Jump to content

Startkapital


Rapido

Recommended Posts

Er 2500 kr en ok sum å starte med? Er det mulig å få noen gevinst med en så liten sum?

 

2500kr er nok litt for lite. Siden det er børsposter på kjøp og salg så må du nok opp i 10.000-20.000kr for å få hele børsposter, men det finnes selvfølgelig unntak. Det er selvfølgelig mulig å få gevinst, men den vil mest sansynlig være liten. Husk det kommer kurtasje i tillegg. Denne ligger på 100kr per handel. (Noen meglerer har tilbud til nye kunder)

Men på en så liten sum som 2.500kr så vil en kurtasje på 200kr (kjøp og salg) utgjøre hele 8%. Det vil si at aksjen må gå opp mer enn 8% før du begynner og tjene på den.

 

Men hvis du i et best-case tilfelde treffer blink og får 50% avkasting på en aksje så utgjør dette bare 1.250kr i gevinst, minus kurtasje sitter du bare igjen med 1.050kr. Greit, i %`er så er det kjempebra, men i penger så er det nok mindre bra, og det skjer nok ikke så alt for ofte at man treffer aksjer som går opp 50%.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror 2500,- er litt i underkant. Tror man minst bør begynne med nok til en børspost, som normalt sett skal være rundt 10000,-

 

Et annet problem med for liten sum er at kostnadene blir vesentlige i forhold til innsatsen, og spiser opp fortjenesten. Nå er det jo selvfølgelig mulig å handle til 7,- pr. handel hos nettmeglere.

 

Selv begynte jeg nok med litt vel store summer, hvertfall var det mye penger for meg... Og tapene ble deretter. Jeg begynte å 'trade' i 1998, og brukte de første årene til å slikke tapene. Jeg lærte mye men det ble ganske dyr praksis. Mange mener at man må tape først for å kunne gjøre suksess i aksjemarkedet. Det er fort gjort å bli opphengt i egen fortreffelighet, og da kan det fort gå feil vei.

 

Det er sikkert veldig fornuftig å starte med små beløp, men som sagt bør du kunne handle børsposter. For å finne ut hvor store børspostene er for de forkjellige selskapene kan du benytte f.eks. netfonds sine sider, klikk på denne linken og velg 'Om AKVR'. Da ser du at AKVR har 'Lot size' på 100. Det vil si at en børspost er 100 aksjer.

 

Håper du ble noe klokere, og lykke til!

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg så ikke din før jeg postet min Ståle :) Men vi er jo enige, så da er det jo greit ;)

 

Pirelli

 

Alltid greit å få flere enn en mening, selv om de er like.

 

Forresten, velkommen til forumet Rapido! Håper du trives, og at du finner forumet innformativt. Lykke til med innvesteringene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker innstillingen til Rapido.

 

Likevel, ca 10 000.- er vel noenlunde det laveste man må ha for å komme i gang. Dog skulle det være gode muligheter med litt flaks og dyktighet å gjøre en pen liten fortjeneste videre freomover. Fortsatt finnes gode kandidater fordobling.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale at du heller jobber opp en startkapital og begynner når du blir 18.

 

-Ja, jeg veit du heller vil begynne nå. Jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden. Selv gjorde jeg en kombinasjon av vanlig jobbing og forsøk på å tjene penger på internett (email, mobil, websider, pyramider - alt var en fiasko).

 

I ettertid har dette vist seg en god kombinasjon.

 

 

Når du blir 16 er det en magisk grense for å få jobb. Søk over alt og prøv å få jobb i hver ferie, også i helger om det ikke går ut over skolen. Fra du er 16 til 18 kan målet ditt være å ha en startkapital på 100.000. Å klare dette er god trening for viljestyrken.

Vil du kjøpe cola og baguette i kantinen eller spare 30 kroner? Hjelp deg selv til å motstå fristelser ved tenke som at 30 kroner over 200 skoledager gir en utgift på 6.000 kroner i året.

Vanskeligere blir det etter hvert. 30.000 kroner i banken eller Samsung 40" LCD TV? Når du fyller 18 blir 'eksamen': Bil eller 100.000 i aksjer?

 

 

Den andre uvurderlige lærdommen min er fra alle lovnadene om enkle penger på internett. Lurer på hvor mange hundre timer jeg har brukt på slikt. Fortjeneste = null - i kroner og øre. Verdien av lærdommen er uvurderlig. Det finnes ingen gratis lunch. Dette er viktig å ha i bakhodet når du handler aksjer. Om Grand Tante Olga tjente 50% siste halvår på aksjer vil hun mest sannsynlig tape tilsvarende en gang i framtiden.

En annen erfaring var da jeg hadde en webside. En periode tjente jeg helt greit på reklame på en webside. Da én sponsor skiftet markedsføringsteknikk tapte jeg 90% av inntekten. Derfor satser jeg aldri alt på én aksje, for jeg så hva som skjedde da jeg var avhengig av en sponsor.

Altså mye lærdom man må kjenne på kroppen for å lære. I aksjemarkedet ville jeg tapt penger, men jeg tapte heldigvis bare tid.

 

 

Altså; om du virkelig vil bli investor, like mye som Solskjær ville bli fotballproff, anbefaler jeg deg å bruke de neste årene på å få kunnskap og tjene opp startkapital. Om du ønsker å trade i tiden fremover kan du jo alltids gjøre det uten penger, men skrive på papir når du ville kjøpe eller selge.

Og så kan du jo alltids prøve deg på aksjeforumets aksjekonkurranse.

 

Uansett om du følger rådene eller ikke;

Lykke til videre!

Aksjer er spennende :D

Link to comment
Share on other sites

Har selv begynt med 30000 som jeg har greid og gjort om til 58000...er ganske fornøyd med det...jeg begynnte for 2 måneder siden.

 

 

Kjøper aksjer av bare og se på teknisk analyse,det har gått greit hitil....jeg hadde satt pris på noen tips og triks ifra dere som har mere erfaring med askjer.

 

 

Takker

BN

Link to comment
Share on other sites

Kjøper aksjer av bare og se på teknisk analyse,det har gått greit hitil....jeg hadde satt pris på noen tips og triks ifra dere som har mere erfaring med askjer.

 

Gratulerer med flott investering hittil. Hvilke aksjer er det du har vært innom?

Det er bare å følge med, kommer tips her stadig vekk! :wink:

 

(Mye enklere å vite hvilke innlegg som er nye siden sist du var her hvis du registrerer deg... :wink: )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisann. Jeg har vært passiv bruker her på forumet en stund, da jeg synes aksjer og økonomi generelt er spennende. Er 19 år og har bare hatt sommerjobber o.l., så det er minimlat med startkapital. Har dog rundt 80000 stående i fond, som jeg har tjent ca 20% på siden nyttår. 80000 er igrunn nok å begynne å trade med, men da jeg er ganske fersk så lar jeg heller fondsforvaltere styre pengene, mens jeg "lekeinvesterer" og fører statistikk i excel.

 

Synes det skrives mye bra og godt stoff her, og det er spennende å følge med. Har dog ganske lite å bidra med, så det kommer nok ikke så mange innspill fra meg med det første. Men jeg ville egentlig bare gratuelere med et flott forum, og håper dere lykkes på børsen alle mann! - FiskePinna

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...