Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

Tomra slår analytikerne

Panteselskapet Tomra slår markedets forventninger. Kvartalstallene finner du her.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (HegnarOnline - 16.7.08 16:46)

Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut

Relaterte artikler Se aksjeticker

Bør du handle før resultatene?

Neste ukes vinneraksje?

Disse slipper tall for 2. kvartal neste uke

Stuper Oslo Børs til 380 poeng?

Dette kan skape problemer i aksjemarkedet

Dette er de største nedturene på Oslo Børs TOM

 

 

I andre kvartal 2008 omsatte Tomra for 874 millioner kroner, mot 887 millioner kroner for et år siden. Selskapet fikk et driftsresultat på 122 millioner kroner, mot 111 millioner kroner året før. Resultat før skatt endte på 115 millioner kroner, mot 107 millioner kroner i andre kvartal 2007

 

 

Ifølge Reuters var det ventet at Tomra skulle omsette for 869 millioner kroner, få et driftsresultat på 113 millioner kroner og et resultat før skatt på 110 millioner kroner.

 

 

Tomra hadde en bruttomargin på 40 prosent, mot 37 prosent i andre kvartal 2007.

 

Kvartalsrapporten finner du her.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Hei

 

OK resultat, MEN Skarholdt gjør lite for å "selge inn" selskapet og potensialet. Han er nøktern. Det kan lønne seg over tid. Det er ok å høre om mulige "triggere", MEN skulle gjerne visst mer om når vi kan forvente gjennombrudd.

 

Synes at TOM kunne "pushet" salget mer, særlige av ikke-pante maskiner. TESCO tar seg alvorlig god tid. Skarholdt gjorde rede for at TESCOs kostnader knyttet til løsningen har økt. Har ikke inntektene også gjort det pga. økte råvarepriser, jf. California hvor økte priser på PET, jern, alum. mer enn kompenserte for økningen i kostnader knyttet til økte drivstoffpriser. Er ikke dette tilfelle i UK også og ev. hvorfor?

 

Synes TOM burde jobbe hardt for å selge ARC-løsningen til andre land. Når han nevner interesse fra Tyskland, ja så burde TOM omfavne denne og få på plass salg raskt. Hvorfor ikke gå frem raskere?

 

Tilsvarende burde kanskje TOM vurdere ARC-øsningen i California. Panten trekker kunder til TOMs sentre, og her kan en vurdere å også samle inn andre fraksjoner, med f.eks. bruk av ARC-løsningen. Det gir økte inntekter og større volumer å fordele kostnadene på.

 

Synes at Skarholdt kunns sagt noe mer om Japan. Hva skjer og hva kan vi forvente?

 

Synes og at Skarholdt kunne sagt mer om hva som skjer videre med ev. bruk av TiTechs løsninger innenfor gruvedrift og fisk- og kjøttproduksjon m.m, jf. den brede omtalen TOM ga dette på Q1. Synes også vi burde har fått en kjapp innføring i det nylig gjennomførte oppkjøpet. Hva kan vi forvente av inntekter og utgifter fra dette kjøpet?

 

Konklusjon: Et ok kvartal og triggerne er inntakte og forsterket

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Som man spør, får man svar. Synes du har enkelte merkelige synspunkt, Christle.

 

Mer generelt Hvorfor i svarte H dette stadige maset om "triggere"? Knapt nok i noen andre aksjer mases det om "triggere".

 

Ellers: Tomra har "som vanlig" blitt styrt ned i kurs før kvartalstallene. Volumet de siste ukene har i all hovedsak vært minimalt og noen få har fått herje med aksjen, "som vanlig".

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at det mases om triggere, er for å opprettholde forestillingen om at TOM er en vekstaksje. Da kreves det nye markeder, produkter og kontrakter. I motsatt fall er TOM bare en liten filleaksje med mer enn dobbelt så høy P/E som STL.

Link to comment
Share on other sites

Som man spør, får man svar. Synes du har enkelte merkelige synspunkt, Christle.

 

Mer generelt Hvorfor i svarte H dette stadige maset om "triggere"? Knapt nok i noen andre aksjer mases det om "triggere".

 

Ellers: Tomra har "som vanlig" blitt styrt ned i kurs før kvartalstallene. Volumet de siste ukene har i all hovedsak vært minimalt og noen få har fått herje med aksjen, "som vanlig".

 

Hei

 

Ok, at du har andre synspunkt. Bra at folk ser forskellig på ting. Hadde det vært mer av det hadde vi sluppet saueflokkmentaliteteten og at børsen "bykser" i begge retniger.

 

Hvorfor jeg spør om triggere. Jeg mener at TOM er grovt underpriset og at "potensielle triggere", eks. utrulling av ARC i flere markeder, økt salgt til Japan, ikke gjenspeiles i kursen. TOM har slik jeg ser det en masse "opsjoner" som ikke verdsettes i markedet. Jeg ønsker at disse prises inn. Derfor er jeg opptatt av dette.

 

Hadde jeg vært sjef, i f.eks. Orkla, hadde jeg ikke vært i tvil. Jeg ville lagt inn bud på TOM FØR "triggerne" driver opp kursen. En mer utførlig begrunnelse for hvorfor Orkla kan være tjent med dette finner du under...

 

Ad at Tomra har blitt "styrt ned", ja så tror jeg det er flere mulige grunner til det. Her er noen:

 

  • Noen ønsker å legge inn bud, og det er derfor viktig å få kursen ned slik at "budpremien" blir stor slik at kjøpet går gjennom på en lav kurs
  • Meglerhus ønsker å sikre seg billige aksjer i den perioden TOM selv ikke kan kjøpe aksjer. Disse blir så solgt tilbake til TOM når tilbakekjøpene fortsetter
  • Noen vil ha en lav inngang. På en sommerlig børs med små volumer er det fort gjort å utløse noen "stopp-loss" og få billige aksjer
  • M.m.

 

Mvh Tom aksjo- og opsjonær

Link to comment
Share on other sites

Christle,

 

Det jeg mente med merkelige synspunkt, er at blant annet at det ser ut til at du er av den oppfatningen at Tomra ikke prøver å selge ARC til andre land.

 

Naturligvis vil det ikke være lurt av Tomra å pushe for mye på Tesco og det fortelles ikke for mye om hva som skjer i andre land. Dette redegjorde også Skarholt for i dagens presentasjon. I forhold til salg av ARC til Tyskland og Nederland, så er det naturlig for Tomra å holde tilbake og gi et nøkternt syn på hvordan utviklingen er.

Link to comment
Share on other sites

Se bort fra "året" med spesielle tall grunnet tysklandscaset, legg til "metall og plast handel, arc, og "sortering/baling".

 

Resultatet er et usexy, kjedelig, traust, informasjons-taust selskap med veksttendenser, samt ytterligere vekstpotensiale.

 

Spørsmålet nå er: Hva gjør markedspsykologien med det generelle markedet, og da også Tomra uten spesiell informasjon tilflytende markedet?...

 

Uansett, tror jeg det er mulig å skaffe seg billige aksjer i Tomra for tiden......

Link to comment
Share on other sites

Se bort fra "året" med spesielle tall grunnet tysklandscaset, legg til "metall og plast handel, arc, og "sortering/baling".

 

Resultatet er et usexy, kjedelig, traust, informasjons-taust selskap med veksttendenser, samt ytterligere vekstpotensiale.

 

Spørsmålet nå er: Hva gjør markedspsykologien med det generelle markedet, og da også Tomra uten spesiell informasjon tilflytende markedet?...

 

Uansett, tror jeg det er mulig å skaffe seg billige aksjer i Tomra for tiden......

 

Hei

 

Håper du mener dette ironisk.

Under fra DN. Fin vinkling.

 

Mvh,

 

Fortsatt solid fra Tomra

Tomra-sjef Amund Skarholt leverer pene tall for andre kvartal.

 

TDN Finans , DN.no

 

 

Både resultat før skatt og driftsresultat er sterkere enn i andre kvartal ifjor - og er bedre enn analytikerne ventet.

 

Tomra hadde en vekst i driftsresultatet på 20 prosent i andre kvartal sammenlignet med fjorårsperioden. Da har man ikke tatt hensyn til valutaeffekter.

 

Den organiske inntektsveksten var på syv prosent.

 

Bruttomarginen stiger fra 37 prosent i andre kvartal ifjor til 40 prosent i årets periode.

 

Den sterke veksten i omsetning og resultat i Industrial Processing Technology fortsetter: Andre kvartal viste en år over år inntektsvekst på 23 prosent. Driftsresultatet økte fra 32 til 38 millioner.

 

Etter et svakt førstekvartal i Materials Handling, har segmentet nå returnert til et mer normalt nivå. Inntektene ble likevel lavere enn i andre kvartal ifjor.

 

De senere årene har panteselskapet satset mer og mer på å utvikle seg innenfor områder som ikke krever politiske beslutninger for å vokse.

 

Dette har gjort at selskapet også bruker panteteknologien som et resirkuleringsalterativ der brukerne får noe annet enn penger når de leverer flasker eller bokser.

 

Interesse fra Tyskland

Tomra har i løpet av andre kvartal merket økt interesse fra noen av de tyske kjedene som ennå har lagt inn ordre på pantemaskiner. Tomra understreker imidlertid at timingen av potensielle ordre fortsatt er usikker, og at disse eventuelt ikke vil ha noen betydelig finansiell innvirkning i 2008.

 

Det er anslått at det totale markedspotensialet i Tyskland er på rundt 30.000 nye maskiner innen utgangen av 2010, mens det hittil er lagt inn ordre på rundt 20.000 maskiner.

 

Tomra skriver videre at trenden fra gjenfyllbare beholdere til engangsbeholdere i Europa gjør at salg og vedlikehold av sammenpressingsmaskiner blir stadig viktigere for Tomras service-enhet.

 

Den nordiske regionen oppgis å ha levert et "sterkt" kvartal, men fremtidig utvikling vil bli negativt påvirket av at utrullingen i Finland nærmer seg slutten.

 

Bedre enn ventet

Det var på forhånd ventet et driftsresultat i andre kvartal på 115 millioner kroner, ifølge estimater SME Direkt har hentet inn blant 11 meglerhus for TDN Finans.

 

Resultatet før skatt var ventet å bli 111 millioner kroner, og driftsinntektene var ventet å havne på 872 millioner kroner.

 

 

 

 

TOMRA SYSTEMS ASA

 

(i millioner kroner)

 

 

Q2 2008

Q2 2007

 

Driftsinntekter

874

887

 

Driftsresultat

122

111

 

Resultat før skatt

115

107

 

Publisert: 16.07.2008 - 16:49 Oppdatert: 16.07.2008 - 17:37

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kan dessverre ikke delta på presentasjonen i dag.

 

Er det noen som skal på Q2 presentasjonen? Dersom Skarholdt ikke sier noe om følgende, ville det vært flott med spørsmål om:

 

Sender også spørsmålene til IR-ansvarlig i TOM:

 

  • Kan vi forvente at kjøperne av Plus - Edeka - snart plasserer sin ordre? Er TOM i forhandlinger?
  • Skjer det noe mht. innføring/utvidelse av pant i nye markeder?
  • Hva skjer og forventes og skje i Japan? Det bør være planer for fortgang her, og det bør være noe konkret her i og med at TOM inngikk et formalisert samarbeide/Joint Venture Sumitomo Corporation
  • Hva skjer og forventes og skje i UK med utrulllingen for Tesco? Det bør være planer for fortgang her
  • Hva skjer og forventes og skje i USA med utrulllingen av ARC? Det bør være planer for fortgang her
  • Kan vi forvente oss snarlig salg av ARC til også andre land?
  • Avisen Frankfurter Allgemeine skrev visstnok fredag (Også AFP refererer til artikkelen i en tyskspråklig artikkel) at "Det tyske selskapet Reclay-Gruppe planlegger å sette ut Tomra-maskiner for innsamling av plastavfall på parkeringsplasser til tyske supermarkeder. To kjeder skal allerede ha meldt sin interesse, ifølge Reclay-Gruppe." Videre "-Våre samtaler er på god vei; i kommende år kan det starte, sier Martin Schurmann, som er tilknyttet Reclay, til avisen." Ifølge avisen er man noe mer tilbakeholden hos Tomra i Tyskland, der det opplyses at en start i 2009 er "tenkelig". Stemmer dette? I så fall: Hvorfor er ikke Tomra mer proaktive mht. å få til salg av ARC-maskinene også utenfor England?

Mvh,

 

Hei

 

Forøvrig. Godt å se og høre at TOM svarte på mange av disse spørsmålene jeg sendte IR-ansvarlig. Meget, meget bra jobba av dem.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Ikke vet jeg hvordan det er mulig å sammenligne et selskap som Tomra med et selskap som Statoil.

Alt kan sammenlignes. De nakne fakta er som følger:

 

- I 2007 hadde TOM en EPS på 1.76 (P/E 17.0) og et utbytte på 0.45 kroner (1.5%).

- I 2007 hadde STL en EPS på 13.80 (P/E 11.9) og et utbytte på 8.50 kroner (5.2%).

 

Forutsatt at ikke oljeprisen kollapser, vil 2008-resultatene slå dramatisk ut i Statoils favør (EPS på 5.01 allerede i 1Q). Det er ubestridelig at dagens inntjeningsnivå i de to selskapene isolert sett gjør STL soleklart mest attraktivt priset. Jeg sier imidlertid ikke at denne forskjellen er urimelig, men det bør finnes gode argumenter (miljøidealisme er ikke et slikt). christle har listet opp en rekke prosjekter som har det til felles at de skal øke framtidig inntjening i Tomra. Jeg mener det er høyst betimelig at Tomras aksjonærer ønsker mest mulig informasjon om disse "triggerne". Med den nåværende sparsomme informasjonsflyten fra ledelsen, er det ikke å undres over at aksjekursen lider.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Håper du mener dette ironisk.

 

Hei christle,

Jeg mener det faktisk bokstavelig, men jeg mener det er positivt..

 

At Tomra ikke informerer markedet spesielt ofte utenom kvartalsfremlegg,

samt at det de driver med anses som "usexy, traust og kjedelig" av markedet, er nettopp det jeg anser som positivt i forhold til Tomra.

 

At Tomra faktisk opererer med sexy nymotens greier som "Hi-tech" (Ti-Tech), avanserte pantesystemer, avanserte resirkulerings og komprimeringssystemer samt tilbakekjøp av egne aksjer, binding av valutavekslingskurser, salg av metaller etc. ser ut til å bli forbigått i stillhet av de fleste.. Det er nettopp det som er bra..

Håper for egen del det blir værende slik en god stund fremover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde egentlig tenkt å summere opp kvartalstallpresentasjonen, men orker ikke nå.

 

Nøyer meg med å påpeke at TiTech fortsatt helt klart var et utrolig bra kjøp. Omsetningen i segmentet kryper stadig nærmere 1 milliard årlig. I år kommer trolig omsetningen rundt 900 millioner, og vil klart passere en milliard i 2009.

 

ARC mener jeg Tomra tidligere har sagt skal selges for ca. 1 million kroner per stykk. De har tydeligvis fått omtrent 1,5 millioner per stykk for de som ble solgt til USA.

 

Vekstmaskinen er en pengemaskin som vokser videre. Aksjen fremstår som et enda klarere kjøp nå enn før Tyskland åpnet seg. På noe sikt antar jeg kursen vil klatre til i alle fall 75-90 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ennå ikke fått lest og sett rapporten skikkelig ennå, men sånn raskt ser dette greit ut, men muligens ikke så mye mer og det er sjelden at store triggere åpenbares ved rapportslipp.

 

Dog er bunnlinjen pent over og jeg tror ennå TOMRA får gode muligheter til handle "billige" aksjer fremover, ikke dem imot og ikke for oss langsiktige.

 

Om 2009 blir et stort TOMRA-år(flere tror det..) så vil kjøpepresset komme i dette halvåret. :smile:

 

______

Link to comment
Share on other sites

DN-papir skriver dette om TOMRA idag:

 

_________

 

Overgikk forventningene

 

Publisert: 17.07.2008

 

NED: Pante-og returselskapet Tomra omsatte i andre kvartal i år for 874 millioner kroner, en nedgang fra tilsvarende kvartal ifjor da selskapet omsatte for 887 millioner kroner. Driftsresultatet i andre kvartal havnet på 122 millioner kroner og resultat før skatt ble til slutt på 115,2 millioner.

 

FORNØYDE: Selskapet slo analytikernes forventninger. SME Direkts estimater fra 11 meglerhus for TDN Finans viste en omsetning på 872 millioner kroner, et driftsresultat 115 millioner kroner og et resultat på 111 millioner kroner.

 

INDUSTRI: Tomra sa selv under presentasjonen at selskapet er fornøyd med utviklingene i alle forretningsområder. Selskapet sier selv at USA blir selve testen på om innføringen av ARC-løsningen er vellykket.

 

 

 

Dollarfall stoppet festen

 

Tomra-sjef Amund Skarholts resultater fra andre kvartal slo analytikernes forventninger. Likevel måtte Skarholt melde om et valutatap på 20 millioner kroner grunnet den historisk lave dollaren.

 

MATS SAMDAHL WELTZ OG KJETIL SØRUM OSLO

Publisert: 17.07.2008

 

Amund Skarholt i pante-og returselskapet Tomra droppet slipset da han igår fortalte markedet om selskapets resultater fra andre kvartal.

 

AmundSkarholtpp1.jpg

 

- Vi er fornøyde med resultatet, og jeg synes vi viser at vi driver en solid butikk, sier Skarholt til DN.

 

Dollartap

 

Men Tomra-sjefen kunne likevel ikke hoppe i taket av glede etter resultatfremleggelsen. Tomra har hatt et valutatap på over 20 millioner kroner på grunn av den svake dollaren i andre kvartal i år. Dette svekket resultatet med 15 prosent sammenlignet med andre kvartal ifjor.

 

- Valutaen treffer oss i år og utgjør betydelige beløp på driftsresultatet. Jeg tror nok, likevel, at dollaren skal opp igjen, sier Skarholt.

 

Skarholt må også konstatere tap på euroen, som svekker resultatene med to prosent.

 

Tomra-sjefen brukte også tid på å forklare at de høye drivstoffprisene påvirker selskapets virksomhet i USA.

 

- Dersom bensinprisen øker én dollar per gallon, merker vi det med minus to millioner dollar på driftsresultatet vårt, forteller Skarholt.

 

Positivt

 

«Gratulerer», sa en analytiker under gårsdagens presentasjon, «dette er bra», sa en annen. Analytikerbestanden var tydelig fornøyde etter panteselskapets resultater fra andre kvartal.

 

- Tallene var bedre enn ventet og det er stort sett noe bedre enn ventet over hele linjen. Det er positivt. Jeg la merke til at de har gode marginer på samleteknologien og fortsatt bra vekst i industriell avfallsprosessering, sier Kaupthing-analytiker Geir Kristiansen.

 

- Det var håp om signaler om at Tomra hadde begynt å levere til Tesco i England, så det som er litt negativt er at Tesco fortsatt ikke har gitt klarsignal for de siste maskinene. Det er klart at selskapet ikke vil utplassere disse sentrene dersom de ikke er fornøyd med hvordan de fungerer, fortsetter han.

 

Tomra-aksjen havnet igår på 29,90 kroner, opp 1,70 prosent på en eller grå børsdag. Siden nyttår har Tomra-aksjen stupt 22,34 prosent på Oslo Børs, mens fasiten for selskapets siste år er - 36,38 prosent.

 

 

____________

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Innsiderne er "bull". Bra det. Når begynner tilbakekjøpene igjen?

 

Mvh,

 

17/07-2008 10:59:12: (TOM) MELDEPLIKTIG HANDEL

Styremedlem Bjørn Wiggen i Tomra Systems ASA har i dag kjøpt 10.000

aksjer i TOM til kurs 30,90.

Han har etter transaksjonen en beholdning på 10.000 aksjer.

 

Asker, 17. juli 2008

Tomra Systems ASA

 

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=214984

 

 

Nyheten er levert av OBI.

Link to comment
Share on other sites

Tomra-analytiker: -Det er positivt

- Tallene var bedre enn ventet og det er stort sett noe bedre enn ventet over hele linjen. Det er positivt, sier analytiker etter Tomras tallslipp.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (HegnarOnline - 17.7.08 09:57)

Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut

Relaterte artikler Se aksjeticker

Tomra slår analytikerne TOM

 

 

Tomra la frem bedre tall enn ventet etter børsslutt i går, men meldte om et valutatap på 20 millioner kroner på grunn av den historisk lave dollaren.

 

- Vi er fornøyde med resultatet, og jeg synes vi viser at vi driver en solid butikk, sier Tomra-sjef Amund Skarholt til DN.

 

- Valutaen treffer oss i år og utgjør betydelige beløp på driftsresultatet. Jeg tror nok, likevel, at dollaren skal opp igjen, sier Skarholt.

 

- Tallene var bedre enn ventet og det er stort sett noe bedre enn ventet over hele linjen. Det er positivt. Jeg la merke til at de har gode marginer på samleteknologien og fortsatt bra vekst i industriell avfallsprosessering, sier analytiker Geir Kristiansen i Kaupthing.

 

- Det var håp om signaler om at Tomra hadde begynt å levere til Tesco i England, så det som er litt negativt er at Tesco fortsatt ikke har gitt klarsignal for de siste maskinene. Det er klart at selskapet ikke vil utplassere disse sentrene dersom de ikke er fornøyd med hvordan de fungerer, fortsetter han.

 

Tomra-aksjen stiger 4,4 prosent til 31,20 kroner. Til sammenligning stiger børsen 2,2 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Et av svært få gode innlegg på HO. Slik jeg ser det er oppsida langt større enn nedsida, og da er det kjøp som gjelder. Skal en ha flaks, så må en ta risiko:

 

Innlegg av: Gjest (14.07.08 12:41 ), lest 7 ganger

Ticker: TOM

RE^1: Hva skjer med TOM, shorter MSI?

Analytikerens kursmål er i gjennomsnitt 38,50 kroner, varierende mellom 28og 55 kroner, mens Tomra-aksjen torsdag var notert til rundt 32,00 kroner.Oppsiden i forhold til høyeste kursmålet er dermed over 70 prosent, mens nedsiden i forhold til laveste kursmål er rundt 13 prosent.

 

Hei

 

Merkelig at ikke kursen stiger mer. Dagens økning er langt fra nok til å kompensere for den "tilsynelatende grunnløse grusingen" av TOM-kursen i tiden før Q2.

 

Analytikerne har kursmål langt over dagens kurs og så slår TOM deres forventninger. Dette bør slik jeg ser det, øke kursmålene ytterligere. Vi kan jo håpe at dette også vil løfte kursen.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Innlegg fra HO. Aner ikke hvor vedkommende har hentet dette. Ting tar tid i EU...

 

Tilbake til: Industri

Innlegg av: Gjest (17.07.08 12:37 ), lest 6 ganger

Ticker: TOM

Tomra tror det er mer sannsynlig enn ikke at de vil vinne!

EU Commission: In September 2004, TOMRA received the EU Commission’s Statement of Objections (SO) relating to the EU Commission investigation in

2001. The Commission was of the opinion that TOMRA had exploited its dominant market position in several European markets by entering into certain

supply agreements with customers. The alleged abuse is partly due to having entered into exclusive purchase agreements with customers and partly

due to use of loyalty rebate schemes. In November 2004, TOMRA filed its written response to the Statement of Objections where TOMRA rejected the

Commission’s arguments. The EU Commission concluded in March 2006 that TOMRA in their opinion had foreclosed competition in the period 1998 to

2002 on the market for reverse vending machines in Austria, Germany, the Netherlands, Norway and Sweden by implementing an exclusionary

strategy. Consequently, the Commission decided to fine TOMRA EUR 24 million. TOMRA has appealed the decision into the European Court of Justice.

The court case is expected to take place during 2008 or 2009. Supported by legal opinions, TOMRA believe it’s more likely than not that we will win the

appeal. Consequently, no accrual has been made in the balances as of 30 June related to the penalty.

Link to comment
Share on other sites

_______

 

 

Dette finner man i Q2-rapporten til TOMRA, side 8

 

http://www.newsweb.no/newsweb/atmnt/2nd+qu...08.pdf?id=57032

 

 

Hei

 

Innlegg fra HO. Aner ikke hvor vedkommende har hentet dette. Ting tar tid i EU...

 

Tilbake til: Industri

Innlegg av: Gjest (17.07.08 12:37 ), lest 6 ganger

Ticker: TOM

Tomra tror det er mer sannsynlig enn ikke at de vil vinne!

EU Commission: In September 2004, TOMRA received the EU Commission’s Statement of Objections (SO) relating to the EU Commission investigation in

2001. The Commission was of the opinion that TOMRA had exploited its dominant market position in several European markets by entering into certain

supply agreements with customers. The alleged abuse is partly due to having entered into exclusive purchase agreements with customers and partly

due to use of loyalty rebate schemes. In November 2004, TOMRA filed its written response to the Statement of Objections where TOMRA rejected the

Commission’s arguments. The EU Commission concluded in March 2006 that TOMRA in their opinion had foreclosed competition in the period 1998 to

2002 on the market for reverse vending machines in Austria, Germany, the Netherlands, Norway and Sweden by implementing an exclusionary

strategy. Consequently, the Commission decided to fine TOMRA EUR 24 million. TOMRA has appealed the decision into the European Court of Justice.

The court case is expected to take place during 2008 or 2009. Supported by legal opinions, TOMRA believe it’s more likely than not that we will win the

appeal. Consequently, no accrual has been made in the balances as of 30 June related to the penalty.

 

 

___________

Link to comment
Share on other sites

ASC har en Q2-update på TOMRA:

 

_________

 

 

Good numbers, steady outlook

 

Q2 EBIT was 5% ahead of our estimate and 8% ahead of consensus. All business units performed well and the quality of earnings was good. We lift our EPS for ’08e and ’09e by 3% as we tweak our numbers up slightly – primarily due to the inclusion of the recent acquisition of UltraSort Group. We upgraded Tomra to Buy on July 14 as we believe Tomra offers non-cyclical growth at a reasonable price.

 

 

Q2 highlights

 

· Sales growth was -1% y-o-y while EBIT was up 10% y-o-y. On a constant exchange rate basis the numbers were plus 7% and 20% respectively. Gross margin was 40%, up from 37% last year due to improvements in Collection Technology.

 

· Replacement sales on the installed base of reverse vending machines is ‘slowly picking up’, service revenue in Europe was up 10% y-o-y.

 

Outlook

 

· The two large remaining retailers in Germany, which have yet to order reverse vending machines, seem to be getting closer to a decision, which could come later this year. This is a step in the right direction. Whilst any potential orders are not in our estimates, the total one-off EPS effect could be ~NOK 0.3. The Finnish PET race is coming to an end, as previously communicated and already reflected in our estimates.

 

· Waste Management, Tomra’s US pilot client within non-deposit, is very close to picking a partner for the Automated Recycling Center, but no announcement was made. Tesco’s rollout of the ARC has been put on temporary hold while results of a new configuration are being evaluated. Guidance for the Non-deposit unit is unchanged ie. to reach breakeven towards the end of ’09e.

 

 

TOM_OLra20080717a.pdf

 

 

 

____________

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Hvordan er det mulig å ha et kursmål på 44,- som ligger så i overkant av kursen 31,3,- og ikke anbefale kjøp?

 

Kutter Tomra

Goldman Sachs lot seg ikke imponere av Tomra-tallene i 2. kvartal.

 

 

Tomra la frem tall for 2. kvartal etter børsslutt onsdag.

 

Goldman Sachs lot seg ikke imponere veldig, og gjør ingenting med sin nøytrale holdning til aksjen.

 

Kursmålet kuttes fra 46 til 44 kroner.

 

Tomra-aksjen sluttet på 31,30 kroner, etter en oppgang på 1,40 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...