Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

Hadde tenkt å holde igjen med videre tomrakjøp til kursen nærmet seg bunnen av gap-down etter q2, men etter siste dagers signaler i det tekniske bildet, klarte jeg ikke dy meg. Fylte opp med resten til 42,80.

 

Nå er det full tank - igjen. . . :laugh:

 

Ut fra dagens USA tall , ser det ut til at det kanskje ikke var så dumt . . .

 

Dette var postet av TorValdsen i http://www.aksjeforumet.no/forum/index.php?showtopic=2489.

 

Ser for meg at dette spørsmålet passer bedre her. For det jeg lurer på er hvorfor du sier at oppgang i USA vil være positivt for Tomra-askje. Kommer dette av at oppgang i USA vil gi en generell oppgang her hjemme og dermed dra med seg TOM opp, eller er det mer direkte faktorer som vil påvirke TOM-kursen?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply
Dette var postet av TorValdsen i http://www.aksjeforumet.no/forum/index.php?showtopic=2489.

 

Ser for meg at dette spørsmålet passer bedre her. For det jeg lurer på er hvorfor du sier at oppgang i USA vil være positivt for Tomra-askje. Kommer dette av at oppgang i USA vil gi en generell oppgang her hjemme og dermed dra med seg TOM opp, eller er det mer direkte faktorer som vil påvirke TOM-kursen?

 

Morsomt at du rydder posteringene mine. :biggrin:

Godt det er noen med ordenssans her . . .

Forøvrig er det et legitimt spørsmål du stiller, og svar følger her.

 

 

Tomra følger stort sett Oslo børs "slavisk", (unntak ved nyheter innen bransje eller firma)

Oslo børs følger generelt sett USA, oljepris og/eller kronekurs kan gi variasjoner.

 

Konklusjonen min er følger (ovennevnte tatt i betraktning):

Markedspsykologien har vært negativ den siste tiden, dette ser ut til å endre seg nå.

Usa har med tallene i går - for en periode - friskmeldt seg selv . . .

Tomra har fått uventet stor reaksjon ned, etter Q2 fremlegg.

At flere den siste tiden har sett dette, gjenspeiler seg i ettertid i det tekniske bildet.

Dette gir de som handler med utgangspunkt i teknisk analyse ytterligere vann på mølla.

 

Når en har gjort seg kjent med Tomra som aksje, lar det seg gjøre å tjene en god del penger på den, uavhengig av hvordan kursen går. Det hele handler om å være fleksibel i markedet.

 

Flere enn meg her på forumet handler - og tjener gode penger - i Tomra.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, var vel ikke tanken å rydde etter deg, men å heller skrive et oversiktlig innlegg der det faktisk er mulig å finne ut av hva jeg henviser til  :happy:

 

Slik jeg forstår det på deg så vil TOM på mandag øke nokså bra takket være ny optmisme i markedet og ufortjent 

tor nedgang etter Q2 tall? 

 

Vil det i et tilfelle der man forventer, på grunnlag av hendelser etter børsens 

tengetid, være et smart trekk å kjøpe seg inn tidlig om morgenen følgende børsdag? Er vel et nokså generelt spørsmål, men hva med TOM som en slags case, hvis jeg 

ar tro på at aksjen skal opp (iallfall på kort sikt) vil det da være smart av meg å kjøpe mandag morgen?

Link to comment
Share on other sites

Det med ryddinga var en fleip. Det er bra at Tomradiskusjon gjøres på Tomra-tråden og ikke i pit'en.

 

Ikke nødvendig vis slik at økningen kommer på mandag, eller at den er av større karakter.

Men det er joe en større sannsynlighet.

Det kan hende Tomra går i motfase på mandag, det har skjedd før i tilsvarende situasjoner, men det vil åpninga vise.

Om jeg skulle handle på mandag, ville jeg ha ventet og prøvd å time inngangen i en "dip".

 

Uansett, slik jeg ser det nå er det større sannsynlighet for oppside enn nedside både på kort sikt og på litt lengre sikt.

Link to comment
Share on other sites

Top 20 shareholders (as of 27 Aug 2007)

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 23 063 400 14,0 %

2. Folketrygdfondet 10 077 900 6,1 %

3. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 6 549 779 4,0 %

4. Tomra Systems ASA 6 257 914 3,8 %

5. The Northern Trust C Treaty Account 5 903 500 3,6 %

6. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 4 340 948 2,6 %

7. Ferd AS P610AK 3 400 000 2,1 %

8. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 133 675 1,9 %

9. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 2 760 670 1,7 %

10. Vital Forsikring ASA Omløpsmidler 2 663 168 1,6 %

11. Skagen Vekst 2 300 000 1,4 %

12. Verdipapirfondet KLP 2 100 950 1,3 %

13. The Northern Trust C Non-Treaty Account 1 891 151 1,1 %

14. RBC Dexia Investor S S/A DUB-Non-resident 1 816 708 1,1 %

15. French RES Treaty CL 1 786 090 1,1 %

16. Bank of New York, BR Treaty Account United 1 781 770 1,1 %

17. Citigroup Global MAR IPB Client Safekeep 1 638 141 1,0 %

18. Nordea Bank Sweden A 1 605 580 1,0 %

19. Citibank, N.A. General Dutch Res. 1 381 400 0,8 %

20. If Skadeforsikring A 1 352 000 0,8 %

 

Total shares, top 20 shareholders 85 804 744 52,1 %

Total shares, other shareholders 78 885 473 47,9 %

Total (10 107 shareholders) 164 690 217 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 95 655 718 58,1 %

Total shares, shareholders of other nationality 69 034 499 41,9 %

Total 164 690 217 100,0 %

 

 

Number of shareholders, by nationality

Number of shareholders Ownership

1. Norway 9 351 58,1 %

2. Great Britain 80 14,3 %

3. USA 163 7,3 %

4. Luxembourg 38 3,7 %

5. Sweden 99 3,0 %

6. France 22 2,8 %

7. Denmark 52 2,7 %

8. Ireland 15 1,4 %

9. Holland 54 1,3 %

10. Finland 20 0,7 %

 

Total shareholders, top 10 countries 9 894 95,2 %

Total shareholders, other countries 213 4,8 %

Total 10 107 100,0 %

Top 20 shareholders (as of 20 Aug 2007)

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 22 927 000 13,9 %

2. Folketrygdfondet 10 077 900 6,1 %

3. Tomra Systems ASA 6 136 114 3,7 %

4. The Northern Trust C Treaty Account 5 932 267 3,6 %

5. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 5 722 379 3,5 %

6. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 4 408 155 2,7 %

7. Ferd AS P610AK 3 400 000 2,1 %

8. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 154 197 1,9 %

9. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 2 759 760 1,7 %

10. Vital Forsikring ASA Omløpsmidler 2 663 168 1,6 %

11. Skagen Vekst 2 300 000 1,4 %

12. Verdipapirfondet KLP 2 100 950 1,3 %

13. Citigroup Global MAR IPB Client Safekeep 1 936 941 1,2 %

14. The Northern Trust C Non-Treaty Account 1 891 151 1,1 %

15. RBC Dexia Investor S S/A DUB-Non-resident 1 776 708 1,1 %

16. French RES Treaty CL 1 732 090 1,1 %

17. Bank of New York, BR Treaty Account United 1 706 570 1,0 %

18. Nordea Bank Sweden A 1 605 580 1,0 %

19. Citibank, N.A. General Dutch Res. 1 366 400 0,8 %

20. If Skadeforsikring A 1 352 000 0,8 %

 

Total shares, top 20 shareholders 84 949 330 51,6 %

Total shares, other shareholders 79 740 887 48,4 %

Total (10 029 shareholders) 164 690 217 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 95 339 323 57,9 %

Total shares, shareholders of other nationality 69 350 894 42,1 %

Total 164 690 217 100,0 %

 

Number of shareholders, by nationality

Number of shareholders Ownership

1. Norway 9 278 57,9 %

2. Great Britain 76 14,8 %

3. USA 160 6,8 %

4. Luxembourg 39 3,8 %

5. Sweden 100 3,1 %

6. France 23 2,8 %

7. Denmark 51 2,7 %

8. Holland 53 1,4 %

9. Ireland 16 1,4 %

10. Finland 20 0,7 %

 

Total shareholders, top 10 countries 9 816 95,4 %

Total shareholders, other countries 213 4,6 %

Total 10 029 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

Tomra er i ferd med å bryte ned 42, så vær OBS. Jeg beskrev dette nivået forrige uke (se innlegg med chart). Sees på 25 om noen måneder.

 

Kan du underbygge dine dystre spådommer utover chart som du la ved.

Er det TA som ligger til grunn for ditt relativt lave kursmål, eller vet du noe vi andre ikke vet?

Eller har du en følse av at vi skal lenger ned.... Bare lurer for det er jo ganske stor avstand fra dagens nivå til ditt kursmål.

Link to comment
Share on other sites

Tomra er i ferd med å bryte ned 42, så vær OBS. Jeg beskrev dette nivået forrige uke (se innlegg med chart). Sees på 25 om noen måneder.

 

Hei

 

Et spørsmål: Er du den samme personen - Tekniker'n - som han som skrev informative innlegg her tidligere?

 

Adm.: Kan du bekrefte/avkrefte dette?

 

En kommentar: Det er absurd å bruke Teknisk Analyse (TA) på Tomra... TA kan ikke si noe som helst om om/når ordre kommer, og det er det som er avgjørende for Tomra. Da er det langt mer fornuftig å søke å kartlegge mulige utfall og verdien knyttet til eventuelle utfall og så vekte disse med sansynligheten for at disse inntreffer...

 

Tenk om EU/USA meddelte at de vurderer å innføre pant på TOMgods... Hvordan ville TA-analyse fange opp dette...?

 

En annen kommentar: De av dere som shorter TOM. Jeg anbefaler dere å handle inn kjøpsopsjoner (på høye strike-kurser) for å fastsette et maks tap desom feks. det kommer en stor ordre, noen legger inn bud på Tomra, nye land/stater innfører pant m.m. Gjør dere ikke det, ja så kan det bli en meget dyrkjøpt erfaring...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Tenk om EU/USA meddelte at de vurderer å innføre pant på TOMgods... Hvordan ville TA-analyse fange opp dette...?

 

Mvh,

 

På samme måte som resten av markedet fanger opp slikt.

Gjennom endringer i handelsatferd som igjen manifesterer seg i kursen, som igjen påvirker chartet, etc. etc.

 

Alt kommer an på hvilket tidsperspektiv og fokus en har.

Det er vel ingen som trader fundamentalt eller psykologisk, som kan forutsi en plutselig kontrakt heller. . .

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg helt bak det du skriver om TA, christle, særlig vedr. TOM, men også andre aksjer. Det blir for dumt. Teorien er jo slik at når en aksje har gått mye og går igjennom "motstand" skal aksjen bare gå videre.... :mellow:

 

Sannheten er ofte at det motsatte skjer...

 

Samme med den såkalte "støtten", når en aksje har fallt mye, gått igjennom "støttenivåer", så skal liksom fallet øke... :mellow:

 

Sannheten et ofte at det motsatte skjer...

 

 

Slike "teorier" er for amtører som liksom skal "leke" proffer... :wink:

 

________

 

Storkapitalen styrer ALDRI etter de eventyrene der, i de kretsene der er det kun fundametale forhold og langsiktighet som gjelder.

 

 

De kan vi lære mye av!

 

_____________

Link to comment
Share on other sites

Jeg elsker når diskusjonene begynner å dreie seg inn mot teknisk analyse her - og på andre forum. :biggrin:

 

Så lenge jeg måler ting i forhold til resultatene jeg oppnår, kan jeg for min del trade med aksjer på grunnlag av en hodeløs kyllings bevegelser.

 

Vitenskapelig fundert metode eller ikke. . . .

Tjener jeg penger er det uinteressant hvilken metode jeg benytter . . . Så lenge den er lovlig.

 

Metoder som ikke virker er unyttige - så lenge de ikke virker. . .

 

Akkurat som verktøy i verktøykassen.

Om du trenger et skrujern, hjelper det ikke om kassa er full av skiftenøkler.

Men vet du ikke hvordan skruhjernet virker, er det uinteressant om verktøykassa er full av dem.

 

Jeg for min del trader med utgangspunkt i Teknisk, Fundamental, Psykologisk, Segments og selskapspesifikk metode. ... . . . .It all depends.

 

 

:laugh: :laugh: :laugh:

Link to comment
Share on other sites

På samme måte som resten av markedet fanger opp slikt.

Gjennom endringer i handelsatferd som igjen manifesterer seg i kursen, som igjen påvirker chartet, etc. etc.

 

Alt kommer an på hvilket tidsperspektiv og fokus en har.

Det er vel ingen som trader fundamentalt eller psykologisk, som kan forutsi en plutselig kontrakt heller. . .

 

Hei

 

En kan ikke forutsi en kontrakt el.l., men en kan så langt en klarer kartlegge mulige utfall og verdien knyttet til eventuelle utfall og så vekte disse med sansynligheten for at disse inntreffer...

 

Analytikere som lager "edruelige" analyser gjør dette, og en kan da vurdere om en sier seg enig i de anvendte sansynligheter, verdier m.m. På bakgrunn av dette bør en så gjøre seg en oppfatning av om en bør kjøpe eller selge...

 

Et eksempel:

TOM medelte at kontrakter i Tyskland lar vente på seg, og de utvidet perioden de forventer for første bølge av utplassering av maskiner. Noen tolker dette som om masse maskiner vil bli solgt sent i perioden. Andre, bruker info. om bestilte maskiner, deler dette på antall dager panten har vært kjent at skal innføres, og har på bakgrunn av dette gjort fremskrivninger av hvor lang tid utplassering vil ta...

En må selv gjøre seg en forventing av hva som blir realiteten.

 

Min vurdering er - basert på TOMs uttalelser - at det er lønnsomt for butikkene å anvende maskiner, og så lenge dette er lønnsomt, ja så tror jeg at ordrene kommer heller før enn senere... Så langt har jeg hatt noe rett, men også MYE feil... Jeg skulle derfor gjerne vist - og gjerne fra TOM selv - HVORFOR butikker velger å vente enda TOM sier at det er lønnsomt å anvende maskiner...

 

Et annet eksempel:

Det synes som om mange analytikere har satt sansynligheten for innføring av pant i andre land/stater lik null. Dette mener jeg er tull, og det fører til at jeg mener at det er en oppside i forhold til deres estimater... Hvor stor, det er en annen sak...

 

Et tredje eksempel:

Det synes som om mange helt har mistet troa på TRC/ARC prosjektet i UK. Det har ikke jeg, så langt er det kun snakk om utsettelser og overskridelser. En bør derfor legge til en viss sansynlighet for at de lykkes og verdien ved dette...

 

I tillegg sa TOM på Q2 at de ville utplassere en ny "testpilot" i et annet land i løpet av Q4... Dette bør annonseres i Q3, og dersom det viser seg at dette er feks. Wall Mart i USA, da blir det fart på aksjen... Igjen, en bør legge inn en viss sansynlighet og verdien ved dette utfallet...

 

Jeg har derfor troa. Kræsjer ikke markedet, så vil TOM gjøre det svært bra på sikt...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei christle....

 

Mange gode spørsmål du stiller.

Har ikke svar på alle, men når det gjelder butikkers manglende bestilling av en maskin hvor selger av maskinen mener det lønner seg, handler det vel mest om mistro og vaner.

 

Tenk strøm og strømforbruk i norge...

Hvor mange lar vær å spare strøm, selv om det lønner seg...

Våre vaner styrer vår atferd mye mer enn vi liker å innrømme.

Tror nok dette også gjelder butikkeiere.

Om det går med overskudd og en ikke er nøye på å analysere hvor noen ekstra utgifter ligger, kan det hende slike eieres bestilling tar tid. . .

 

Det samme gjelder vel nye land/stater og eventuell innføring av pant også..

 

Husker når varmepumpene kom. . Mange ville heller vente å se om strømprisen gikk ned igjen.

Mange mente husene deres ikke var spesielt egnede etc, skal ikke ha slike nymotens greier etc.

 

Som en tillegssinformasjon kan det nevnes at jeg har åpen husløsning, kjøpte varmepumpe og her spart masse penger på det. . .

 

Ting tar som regel lengre tid enn en aner, og. . . om tyske butikkeiere vil la sine ansatte håndtere og stable flasker, er det lite vi kan gjøre med det :laugh:

 

Tomra har dessuten stablet på bena nye inntektskilder, så det jeg venter mest på er:

Når skal husene begynne å tenke fremtiden, og ikke bakover og på tysklandscaset...

 

Men, det tar vel tid det og :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Joda, TorValdsen, dette kan du ha noe rett vedr. det tyske markedet. Endel butikker og kjeder drøyer med å bestille og endel kommer over tid.

 

Var selv i Berlin i forrige uke og var innom endel butikker, bla. Edeka, Ulrich, Kaiser´s, Lidl osv. Lidl hadde en ny fra TOMRA, mens Ulrich hadde WN..og endel kjører faktisk med svært gammelt matriell fra TOMRA, 80`... :mellow:

 

Så det er et stort, blandet marked i Tyskland, mange har plassert ordre, men det er mye igjen. TOMRA vil få en stor omsetting i årene fremover herfra og fra neste vår kommer store serviceinntekter inn.

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Hei christle....

 

Mange gode spørsmål du stiller.

Har ikke svar på alle, men når det gjelder butikkers manglende bestilling av en maskin hvor selger av maskinen mener det lønner seg, handler det vel mest om mistro og vaner.

 

...

 

Men, det tar vel tid det og :rolleyes:

 

Hei

 

Takk, og takk for svar.

Det bør være/er store forskjeller på oss vanlige priavtpersoner og de "proffesjonelle"...De bør ha fokus på lønnsomhet/skape overskudd i langt større grad enn oss, kanskje med unntak av Carsten O'F...

 

Dersom Tomra har et produkt som er lønnsomt å fremstille og bruke, ja så bør det kun være snakk om forhandlinger - transaksjonen bør bli utført... Det kan tenkes at TOM ikke er gode nok til å selge eller ønsker å ta for stor del av kaka og derfor krever en for høy pris. Gitt at den prisen de forlanger fortsatt gjør det lønnsomt for kunden å kjøpe, og de ikke kan forvente å få kjøpt produktet billigere senere, ja så bør det være en smal sak å ta en prat med CFO i kjedene...

 

Jeg synes derfor det ville være svært interessant å få et svar fra TOM på Q3 om, synes det var merkelig at ikke analytikerne spurte om dette ved tidligere presentasjoner:

  1. De fortsatt mener at det er lønnsomt for kundene å gå til anskaffelse...
  2. Hvorfor de venter med å bestille...? Er det noen åpenbare grunner...

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det er litt diskusjoner både her og på pit'en om teknisk analyse. Noen tror på det, mens andre forkaster det helt. Selv hadde jeg ikke tiltro til TA i det hele tatt før jeg satte meg inn i det (leste boka Aksjekjøp og Daytrading av Grøtte).

 

Jeg er overbevist om at TA har noe for seg PÅ KORT SIKT. På lang sikt er det mer de fundamentale forhold som er avgjørende for kursen på aksjen.

 

De som ikke tror på TA hevder gjerne at aksjen ofte går motsatt vei av det TA tilsier. Og de har rett i det. TA er ikke en 100 % sikker metode. Men TA kan ved visse tidspunkter indikere med f.eks. 65 % sannsynlighet for at aksjen vil gå i en bestemt retning, og det er mer enn nok til at en spekulant vil kunne tjene på det i det lange løp. Dessuten sier TA også noe om hvor langt det er sannsynlig at aksjen vil stige/synke etter et brudd.

 

TA er ikke bare tull. Til grunn for TA ligger studier av tusenvis av selskapers utvikling over flere år. Eksempel (hentet fra boka til Grøtte): En studie av 500 aksjer over en 5 års periode konkluderte med at det er 68 % sannsynlighet for at en aksje vil stige hvis den har utviklet en dobbel bunn-formasjon. Aksjen vil da mest sannsynlig stige mellom 20 og 30 %. Hvis du satser på en aksje som viser dobbel bunn-formasjon, har du altså 68 % sannsynlighet for å få ca. 25 % avkastning. Så er det 32 % sannsynlighet for at aksjen ikke stiger, derfor legger du inn stop loss på f.eks. 5 % tap. I 2 av 3 tilfeller får du da ca. 25 % avkastning, mens du i 1 av 3 tilfeller får 5 % tap. Det gir en gj.sn. avkastning på ca. 18 %.

 

Noen ganger kommer det nyheter om et selskap, som f.eks. at det blir fremlagt et dårlig kvartalsregnskap. Da faller gjerne aksjen på grunn av denne endringen i de fundamentale forhold. Likevel ser vi ofte at fallet stopper ved et teknisk støttenivå, og det er ikke tilfeldig.

 

Noen ganger vil en nyhet også kunne føre til at aksjen reagerer motsatt av hva TA forutsier, men som sagt er heller ikke TA en 100 % sikker metode.

 

Man kan ikke bruke TA til å vurdere hva en aksje er verdt (jfr. innlegg på pit'en i dag). TA brukes kun til å beregne sannsynligheten for hvordan aksjen vil utvikle seg på kort sikt.

 

Noen selskaper er bedre "egnet" til TA enn andre. Tomra er ofte utsatt for rykter og aksjen kan reagere voldsomt på nyheter. Likevel har også Tomra-aksjen i mange tilfeller utviklet seg som man kunne forvente utfra TA, selv om det sikkert finnes andre selskaper som TA egner seg bedre på.

 

Er du langsiktig investor, så glem TA og konsentrer deg om de fundamentale forhold. Skal du eie aksjen i 5 år og håper på en 3-dobling av investeringen, så betyr det kanskje ikke så mye om du går glipp av 10-20 % avkastning.

 

Er du kortsiktig trader, så sats på TA. Som trader har du ikke tid til å vente på at aksjen skal stige på grunn av fundamentale forhold, det kan ta måneder og år.

 

Vi andre som prøver oss på mellomlange investeringer, kan med fordel kombinere TA og fundamental analyse. Jeg er tilhenger av begge deler.

 

Joe

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Takk, og takk for svar.

Det bør være/er store forskjeller på oss vanlige priavtpersoner og de "proffesjonelle"...De bør ha fokus på lønnsomhet/skape overskudd i langt større grad enn oss, kanskje med unntak av Carsten O'F...

 

Dersom Tomra har et produkt som er lønnsomt å fremstille og bruke, ja så bør det kun være snakk om forhandlinger - transaksjonen bør bli utført... Det kan tenkes at TOM ikke er gode nok til å selge eller ønsker å ta for stor del av kaka og derfor krever en for høy pris. Gitt at den prisen de forlanger fortsatt gjør det lønnsomt for kunden å kjøpe, og de ikke kan forvente å få kjøpt produktet billigere senere, ja så bør det være en smal sak å ta en prat med CFO i kjedene...

 

Jeg synes derfor det ville være svært interessant å få et svar fra TOM på Q3 om, synes det var merkelig at ikke analytikerne spurte om dette ved tidligere presentasjoner:

  1. De fortsatt mener at det er lønnsomt for kundene å gå til anskaffelse...
  2. Hvorfor de venter med å bestille...? Er det noen åpenbare grunner...

Mvh,

 

Dine tanker her får meg til å undres på hvilken måte Tomra har markedsført sine produkter mot de store kjedene. Bare mot innkjøpsansvarlig og sentral styringsgruppe eller også mot den enkelte daglige leder rundt forbi i landet...

 

Noen med informasjon på dette?

 

Markedsføring er ikke mitt spesialfelt.

Men, om markedet ikke har bestilt i forhold til forventning og jeg var selger, ville jeg ha sjekket om jeg burde endret markedsføringa eller deler av den. Alternativt sjekket hvorfor de potensielle kundene venter og eventuelt justert i forhold til den informasjon som kommer i retur.

 

Men, som jeg ser det nå, ser det ut som Tomra har flyttet fokus vekk fra tysklandscaset, slik at bestillingene derfor får komme som de kommer og at antallet små bestillinger gir jevne inntekter samt øker vedlikeholdsinntektene sakte, men sikkert uten at de stresser videre med det.

 

 

Tror nok selskapet nå ser mye lengre frem enn hva meglerhus, markedet generelt og mange investorer/tradere spesielt gjør.

Fokuset deres er mest sannsynlig ytterligere flyttet over på case i det potensielle pant og returmarkedet samt markedet for innsamling/håndtering og videresalg av avfall.

Det spesielle i så fall er at selskapet sakte men sikkert kommer til å vokse seg større og større - uten de helt store krumspringene.

Det gagner Tomra og de største eierkonstellasjonene at markedet nå ser ut til å gå i motfase kursmessig. Dette betyr billigere inngang for Tomra samt de langsiktige.

 

At Orkla tilsynelatende maskerer deler av eierandelen ved kvartalsresultater forteller meg at de ikke ønsker for mye fokus på eierforholdet. At andelen aksjer de sitter på er økende, og samtidig skjer på kursmessig nedgang forteller meg videre at de har stor tro på selskapet.

 

Samlet sett, i disse volatile tider, har jeg bestemt meg for å sitte all in og heller kjøpe videre på tur ned. Kommer et større smell i markedet, og det resulterer i en kraftig sell-out, planlegger jeg ytterligere en runde med salg og kjøp som fremtidig skatteplanlegging, samt en ytterligere økning i gearinga av porteføljen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes derfor det ville være svært interessant å få et svar fra TOM på Q3 om, synes det var merkelig at ikke analytikerne spurte om dette ved tidligere presentasjoner:
  1. De fortsatt mener at det er lønnsomt for kundene å gå til anskaffelse...
  2. Hvorfor de venter med å bestille...? Er det noen åpenbare grunner...

Mvh,

 

Er ikke det ganske opplagt da christle:

 

1Selvsagt mener Tomra at det lønnsomt for kundene å gå til anskaffelse. Hele den grunnleggende forretningsideen til Tomra er jo basert på dette. Selv om de hadde ment noe annet kunne de selvsagt ikke kommunisert et slikt syn.

 

2 De siste kjedene (lavpriskjeder) har ikke bestilt ennå pga at de har gjort en vurdering og landet på at de er tjent med å fortsette med et manuelt system. Tror ikke at de gjør dette av gammel vane. Konkurransen mellom kjedene i Tyskland er knallhard og de har selvsagt gjort sine beregninger på dette. Slike vurderinger gjør de kontinuerlig og kan ende på et annet syn etterhvert. Vi skal heller ikke se bort ifra at de mener det vil være lettere å presse produsentene på pris neste år. Ikke minst Repant vil vel da være temmelig desperate vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det ganske opplagt da christle:

 

1Selvsagt mener Tomra at det lønnsomt for kundene å gå til anskaffelse. Hele den grunnleggende forretningsideen til Tomra er jo basert på dette. Selv om de hadde ment noe annet kunne de selvsagt ikke kommunisert et slikt syn.

 

2 De siste kjedene (lavpriskjeder) har ikke bestilt ennå pga at de har gjort en vurdering og landet på at de er tjent med å fortsette med et manuelt system. Tror ikke at de gjør dette av gammel vane. Konkurransen mellom kjedene i Tyskland er knallhard og de har selvsagt gjort sine beregninger på dette. Slike vurderinger gjør de kontinuerlig og kan ende på et annet syn etterhvert. Vi skal heller ikke se bort ifra at de mener det vil være lettere å presse produsentene på pris neste år. Ikke minst Repant vil vel da være temmelig desperate vil jeg tro.

 

Hei

 

Takk for svar.

 

Ad 1) Andre (lavpris-/lavkostnadskjeder), som Lidl m.fl., har funnet det lønnsomt å handle inn automater. Hvorfor skulle de gjenværende kjedene finne det mindre lønnsomt?

 

Ad 2) Igjen. Hvorfor har de andre kjedene gjort dette anderledes... Dersom det er lønnsomt, har de andre tapt penger daglig, og jo lengre tid, jo mer... I tilegg skulle en tro at Tomra var villig til å gi OK betingelser da de nok nå har en del ledig kapasitet... TOM har selv uttalt at de har relativt god kvalitet, service m.m., og jeg skulle derfor like noen gode svar på hvorfor dette tar så inn i pokker lang tid... TOM bør selv tenke på at andre land - særlig Nederland - kan innføre pant, og at det da kan være ok å ha ledig kapasitet...

 

Det bør også legges til at Skarholdt gikk langt i å antyde at det ville komme store ordre før året 2006 var året, utover de ordre TOM fikk. Så skjedde ikke, men vi fikk ikke svar på hvorfor...

 

Spørsmålet er og blir: Hvorfor venter de resterende kjedene i Tyskland så lenge med å bestille automater når dette er lønnsomt for dem?

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Et spørsmål: Er du den samme personen - Tekniker'n - som han som skrev informative innlegg her tidligere?

 

 

 

Mvh,

 

 

Hei

 

Jeg er samme person ja. Jeg er som du vet svært opptatt av det fundamentale rundt Tomra, og når også det tekniske sier et klart "selg", så syns jeg kartet stemmer med terrenget.

 

Fundamentalt skjer det lite nytt i Tomra. Joda, små ting skjer her og der, men de store gjennombruddene for viktige markeder lar vente på seg. Dette gjelder Japan, men også TRC - prosjektet. Tyskland er forlengst inndiskontert i kursen, og selv om en kontrakt kan komme, vil ikke det klare å snu den negative trenden.

 

Japan har vært, og er , en gedigen skuffelse. Vi husker jo alle hvordan Thorsen fikk oss til å tro på gigantmarkedet som skulle åpne seg, og "potensiellt 25.000 enheter". Sumitomo er en stor, men hittil lite lønnsom samarbeidspartner for Tomra.

 

Tomra trenger, men får ikke, noe stort gjennombrudd som gir volum hverken på TRC eller Japan med det første. Andre nye store markeder er ikke i sikte, og det gjelder både pant og ikke-pant markeder. Joda, det skjer ting, men ikke med salgsvolum som imponerer aksjekursen.

 

Grunnen til jeg snudde og gevinstsikret i Tomra på kurs 55, var selskapets manglende evne til å få frem nye markeder. Jeg trodde på Thorsen`s vyer for Japan og TRC, men i ettertid ser man at Tomra var altfor optimistisk med hensyn til tidsaspektet. Jeg tror det kommer, men ser ingen tegn til vesentlig omsetningsøkning enda. Kursen vil være "død" til det skjer. Mener jeg.

 

Jeg er ikke innom for å baisse, og jeg har stort sett holdt meg borte fra tråden i den tiden som er gått siden min gevinstsikring ved 55. Men bruddet av 42 er såpass viktig, at jeg tenkte jeg skulle gi et velmenende og forsiktig "VÆR OBS" til gamle "venne-skribenter".

 

 

Dette er en gjesteopptreden, jeg fyller opp på 25 og kommer tilbake da.

 

Sees på kurs 25 , salgssignalet er gitt.

 

 

Mvh Tekniker`n

 

 

 

 

PS:

Hvis noen har spurt meg om noe, og jeg ikke har svart, så er det fordi jeg ikke har sett det. Er stort ett innom og leser bare en gang i uka.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

....

 

Sees på kurs 25 , salgssignalet er gitt.

Mvh Tekniker`n

 

Hei

 

Takk for svar.

 

Lurer på en ting. Ting har Tatt Tid, men jeg skjønner ikke hvorfor dette NØDVENDIGVIS vil ta SÅ mye mer tid. Vi har ventet en stund, hva er det som tilsier at vi må vente mye lenger, utover at vi har ventet... Det siste sier forøvrig lite...

 

Synes det er rart at du mener at prisen bør være 25,- Etter det jeg har skjønt var dette verdien av Tomra (minus Tyskland, Finland, Japan, Hellas mfl.). Kan ikke skjønne hvordan du klarer å regne bort alt dette, og at du har langt, langt, langt lavere estimater enn ALLE meglerhusene..., men lykke til...

 

Etter det jeg skjønte av Q2 presentasjonen så:

*forventer TOM nye ordre i Tyskland og Finland i H2

*vil TOM utplassere ny testpilot for TRC/ARC i et nytt land i Q4

*vil TOM i løpet av H2 og Q108 utlpassere de siste sentre i UK, og det vil bli tatt en beslutning om full utrulling

 

Har du noen formening om når dette skulle skje, utover erfaring fra tidligere om at ting lar vente på seg...?

 

I tillegg kan det skje utvidelser av pant i EU - særlig Nederland (skjønner ikke hvorfor EU-land skal ha så ulike regler på området), USA med flere...

 

Du sier du ikke har troa på TOM. Jeg synes da det er interessant at de som virkelig kan regne på verdier - Orkla - har kjøpt over 14 % av selskapet i løpet av 1 og 1/2 år?... Jeg har sagt det før, de kommer nok til å kjøpe hele selskapet..., da TOM passer svært godt inn i Orkla... De har kjøpt på langt høyere kurser enn i dag, og jeg tror de kommer til å kjøpe mer...

 

Mvh - og lykke til,

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg skjønte av Q2 presentasjonen så:

*forventer TOM nye ordre i Tyskland og Finland i H2

*vil TOM utplassere ny testpilot for TRC/ARC i et nytt land i Q4

*vil TOM i løpet av H2 og Q108 utlpassere de siste sentre i UK, og det vil bli tatt en beslutning om full utrulling

 

Har du noen formening om når dette skulle skje, utover erfaring fra tidligere om at ting lar vente på seg...?

 

I tillegg kan det skje utvidelser av pant i EU - særlig Nederland (skjønner ikke hvorfor EU-land skal ha så ulike regler på området), USA med flere...

 

 

 

Hei igjen

 

Jeg ønsker ikke fremstå som TOM-baisser, og vil avstå fra å skrive på tråden fremover. Men jeg kan udype mitt syn en siste gang, ved å gi mitt syn på dine punkter.

 

Du nevner at Tomra skal ha en ny testpilot i et annet land. Jeg så Q2-presentasjonen, og fikk også med meg det. Til det er det å si:

 

Testpiloten i England har tatt 3 år, og selv om Tomra får en ny testpilot i et annet land/sted, så er det INGEN trigger for aksjen i det korte bildet. Markedet vet så altfor godt at det tar tid fra testen starter, til inntekter kommer. Kanskje flere år.

 

Så nevner du pant i andre land som mulig trigger. Heller ikke dette er noe som betyr noe for kursen med det første . Slike prosesser tar tid, og ingen investor vil prise inn dette nå. Det er heller ingen nye pante-lov-fremstøt i noe land i større markeder, som er konkrete og nær ved å vedtas. Dette vil ta år. (ref Tyskland)

 

 

Tomra får nok salg i Finland og sikkert også Tyskland, men det skulle da bare mangle at de i løpet av året fikk kontrakter. Her er det bare nedside, for kontrakter er ventet. Kommer de, så er det "som forventet", og kommer de ikke, så............

Kun nedside her.

 

JAPAN kan komme, for her treng det ingen lang politisk prosess eller ny "pantelov". I Japan er det snakk om å tilpasse Tomra`s løsninger inn i eksisterende retur-system, så dermed slipper man en langdryg prosess. Man trenger "bare" å overbevise kundene, først og fremt kommunene.

 

TRC er også "ikke-politisk", i den betydning at man ikke trenger ny "pantelov". Systemet er tilpasset ikke-pant, og dermed styrer man her unna politiske prosesser som tar sin tid.

 

Av denne grunn tror jeg mest på Japan og TRC, og mindre på nye "panteland", som i et "best case scenario" er minst 3-5 år unna.

 

 

Tomra trenger en ting, og en ting alene: NYE, store vekstmarkeder. Ingen slike er på trappene, som vil gi vesentlig større omsetning innenfor et tidsperspektiv, som er relevant for aksjen.

 

 

Dette var mitt siste innlegg, jeg ønsker ikke å være baisser av TOM. Jeg liker selskapet, og vil igjen ta tunge posisjoner. Men absolutt ikke før vi er under 25. Og jeg vil være sikker på før jeg går inn, at ledelsen har konkrete fremskritt å vise til i nye markeder, først og fremst Japan og TRC. Jeg kommer til å ringe/møte folk i selskapet og forvisse meg om dette, FØR jeg går inn.

 

 

Lykke til fremover, jeg er tilbake med samme iver som før når vi bare kommer litt frem i tid, og på mer attraktive inngangsnivåer enn nå.

 

 

Mvh Tekniker`n

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...