Jump to content

Ny nedtur på børsen(e)


Recommended Posts

Nå har jammen meg NASDAQ falt fra 2040 forrige uken til 1970- tallet i skrivende stund. Dette i forkant av Q2, som mange tror skla være kjeempebra. Enkelt selskaper drar skikkelig ned idag, så får vi håpe dette er forbigående, for ejg synes vi har slitt låvlig lenge med 2000 for NASDAQs del nå. OSE derimot har holdt seg bra takket være bl.a. oljen og at jeg holdt TAD oppe idag :wink:

 

Hvor tror dere andre vi skla fremover. jeg har tro på videre opp, men kan høres litt vel banalt/optimistisk ut..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Ivers, du skriver som du kjører bil (ref. avatar) :)

 

Det skal liksom så lite til for at investors selger ned indeksene 'over there' nå for tiden. Mye korte penger i omløp og vi får store svingninger begge veier. Det er to fokus som gir negativ stemning i USA nå i kveld, at Lehman Brothers nedgraderer techstocks får mye oppmerksomhet og er nok skyld i Nasdaq sitt knefall.

 

Utover det har terrorister i Irak klart å ødlegge en (av to) hovedrørledning og oljeprisen er opp over en dollar til det høyeste på over en måned.

 

Artikkel på Bloomberg angående oljeprisen

 

OSE bør ikke nødvendigvis følge med ned i morgen, oljerelaterte papirer bør løfte OSE en del. Og så har vi jo Tomra da ;)

Link to comment
Share on other sites

Synes paralellsammenlingningen Laphroaig kjørte av indekser tirsdag 09. mars 2004 02:37 lengre nede på tråden er interessant. Det ligger et gap fortsatt. Som er stort!

 

Tomra dro OSE under 200. Etter stigningen fra bunnen like under 24, dro Tomra (sammen med andre selvsagt) OSE over 200. Nå sitter folk på nåler og er livredde Tomra igjen skal trekke OSE under 200. :eek: :eek:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

(sitat fra TOM-tråden)

... gode nyheter preller liksom helt av.

 

er enig med deg der corvus... men jeg tenker på markedet generelt. Dette er en av flere grunner til at jeg mener vi går inn i en bear-periode, eller i værste fall videre sidelengs utvikling. :(

Link to comment
Share on other sites

Markedet er pill råttent om dagen. Nå går vi/er i res.sesongen, og tiltross for gode res., f.eks. TAT, så faller kursen...

 

Idag var NASDAQ opp, men sliter med å holde seg over 1880.. Får inderlig håpe at høsten blir bedre enn vi har sett hittil i år.

 

At Greenspan friskmld USAs økonomi stiller jeg meg også noe forundende til.. hmm..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

WASHINGTON (Reuters) - A pickup in global growth has gained steam over the past year but some countries like Japan face a significant threat if oil prices remain elevated, Federal Reserve Chairman Alan Greenspan said.

 

2004-08-24T213840Z_01_GALAXY-DC-MDF67267

 

In written responses to questions submitted to Greenspan on July 20 before the Senate Banking Committee and made public on Tuesday, the Fed chief said recovery "has become both stronger and more sustainable" over the past year.

 

"Growth has strengthened in every major region compared with the sluggish performance during the first half of 2003, and recent indicators suggest that the foreign economies continue to put in a favorable performance," Greenspan said.

 

Europe trails the pack, though it too was growing.

 

"The pace of recovery in the euro area has been sluggish, however, with particularly weak activity in Germany," Greenspan said.

 

The Banking Committee received Greenspan's responses on Aug. 18 and circulated them to members before making them public.

 

In response to a question about soaring house prices, Greenspan conceded that in some areas prices have outstripped growth in incomes and rents. "This observation raises thew possibility that real estate prices, at least in some markets, could be out of alignment with the fundamentals."

 

Concern has been expressed in Congress and elsewhere that home prices in some metropolitan areas have shot up at such a pace that they constitute a "bubble," which could burst to the detriment of owners and the broader economy.

 

Greenspan cautioned that, after a period of very low mortgage rates, it was hard to get a clear measure of home-price rises, but policy-makers were watching the issue.

 

"As is the case with other asset prices, we monitor real estate prices closely in developing our economic outlook," he said.

 

He said Japan, which went through a decade-long period of stagnation before its economy began to grow last year, seemed to "finally be on its way to a self-sustaining recovery" but faced risks.

 

"In particular, the recent run-up in oil prices, if sustained, may exert a significant drag on Japanese economic activity," Greenspan said. Japan is wholly dependent on imported oil, which reached nearly $50 a barrel recently, but closed on Tuesday at just over $45.

 

 

[/img]

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mange som plutselig forsvinner. Hvor ble for eksempel Vibbe av? Var veldig aktiv på forumet før sommeren, men nå er han/hun død. Kanskje aksjene gikk til helvete og Vibbe er konkurs?

 

Noen av oss har likevel trofast hengt med fra starten av.

:D

Link to comment
Share on other sites

De kommer nok tilbake skal dere se. De måtte vel bare ha en aldri så liten pause fra alt som heter børs. Får håpe de har lært av sine feil. Selv om penger, når alt kommer til alt, ikke har så stort å si, finnes det ikke noe som er så lærerikt(og surt) som å tape de.

 

Det beste hadde egentlig vært å gått på en skikkelig smell som det første man gjorde i aksjemarkedet, så hadde man kanskje klart å holde seg unna børsen resten av livet. Vi som har kjent den søte seier over markedet klarer aldri å slutte. Vi er blitt avhengig. Heldigvis har vi det jo litt morsomt også. Regner med at alle her på forumet er interessert i finans, og det finnes ikke noe bedre enn å gjøre noe man liker...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Veldig godt sagt Utzi, selv smaker jeg både på tap og gevinst stadig vekk. Men totalen har vært veldig positiv dersom jeg ser 18 måneder tilbake, jeg har mer enn doblet min portefølje målt i kroneverdi.

 

De fleste som har vært aktive i denne periode har nok gjort det meget bra...

 

pplot.php?index=OSEBX&exchange=OSE&from=

 

Men hva nå? OSEBX sluttet i dag på 251.73, nesten ATH, som sikkert kommer i morgen. Oppgangen er for OSE's del drevet av oljeprisen som gir meget gode resultater for oljerelaterte selskaper. Og det kommer til å fortsette fremover. En annen viktig driver for OSE er den lave renten, det er liten vits i å la pengene stå i banken...

 

Mange er i disse dager ute å spår dårligere tider på OSE, argumentet er ofte at det står dårlig til med USA og at amerikanske verdipapirer skal ned. Kan vi fortsette å sende opp aksjekurser her på oljebjerget dersom det krakker på børsene rundt oss? Antaglig ikke...

 

Jeg klarer uansett ikke å se den helt store nedsiden på OSE, de fleste store selskapene som veier tyngst på OSEBX kommer med sterke resultater i årene fremover - spørsmålet er om de sterke resultatene allerede er priset inn.

 

Uansett, denne tråden har en fin historikk, kanskje spesiellt for oss som var med på diskusjonene i februar 2004 - og fikk rett ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...