Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Ekstremt gode tall. Tror de gir mange bakoversveis. Som vanlig skivebommer enkelte analytikere. Omsetningen var høyere enn det høyeste estimatet, og om lag 120 millioner over det laveste estimatet.

 

100 millioner lavere topplinje, men høyere resultat før skatt enn i fjor. En kontantstrøm som er vanvittig - som dels går i utbyttebetaling men hovedsaklig vil gå til tilbakekjøp av egne aksjer. Tilbakekjøpsfullmakten vil økes med 50 % til 15 millioner akjer.

 

Pent dette, Amund!

Link to comment
Share on other sites

Ekstremt gode tall. Tror de gir mange bakoversveis. Som vanlig skivebommer enkelte analytikere. Omsetningen var høyere enn det høyeste estimatet, og om lag 120 millioner over det laveste estimatet.

 

100 millioner lavere topplinje, men høyere resultat før skatt enn i fjor. En kontantstrøm som er vanvittig - som dels går i utbyttebetaling men hovedsaklig vil gå til tilbakekjøp av egne aksjer. Tilbakekjøpsfullmakten vil økes med 50 % til 15 millioner akjer.

 

Pent dette, Amund!

 

Hei

 

Dette var svært gode tall. Analytikerne "bommet som vanlig", og det betyr mer kjøp og salg og derigjennom også kurtasje på meglerhusene..

 

Det er mye å kommentere, men skal nøye meg med noe.

 

Mange har ment at TOM ikke forsvarer å bli priset som et vekstselskap; det bør være tilbakevist nå:

  • TOM har solid vekst i alle segmenter (også ordrebok i Material Handling div.) og har solide markedsandeler (Tyskland fortsatt 70 pst. og i Finland 80 pst.) UTEN at dette går ut over marginene.
  • Mange nye områder vurderer å innføre/utvide panten; det gir stort potensial for vekst.
  • Ikke-pante satsingen gjør fremskritt. De har nå piloter i mange store markeder med svært stort potensial, bl.a. USA og de har startet utrullingen i UK og Japan. De lanserte pilotene overgår forventningene mht. innsamlet materiale.

 

TOM realiserer vekst og TOM har svært stort potensial for vekst i mange nye markeder.

 

Forunderlig at Orkla ikke benyttet "krakket" i januar til å hamstre aksjer. De har funnet det forventet lønnsomt å kjøpe på langt høyere kurser før; over 50,- og vi ser nå at potensial i dag er minst like bra som for et halvt år siden...

 

Håper dere har kjøpt dere inn, og spesielt at Tekniker'n har kommet seg inn. Etter all infoen. han har bidratt med, har han fortjent det, enda han har vært vel pessimistisk i det siste..

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Fra DN-papir idag:

 

_____

 

Som å hoppe etter Wirkola

Tomra-sjef Amund Skarholt er ikke overrasket over at selskapet ikke klarer å følge opp tallene fra 2006. Markedet er likevel fornøyd, og igår steg Tomra-aksjen med fire prosent

 

Tomra-sjef_Amund_Sk_242289h.gif

 

MATS SAMDAHL WELTZ OSLO

Publisert: 21.02.2008

 

Det var gøy å være Tomra-aksjonær igår. I løpet av børsdagen steg aksjen med over fire prosent og havnet på 35,90 kroner. Tomra har sluppet billig unna mens urolighetene har herjet på Oslo Børs etter nyttår, og fallet har vært på 6,75 prosent siden nyttår.

 

I Høyres Hus var det flere som også smilte. Etter Børsens stengetid igår ettermiddag la Tomra-sjef Amund Skarholt frem selskapets resultater fra fjerde kvartal. Han var tydelig fornøyd med kvartalet og slo analytikernes estimater.

 

- Kjempefornøyd

 

Panteselskapet Tomra fikk en opptur i 2006 da selskapet virkelig ble etablert i Tyskland. Tallene for fjoråret er svakere grunnet oppturen i Tyskland i 2006. Tomra-sjef Skarholt er tilfreds med året.

 

- Jeg er kjempefornøyd og synes dette har gått bra. At tallene generelt er svakere enn 2006, er ikke så rart. Det er som å hoppe etter Wirkola.

 

Alle forretningsområder har gått bra, og trekker vi fra Tyskland-oppturen i 2006, er 2007 bedre, sier Skarholt.

 

Kjøp!

 

Syv av elleve analytikere hadde kjøpsanbefaling på Tomra-aksjen før kvartalspresentasjonen igår. Og da Amund Skarholt la frem tallene, var det mange som ble positivt overrasket. Estimater SME Direkt har hentet inn for TDN Finans blant elleve meglerhus viser et resultat før skatt på 117 millioner kroner i fjerde kvartal 2007, ned fra 138 millioner kroner tilsvarende epoke ifjor. Selskapet havnet på 139,9 millioner kroner. I tillegg ble driftsinntektene estimert til 870 millioner kroner før presentasjonen, men havnet på 948 millioner kroner.

 

Organisk vekststory

 

Skarholt benyttet anledningen på gårsdagens presentasjon å fortelle markedet at han er på utkikk etter oppkjøpskandidater.

 

- Tomra er hele tiden på utkikk etter selskaper vi kan kjøpe opp, men vi har dessverre ikke lykkes så langt, sier han.

 

Skarholt fortsetter at Tomra ønsker selskaper innen resirkulering, med komplementerende teknologi.

 

- Vi skal kjøpe teknologi og kompetanse. Det er slik at Tomra er en organisk vekststory, og at det finnes veldig få mulige oppkjøp.

 

Kaupthing-analytiker Geir Kristiansen sier Tomra-tallene er bedre enn ventet.

 

- Markedet forutså at tallene ville bli bedre enn ventet. Selskapet kom ikke med noen store nyheter, og det virket ikke som om de ventet så mange heller. Guidingen for 2008 var moderat, sier han.

 

 

 

Mer pant enn ventet

 

ESPEN LINDERUD OSLO

Publisert: 21.02.2008

 

Bedre enn ventet: I fjerde kvartal fikk Tomra omsetning på 947,2 millioner kroner. Driftsresultatet endte på 131,1 millioner kroner, mens resultat før skatt ble på 139,9 millioner kroner. Resultatet var bedre enn analytikerne ventet.

 

Tysk forklaring: På grunn av installasjon av panteautomater i Tyskland i 2006 ga et ekstraordinært inntektshopp, ble omsetningen noe lavere ifjor.

 

Mer pant: Tomra-sjef Amund Skarholt ser for seg at selskapet skal vokse organisk med ti prosent og ha en årlig vekst i driftsresultatet på mellom 15 og 25 prosent.

 

 

___________

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

T.o.

 

Kommentar: Som om det ikke er risko i alle selskaper. Spørsmålet er om den hovedsakelig ligger på opp- eller nedsiden og størrelsen på opp- og nedsiden. Han har tydeligvis heller ikke fått med seg at det skjer saker og ting mht. både utvidelse/innføring av pant i mange markeder, i ikke-pante markeder skjer det store ting, at Tomra vurderer oppkjøp, at Tomra er en klar oppkjøpskandidat m.m.

 

Mvh,

 

Analytiker: Risikoen er ikke borte i Tomra

Tomra la frem bedre tall enn ventet i 4. kvartal, men Kaupthing-analytiker Geir Kristiansen lot seg ikke imponere voldsomt.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (HegnarOnline - 21.2.08 15:41)

Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut

Relaterte artikler

Knallsterk Oslo Børs - vinneren opp 30 prosent

Børsfest etter resultater

5 x kjøp

Tomra knuser analytikerne

 

 

Tomra er blant mange vinnere på en sterkt stigende børs torsdag ettermiddag. Aksjen er en liten time før slutt opp 4,9 prosent til 37,65 kroner. Oppgangen kommer etter at selskapet la frem tall over forventning for 4. kvartal etter børsslutt i går.

 

Kaupthing-analytiker Geir Kristiansen tror tallene delvis var diskontert inn i kursen.

 

- Jeg synes ikke det kom noen nyheter i går som skulle gi grunnlag for den kursutviklingen vi har sett i dag, tvert imot ser vi at det tar tid å utvikle ikke-pantmarkedene, sier han til TDN Finans.

 

Kristiansen, som er nøytral til aksjen, tror det kommer få nyheter fra selskapet det neste halvåret.

 

- Det som er positivt er at en ser at fallet i nedjusteringer er stoppet opp, og det er mulig at det vil komme noen oppjusteringer etter dette kvartalet. Det betyr ikke at risikoen er borte, sier analytikeren til nyhetsbyrået.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kommentar: Heller ikke han her har fått med seg andre kilder til vekst, bl.a.: både utvidelse/innføring av pant i mange markeder, at Tomra vurderer oppkjøp, økt erstatningssalg og økt -takt av pante maskiner bl.a. som følge av "gammel maskinpark og nye løsninger (bl.a. pantelotteri) at Tomra er en klar oppkjøpskandidat m.m.

 

Mvh,

 

 

Dette er ekstremt viktig for inntjeningen i Tomra

Meglerhus jekker opp både estimater og kursmål etter Tomra-tallene i går. Analytiker Knut Erik Løvstad peker på hva som er "ekstremt viktig" for inntjeningen på sikt.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (HegnarOnline - 21.2.08 15:52)

Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut

Relaterte artikler Se aksjeticker

Knallsterk Oslo Børs - vinneren opp 30 prosent

Tomra knuser analytikerne

5 x kjøp

10 meglerhus om Tomra TOM

 

 

Tomra la etter børsslutt i går frem tall over forventning, og Handelsbanken Capital Markets reagerer med å jekke opp sine 2008- og 2009-estimater med hhv. tre og syv prosent. Kursmålet løftes fra 36 til 42 kroner.

 

I en oppdatering skriver meglerhuset at utviklingen innen non-deposit er positiv. Analytiker Knut Erik Løvstad karakteriserer betydningen av dette segmentet for inntjeningen som "ekstremt viktig".

 

- Tesco-prosjektet er back in business og installeringene der går for fullt. Vi ser andre positive initiativer i blant annet Hellas, Italia, Mexico, Korea, Bulgaria og USA. Det er mange land som tydeligvis er entusiastiske om konseptet. Selv om ikke vi regner med noe meningsfullt bidrag til inntjeningen før i 2011, er det positivt å se at det er bredere interesse enn vi trodde, sier han til Reuters.

 

Tomra-aksjen er en av mange vinnere på Oslo Børs i dag, og avanserer 4,9 prosent til 37,65 kroner.

Link to comment
Share on other sites

christle:

 

Kan du presisere hvorfor disse analytikerne fortjener å bli idiotforklart. Du skriver at de ikke har fått med seg ditt og datt. Hvordan vet du det? Hvilke sitat i artiklene er det du mener er feil?

 

Jeg skjønner at du er skuffet over at kursen ikke steg mer enn den gjorde, men ikke glem at den steg et par kroner i forkant også. De reelle forventningene til resultatet var åpenbart høyere enn offisielle konsensusestimater. Forøvrig har de største optimistene i First nedjustert EPS til 2.0 for 2008 og 2.7 for 2009. Det forklarer vel de edruelige kursmålene fra meglerhusene?

Link to comment
Share on other sites

christle:

 

Kan du presisere hvorfor disse analytikerne fortjener å bli idiotforklart. Du skriver at de ikke har fått med seg ditt og datt. Hvordan vet du det? Hvilke sitat i artiklene er det du mener er feil?

 

Jeg skjønner at du er skuffet over at kursen ikke steg mer enn den gjorde, men ikke glem at den steg et par kroner i forkant også. De reelle forventningene til resultatet var åpenbart høyere enn offisielle konsensusestimater. Forøvrig har de største optimistene i First nedjustert EPS til 2.0 for 2008 og 2.7 for 2009. Det forklarer vel de edruelige kursmålene fra meglerhusene?

 

Hei

 

Det var ikke meningen å sette noen i et dårlig lys: Jeg beklager det, om jeg har gjort det.

 

Det eneste jeg mener å si at det i artikkelene, aner ikke om det er journalistene eller analytikerene som har disse vinklingene, KUN trekkes frem en liten, svært liten, del av "sannheten".

 

Mht. Kaupthing sies det kun at det er risiko (og jeg tolker artikkelen som at den her er på nedsiden); det sies lite/intet om at det også er risko på oppsiden. Det finnes mange positive "triggere", som jeg har omtalt i innlegget mitt, og når han forventer at "det kommer få nyheter fra selskapet det neste halvåret", ja så er det ikke gitt at han får rett...

 

Mht. Handelsbanken - ja så omtaler han kun non-deposit. Det fines finnes mange potensielle positive "triggere", ut over det som jeg har omtalt i innlegget mitt. Synes artikkelen godt kunne tatt med flere.

 

Mht. kursmål og kurs - ja så er det ikke så mye å si. Det at de "reelle" forventingene lå over ALLE analytikerne, ja det sier noe om at ALLE var for pessimistike, og det er ikke bra å "bomme" så mye all den tid det ikke var "noen uforutsette enkeltfaktorer" som kan forklare dette.

 

Ser at FIRST har kursmål: 55,- på tolv måneder, og det er gitt kurs på 37,7,- bare en oppside på 45 pst., gitt kursmål på 67,- på to års sikt, er det bare en oppside på 78 pst. Er dette "edruelig"?

 

Jeg har i et innlegg under påpekt at TOM nå burde prises som et vekstselskap; det har ikke analytikerne kommentert...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Det har tidligere blitt diskutert heftig hvilken betydning P/E, EPS, gjeld og kontanter har for prisingen av Tomra.

 

Som kjent hadde Tomra på et tidspunkt ca. 178,5 millioner aksjer og omtrent en milliard i kontanter.

 

I ettertid har Tomra kjøpt egne aksjer i stor stil. For øyeblikket er det ca. 164,7 millioner aksjer i selskapet. Av disse eier Tomra selv ca. 9,3 millioner aksjer. Det har blitt opplyst at aksjene Tomra eier skal slettes etter vedtak fra generalforsamlingen i april. Etter slettingen vil det være ca. 155,4 millioner aksjer i selskapet. Altså har mer enn 10 prosent av aksjene forsvunnet de siste årene.

 

På generalforsamlingen skal det vedtas en ny fullmakt til å kjøpe tilbake inntil 15 millioner aksjer. På sikt vil antallet aksjer synke ned mot 140 millioner.

 

Dersom vi bruker First sine tall for EPS:

 

For 2008 estimerer First en EPS på 2,01 av et resultat etter skatt på 313 millioner. For 2009 estimerer First en EPS på 2,69 av et resultat etter skatt på 420 millioner.

 

Felles for begge årene er at EPS beregnes av et antall aksjer på 156,2 millioner. Altså bergenes EPS av et antall aksjer som er høyere enn dagens antall aksjer for begge årene. Gitt et resultat etter skatt på 420 millioner og 140 millioner aksjer blir EPS 3,0.

 

Hvilken mening gir det egentlig å operere med EPS når man opererer med to ukjente?

Link to comment
Share on other sites

Som vi vet, blir pantelotteriet "Panto" nå lansert i Norge og dette er også tenkt å starte i våre naboland, særlig Sverige.

 

Les litt om det her: http://sydsvenskan.se/sverige/article290092.ece

 

I Norden har TOMRA ca. 20 000 RVMs utplassert og et slikt utvidet lotteri vil kunne gi ganske betydelige inntekter med høye marginer på oppgraderinger og replacement.

 

15 000 av de 60 000 RVMs TOMRA har ute(totalt), er eldre enn 15 år og årlig erstattes ca. 2500 av disse. Skarholt sa nå at dette vil kunne dobles innen kommende år.

 

______

Link to comment
Share on other sites

Ser at FIRST har kursmål: 55,- på tolv måneder, og det er gitt kurs på 37,7,- bare en oppside på 45 pst., gitt kursmål på 67,- på to års sikt, er det bare en oppside på 78 pst. Er dette "edruelig"?

Hei igjen!

 

I avsnittet over skjønner jeg rett og slett ikke hva du mener. Mener du kursmålene burde vært høyere eller lavere? I utgangspunktet ville jeg jo tro det første, men de ironiske anførselstegnene tyder på noe annet. Muligens mener du at oppsiden er formidabel, og at dette burde avstedkomme et børsrally? Da må du imidlertid ikke glemme at det finnes drøssevis av selskaper på børsen i samme situasjon: Mer eller mindre alle analytikere har kjøpsanbefaling med kursmål 50% høyere enn børskurs. Hva er gjennomsnittlig kursmål i EME? 55? Eller AKER, 400-450? Eller REC, 200-250? Med tanke på den generelle situasjonen på børsen er vel rabatten i forhold til "fair value" ikke høyere i TOM enn i andre aksjer vil jeg tro. TOM har også klart seg bedre enn OBX i 2008.

 

Forøvrig var det ikke slik at jeg ble forulempet på analytikernes vegne. Poenget var bare at vi her snakker om et par-tre avsnitt på Hegnar Online. Da er journalisten rett skyteskive dersom du savner noe. Ønsker du mer utfyllende underlag må du ta utgangspunkt i de respektive analysenotatene.

 

Lykke til med TOM-investeringen din!

 

mvh

EngaBhoy :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hei pluss201!

 

Det er ikke vanskelig å være enig med deg i at det på generelt grunnlag er sløvt dersom analytikere ikke er oppdatert på antall utestående aksjer i selskapet. Den konkrete kritikken av First nedenfor er jeg imidlertid ikke med på. Som du skriver er det i øyeblikket 155.4 millioner frie aksjer (eksklusive Tomras egeneide). First sitt tall på 156.2 millioner er kun marginalt avvikende fra realiteten. Trolig har analytikeren av en eller annen grunn ikke fått med seg tilbakekjøpene i desember; hva vet jeg?

 

Det nye tilbakekjøpsprogrammet på inntil 15 millioner aksjer kan ikke analytikerne ta hensyn til fordi:

1) Dette er et forslag som ikke er vedtatt ennå.

2) Det er umulig å vite hvor mange aksjer som faktisk vil bli kjøpt. Det er ikke gitt at Tomra vil fylle kvoten. Blant annet vil vel dette være et spørsmål om pris.

3) Fair value for en TOM-aksje kan umulig endres av et tilbakekjøpsprogram.

 

Det har tidligere blitt diskutert heftig hvilken betydning P/E, EPS, gjeld og kontanter har for prisingen av Tomra.

 

Som kjent hadde Tomra på et tidspunkt ca. 178,5 millioner aksjer og omtrent en milliard i kontanter.

 

I ettertid har Tomra kjøpt egne aksjer i stor stil. For øyeblikket er det ca. 164,7 millioner aksjer i selskapet. Av disse eier Tomra selv ca. 9,3 millioner aksjer. Det har blitt opplyst at aksjene Tomra eier skal slettes etter vedtak fra generalforsamlingen i april. Etter slettingen vil det være ca. 155,4 millioner aksjer i selskapet. Altså har mer enn 10 prosent av aksjene forsvunnet de siste årene.

 

På generalforsamlingen skal det vedtas en ny fullmakt til å kjøpe tilbake inntil 15 millioner aksjer. På sikt vil antallet aksjer synke ned mot 140 millioner.

 

Dersom vi bruker First sine tall for EPS:

 

For 2008 estimerer First en EPS på 2,01 av et resultat etter skatt på 313 millioner. For 2009 estimerer First en EPS på 2,69 av et resultat etter skatt på 420 millioner.

 

Felles for begge årene er at EPS beregnes av et antall aksjer på 156,2 millioner. Altså bergenes EPS av et antall aksjer som er høyere enn dagens antall aksjer for begge årene. Gitt et resultat etter skatt på 420 millioner og 140 millioner aksjer blir EPS 3,0.

 

Hvilken mening gir det egentlig å operere med EPS når man opererer med to ukjente?

Link to comment
Share on other sites

Bare litt om analytikere/kursmål osv.

 

______

 

"Alle" har vel sett at jeg limer inn div. analyser fra endel hus. For min del har jeg med årene "lært" meg å kun vurdere dette oppmot annet tilgjengelig info og hva man selv mener er en sannsynelig utvikling på litt sikt. Man bør ikke tillegge hva tallknuserne sier og skriver, for mye vekt, men analysene har ofte gode oppsett vedrørende litt historikk og tilgjengelige "tørre" tall.

 

Jeg har sluttet helt å kommentere hva enkelte hus måtte mene, husk at vi snakker om børs og pengespekulering! :wink:

 

______

 

Litt om Enga og disse punktene under her:

 

Det er riktig som det skrives, ikke banket i gjennom GF/antall=x og fair value osv. Sannsynligheten for at dette følger samme spor som før er derimot stor og da får man selv vurdere hvordan aksjen da kan utvikle seg og hvor stor mulighet TOMRA har får at også utviklingen av selskapet ellers kan gå.

 

For min egen del er jeg godt fornøyd med å ha "hamstret" TOM-aksjer langt ned mot 30-blank og jeg mener dette ser bedre ut nå enn for noen måneder siden, ja dette ser riktig spennende ut...

 

 

Det nye tilbakekjøpsprogrammet på inntil 15 millioner aksjer kan ikke analytikerne ta hensyn til fordi:

1) Dette er et forslag som ikke er vedtatt ennå.

2) Det er umulig å vite hvor mange aksjer som faktisk vil bli kjøpt. Det er ikke gitt at Tomra vil fylle kvoten. Blant annet vil vel dette være et spørsmål om pris.

3) Fair value for en TOM-aksje kan umulig endres av et tilbakekjøpsprogram

 

 

_________

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

I avsnittet over skjønner jeg rett og slett ikke hva du mener. Mener du kursmålene burde vært høyere eller lavere? I utgangspunktet ville jeg jo tro det første, men de ironiske anførselstegnene tyder på noe annet. Muligens mener du at oppsiden er formidabel, og at dette burde avstedkomme et børsrally? Da må du imidlertid ikke glemme at det finnes drøssevis av selskaper på børsen i samme situasjon: Mer eller mindre alle analytikere har kjøpsanbefaling med kursmål 50% høyere enn børskurs. Hva er gjennomsnittlig kursmål i EME? 55? Eller AKER, 400-450? Eller REC, 200-250? Med tanke på den generelle situasjonen på børsen er vel rabatten i forhold til "fair value" ikke høyere i TOM enn i andre aksjer vil jeg tro. TOM har også klart seg bedre enn OBX i 2008.

 

Forøvrig var det ikke slik at jeg ble forulempet på analytikernes vegne. Poenget var bare at vi her snakker om et par-tre avsnitt på Hegnar Online. Da er journalisten rett skyteskive dersom du savner noe. Ønsker du mer utfyllende underlag må du ta utgangspunkt i de respektive analysenotatene.

 

Lykke til med TOM-investeringen din!

 

mvh

EngaBhoy :smile:

 

Hei

 

Takk for kommentar. Jeg mener, og har alltid ment, at kursmålet bør baseres på en "forventning av neddiskontert kontantstrøm". I den sammenheng bør man gjøre særlig oppmerksom på faktorer som påvirker sansynligheten for at det faktiske utfall blir noe helt annet enn det forventede utfall, mao. riskoen (som ligger både på ned- og oppsiden). Det er dette siste punkt som er særlig viktig for prisingen av TOM, og som også er avgjørende for om TOM "bør" betraktes som et vekstselskap. Det er derfor jeg er opptatt av "utalelsene" fra analytikerne fra Kauphting og Handelsbanken; de uttalelsene som står på "trykk" forteller "for" lite av bildet, og heller langt mer i retning av "svartmaling" enn "rosemaling".

 

Mht. generelle høye kursmål, ja så kan det forstås ut i fra et "ønske om å selge". Synes ikke det er bra, da analyser bør være nøytrale, og dersom de "generelt over hele linja" skyter over mål, så er de ikke nøytrale.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Mht. generelle høye kursmål, ja så kan det forstås ut i fra et "ønske om å selge". Synes ikke det er bra, da analyser bør være nøytrale, og dersom de "generelt over hele linja" skyter over mål, så er de ikke nøytrale.

Hei igjen!

 

Poenget mitt var ikke at meglerhusene setter høye kursmål for å drive inn kurtasjeinntekter fra håpefulle investorer, selv om det også hører med til historien. Det jeg prøvde å få fram var at analysene til en viss grad lever sitt eget liv uavhengig av resten av børsuniverset. Én analytiker foretar en analyse av Tomra basert på forventet neddiskontert kontantstrøm (slik du stipulerer), og en annen analytiker gjør tilsvarende for eksempelvis Ementor (jeg følger begge aksjene). La oss for diskusjonens skyld anta at begge kommer fram til en fair value på 55. Dette er papiranalyser, og hvorvidt disse verdiene faktisk gjenpeiles i aktuelle børskurser, avhenger av det generelle børsklimaet. Faktisk vil jeg påstå at dette er den suverent viktigste enkeltfaktoren som priser aksjer. I juli i fjor var både TOM og EME i 55.

 

La oss videre for diskusjonens skyld anta at forutsetningene for analysene ikke har endret seg (noe jeg innbiller meg ikke er langt fra sannheten), og at fair value for begge fortsatt er 55. Dersom EME har falt til 35 på bakgrunn av et mer bearish aksjemarked, så bør dette også gjelde TOM (og øvrige aksjer). Poenget er at den generelle risikopremien på aksjer har steget. Sagt på en annen måte: Da det stormet som verst for en måned siden, kunne man kjøpe STL for 126.70. Da ville det ha vært toppen av idioti å bruke midlene sine til hypotetisk sett å kjøpe TOM for 55. Man er jo tross alt på utkikk etter størst mulig oppside. Derfor er det i høyeste grad rasjonelt at aksjer stiger og faller "i sympati" med hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Poenget mitt var ikke at meglerhusene setter høye kursmål for å drive inn kurtasjeinntekter fra håpefulle investorer, selv om det også hører med til historien. Det jeg prøvde å få fram var at analysene til en viss grad lever sitt eget liv uavhengig av resten av børsuniverset. Én analytiker foretar en analyse av Tomra basert på forventet neddiskontert kontantstrøm (slik du stipulerer), og en annen analytiker gjør tilsvarende for eksempelvis Ementor (jeg følger begge aksjene). La oss for diskusjonens skyld anta at begge kommer fram til en fair value på 55. Dette er papiranalyser, og hvorvidt disse verdiene faktisk gjenpeiles i aktuelle børskurser, avhenger av det generelle børsklimaet. Faktisk vil jeg påstå at dette er den suverent viktigste enkeltfaktoren som priser aksjer. I juli i fjor var både TOM og EME i 55.

 

La oss videre for diskusjonens skyld anta at forutsetningene for analysene ikke har endret seg (noe jeg innbiller meg ikke er langt fra sannheten), og at fair value for begge fortsatt er 55. Dersom EME har falt til 35 på bakgrunn av et mer bearish aksjemarked, så bør dette også gjelde TOM (og øvrige aksjer). Poenget er at den generelle risikopremien på aksjer har steget. Sagt på en annen måte: Da det stormet som verst for en måned siden, kunne man kjøpe STL for 126.70. Da ville det ha vært toppen av idioti å bruke midlene sine til hypotetisk sett å kjøpe TOM for 55. Man er jo tross alt på utkikk etter størst mulig oppside. Derfor er det i høyeste grad rasjonelt at aksjer stiger og faller "i sympati" med hverandre.

 

Hei

 

Helt enig... En bør alltid vurdere alternative plasseringers potensiale, dvs. den forventede alternativverdien, selvfølgelig hensyntatt risiko både når det gjelder opp- og nedside.

 

Mht. at det ikke har skjedd så mye i Tomra er jeg ikke enig. Det har jeg gjort rede for under, i innlegget om hvorfor Tomra var og er et vekstselskap. Sansynligheten for positive "triggere" har økt, slik jeg ser det betydelig.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Tomra Systems er et fantastisk selskap, men husk nu Warren Buffet's vise ord: price is what you pay, value is what you get

 

Tomra handles pt. til 12,24 EV/EBITDA (se forklaring her - http://moneyterms.co.uk/ev_ebitda/) mod industriens EV/EBITDA på 9,13.

 

http://www.upsido.com/companies/812-Tomra-Systems

 

Så der findes andre billigere alternativer i markedet. Derudover var omsætningen og resultatet lavere i forhold til samme periode sidste år. Dog har de haft fremgang de seneste fire kvartaler...

 

Tomra er et godt selskap, men måske er den for dyr i forhold til alternativerne!

Link to comment
Share on other sites

Tomra Systems er et fantastisk selskap, men husk nu Warren Buffet's vise ord: price is what you pay, value is what you get

 

Tomra handles pt. til 12,24 EV/EBITDA (se forklaring her - http://moneyterms.co.uk/ev_ebitda/) mod industriens EV/EBITDA på 9,13.

 

http://www.upsido.com/companies/812-Tomra-Systems

 

Så der findes andre billigere alternativer i markedet. Derudover var omsætningen og resultatet lavere i forhold til samme periode sidste år. Dog har de haft fremgang de seneste fire kvartaler...

 

Tomra er et godt selskap, men måske er den for dyr i forhold til alternativerne!

 

 

Hei

 

Gode poenger. En må imidlertid være klar over at alle sammenligninger mot årene (2006-2007) vil påvirkes av at TOM i disse årene gjennomførte store initielle salg til Tyskland, fordi Tyskland innførte pant. Det kan dog komme til å gjenta seg... i andre store markeder som kan åpne seg.

 

Jeg kjenner imidlertid til få selskaper som har en så god posisjon i markedet (de har over 70 pst. andel i pante markedet (med høye marginer) og er bortimot alene i "ikke-pante" markedet, dette vil gi store vedlikeholdsinntekter samt også store erstatningssalg), god og også patentert teknologi og med store muligheter i mulig kommende markeder. Ser en på trenden med økt forbruk, økt søppelmengde, økende krav om miljøvern (og resirkulering) og samtidig stigende råvarepriser, Ja da ser en at TOM er svært, svært godt posisjonert...

 

Jeg har imidlertid IKKE glemt å se etter alternative plasseringer...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

God nyhet, særlig for salg av TOMs enkle, lille UNO, som egener seg godt for bensinstsjoner, kisoker m.m.

 

Forbudt å nekte flaskepant

Er du blitt nektet å pante tomflasker og bokser i kiosker og bensinstasjoner? Det er i så fall ulovlig, ifølge Statens forurensningstilsyn.

 

Artikkel av: NTB (HegnarOnline - 22.2.08 14:55)

Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut

 

De eneste som slipper kravet om å ta imot tomgods er kafeer og kiosker som bare serverer drikkevarer i glass, opplyser Statens forurensingstilsyn (SFT) til Handelsbladet FK. Slike steder regnes ikke som utsalgssteder, ifølge tilsynet.

 

Alle utsalgssteder for drikkevarer i emballasje som inngår i panteordning, har plikt til å ta i retur rimelige mengder av tomemballasje som de selv forhandler, sier seksjonsleder Kari Aa i SFT.

 

Norsk Resirk, som organiserer panteordningen, får daglige telefoner fra forbrukere som blir nektet å levere tomgodset sitt.

 

– Dette er et problem vi kjenner på kroppen hver dag, sier informasjons- og markedssjef Synnøve Castillano i Norsk Resirk.

 

– Budskapet vårt handler jo om å pante alt, alltid.

 

Norge ligger på verdenstoppen når det gjelder innsamling av bokser og gjenvinnbare plastflasker. (©NTB)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg la ut dette for noen dager siden, ser ut som andre kan ha tipset HO( ikke meg..).., ser det ligger ut mange steder nå:mellow:

 

Kan jo bidra noe, men ikke av betydning tror jeg, men alle monner drar! :smile:

 

 

 

Litt om pant...

 

______

 

 

Ulovlig pante-nei / Nå har SFT gått opp pantegrensene

 

 

________

Link to comment
Share on other sites

Top 20 shareholders (as of 25 February 2008)

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 23 953 000 14,5 %

2. Folketrygdfondet 12 037 900 7,3 %

3. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 11 157 001 6,8 %

4. Tomra Systems ASA 9 279 815 5,6 %

5. The Northern Trust C Treaty Account 8 172 900 5,0 %

6. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 804 497 2,3 %

7. FERD AS P610AK 2 900 000 1,8 %

8. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 2 885 392 1,8 %

9. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 2 804 790 1,7 %

10. Verdipapirfondet KLP 2 400 000 1,5 %

11. Skagen Vekst 2 283 500 1,4 %

12. The Northern Trust C Non-Treaty Account 1 904 691 1,2 %

13. Nordea Bank Sweden A 1 804 380 1,1 %

14. Skandinaviska Enskil A/C Clients Account 1 606 156 1,0 %

15. Citibank N.A. London A/C French Res Treat 1 471 340 0,9 %

16. RBC Dexia Investor S S/A Dub-non-resident 1 323 671 0,8 %

17. Saga Equity Fund C/O Saga Asset Manag 1 250 000 0,8 %

18. Goldman Sachs Int. - Security Client Segr 1 188 755 0,7 %

19. JP Morgan Chase Bank Special Treaty Lendi 1 016 450 0,6 %

20. Arendals Fossekompani 1 000 000 0,6 %

 

Total shares, top 20 shareholders 94 244 238 57,2 %

Total shares, other shareholders 70 445 979 42,8 %

Total (9 714 shareholders) 164 690 217 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 92 629 397 56,2 %

Total shares, shareholders of other nationality 72 060 820 43,8 %

Total 164 690 217 100,0 %

 

 

 

Number of shareholders, by nationality

Number of shareholders Ownership

1. Norway 8 973 56,2 %

2. Great Britain 83 13,7 %

3. USA 159 10,0 %

4. Luxembourg 34 3,9 %

5. Sweden 95 3,6 %

6. Denmark 48 3,1 %

7. France 23 2,5 %

8. Finland 20 1,2 %

9. Ireland 13 1,0 %

10. Japan 29 0,8 %

 

Total shareholders, top 10 countries 9 477 96,0 %

Total shareholders, other countries 237 4,0 %

Total 9 714 100,0 %

 

 

 

Top 20 shareholders (as of 18 February 2008)

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 23 953 000 14,5 %

2. Folketrygdfondet 12 037 900 7,3 %

3. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 10 935 995 6,6 %

4. Tomra Systems ASA 9 279 815 5,6 %

5. The Northern Trust C Treaty Account 7 819 500 4,7 %

6. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 656 197 2,2 %

7. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 3 230 392 2,0 %

8. FERD AS P610AK 2 900 000 1,8 %

9. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 2 803 890 1,7 %

10. Verdipapirfondet KLP 2 400 000 1,5 %

11. Skagen Vekst 2 300 000 1,4 %

12. Skandinaviska Enskil A/C Clients Account 2 268 456 1,4 %

13. The Northern Trust C Non-Treaty Account 1 904 691 1,2 %

14. Nordea Bank Sweden A 1 804 380 1,1 %

15. Citibank N.A. London A/C French Res Treat 1 618 740 1,0 %

16. RBC Dexia Investor S S/A Dub-non-resident 1 323 671 0,8 %

17. Saga Equity Fund C/D Saga Asset Manag 1 250 000 0,8 %

18. Goldman Sachs Int. - Security Client Segr 1 238 286 0,8 %

19. Caceis Bank S/A Non Treaty Account 1 170 833 0,7 %

20. Skandinaviska Enskil Merchant Banking Ope 1 102 559 0,7 %

 

Total shares, top 20 shareholders 94 998 305 57,7 %

Total shares, other shareholders 69 691 912 42,3 %

Total (9 724 shareholders) 164 690 217 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 92 508 045 56,2 %

Total shares, shareholders of other nationality 72 182 172 43,8 %

Total 164 690 217 100,0 %

 

 

 

 

Number of shareholders, by nationality

Number of shareholders Ownership

1. Norway 8 979 56,2 %

2. Great Britain 83 12,9 %

3. USA 161 9,9 %

4. Sweden 94 4,0 %

5. Luxembourg 35 3,8 %

6. Denmark 48 3,2 %

7. France 23 3,0 %

8. Finland 20 1,2 %

9. Ireland 14 0,9 %

10. Japan 29 0,8 %

 

Total shareholders, top 10 countries 9 486 96,0 %

Total shareholders, other countries 238 4,0 %

Total 9 724 100,0 %

 

 

 

 

 

 

 

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 23 953 000 14,5 %

2. Folketrygdfondet 12 037 900 7,3 %

3. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 11 235 044 6,8 %

4. Tomra Systems ASA 9 279 815 5,6 %

5. The Northern Trust C Treaty Account 7 827 700 4,8 %

6. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 438 497 2,1 %

7. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 3 232 744 2,0 %

8. FERD AS P610AK 2 900 000 1,8 %

9. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 2 810 890 1,7 %

10. Verdipapirfondet KLP 2 400 000 1,5 %

11. Skagen Vekst 2 254 255 1,4 %

12. BNP Paribas Arbitrag Meglerkonto 2 084 811 1,3 %

13. The Northern Trust C Non-Treaty Account 1 904 691 1,2 %

14. Nordea Bank Sweden A 1 804 380 1,1 %

15. Skandinaviska Enskil A/C Clients Account 1 727 689 1,0 %

16. Citibank N.A. London A/C French Res Treat 1 618 740 1,0 %

17. RBC Dexia Investor S S/A Dub-non-resident 1 323 671 0,8 %

18. Goldman Sachs Int. - Security Client Segr 1 177 700 0,7 %

19. Saga Equity Fund C/D Saga Asset Manag 1 150 000 0,7 %

20. Caceis Bank S/A Non Treaty Account 1 127 611 0,7 %

 

Total shares, top 20 shareholders 95 289 138 57,9 %

Total shares, other shareholders 69 401 079 42,1 %

Total (9 750 shareholders) 164 690 217 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 92 584 761 56,2 %

Total shares, shareholders of other nationality 72 105 456 43,8 %

Total 164 690 217 100,0 %

 

 

 

 

Number of shareholders, by nationality

Number of shareholders Ownership

1. Norway 9 007 56,2 %

2. Great Britain 81 12,8 %

3. USA 160 10,2 %

4. France 22 4,2 %

5. Luxembourg 36 3,7 %

6. Denmark 48 3,2 %

7. Sweden 95 3,1 %

8. Ireland 14 0,9 %

9. Japan 29 0,8 %

10. Holland 54 0,8 %

 

Total shareholders, top 10 countries 9 546 95,8 %

Total shareholders, other countries 204 4,2 %

Total 9 750 100,0 %

 

=====================

Link to comment
Share on other sites

Solgte du aksjer i dag til GLS, ble de kjøpt av Tomra:

 

26/02-2008 16:56:10: (TOM) TILBAKEKJØP AV EGNE AKSJER

 

Tomra Systems ASA har i dag kjøpt 126.300 egne

aksjer til gjennomsnittlig kurs 37,15 over børs.

Total beholdning av egne aksjer etter kjøpet er

9.406.115.

 

Kontaktperson: CFO Espen Gundersen, telefon 97 68

73 01

 

Asker, 26. februar 2008

Tomra Systems ASA

 

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...