Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

Det har vært spekulert i om EDEKA skulle kjøpe opp PLUSS-kjeden i Tyskland. Nå har dette skjedd og vi får se om dette kan bety at EDEKA ønsker å utstyre RVMs i disse butikkene raskt. Vi vet at EDEKA bruker TOMRA og vi vet at de kjører en stram kjedepolicy.

 

Fra Daligvarehandelen idag:

 

19.11.07 07:02

Tyske Edeka, som også er partner med Reitan-Gruppen, overtar 70 prosent av lavpriskjeden Plus, som eies av Tengelmann. De resterende 30 prosentene forblir i Tengelmanns eie. Dermed har Edeka kontrolleren over vel 4.000 Plus-butikker i Tyskland. Plus sine utenlandske filialer omfattes ikke av avtalen. Transaksjonen må godkjennes av tyske konkurransemyndigheter.

_______

 

Hei

 

Et spørsmål Zoonic: Kjøpte EDEKA kun fra TOM, eller har de kjøpt også fra Repant og/eller Windcor?

 

Mvh og på forhånd takk for svar,

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

EDEKA kjøper også av Wincor-Nixdorf, christle. Etter min husk har de handlet 80% av TOMRA(null fra REPANT).

 

Dette fikk jeg på mail fra Strømstad/First idag:

 

Det vil nok ta ganske lang tid, ikke vent bestilling før tidligst til våren - kanskje ikke før til høsten.

 

Først skal de gjennomgå strategien for kjede-posisjonering, så skal de bestemme sortimentet, deretter skal de bestille panteautomater - mest fra Tomra, men kanskje også noe fra Wincor Nixdorf

 

Min kommentar til dette: At Strømstad sier dette er sånt sett ikke svært mye å vektlegge, han har bommet mye før. Men, selvfølgelig det kan ta tid, men det kan også gå raskt, dette er vanskelig å si noe bestemt om.

 

 

Hei

 

Et spørsmål Zoonic: Kjøpte EDEKA kun fra TOM, eller har de kjøpt også fra Repant og/eller Windcor?

 

Mvh og på forhånd takk for svar,

Link to comment
Share on other sites

.

 

Noen snakker om kursmål på 25,- De må gjerne utdype sine synspunkter og begrunne disse med noe annet enn teknisk analyse.

 

 

 

Jeg går ut fra det er meg du sikter til med kommentaren over. Og jeg har litt problem med å se at kommentaren din er berettiget. For sist vi to diskuterte, i forbindelse med Q3, så grunnga jeg mitt fundamentale syn forholdsvis detaljert.

 

Men hovedproblemet for Tomra er rimelig klart, og jeg kan derfor ta kortversjonen:

 

Tomra har ikke lyktes i noe gjennombrudd, som vil gi salg som kan holde total- omsetningen oppe, og ta over for Tyskalnd når toppen der er passert. Det er noen piloter i Japan, og det er det samme i USA og andre steder, og noe småsalg i England. Men Tomra har ikke lyktes, og nye markeder går vanvittig sent med stadige utsettelser. Og Tomra blir ingen kjøpskandidat før det er utsikter til konkrete og store salg i nye markeder. Og dette er fortsatt et langt stykke unna.

 

Og det hjelper heller ikke at Tomra er avhenging av en svak dollar, som står for en stor andel av selskapets omsetning.

 

 

Tomra er pt. intet vekst-case, og aksjen styrer stødig mot 25.

 

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Interessant at det blir mer "debatt" og diskusjon om TOMRA! :smile:

 

Du skriver dette bla. Tekniker`n

 

Tomra har ikke lyktes i noe gjennombrudd, som vil gi salg som kan holde total- omsetningen oppe, og ta over for Tyskalnd når toppen der er passert. Det er noen piloter i Japan, og det er det samme i USA og andre steder, og noe småsalg i England. Men Tomra har ikke lyktes, og nye markeder går vanvittig sent med stadige utsettelser. Og Tomra blir ingen kjøpskandidat før det er utsikter til konkrete og store salg i nye markeder. Og dette er fortsatt et langt stykke unna

 

Du skriver her bla. "Tomra har ikke lyktes". Det er feil, men dette tar tid, de utvikler tross alt noe helt nytt for verdensmarkedet også(ARC). De har ikke mislykkes heller, ikke sant. Men, ja, dette tar tid, men det er avveining om man tror dette vil bli storindustri eller ikke. Det er en bra mulighet for at de lykkes, etter mitt syn.

 

Slik sett er TOMRA meget spennende i mange andre markeder også, men all plasseringer er forbunnet med risiko. Selvom mye har tatt laaaang tid så langt, betyr jo ikke det at aktuelle begivenheter må drøye like lenge fremover.

 

 

_____________

Link to comment
Share on other sites

...............dette tar tid, de utvikler tross alt noe helt nytt for verdensmarkedet også(ARC). De har ikke mislykkes heller, ikke sant. Men, ja, dette tar tid, men det er avveining om man tror dette vil bli storindustri eller ikke. Det er en bra mulighet for at de lykkes, etter mitt syn.

 

Slik sett er TOMRA meget spennende i mange andre markeder også, men all plasseringer er forbunnet med risiko. Selvom mye har tatt laaaang tid så langt, betyr jo ikke det at aktuelle begivenheter må drøye like lenge fremover.

_____________

 

 

Jeg er 100% enig med deg i dette. Men det vi snakker om, er jo egentlig:

 

Når er det lurt å plukke opp Tomra?

 

Og det er her jeg mener, at det har ingen hensikt å sitte i TOM nå, da det ikke er usikter til noe konkret gjennombrudd med det første. Selv Skarholt guidet ned TRC på Q3. Og vi vet alle, at de piloter Tomra har er interessante, men vi vet også at dette tar tid.

 

Med en svak dollar, treghet i prosjektene , samt at det tar tid å innarbeide nye markeder, så er det ingen grunn til å sitte i TOM nå. Nå har vi i tillegg en svak børs, og det er ingen grunn til å forhaste seg.

 

Vi ser alle potensialet på litt sikt, men vi søker å finne et fornuftig tidspunkt for inntreden. Og det er ikke nå !

 

Det tar tid før Tomra`s prosjekter blir noe masseprodukt. Og det er ingen grunn til å sitte i aksjen i denne ventetiden, mens vi sklir nedover mot støtten ved 25. Tomra kommer den, men absolutt ikke med det første.

 

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Noen snakker om kursmål på 25,- De må gjerne utdype sine synspunkter og begrunne disse med noe annet enn teknisk analyse.

Jeg har ikke noe konkret kursmål, men ser i likhet med Tekniker'n (og Skarholt) ingen hast med å eie aksjer i Tomra. Man kan mene hva man vil om de fundamentale framtidsutsiktene til Tomra, men problemet her og nå er først og fremst et pillråttent markedssentiment. Hvor mange børsdager som i dag skal vi ha før vi ser 20-tallet? Ikke mange. Enten stopper nedgangen i USA snart, eller så er TOM på 20-tallet i løpet av uka. Jeg ser ingen hensikt i å forstå eller forklare dette, men jeg registrerer at det er i ferd med å skje.

Link to comment
Share on other sites

Dette med å timme inngang på aksjer, er jo slett ikke så enkelt. Skal man vente på bunner, så ender det gjerne med at man kommer inn lenger opp..

 

Oj ja, TOMRA kan gå til 25, 15 også for den sakens skyld. Om børsene fortsetter slik som nå så går det så fint så. Da kan man snart får STL til 140 NOK, NSG til 20 osv.osv... men er det veldig sannsynelig..?

 

Jeg mener ikke det er det og at inngang på dagens kurs er en brukbar inngang, evnt kl. 09.15 imorgen..! :biggrin:

 

Fasiten hører framtiden til!

 

Lykke til!

 

____

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 100% enig med deg i dette. Men det vi snakker om, er jo egentlig:

 

Når er det lurt å plukke opp Tomra?

 

Og det er her jeg mener, at det har ingen hensikt å sitte i TOM nå, da det ikke er usikter til noe konkret gjennombrudd med det første. Selv Skarholt guidet ned TRC på Q3. Og vi vet alle, at de piloter Tomra har er interessante, men vi vet også at dette tar tid.

 

Med en svak dollar, treghet i prosjektene , samt at det tar tid å innarbeide nye markeder, så er det ingen grunn til å sitte i TOM nå. Nå har vi i tillegg en svak børs, og det er ingen grunn til å forhaste seg.

 

Vi ser alle potensialet på litt sikt, men vi søker å finne et fornuftig tidspunkt for inntreden. Og det er ikke nå !

 

Det tar tid før Tomra`s prosjekter blir noe masseprodukt. Og det er ingen grunn til å sitte i aksjen i denne ventetiden, mens vi sklir nedover mot støtten ved 25. Tomra kommer den, men absolutt ikke med det første.

Lykke til !

 

Hei

 

Takk for innspill.

 

Hvordan kan du vite NÅR punktene under vil inntreffe? Hvorfor heller senere, enn før? Hvorfor er det mer fornftig å si at dette vil ta laaaaaaaaaaaaang tid enn kort. En kan vanskelig ekstrapolere fra fortiden, og si at det at dette og annet tok lang tid vil innebære at hint også vil ta lang tid i tiden fremover...

 

  • Vi står foran store "replacement sales" i Norden og USA
  • Den installerte basen maskiner vokser og det gjør også vedlikeholdsinntektene, og senere "replacement sales".
  • Det virker som om noen mener at satsingen i UK og nå i USA på ikke-pante markeder er verdt 0. Jeg mener at det er en viss sanynlighet for at TOM lykes; gjør de det blir inntektene store... En avgjørelse om utvidelse i UK vil komme til våren..., men kan komme når som helst. Stykkevis eller helt..
  • Det kan løsne i Japan snart. Når, det er ikke mulig å spå, men også her synes som om verdien av dette settes lik 0. Jeg mener at det er en viss sanynlighet for at TOM lykkes.
  • Det er fortsatt mulighet for pant i flere markeder.
  • EDEKA har vistnok overtatt PLUSS, og det kan sette fortgang i denne ordren. Får TOM hele ordren, ja så knuser de estimatene for 2008...

 

Et annet spørsmål. Dersom du er enig med Zoonic m.fl. at det er et stort potensiale i TOM, ja så bør ikke potensielle oppkjøpere se sitt snitt til å begynne oppkjøpet nå når kursen er svært, svært lav? Selvfølgelig kan de håpe på 25,-, men sansynligheten for dette er ikke stor og det kan raskt komme andre "beilere".

 

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Mer om det nye pantelotteriet "PANTO"som introduseres på nyåret. Jeg vil bare understreke at jeg ikke legger ut slike ting fordi at dette er noe spesielt stort og kursdrivende. Det er fordi at dette er nye områder hvor TOMRA er med og det gir tross alt endel inntekter.

 

I første omgang skal dette lotteriet igang på på 700 RVMs og TOMRA står for ombygging av automatene(noe ny- salg innebærer det også). Dette gir TOMRA en inntekt på 20 MNOK. Planen er å få dette ut i hele Norden(det er godkjent i Sverige også) og da kan det være snakk om 3-400 MNOK i inntekter+service for TOMRA.

 

___

 

Til våren kan kundene dine vinne opptil to millioner kroner på pantelotteriet Panto.

 

I pantelotteriet kan kunden velge å få lodd i stedet for penger. Den som vinner under 1 000 kroner, kan få utbetalt gevinsten i kassen. Bjørn Malm i markedsavdelingen i Røde Kors mener lotteriet har en klar miljømessig gevinst, siden det oppfordrer folk til å pante mer.

 

Røde Kors samarbeider med Olav Thon Gruppen, og regner med å tjene mellom 25 og 35 millioner kroner i året på tomflaskene. Sistnevnte, som investerer 20 millioner i ombygging av automater, regner derimot ikke med å tjene stort. - Dette gjør vi ikke for å tjene penger. Det handler om å støtte opp om en god sak, samtidig som vi tar vare på naturen. Hvis vi med Panto klarer å øke gjenvinningsgraden med 1 eller 2 prosent, er vi kjempefornøyde, sier direktør Gaute Langdal i Norsk Pantelotteri, som er en del av Olav Thon Gruppen.

 

 

http://www.handelsbladetfk.no/artikel.asp?...Id=6&visa=1

 

 

De har nylig opprettet en hjemmeside:

 

http://www.panto.no/

 

 

_______________________

Link to comment
Share on other sites

Hei dere

 

Så at denne tråden har vell 10ganger mer aktivitet enn nummer 2 på forumet....Jeg lurer på:

 

Fordi den har god kursutvikling?

Fordi den har så god omsetning?

Fordi den er fra Asker(pent sted)?

Fordi mange har tapt/latt være å tjene mye penger på den, slik at de ikke klarer å ta tapet?

 

WHY?

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet ditt er formodentlig retorisk (med dårlig skjult sarkasme). Svaret er uansett at flere av de mest aktive medlemmene av forumet har investert eller trader i TOM (med større eller mindre suksess). En kar som Zoonic har alene nesten 5000 innlegg totalt. Aksjeforumet.no har vel blitt et fristed for Tomra-aficionados (og -aficionadas) hvor det faktisk går an å føre en seriøs diskusjon uten at det dukker opp meldinger av typen "Tut-tut, selg Trabanten!".

Link to comment
Share on other sites

En nasjonal pantelov fremmes i USA. Det er nok langt frem, men det er helt nytt at dette nå løftes opp på "House"-nivå. Det er heller ikke slik at det nødevendigvis må ta svært lang tid. USA har tradisjon for å løse saker raskt, bare man kommer igang.

 

Vi får se, interessant er dette uannsett, les pressmeldingen:

_______

 

New National Bottle Bill Would Cut Heat-Trapping Emissions, Energy Needs

FOR IMMEDIATE RELEASE

 

Contact: Select Committee, 202-225-4081

 

 

 

Markey: Global Warming Message in a Recycled Bottle

New National Bottle Bill Would Cut Heat-Trapping Emissions, Energy Needs

 

WASHINGTON (November 15, 2007) – Today Rep. Edward J. Markey (D-Mass.) introduced the Bottle Recycling Climate Protection Act, which would decrease global warming pollution and cut down on energy use by encouraging large-scale recycling of cans, bottles and other beverage containers throughout America. The introduction of the bill coincides with America Recycles Day today.

 

The bill would establish a national 5 cent deposit on beverage containers, including plastic water bottles and other containers that have become more prevalent in recent years after many state programs were established. These bottles and other containers pour into landfills and use energy to produce, thereby creating global warming pollution and other environmental issues. In 2006, more than half of the 200 billion beverage containers that could have been recycled in the United States were incinerated or littered.

 

"-Congress can send the nation a global warming message in a bottle,” said Rep. Markey, Chairman of the Select Committee on Energy Independence and Global Warming. “We can still quench our thirst while reducing our thirst for energy. And we can have carbon dioxide in our fizzy drinks, while cutting down on heat-trapping carbon dioxide in the atmosphere."

 

 

http://globalwarming.house.gov/mediacenter...eleases?id=0126

Link to comment
Share on other sites

Det kunne gjort seg med en føderal pantelov ja. Er imidlertid litt desillusjonert når det gjelder sjansen for å få dette igjennom. Når vi ser på alle motargumentene og vanskelighetene med å få til noe så enkelt som en utvidelse av panteloven i f.eks NY så blir man nettopp det. Lover fremmes hvert år for så å løpe ut i sanden grunnet press fra industrien samt butikkene.

 

Men det er kanskje det som skal til for å få dette igjennom :biggrin::biggrin:

 

Da er det på tide å være Tomraaksjonær i god tid!

Link to comment
Share on other sites

Denne var da hyggelig da. Kanskje vi ikke ser 20 tallet likevel da... :rolleyes:

 

Published: 17:08 22.11.2007 GMT+1 /HUGIN /Source: Tomra Systems /OSE: TOM /ISIN: NO0005668905

 

PRIMARY INSIDER TRADE

 

President and CEO Amund Skarholt, has today bought 30,000 shares in TOMRA at a share price of NOK 33.10. After this transaction Amund Skarholt holds 30,000 shares in TOMRA.

 

CFO Espen Gundersen, has today bought 10,000 shares in TOMRA at a share price of NOK 33.10. After this transaction Espen Gundersen holds 10,000 shares in TOMRA.

 

Managing Director of TiTech Visionsort Rune E. Marthinussen has today bought 10,000 shares in TOMRA at a share price of NOK 33.10. After this transaction Rune E. Marthinussen holds 10,000 shares in TOMRA.

Link to comment
Share on other sites

Der røyk ett av baisseargumentene, gitt.

 

Jeg har ikke noe konkret kursmål, men ser i likhet med Tekniker'n (og Skarholt) ingen hast med å eie aksjer i Tomra. Man kan mene hva man vil om de fundamentale framtidsutsiktene til Tomra, men problemet her og nå er først og fremst et pillråttent markedssentiment. Hvor mange børsdager som i dag skal vi ha før vi ser 20-tallet? Ikke mange. Enten stopper nedgangen i USA snart, eller så er TOM på 20-tallet i løpet av uka. Jeg ser ingen hensikt i å forstå eller forklare dette, men jeg registrerer at det er i ferd med å skje.
Link to comment
Share on other sites

Hei pluss201!

 

Henvisningen til Skarholt gjaldt ikke mangel på eierskap, men derimot "guidingen" hans ved forrige kvartalspresentasjon. Kjøpet nå viser jo med 110% sikkerhet at det ikke er "noe på gang". Jeg forventer derfor en kortvarig kurseffekt som neppe utnyttes av mange her på forumet. På lengre sikt er det utviklingen i USA som gjelder. Det hjelper ikke at Tomra kommer til å tjene bra med penger etter 2010 når markedet tror det er 50% sannsynlighet for en mini-resesjon i mellomtida.

Link to comment
Share on other sites

Med en slik definisjon av "kurssensitiv informasjon"/"innsideinformasjon" vil jo aldri noen som har sentrale stillinger i et foretak kunne kjøpe eller selge aksjer. Legger merke til at Tysklands-direktøren så langt ikke er blant kjøperne.

 

Skal visst ikke være lett dette: Når ledelsen ikke eier aksjer, så er det galt. Når de kjøper et større antall aksjer, så er søren meg det galt også. Men så er det Tomra da, og der skal visst det meste være bakvendt?

Link to comment
Share on other sites

Hvor er Teknikern...

Breaking news headingen ville ikke ha hatt store nok bokstaver :biggrin:

 

Med kjøpssnitt 35 øre over "direksjonen" tror jeg jaggu jeg kommer til å ta inn tapsrealisasjonen sist gitt.

 

Skal gjøre en vurdering i forhold til om jeg skal endre syn fra "opportunistisk trading" til rett og slett å gå long.

Link to comment
Share on other sites

En god ting må jo gjentas...

Her på norsk.... :cool:

 

Ser vi støttekjøp av symbolsk betydning?

 

 

Topper kjøper Tomra

Flere Tomra-topper, deriblant Amund Skarholt, har kjøpt aksjer for millionbeløp.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (HegnarOnline - 22.11.07 17:20)

Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut

Relaterte artikler Se aksjeticker

Kjøper Tomra-aksjer for 3,5 mill.

Innsider kjøper Tomra

Tomra: Dette er Wal-Mart innen renovasjon

Tomra-ordre i USA TOM

 

 

Konsernsjef Amund Skarholt har kjøpt 30.000 aksjer i Tomra til 33,10 kroner aksjen, heter det i en pressemelding. Aksjene koster Skarholt dermed 993.000 kroner.

 

Skarholt eide ikke aksjer i Tomra før kjøpet.

 

Finansdirektør Espen Gundersen og administrerende direktør i TiTech Visionsort AS, Rune E. Marthinussen, har samtidig kjøpt 10.000 aksjer hver i Tomra til samme kurs.

 

Heller ingen av disse hadde noen Tomra-aksjer før dette

 

Veldig enig med Pluss201 vedr. problematikken om at ledelsen kjøper aksjer eller ikke kjøper aksjer.

Umiddelbart tenker også jeg som Engabhoy: nå skjer det iallefall ikke noe på en stund....

Men samtidig er jeg usikker på om slike relativt små kjøp etter siste tids kursmassakre vil få forklaringsproblemer i det hele tatt om det ramler inn noen kontrakter neste uke.

Tomra får kontinuerlig små ordre, så det må ev. være størrelsen på orderen som må være ett ankepunkt her?

Vi er jo alle informert om at de faktisk produserer jevnt med maskiner og at de får jevnlige ordre.

 

Aner faktisk ikke om jeg synes dagens melding er positiv eller negativ på kort sikt.

Kanskje de satser på å få TOM inn i finansavisens insideportefølje.... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

pluss201:

 

Jeg vet ikke om det er meg du sikter til, men såvidt jeg erindrer har jeg aldri uttalt meg om manglende eierskap fra ledelsen. Mellom linjene aner jeg en viss undring og ironi fordi jeg tilsynelatende har snudd og blitt negativ til TOM ("baissing" som du kaller det). For å rydde eventuell tvil unna:

 

Jeg mener fortsatt at TOM er en solid aksje til en anstendig pris. Jeg er endog forundret over at kursen har falt så mye som den har gjort. Jeg synes aksjen er blitt straffet uforholdsmessig mye sammenlignet med OBX. Før eller siden skal også jeg inn i TOM; det er bare et spørsmål om pris og timing.

 

Når det er sagt står jeg fast ved at Skarholt skisserte lite spennende utsikter på kort sikt. Det er mye mulig at du eller andre tolket det han sa og måten han sa det på mer positivt enn jeg, men markedet har tydeligvis ikke sett noen grunn til å sende TOM-kursen nordover på spekulasjon. Likeledes ser det ikke ut til at Orkla mener det er noe hast med å akkumulere tilsynelatende billige aksjer.

 

Jeg fikk en del pepper da jeg sa at det var smart å ta gevinst på rallyet til 39-tallet etter den siste "banebrytende" TRC-avtalen i USA. Også idioter får åpenbart rett iblant! Jeg vet ikke hvor lavt kursen skal; det avhenger åpenbart av den øvrige markedsretningen. Jeg registrerer imidlertid at TOM er i en fallende trend og forholder meg deretter. Så får det være andres problem at de nekter å se skriften på veggen.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som tror de personene som nå har kjøpt sitter så tett inntil prosesser at de vet når kontraktsforhandlinger går inn i en avgjørende fase med inngåelse av avtale?

 

Jeg vil anta at forhandlinger og avtaler med tyske dagligvarekjeder er prosesser som Tomra Tyskland styrer alene i stor grad, dog etter klare føringer fra Norge. Når det er sagt, så vet sikkert ikke engang de som sitter nærmest prosessen hvordan det ligger an med kontraktene. Det er jo nettopp en del av poenget å ikke fortelle noe til motparten. Dette vises ganske tydelig ved at Tomras tilbakekjøp av egne aksjer har til dels kommet svært tett opp til tidspunktet for inngåelse av kontrakter som har blitt børsmeldt.

 

Det er forøvrig ventet at minst 2 store tyske kunder vil bestille et meget stort antall automater i vinter. Ser man tilbake til i fjor, var det et renn av kontrakter før året gikk over i nytt år.

 

Hvorfor Tomra er et godt kjøp på disse nivåene, skal jeg ikke si noe om nå. Vi vil vel ikke at aksjen skal gå bananas, vil vi vel? :-)

Link to comment
Share on other sites

Aner faktisk ikke om jeg synes dagens melding er positiv eller negativ på kort sikt.

Kanskje de satser på å få TOM inn i finansavisens insideportefølje.... :laugh:

På kort sikt er det helt klart positivt at ledelsen kjøper aksjer. Jeg vil heller ikke legge så mye vekt på hva dette sier om framtidige meldinger. Det er åpenbart ikke lov å kjøpe dersom man sitter på signifikant innsideinformasjon, så den muligheten kan vi utelukke. Derimot kan det selvfølgelig dukke opp en bestilling i morgen som lyn fra klar himmel. Poenget er uansett at dette helt sikkert får en posistiv effekt på kursen i morgen, men man bør ikke forvente for mye på mellomlang sikt.

 

Sjekk EME og innsidekjøp og tilbakekjøp de siste ukene: Flere intradag rally, men den nedadgående trenden fortsetter like fullt. Skarholt har formodentlig kjøpt aksjer fordi han synes prisen er gunstig. Det er vi jo alle enige i. Likeledes vet "alle" at EME er billig (så å si alle analytikere anbefaler kjøp), men hva hjelper det? Ikke forvent at TOM-kursen stiger til 40 for aldri å se seg tilbake!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...