Jump to content

FUNCOM - Funcom


Bushwhacker

Recommended Posts

  • Replies 241
  • Created
  • Last Reply

Jag köpte på mig några Funcom aktier igen. Risken har minskat. Jag har dock inte lika många som förrut.

 

Utvecklingen av produkten har vänt och går nu i den riktning jag vill samt att försäljningen börjar att gå bra. youtube gör också sitt jobb och gör bra reklam för spelet, vilket bäddar för en försäljning över 1 miljon.

 

PRESS RELEASE: Age of Conan Reaches One Million Milestone (Dow Jones)

2008-06-06 08:00

 

- Standard Edition Sold out in Numerous Territories, Hundreds of

Thousands Additional Copies Now Shipping -

- Officially Number One on the Charts in All Major Markets -

DURHAM, N.C.--(BUSINESS WIRE)--June 06, 2008--

Funcom is proud to announce that Age of Conan will pass the astounding "One Million Copies Shipped" milestone in less than three weeks after the launch of the game. Due to overwhelming demand Funcom's retail partner is now re-supplying retail boxes rapidly while also including new markets to the mix. As a result of the tremendous interest from gamers, Age of Conan has for the past few weeks been claiming number one spots on sales charts across the Western world - including the US, Germany, France and the UK - while receiving glowing review scores from gaming media.

 

"Sales data shows that Age of Conan is the biggest MMO launch since World of Warcraft," said Funcom Vice President of Sales and Marketing Morten Larssen. "The numbers are very promising, and we are very proud to be one of the fastest selling PC games ever in a launch month and the biggest simultaneous Europe/US MMO launch in history."

 

In the US, Age of Conan has a strong #1 chart position and is now moving past the 500,000 shipped mark. Meanwhile the attention for the game is growing across the globe, with over 8 million unique visitors from over 200 countries to the Age of Conan websites so far in 2008. The community surrounding the game is also growing fast, with over 800,000 signing up as members of the Clan of Conan fan club.

 

Age of Conan was launched May 20th in the US and May 23rd in Europe, receiving critical acclaim from media across the globe. "Age of Conan has raised the bar," wrote US gaming website Gamezone, giving the game a score of 94 out of 100. Gamespot, one of the world's leading gaming websites, rewarded Age of Conan an 8.5 score, calling it "one of the finest online RPGs available." The game is also receiving acclaim in Europe, where a broad range of early reviews gave an average score of over 90 percent. Funcom is committed to continue to expand and improve on the game by adding more content, features and fixes in order to make Hyboria a favorite place for gamers across the globe, and players can expect some exciting news in the weeks and months ahead.

 

More information about the game can be found on www.ageofconan.com.

 

About Funcom - Funcom is an independent developer and publisher of online games for PC, consoles and mobile platforms. Funcom has provided outstanding entertainment since 1993 and continues to expand its track-record of more than twenty released games. Recent titles include 'The Longest Journey,' 'Anarchy Online' and 'Dreamfall: The Longest Journey.' For corporate information please visit www.funcom.com. For information about Funcom games visit www.anarchy-online.com, www.dreamfall.com, www.darkdaysarecoming.com or www.ageofconan.com. Funcom is listed on the Oslo Stock Exchange under the ticker FUNCOM.

 

About Conan Properties International LLC - Conan Properties International LLC, a wholly owned subsidiary of Paradox Entertainment Inc., controls rights to Conan, many associated characters and the Hyborian world, as created by Robert E. Howard and various rights expanded upon by many acclaimed authors and artists. Many consider Conan the world's best-known fantasy character. For more information about Conan Properties International LLC, visit www.conan.com. For information about Paradox Entertainment Inc., visit www.paradox-entertainment.com.

 

The names of actual companies and products mentioned herein may be the trademarks of their respective owners.

Link to comment
Share on other sites

sitter på en bolk med FC aksjer og kommer til å holde på de til hvertfall ut på høsten når Q3 foreligger. der vil vi få innsikt i hvordan det går med spillet rent medlemsmessig tipper jeg.. kan være vi må vente til Q4 for å få veldig god oversikt..

 

noen som vet når spillet lanseres i asia ?

eller om ryktet rundt at x360 versjonen er stoppet produksjon på ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag sålde mina Funcom för ett antal dagar sedan. Ångrade köpet då jag inte såg tillräckliga konkreta förändringar i spelet. Dagens pressrelease om att en storägare vill sälja 4 milj aktier (7%) är ingen positiv nyhety och bara bekräftar det jag tycker om spelet. Det behöver dock ej vara en sanning ... och jag hoppas att Funcom får behålla minst 400k subscribers under minst 1 år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

FUNCOM NEWS

Funcom would like to provide an outlook for its second quarter 2008 revenue and results

Status of the launch

Funcom is pleased with the very successful launch of the ‘Age of Conan’ game, making it one of the largest western world PC launches in this decade. So far the product has sold through over 700.000 copies (i.e. customers that have bought a game client and entered their game client key and payment details into Funcom’s billing database).

Key success factors going forward will be Funcom’s ability to maximize the average longevity of subscription as well as the continued rate of customer acquisition. To maximize the average longevity of subscription Funcom will continue to expand and improve the product. To maximize the rate of customer acquisition Funcom will among other initiatives enter new markets with localized versions and optimize the Company’s sales and marketing initiatives. The Company is so far satisfied with the initial figures on customer retention and churn levels.

It is expected that the sales curves for the ‘Age of Conan’ game over time will be similar to the sales curves over time of other MMOs. So far the sales seem to follow the customary sales development.

Outlook for Q2 2008

The revenue in the second quarter of 2008 (Q208) is estimated to be between USD 11 million and USD 12 million and the EBIT in this period is estimated to in the range of from USD -5.5 million to USD -6,5 million.

Some key parameters in this estimate are:

Box revenue estimation:

o

The number of activated game keys in the ‘Age of Conan’ game is used as an estimate for retail sales in Q208. Funcom will receive reports from its co-publisher SCI Eidos after the end of each fiscal quarter.

o

The Company expects to receive approximately 20% of the box revenues sold through the retail channel and somewhat less in some export markets like countries in Eastern Europe.

Subscription revenue estimation:

o

Estimations regarding subscription revenues are based on early service renewal data, and have therefore a degree of uncertainty related to them.

o

Funcom follows a percentage of completion (time apportioned) basis of revenue recognition for service related revenues (subscription revenues). Subscription revenue is therefore recognized over the subscription period. The first subscription payments for the ‘Age of Conan’ game started on June 19. Therefore, relatively low subscription revenues have been booked in the second quarter.

Cost Estimation:

o

Funcom bases its cost estimation on closed accounts for the months April and May as well as estimates for the month of June.

o

The Company has had extraordinary cost levels in the areas of marketing, hosting, hardware purchases, personnel costs and operations related to the launch of the ‘Age of Conan’ game.

o

From the launch in May the company has started expensing a significant part of the costs related to the ‘Age of Conan’ project.

o

From the launch in May the company has started to amortize the intangible asset related to the ‘Age of Conan’ game.

The Company will present its Q208 financials on August 15th 2008.

For risk evaluation, please see previous communication from the Company.

The Management Board of Funcom N.V.

Dübendorf, June 30, 2008

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

FUNCOM sluttet i dag på 21.2. Nå synes jeg aksjen begynner og bli billig.

Ingen forsto DNB og mr. Thorsen da han sa at en kursnivå på 25 var realistisk. Jeg syntes det var merkelig selv, men når man ser hva kursen sluttet på i dag er det kanskje ikke så lurt å le så mye av han alikevel. Det har riktignok ikke kommet særlig med informasjon i det siste, seneste informasjonen kom vel 30. juni.

 

Nå husker ikke jeg om dnb hadde 300.000 eller 400.000 kunder i sitt estimat, men jeg har vanskelig med å tro at de ikke greier det målet. Derfor bør et kursmål på 25 være realistisk. Med andre ord, 21.2 kan være en fin inngang før fremleggelsen av tall i august.

 

Er det noen som har sett eller sitter på en analyse av funcom?

Link to comment
Share on other sites

Hovedsaken paa Dagbladet.no naa:

 

«Conan» slaktes av spillere

 

«Conan» slaktes av spillere

Funcom raser på børsen.

 

(Dagbladet.no): 20. mai i år lanserte Funcom, til massiv entusiasme og oppmerksomhet, tidenes største norske spillsatsning, «Age of Conan».

 

Siden da har verdien på Oslo Børs stupt med rundt 60 prosent, og de offisielle forumene oversvømmes av innlegg som kritiserer spillet for svært mange tekniske feil, ustabilitet, lite spillinnhold og dårlig kundeservice fra Funcoms side.

 

- Siden jeg ikke har hørt fra Funcom på lang tid, så har jeg avlyst abonnementet. Problemene blir ikke fikset og det er ingen kommunikasjon, skriver for eksempel en person.

 

I innlegget «Adjø Conan» melder en annen at «Jeg tror ikke jeg noensinne har blitt løyet så mye for om et spill før».

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste denne nyheten. Jeg er ikke overbevist ved å lese denne nyheten. Det foreligger ikke noe offisiell statistikk fra Funcom sin side. Dette fører til mye spekulasjoner blant aksjonærene. Og når da noen klager vil dette bli blåst opp. Det er ofte de som klager man hører, men det finnes mange som ikke klager også. Problemet er at vi ikke vet hvor mange dette er. Jeg hadde virkelig satt pris på litt informasjon fra funcom sin side. Og denne kommer vel ved Q2 fremleggelsen som er i august.

 

Jeg har planlagt en inngang i funcom igjen etter at jeg kommer hjem fra ferie, har tro på en liten oppsving ved Q2 fremleggelsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk inn i denne aksjen like etter halveringen i august 07. Jeg hadde store forhåpninger om AoC, og regna med en bra stigning i aksjen. Vell, spillet ble utsatt og utsatt. Enkelte beta spillere var meget negative, og disse ble hysjet kraftig ned av Funcom, så det endte med at jeg solgte meg ut i ferbruar/mars uten gevinst eller tap. Magefølelsen var at dette ikke ville slå gjennom, og det stemmer jo temmelig bra. Men jeg burde vært med på hypen rundt lansering, da det kunne blitt en pen avkastning.

 

Jeg ser ingen grunn til å gå inn i aksjen nå. Funcom har bevist med AoC at de ikke mestrer å sy sammen et teknisk komplisert mmo spill. En venn av meg fikk prøve en beta versjon i Funcom lokalene, og han påpekte direkte til en ansatt at det var mulig å svømme oppover fosser! Såvidt meg bekjent finnes den buggen ennå.. De får heller holde seg til simple klikk-og-pek spill som Drømmefall osv.

 

Skal en absolutt gå inn i noe gaming relatert ville jeg satsa på Activision Blizzard (ATVID) på Nasdaq.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lenge siden det har vært snakk om FUNCOm her nå. Regner med (og håper) de fleste her inne gikk ut av den rundt toppen.

 

Uansett:

 

Funcom N.V. will present its 2nd Quarter 2008

financial results Friday, 15th August 2008 at

08:00hrs. The presentation will be held at

Funcom`s offices in Oslo, Drammensveien 167. CEO

Trond Arne Aas and CFO Olav Sandnes will be

representing the company.

 

For registration: investor@funcom.com

The Q2/2008 report will be available on the

company`s website

http://www.funcom.com

 

Funcom N.V.

Oslo, 12th August 2008

 

Jeg tror FUNCOM kommer til å prøve å få et dårlig tall på antall spillere til å se bra ut. Jeg tror at langt flere en først antatt har sluttet med AoC. De kommer sikkert også til å fokusere på andre spill etc.

 

Hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger med, solgte meg ut på 50, og glad for det.

 

Men jeg sitter og lurer litt nå, kursen er under 20, og hvor dårlig skal tallene være for å forsvare den prisen. DNBnor har kursmål på 25 ved 350.000 spillere i 4 måneder. Magefølelsen sier meg at de har blitt straffet litt hardt, og at det umulig kan være så ille at kursen skulle være der selskapet var før lanseringen av spillet. Spillet er jo der, så kursen bør da ligge høyere enn da spillet ikke fantes. Jeg lurer derfor om jeg skal ta noen posten før fremleggelsen...

Link to comment
Share on other sites

Hovedsiden hos Dagbladet nå:

Spillerflukt og cybersex ødelegger Conan?

IKKE FERDIGUTVIKLET? Det norske onlinerollespillet «Age of Conan» har møtt mye motbør de siste ukene, både på børs og blant spillere. Funcom hevder det hele er forventet - og helt normalt for et spill som er i løpende utvikling.

 

......

 

Funcom vil ikke uttale seg noe om hvor mange aktive spillere de nå har. Førstkommende fredag skal selskapet legge fram sin kvartalsrapport, men etter det Dagbladet.no forstår vil det ikke presenteres noen nye tall over antallet aktive spillere.

 

Skjønner ikke hvorfor FUNCOM ikke ønsker å oppdatere deres aksjonærer om antall spillere. Dette gjør at det blir mer spekulasjon enn nødvendig i markedet.

 

Jeg var imponert hvor gode FUNCOM var på PR og kommunikasjon i media generelt før lanseringen, men det virker nesten som det er helt andre personer som sitter og bestemmer nå etter lanseringen.

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt rett i. Jeg har stusset litt over dette selv. Derfor tror jeg det kommer til å komme en stor svingning på fredag, hvorvidt den er opp eller ned vet jeg ikke, men jeg kommer til å posisjonere meg for at den skal opp.

 

Noe annet jeg håper de vil si noe om er veien videre. Man leser at det fortsatt er en del bugs og feil i spillet. Hvordan skal de håntere dette fremover? Hvis man ser tilbake på lanseringen av WOW så hadde også de en del feil i starten. Men de fikset dem fortløpende og etter 5 måneder hadde spillertallet steget betydelig. Jeg håper de vil si noe om fremtidsplanene slik at man kan anta noe om fortsettelsen.

 

Jeg håper virkelig at FUNCOM skal gjøre det bra. At Norge kan ha et slikt selskap er positivt på mange måter og drar med seg ringvirkninger. Derfor håper jeg de vil lykkes.

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med sin kvartalspresentasjon kan ledelsen i Funcom fortelle at selskapet har solgt over 800.000 eksemplarer av Age of Conan. Funcom har 415.000 kunder som enten er abonnenter eller spiller i sine første 30 dager.

 

Det viser seg at gjennomsnittlig spilletid er lavere enn ventet. Ledelsen mener dette skyldes den høye snittalderen som ligger på 29 år, kombinert med at det har vært sommerferie.

 

Det var et forrferdelig lavt tall. 415k som spiller i løpet av de 30 gratis dagene. Har hørt et estimat på 30% som faller bort etter de 30 dagene.

 

Hvorfor forteller ikke FUNCOM hvor mange som spiller nå? Det er jo det som er vesentlig, ikke hvor mange som spilte når det var gratis.

 

Kjøpte du DeLaVega?

Link to comment
Share on other sites

Ahh, ser selvfølgelig at jeg leste det litt for raskt ja. :blink:

 

Det vil si at i allefall ca 300k valgte å betale for minst en måned. (det har blitt solgt rundt 100k kopier av spillet siden juli, så de fleste av disse spiller gratis enda.)

 

Hvis dette er dagens tall så er det ikke så ille, men selvsagt dårligere enn mange hadde sett for seg for noen måneder siden.

 

Aksjen er forøvrig ned -20.49% i skrivende stund og handles for 16.30kr. Dette priser inn i følge diverse analyseselskaper under 300k aktive spillere. Hvis det ikke faller fra nevneverdig med spillere fra dagens tall så er aksjen er bra kjøp nå. Men det spørs om de klarer å holde på spillerene...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har FUNCOM vært under 10 kroner. Hvem skulle trodde det for noen måneder siden da den snuste på 60 kroner...

 

Chartet er rene skrekkfilmen:

plothistory.php?paper=FUNCOM&exchange=OS

Sitat fra Hegnar:

 

Spillerne er lei av Funcoms spill Age of Conan. Ifølge DN er Funcom omdøpt til Failcom på internett.

 

- Det har absolutt blitt mer negativ stemning. Etter sommeren ble det bare mer og mer, og selv om Funcom la ut ting som skulle forbedre spillet, ble det ikke slik spillerne ønsket seg. De har blitt mer og mer misfornøyde over tid, og det har oppstått mer klaging, sier onlinespilljournalist Berit Ellingsen i "Gamereactor".

 

Synd at det gikk som det gikk. Jeg har mine tvil om at FUNCOM klarer å snu denne trenden. Det er selvfølgelig kjempeflott hvis de klarer det, men det kommer til å bli vanskelig. Veldig vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Er i samme gata som det som står her: http://www.dagensit.no/media/article148687...o=c1_re_right_3

 

Om at spillerne flykter fra selskapet/spillet.

 

Spillet blir visst lite underholdende etter nivå 20. Var en av kommentarene i DN.

 

Jeg er spent på hvordan funcom skal greie å snu denne trenden. En ting er at investorene mister troen på selskapet, men hvis spillerne gjør det også, så er det virklig ille.

Link to comment
Share on other sites

Ikke veldig mye positivt å lese om funcom, sakset fra:

http://e24.no/boers-og-finans/article2645926.ece

 

 

 

Funcom faller til årsverste

 

Age of Conan-skaper slaktes på børsen .

 

AnnonseAnnonseRegnskapstall og nøkkelpersoner

Firma/bransje Rollesøk

RELATERTE TEMABørs og finans

Funcom

FORSIDEN Johann D. Sundberg

Publisert: 10.09.08 14:59, Oppdatert: 10.09.08 16:17

 

Funcoms (FUN) aksjekurs har falt så godt som kontiuerlig siden selskapet lansertet internettspillet «Age of Conan» i mai.

 

Onsdag faller aksjen til ny bunnotering for året. Aksjen er i 14.45-tiden ned 6,5 prosent til 10 kroner, etter å ha vært helt nede i 9,35 kroner tidligere under handelsdagen.

 

Dermed har aksjemarkedet i realiteten partert børsverdien til det lille norskbaserte spillutviklingsselskapet. Så sent som 21. mai lå aksjekursen helt oppe i 55,50 kroner.

 

Følg Funcom-aksjen med E24 Børs.

 

Ned 80 prosent

 

Det betyr at aksjen har falt med over 80 prosent fra toppen.

 

Aksjemarkedet har åpenbart ikke fått tilfredsstilt de forventninger det hadde til lanseringen av spillet «Age of Conan» i mai.

 

I Dagens Næringsliv onsdag går spilleekspert Berit Ellingsen til og med ut med full slakt av spillet.

 

- Spillerne har blitt mer og mer misfornøyde over tid, sier hun til avisen.

 

Les også: Kritikken vokser mot Funcom

 

Finansanalytiker Fredrik Thoresen i DnB Nor Markets sitter nå og vurderer sine estimater for selskapet og vil ikke flagge noe klart syn på aksjekursutviklingen enn den holdanbefalingen han har fra sin siste vurdering av Funcom-aksjen.

 

Tror på dårlige nyheter

 

Men han tror ikke på noen ekstern hjelp for aksjen.

 

- Vi tror fortsatt på flere dårlige nyheter enn gode nyheter i tiden som kommer, sier Thoresen til E24.

 

Funcoms problem og utfordring er at det kommer konkurrerende spill på markedet.

 

Dermed avhenger Funcoms fremtid av hvor mange betalende brukere av «Age of Conan» selskaper klarer å beholde i tiden som kommer.

 

- Vi estimerte 350.000 betalende spillere i andre kvartal. Samtidig mener vi selskapets guiding indikerer melloim 240.000 og 330.000 i tredje kvartal, sier Thoresen.

 

- Vi venter at 270.000 i snitt har fornyet sitt abonemment i 3. kvartal.

 

- Men når blir aksjen billigere enn fallende antall spillere skulle tilsi?

 

- Selskapet har 36,9 millioner dollar i cash. Det tilsvarer fire kroner aksjen. Men hvor lenge de har den cashen avhenger jo av utviklingen for «Age of Conan».

Link to comment
Share on other sites

DNBnor, med Thorsen i spissen nedjusterer kursmålet fra 15 til 10 kroner.

 

Nyhetssak klippet fra: http://e24.no/boers-og-finans/article2648293.ece

 

SPILLERNE RØMMER FUNCOM:

 

- Conan slått av kabal

 

Funcom stuper på børsen, spillerne rømmer, og nå kutter DnB Nor kursmålet på aksjen.

 

Annonse

 

 

KNUSER FUNCOM Flere bruker mer tid på å spille kabal enn det norske spillet «Age of Conan».

 

 

 

AnnonseRegnskapstall og nøkkelpersoner

Firma/bransje Rollesøk

RELATERTE TEMABørs og finans

Funcom

FORSIDEN Funcom siste 12 måneder

 

Aleksander Nordahl

Publisert: 11.09.08 19:47

 

- Fra sidelinjen kan vi konstantere at Xfire-brukere nå benytter mer tid på den klassiske Windows kabalen enn på «Age of Conan», skriver analytiker Fredrik Thoresen i en fersk analyse av Funcom (FUNCOM).

 

I forbindelse med andrekvartalsfremleggelsen opplyste Funcom om at de hadde 415.000 spillere, inkludert de som hadde betalt med sluttet å spille. Thorsen i DnB Nor mener dette tallet er mindre, basert på tall fra Google Insight og Xfire.

 

Nedjusterer kursmål

 

- Sammenligner vi antall spillere som bruker Xfire kombinert med andre spill, og disse spillenes estimerte kundebase, ser det ut til at like over 150.000 spillere er aktive på «Age of Conan», skriver Thoresen.

 

DnB Nor Markets nedjusterer sitt kursmål på Funcom fra 15 kroner til 10 kroner aksjen i den oppdaterte analysen på selskapet.

 

Funcom faller videre! Følg nedturen på E24 Børs!

 

Så sent som 21. mai lå aksjekursen helt oppe i 55,50 kroner, men torsdag klokken 14.45 handles aksjen for 9,3 kroner. Det er en nedgang på 6 prosent torsdag, og over 80 prosent siden 21. mai.

 

Kundene forsvinner

 

Thoresen ville ikke si noe om kursutviklingen da E24 pratet med ham onsdag, men er ikke direkte positiv til aksjen fremover.

 

- Vi tror fortsatt på flere dårlige nyheter enn gode nyheter i tiden som kommer, sa Thoresen til E24.

 

Og det er nok først og fremst nytt rundt antall spillere som vil dominere de negative nyhetene.

 

- Vi estimerte 350.000 betalende spillere i andre kvartal. Samtidig mener vi selskapets guiding indikerer mellom 240.000 og 330.000 i tredje kvartal. Vi venter at 270.000 i snitt har fornyet sitt abonnenter i 3. kvartal, sa Thorsen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...