Jump to content

Ny nedtur på børsen(e)


Recommended Posts

Det er flere og flere av såkalte "experter" som også ser endel faremomenter.

Disse momentene har litt forskjellige vinklinger. Her en som trekker fram innenlands lånekonsum til bl. boliger osv.

 

Når det gjelder børsen her hjemme tror jeg det siste av "boblerykkninger" er unnagjort ? Men skulle ikke forundre meg om endel enkeltaksjer kan få sine rykk i positiv retning , men nå er det svært få igjen av de mulige.

 

:Sjeføkonom frykter smell

 

Sjeføkonom kommer med dystre spådommer om fremtiden.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (23.2.04 06:22)

 

 

 

Ifølge Finansavisen frykter sjeføkonom Jan Andreassen i Terra Fonds at vi kan gå på en hollandsk smell.

– Vi er dømt til et nederlandsk/sørkoreansk balanseproblem. Norske husholdninger øker ikke bare gjelden; det er også rentefølsomme ting som hus og hytter som kjøpes, sier Andreassen.

 

Nederland var i 1990-årene preget av lave renter, fallende sparerater og stigende boligpriser. Den lånefinansierte konsumboomen ebbet ut i 2000, da boligprisene også begynte å falle. Fallende boligpriser gir bekymrede forbrukere, og i 2003 falt forbruket.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Det har slett ikke vært nok 'krakk' i boligprisene i Nederland, selv om det ikke er en eksplosiv vekst som det var tendenser til rundt år 2000 er det fremdeles positiv utvikling på boligprisene i Nederland.

 

Problemet der er plassen, det begynner rett å slett å bli fullt ;)

 

Dessuten kan det ikke sammenlignes med Norge, boligprisene f.eks. i Amsterdam er helt sinnsyke i forhold til Oslo, en nyetabler familie jeg kjenner til måtte gi neste 600.000 Euro for en ganske ordinær enebolig, og det var ikke i Amsterdam.

 

Myndighetene har gjort diverse tiltak i Amsterdam for å prøve å stagnere prisveksten på bolig, for eksempel må man nå ha hatt fast adresse i Amsterdam i 4 år før man får lov å kjøpe bolig.

 

I all vennskaplighet KåreSigurd, jeg mener du er like på jordet når du spår krakk i boligmarkedet, som på børsen(e) :)

 

Men hvis du alltid er negativ skal du se at du får rett en gang...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

200 snuses på!

 

Om dette nivået blir brutt skikkelig og himmelferden fortsetter ser jeg ikke bort i fra at 225 raskt kan nås.

 

Men jeg står fortsatt på at markedet i dag er som markedet for et år siden med motsatt fortegn.

 

Jeg holder en knapp på at vi nå er vitner til toppen. Jeg tror mange investorer vil tenke seg om en gang ekstra og konkludere med at forventingene begynner å bli vel høye for økonomien fremover!

 

Vel, tiden vil vise!

Link to comment
Share on other sites

Det er fortsatt mange selskap som har mere å gå på i kursutviklingen.

 

Å sammenligne med tiden for ett år siden rimer ikke, heller ikke to år siden. I dag er verdiene plassert om, i, og på andre selskap enn den gang. Dermed vil vi kunne se nye høyder.

Link to comment
Share on other sites

Sammenligningen med et år siden beror på

 

  • Hvermansens oppfatning av aksjer ('alle' er optimister, kontra 'alle' var pessimister')

 

Teknisk analyse (hausseindeks, RSI etc)

 

Sunn fornuft (når den lokale slaktern er blitt aksjemillionær er toppen nær)

 

Om man kun analyserer selskaper og verdenøkonomien tror jeg bunner og topper kommer som julekvelden på kjerringa fordi disse andre ikke-økonoiske tingene betyr vel så mye.

Link to comment
Share on other sites

Det er en kjent sak at mange av de største selskapene på Oslo Børs har sine inntekter i US dollar. Dette gjelder i første rekke oljerelaterte aksjer, med Statoil og Hydro i spissen, samt Norske Skog. Et hyppig brukt hausse-argument er derfor at USD/NOK har styrket seg. I diskusjonen om retningen for Oslo Børs, er det således av interesse å regne om OSEBX til en USD-nominell indeks.

 

Høyeste sluttkurs i OSEBX' historie er 225.04 den 14. september 2000. Da var USD/NOK 9.2494. Dette gir en omregnet "OSEBX-USD" på 24.330. I dag sluttet OSEBX på 200.60 og USD/NOK på 6.9839. Dette tilsvarer OSEBX-USD på 28.723. Hvis man verdsetter Oslo Børs i US dollar, er den altså 18% HØYERE i dag enn under den verste bobleperioden. Nå er det ikke alle selskaper som har sine inntekter i USD, men dette sier uansett noe om hvor attraktivt/dyrt Oslo Børs er for amerikanske investorer.

 

Jeg vet dessverre ikke hvordan man eventuelt kan lime inn en Excel-graf her, så jeg vil anbefale alle å lage sin egen eller søke på nettet. Etter min mening illustrerer den på en glimrende måte at Oslo Børs aldri har vært i nærheten av dagens prising. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Artig vri og prise om OSEBX fra NOK til dollar, og fra ett internasjonalt standpunkt har du ett poeng, men bare hvis man ser på dollar, med Euro får du en motsatt effekt. Nå er det vel ikke så mange selskaper som har inntekter i Euro ennå, men for en investor som opererer i Euro har OSEBX altså blitt billigere enn forrige topp.

 

Men bildet du tegner er svart/hvit, for selskapene i hvert fall. Du nevner selskaper som NHY og STL som selger råvarer i dollar. Det er to ting som har skjedd, NOK har svekket seg, og det har dollar også. Når dollar svekkes, stiger også råvareprisen målt i dollar. Så hvis dollar plutselig ble voldsomt svekket i forhold til resten av verdens valutaer så ville oljeprisen hoppet opp i pris. Etter min mening justerer dette for ganske mye av dollarfallet for selskaper som har inntekter i dollar.

 

I tillegg har man muligheter for å sikre seg mot valutasvingninger. AKVR for eksempel har mesteparten av inntektene sine i dollar, og har derfor også en stor del av gjelden sin notert i dollar. Det går også an å sikre ved hjelp av terminkontraktor osv. antar jeg.

 

Som sagt er det en artig og relevant måte å prise OSEBX på, men det skremmer ikke meg. Hvis du regner ut hva avkastningskravet har gjort med OSEBX for norske investorer får du en veldig hyggelig situasjon nå. Vet ikke helt hva renta var 14 september 2000, men jeg tipper 6%? I så fall har avkastningskravet nå falt med 200%.

 

Dette er elementer jeg tror kommer til å føre OSE til ny ATH i 2004:

-Økt lividitet, børsen flommer over av nye kontanter som skal plasseres i verdipapirer. Med rente ned mot 1% fins det ikke alternativer.

-Bedre resultater. Det er resultatforbedring over hele linja.

-De fleste forvaltere (Odin, Skagen, DNB) forventer ny ATH i 2004. Og det er disse som råder kundene. Warren og de andre dommedagsprofetene har mistet sin kraft etter at de har spådd nedtur siden OSEBX var på 110.

 

Slik ser jeg det i hvert fall akkurat nå i kveld, men det er mulig alt er snudd på hodet i morgen :)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Du har mye rett her Engabhoy. .. En fin anskuelse av et problemet til utenlandske investorer som lukter på vår børs.

 

For kortsiktighet over noen timer/dager er det fortsatt gode muligheter for disse å være med på børsen hos oss. Langsiktighet for en USA investor vil derimot medføre risikoen for sterkere krone med det resultat at selv en pen stigning på aksjekurs blir til tap gjennom ny krone/dollar verdi.

 

Men vi er begunstiget med den lave dollarkursen ved kjøp av akser på markedet i USA, og ved langsiktighet i investeringen der kan vi få med oss dobbelt opp med både kursstigning og sterkere dollar (svakere krone).

 

Slik kan vi som investorer tjene på det.

 

Men tilbake til din utregning, som jeg ikke bestrider dirkekte, å regne om OSE etter dollarkursen er nok ikke korrekt for den totale verdifastsettelsen av børsen til al time high. Børsen og dens indeks er satt etter og for norske kroner. Bruker vi en annen valuta blir resultatet gjerne det motsatte, Euro har vel gått motsatt siden 2000.

Link to comment
Share on other sites

Må sakse denne inn i diskusjonen:

 

Hovedindeksen på Oslo Børs passerte mandag 200 poeng og verdien av de rundt 180 selskapene som noteres passerte samtidig 900 milliarder kroner.

 

Dermed er aksjene på Oslo Børs verdt nesten nøyaktig det samme som plasseringene Statens Petroleumsfond har foretatt på utenlandske børser. Det er ventet at de tall fondet snart legger fram for 2003, vil vise at oljeformuen som er spredt rundt om i fire verdensdeler, har en verdi like under 900 milliarder kroner.

 

Aksjeverdiene på Oslo Børs er på alle måter konsentrert. De store selskapene dominerer, staten er den største eieren og utlendingene eier minst like mye som nordmenn.

Link to comment
Share on other sites

Er dette starten på den store nedturen?

 

Vel, det kan se slik ut. OSEBX står akkurat nå i 198,40, et fall på 1,10% siden igår. Tror det er mange som tar gevinst nå. Liker ikke at AKVR faller. Har du solgt din post i AKVR Pirelli? Tror nok jeg beholder den. Ser det er mange meglerhus som anbefaler den. (Noen vi her på forumet har gjort siden oppstart av forumet! :D )

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med min lille post i AKVR, men den skal bli stor i løpet av uken. Som sagt håper jeg AKVR faller ned mot 135,- før fredag, og håper utviklingen deretter blir slik jeg har skissert i AKVR tråden.

 

Jeg tror dagens fall er starten på en korreksjon, men at børsen skal opp 10-12% til i løpet av 2004. Akkurat i dag vil jeg ikke kjøpe noe som helst da korreksjonen fort kan føre OSEBX ned mot 190 nivået.

 

Hva tror dere andre?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Tror nok også at det kommer er korreksjon nå, vi har vel alle annonsert den de siste ukene.

 

Likevel har jeg vanskelig for å tro at det blir noen stor "nedtur". USA er tilbake like før den siste oppturen og lavere enn det skal nok ikke vi heller. Og med det kan det i kveld bli en opptur over there og så er vi på rett vei i morgen igjen.

 

Har lett etter gode kjøpskandidater i formiddag og ser at mange småselskap allerede er korrigert ned. Og for de som i forrige uke hadde en kraftig stigning vil vel bli de neste som skal duppe litt ut uken.

 

Forøvrig ser jeg gjerne at AKVR forblir over 144-tallet fremover. Blir knallsur hver gang den faller av,...men faller den under 140 igjen så skulle det være gode muligheter i derivatmarkedet. I alle fall om den skulle legge seg rundt 140 i et par uker fremover. Da vil jeg kjøpe opsjoner her.

Link to comment
Share on other sites

Dagens fall kan være en fin kjøpsmulighet da en del aksjer har falt uforholdsmessig mye.

 

Både DJI og OSEBX er godt innenfor den stigende trenden. Men om fallet fortsetter, eller børsene går sidelengs ut mars, og den stigende trenden blir brutt kaster jeg definitivt inn årene.

(Jeg vil anbefale å ha alle sanser på full beredskap nå. Om surfingen på medgangsbølgen nærmer seg slutten, kom dere i land før dere blir spist levende)

Link to comment
Share on other sites

Jeg konstaterer at Nasdaq er godt under 2000. Tror sluttauksjonen i dag kan by på store utslag, men det er mange som har benyttet dagen for å kjøpe på billigsalg. Så får vi se om det blir ennå billigere i morgen :twisted:

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Nasdaq har vært en tur i positivt terreng nå i ettermiddag, men det er tydelig nervøs stemning over there... Sitter litt å håper på at korreksjonen skal fortsette med en hvis styrke i morgen slik at aksjene kan bli ennå litt billigere, tror den videre oppgangen trenger det for å få mer troverdighet.

 

Warren og Haga er ute i media i dag for å kaste bensin på bålet... Men jeg tror vi snart er tilbake over 200, andre meninger?

 

thewave.gif

Kjører en bølge for Nasdaq...

Link to comment
Share on other sites

OSE fortsetter oppgangen og OSEBX sluttet fredag på 202,07. US har gått sidelengs noen dager, marginalt opp og ned på de store indeksene. Oppgangen på OSEBX skyldes i stor grad NHY som er på vei mot 550,- og noteres nå 505,50-

 

Jeg skal være enig i at det er en del merkelige ting som skjer på børsen om dagen, spesiellt JIN's kursutvikling har vært helt vanvittig... Men er det egentlig noe mer vanvittig å prise JIN til 1,8 mrd. i forhold til for ca. 1 år siden da market cap var 100 mill. For meg står det helt klart at prisen for 1 år siden vat usnannsynlig lav. Det rare er jo at aksjen går 100% i løpet av noen dager. En spekulants våte drøm ;) Jeg tror det første halvåret kommer til å gi flere slike eksempeler, og AKVR er ett av selskapene jeg regner med skal reprises kraftig. Risikokapitalen i markedet vil bare øke etterhvert som spekulanter kan realisere vanvittige gevinster.

 

USD/NOK har hele uken ligget rundt 7 blank, og etterhvert som amerikansk økonomi 'friskmeldes' tror jeg på en ytterligere styrkelse av dollar mot NOK (dette utsagnet vil nok terge ;)).

 

Jeg konstaterer att både Kåre Sigurd og Børshaien venter på den utløsende faktor som skal få børsene over i bear. Jeg tror fremdeles dere skal vente lenge for å få rett. I mellomtiden håper jeg dere ikke står å ser på at alle de andre har en børsfest som bare kommer hvert 4-5 år...

 

Er dere fremdeles pessimister?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Selv om aksjemarkedet etter min mening er fullt priset har det vært dumt å sitte på sidelinjen.

Noen lukrative trades har jeg riktignok hatt de siste ukene, men det ville vært bedre bare å sitte fullt investert.

 

Lærepengen min må være at en aksjeinvestor aldri skal gå mot strømmen.

 

Gamle damer fortsetter å flytte sparepengene over i fond og kjempeutbytter fra Orkla og Frontline vil bidra til en del oppgang. Så oppgangen kommer nok til å vare på ubestemt tid.

 

Men jeg sitter med fingern på knappen og nøler ikke et sekund med å selge meg ut om noe DJI eller OSEBX bryter den stigende trenden.

 

Konklusjon: Jeg vekter meg opp, men bare i likvide lav-spread selskaper der jeg kan komme raskt ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lukker ikke øynene, og holder alle muligheter åpne for fall. Min SL strategi forhindrer at jeg evt. skulle bli tatt på sengen hvis en korreksjon skulle vise seg å utvikle seg til krakk...

 

Her er ett innlegg Tekniker'n har forfattet i dag, klippet fra HO:

 

"”Alle” venter nå på at børsen skal i korreksjon. De vil bli skuffet. Selvsagt skal man ikke utelukke noen svake dager i ny og ne, men bull-markedet vil fortsette i lang tid enda. Og korreksjoner i størrelse 8-10% er avlyst.

 

 

HVORFOR ?

 

Vi er nå i en situasjon, som knapt noen av dagens investorer har opplevd tidligere. Ingen av dagens analytikere har erfaring med et rentenivå, som ligger på nivåer vi ikke har sett siden tiden rundt 2.verdenskrig. Lærdommen fra tiden for forrige boble er ubrukelig, da rentenivået i USA var på 6% da boblen sprakk (Feds Fund Rate). I dag er renten 1%.

 

Det er intet bemerkelsesverdig ved dagens nivåer på børsen: Hovedindeksen ligger like over 200 og Dow Jones trør vannet rundt 10.600. I et historisk perspektiv er det ingen grunn til å bli nervøs over disse nivåene.

 

Det som er spesielt, er den sterke oppgangen fra mars i fjor. Den har vært formidabel, men den kom fra et lavt nivå med ekstremt lave renter som bakteppe.

 

 

 

 

VEIEN VIDERE

 

Selvsagt er børsen sårbar for et tilbaketog på noen få prosenter. Men disse tilbaketogene vil være av svært så midlertidig karakter. Å forsøke å trade disse, vil sannsynligvis medføre at man løper etter markedet, istedenfor å ”go with the flow”. For børsen skal opp, betydelig opp i 2004/2005.

 

Årsaken til dette ligger fortsatt i rentenivået. Vi kan få en renteøkning senere i år i USA. Men selv om dette skulle skje, ligger rentene på så lave nivåer, at vi må flere tiår tilbake. Mange analytikere vil dra seg i håret, siden de ikke får gammel lærdom til å stemme. For vi skal inn i en periode, hvor børsen skal stige betydelig over det som vil være fornuftig, eksempelvis utfra en P/E – vurdering.

 

Renteøkninger er det mange som frykter. Men er denne frykten reell? Nei, for vi har tidligere sett at et bull-markedet som er i godt sig, ikke lar seg stoppe av moderate rente-hevelser. Det blir ofte mye prat FØR rentehevningen er et faktum, men lite skjer normalt ETTER de er gjennomført.

 

Se på forrige boble. Rentene steg jevnt og trutt, men det samme gjorde Nasdaq. Først ved renter på 6% begynte nedturen. Du kan forvente at det samme skjer igjen. Og det er en liten evighet til vi ser renter i USA på 6% (Feds Funds Rate).

 

Så sitt rolig og ta det pent om vi skulle se noen svake dager. Verken analytikere, meglere eller avisjournalister har levd så lenge, at de har sett med egne øyne hva et langvarigt og historisk lavt rentenivå kan gjøre med børsen. Det vil de snart finne ut. For vi skal langt opp!

 

 

Lykke til !"

Link to comment
Share on other sites

I det siste har jeg gått litt over til bull igjen. Stram SL-strategi her også.

 

Min filosofi er at økonomien er svært sårbar for 'sirkler', dårlige, såvel som de gode som råder for tiden.

 

Grådighet kontra frykt gearer Børsen en hel del over hva selskapene den skal prise svinger i faktisk verdi.

 

En viktig faktor siste år:

Fallende renter øker grådigheten:

folk setter penger i aksjer -> aksjer stiger -> grådigheten øker ->

folk setter mer penger i aksjer -> aksjer stiger -> grådigheten øker -> etc..

 

Det er i hvert fall slik jeg tenker. Kombinasjonen gode sirkler og redusert frykt har gitt oss den raskeste oppgangen på svært lenge.

 

At de utløsende årsakene til at disse gode sirklene skal brytes ser jeg rett og slett ikke som så alt for sannsynlig med det første. Nå tror jeg ratt at oppgangen varer til USA presidentvalg i høst.

 

Bush vil sikkert gjøre alt for fortsatt optimisme, både ved taler og (kunstig?) stimuli av økonomien. Om en demokrat velges sier historien at børsen går dårligere, noe som kan være fatalt om dårlige sirkler avløser de gode. Velges Bush så må vel han også slakke litt ned på stimuliene før underskuddene tar helt overhånd.

 

Altså om jeg skal gjøre en kvalifisert gjetning per dags dato vil jeg anslå denne børsoppgangen for å ha et halvt år igjen.

 

Men som alle andre, jeg ingen ting vet, og tight SL følges.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi snart helt enige Sharky! ;)

 

My friend, the trend... osv.

 

Jeg har lyst til å rename denne topicen, men lar det være av respekt for topic starter KåreSigurd, som nok dukker opp igjen ved neste korreksjon med nye lysglimt.

 

Dollar har en meget positiv utvikling i kveld, og det lover godt for at morgendagen bringer OSE ytterligere opp.

 

intraday.php?paper=USDNOK.FXSX&cache=get

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Tatt i betraktning alle makro- og micro analyser av dollar/arbedisledighet/presidentvalgår/oljepris og tornadovarsler i Oklahoma så er det en historisk likhet i kursutviklingen i mellom USA børs og Oslo børs.

 

Her er sammenligningen mellom disse for siste halvår.

 

z?s=^oseax&c=^IXIC,^DJI&a=v&p=s&t=6m&l=on&z=m&q=l&i=no

 

Hva forventer vi oss videre? Historisk henger disse kurvene noenlunde sammen i stigningsforholdene. Og får å få det til videre må enten Oslo kraftig ned eller USA kraftig opp. Eller de møtes på middelveien.

 

Tar vi utgangspunkt i middelveien må nødvendigvis ose avta enten stigningstakten og vente på USA, eller den må ned.

 

Spørsmålet omkring en korreksjon er vel nå snarere en liten smell om ikke et aldri så lite krakk dersom ikke USA snur opp fort og sikkert fremfor stagnasjonen og nedjusteringen vi har hatt siden januar.

 

Sammenligningen gjennom de to siste år viser enda tydligere at vi er i en turbulent periode.

z?s=^oseax&c=^IXIC,^DJI&a=v&p=s&t=2y&l=on&z=m&q=l&i=no

Faller USA videre, selv sakte avtakende, blir spranget ned for ose rene unnarennet. Den avtagende "vekst" i børskursene i USA mener jeg er bekymringsfull for den videre positive trenden på Oslo børs.

 

Merk at sammenligningsgrunnlaget er prosentvis forholdsmessig slik at en hvilken som helst "startdato" vil ha 0 for alle tre som utgangspunkt i skjemaene.

 

Tar vi da de siste 3 månedene for å se utviklingen på kort sikt ser bildet slik ut:

z?s=^oseax&c=^IXIC,^DJI&a=v&p=s&t=3m&l=on&z=m&q=l&i=no

Tror jeg tar meg en børspause....i alle fall for å se utviklingen videre en tid.

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig, du har så evig rett. Selv om jeg aldri har hatt særlig sansen for at aksjene på Oslo Børs skal handles med rabatt i forhold til USA, tviler jeg på at den siste tidens tendens reflekterer en gjennomtenkt reprising av norske aksjer. Jeg mener det er et utslag av midlertidig mangel på risikoaversjon. Det virker som de fleste analytikere innser at børslokomotivene begynner å bli stivt priset. De samme analytikerne fortsetter imidlertid å spå videre børsoppgang med begrunnelse i lave renter (den såkalte likviditetseffekten). Med andre ord er aksjene relativt dyre, men i mangel på andre alternativer, anbefales det å sitte tungt vektet.

 

Men hva skjer når Gjedrem (eller Greenspan) endrer til positiv bias for første gang, og markedet innser at rentebunnen er nådd? :eek:

Link to comment
Share on other sites

USA ned igår. Europa åpner med nedgang i morgentimene. Er det et trendskifte på gang?

 

Vi kan vel ikke legge hele skylden på NHY og misnøye med prisingen av YAR.

 

Innrømmer at jeg er litt pessi. før åpning OSE.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi i gang med tredje dag på rad hvor mesteparten lyser rødt.

 

Heldigvis går det sakte og kontrollert tilbake slik at de fleste kommer seg igjennom med SL på sine aksjer. Noen har vel også fått en liten "kortsiktig" overført til den langsiktige porteføljen.

 

Det er vel ingen tvil nå at Oslo børs korrigerer, og den øvrige verden med. Oslo har steget prosentvis kraftigere enn Europa og USA de siste 6 månedene slik at vi kan få en lengere tid med avtakende marked til vi er noenlunde i takt med hverandre.

 

Det jeg liker minst de siste to dagene er at flere fond nå "dumper" ut sine langsiktige akjser som de har drevet frem det siste året. Nå tar de gevinsten og ser seg om etter mer stabile verdipapirer. - Vi er inne i en av de sirklene i markedet som "Børshaien" har betraktninger om i en annen tråd. - Samtidig flyter det fortsatt friske milliarder fra sparekontoene til Ola og Kari inn i fondene. - Disse to har jo til vane å kjøpe seg inn på topp for så å selge på bunn.

 

Jeg tror tiden er inne for realisering av gevinster, (bruke noe av den på noe moro)og avvente markedet litt utover dagene/ukene som kommer. Gode kjøp ligger like om hjørnet, det gjelder bare å plukke dem opp. Solide selkskap med substans og verdier vil alltid være vinnere etter en liten nedtur, så det er vel her vi må se etter nye case.

 

Fortsetter USA ned i kveld vil det fort kunne bli en større reaksjon her hjemme i morgen, og vi nærmer oss ukeslutt. Da er lett å bli brennende inne med kortsiktige trader for en lengere periode.

 

De av oss som har hengt med på et par opp og nedturer vet hvor irriterende det er.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...