Jump to content

Ny nedtur på børsen(e)


Recommended Posts

Det synes rimelig klart for meg at de siste mnders opptur på børsen(e) har vært krafig større enn hva det fundamentale skulle tilsi.

Jeg er med andre ord svært pessimistisk. Og tror faktisk at denne fredagen er starten på en langvarig og stor nedtur.

 

Meglere og meglerhus er fast bestemt på at 2004 blir et gullår. Den jevne trader er ellevill av entusiasme.

 

Markedene er fremdeles oversvømt av varer. Mye større mengder varer enn markedet kan absorbere til fornuftige priser.

 

Gullet er svært høyt priset , og dette tror jeg skyldes meget framseende hus/personer/instutisjoner som "vet" at aksjeverdiene skal nok en gang i bunn.

 

Handelsunderskuddet i USA er enormt, og det ser ikke ut til å kunne bedres på uoverskuelig framtid.

 

Verdenssituasjonen er ustabil. Det er ikke til å komme fra! Midtøsten , østauropa er heller ikke så stabil som en kunne ønsket , og ikke minnst den ustabile situasjonen innad i EU. Denne ustabiliteten er forsøkt dysset ned , men man skal være naiv for ikke å se at den har dype røtter.( Italia- Tyskland) ( EU kontra USA) (England Frankrike/Tyskland) osv osv.

 

Det ser ikke ut til at Feks Kina,Russland m.fl kan øke sitt nasjonalbudgett slik at det gir en økonomisk vekst totalt.

Land i Afrika ( selv om de ikke har så voldsomt store økonomier) er - kommer til å bli fullstendig ødelagt av den " stille " AIDS epedemien.

 

Vi er nå langt under toppen i 2000 , og kommer sannsynligvis ikke over det på mange mange år. Det var jo ITboblen som fikk aksjekursene til å gå amokk. Denne galskapen? vil vi ikke se igjen om det ikke fex kommer en annen trigger som kan gi folk over hele verden like store ( og falske ) forhåpninger til velferdsutvikling og økonomisk vekst. Det eneste jeg kan tenke meg kan gi et slikt utslag er om man løser energibehovet på en ennå ikke kjennt måte.

 

Jeg skrev noen ord på Hegnar online igår om min pessimisme. De svar jeg fikk var ensrettet av en positiv holdning til markedet(ne) . Dette er vel kanskje den største indikatoren på at markedet er overopphetet?

 

Tilslutt må jeg få påpeke at atter en gang er div småselskaper priset til vanvittige PEverdier. Andre selskaper, som ALDRI vil gi overskudd priset til milliardbeløp. dette både her til lands og ellers i Europa og USA

 

Hilsen Kåre Sigurd

 

Ps. La oss alle håpe at jeg tar fullstendig feil i mine dystre spådommer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Velkommen Kåre Sigurd, glimrende debut på forumet :wink:

 

Men det er en spennende diskusjon du setter i gang, håper andre også følger opp med sine spådommer for året som kommer. Som en helt vanlig amatør er nok ikke mine analytiske betraktninger de man bør lytte mest til, men nå er jo også ’ekspertene’ ganske uenige om hva fremtiden bringer.

 

Meglere og meglerhus er fast bestemt på at 2004 blir et gullår. Den jevne trader er ellevill av entusiasme.
Det er vel ikke helt tilfelle, de fleste ekspertuttalelser jeg har lest går stort sett på at hovedindeksen ventes opp i området mellom 225 og 250, og i forhold til 2003 er jo det ganske moderat. 2003 var et fantastisk år, hvertfall fra mars. Alt gikk opp, og stemningen i markedet snudde fra totalt depresjon til den elleville entusiasmen du beskriver. Det som er fascinerende med slike tider vi opplever nå er den at markedet overstrømmes med risikovillig kapital, og de selskapene som går best, er små selskaper med lav børsverdi og som regel dårlige tall. De fleste av disse ender opp som oppblåste bobler, men spiller det noen rolle? Ikke etter min mening, om selskaper som WIC blåses opp til 20 gangern, og så sprekker, spiller ingen rolle for totalmarkedet.

 

For det norske aksjemarkedet er de fundamentale forholdene omtrent perfekte for halleluja stemning på børsen. Valutasituasjonen som vi slet med tidligere ser nå voldsomt mye bedre ut, med unntak av dollar, som kan være ett skjær i sjøen. Rentene er så lave at det ikke er noen vits i å ha pengene i banken. Og oljeprisen er fantastisk høy, og andre råvarepriser er også på vei opp.

 

Jeg prøver å kjøre ganske safe investeringer, og misser dermed kanskje mange gode anledninger i dette markedet. Min forståelse av prisingen til eksempelvis TOM og FAST er minimal, og jeg hadde ikke tort å kjøpe aksjer i nevnte selskaper. Jeg holder meg kun til value stocks, og selskaper som jeg finner lavt priset i forhold til fundamentale prestasjoner og verdier. Med unntak av korte trader da, men det er bare en liten del av min portefølje som brukes til det.

 

For å oppsummere min oppfattning av de neste 8-10 månedene så tror jeg altså markedet totalt har mer å gå på. Men det kommer store å små tilbakeslag underveis. Det blir viktig å velge riktige aksjer, i motsetning til 2003 hvor de selskapene som så svakest ut gjorde det best tror jeg 2004 blir motsatt. Jeg har tro på at value stocks kommer til å gjøre det bedre enn glamour stocks.

 

La oss alle håpe at jeg tar fullstendig feil i mine dystre spådommer.

Vi får vel håpe det, hverfall med tanke på arbeidsplasser og folks generelle velferd. Men det er viktig å være åpen for at vi går fra bull til bear, og sikkerheten er å kjøre streng stop loss. Det er rett og slett feil å kjøre uten stop loss, det er en lærdom jeg har kjøpt forbasket dyrt.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Interessante betraktninger her.

 

Jeg tror ikke det underliggende i Kåre Sigurds innlegg ligger i hans pessimisme, snarere i en bred anskuelse av globale forhold. At børsen vår er litt overopphetet er det delte meninger om. Nå er det vel Norsk Hydro og Statoil som er drivkraften og deres verdier baseres på oljepris og energi. Samtidig løftes en del offshoreselskap seg naturlig deretter. – Jeg tror ikke vi får noe krakk eller større nedtur så fremst ikke globale forhold endrer seg katastrofalt. Derimot er jeg enig i at mange, svært mange børsnoterte selskap med kunstig høye priser og total mangel på inntjeningsmuligheter i samme forhold vil få en nedtur, igjen. It-boblen vil nok gjenta seg, og den er på god vei allerede. Kanskje den startet akkurat nå?

 

It-sektoren og noen konkurstruede selskap er merkelig nok høyprofilert som traderaksjer. Men hvor mange egentlig er det som legger noe større kapital inn her? Jeg tror ikke det er de store summene når det kommer til stykket. Klart at det er moro med muligheten for å doble en børspost eller to, men samtidig vil det jo være noen som taper tilsvarende og det jevner seg ut. Sistemann inn blir sittende igjen. Høyrisiko, i aller høyeste grad.

 

For vår børs så nevnes meglerhusenes positive innstilling. Det er et varsku! – Og så vidt jeg erfarer har det aldri vært så mye sparepenger investert på en måned tidligere som siste måned, over 5 milliarder har blitt omdisponert og satt inn i fond. – Her har jeg selv dårlig erfaring, og har skrevet om det i en annen tråd tidligere.

 

Høyst sannsynlig vil vi få anbefalinger på de mest utrolige og sjanseløse selskap fra meglerhusene i tiden fremover til de har ”sløst” bort nok en spareportefølje fra den jevne mann og kvinne som synes bankrentene er for lave. Fond markedsføres nå igjen som det helt store både av banker og andre finansinstitusjoner. – Men dette igjen er til vår fordel som tradere. Følger man godt med og kommer inn på siden av den haussingen som ”husene” står for er det gode muligheter for en og annen opptur i enkelte bobleselskap. Det gjelder bare å komme seg ut raskt nok.

 

Med dette som scenario skulle vel oppgangen vare helt frem til senhøstes? Da kommer rentekorrigering med påfølgende mindre overskuddskapital og mindre penger til børstrade. Og vi får en stagnasjon. – Men det kan ta enda lengre tid, helt frem til 2006.

 

Hvem blir så vinnere dersom dette er riktig? Ikke godt å si, men de selskap som står for fundamentale interesser og behov kommer nok ikke til å påvirkes i så stor grad som de uten substans. – Derfor satser jeg nå fremover på aksjer relatert til olje/gass og energi. Disse har vært på ”billigsalg” og har fortsatt gode muligheter for videre stigning. En eventuell nedtur må være lang før de kommer under nivåene fra sist sommer.

 

En annen ting som det settes spørsmålstegn med er jo disse småselskapene med vanvittig P/E prising. Investeringer her må jo være på like linje med pyramidespill, og de har jo sine tilhengere, så hvorfor ikke ha noen legalisert på børsen også? Ikke det at jeg vil satse noe der, men noen liker det spillet. Bare synd at mange blir dratt inn og med, uten muligheter for å få noe igjen. – Kanskje det burde vært skrevet litt mer om slike selskap på OSE her på forumet som et varsku for nye tradere som ikke har erfaring og kjennskap til dem? Eller skal vi la dem leve med håpet og risikoen for at PAN, PDR og ALX virkelig tar av til gamle høyder? Kan det gjøres uten å ”forulempe” de som har satset her? Og ingen vet vel heller hvilke kurser disse kan komme opp i. La oss lage en topic med navn ”Høyrisiko aksjer” og debattere dem der.

 

------ ------ ------

 

De globale forhold er nok viktigste faktor for vår børs og dens utvikling videre mot enten nye høyder eller lavmål.

 

Uheldigvis følger vi USA børsene i tykt og tynt. Det influerer voldsomt, men størst utslag gir det nok på IT sektoren og diverse småselskap med høy P/E. – Her leste jeg for ikke så lenge siden at det mye var stagnasjon i tradeingen av ”pennyshares” i USA allerede senhøstes, mens vi fortsatt har en voldsom aktivitet her hjemme med disse. Det viser at markedet over there satser mer på ”sikre” selskap og vil gardere seg mot risiko. Vi holder på fortsatt her hjemme og det kan være et faresignal.

 

De ulike konfliktområdene i verden i dag trenger ikke å være negative for børsutviklingen hos oss. De kan snarere være med på å holde oljeprisen på et høyt nivå og det igjen er positivt for oss.

 

Dette ble så langt at jeg vet sannelig ikke om det har noe på forumet å gjøre, men bare som en kort avslutning vil jeg si meg mye enig med det som hittil har vært trukket frem i denne topic’en. Likevel, la oss se litt nyansert på forholdene og ikke bare skille mellom pessimisme og det motsatte.

Link to comment
Share on other sites

What goes up must come down!

Jeg har lyst at dere skal se på denne intressante artikkelen som inneholder betraktninger rundt 2004. Jeg tenkte at artiklen er litt relatert til det emne som KåreSigurd har startet.

Artikklen finnes forøvrig her: http://www.ameinfo.com/news/Detailed/34444.html og forfatteren er kjent for sine tidligere analyser og betraktninger " eller spådommer som noen velger å kalle det".

Artiklen er på skrevet på engelsk men den er lett forståelig. Forfatteren tar opp økonmien med utgangspunkt i USA (selvfølgelig). Men jeg synes at den er verdt å lese.

 

Jeg har ikke lov å publisere artikklen,...men du kan bruke linken over...

 

Replication or redistribution in whole or in part is expressly prohibited without the prior written consent of AME Info FZ LLC.

This Article was updated on Monday, February 09 - 2004

 

R/Carlos.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så ved en tilfeldighet en artikkel på forsiden som hadde passet godt inn i denne topic'en. Hvorfor man skal legge innlegg i artikkelform på forsiden er forsløpig en stor gåte for meg, men dere kan lese den her: http://www.aksjeforumet.com/modules.php?na...=article&sid=31

 

Bra skrevet, og som nevnt i tidligere innlegg; Man må ta høyde for at scenarioet i det Janssen skriver kan skje, men etter min mening er det mindre enn 10% sjans for at vi nå er på toppen.

 

Du nevner TeleNor som ett eksempel på at markedet skal ned, med fredagens sluttkurs på TeleNor og 4Q tallene har TeleNor en P/E på 10, jeg må minne om at selskapet kommer fra milliardunderskudd for noe over ett år siden til milliardoverskudd nå... Det er to grunner til at TeleNor falt på fredag, 1. Gevinssikring, 2. Statens nærstående nedsalg. Om 2-3 måneder er TeleNor etter min mening over 60,- Men det er mulig den må ned mot 40,- blank mens statens nedsalg holder på.

 

Hydro, Orkla, Norsk Skog, Statoil, DNB, STB osv. De store selskapene som betyr noe i indeks sammenheng, tror du virkelig at de skal ned mot nivåene fra ett år tilbake?? For det er disse selskapene som drar markedet oppover... Om OFL dobles 5 ganger kan man nesten ikke se det på totalindeksen.

 

Det er bestandig noen som spår markedet nord og ned, mest fordi de hadde tjent mest på at markedet falt. F.eks. Warren og Haga. Vi står muligens foran en korreksjon, men OSE kommer aldrig til å falle under 170 i 2004. Snarere tror jeg vi skal over 230 på totalindeksen. Renten kommer til å falle videre mot 1 blank, og eiendomsmarkedet er brennhett. Det er ikke så mange andre gode alternativer for folk å putte penger i utenom aksjemarkedet.

 

Bullmarkedet lever videre i 2004, og noen pessimister er bare bra å ha ;)

 

PS.: Håper vi kan diskutere dette videre her, og ikke i artikkelform på forsiden...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Poster forsideartikkelen her, så kan diskusjonen fortsette:

 

Siden bunnen 25. februar i fjor er norske selskaper blitt 90% dyrere. Kan en slik ekstrem oppgang forsvares?

 

 

Undertegnede vil si nei. Jeg må has unnskyldt om jeg trekker kunnskapsløse antakelser eller forhastede konklusjoner da jeg ikke er noen økonom, men heller en amatør som følger aksjemarkedet.

 

En ting kan vi enes om; for et år siden var aksjer latterlig billige. Helt grønn som jeg var forundret det meg at RCCL kostet halvparten av det det gjorde for et år siden eller en firedel av prisen ved årtusenskiftet. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor et cruiserederi skulle være så billig. Var cruise liksom en luksus fra nittitallet som folk ikke lenger ville ta seg råd til i det nye milleniet?

 

-Var verden så mye dårligere?

 

Jeg trodde ikke det, så jeg kjøpte noen aksjer i selskapet. Mulig de fortsatt ville falle litt, men om et år.. da måtte aksjene ha steget en del!

 

Typisk for et år siden var finansskandaler, krigen mot Irak måtte komme, mange selskaper leverte negative resultater og aksjer falt mer og mer. Ikke rart pessimismen var stor!

 

Typisk nå er stadig bedre økonomi, Irak er beseiret, Saddam er tatt , selskaper tjener stadig mer penger og aksjer stiger mer og mer. Ikke rart optimismen råder!

 

-Er verden blitt så mye bedre?

 

Mulig Kina har vokst, men så mye at norsk næringsliv er verdt 90% mer? Absolutt ikke!

USAs økonomi har vokst kraftig, men er det fundament i veksten eller skyldes den hovedsakelig enorme underskudd? Penger vokser ikke på trær! Underskuddene er som en kort virkelighetsflukt, spør du meg.

Lave renter og deflasjon gjør aksjer attraktive. Moro så lenge du kan selge til noen som betaler mer enn du kjøpte for, men aksjer skal til syvende og sist prise selskaper til en fornuftig verdi.

 

Uansett bakenforliggende årsaker er det optimismen som driver oppgangen. Moro er det å kunne kjøpe en aksje i dag og selge den 10% dyrere om en måned. Vanskelig kan det heller ikke være når du hører om barnehagetanter som har tjent 50% det siste halvåret.. Altså ganske primitive følelser som er årsaken til at de fleste eier aksjer eller andel i aksjefond!

 

Følelser snur, ingen ting er mer sikkert enn det. Andelene optimister er skyhøyt, hausseindeksen er på 95 (% av alle selskaper som gir kjøpssignal). Hvordan skal det være mulig å holde på disse optimistene når Telenor synker over 4% på et kvartalsresultat før skatt på hele 1900 millioner norske kroner! Nei, nå er jeg redd antallet optimister er kommet til et nivå der det ikke kan bli høyere.

 

To mulige utfall med andre ord.

1. Antallet optimistene forblir skyhøyt og markedet fortsetter stigningen så lenge selskapene klarer å overgå forventningene. Så rosenrød er ikke verden!

2. Antallet optimister synker. Dette kan gå fort om dårligere nyheter kommer. Trenger jeg nevne dominoeffekten? Så rød er verden!

 

Markedet per dags dato er egentlig som markedet for et år siden - bare med motsatt fortegn!

Link to comment
Share on other sites

De store selskapene som betyr noe i indeks sammenheng, tror du virkelig at de skal ned mot nivåene fra ett år tilbake??

 

Tror ikke det, de burde ikke det.

For ett år siden var markedet ekstremt underpriset.

 

Det som gjør meg bekymret er at alle 'skole-eksempler' på hva som skjer før en korreksjon er skjedd.

 

Også sier sunn foruft meg at verden ikke kan ha blitt så alt for mye bedre på ett år.

 

Om markedet var totalt rasjonelt burde kanskje OSEBX stått i 130 for et år siden og 160 nå?

Link to comment
Share on other sites

Stor tilflyt av kapital til aksjefond og flere som vil eksponeres for aksjer på grunn av historisk lav rente tror jeg vil gjøre at 2004 står i oksens år. Selskapene er ikke nødvendigvis dyre selv om de har steget mye, jeg vil heller si at aksjekursene var ekstremt lave i februar 2003 enn at de er ekstremt dyre nå. Renten vil forstette å stimulere til investeringer i aksjer i 2004.

 

Det er to elementer som kan ødlegge mye, et voldsomt dollarfall og en kollaps i asia. Hvis det ene skjer, skjer antaglig det andre, men jeg tror ikke det kommer til å skje. Europa sliter allerede med 'billig' dollar, og ingen, kanskje bortsett fra USA, er tjent med en dollarkollaps.

 

Mulig jeg er helt på jordet, men jeg tror ikke vi er på vei inn i bear marked. Oppgangen blir bare hemmet av små korreksjoner.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Så langt har du jo hatt rett, Pirelli. Jeg tror vi snart kommer til å snuse på 200. Men en korreksjon mener jeg allikevel vil komme om ikke så lenge.

 

Det bakenforliggende for at et krakk skal kunne oppstå mener jeg er oppfylt.

 

Så gjenstår da bare å vente på den utløsende årsaken..

 

 

 

Uansett.. det finnes fortsatt noen billige selskaper på OSE. Kanskje vi kan lage en tråd der vi finner den billigste målt i P/E på rapporterte 2003-tall.

 

Min favoritt er PAR. 2003-P/E = 8

Link to comment
Share on other sites

Korreksjoner vil komme, det er helt sikkert. Og jeg sitter med inntrykk av at en korreksjon ned under 190 snart vil komme. Men for året 2004 syns jeg de positive elementene er fler og veier tyngre enn de negative. Men dette er ingen vitenskap, så hvem av oss som får rett må vi nok vente til slutten av året med å avgjøre.

 

Tror det er viktig å være nyansert når man gjør makroanalyser, og prøve å finne både de negative og positive elementene og se hva slags scenarioer man ender opp med.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Først av allt: Takk så mye for vellkomsten ! Det var andre takter her enn de noe kvasse og til tider ufornuftige svar jeg har fått ved posting på Hegnar tidligere. ( Har ikke skrevet mye -dog)

 

Så til saken.

 

Vi så det første lille tegnet i USA idag på at investorene er litt "smånervøse".

Man kan ikke trekke noen forhastede , eller store konklusjoner på det lille fallet ( Nasdaq) på 10 punkter.

Men det er noe jeg ikke har sett på lange tider.

 

Pirelli har rett i at man bør være noe nyansert i sitt grunnsyn. Dog er mitt nå svært negativ.

At OSE går vanvittig bra i forhold til resten av Europa og USA nå KAN skyldes at vi igjennom de siste konjunkturene har hatt en forsinkelse på ca 3/4 år.

Dette igjen skyldes vår tungt olje- relaterte børs.

 

 

Så litt om Dollarkursen.

 

Hvis dere deler mitt negative syn på børsenes kurser fremover kan vi/jeg trekke den konklusjon at : Den vedvarende svake dollaren er negativ for asiatiske og europeiske børser. Dette da svak dollar hemmer exporten til USA. Og europeiske og asiatiske selskaper vil få dissfavør. Hvis vi får en styrket dollar vil vi se denne dissfavøren i amerikanske selskaper! Altså et tve-egget sverd.

 

G7 landene har lovet å stabelisee USDollar. La oss inderlig håpe de kan klare dette ! Det vil være DEN indikatoren som kan redde oss fra et krakk i de nærmeste måneder.

 

Men jeg har ( som før utalt i første innlegg) mine sterke tvil i at G7 landene vil klare dette. Uenigheten/misstroen og spenningen mellom landene er etter min fatteevne for stor til at de vil enes NOKK.

 

Her til lands hadde vi sterk vekst i siste halvdel av 2003. Denne veksten har etter min erfaring stagnert. Jeg ser altså ikke noen faktorer som kan trigge vidre vekst. Effekten av Irak-krigen har nå stoppet. ref ratene til skip, oljepris , samt suplering av tapt krigsmateriell.

 

IT-sektoren har hatt en mere normal utvikling (altså en høyere salgsrate) enn etter den vanvittige utskiftinga av godt brukbart materiell før og rundt 2000 års skiftet. dette har gitt økt inntjening eftersom bedriftene har gått på sparebluss når det gjelder mannskapssituasjonen. Hvor lenge kan det vare med underbenmanning med en " sprengt" ordrebok?, altså hvor god vil inntjeningen bli i 1. og ikke minnst i 2. kvartal 2004 bli ??.

 

Vel, i det store og hele ser jeg nå flere og flere faremomenter.

Jeg kunne vel skrive en hel bok om de økonomiske utsiktene jeg antar kommer nå , men la oss avrunde med at jeg for ALLES del håper jeg tar grundig feil. I motsatt fall var fjorårets bunn bare en forsmak på neste dypdykk.

 

De vennligste Hilsener til dere alle

Kåre Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Vel KåreSigurd, jeg er ikke på diskusjonsforum for å fortelle andre att jeg har rett, men høre andres syn på markedet pluss prøve min egen oppfattning på andre. Mange på HO syns å vite hva som kommer til å skje fremover, men det er det eneste sikre vi vet... At ingen vet :) Håper du fortsetter å frekventere forumet her, så kan vi holde liv i markedssyn topice'n du har startet... Men vi burde ha endret navn fra "Ny nedtur for børsene?" til "Fortsatt fremgang for børsene?"... ;)

 

Om valuta generellt sa G7 landene at de ikke ønsker valutasvingninger slik vi har sett de siste månedene (ref. dollarfallet). Ingen tvil om at den svake dollaren plager spesiellt EU landene for tiden som har en historisk sterk EURO å slite med.

 

Jeg tror USA er fornøyd med dagens valuta situasjon, og tror ikke de sliter nevneverdig hvis den styrkes noe i tiden fremover. Min approch her er at jeg heller tror dollar kommer til å styrke seg fremover enn at den kommer til å synke. Grunnen er som du sier det faktum at det er en gyllen middelvei mellom eksporterende og importerende selskaper og det optimale er at begge er fornøyd. USA kommer snart til å få fart på oljeproduksjonen i Irak, og med det kommer det antaglig et fall i oljeprisen og sterkt minkende underskudd på den amerikanske handelsbalansen. USA's utgifter i forbindelse med Irak konflikten skal Irak tilbakebetale når inntektene fra det sorte gullet flommer inn. USA får også ett våpen mot OPEC og den høye oljeprisen de garantert kommer til å benytte.

 

Ønske scenarioet ville vært om dollar stabiliserte seg rundt 7,30- og EURO svekket seg en del. Jeg tror ESB snart kommer med ett rentekutt.

 

Oljeprisen kan nok falle helt ned til 25 dollar i løpet av 2004, men det er fremdeles ganske høyt. Mulig STL kommer til å falle sammen med oljeprisen. Men utover STL ser jeg ikke noen stor nedside for noen av de andre selskapene på OBX indeksen.

 

Så det vil jeg gjerne høre fra deg KåreSigurd, ta en titt på OBX selskapene på OSE og fortell meg hvem av disse som skal sørge for krakket...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Vi kan vel diskutere så mye vi bare orker, men tiden er det eneste som vil vise hvem som har rett.

 

Skal vi si 1. juni, Pirelli?

 

Om OSEBX er over dagens nivå (197) har du rett, er den mellom 185-197 har ingen rett og under 185 gir meg seieren.

 

OK? 8)

(det er konkurranseinstinktet mitt som snakker)

Link to comment
Share on other sites

Godt sagt.."Pirelli"

 

Skal man lykkes med aksjetrading må man endre syn underveis. Så enkelt er det bare, ikke ta hensyn til endringer er ensbetydende med tap.

 

Men at vi kjøper og selger med et mål for øyet er jo riktig. - Valutakursene er her nevnt flere ganger som en viktig faktor for markedet, men for vårt vedkommende ser det jo ikke ut for at de har gjort noe utslag. Dollar har vært svak siden november og akjsene har steget markant stikk i strid med det. - At en reaksjon kommer, er sikkert nok. Om det blir et direkte krakk tviler jeg på. Til det er verdensøkonmien i for stor fremgang. - Likevel, en større "katastrofe" kan raskt endre på det også. - Et jordskjelv i Tokyo kan raskt medføre en utrolig nedgang på børsene, for eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at man må endre holdning raskt.

Hele sjarmen med markedet er at klimaet endrer seg hele tiden.

 

Men jeg mener fortsatt at markedet kommer til å få en knekk om ikke så lenge.

 

I praksis betyr det at jeg trader mye mer kortsiktig, selv daytrading har jeg gjort de siste ukene. Aksjene i min portefølje kan i så måte sies enten å være langsiktige vekstaksjer (år) eller kortsiktige (dager). Mellomlang sikt er utelukket for meg nå.

Link to comment
Share on other sites

Let the trend be your friend. Don’t fight it!

 

Kloke ord Pirelli!

 

Det mer jeg tenker på det, jo mer fornuftig virker det.

Min største feil som investor må ha vært at jeg har solgt meg ut av aksjer i stigning av en eller annen vag grunn. Om jeg bruker nedre trendlinje som argument for salg blir kanskje det hele mye lettere.

 

Perverst hvor store gevinster jeg har gått glipp av i selskaper som FRO, RCL, TAD, TAT, TAA som jeg kjøpte for 10-12 måneder siden - og eide kun en kort tid..

 

Velvel.. det er kun framtiden jeg kan gjøre noe med.

Nå har jeg solgt endel aksjer fordi jeg tror børsene snart vil snu (nkludert Orkla for to uker siden :cry: :cry: :cry: ). Det vil være bedre å selge når den stigende trenden brytes, som et stop loss!

 

Takk, Pirelli!

Link to comment
Share on other sites

En ting er å skrive kloke ord, noe helt annet er det å følge dem slavisk...

 

Noen eksempeler på mine salg fra tidlig i 2003:

 

JIN - 80000 - 2,50-

FRO - 1000 - 112,-

EME - 40000 - 4,50-

 

Det er mange flere...!

 

Det viktigste jeg har lært meg er å ikke bli irritert over slike ting, alle de nenvte tradene gav meg bra gevinst uansett og hvem kunne spå en slik fantastisk utvikling som 2003 etterhvert fikk.

 

ORK salget av Carlsberg kom som julekvelden for kjerringa for de fleste aksjonærer.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Dere,

 

Vi er vel alle i samme båt her. Med like erfaringer og felles mål.

 

Som utgangspunkt i aksjehandel må man se på det vi gjør som regelrett handel, og det er kjøp og salg av aksjer. Hadde det vært en ”butikkvare” så ville vi kalkulert utsalgspris etter faste formler for avanse/bidrag. Og aldri sett oss tilbake hva vi kunne fått for varen. Eller tenke på hva den vil bli omsatt for hos en antikvariat om mange år.

 

Derfor er det viktig å betrakte våre investerte midler som en ren vare, eller hva det ofte er ”papirpenger”.

 

Selv reinvesterer jeg ofte salgene inn i andre aksjer. Men jeg har et maksimumsbeløp som jeg helst ikke vil overstige i papirpengeverdi og bruker da det overskytende på hus, hjem og hva jeg vil.

 

Jeg har vært innom alle aksjene som Børshai nevner og stort sett gjort som ham og gått ut før den virkelig store stigningen. Men jeg ser ikke noe nederlag i det. Verdiene har vært satt inn for mitt vedkommende i AKVR siste år og derigjennom har de virkelig ynglet, faktisk mye mer enn om jeg hadde hatt litt i alle de selskap som jeg har vært aksjonær i de siste 14 månedene. Føler meg tilfreds med det valget, nesten for godt slik at jeg blir sannsynligvis sittende her i altfort lang tid, sikkert både gode og onde dager. – Og dermed få mange angrende tanker og stunder om” hvorfor tok jeg ikke et ekstra lodd i noen andre aksjer.” samtidig..

 

Men, og det må sies, jeg har ved flere anledninger sett når aksjer tar av uten meg at jeg har tenkt denne tanken, ”huff at jeg solgte meg ut”. Der er det noe rart med oss, ikke sant? Uansett om man har tilsvarende gevinst i de nye investeringene angrer man på den oppturen som man ikke ble med på.

 

Tenk heller fremover og se på den porteføljen du har og husk at den er bygd opp av gevinstene fra den forrige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid ergret meg over at markedet har tatt det for gitt at amerikanske aksjer skal prises høyere enn europeiske og norske. Symptomatisk nok falt Oslo Børs mye mer enn NYSE da USA skulle ut i krig mot Irak. Dette var jo helt vanvittig all den stund det var USA som ville måtte bære både de menneskelige og økonomiske byrdene, mens norsk økonomi ville profittere på en høy oljepris.

 

Dagens paradoks: Nasdaq har faktisk falt fem uker på rad. Ikke noe dramatisk fall, men et tydelig tegn på at det kladder litt i forhold til videre oppgang. Oslo Børs er øyensynlig totalt upåvirket av dette faktum. I denne perioden har OSEBX steget ytterligere 7%. Spørsmålet mitt er om dette er en gjennomtenkt reprising av norske mot amerikanske aksjer, blant annet p.g.a. historisk lave renter. Eller om det også er et element av hodeløs risikovillighet. Personlig er jeg redd at det siste alternativet er vel så trolig som det første.

 

:shock: :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste nettopp på Hegnar Online at Peter Warren og jeg for første gang er enige om noe:

Aldri tidligere har det vært så stor inngang til de amerikanske aksjefondene, skriver Finansavisen, og spør om det er et faresignal. Peter Warren i WarrenWicklund er ikke så redd for utviklingen ute, men tviler mer på den ukritiske holdningen her hjemme.

- I utlandet er man fornøyd når man har fått med seg en oppgang på 40-50 prosent, mens i Norge er oppgangen 100 prosent, og vi er ennå ikke fornøyd. En rekke markeder og råvareindekser har nå høy volatilitet, mens det norske aksjemarkedet lever tilsynelatende i sin egen verden. sier Warren, som legger til at han frykter mer "tut og kjør".

- I 2000 klappet det norske markedet sammen seks måneder etter at det begynte å falle ute. Jeg har ikke sett et så "bullish" marked her siden begynnelsen av 2000, sier Warren.

Link to comment
Share on other sites

Enig, selv om Pater Warren har vært en pessimist veldig lenge nå. Så ikke ta ham alt for alvorlig.

 

Men han har et godt poeng. Og jeg kan jo legge til at i dollar prises Oslo Børs ekstremt høyt med dagens lave dollarkurs (all time high?).

 

Jeg har fortsatt aksjer, men det øyeblikk den stigende trenden ser ut til å briste selger jeg alt og finner meg en ny hobby :)

Link to comment
Share on other sites

Peter Warren er aldri optimist, hvertfall ikke hvis media spør. Han er en av disse som bruker media til sin egen fordel, nå ønsker han å spre usikkerhet for at investorer skal putte kapital inn i hedgefondene han tilbyr. Syns forøvrig han har moderert dommedagsprofetiene sine siden nyttår, når han også er optimist er det bare å selge alt, han er den siste pessimist.

 

Jeg har tidligere vært meget irritert over at OSE's investorer alltid skuler over atlantern når de skal bestemme seg for å kjøpe eller selge. Hva i all verden har selskaper notert på Nasdaq med norske selskaper å gjøre??? OK, jeg skjønner at i en global økonomi henger mye sammen, valuta, commodites, trender osv. Men om Nadaq går opp 5% er det vel egentlig ikke noen grunn til å sprette champagnen på kontoret til Arne Jenssen?

 

At markedet nå går opp selv om Nasdaq og Dow sliter litt i motvind syns jeg er kjempeflott, og helt naturlig ;)

 

Men korreksjonen kommer nok til uken uansett...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...