Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

Vi får ta med denne (NA24) fra konkurrenten:

 

Repant får storavtale Tomra-utfordreren utvider i Storbritannia og Irland. - Viktig gjennombrudd, sier konsernsjef.

 

Av Stig Flesland Relaterte saker:

 

Panteselskapet Repant melder i dag at det har inngått et eksklusivt samarbeid med Seymour Valentine, en ledende distributør av retur- og panteløsninger i Storbritannia og Irland.

 

NA24 - din næringslivsavis

 

Rammeavtalen er på 100 maskiner, og ifølge kontrakten skal leveransen finne sted innen utgangen av 2009, men med en betydelig andel allerede i andre halvår 2008.

 

- Dette markerer et viktig gjennombrudd ettersom Repant med dette trer inn på nye markeder sammen med en veletablert distributørpartner som tidligere har solgt en rekke returmaskiner for en annen aktør, sier Magnus Engström, administrerende direktør i Repant.

 

Hei

 

Vel og bra for Repant dette, MEN hvorfor i all verden går det så zzzzzzzzzzzzzakte for Tomra i UK. Skjønner ikke hvorfor ting tar så lang tid.

 

Leste en tid tilbake at Skottene vurderer å innføre pant. Har Tomra gjort noe for å overbevise Skottene om at "pant er veien å gå"?

 

Det skulle vel også være greit å kombinere pant med ARC-er, både i UK og andre land. Skulle tro at pant ville trekke folk til ARC-automatene og at når folk først er der, ja så kan de kaste andre ting også.. Det må da også være en fordel å få pantemaskinene ut av "dyre" butikklokaler. I tillegg får en slutt på dette argumentet med at det er "uhygenisk" å dra tomflasker m.m. inn i butikker.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply
Og denne må jo inn..

 

_____

 

 

Top 20 shareholders (as of 25 August 2008)

 

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 24 000 000 15,5 % ... ______

 

Hei

 

Et, på det nåværende tidspunkt svært hypotetisk, spørsmål:

Hva skjer om Tomras tilbakekjøp bringer Orklas eierandel over 33 pst? Blir da Orkla pliktig i å legge inn bud på hele Tomra eller selge seg under 33 pst. Hvis ikke, ja så bør Tomra absolutt IKKE kjøpe mer aksjer når det fører til at Orkla nærmer seg 33 pst...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Peeeeliiiis! Pirato har ikke startet dekningen av Tomra, der tar DN veldig feil.

 

Det finnes vel knapt grenser for hvor heftig Pirato har dummet seg ut når det gjelder Tomra og plutselige endringer av anbefalinger tidligere?

 

Gidder bare ta med to "høydepunkter":

 

Bråsnur i Tomra

Pareto går fra salg til kjøp, og hever kursmålet på Tomra 150 prosent.

Artikkel av: odd.steinar@kapital.no (HegnarOnline - 29.9.05 15:06)

 

Pareto snur fra salg til kjøp på Tomra, og hever kursmålet på aksjen fra 24 til 60 kroner, går det ifølge iMarkedet frem av en analyse i dag.

 

http://www.hegnar.no/article54868.ece

 

 

 

Som ikke det var nok med denne i 2005, så gjentok de stuntet høsten 2007 såvidt jeg husker. Først en analyse tidlig i oktober med kursmål 35 og anbefaling om reduser, og under 14 dager etter var det kjøp som gjaldt og kursmål 50.

 

 

 

Pareto bråsnur i Tomra

Pareto snur fra salg til kjøp i Tomra, og hever kursmålet over 40 prosent.

Hegnar Online - Forsiden - 18.10.2007 10:54:32

 

(Denne fungerer ikke linken på, dessverre.)

Link to comment
Share on other sites

Christle hadde et spørsmål ad TOM:

 

"Vel og bra for Repant dette, MEN hvorfor i all verden går det så zzzzzzzzzzzzzakte for Tomra i UK. Skjønner ikke hvorfor ting tar så lang tid"

 

Svar ad UK:

 

Tomra har slitt med å få maskinene til å sortere ordentlig. Folk har putta inn alt mulig rart i maskinene. En del av softwaren er byttet ut med ny. I tillegg har de fjernet muligheten på de fleste ARC-ene til å putte i papp. Papp/papir ble full i løpet av meget kort tid. Nå begynner det å ligne, men det er fortsatt litt igjen før maskinene fungerer uten å stoppe.

 

Rart med Tomra. De satser stort på å komme inn på markedet i USA, istedet for å gjøre en ordentlig jobb i UK nå. Mye av ressursene har blitt satt på USA. Hadde de lagt inn tid og ressurser ville mye av software-problemene vært løst for lengst. Ikke rart at Tesco tviler litt om de vil bygge ut videre.

 

 

mvh vy1

Link to comment
Share on other sites

Tror dere sammenligner noen veldig ulike størrelser.

 

For å ta Repants melding først. De melder noe som jeg enda ikke har skjønt hva egentlig er, men dette er noe som "vil trolig primært omfatte Europa-maskiner". Dette er den billigste og minste automaten som Repant leverer og tilsvarer Tomras UNO. Tomras UNO er primært ment å brukes i bensinstasjoner, kiosker og mindre butikker i land med panteordninger.

 

Repant har nå en rammeavtale med en distributør, noe som etter hva jeg kan skjønne må være en selvmotsigelse. Jeg greier ikke å skjønne om det slik at det finnes kunder som skal kjøpe automatene, eller om distributøren skal inngå avtaler om å selge automater. Gitt at Repant skulle få levert 100 maskiner til Storbritannia og Irland, vil dette være en avtale på ca. 100 x 25 000 kroner - dvs. 2,5 millioner kroner. La oss være rause og si 2,5 til 4,5, ettersom jeg er usikker på utsalgprisen på disse automatene.

 

Dette er vel et gjennombrudd som er på høyde med gjennombruddet i "Romania" for noen år tilbake. Jeg fatter forøvrig fortsatt ikke hvordan Repant skal få blåe tall. I dag la de frem tall som viser større underskudd enn omsetning. Det skrytes også av et Global-segment i Sverige med 60 prosent markedsandel.. Med en kvartalsomsetning på litt over 7 millioner, må søren meg det segmentet i Sverige være et lite segment. Meldingen fra forrige kvartalsfremleggelse om at salget i Sverige har "skutt fart" fremstår som noe komisk.

 

Helt ærlig så tror jeg rett og slett Repants melding som kom noen dager før nok fremleggelse av et grusomt resultat var et desperat forsøk på å få en positiv stemning i forkant. Dette har man sett ørten ganger før i dette selskapet.

 

Tilbake til Storbritannia. Tomra på sin side har inngått en avtale med Tesco for levering av i overkant av 100 resirkuleringssentre for Storbritannia. Dette er ikke en panteautomat, men et senter på størrelse med en buss. Denne avtalen kan utvides med et betydelig tillegg av maskiner. Prisen på disse ble oppgitt å være ca. 1 million kroner per senter, men dette har i det siste tilsynelatende økt til ca 1,2 millioner kroner. Dette er altså en avtale på over 100 millioner kroner.

 

Det har ikke vært noe feil med maskinene. De har sortert det som blitt puttet inn av materiale maskinene er konfigurert til å motta. Usikker på hvor vy1 har andre opplysninger fra. Software-problemer er så vidt jeg kan se bare tull.

 

Tomra har bygd om sentrene fordi de etter det opplyste ble for suksessfulle og ble fylt opp for fort. Altså et luksusproblem. I tillegg har Tesco bedt om at leveransene utsettes, ettersom det har tatt noe tid å få installert maskinene ved de ulike butikkene. Nye sentre skal etter det opplyste plasseres ut fortløpende i 2008. Heller ikke at Tesco er i tvil om at det skal bygges flere sentre kan jeg se er dokumenterte påstander.

 

Videre så skjønner jeg ærlig talt ikke hva det menes med at "Tomra satser stort på å komme inn på markedet i USA." I tidligere år hadde Tomra faktisk omtrent halve sin omsetning i USA. Fortsatt utgjør USA en betydelig del av Tomras omsetning.

 

Tomra prøver naturlig nok å selge ARC-løsningen til andre land. Tyskland ble nylig nevnt av Tomra som et aktuelt land å selge løsningen til. Så langt har det skjedd leveranser til Storbritannia og USA, hvor landets største avfallshånderingsselskap (Waste Management) bestilte 15 sentre. Dette er løsninger som Tomra er alene om å tilby. Det blir spennende å se hvilke selskap som blir neste til å bestille. Hadde jo vært morsomt om det var WalMart.

 

Kort oppsummert: Det Repant og det Tomra driver med i Storbritannia er helt ulike ting. Tomra har de senere årene solgt mer enn 2 000 automater av den typen som et er inngått en rammeavtale på i UK/Irland uten å lage noe større nummer ut av det. Tomra leverer store ARC-løsninger i Storbritannia. Repant er ikke i nærheten av å tilby ARC-løsninger.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Helt enig, Pluss.

 

Tomras ARC-maskiner er som "store lastebliler" sammelignet med "tråsyklene" til Repant.

 

Etter det jeg kjenner til har ARC-ene i UK stor "oppetid", tror det var over 95 pst. Det tyder på at maskinene virker mer enn bra og at kvaliteten er mer enn god: Det er lovende. Synes dog det går tildels sakte... med videre utrulling.

 

Synes også det er mer enn rart at Tomra kunne storhandle egne aksjer på kurser rundt 38,- I går var kursen rundt 36,- og Tomra kjøpte ikke egne aksjer... Hvorfor?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Synes også det er mer enn rart at Tomra kunne storhandle egne aksjer på kurser rundt 38,- I går var kursen rundt 36,- og Tomra kjøpte ikke egne aksjer... Hvorfor?

Denne diskusjonen har vi hatt mange ganger tidligere. Svaret på spørsmålet ditt er like åpenbart som det er ubehagelig. Dessverre er det ikke alle som er villige til å se sannheten i øynene. Jeg merker meg også at det stilles større krav til dokumentasjon av påstander om Tomra når de er av negativ karakter...

Link to comment
Share on other sites

Det er vel lite tvil om at Tomra rævkjøres når det kjøpes tilbake aksjer? De som leser det som foregår har forøvrig ganske geniale tradingsmuligheter i Tomra for tiden.

 

Alt for mange ganger har Tomra blitt kjørt 2, 3, 4 og 5 prosent på røde dager når det har blitt kjøpt aksjer. Forsåvidt greit det ikke kjøpes stort på røde dager, men jeg blir ditto oppgitt om ikke SEB Enskilda (ESO) eller Morgan Stanley (MSI) er satt til å kjøpe tilbake aksjer i dag. Hadde vært veldig søtt om de hadde satt NeoNet Securities (NEO) til å kjøpe i dag forresten.

 

Enga, det er ikke ekstra krav til dokumentasjon. Det kreves bare at det som sies kan dokumenters dersom det man sier fremstilles som en sannhet som beviselig er feil og ikke fremstilles som en spekulasjon. Tross alt er dette et diskusjonsforum... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Enga, det er ikke ekstra krav til dokumentasjon. Det kreves bare at det som sies kan dokumenters dersom det man sier fremstilles som en sannhet som beviselig er feil og ikke fremstilles som en spekulasjon. Tross alt er dette et diskusjonsforum... :smile:

La meg først understreke at jeg ikke har det minste peiling på hvordan det går med ARC i England, og tar således ikke stilling til de faktiske forhold. Jeg leser at vy1 kommer med noen udokumenterte påstander om visse problemer. Så langt er vi enige, men jeg kan heller ikke se at du oppgir noen kilde for dine påstander om at det motsatte er tilfelle. Hvis noe er "beviselig feil", bør du vel strengt tatt hoste opp disse bevisene. Eller? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok ingen planer om å vise til hvor i presentasjonsmateriale Tomra har sagt hva.

Greit nok det. Da tar jeg til etterretning at saken står løs påstand mot løs påstand. Forøvrig er det av minimal interesse hva Tomra sier om sitt eget produkt. Spørsmålet er hvordan Tesco og deres kunder opplever ARC-sentrene.

Link to comment
Share on other sites

For all del, legg gjerne til grunn at det står løse påstander mot løse påstander. Det blir nok ganske håpløst å diskutere Tomras produkter og løsninger når det ikke er av interesse hva Tomra kommuniserer.

1) En "løs påstand" er i denne sammenhengen en påstand uten dokumentasjon eller kildehenvisning. Alle påstander i denne diskusjonen har vært av denne karakteren - også dine. En løs påstand kan selvsagt allikevel være 100% korrekt.

2) Diskusjonen startet med at christle uttrykte en viss frustrasjon over at ting tar tid i ARC-prosjektet. Hvis dette på noen som helst måte kan knyttes til lav kundetilfredshet (som vy1 indirekte hevder), så bør det fram i lyset. Da er ikke Tomras årsrapport rett sted å lete.

3) På oppfordring avviser du jo kategorisk å sitere Tomra, så da blir det underlig når du nå er snurt for at "det ikke er av interesse hva Tomra kommuniserer".

Link to comment
Share on other sites

Q Vision i ferd med å generere betydelige inntekter?

 

Q Vision er et datterselskap av TiTech og utvikler produkter som skal selges til matvareprodusenter. Per april i år var 7 scannere plassert på 5 ulike steder. Basert på en fersk artikkel har nå løsningen blitt installert på 10 lokasjoner:

 

Merker fettinnholdet for hver enkelt fisk

Norske Q Vision, som eies av Tomra-selskapet T-tech, er nå klar for masseproduksjon av en maskin som avslører det reelle fettinnholdet i hver enkelt fiskefilet.

 

Maskinen er installert 10 steder og er nå klar for serieproduksjon. Ifølge Edvardsen har utviklingen av maskinen vært rekordrask, siden den første ideen ble presentert i 2003.

 

Maskinene skal nå produseres hos T-tech i Oslo, og Tyskland er foreløpig det største markedet.

 

Det er bare et spørsmål om tid før Industriell prosessering-segmentet i Tomra passerer 1 milliard i årlig omsetning. Q Vision hadde i 2006 inntekter på i underkant av 2 millioner kroner. Hyggelig nå om produktene blir solgt i stor skala og bidrar med betydelig omsetning.

Link to comment
Share on other sites

Enga. Problemet er at Tomra har kommunisert konktret i forhold til ARC på hver eneste kvartalspresentasjon de senere årene. Det er egne punkt, gjerne over flere sider, om dette i forhold i alle rapportene og presentasjonene, dette er noe som de som har interesse for det kan lete frem. Jeg har ingen planer om å hente frem hver enkelt av disse og sitere det jeg sier. Da får heller det jeg sier være løse påstander.

 

Problemet er ikke manglende oppetid fordi det er feil på maskinene, dette har blitt klart kommunisert av Tomra. Jeg skal ikke gjenta hva som er problemet, min oppfatning står i innlegget mitt under. Påstanden om at alle ressurser brukes på USA bør det strengt tatt ikke være nødvendig å si noe mer om, enhver skjønner dette er feil.

 

De i overkant av 100 sentrene som er bestilt er tenkt for de større av Tesos butikker. Tesco, som har 30 prosent av daglivaremarkedet i Storbritannia, er åpenbart interessert i Tomras løsninger også for de mindre butikker, noe installeringen av panteautomaten T63 ved en og planlagt utrulling av flere av de 800 Tesco Express-butikkene viser.

 

Det blir spennende å se hvilke kunde som er den neste til å bestille ARCer. Så langt har Tesco (i overkant av 100 sentre) og amerikanske Waste Management (ca. 15 sentre) bestilt sentre.

Link to comment
Share on other sites

1) En "løs påstand" er i denne sammenhengen en påstand uten dokumentasjon eller kildehenvisning. Alle påstander i denne diskusjonen har vært av denne karakteren - også dine. En løs påstand kan selvsagt allikevel være 100% korrekt.

2) Diskusjonen startet med at christle uttrykte en viss frustrasjon over at ting tar tid i ARC-prosjektet. Hvis dette på noen som helst måte kan knyttes til lav kundetilfredshet (som vy1 indirekte hevder), så bør det fram i lyset. Da er ikke Tomras årsrapport rett sted å lete.

3) På oppfordring avviser du jo kategorisk å sitere Tomra, så da blir det underlig når du nå er snurt for at "det ikke er av interesse hva Tomra kommuniserer".

 

Hei

 

Beklager at jeg startet denne diskusjonen. Jeg ønsket kun å ytre at jeg synes ting tar altfor lang tid i UK. En krone i dag er noe annet om en krone om "noen år". Synes og Tesco bruker vel lang tid til å bestemme seg for saker og ting.

 

Er imidlertid enig med pluss201: Jeg kan ikke lese ut av noe av den informasjonen TOM har gitt at det skal være noen problemer med TOMs produkter: ARC-maskinene har en "oppetid" på over 95 pst., og det må sies å være svært bra. Jeg har heller ikke hørt at det skal være noe galt med IT-løsningene, og det ville ev. vært fint om yv1 kunne underbygge sine uttaleser med kilder m.m.

 

Jeg har ikke fanget opp at det skal være noe misnøye fra Tescos side m.h.t. TOM-maskinene.

  • Det har vært litt frem og tilbake med hva maskinene skal samle inn: De har sluttet å samle inn papir.
  • Tesco har hatt litt problemer med å få plass til maskinene, bl.a. har det tatt tid å få offentlige tillatelser.

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Beklager at jeg startet denne diskusjonen. Jeg ønsket kun å ytre at jeg synes ting tar altfor lang tid i UK. En krone i dag er noe annet om en krone om "noen år". Synes og Tesco bruker vel lang tid til å bestemme seg for saker og ting.

 

Ehh, dette er et diskusjonsforum.

Link to comment
Share on other sites

Her skjer det ikke noe vesentlig utover Vital ser det ut til.

 

 

Top 20 shareholders (as of 01 September 2008)

 

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 24 000 000 15,5 %

2. Folketrygdfondet 12 537 900 8,1 %

3. The Northern Trust C Treaty account 12 013 883 7,7 %

4. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 8 461 374 5,5 %

5. FERD AS P610AK 3 400 000 2,2 %

6. Tomra Systems ASA 3 321 577 2,1 %

7. Bank of New York ADR Department 2 645 153 1,7 %

8. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA A/C Mellon 2 448 616 1,6 %

9. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 2 448 005 1,6 %

10. Verdipapirfondet KLP 2 400 000 1,5 %

11. Skagen Vekst 2 288 200 1,5 %

12. Danske Bank A/S 3887 Operations SEC. 2 257 812 1,5 %

13. JP Morgan Chase Bank Nordea Treaty account 1 864 372 1,2 %

14. Skandinaviska Enskil Merchant Banking Op 1 860 526 1,2 %

15. Vital Forsikring ASA Omløpsmidler 1 822 310 1,2 %

16. BNP Paribas SECS SER S/A Italian resident 1 701 226 1,1 %

17. Skandinaviska Enskil A/C Clients account 1 664 220 1,1 %

18. The Northern Trust C Non-Treaty account 1 630 926 1,1 %

19. The Northern Trust C USL Treaty account 1 593 149 1,0 %

20. Nordea Bank Sweden A 1 492 939 1,0 %

 

Total shares, top 20 shareholders 91 852 188 59,3 %

Total shares, other shareholders 63 167 890 40,7 %

Total (9 076 shareholders) 155 020 078 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 83 732 642 54,0 %

Total shares, shareholders of other nationality 71 287 436 46,0 %

Total 155 020 078 100,0 %

 

 

Number of shareholders, by nationality

 

Number of shareholders Ownership

1. Norway 8 360 54,0 %

2. Great Britain 70 15,0 %

3. USA 162 10,9 %

4. Sweden 113 4,2 %

5. Luxembourg 31 4,2 %

6. Denmark 44 2,6 %

7. Italy 12 1,8 %

8. France 20 1,5 %

9. Ireland 9 1,0 %

10. Holland 58 0,7 %

 

Total shareholders, top 10 countries 8 879 95,8 %

Total shareholders, other countries 197 4,2 %

Total 9 076 100,0 %

 

Og denne må jo inn..

 

_____

 

 

Top 20 shareholders (as of 25 August 2008)

 

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 24 000 000 15,5 %

2. Folketrygdfondet 12 537 900 8,1 %

3. The Northern Trust C Treaty account 12 013 883 7,7 %

4. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 8 426 280 5,4 %

5. FERD AS P610AK 3 400 000 2,2 %

6. Tomra Systems ASA 3 136 077 2,0 %

7. Bank of New York ADR Department 2 640 435 1,7 %

8. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 2 480 155 1,6 %

9. Verdipapirfondet KLP 2 400 000 1,5 %

10. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA A/C Mellon 2 297 242 1,5 %

11. Skagen Vekst 2 283 400 1,5 %

12. Danske Bank A/S 3887 Operations SEC. 2 263 602 1,5 %

13. Skandinaviska Enskil Merchant Banking Ope 1 889 526 1,2 %

14. JP Morgan Chase Bank Nordea Treaty account 1 867 572 1,2 %

15. BNP Paribas SECS SER S/A Italian resident 1 701 226 1,1 %

16. Skandinaviska Enskil A/C Clients account 1 684 220 1,1 %

17. The Northern Trust C Non-Treaty account 1 630 926 1,1 %

18. The Northern Trust C USL Treaty account 1 593 149 1,0 %

19. Nordea Bank Sweden A 1 492 939 1,0 %

20. RBC Dexia Investor S S/A Dub-non-resident 1 347 400 0,9 %

 

Total shares, top 20 shareholders 91 085 932 58,8 %

Total shares, other shareholders 63 934 146 41,2 %

Total (9 129 shareholders) 155 020 078 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 82 847 728 53,4 %

Total shares, shareholders of other nationality 72 172 350 46,6 %

Total 155 020 078 100,0 %

 

 

 

 

Number of shareholders, by nationality

Number of shareholders Ownership

1. Norway 8 412 53,4 %

2. Great Britain 73 15,3 %

3. USA 158 10,7 %

4. Sweden 113 4,3 %

5. Luxembourg 31 4,1 %

6. Denmark 44 2,6 %

7. Italy 12 1,9 %

8. France 20 1,8 %

9. Ireland 10 1,0 %

10. Holland 58 0,7 %

 

Total shareholders, top 10 countries 8 931 95,8 %

Total shareholders, other countries 198 4,2 %

Total 9 129 100,0 %

 

 

______

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kanskje dette er grunnen til at TOM ikke har handlet egne aksjer de siste dager. Hyggelig gjort mot de ansatte, som nok fikk aksjene billigere enn de ville blitt med fortsatt tunge tilbakekjøp.

 

Mvh,

 

01/09-2008 22:13:00: (TOM) SALG AV EGNE AKSJER TIL ANSATTE

Som et ledd i aksjespareprogrammet for ansatte, vedtatt på

generalforsamlingen 23. april 2008, har TOMRA i dag solgt

43.873 aksjer til markedskurs ved dagens børsslutt, dvs. 36,00.

 

TOMRAs beholdning av egne aksjer etter denne transaksjonen er

3.339.704.

 

Kontaktperson: CFO Espen Gundersen, telefon 97 68 73 01

 

 

Asker, 1. september 2008

Tomra Systems ASACopyright © Hugin AS 2008. All rights reserved.

 

Nyheten er levert av Hugin.

Link to comment
Share on other sites

Ikke godt å si 100 % sikkert hvem som hadde oppdraget, men tipper på ABG Sundal Collier Norge ASA, som kjøpte 74 400 aksjer til snitt 36.04 i dag.

02/09-2008 18:28:00: (TOM) TILBAKEKJØP AV EGNE AKSJER

Tomra Systems ASA har i dag kjøpt 74.000 egne

aksjer til gjennomsnittlig kurs 36,02 over børs.

Total beholdning av egne aksjer etter kjøpet er

3.413.704.

 

Kontaktperson: CFO Espen Gundersen,

telefon 97 68 73 01

 

 

Asker, 2. september 2008

Tomra Systems ASA

 

Copyright © Hugin AS 2008. All rights reserved.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fatter forøvrig fortsatt ikke hvordan Repant skal få blåe tall. I dag la de frem tall som viser større underskudd enn omsetning.

 

Virker som om Repant-ledelsen er i stuss om dette også. Noen som har lest artikkelen i Finansavisen 2. september 2008?

 

"Vi må gjøre noe, men vet ikke hva ennå, sier adm. direktør."

 

"Balansen og kontantstrømoppstillingen viser at selskapet nå har et sted mellom 5 og 7 millioner i kontanter."

Link to comment
Share on other sites

Virker som om Repant-ledelsen er i stuss om dette også. Noen som har lest artikkelen i Finansavisen 2. september 2008?

 

"Vi må gjøre noe, men vet ikke hva ennå, sier adm. direktør."

 

"Balansen og kontantstrømoppstillingen viser at selskapet nå har et sted mellom 5 og 7 millioner i kontanter."

 

Hei

 

Tomra kan jo legge inn bud. Om ikke annet, så bør det fremførbare underskuddet vært verdt en del.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner trolig forholdene å endre seg i USA på en måte som vil kunne ha vesentlig betydning for Tomras inntjening i USA. Noen vesentlige faktorer:

 

- USD/NOK har beveget seg fra 4,90 til 5,55 på kort tid. Dette begynner å utgjøre store beløp på bunnlinjen.

 

- Oljeprisen og dermed drivstoffprisene synker kraftig. Tomra har betydelige kostnader knyttet til drivstoffbruk ettersom store deler av aktivitetene i USA krever mye kjøring av lastebil.

 

- Tomra er eier av aluminium som selskapet samler inn i California. Aluminiumsprisen har jeg forstått slik at Tomra har låst inn for hoveddelen av volumet på en lang kontrakt tidligere i år.

 

 

 

Valutapåvirkning på Tomra ble nokså grundig omtalt under presentasjonen for Q307. Se særlig side 4 i presentasjonen for Q307 her: http://hugin.info/162/R/1160326/225012.pdf

 

Det var en del omtale av valuta også på presentasjonen av Q208. Se om USD særlig side 3 i rapporten for Q208: http://hugin.info/162/R/1236402/263801.pdf

 

Det er vanskelig å trekke ut kun valuta og spekulere i påvirkningen den vil ha på resultatet, ettersom valuta kun er en av flere faktorer. USD/NOK har hovedsaklig betydning for resultatet i segmentene materialhåndtering og panteautomater i USA. USD har stått for en lavere andel av Tomras totale omsetning i de senere årene.

 

Andre faktorer påvirker i tillegg til USD i disse segmentene. I USA har drivstoffprisene en del betydning, ettersom det er tale om mye transport av tomgods. Som kjent har oljeprisen og dermed drivstoffprisene falt i det siste. Videre har råvareprisen på PET og aluminium betydning. Nå har Tomra hedget en del av volumet av aluminiumen som skal leveres dette året, mens den flytende prisen har falt noe i det siste. Dessuten har mengde pantet materiale og miksen av pet/glass/aluminium betydning for materialhåndteringen. For panteautomatene svinger volumet fra kvartal til kvartal.

 

Styrkingen av dollar mot kronen har vel noe betydning for Tomras resultat når det gjelder virksomheten i USA, men neppe noe veldig for Q308. Skal vi tippe noe i retning av +/- 5 millioner kroner på driftsresultatet i Q308 dersom kursene holder seg rundt 5.4 i stedet for rundt 5.0?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...