Jump to content

YAR - Yara International


kgg

Recommended Posts

GJØDSEL:LAVERE AKTIVITET, DAP-PRISENE OPP, AMMONIAKKPRISENE NED

 

10:36

GJØDSEL:LAVERE AKTIVITET, DAP-PRISENE OPP, AMMONIAKKPRISENE NED

 

Oslo (TDN Finans): Aktiviteten i gjødselmarkedet var relativt lav denne

uken. I ureamarkedet har prisene stått relativt stille, mens i

fosfatmarkedet fortsetter prisene å stige til rekordnivåer. I

ammoniakkmarkedet er prisene fallende, men økt aktivitet og

produksjonsproblemer ventes å gi støtte i første halvdel av april.

 

UREA

 

Påskeferien førte til noe lavere aktivitet i ureamarkedet, men gjennomførte

handlene bekrefter at markedet fremdeles er stramt, og kjøpere har

fremdeles større grunn til å være bekymret enn produsenter for hvordan

prisene vil utvikle seg i andre kvartal.

 

Ureaprisene i SUS har holdt seg rundt 400 dollar pr tonn fob denne uken,

mens i Asia er kinesisk produkt solgt for 405-410 dollar pr tonn fob for

skipning i april.

 

Prisøkningen i Kina er også positivt for produsenter fra andre land, og

aktørene venter nå på Indias andre innkjøpsrunde hvor det ventes at

produsenter fra Midtøsten vil prøve å selge vare for minst 430 dollar pr

tonn fob.

 

Markedsaktørene mener nå at Asia og særlig India er avhengig av eksport fra

områdene rundt Svartehavet for å dekke behovet i andre kvartal, noe som vil

gjøre at det blir mindre urea tilgjengelig i Latin-Amerika hvor det ventes

at Brasils ureaetterspørsel vil øke. I tillegg ventes det at Mexico vil

etterspørre mer urea i andre kvar

tal.

 

Latinamerikanske kjøpere kan imidlertid kjøpe granulert urea fra Venezuela

på bakgrunn av svak etterspørsel i USA hvor prisene forblir under 400

dollar pr tonn cfr. Imidlertid er aktørene optimistiske til

markedsutviklingen i USA med salg gjennomført på 360 dollar pr short-tonn

for skipning i juli, i tillegg er noen kjøpere forberedt til å kjøpe

produkter for tredje og fjerde kvartal til enda høyere priser.

 

FOSFAT

 

Aktivitet i fosfatmarkedet har også avtatt den seneste uken men tonen i

markedet fremdeles svært bullish.

 

I Tampa har DAP-prisene steget til 1.150-1.157 dollar pr tonn fob for salg

til Mellom-Amerika og Brasil, mens i Nord-Afrika har produsenter solgt vare

for 1.110 dollar pr tonn fob og prisene for april-skipning har steget til

1.150 dollar pr tonn fob.

 

Fremover ventes etterspørselen å styrke seg videre i nøkkelmarkeder, og det

er blant annet ventet betydelig kjøp fra India, Pakistan og Latin-Amerika.

 

AMMONIAKK

 

I ammoniakkmarkedet har Tampa-prisene falt 25 dollar pr tonn for skipning i

april i løpet av uken. Selv om prisfallet er betydelig, reflekterer

prisnivået i Tampa fremdeles priser rundt 530 dollar pr tonn fob i Yuzhnyy.

 

Fremover ventes det høy aktivitet i Yuzhnyy, og med produksjonsproblemer i

Russland og Algerie er det ikke sikkert at prisene i Yuzhnyy vil falle

under 500 dollar pr tonn fob som ventes av kjøpere.

 

DATO DAP UREA UREA AMMONIAKK AN CAN

US Gulf Midtøsten Yuzhnyy nv-Europa UK Tyskland

27/03 1.150-1.157 380-405 395-400 585-595 265-270 290-292

20/03 1.050 380-405 393-400 605-615 260-270 290-292

14/03 1.000-1.010 360-380 360-393 605-615 265-270 290-292

06/03 950-1.000 375-385 320-355 605-615 265-270 290-292

28/02 890-900 380-390 322-326 605-615 255-260 275-277

21/02 850-850 380-390 327-330 605-615 255-260 275-277

15/02 850-850 398-390 327-330 605-615 255-260 275-277

08/02 785-800 390-400 325-330 590-615 260-262 265-267

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Yara berører nå støttelinjen i trendkanalen iflg Investtech.no, og burde således stå foran en oppgang for å befeste trenden.

 

Brytes linjen ned, vil det i første omgang indikere svakere stigningstakt, eller innlede fall.

 

Spennende uke vi har foran oss.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen RoRu!

Personelig trur jeg Yara kommer til og stige i uken som kommer....hvis en ser på RSi er den klar for en opptur...men hvor lenge den varer er vel ikke godt og si. Jeg venter til over neste uke til og konkludere det.

Link to comment
Share on other sites

Hei baard.p

 

Det er nå en dobbel topp formasjon på gang i Yara, dersom kursen ikke klarer å bryte opp gjennom 300 nivået og etablerer seg på oversiden.

 

Det er vel bare hode-skulder formasjon som gir et sterkere signal.

 

Aksjen skal ned hvis den feiler mot 300 barrieren igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal være litt forsiktig med å innkassere noe ennå, men det KAN SE UT SOM at den nedre trendlinjen til Yara i det tekniske bildet er iferd med å brytes, hvis Yara faller 4-5% iløpet av uka.

 

Hvis så skjer, vil det tekniske bildet indikere en ny situasjon for Yara, og et større fall kan bli resultatet.

 

Men, det gjenstår å se.

 

USA's estimater for landbruksarealer til Mais og Bomull skuffet tydeligvis markedet og Yara-investorer igår. Yara-kursen startet umiddelbart å gå ned etter offentliggjøringen av disse tallene.

 

Står vi nå foran en periode med dårlige nyheter for Yara, etter en 6 mnd's periode med stort sett eufori?

Link to comment
Share on other sites

Knuser all time high?

Meglergigant tror Yara-aksjen vil knuse gamle rekordnoteringer.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (HegnarOnline - 03.4.08 08:07)

Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut

 

JP Morgan oppjusterer kursmålet på Yara International fra 350 til 380 kroner, melder TDN Finans. Det betyr at oppsiden er på 33 prosent i forhold til gårsdagens sluttnotering på 286,50 kroner. Aksjen har tidligere aldri vært over 319,50 kroner.

 

Hittil i år har Yara steget 13,9 prosent, mens oppturen det siste året har vært på hele 69,8 prosent.

Når kommer rekylen, he he :sad:

Link to comment
Share on other sites

Derfor stiger Yara til ny all time high

Det er ikke tilfeldig at Yara International-aksjen stiger til ny all time high i ettermiddag.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (HegnarOnline - 04.4.08 15:47)

Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut

 

Mosaic-aksjen stiger 7,7 prosent til 112,55 i USA i kjølvannet av fremleggelsen av bedre tall enn ventet i tredje kvartal. Ifølge TDN Finans er selskapet "bullish" til de fundamentale driverne i gjødselsektoren og ser at momentumet fortsetter.

 

Yara-aksjen stiger på Mosaic-nyhetene. Siste notering er 318,50 kroner, opp 4,1 prosent. Aksjen har imidlertid vært helt oppe i 320 kroner i løpet av ettermiddagen. Det er ny rekord. Den forrige rekorden på 319,50 kroner ble oppnådd 25. februar.

 

Spørsmålet blir...har vi nådd topen for denne gang?

Link to comment
Share on other sites

RoRu: kan du si noe fornuftig om P/E til Yara?

 

Spørs hva du legger i fornuftig... Yara har en P/E på ca 12-13 nå når kursen er 315 (basert på 2008 estimatene, som også er svært høye).

 

Grunnen til at jeg mener Yara er et greit short-case, er den enormt raske og bratte stigningen i gjødselesprisene, og at markedet priser fremtidig vekst for Yara som til og med overgår denne brutale stigningen i gjødselsprisene. Det later til at markedet tror gjødselsprisene (urea, can) skal stige i samme takt også i tiden fremover. Det har jeg ingen tro på at vil skje nå når konjunkturen er snudd og lavkonjunktur er i emming.

 

Når alle, så å si uten unntak, er så enormt positive til Yara blir fallhøyden kjempestor hvis de ikke innfrir de enorme forventningene. Kommer det skuffelse, vil aksjen bli sraffet hardt. Meget hardt. Uten sammenlikning forøvrig, så skjedde det samme med REC. Eufori blir straffet hardt hvis skuffelse kommer.

Link to comment
Share on other sites

FIRST OM YARA IDAG:

 

_____

 

Chinese expected to increase export taxes

 

 

 

The Chinese is expected to increase the export tax on all fertilizers to 100%. An announcement is expected by the end of this week. If implemented, the export tax on Urea will go from 35% to 100%. This will certainly boost urea prices considerably and yesterday a shipment was sold at USD 428 fob May.

 

In 2007, China exported 4.5mt in May-December (5mt Jan-Dec). Global demand is approx. 140mt. If the new taxes are implemented as expected on April 20, there will be no more urea exports from China. Hence, approx. 3.5% of the world capacity and 20% of the world seaborne trade will be out of the market. This will make the global market extremely tight and urea prices will continue to increase. Higher urea prices are likely to have a positive effect on nitrates as well.

 

We maintain our EPS forecast for 2008 of NOK 27.80. For the period 2Q08-1Q09, our 12-month forward EPS points towards an EPS in the range of NOK 40 – NOK 42. Given the solid fundamentals, we believe profits in both 2009 and 2010 will exceed NOK 30.

 

Based on our forecast for 2008, Yara trades at a P/E of 11.7. Due to the considerable earnings growth, the 2009 P/E declines to 9.9. Yara is still valued lower than most peers and we expect the re-valuation to continue.

 

Les mer....

 

2008_04_10.pdf

 

 

________

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

FIRST hever YAR fra 450 til 500... :mellow:

 

_____

 

Increasing estimates, share price target

 

We increase our recurring EPS estimates for 2008-2010 to NOK 39.8 (from NOK 30.8), NOK 43.3

(38.9) and NOK 46.2 (42.3), respectively. The reason is the margin expansion for NPK’s seen in

1Q08. Given the tight market balance, we believe the higher margin is sustainable.

 

We raise our 12-month share price target from NOK 450 to NOK 500 due to the more favorable

earnings outlook. Our share price target is based on a 2009 target P/E of approx. 11.0. This is

slightly down from our previous target multiple of 11.5 as we choose to be somewhat more

conservative. Based on 12-month forward P/E, Yara is still valued lower than peers.

 

Our 12-month seasonally adjusted forward EPS is now approx. NOK 47. Recognizing that capital

returns in the industry is well above a sustainable level in the long term, we do expect margins to

normalize in the long term. However, given the long time lag from decision to commencement of

a new plant, we believe the next few years will be very profitable. Also,

 

Yara will continue to grow rapidly through generic growth, JV’s and by acquisitions. Yara is the driving

force behind the consolidation of the global nitrogen fertilizer business and this will create significant

shareholder value in the long term. Hence, although we eventually expect returns to normalize,

this does not necessarily mean that Yara’s profits will follow the same pattern

 

 

YAR___Presentation___21.04.2008.pdf

 

 

___________

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Oslo (TDN Finans): Yara stanser midlertidig urea- og ammoniakkproduksjonen på Ferrara-fabrikken i Italia fra 1. november 2008 på grunn av markedsforholdene.

Det opplyses i en melding fredag.

 

Fabrikken har en årlig produksjonskapasitet på 600.000 tonn ammoniakk og 500.000 tonn urea.

Det ventes ikke oppsigelser i forbindelse med stansen.

Link to comment
Share on other sites

sakser ut are slettans kommentar om yara på nordnet.no:

 

 

 

 

Kjøper Yara

 

Jeg har kjøpt meg inn igjen i gjødselselskapet Yara.

Jeg har kjøpt 350 aksjer i Yara International til kurs 121,25 kroner. For å finansiere kjøpet har jeg solgt 300 aksjer i StatoilHydro til kurs 121,10 kroner.

 

 

 

Jeg hadde Yara i min portefølje nesten helt fra begynnelsen, men solgte meg ut sist desember. Det ga god gevinst, selv om aksjen også steg mye etter at jeg solgte meg ut. Fra toppen i vår har aksjen så falt mer enn 70 prosent.

 

Det er åpenbart at markedet legger til grunn kraftig resultatforverring fremover. Det vises tydelig hvis man ser på verdsettelsen i forhold til resultatene den siste tiden. Målt mot 2007-resultatet, verdsettes Yara nå til en P/E på 6. Og den lave verdsettelsen skyldes ikke at resultatet har falt i år.

 

Ser man på årets ni første måneder, fikk Yara et resultat etter skatt på 10.584 millioner kroner, opp fra 3.993 millioner samme periode i fjor. Omsetningen økte fra 40,1 til 69,8 milliarder.

 

Hvis vi summerer de fire siste kvartalene, altså fra og med fjerde kvartal i fjor til og med tredje i år, har Yara et resultat pr. aksje på over 40 kroner og dermed en P/E-verdi på 3.

 

Dette viser en nattsvart pessimisme på børsen.

 

Spørsmålet i markedet er altså ikke om overskuddet faller i tiden fremover, men hvor mye det faller. De siste markedstallene viser da også prisnedgang, og Yara har advart om at kunder nå har problemer med å finansiere kjøp av kunstgjødsel på grunn av kredittkrisen. Vi har også sett at de svært høye matvareprisene tidligere i år har moderert seg noe, noe som trolig vil påvirke etterspørselen etter kunstgjødsel.

 

 

Langsiktig positivt

Det er åpenbare utfordringer på kort sikt og svært vanskelig å spå utviklingen i markedsprisene. Samtidig er bildet ikke helsvart. Høyere dollarkurs og lavere energipriser er isolert sett positivt for Yara. Og prisene på kunstgjødsel og matvarer er fortsatt gode i forhold til nivået de senere år.

 

Gjør selskapet det bare litt bedre enn markedet nå tydeligvis legger til grunn, kan denne aksjen fort komme tilbake med stor kraft.

 

På lengre sikt mener jeg dessuten, som før, at selskapet er godt posisjonert. Verdens matforbruk øker, i stor grad fordi store befolkningsgrupper i Asia bedrer levestandarden til et nivå hvor de spiser mer kjøttprodukter. Jeg tror denne trenden i liten grad blir påvirket av dagens finanskrise. I alle fall var det ingen tegn til redusert etterspørsel under Asia-krisen for ti år siden. Samtidig er verdens kornlagre fortsatt på et historisk sett lavt nivå.

 

Den eneste realistiske måten å møte økt matvareetterspørsel på er med moderne industribruk og bruk av kunstgjødsel.

 

Oppkjøp har økt Yaras gjeld, men forutsatt at vi ikke står overfor et finansielt ragnarok, bør gjeldsbyrden ikke være noe stort problem.

 

Jeg merker meg også at en rekke medlemmer av konsernledelsen har kjøpt aksjer etter fremleggelsen av kvartalsrapporten før helgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Spørs hva du legger i fornuftig... Yara har en P/E på ca 12-13 nå når kursen er 315 (basert på 2008 estimatene, som også er svært høye).

 

Grunnen til at jeg mener Yara er et greit short-case, er den enormt raske og bratte stigningen i gjødselesprisene, og at markedet priser fremtidig vekst for Yara som til og med overgår denne brutale stigningen i gjødselsprisene. Det later til at markedet tror gjødselsprisene (urea, can) skal stige i samme takt også i tiden fremover. Det har jeg ingen tro på at vil skje nå når konjunkturen er snudd og lavkonjunktur er i emming.

 

Når alle, så å si uten unntak, er så enormt positive til Yara blir fallhøyden kjempestor hvis de ikke innfrir de enorme forventningene. Kommer det skuffelse, vil aksjen bli sraffet hardt. Meget hardt. Uten sammenlikning forøvrig, så skjedde det samme med REC. Eufori blir straffet hardt hvis skuffelse kommer.

 

 

Å operere med P/E basert på knallhøye gjødselspriser, og i tillegg tro at dette vil vedvare med samme lønnsomhet i mange mange år fremover uten korreksjoner innimellom, er i beste fall galskap.

 

Verden vil bedras, og analytikerne er blåøyde.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

Jeg tror Yara kan være en av aksjene som vil gjøre det spesielt bra i den kommende børsoppturen (som kan ha startet i dag..).

 

Aksjen har rast over 35% siden januar, og potensialet på nedsiden i den stygge dobbel toppen er tatt ut. Den siste tiden har det likevel blitt utviklet en soleklar positiv divergens i chartet, som jeg tror er et tidlig tegn på det som bil bli en kraftig oppgang.

 

plothistory.php?paper=YAR&exchange=OSE&from=20091102&to=20100521&period=100&scale=linear&linewidth=1&height=250&width=500&p_FORMAT.FORMAT=lines&tas=FORMAT,

 

plotaux.php?paper=YAR&exchange=OSE&from=20091102&to=20100521&period=100&scale=linear&linewidth=1&height=250&width=500&p_PERIOD=14&id=RELATIVE-STRENGTH-INDEX

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...

Fantastisk driv i Yara siste halvår... nå er det 100-lappen igjen til ATH. Har nå sittet på i 2 år her også fra snitt ca 110-120 kroner.

 

Med den voldsomme spekulasjonen i økte matvarepriser, det faktum at vel snart en 1/6 av Australias (landbruks)areal må gjødsles på nytt etter den enorme utvaskingen siste uker, og eksportforbud av gjdsel fra Kina kan jeg ikke forstå annet enn at det bare er å sitte på videre til ATH....

 

Andre synspunkter? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...