Jump to content

Ny nedtur på børsen(e)


Recommended Posts

Rent teknisk står vi nå ved et veiskille.

Som jeg har nevnt tidligere vil mars bli en skjebnemåned.

 

Nasdaq falt i går under 2000. Om den ikke raskt kommer over igjen kan en stor psykologisk motstand legge seg på det nivået.

 

Dow nærmer seg kritisk den nedre linjen i stigningstakten. (se Bigcharts, ett år, logaritmisk)

 

OSEBX er litt bedre stilt med tanke på trend, men vi vet at om DJ og Nasdaq faller vil OSE raskt kunne ta det igjen. Easy come, easy go!

 

Full beredskap anbefales. SL er ikke mange prosentene unna!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Jeg registrerer at dere er pesimister her på forumet.

Jeg tror på fortsatt oppgang.

I morgen setter Gjeldrem ned renten. Banksparing blir mindre å mindre attraktivt. Laphroaigh har et poeng når han skriver om småsparerne som setter pengene i fond. I morgen vokser saueflokken :D

 

30% av alle handler skjer hos nettmeglerene. (STN, NON etc...) Det siste året har markedet vært preget av dette. Vi har hatt et skikkelig "Bull Marked" i det siste. En liten korreksjon er bare naturlig.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke akkurat si at det er pessimismen som råder, men heller den sunne fornuft kombinert med teknisk analyse av børsene. Økonomien er fortsatt i fin fremdrift verden over, problemet er bare at børskursene har akselerert atskillig hurtigere enn veksten i selskapene. Dermed må vi nok forvente en dempning/fall av kursene til de står mer i samsvar med den generelle økonomiske vekst.

 

Den økonomiske fremgang vil og skal fortsette fremover, det er kapitalismens lov. At børsene har tatt mye av denne fremdriften inn allerede er jo til begunstigelse for de som har sikret seg gevinster underveis. Nå er nok vendepunktet et faktum, men for hvor lenge, det er ikke godt å si. Noe krakk vil jeg ikke kalle det, men heller en sunn korreksjon. Til nå har mange selskap steget i børsverdi langt ut over sin reelle substansverdi og priset skyhøyt på fremtidig inntjening. Grensen for disse er i øyeblikket nådd og det blir en avtagning/koreksjon i forhold til økonomi og verdi en tid fremover.

 

USA i kveld begynte pent og rolig, men så har de falt kraftig av mot slutten. Dette er urovekkende og følgende tekniske analyse fra Hegnar velger jeg å klippe inn her i sin helhet.

 

Fra samme kilde kommer ukens analyse under søndagens aksjetips og den har jeg fulgt med i over ett år nå. Analysen der har vært, og sikkert er, utrolig korrekt og forutsigbar ovenfor markedet. Den har også de siste tre søndagene advart og påpekt en teknisk overkjøpt børs med muligheter for korreksjon innenfor gitte nivå.

 

Sakset fra Hegnar 10/03 kveld:

 

Skummelt børsfall i USA

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (10.3.04 22:05)

 

Dow Jones falt onsdag 1,53 prosent og sluttet på 10.296,89. Nasdaq falt 1,55 prosent til 1.964,15. S&P 500 falt 1,46 og sluttet på 1.123,90.

 

Fallet kom dessuten, i likhet med på Oslo Børs, på høyt volum. Det ble omsatt 2 milliarder aksjer på NYSE og 2,1 milliarder aksjer på Nasdaq.

 

Forholdet mellom aksjer som steg og falt var 7 til 24 på Nasdaq og 6 til 22 på NYSE.

 

Det betyr at børsoppgangen fra januar er borte, og at børsene i New York er i minus så langt i 2004. Og det på dagen 4 år etter at Nasdaq nådde sin all time high på 5.048.

 

Etter onsdagens fall på børsene i New York er det igjen fallpotensialet som er det mest interessante. Og det er til stede i rikt monn.

 

Bruddet på den tekniske støtten for Dow Jones på 10.400-nivået representerer dessuten et brudd på den ett år gamle stigende hovedtrenden. Det er alvorlig og gir rom for ytterligere fall. Vi snakker da om et trendbrudd og at Dow Jones raskt kan falle videre til 10.000-nivået. Og ved et eventuelt brudd på dette nivået er 9.500 neste.

 

For Nasdaq er bruddet på 2.000-nivået tilsvarende alvorlig. Den stigende trenden er brutt, og det åpner faktisk opp for at indeksen raskt kan falle videre til 1.900-nivået. Ryker også dette kan det åpne for videre fall ned mot 1.800, og kanskje så langt ned som 1.600 på litt lengre sikt.

 

S&P500 har en viss teknisk støtte på 1.120-nivået, men ryker også denne vil den stigende hovedtrenden være brutt og da kan den raskt falle videre til 1.050. Under dette nivået er 1.000 neste tekniske støtte.

 

________________________________artikkel slutt.

 

Det er litt kjedelig at USA faller av i det tempoet som de gjør nå fordi det historisk sett er et sterkt samforhold mellom USA-kursen og Oslokurser. Og i øyeblikket er OSE kursene sterkt prosentvis overpriset i forhold til USA.

 

Men vi kan også få et senario nå hvor det blir et skille i børskursen her hjemme og USA-kursene. - Jeg har ikke noen utregninger på dette, men mener at forholdene i P/E verdiene på USAbørsene og OSE er vidt forskjellig i vår favør. Det igjen skulle indikere at vi ikke bør følge USA i tykkt og tynnt slik vi har for vane.

 

Det positive er jo selvsagt at etter en nedgang kommer en oppgang.

 

Ble litt langt dette, men jeg vil bare avslutte med at det til syvende og sist er oss selv, tradere, som vurderer kjøp og salg. Psykologien her er interessant. Selv presterte jeg den kronidiotiske avgjørelsen, stikk i strid med mine følelser om markedet, og prøve meg på en daytrade i EME..som jeg nå sitter inn med, og alt tyder nå på at den må jo være siste akjsen som stiger i morgen. Men det vet jeg ikke helt sikkert før i morgen.

 

Her finnes linker til de siste "søndagens aksjetips" fra HO:

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=142293&cat=100

 

Teknisk analyse av OSE på det beste.

Link to comment
Share on other sites

Du hadde rett Laphroig, idag var en svart dag. Idag gikk omtrent alle aksjer ned. Jeg hadde forventet at BON/GRO skulle stå imot presset, og at boblene (jin, Opticom. etc.) ville stupe først. Jeg har lest at du har vært med på et par nedturer før. for et par år siden var de fleste selskaper priset latterlig lavt. Når vi har fått en kraftig vekst det siste året, skyldes vel det bare at kursene var alt for lave.

 

Jeg tror/håper vi fortsatt bare er inne i en korreksjon. Jeg er fullastet I GRO/NOI etter å ha plukket mere NOI idag.

Link to comment
Share on other sites

Korreksjonen er nok kommet for å bli noen dager/uker til vi får nye positive triggere i aksjemarkedet. - Se innleggene nedenunder og merk at utviklingsgrafene der oppdaterer seg fra dag til dag. Og det skjeve prosentvise forholdet mellom USA og oss er ikke blitt mindre. OSE kan fortsatt gå mye ned.

 

Det tragiske og meningsløse terroristangrepet i Madrid vil nok også påvirke markedet negativt. Viser det seg korrekt som siste nyheter antyder at det ligger internasjonal terrorisme tilknyttet Al Qaida bak, så vil nok mange investorer trekke seg ut fra børsene og det igjen kan fort utløse et fall som kan ligne på et minikrakk og ikke bare en korreksjon. USA avslutter mot helrødt i skrivende stund.

 

Morgendagen på Oslo børs, og de europeiske med, vil nok påvirkes sterkt av denne utviklingen.

Link to comment
Share on other sites

Se på graf fra september 2001 til februar 2002, det umiddelbare fallet fra 175 til 135 på OSEBX skylde 11/9. Jeg tror fortsatt på noen tunge dager på OSE, men dette er mye styrt fra US børser og hvordan de reagerer. Nå er det ca. 1 time siden Al Qaide tok på seg skylden og Nasdaq er ned 1%...

 

pplot.php?index=OSEBX&exchange=OSE&from=20010901&to=20020201&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Blodrødt i USA i dag også, NASDAQ minus 1,03 %.

 

Kom det en skikkelig dupp mot slutten pga frykt for at AQ stod bak?

 

Regner med og håper de som påtar seg ansvaret ikke har det. Visstnok påtok de seg ansvaret for strømstansen på Østkysten av USA for en tid tilbake.

 

Dyp korreksjon som blir stadig dypere, det alle vil vite nå er vel om det fortsetter? Jeg har heldigvis ikke svaret!

Link to comment
Share on other sites

Huff og huff! At Al Q- allierte tar på seg skylden for angrepet er vel ikke akkurat noen ønskesituasjon.

 

Jeg gruer meg til i morgen, og må stå opp tidlig for å lese nyheter. Håper ting roer seg og vi får vite at det var ETA som stod bak..

 

Vurderer sterkt å komme meg ut før det blir altfor blodig, men klarer ikke helt gi slipp på optimismen.

 

Lykke til alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

I flg NRK Kveldsnytt kl 23 framgår det av brevet fra de som tar på seg skylden at et nytt stort angrep mot USA er i siste del av planleggingsfasen.

 

Gudene må vite hvor mange ganger det har kommet slikt tomme trusler de siste 2 1/2 årene.

 

Om noen dager så er det vel klart hvem som står bak. Om det er ETA eller AQ-parallellorganisasjonen. I mellomtiden skal det vel gå neeeed. Blir vel en blodrød fredag.

 

"Om 100 år er allting glemt."

Link to comment
Share on other sites

Pluss, Al Q varsler ikke terrorangrep når det kommer ett. De forteller om kommende terror når de ikke har noen terrorangrep på trappene, for å spre terror.

 

Nå viser det seg også att den gruppen som har tatt på seg skylda for terrorangrepet i Madrid også har tatt på seg skylda for en del ting som ikke har vært terror. F.eks. strømbruddet i USA.

 

De hiver seg antaglig på bølgen for å spre ytterligere frykt og usikkerhet. Det beste hadde selvfølgelig vært om dette var ett internt Spansk problem...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

I første innlegg skrev jeg bl a :Verdenssituasjonen er ustabil. Det er ikke til å komme fra! Midtøsten , østauropa er heller ikke så stabil som en kunne ønsket , og ikke minnst den ustabile situasjonen innad i EU."

 

"Etter at jeg hadde første innlegg for en mnd siden har OSE steget med ca 3.5-4 % for så å starte fallet.

Jeg skrev også : "At OSE går vanvittig bra i forhold til resten av Europa og USA nå KAN skyldes at vi igjennom de siste konjunkturene har hatt en forsinkelse på ca 3/4 år.

Dette igjen skyldes vår tungt olje- relaterte børs. "

 

I tillegg har jo NHY fått et løft på utskillelsen/oppsplittinga.

 

Nuvel, så til dagens situasjon. La oss ALLE håpe at det faktisk ikke var al-quida , men "bare" intærne terrorister som sto bak det fryktelige angrepet. At jeg sier "bare" baskerne kan virke litt tåpelig. Men i børssammenheng vil det ha vesentlig mindre neg effekt.

Uansett hvem osv vil disse drapene legge en klam hånd over investeringsviljen i lang tid. Både i Spania og ellers i USA/Europa.

Hadde enda macrotallene(USA) overrasket oss positivt , men det gjorde de ikke.

 

Selv om man ikke er slik pessimist som jeg er , vil det nok synes klart at børsene vil ha en nedadgående kortsiktig trend på minnst 10-15% uten at vi kan kalle dette et krakk?.

Men det KAN utløse krakket som jeg anså som værst mulig senario. Og da skal vi langt lavere enn bunnen for ca 1.5-2 år siden.

 

Jeg ønsker på ingen måte å bruke denne tragedien i Spania til å mene at jeg har/hadde rett i mine spådommer. Til det er nivåene på børsen(e) for høye.!

Og la oss alle håpe at jeg kommer til å ta fullstendig feil !

 

Til dere som så at OSE skulle oppover siste mnd vil jeg gratulere med fortjenesten. GODT JOBBA !Selv benyttet jeg IKKE denne muligheten. Kanskje så jeg meg litt "blind" på alle faresignalene ?

 

La merke til at de flese av dere brukte SL som sikkerhetsventil, og det er nesten en forutsetning ved så bratt stigning.

 

De neste ukene kommer til å bli vanskelige å trade. Ingen er vel i tvil om det ? Så nå skilles klinten og hveten.

Selv vil jeg , og har vært siste 2 ukene, fraværende til jeg ser helt klart vidre retning.

 

Lykke til

 

Ps. Det tekniske bildet vil forsterke nedgangen nå-altså kortsiktig. Nasse og Dowen ligger jo i et skjæringspunkt.

Link to comment
Share on other sites

KåreSigurd, jeg definerer fremdeles OSE som bull og at korreksjonen ble dypere pga. terror i Madrid. Mitt syn blir forsterket av kveldens oppgang på US børser, en oppgang jeg tror kommer til å fortsette til ny årsbeste for Nasdaq om noen uker. Nasdaq er kraftig oversolgt.

 

OSE's korreksjon denne uken vil sørge for mer sunn oppgang videre. At verden er forholdsvis ustabil er ikke noe nytt, det har vi levde med i mange år, og må nok fremdeles leve med fremover. Men vi kan ikke gjemme oss i en hule med hermetikk av den grunn.

 

Vi har alle indikatorer med oss, det eneste negative noen klarer å dra frem er at børsene har steget mye det siste året. Og det i seg selv er ett dårlig argument for at vi skal 'krakke'.

 

Det er ofte slik at enten er man negativ eller positiv, jeg ville heller prøve å sette opp en liste med positive elementer og en liste med negative elementer. Så vurdere dem opp mot hverandre.

 

Trenden er bull ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg helt enig med deg, Pirelli. I USA har vi sett en lang og kontrollert korreksjon i 7-8 uker. Indeksene er i rødt for 2004. Gårsdagens terroraksjon i Madrid ga oss den utblåsningen som ofte avslutter slike korreksjoner. Heretter er det duket for oppgang, vel og merke etter at fokuset forsvinner fra terror. Oslo Børs vil garantert følge med på denne oppturen, enten man liker det eller ikke.

 

:wav:

Link to comment
Share on other sites

Hovedindeksen står i fare for å bryte både 45-dagers glidende gjennomsnitt og den stigende trenden! Hvor stort blir fallet da?

 

Vel, det kan nok gå begge veier med børsen. Likevel er det verdt å merke seg den tekniske analysen av markedet nå.

 

Hele analysen finnes her: http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=142517&cat=116

 

Selv har jeg fulgt Hagens søndagsanalyser i vel ett år og de er utrolig korrekte. Enten går det veien opp nå, eller så har vi en større korreksjon foran oss. Skal bli spennende å se dette videre.

Link to comment
Share on other sites

Har laget en graf som sammenlikner børsutviklingen etter tre bunner vi har hatt siden 83.

(Har regnet om index, slik at hver bunn = 100)

 

Bare tilfeldigheter eller....

I dette perspektivet er siste års 100% oppgang (Grønn graf) bare starten på en fin utvikling med ny dobling innen 3-4 år......

 

Vet ikke selv hvor seriøst jeg vil ta det, men artig lell...

Ose83_04_liten.gif

Link to comment
Share on other sites

Dette kan skape børsoppgang.. Men jeg er 100% cash nå.. så håper dette ikke stemmer.. les:

 

Al-Qaida-soldater omringet

 

Pakistans president sier at styrker har omringet Al-Qaida-soldater som beskytter "et verdifullt mål". USA og Pakistan har i løpet av de siste dagene iverksatt en storstilet militæroffensiv for å forsøke å ta Osama bin Laden og hans medhjelpere.

 

ERIK TORNES

 

LES OGSÅ

Pakistan skal bli USAs "hovedalliert" - 18.03.04

Ny storoffensiv for å ta bin Laden - 18.03.04

Fengsel for nedkjøring av falsk Osama - 17.03.04

- Bin Laden er ikke her - 16.03.04

Al-Qaidas hjerne - 23.05.03

- Lydbåndet med Al-Zawahri er ekte - 21.05.03

Hele talen: Dette sa Ayman al-Zawahri - 21.05.03

 

Denne saken blir utvidet.

 

Det er CNN som melder at Al-Qaida-soldater skal være omringet nær den afghanske grensen, og at de beskytter det som omtales som "et verdifullt mål".

 

Nyhetsbyrået The Associated Press melder at Pakistans myndigheter tror at det er Osama bin Ladens nestkommanderende Ayman al-Zawahri som er omringet.

 

Det var Ayman al-Zawahri som i mai i fjor oppfordrer verdens muslimer til angrep på norske mål i muslimske land.

 

APs kilde sier at flere hundre soldater deltar i operasjonen, som startet tirsdag.

 

- Vi har mottatt etterretningsinformasjon fra våre agenter som jobber i stammeområdene, at al-Zawahri kan være blant personene som gjemmer seg der, sier en militærkilde til AP.

 

- Vi setter alt inn på å pågripe ham.

 

Reuters meldte onsdag at det antas at Osama bin Laden, hans nestkommanderende Ayman al-Zawahri, Taliban-lederen mullah Mohammad Omar og den beryktede lokale krigsherren Gulbuddin Hekmatyar oppholder seg i grenseområdene mellom Pakistan og Afghanistan.

Link to comment
Share on other sites

Det internasjonale meglerhuset Morgan Stanley er ute med en ny analyse av aksjemarkedet. Meglerhuset fortsetter å anbefale kundene til å ligge med overvekt i aksjer og undervekt i obligasjoner.

 

Nei til sykliske aksjer

 

Likevel gjøre det visse endringer. Morgan Stanley anbefaler kundene til å redusere beholdningen av sykliske aksjer og vekte seg opp i sektorer med mer stabil vekst, som konsumentvarer og energi.

 

- Aksjerallyet har mulighet til å fortsette. Vurderinger, vekst og likviditet taler alle for aksjer. Resultatmomentum bør være sterkt og vi regner med en vekst i resultat pr. aksje på 25 prosent i 2004, sammenlignet med IBES konsensus på 20 prosent, skriver investeringsbanken, ifølge DI.se.

 

Morgan Stanleys favorittsektorer er nå husholdningsprodukter, som mat, drikke og tobakk, og dagligvarer og energi.

 

Undervekten gjelder sektorer som IT, bank, media, bilbransjen og hotell.

 

Liker europeiske aksjer

 

Det heter videre i rapporten fra Morgan Stanley at de foretrekker europeiske aksjer fremfor amerikanske.

 

Ifølge Netposten skriver Morgan Stanley at verdiansettelsesforskjellen mellom de to markedene i øyeblikket er mye større enn normalt.

 

Investeringsbanken tror at europeiske bedrifters inntjening bør innhente de amerikanske virksomhetenes resultater over de neste 12 månedene. Videre tror Morgan Stanley at hoveddelen av svakheten i den amerikanske dollar ligger bak oss, noe som igjen understøtter det positive synet på europeiske aksjer.

 

:arrow: http://www.imarkedet.no/index.php?object_i..._object_forside

Link to comment
Share on other sites

Da er vi godt inne i den korreksjonen som vi har snakket om den siste måneden. Ser vi på de fortsatt oppdaterte grafene i mitt innlegg av 9. mars nedenunder kommer det frem at Oslo har tatt kraftig av stigningen i forhold til USA, forskjellen er tatt inn med 1/3 og skulle vel da være innenfor "normalen" om man har noen slik i aksjemarkedet. USA faller ikke så bratt av som Oslo og i øyeblikket er det vel snarere en stagnering fremfor en nedtur der over. Vi må nok forvente enda en liten dupp prosentvis før det stabiliserer seg.

 

Europabørsene har på langt nær steget så raskt som Oslo og vår børs har et godt forsprang der, men jeg tror det er mere nærliggende å sammenligne oss med USA enn Europa generellt.

 

En annen typisk reaksjon nå, når vi er på en topp er emisjoner og nyetableringer på børsen. Disse vil florere og være med på å endre totalbildet fremover i noen måneder. Og vanligvis ender både en emisjon og en nyetablering med avtakende kurs for selskapene, unntak finnes, men grovt sett prøver jeg å holde meg unna selskap som har mulige emisjoner foran seg. Samme med nytegninger, sjelden de tar av etter å ha kommet på børs.

 

I øyeblikket tror jeg vi er inne i en periode hvor småinvestorene, som oss, bør vise forsiktighet og fremsynhet. - Noen selksap har helt sikkert fallt så kraftig tilbake at de nå er gode kjøpskandidater. Hvilke får vi ta under en annnen topic. Men det er ikke tvil om at mange nå er med på en liten nedtur og har "ergrelser" og anger omkring sine siste kjøpr forrige uke, eller uka før den.

 

En ting er i alle fall sikkert, markedet vil snu og mange aksjer kommer raskt tilbake til sine gamle høyder. - Her tror jeg det nå er fortsatt gode kjøp innenfor flere selskap både innenfor engergi og olje.

Link to comment
Share on other sites

Faren over???

 

Nå er stigningsforholdene mellom USA og vår børs kommet inn i tryggere farvann, se fortsatt grafene fra tidligere innlegg denne måneden. - Fortsetter OSE opp nå i samme grad som USA forblir markedet noe opphetet og klar for kjappe svingninger.

 

For de av oss som har vært cash og handlet oss inn igjen kan det bli mange hyggelig uker fremover. - Føler meg selv meget komfortabel med en hyggelig liten økning av "verdiene" mens denne nedturen varte. Og det til tross for at jeg dampet vekk nesten 30K på EME.

 

Vel, morgendagen vet ingen hva vil bringe. Likevel, det er duket for en opptur her hjemme. Men, med den også nye muligheter og her gjelder det å være varsom med hva man går inn i. Mange aksjer har endret seg de siste 2-3 ukene og verdiene er ganske så forskjellig blitt omplassert i mellom kontanter og aksjer av aktørene på børsen. Noen har vel også realisert tap og skyr enkelte selskap.

 

Grovt sett vil jeg tro at mange selskap har kommet inn i en ny prisning og vil bli der fremover inntil nye signal gies om kjøp og salg. - Det er her spenningen med "hobbyen" ligger. Og svært ofte mulighetene for videre fortjeneste. - Her tenker jeg på at det er viktig å kunne se over mot andre akjser enn de man til daglig selv handler og vandler med.

 

Nok om det, spørsmålet vi alle stiller oss er om korreksjonen er forbi. Og her er det absolutt viktig å se for seg den muligheten at den ikke er over. Fortsatt er uroen i Midt-Østen en usikkerhetsfaktor som kan påvirke investeringslysten betydelig, for ikke å glemme terroristfrykten.

 

Likevel, jeg tror vi har vært igjennom den reprisingen som hører til markedet ved en korreksjon. Og at markedet vil stige sakte videre med veksten i verdensøkonomien.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dette passer ikke på noen måte inn under overskriften her, likevel vil jeg legge frem ett synspunkt som har med markedet å gjøre......

 

Da er vi ferdig med påsken og den avsluttes med en pen oppgang for Asia og USA-børsene før vi kommer på banen i Europa. Dette kan bli spennende, og innbringende.

 

Alt i alt er markedet optimistisk og vi her hjemme forventer at det skal vedvare. Nå har vi litt mindre å velge i omkring innvesteringene blant selskap på ose enn de øvrige. Likevel henger vi med og det ene etter det andre forslaget om hva vi skal gjøre med sparepenge florerer i media. Derav dette innlegget.

 

Plukket akkurat opp fra Hegnar følgende:

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=144874&cat=112 ,

 

som skal gi en pekepinn på hva folk bør gjøre med de surt ervervede som ikke formerer seg i banken lenger.

 

Vel, først av alt vil jeg selvsagt at flest mulig sløser dem bort på børsen slik at vi har litt mer å spille om. – Men til dere som spiller og vinner vil jeg rette oppmerksomhet mot siste og verste alternativ i artikkelen., nemlig fast eiendom.

 

Kapitalismens utgangspunkt og lov er utvikling og øking av realverdiene gjennom foredling av disse. Disse er kun to ting, fast eiendom og brutto nasjonalprodukt. – Du og jeg kan ikke bidra så meget til det siste, så da har vi bare det første valget igjen, fast eiendom.

 

Med dette vil jeg bemerke at dersom noen her har vel meget til overs og ønsker det plassert i realverdier, så er fast eiendom sannsynligvis det eneste som man på sikt, lang sikt, er garantert verdiøkning i og samtidig lettomsettelig for realisering av verdien.

 

Sikrere og bedre investering finnes ikke, over litt tid. – !

 

 

PS… La meg legge til at jeg er stor motstander av lån i bank og øvrige institusjoner såfremst de ikke har 2. prioritet til under 30% av realverdien som pant i eventuell eiendom.

 

Kjøp eiendom,---- uansett størrelse og verdi!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sakset 10. mai når børsen viser kraftig ned:

 

Forvalter Jarl Ulvin i Odin Forvaltning venter seg en kraftig oppgang på Oslo Børs i 2004. I Odins siste markedsrapport peker han på fire grunner til at aksjemarkedene ikke kan falle:

 

1) Makroøkonomiske forhold: "Positive tall fra USA og Japan, ser få presstendenser utenom Kina."

2) Bedriftsspesifikke forhold: "Kuttene begynner å bære frukter - resultatvekst på 25 prosent i snitt i 1. kvartal for bedriftene i USA. Estimatene må stadig oppjusteres."

3) Prising: "Den kraftige oppgangen det siste året har i hovedsak vært en korreksjon tilbake til normalt kursnivå - ingen "pris-/kursfest" som har ledet til overprising."

4) Historikk: "Erfaringer fra det norske aksjemarkedet viser at oppgangen fra (dype) bunner er minst 24 måneder."

Link to comment
Share on other sites

Mye enig med de betraktningene som Macaroni henviser til.

 

Samtidig kan det være greit med et lite tilbakeblikk nedenunder på denne tråden og vi ser grovt sett at det har skjedd det som vi fryktet. Se på utviklingskurvene til USA og ose, så er de nå innenfor historiske "normaler". Desverre ble det til at ose måtte falle mer enn USA, men det var kanskje forventet.

 

Skulle tro at "fallet" er over og reprisningen gjennomført nå. Videre vil det bli litt humpete for de ulike aksjene, som vanlig.

 

Likevel er det verdt å merke seg siste avsnitt i artikkelen hvor Morgan Stanleys globale analytiker snur det hele på hodet og er bekymret for økonmomien innenlands i USA til neste år. - Ikke godt å si hva han ser i fremtiden, men det hadde ikke vært meg i mot om vi kunne ha samme holdning her hjemme og ikke forholde oss så meget til kursvingningen over there. Dog vi har jo mange akjser som er direkte knyttet til amerikansk økonomi, men vi har også mange som ikke er, og de lider under "samkjøringen".

 

Tro om Norge som fullt medlem av EU ville endre noe her?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Om OSEBX er over dagens nivå (197) har du rett, er den mellom 185-197 har ingen rett og under 185 gir meg seieren.

 

OK?  8)

(det er konkurranseinstinktet mitt som snakker)

 

Sharky, det er snart 1 juni og OSEBX sluttet i dag på 189. Det betyr altså at ingen av oss hadde rett når vi diskuterte videre utvikling i februar.

 

Selv har jeg blitt langt mer skeptisk på totalmarkedet siden februar. Oljeprisen er ett stort problem for store deler av verdensøkonomien, og det ligger vel ann til en nedgang i oljeprisen som tar med seg OSE noe nedover.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...