjer i FUNCOM og er veldig spent på hva denne aksjen står i om 2-4 ukers tid. DN forumet nytter ikke å følge med på, det er en ryktebørs uten like. En prøvde seg med salgsanalyse utifra antall poster i forumet. DNBnor har kursmål på 25, som helt sikkert er riktig utifra de tall og forutsetninger dem legger til grunn. De startet veldig bra i dag, men har fallt litt. Noen som har deltatt på arrangementet? og hva tror dere om fremtiden for denne aksjen?

Link to comment
Share on other sites

Trevliga nyheter kom nyss...

 

Hello everyone. We here at Funcom are extremely happy with the demand that has been for our Early Access program. That demand has been so immense, that we are now sold out! We know that several people will be unhappy to not receive their Early Access time, but please bear with us in the remaining days. So:

All English Early Access has sold out

Some Early Access still available in Germany and France

All Virtual items work will work on valid pre-order keys

Pre-orders on accounts that was later cancelled will have their keys/account disabled

 

Thank you and look forward to seeing you all in Hyboria very shortly!

 

http://forums.ageofconan.com/showthread.php?t=93019

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det så mye hype rundt dette spillet "Age of Conan"? Selv har jeg null peiling på eller interesse for dataspill generelt. Etter å ha sett nyhetsinnslaget på Kveldsnytt i går, må jeg imidlertid si at jeg er overrasket over den simple grafikken. Det er mulig dette er state-of-the-art for alt jeg vet. Desto mer ubegripelig når voksne mennesker kler seg ut i smurfedrakt for å feire begivenheten. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det så mye hype rundt dette spillet "Age of Conan"? Selv har jeg null peiling på eller interesse for dataspill generelt. Etter å ha sett nyhetsinnslaget på Kveldsnytt i går, må jeg imidlertid si at jeg er overrasket over den simple grafikken. Det er mulig dette er state-of-the-art for alt jeg vet. Desto mer ubegripelig når voksne mennesker kler seg ut i smurfedrakt for å feire begivenheten. :rolleyes:

 

Funcom har vært veldig flinke til å skape blest rundt dette spillet. De har ikke gått ut med eksakte tall over hvor mye det er snakk om, men de har nok brent av mange millioner bare på markedsføring. Selve spillet har kostet over 120 millioner kroner å lage og tilsammen nesten 500 personer har vært involvert. At dette er stort for verden og iallefall Norge vet Funcom å få frem. De fløy blant annet inn 100 journalister til fra alle kanter av verden til Oslo denne uken slik at flest mulig skulle skrive om happeningen som foregikk i Holmekollen.

 

Selv har jeg ikke prøvd spillet selv enda, men grafikken skal visstnok være ypperlig. Kravene til din datamaskin er høye hvis du ønsker å kjøre spillet på høyeste grafikk.

 

Om det blir en suksess? Aner ikke. Kommer helt ann på om de får spillerene til å fortsette å spille, måned etter måned.

 

(Flytter forøvrig de 3 siste innleggene til FUNCOM-tråden)

Link to comment
Share on other sites

Jag har spelat spelet (Open Beta). Grafiken är riktigt bra om man kör på medel eller hög Setting. I vissa video'r har dom inte på högsta. Ljudet och musiken är fantastisk. Jag skulle kunna köpa CDn med bara musiken. Lika bra som Lord Of the Ring filmernas musik.

 

Combat rörelserna, dvs hur animeringarna för attackerna, är bättre än för något annat spel jag sett. Riktigt coolt. Det ser ut som om karaktären dessutom håller i ett flera kilo tungt vapen.

 

Men det är framför allt kul och ett lite annorlunda spel mot t.ex. WoW. Jag tror många vuxna WoW spelare som har tröttnat, kan tänka sig att pröva AoC. Ni kan vara stolta över Funcom.

 

Jag tror att dom personerna som får se sin kompis spela spelet ... kommer att rusa till affären och köpa det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette er veldig bra det FUNCOM får til. Det viser at man trenger ikke å bo i Japan eller USA for å lage dataspill og lykkes i spillmarkedet. Det er faktisk mulig å få det til i lille Norge også. Jeg håper at dette kan være motivasjon for flere, det er ingen ulempe for den norske IT-sektoren at de får inn disse selskapene. Og det håper jeg investorene også ser. Det er viktig å slippe de kreative kreftene til. La dem prøve seg, ikke stigmatisere forsøkene deres, Funcom har jo vist at det er mulig, bare dem gis friheten til å forsøke. Funcom har truffet MMO bølgen til veldig rett tid. Internetthastighetene har blitt så raske nå at potensiale innenfor MMO kan sies å være enormt. Sett i lys av hva WOW har dratt inn i abb. inntekter de siste årene, tviler jeg ikke et sekund på at Funcom vil gå i pluss. Jeg håper både for egen vinnings del, og selskapets del at de vil generere mye penger. Som igjen vil føre til utvidelser av spillet på kortere sikt og nye spill på lengre sikt. Etter et litt mørk tid i IT-sektoren (ref. Tandberg data) synes jeg det er oppløftende for Norsk IT-industri at Funcom får til det de nå gjør. Også håper jeg virkelig at DNBnor bommer i sin vurdering av selskapet og deres kursmål på 25 kr.

 

Lykke til Funcom!

Link to comment
Share on other sites

Trevliga nyheter kom nyss...

 

"We here at Funcom are extremely happy with the demand that has been for our Early Access program. That demand has been so immense, that we are now sold out!"

 

Fant en kommentar fra FUNCOM i forumet til AOC hvor han skriver følgende:

 

We had to set that limit to allow the tens of thousands of registered players to download the client and get access to the game on the 17th of May.

 

Altså, det er over ti tusen og under hundre tusen som har betalt ca 50 kroner ekstra for å starte spillingen 6 dager tidligere enn andre. (17. mai)

 

Det er forøvrig massive demonstrasjoner på diverse forum hvor spillentuiaster er "sinte" fordi de ikke får mulighet til å kjøpe seg tidligere tilgang.

Link to comment
Share on other sites

Carnegie-analytiker Espen Torgersen er svært positiv til Funcom-aksjen.

 

Verdien

- Verdidriveren i selskapet er antall kunder og hvor lenge de spiller, forklarer Torgersen. Slik Carnegie har beregnet situasjonen per dags dato ligger det priset inn 5-600.000 kunder i trading rangen 45 - 55 kroner.

 

- Skulle selskapet selge 10 prosent av det World of Warcraft har solgt, forsvarer dette en kurs på 60-70 kroner. Og med 1 million kunder tilsvarer det et kursmål på ca. 75 kroner, ifølge Torgersen.

 

http://www.hegnar.no/bors/article272278.ece

Link to comment
Share on other sites

"Age of Conan FULLBOKAD (PC)

 

Releasedatum 2008-05-23 FULLBOKAD

 

OBS: Age of Conan är nu fullbokad för leverans till release. Du kan självklart fortfarande boka produkten dock har vi inget exakt datum för andra leveransen."

 

 

http://www.game.se/acatalog/info_3286028.html

 

Jag pratade med dom i butiken ... senaste veckan har det varit stor anstorming av kunder som vill förboka AoC efter öppna betan. Dom anställda där skulle själva alla börja spela AoC och lägga ner WoW.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...