Jump to content

Deep Sea Supply


blink

Recommended Posts

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Basert på børsmeldinger og 3.kv. rapportering etc. har jeg følgende estimat for 4.kv.

Dette er nesten så bra at det ikke kan være sant.

Derfor ber jeg om flest mulig innspill, slik at forventninene ikke blir urealistisk gode.

 

Mitt estimat blir som følger :

 

..............................................3.kv.05.............4.kv.05 Estimat

Omsetning.............................39,4 mill..............86 mill

Driftskostnad..........................22,7 mill............. 30 mill

Mobiliseringskost.....................0,9 mill................1 mill

Administrasjonskost.................1,3 mill................1,5 mill

 

Driftsresultat før avskriving.........14,4 mill.............53,5 mill

 

Avskriving..................................9,4 mill...............9,5 mill

 

Driftsresultat...............................4,94 mill............44 mill

 

Finansinntekter............................0,13 mill

Finanskostnader..........................9,18 mill............9,2 mill

Valuta inntekt/kostnad..................0,8 mill

 

Resultat før skatt......................( 3,3 mill )..............34,8 mill

 

 

Omsetningen er basert på relevant info, derfor forventer jeg å treffe denne godt.

Driftskostnadene er basert på 3.kv. + forventninger om høyere kostnadsnivå som følge av nær full utnyttelsegrad.

Avskrivingen og Kapitalkostnadene er som i 3.kv. Hvis jeg forstår det riktig så vil gevinsten av refinasieringen komme regnskapet til gode i februar.

 

 

Det er 45 959 414 aksjer i DESS.

 

Resultatet pr aksje blir med dette 75 øre.

Det er relativt koservativt å prise aksjen til 40 ganger kvartalsinntjeningen.

I så fall skulle aksjekursen vært 30 kroner

 

Det som gjør dette ekstra spennende er at dagens driftsinntekter ligger høyere enn estimert i 4.kv.

Ergo så blir resultatet enda bedre i 1.kv. 2006

Link to comment
Share on other sites

Hva med finanskostnadene deres.. ser de har tatt opp et obligasjonslån på 200 mill - er det ikke da lite med 9,2mill i finanskostnader i kvartalet?

 

Fristet til å gå inn her jeg og, skulle gjerne kunnet litt mer om å lese regnskaper og estimat...skjønt dette ser jo enkelt å greit helt utrolig ut.

 

Innsidekjøp også - ser spennende ut det her. Elle melle...

Link to comment
Share on other sites

Re Turbotom

 

Jeg er enig i at dette blir en børsrakett, hvis mitt estimat viser seg riktig.

 

Du har rett i at DESS refinansierte et etableringslån ( såkalt massaninlån ) og fikk etablert et obligasjonslån.

Denne refinansieringen er selskapet meget tilfreds med. Det gir en årlig besparelse på ca 10 millioner i kapitalkostnader. Jeg har ikke tatt dette til inntekt i redusert kapitalkostnad for 4.kv.

Hvis jeg forstår det riktig så vil denne gevinsten komme selskapet regnskapsmessig til gode i feb. 06.

 

Jeg har bedt andre investorer som sitter i konkurrerende selskaper om å estimere tilsvarende for "deres" selskaper, slik at vi kan sammenligne estimert inntjening og børsprisingen innen samme sektor.

 

Jeg har meget god følelse for at DESS vil komme særdeles godt ut i slik sammenligning.

 

Snittraten i DESS er 25-26 000 $ pr skip pr døgn nå i stareten på januar.

I kv.tallene for 4.kv. har jeg estimert 23 250 $.

 

Historikken viser at det er mulig å oppnå rater på 60 000 $ pr skip. De beste kontraktene til DESS ligger på 40 000 $

 

Det er med andre ord potensiale for ytterligere bedret resultater i framtiden.

 

2006 - 2007 vil nesten garantert bli 2 år med "full guffe" innen offshore, og det er for lite skip til å dekke behovet.

 

Jeg tror DESS blir en børsvinner i vinter

Link to comment
Share on other sites

DESS ser ut til å bli riktig så bra, skipene går av certeparti kontrakter og flyttes over i spotmarkedet - noe som helt klart vil gi veldig god resultatforbedring fremover. Noe usikkerhet i de nærmeste kvartalene er hvor lang tid det tar å mobilisere om skipene, og kostnadene i forbindelse med dette.

 

Her er en oversikt over når kontraktene går ut for de forskjellige skipene (fra Q305 rapporten):

dess_emplymentstatus.jpg

 

Ser forøvrig at de to første handelsdagene i 2006 har gitt omsetningsrekorder i DESS aksjen, og at den til tider har vært lite likvid. Den dårlige likviditeten i aksjen kan ha sammenheng med at topp 20 aksjonærene har 80% av kapitalen - og de sitter muligens stille... :D

Link to comment
Share on other sites

Blink, jeg så det lå en nyere oversikt på hjemmesidene til dess: Charter Status

 

Børsmelding fra 02.01.2006:

I desember hadde DSS flåten en gjennomsnittlig brutto inntekt på NOK 173.000 pr. dag, mot NOK 147.000 pr. dag i november. I desember var total off hire 12 dager forbundet med en planlagt drydocking.

 

Obligasjonslånet på NOK200.000.000, som selskapet informerte om i forrige måned, vil refinansiere selsapets mezzanine lån og gi en årlig besparelse på NOK10.500.000 effektiv fra 1. februar 2006.

 

------------------------------------------------

 

173k pr. dag, er det snittet for alle båtene? Ekskludert off-hire dagene?

Link to comment
Share on other sites

Tidewater har varslet bedret resultat for 4.kv, og blir børsvinner på OSX i kveld med ca 7 % stigning.

 

Tidewater sin suksess vil føre til at fokuset rettes mot supply-sektoren i morgen.

 

DESS sine omsetningsrapporter bekrefter at selskapet opplever tilsvarende gode marked som Tidewater.

 

Hvis mitt estimat for 4.kv. slår til så skal DESS prises over 30 kroner pr aksje ( målt med samme PE som Tidewater.

Link to comment
Share on other sites

Desember...kr 173k X 6 X 31 = 32.178k

November...kr 147k X 6 X 30 = 26.460k

Oktober......kr 148k X 6 X 31 = 27.528k

 

Sum = 86.166k for Q405.

 

Tallene til blink stemmer, tror du må se på hvordan du satte opp regnestykket ditt turbotom...

 

Jeg tror imidlertid ikke off-hire dagene er innregnet i snittraten som er oppnådd for skipene, i tilfelle må man trekke fra 173k x 12 for desember. Ca 2 mill mindre omsetning totalt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må nok ha antatt at kalkulatoren min har litt mer intelligens en den har her - regnestykket mitt var jo det samme...bra jeg tok feil da..

 

 

Desember...kr 173k X 6 X 31 = 32.178k

November...kr 147k X 6 X 30 = 26.460k

Oktober......kr 148k X 6 X 31 = 27.528k

 

Sum = 86.166k for Q405.

 

Tallene til blink stemmer, tror du må se på hvordan du satte opp regnestykket ditt turbotom...

 

Jeg tror imidlertid ikke off-hire dagene er innregnet i snittraten som er oppnådd for skipene, i tilfelle må man trekke fra 173k x 12 for desember. Ca 2 mill mindre omsetning totalt.

Link to comment
Share on other sites

Fra SR-bank:

 

Denne uken tar vi inn Deep Sea Supply (DESS) i porteføljen. Acta Holding (ACTA) tas ut av porteføljen.

 

Vi tar inn: Deep Sea Supply (DESS)

 

Fordi: Selskapet er nå i ferd med å bevise sin evne til å operere i supplymarkedet. I nyforhandlede kontrakter og i spotmarkedet har selskapet annonsert sterke slutninger. Dette reduserer usikkerheten knyttet til selskapet, både når det gjelder evnen til å høste superprofitt i markedet, samt usikkerheten knyttet til båtenes standard etter overtakelsen fra Tidewater. Gjennomsnittsraten oppnådd i desember ligger rett på våre estimater for 2006, og med kun én båt i spot, gir dette oss god visibilitet og trygghet på våre 2006 estimater. Legg til at verdien på flåten har steget ca 15% fra DESS overtok fartøyene, så bør selskapet absolutt sies å være attraktivt priset.

Link to comment
Share on other sites

Har kikket på noen av supply-selskapene og kommer til følgende oppstilling av kurser og estimert inntjening for 2006

 

Ticker......Navn......................Kurs...............Inntjening...............PE

FAR........Farstad Skipping........kr 96,-.........kr 8,95 pr aksje.......10,72

SOFF.....Solstad Offshore.........kr 95,-.........kr 10,37 pr aksje......9,16

HAVI.......Havila Skipping.........kr 47,80.......kr 9,88 pr aksje.......4,83

DOF.......................................kr 39,90.......kr 4,70 pr aksje.......8,48

DESS.....Deep Sea Supply........kr 11,90.......kr 2,63 pr aksje......4,52

 

Basert på dette synes det som DESS og HAVI har størst kurspotensiale

Link to comment
Share on other sites

DESS - FINANSKALENDER 2006 FOR DEEP SEA SUPPLY ASA

 

Foreløpige datoer for selskapets kvartalsvise

rapportering er:

4. kvartal 2005 regnskap: 20. februar 2006

1. kvartal 2006 regnskap: 12. mai 2006

2. kvartal 2006 regnskap: 24. august 2006

3. kvartal 2006 regnskap: 3. november 2006

Link to comment
Share on other sites

First med sine seks favoritter på Oslo Børs. Én aksje hives ut.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (23.1.06 10:45)

 

First Securities bytter denne uken ut én aksje i sin anbefalte ukesportefølje. Pan Fish forsvinner ut til fordel for Orkla.

 

Dermed ser porteføljen slik ut:

Deep Sea Supply

DNO

Eastern Drilling

Fast

Orkla

Tomra

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=206172&cat=116

Link to comment
Share on other sites

http://finance.yahoo.com/q/bc?s=TDW&t=1d

 

Tidewater leverer 1,04 $ pr aksje i 4 kv, og prises til 56,5 $ pr aksje

 

Det betyr P/E........ 13,58

 

 

Hvis mine forventninger til DSS skulle bli innfridd, så vil selskapet levere ca 70 øre pr aksje.

Med samme P/E som Tidewater vil DSS prises med kr 38,-

 

Jeg tror ikke det er realistisk å forvente at noen norsk supply-selskap blir priset like spenstig som amerikanske, jeg tror også at vi må forvente en rabatt i DSS-aksjen grunnet større risiko med liten flåte og spot-satsning.

Men om vi tar utgangspunkt i kr 38,- og trekker fra 10 % rabatt for nasjonalitet så er kursen ned i kr 34,- Så kan en trekke fra ytterligere 10 % for "spot-risiko" så er kursen 30,- Deretter kan en trekke ifra ytterligere 10 % for at DSS er nyetablert og må dokumentere sin fortreffelighet med en viss modningstid, så er kursen nede i kr 27,50

 

I utgangspunktet så må det forventes at mitt estimat ligger i overkant av hva en kan forvente.

Hvis en velger å plusse på utgiftssida med 8-10 mill til uforusatte kostnader så vil resultatet ende på ca 50 øre pr aksje.

Tilsvarende regnestykke som ovenfor gir i så fall :

 

50 øre x 4 kv x 13,58 x 0,9 x 0,9 x 0,9 = kr 19,80

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...