Jump to content

Salg av ting på ebay/qxl osv, skatt?


grkn

Recommended Posts

Hei, jeg har solgt en hel del ting på ebay/qxl, og fått betaling direkte til bankkonto.

Må jeg skatte for dette, og når blir event. staten oppmerksom på at det er noe muffens på ferde?

 

Mvh grkn

Link to comment
Share on other sites

Hvis hensikten er å tjene penger og omsetningen overstiger et viss nivå, skal du skatte. Da vil du også kunne trekke fra kostnader før skatten beregnes. Så lenge du benytter allerede beskattede midler til å kjøpe inn det du selger, og det er en forbigående aktivitet, tror jeg ikke noen bryr seg. Men ved uvanlig store bevegelser ut og inn av din konto, kan banken bli pliktig til å varsle myndighetene. Du kan bli spurt om hva som foregår (lite sannsynlig), da er det bare å si hva det er. Pass da på å fremstille det som en forbigående aktivitet for å bli kvitt ting du ikke trenger, altså ikke for å tjene penger (hobbysalg).

 

Hvis du har betydelige inntekter, bør du registrere deg som firma og føre regnskap. Det er utrolig hva du kan utgiftsføre av ting du nå må betale med beskattede midler. Og du får det momsfritt (inngående mva refunderes). Du kan drive et personlig firma med tap i mange år, så lenge du "har til hensikt" å tjene på det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...