Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

Etter min mening, berører ikke du(Enga...) det helt sentrale vedrørende dette spørsmålet. Orkla har over 15% i TOMRA, det er mye, de har tydelig tro på TOMRA og det er et viktig signal for langsiktige investorer.

 

De har mao. kanskje gjort sin plassering i TOM og er langsiktige. Det fungerer jo ikke slik at tunge aktørerer løper og kjøper når noe faller, :mellow: "dæven" nå skal vi kjøpe mer....

 

POENGET:

Altså: De gjør en plassering ut fra fundamentale forhold og at dette kan gi en pen avkastning over tid.

 

AKKURAT SOM MEG! :biggrin:

 

Svaret på denne "gåten" finner du ved å svare på følgende spørsmål:

 

1) Hvor lenge har du mast om at Tomra er en oppkjøpskandidat?

2) Hvilke signifikante nyheter har dukket opp i dette tidsrommet?

3) Hvordan har lønnsomheten til selskapet utviklet seg i samme periode?

4) Hvem (om noen) er tjent med at aksjekursen stiger over 40?

5) Hvem kontrollerer aksjekursen?

6) Hvorfor kjøpe noe nå som man vet man kan få minst like billig seinere?

 

Denne øvelsen fungerer forøvrig like godt på NSG-caset... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Tullebukk Zoonic!

 

Kjøp og.... fantasiske utsikter, eller ikkje , tomra sig ned mot 27 norske kroner,. DET er eit godt kjøp :wink: . Ellers er eg lei av dine utskjellingar av deltakarar som ytrar andre syn en ditt..Lev vel!

Link to comment
Share on other sites

Zoonic:

 

Jeg "berører" strengt tatt ikke noe som helst. Derimot lister jeg opp noen momenter som christle med fordel kan tenke igjennom for å forstå hvorfor Orkla ikke har akkumulert og hvorfor kursutviklingen er som den er. Ingen av spørsmålene er spesielt mystiske for meg, og førstnevnte tydeligvis ikke for deg heller.

 

Du skriver at Orkla har over 15% eierandel i Tomra og at dette er mye. Helt enig! Derimot er jeg ikke uten videre enig i din påstand om at dette liksom beviser at Orkla har tro på Tomra og at andre investorer derfor bør hive seg på toget. Vi må anta at Orkla i sin tid hadde tro på denne investeringen, men hvorfor kjøper de da ikke på betydelig lavere kurser? I verste fall har de mistet troen på caset fordi Tomras omsetning nå er lavere enn for to år siden da de gjorde sin investering. I beste fall planlegger de å kjøpe opp Tomra, men ser at de har og har hatt all verdens tid på seg.

 

I begge tilfeller er det signal til langsiktige investorer om at det ikke haster med å løse billett. Jeg er selv i denne situasjonen og vet også om flere andre. Jeg ønsker å være med på en eventuell opptur, men leter etter gunstigst mulig inngang utfra pris og timing i forhold til når ting begynner å skje. Jeg kjøpte litt på 30 i går, og avhengig av kursutviklingen over helga tar jeg enten gevist før onsdag eller sitter over resultatpresentasjonen. Man kan jo håpe på et knallresultat som trigger et hurrarally på 10% fra 30 til 33! Aksjekurser over 50 er derimot langt fram i tid med mindre det kommer et mirakel fra oven.

 

God helg!

Link to comment
Share on other sites

hehe, webster.....dette innlegget ditt her nærmer seg vel en utskjelling... :smile:

 

Jeg har muligens "tatt" noen for både det ene og det andre her inne...

 

Men, det er lenge siden nå... :wink: Webster, er du inne i TOMRA ennå...?

 

_______

 

Og Enga, interessant at du kjøper litt i TOMRA, og beklager om noen har tolket mitt siste innlegg til deg som "utskjelling"... (eller var det svaret til Thomas du tenkte på, webster...?)

 

Noe mer får vi på onsdag...

 

FORTSATT GOD HELG!

 

Tullebukk Zoonic!

 

Kjøp og.... fantasiske utsikter, eller ikkje , tomra sig ned mot 27 norske kroner,. DET er eit godt kjøp :wink: . Ellers er eg lei av dine utskjellingar av deltakarar som ytrar andre syn en ditt..Lev vel!

Link to comment
Share on other sites

Halloen pluss201, lenge siden sist! Alt vel, haaper jeg ?

Er du inne i Tomra fremdeles ?

 

---

 

Zoonic min gode mann! Du har helt rett - jeg er ganske lat. Alikevel leste jeg igjennom de siste 10 sidene her paa TOM-traaden, og om jeg forstaar det rett saa er Tesco sine TRC maskiner en maskin for resirkulering av alt slags mulig rart, ikke bare flasker. Var faktisk paa Tesco for en time siden og kj0pte litt mat. De har masse resirkulerings-dunker, men dette var ikke en Tomra-installasjon, bare masse s0ppelkontainere for diverse kildesortering.

Hvor mange TRC sentere har Tomra i England ? Har ikke sett noen saa langt selv ennaa

Link to comment
Share on other sites

Åjsann, ikke verst, Thomas...! :smile:

 

_____

 

Vel, vel, vi får se hvordan det går med ARC og videre utvikling. Hos TESCO er det til nå plassert rundt 60 stasjoner(108 er bestilt) og potensialet er rundt 500 i UK.

 

Ser FIRST skriver at de ikke tror TESCO(eller andre..)kommer med større ARC-ordre før TOMRA har levert alle 108. Når TESCO i sin tid(mai 06) bestilte 100 anlegg, skrev Strømstad i FIRST av utrulling til andre kjeder kunne komme raskt, da dette vil få konkurrerende kjeder til "å våkne". Vi kan i ettertid si at det ikke slo til.

 

Tar FIRST feil igjen, vil TOMRA kunne motta større ordre på denne teknologien de nærmeste månedene... :wink:

 

Halloen pluss201, lenge siden sist! Alt vel, haaper jeg ?

Er du inne i Tomra fremdeles ?

 

---

 

Zoonic min gode mann! Du har helt rett - jeg er ganske lat. Alikevel leste jeg igjennom de siste 10 sidene her paa TOM-traaden, og om jeg forstaar det rett saa er Tesco sine TRC maskiner en maskin for resirkulering av alt slags mulig rart, ikke bare flasker. Var faktisk paa Tesco for en time siden og kj0pte litt mat. De har masse resirkulerings-dunker, men dette var ikke en Tomra-installasjon, bare masse s0ppelkontainere for diverse kildesortering.

Hvor mange TRC sentere har Tomra i England ? Har ikke sett noen saa langt selv ennaa

Link to comment
Share on other sites

Tomra er i ferd med å få solgt sin ARC (Automatic Recycling Center) til andre land enn Storbritannia. Det er allerede kjent at flere maskiner er solgt til USA. Nå vises det i tillegg til at det er stor interesse for maskinene i Tyskland også.

 

Dette er ikke panteautomater, men store maskiner på størrelse med busser og priser til mer enn 1 million kroner. Når dette markedet virkelig åpner seg, vil det være nærmest et ubegrenset potensiale for salg av disse maskinene. Ingen andre aktører kan tilby tilsvarende maskiner.

 

Her er artikkelen som viser interessen i Tyskland: Rabattpunkte für leere Shampooflaschen

 

Das norwegische Unternehmen Tomra, Marktführer für automatische Rücknahmesysteme, soll die Maschinen liefern. „Unsere Gespräche sind auf gutem Weg; im kommenden Jahr könnte es losgehen“, so Schürmann. Bei Tomra Deutschland ist man noch etwas zurückhaltender. Ein Start 2009 ist denkbar. „Aber es gibt noch viele Fragen, die gelöst werden müssen“, sagte ein Sprecher. Ein vergleichbares System betreibt Tomra zusammen mit der Supermarktkette Tesco bereits in Großbritannien. In riesigen, mehr als 10 Meter langen Automaten können die Verbraucher dort - ebenfalls belohnt durch Gutschriften auf ihrer Payback-Karte - sowohl Glas- als auch Kunststoffverpackungen zurückgeben.

 

Wenn die Kunden wie erwartet mitspielen, könnte sich die Sache rechnen

 

„Wir müssen genügend Kunden davon überzeugen, dass sie die hochwertigen Kunststoffe nicht länger in den gelben Sack stecken, sondern in die Automaten“, meinte Raffael Fruscio, der zweite geschäftsführende Gesellschafter von Reclay. Die Tomra-Maschinen sollen die Kunststoffabfälle gleich in verschiedene Sorten vorsortieren, um die spätere Aufarbeitung zu erleichtern und die Kosten zu senken. Je nach Bedarf könnten bis zu neun unterschiedliche Fraktionen abgetrennt werden, sagte der Tomra-Sprecher. Interessant wird die neue Konkurrenz zur gelben Tonne durch eine Änderung der deutschen Verpackungsverordnung. Die Novelle verpflichtet die Hersteller, sämtliche Verpackungen, die an Endverbraucher verkauft werden, bei einem dualen System für die spätere Entsorgung anzumelden. Die dafür fälligen Gebühren lassen sich jedoch nachträglich um diejenigen Mengen drücken, die nachweislich am Ort des Verkaufs eingesammelt und ordnungsgemäß verwertet worden sind.

Link to comment
Share on other sites

Svaret på denne "gåten" finner du ved å svare på følgende spørsmål:

 

1) Hvor lenge har du mast om at Tomra er en oppkjøpskandidat?

2) Hvilke signifikante nyheter har dukket opp i dette tidsrommet?

3) Hvordan har lønnsomheten til selskapet utviklet seg i samme periode?

4) Hvem (om noen) er tjent med at aksjekursen stiger over 40?

5) Hvem kontrollerer aksjekursen?

6) Hvorfor kjøpe noe nå som man vet man kan få minst like billig seinere?

 

Denne øvelsen fungerer forøvrig like godt på NSG-caset... :wink:

 

Hei

 

Takk for svar EngaBhoy. Jeg skal forsøke å gi deg noen korte svar.

 

Ad 1) Jeg har lenge ment at TOM er en oppkjøpskandidat generelt og spesielt for Orkla. Et spredt eierskap gjør det mulig for aktører å kjøpe opp TOM. I tillegg mener jeg at TOM har et stort, men tildels ikke-forløst potensial for vekst, og det bør være av interesse for flere selskaper.

 

Jeg mener at Orkla bør være spesielt interessert i TOM. Det begrunner jeg med at:

  • Orkla trenger muligheter for vekst, også utover sin satsing på ”solenergi”
  • Orklas "brand" divisjon driver utstrakt salg overfor matvarekjeder. TOMs største kunder er i dag matvarekjeder. Her er det muligheter for mersalg, bredde-, stor- og samdriftsfordeler.
  • Orklas Elkem driver virksomhet i flere deler av verdikjeden for aluminium. TOM driver i USA utstrakt innsamling av aluminium og TOMs maskiner samler også i andre markeder inn aluminium. Prisen på aluminium stiger og det gjør også kostnadene knyttet til å fremstille det. Begge deler øker lønnsomheten av å samle inn aluminium.
  • Orklas Borregaard driver virksomhet innenfor plast m.m. TOMs maskiner samler inn og sorterer plast. Prisen på olje/plast stiger og det gjør også kostnadene knyttet til å fremstille det. Begge deler øker lønnsomheten av å samle inn plast.
  • TOM kan binde sammen flere forretningsområder i Orkla og skape muligheter for mersalg, bredde-, stor- og samdriftsfordeler.

 

Noen "hevder" at Orkla har kontroll i TOM med sine 15 pst. Det er tull. Husker Noble hadde over 40 pst. i Smedvig, men plutselig var Tank-Jon der og kjøpte seg over 40 pst. Mao. man har ikke kontroll før man har over 50 pst.

 

Ad 2) Det har kommet flere nyheter, særlig på ikke-pant området og "industral-processing"; nyheter som bærer bud om hva som kan skje i fremtiden. Slik jeg ser det har det blitt mange flere muligheter for at TOM kan få suksess. Gjennom å investere i TOM får en i dag med masse opsjoner på fremtidig vekst/økt lønnsomhet.

 

Ad 3) Lønnsomheten er grei og den blir greiere. Nå kommer serviceavtalene, og "erstatningssalget" vil holde seg på et høyere nivå. Dette øker lønnsomheten. Samtidig har TOM investert i fremtiden. Både ikke-pant og "industrial-processing vil/kan vokse".

 

Ad 4) Du, mange andre aksjonærer og jeg er interessert i høyere kurs. Det bør og ledelsen være. Orkla må regnskapsføre kursnedgang som tap i sin rapportering...

 

Ad 5) Hvem som kontrollerer aksjekursen, det er forhåpentligvis ingen. Den dannes gjennom av hva kjøperne og selgerne mener om verdiene i selskapet. Samtidig mener jeg at det ikke er så enkelt i praksis. Investorene løper i flokk... TOMs tilbakekjøp har vært håndtert mindre bra. Jeg mener og at analytikerne har sviktet. De har hauset, nå gjør de det motsatte. I dag priser de ikke i tilstrekkelig grad inne serviceinntektene som vil komme, økt erstatningssalg, mulighetene for at ikke-pante satsingen lykkes, mulighetene for vekst i "industrial processing" m.m.

 

Ad 6. Du kan godt si det motsatte. Dersom du "vet" at kursen skal ned, så er det bare å shorte/handle salgsopsjoner: Anbefaler det absolutt ikke.

 

Det viktige er her hva en legger til grunn for sine meninger om hva verdien er og vil/kan bli av TOM. Jeg tror ikke at TOM skal noe særlig ned, gitt at vi da ikke får et "krakk" i hele markedet. Jeg tror imidlertid oppsida er stor. Noen positive nyheter så går den ”i taket”. Du snakker om at en oppgang fra 30,- til 33,- er høy fordi det er en oppgang på 10 pst. Jeg mener det skal svært lite til for at dette kan skje. Sist gang "alle svartmalte" her på "berget" var TOM under 30,- som i dag. Noen uker senere var den i 38,-, og dette var UTEN noen særlige nyheter fra TOM. Spørsmålet er NÅR det kommer gode nyheter. Det er på tide... Det kan fort være en større kontrakt i Tyskland...

 

Mvh og lykke til,

Link to comment
Share on other sites

christle:

 

Til tross for dine utfyllende svar på mine spørsmål (som egentlig var ment til innvortes bruk), er det lite som kan kaste lys over den begredelige kursutviklingen. Kort oppsummert så mener du tydeligvis at Tomra er preget av bedring i lønnsomheten og en positiv nyhetsstrøm. Videre mener du at Orkla er en sannsynlig oppkjøper fordi Tomra passer som hånd i hanske i deres kjernevirksomhet. Til tross for alt dette er altså aksjekursen i fritt fall. Av en eller annen grunn mener du også at dette ikke er i Orklas interesse.

 

Ett eller annet sted er det et gigantisk hull i resonnementet ditt. En aksjekurs vil ikke falle dersom det er i alles interesse at den stiger. Dersom man studerer handelen i TOM, vil en hvilken som helst femåring innse at noen har en agenda hvor aksjekursen ønskes mest mulig ned. I dag f.eks. åpnet aksjen på 30.70, mens Enskilda umiddelbart la ut en stor salgsordre på 30.00. Hvem kan tenkes å stå bak en slik strategi:

 

1) Orkla. Dersom de virkelig ønsker å kjøpe seg ytterligere opp (eller komme med et bud), så ønsker de selvsagt lavest mulig kurs. I skrivende stund når kursen truer med å bikke under 29, vil et bud på la oss si 40 plutselig bli veldig fristende for mange.

2) Tomra. Er det ikke opsjoner så er det tilbakekjøp. I det siste har hoffmegleren blitt flinkere til ikke å presse opp kursen ved tilbakekjøp. Det har snarere vært en tendens til at kursen har falt i forkant.

3) Shortkunde. Hvem som helst som ligger short vil ha et ønske om å presse kursen til bunns før det dekkes inn. Spørsmålet er om dette skjer før eller etter 2Q08.

Link to comment
Share on other sites

christle:

 

Til tross for dine utfyllende svar på mine spørsmål (som egentlig var ment til innvortes bruk), er det lite som kan kaste lys over den begredelige kursutviklingen. Kort oppsummert så mener du tydeligvis at Tomra er preget av bedring i lønnsomheten og en positiv nyhetsstrøm. Videre mener du at Orkla er en sannsynlig oppkjøper fordi Tomra passer som hånd i hanske i deres kjernevirksomhet. Til tross for alt dette er altså aksjekursen i fritt fall. Av en eller annen grunn mener du også at dette ikke er i Orklas interesse.

 

Ett eller annet sted er det et gigantisk hull i resonnementet ditt. En aksjekurs vil ikke falle dersom det er i alles interesse at den stiger. Dersom man studerer handelen i TOM, vil en hvilken som helst femåring innse at noen har en agenda hvor aksjekursen ønskes mest mulig ned. I dag f.eks. åpnet aksjen på 30.70, mens Enskilda umiddelbart la ut en stor salgsordre på 30.00. Hvem kan tenkes å stå bak en slik strategi:

 

1) Orkla. Dersom de virkelig ønsker å kjøpe seg ytterligere opp (eller komme med et bud), så ønsker de selvsagt lavest mulig kurs. I skrivende stund når kursen truer med å bikke under 29, vil et bud på la oss si 40 plutselig bli veldig fristende for mange.

2) Tomra. Er det ikke opsjoner så er det tilbakekjøp. I det siste har hoffmegleren blitt flinkere til ikke å presse opp kursen ved tilbakekjøp. Det har snarere vært en tendens til at kursen har falt i forkant.

3) Shortkunde. Hvem som helst som ligger short vil ha et ønske om å presse kursen til bunns før det dekkes inn. Spørsmålet er om dette skjer før eller etter 2Q08.

 

Hei

 

Takk for svar.

 

Som du selv skriver er det mange som KAN ønske kursen ned: mulig oppkjøper og shortere. I tillegg vil alle de som ønsker å komme seg inn ønske seg en enda lavere inngangsverdi. En måte, for dem med nok kr, er å på en "sommerbørs" med liten ordre dybde å tvinge frem noen "stopp-loss" (og av tullete grunner er det mange som setter disse ved "runde tall" feks. 30,-) og kanskje også tvangssalg.

 

Kursutviklingen i TOM er begredelig. Enig det. Hvorfor, det kan ikke jeg forklare. Vil imidlertid hevde at "prisingen" ikke alltid er riktig. Tror derfor vi raskt - av grunner nevnt under - kan få en rekyl.

 

At prisingen ikke alltid henger på greip illustrerer kursutviklingen i NSG. Mange snakket lenge om at NSG var en konkurskandidat, enda store lån ikke forfalt før om to-tre år. Nå har NSG nok penger til å betale disse lånene og de neste låneforfallene er ikke før om mange, mange år. Dette burde ført til at forventingene om snarlig konkurs burde opphørt og dette burde ført til at forventningsverdien av NSG hadde økt betydelig. Så er desverre ikke tilfelle, og det innebærer slik jeg ser det en feilprising (da eller nå).

 

I TOMs tilfelle er det også en feilprising. Den viktigste grunnen til dette er slik jeg ser det at mulige positive "triggere": store salg av ikke-pante løsninger, innføring av pant m.m. ikke er gitt en sansynlighet og heller derfor ikke inngår i forventningsverdien. I tillegg mener jeg det må være noe galt med analytikernes regnestykker. Tror ikke dem priser inn økte service inntekter og erstatningssalg.

 

Husker noen år tilbake. Flere analytikere hevdet at TOM UTEN Tyskland (og naturlig nok uten ikke-pante satsingen og "industrial-processing", som da ikke fantes) forsvarte en pris rundt 32,- Dette viser hvor mangelfulle analysene ofte er. Synes analytikerne skulle blitt flinkere til å omtale alt av verdi i selskapene, og så være enda klarere på sansynligheten de tillegger sine estimater og utfall for faktorer som er viktige for verdivurderingene. Dette ville kanskje gitt en riktigere prising på børsen.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

christle:

 

...Til tross for alt dette er altså aksjekursen i fritt fall. Av en eller annen grunn mener du også at dette ikke er i Orklas interesse.

 

Hei

 

Dersom TOM synker i verdi, så vil det direkte gi seg utslag i ORKs resulateter (gjennom IRFS-regnskapsføring hvor verdiene av eierandeler settes lik børskurs). ORKs ledelse har et vist press på seg til å skape gode resultater, og det er derfor ikke av denne grunn, men kanskje av andre grunner, i deres interesse med en lav børskurs i TOM.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Et av svært få gode innlegg på HO. Slik jeg ser det er oppsida langt større enn nedsida, og da er det kjøp som gjelder. Skal en ha flaks, så må en ta risiko:

 

Innlegg av: Gjest (14.07.08 12:41 ), lest 7 ganger

Ticker: TOM

RE^1: Hva skjer med TOM, shorter MSI?

Analytikerens kursmål er i gjennomsnitt 38,50 kroner, varierende mellom 28og 55 kroner, mens Tomra-aksjen torsdag var notert til rundt 32,00 kroner.Oppsiden i forhold til høyeste kursmålet er dermed over 70 prosent, mens nedsiden i forhold til laveste kursmål er rundt 13 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ingen som har tillit til analytikernes kursmål uansett. Hva betyr de egentlig? Best case scenario 12 måneder fram i tid i et bullmarked? I forrige uke lå ACY-kursen rundt 105. Et av de amerikanske meglerhusene foretok en nedgradering av ACY fra 155 til 145, og kursen kollapset til godt under 90. Selve kursmålet tolkes m.a.o. ikke bokstavelig av markedet, men en hvilken som helst nedgradering tolkes som en salgsanbefaling. Nedsiden i TOM er betydelig større enn laveste kursmål...

Link to comment
Share on other sites

___

 

En gammel TOMRA "fan", ASC, hever aksjen til kjøp før rapporten, er nok over 2 år siden de hadde BUY på TOM:

 

 

Up to Buy on non-cyclical growth

 

Tomra will report its Q2 results on Wednesday July 16 after market close. We upgrade to Buy given the steady outlook and the declining share price, which has made multiples appear more attractive. Although timing is uncertain, Tomra should see a pick up in replacement sales within reverse vending machines as the installed base is ageing. The service business should keep growing and offer support to valuation multiples. The jury is still out on whether the non-deposit initiatives will succeed, but we believe we are more likely to hear good news than bad over the next few months.

 

 

Why Buy?

 

· Tomra is a growth company less dependent on the economic cycle. While reported growth has been weak, it is in double digits on a constant exchange rate basis.

 

· Timing is uncertain, but a pick up in replacement sales of reverse vending machines seems inevitable, as close to 20% of the installed base probably is more than 12 years old. This should support sales.

 

· Service revenue keeps growing and should support the share’s valuation multiples – perhaps stirring interest amongst private equity players. The service revenue stream can be valued at NOK 3bn, which leaves the rest of the company on an EV/EBIT of 5.5x.

 

Q2 – focus points

 

· We hope to hear news of a potential industrial partner for Waste Management in relation to its roll-out of Tomra’s Automated Recycling Machine, the most important non-deposit initiative.

 

· Outlook statements are likely to be cautiously optimistic.

 

· We have tuned down our EPS ’08 and ’09 by 2%, partly due to higher US diesel prices.

 

 

TOM_OLrp20080714a.pdf

 

_________

 

 

 

Og PANTO "sprer" seg til BERGEN, dere.... :smile:

 

 

http://www.ba.no/nyheter/article3667058.ece

 

 

_________

Link to comment
Share on other sites

___

 

Og vi må få inn denne også, selvom det forløpig ikke er noe TOM-rally... :mellow: Det kommer og man er da ikke "medgangs-supportere", Enga...?

 

Det er noe av det verste jeg vet....shablon_01.gif

 

______

 

Top 20 shareholders (as of 14 July 2008)

 

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 24 000 000 14,6 %

2. Tomra Systems ASA 12 143 016 7,4 %

3. Folketrygdfondet 11 337 900 6,9 %

4. The Northern Trust C Treaty account 11 197 883 6,8 %

5. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 8 370 453 5,1 %

6. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 667 440 2,2 %

7. FERD AS P610AK 3 400 000 2,1 %

8. Verdipapirfondet KLP 2 600 000 1,6 %

9. Skagen Vekst 2 300 000 1,4 %

10. The Northern Trust C Non-Treaty account 2 177 206 1,3 %

11. Danske Bank A/S 3887 Operations SEC. 2 036 010 1,2 %

12. Bank of New York BR S/A ST of New Jersey 2 034 254 1,2 %

13. Bank of New York ADR Department 1 931 811 1,2 %

14. JP Morgan Chase Bank Nordea Treaty account 1 873 372 1,1 %

15. Skandinaviska Enskil Merchant Banking Ope 1 845 953 1,1 %

16. BNP Paribas SECS SER S/A Italian resident 1 704 426 1,0 %

17. Skandinaviska Enskil A/C Clients account 1 664 320 1,0 %

18. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA A/C Mellon Nom 1 638 145 1,0 %

19. Nordea Bank Sweden A 1 466 149 0,9 %

20. The Northern Trust C USL Treaty account 1 424 818 0,9 %

 

Total shares, top 20 shareholders 98 813 156 60,0 %

Total shares, other shareholders 65 877 061 40,0 %

Total (9 261 shareholders) 164 690 217 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 90 746 614 55,1 %

Total shares, shareholders of other nationality 73 943 603 44,9 %

Total 164 690 217 100,0 %

 

 

 

 

Number of shareholders, by nationality

Number of shareholders Ownership

1. Norway 8 545 55,1 %

2. Great Britain 74 14,3 %

3. USA 155 10,2 %

4. Sweden 113 4,1 %

5. Luxembourg 32 3,8 %

6. Denmark 44 2,5 %

7. France 21 1,8 %

8. Italy 12 1,8 %

9. Belgium 11 1,0 %

10. Ireland 9 0,9 %

 

Total shareholders, top 10 countries 9 016 95,5 %

Total shareholders, other countries 245 4,5 %

Total 9 261 100,0 %

 

 

_______

Link to comment
Share on other sites

En gammel TOMRA "fan", ASC, hever aksjen til kjøp før rapporten, er nok over 2 år siden de hadde BUY på TOM:

Det er enda lenger siden aksjekursen var under 30. En kjøpsanbefaling er ikke like overbevisende når den er et resultat av fallende aksjekurs snarere enn oppjusterte inntjeningsestimater. Denne analysen vil garantert ikke lokke fram mange kjøpere i dagens marked.

Link to comment
Share on other sites

Og vi må få inn denne også, selvom det forløpig ikke er noe TOM-rally... :mellow: Det kommer og man er da ikke "medgangs-supportere", Enga...?

 

Det er noe av det verste jeg vet....shablon_01.gif

Jeg fatter ikke hvordan du kan bruke begrepet "supporter" i aksjemarkedet. Jeg skifter aldri lag selv om VIF skulle rykke ned i 5. divisjon. Å forelske seg i en aksje, er derimot en dødssynd. Som sagt har jeg tatt et lite lodd i TOM, men jeg blir ikke overrasket om kursen er lavere enn 30 ved børsslutt onsdag. For ikke å snakke om hva en marginal skuffelse ved 2Q08-presentasjonen kommer til å utrette... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enga, jeg har da heller aldri sagt at ASC sin analyse(eller andre...)betyr noe som helst, men jeg har for vane å lime inn slikt, da mange ønsker å lese disse...

 

Det er enda lenger siden aksjekursen var under 30. En kjøpsanbefaling er ikke like overbevisende når den er et resultat av fallende aksjekurs snarere enn oppjusterte inntjeningsestimater. Denne analysen vil garantert ikke lokke fram mange kjøpere i dagens marked.

 

 

Og til dette:

 

Det var endel ironi i det jeg skrev om "supporter"i denne sammenheng, det skjønner du sikkert, men noe sant også...Når det er sagt er det ikke så galt å "forelske" seg i noen selskap, så lenge det ikke er "blind" forelskelse. Jeg vil påstå at jeg har satt meg godt inn i TOMRA, men fremtiden vet man jo aldri 100% utfallet av. Og det er ingen tvil om at kursen er skuffende, men så er heller ikke børsen eller markedet borte, ikke enda......

 

 

Men vi får se etterhvert og som sagt får vi noe mer på onsdag... :smile:

 

Og man skal aldri være skråsikker på noe her i livet....

 

Jeg skifter aldri lag selv om VIF skulle rykke ned i 5. divisjon.

 

Jeg fatter ikke hvordan du kan bruke begrepet "supporter" i aksjemarkedet. Jeg skifter aldri lag selv om VIF skulle rykke ned i 5. divisjon. Å forelske seg i en aksje, er derimot en dødssynd. Som sagt har jeg tatt et lite lodd i TOM, men jeg blir ikke overrasket om kursen er lavere enn 30 ved børsslutt onsdag. For ikke å snakke om hva en marginal skuffelse ved 2Q08-presentasjonen kommer til å utrette...
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ad Q2:

Nå spørs det om Skarholdt for en gangs skyld i det minste kan gjøre et helhjetet forsøk på å "selge inn selskapet". Personlig likte jeg svært, svært lite at TOM ikke var særlig imøtekommende overfor den potensielle tyske kunden som ville kjøpte ARC-automater og ville plassere dem ut på parkeringsplasser i Tyskland.

 

 

Jeg forventer at TOM kommer til å si noe om:

  • Hva som skjer og forventes og skje i Japan. Det bør være planer for fortgang her, og det bør være noe konkret her i og med at TOM inngikk et formalisert samarbeide med S...
  • Hva som skjer og forventes og skje i UK med utrulllingen for Tesco. Det bør være planer for fortgang her
  • Hva som skjer og forventes og skje i USA med utrulllingen av ARC. Det bør være planer for fortgang her
  • Mulig salg av ARC til andre land
  • Mulige ordre i Tykland. Nå som den ene av de to store gjenstående kjedene har fått ny eier bør det være tid for en avgjørelse

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kan dessverre ikke delta på presentasjonen i dag.

 

Er det noen som skal på Q2 presentasjonen? Dersom Skarholdt ikke sier noe om følgende, ville det vært flott med spørsmål om:

 

Sender også spørsmålene til IR-ansvarlig i TOM:

 

  • Kan vi forvente at kjøperne av Plus - Edeka - snart plasserer sin ordre? Er TOM i forhandlinger?
  • Skjer det noe mht. innføring/utvidelse av pant i nye markeder?
  • Hva skjer og forventes og skje i Japan? Det bør være planer for fortgang her, og det bør være noe konkret her i og med at TOM inngikk et formalisert samarbeide/Joint Venture Sumitomo Corporation
  • Hva skjer og forventes og skje i UK med utrulllingen for Tesco? Det bør være planer for fortgang her
  • Hva skjer og forventes og skje i USA med utrulllingen av ARC? Det bør være planer for fortgang her
  • Kan vi forvente oss snarlig salg av ARC til også andre land?
  • Avisen Frankfurter Allgemeine skrev visstnok fredag (Også AFP refererer til artikkelen i en tyskspråklig artikkel) at "Det tyske selskapet Reclay-Gruppe planlegger å sette ut Tomra-maskiner for innsamling av plastavfall på parkeringsplasser til tyske supermarkeder. To kjeder skal allerede ha meldt sin interesse, ifølge Reclay-Gruppe." Videre "-Våre samtaler er på god vei; i kommende år kan det starte, sier Martin Schurmann, som er tilknyttet Reclay, til avisen." Ifølge avisen er man noe mer tilbakeholden hos Tomra i Tyskland, der det opplyses at en start i 2009 er "tenkelig". Stemmer dette? I så fall: Hvorfor er ikke Tomra mer proaktive mht. å få til salg av ARC-maskinene også utenfor England?

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

16/07-2008 16:32:00: (TOM) RESULTAT ANDRE KVARTAL 2008

Driftsinntekter på 874 MNOK (887 MNOK i andre kvartal 2007).

Organisk inntektsvekst på 7 prosent i andre kvartal 2008 sammenlignet

med andre kvartal 2007 (ikke hensyntatt valutaeffekter).

Bruttomargin 40 prosent (37 prosent i andre kvartal 2007).

Driftsresultat på 122 MNOK (111 MNOK i andre kvartal 2007).

Vekst i driftsresultatet på 20 prosent i andre kvartal 2008

sammenlignet med andre kvartal 2007 (ikke hensyntatt valutaeffekter).

Kontantstrøm fra drift på minus 8 MNOK (99 MNOK i andre kvartal

2007).

Den sterk veksten i omsetning og resultat i Industrial Processing

Technology fortsetter.

 

Collection Technology - Deposit Solutions

Inntektene i dette segmentet ble på 409 MNOK i andre kvartal 2008,

ned fra 430 MNOK i andre kvartal 2007. Justert for valutaeffekter var

inntektene uforandret. Bruttomarginen forbedret seg fra 44 prosent i

andre kvartal i 2007 til 47 prosent i andre kvartal i 2008.

Driftsresultatet falt fra 86 MNOK i andre kvartal 2007 til 81 MNOK i

andre kvartal 2008.

 

Materials Handling

Etter et svakt første kvartal, har segmentet nå returnert til et mer

normalt nivå.

Inntektene i segmentet ble 227 MNOK i andre kvartal, ned fra 275 MNOK

i andre kvartal i fjor.

Bruttomarginen holdt seg stabil på 21 prosent. Driftsresultatet falt

fra 26 MNOK i andre kvartal 2007 til 21 MNOK i andre kvartal 2008. 3

MNOK av fallet er valutarelatert.

 

Industrial Processing Technology

Andre kvartal 2008 viste en år over år inntektsvekst på 23 prosent.

Veksten relaterer seg til sterk vekst i alle selskap innen segmentet.

Driftsresultatet økte fra 32 millioner i fjor til 38 millioner i år.

 

Collection Technology - Non-deposit Solutions

Inntekter på 34 millioner i kvartalet, i hovedsak fra salg av 16 ARCs

til Waste Management Inc.

Grunnet vedvarende initiativ for å optimalisere teknologi og

kostnader, viser nå forretningsområdet 26 prosent bruttomargin,

sammenlignet med en negativ marginer i 2007.

23 MNOK i driftskostnader i segmentet er en konsekvens av fortsatt

betydelig satsning i utviklingen av ikke-pant markedene.

 

Asker, 16. juli 2008

Tomra Systems ASA

 

 

Vedlagt følger rapport og presentasjon for 2. kvartal 2008 (engelsk).

Presentasjonen sendes som direkte-overføring på www.tomra.com

(investor relation siden) og på www.oslobors.no/webcast. Et opptak av

kvartalspresentasjonen vil bli tilgjengelig umiddelbart etter

avsluttet presentasjon.Ekstern link: http://hugin.info/162/R/1236400/263799.pdf

Ekstern link: http://hugin.info/162/R/1236400/263800.pdf

 

Copyright © Hugin AS 2008. All rights reserved.

 

Nyheten er levert av Hugin.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...