Jump to content

SV in a nutshell


sgt

Recommended Posts

SV vil gi mer makt til ansatte

 

NTB

 

SV vil ta ytterligere makt fra bedriftseierne og gi til de ansatte. Børsdirektøren spår investorflukt hvis forslaget blir vedtatt.

 

SVs parlamentariske leder Inge Ryan.

 

SV vil at de ansatte skal få 40 prosent av stemmene på bedriftenes generalforsamlinger.

 

-Bra for bedriftene

– SV er jo et sosialistisk parti. Vi tror mer makt til arbeidsfolket er bra for bedriftene og de ansatte, sier SVs parlamentariske leder Inge Ryan til NRK.

 

Partiet vil derfor foreslå i Stortinget at aksjeloven blir endret, slik at en slik maktforskyvning fra aksjonærer til ansatte blir gjennomført.

 

-Dumt og urealistisk

Børsdirektør Sven Arild Andersen sier at forslaget er dumt og urealistisk og spår investorflukt om forslaget skulle bli lovfestet.

 

Ryan innrømmer at ideen kan virke uvant for eierne, men han tror likevel at forslaget kan blir virkelighet når tanken bare får modnes.

Link to comment
Share on other sites

Hm... jeg regner med de fleste har vaert i baade arb-giver og arb.takerforhold her...

(beklager at jeg mangler de norske tegnene, er paa Gran Canaria)

Vi som har opplevd begge sidene, har vel for lengst innsett at det er baade plusser og minuser ved de fleste "innretninger/styreformer" Her inne lyder det aa vaere bred enighet om at SV sine tanker av avstumpet, men jeg vil gjerne faa si at de jeg kjenner er kloke oppegaande folk, sosialister ja, men ikke dumme, langt derifra.

Jeg stemmer forresten Venstre og tror paa liberalismen.. men livet har laert meg at en ikke skal avvise noen tanker, og stemple andre som "tullinger" Ansatterepresentasjon i de fleste fora kan vaere bra faktisk... og litt medinnflytelse gir ofte bra resultater... Jfr. Rokke og hans selskaper...

Problemene slik jeg ser det.. er naar styrene onsker resultater.. og disse kanskje forer til nedleggelser ol.. jfr Union... Tenk den gutsen disse ville ytet tilbake om ledelsen i Norske Skog snudde..? (selv om det her var snakk om for mye papirproduksjon.. og at en maatte redusere tilbudet, den argumentasjonen kan en skjoenne) ment mer som et eksempel..

 

Svakheten med hoyre og de andre borgerlige partiene.. (ogsaa Venstre) er at de tror kapitalen (og den avkastning, loeser alle problemer) saann er det jo ikke.....

 

god paaske.. hehe

Link to comment
Share on other sites

Her inne lyder det aa vaere bred enighet om at SV sine tanker av avstumpet, men jeg vil gjerne faa si at de jeg kjenner er kloke oppegaande folk, sosialister ja, men ikke dumme, langt derifra.

Jeg stemmer forresten Venstre og tror paa liberalismen..

 

Tror ikke de er dumme, dessverre. Det hadde jo vært litt mer sympatisk. Min erfaring med SV-folk og andre sosialister, er at de ikke har særlig høy moral. De snakker om sin høye moral, ja, men praksis er ofte noe annet.

 

Jeg lærte mye om SV-ere og fagforeningsfolk en periode da jeg selv var i stadig kontakt med SV-ere og andre sosialister, riktignok er det ganske lenge siden. Men sammen med en SV-er tre uker i USA lærte meg mye, og gjennom ham traff jeg en rekke andre norske kjente sosialister. En av dem ble for få dager siden tiltalt for regnskapsvindel og økonomisk utroskap. Min følgesvenn i USA ville bytte hotell i Washington fordi det var for mange negere der vi først bodde. Samme kveld og natt kjøpte han seg negermus. Ellers ville han spise bare på de fineste restaurantene, vi hadde f.eks. lunsj med omelett til over 100 dollar. Han drømte om å komme inn på Stortinget og tale fagforeningenes sak, men et par år senere var han blitt aksjespekulant. Og han tapte selvsagt alt da børsen gikk ned igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hm... jeg regner med de fleste har vaert i baade arb-giver og arb.takerforhold her...

(beklager at jeg mangler de norske tegnene, er paa Gran Canaria)

Vi som har opplevd begge sidene, har vel for lengst innsett at det er baade plusser og minuser ved de fleste "innretninger/styreformer" Her inne lyder det aa vaere bred enighet om at SV sine tanker av avstumpet, men jeg vil gjerne faa si at de jeg kjenner er kloke oppegaande folk, sosialister ja, men ikke dumme, langt derifra.

Jeg stemmer forresten Venstre og tror paa liberalismen.. men livet har laert meg at en ikke skal avvise noen tanker, og stemple andre som "tullinger" Ansatterepresentasjon i de fleste fora kan vaere bra faktisk... og litt medinnflytelse gir ofte bra resultater... Jfr. Rokke og hans selskaper...

Problemene slik jeg ser det.. er naar styrene onsker resultater.. og disse kanskje forer til nedleggelser ol.. jfr Union... Tenk den gutsen disse ville ytet tilbake om ledelsen i Norske Skog snudde..? (selv om det her var snakk om for mye papirproduksjon.. og at en maatte redusere tilbudet, den argumentasjonen kan en skjoennske.. hehe

 

Min mening er at under ingen omstendigheter bør Staten blande seg inn for mye i affærene til private firmaer.

 

At de ansatte skal ha innflytelse på lik linje med investorer er jo helt absurd. Til syvende og sist er det jo investorene som eier firmaet, ikke de ansatte. Men klart, de ansatte styrer jo firmaet fra dag til dag, og flere av dem er gjerne investorer også, så de tar små og store beslutninger for firmaet hver bidige dag. Det er en stor trygghet for investorer å vite at her er det de _selv_ som styrer, og de har full rett til å bestemme hva de gjør med sitt eget firma.

 

Jeg mener, hvis en fabrikk ikke klarer å holde seg selv "i live" uten økonomisk støtte utenfra, må styret kunne se nøyere på saken, og evt. vurdere nedleggelse eller outsourcing. Slik er business. De ansatte vil alltid tenke på arbeidsplassene sine, ikke på investorene. La ansatterepresentasjon være et bevisst valg for styret, ikke SV-"kommunister" som vil fortelle DEG hvor millionene dine skal ende opp!

 

Og jeg vil gjerne sitere nobelprisvinner Milton Friedman :)

 

"... in a free society... "there is one and only one social responsibility of business - to use its resources and engage in activities designed to increase its profits so long as it stays within the rules of the game, which is to say, engages in open and free competition without deception or fraud."

Link to comment
Share on other sites

"... in a free society... "there is one and only one social responsibility of business - to use its resources and engage in activities designed to increase its profits so long as it stays within the rules of the game, which is to say, engages in open and free competition without deception or fraud."

 

La meg følge opp med å sitere min logistikklærer på BI for lenge siden, som jeg dessverre ikke husker navnet på:

 

"Hvorfor har vi bedrifter som konkurrerer? Hvilket samfunnsgode kan vi forlange å få tilbake når vi tillater privat eiendomsrett og et fritt marked der bedriftene konkurrerer?"

 

-"Konkurranse i et fritt marked bidrar til å optimalisere ressursutnyttelsen i samfunnet, slik at vi får best mulig produkter uten unødig ressursforbruk. - Og: Vi får lønnsomme bedrifter som har evnen til å ta seg av sine ansatte og sørge for at menneskene i et slikt system har det bra".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sakset fra HO,....

 

""Innlegg av: Gjest (13.01.06 23:11), lest 12 ganger

RE^3: RØKKE furter

 

Endel mennesker er fødd med misunnelse syndromet og søker makt over andre for å søke tilfredstillelse, de sakerne vi nå ser i utspillene ifra SV er lite igjennomtenkte og heller viser blind naivitet i rusen av maktfølelse, denne markeringen fenger denne lavstatusen av individer og ser ikke utfallet som oftest blir katasrotofal, tipper SV splittes etter første landsmøte , der folk som er "riktige" trekker seg ut, resten blir stående igjen på perrongen å hyle etter nytt blod.""

Link to comment
Share on other sites

Syns det er helt greit at SV viser hva de kan få til i posisjon, det må være frustrerende for SV - og ikke minst for de som har stemt på dem... De blir nedstemt i de viktige sakene, og blir gjort til idioter i media på andre saker som for eksempel denne Røkke saken.

 

Gode sosioalister stemmer nok AP neste gang, det er i hvert fall liten grunn til å stemme SV... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...