Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Når tilbakekjøpene stopper en periode, stiger nok kursen skal du se, christle... :laugh:

 

Hei

 

Har noen calls i TOM, MEN er bekymret for hvordan kursen vil gå når "tilbakekjøpene" opphører nå før Q3 presentasjonen...

 

Er, var og forblir nok STÅLBULL på TOM på sikt.

 

Mvh,

 

TOMsing

Link to comment
Share on other sites

30/09-2008 19:04:12: (TOM) TILBAKEKJØP AV EGNE AKSJER

 

Tomra Systems ASA har i dag kjøpt 199.375 egne

aksjer til gjennomsnittlig kurs 30,05 over børs.

Total beholdning av egne aksjer etter kjøpet er

4.607.246.

 

Kontaktperson: CFO Espen Gundersen,

telefon 97 68 73 01

 

 

Asker, 30. september 2008

Tomra Systems ASA

 

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12

 

 

______

 

 

 

I dag er det utvilsomt ESO som har handlet billige aksjer for Tomra. Det ble benyttet skjulte kjøpsordre gjennom store deler av dagen. ESO kjørte også en drøss med interne kryss.

 

 

ESO 759 581 30.06 22 829 868 54.16%

UBS 153 600 30.03 4 612 200 10.94%

FS 75 000 29.97 2 247 500 5.33%

 

 

 

ASC 741 200 30.08 22 298 400 52.90%

ESO 398 175 30.06 11 969 310 28.39%

DNM 64 040 35.66 2 283 924 5.42%

Link to comment
Share on other sites

Her har det skjedd litt siden sist. Blant annet ser det ut til at Folketrygdfondet har fått tilbakelevert 500 000 aksjer som har vært utlånt til short.

 

 

 

Top 20 shareholders (as of 29 September 2008)

 

 

 

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 24 000 000 15,5 %

2. Folketrygdfondet 13 037 900 8,4 %

3. The Northern Trust C Treaty account 12 323 883 7,9 %

4. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 8 135 947 5,2 %

5. Tomra Systems ASA 4 237 171 2,7 %

6. FERD AS Invest P610AK 3 400 000 2,2 %

7. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA A/C Mellon 3 032 822 2,0 %

8. Bank of New York ADR department 2 561 688 1,7 %

9. Danske Bank A/S 3887 Operations SEC. 2 253 612 1,5 %

10. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 2 228 204 1,4 %

11. Skagen Vekst 2 133 825 1,4 %

12. Vital Forsikring ASA Omløpsmidler 1 842 310 1,2 %

13. JP Morgan Chase Bank Nordea Treaty account 1 766 772 1,1 %

14. BNP Paribas SECS SER S/A Italian resident 1 697 026 1,1 %

15. The Northern Trust C Non-Treaty account 1 637 726 1,1 %

16. State Street Bank AN A/C Client Omnibus F 1 616 560 1,0 %

17. Verdipapirfondet KLP 1 545 000 1,0 %

18. Nordea Bank Sweden A 1 492 939 1,0 %

19. Skandinaviska Enskil A/C clients account 1 489 520 1,0 %

20. JPMBLSA Nordea LUX Lending A 1 367 329 0,9 %

 

Total shares, top 20 shareholders 91 800 234 59,2 %

Total shares, other shareholders 63 219 844 40,8 %

Total (9 028 shareholders) 155 020 078 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 82 052 192 52,9 %

Total shares, shareholders of other nationality 72 967 886 47,1 %

Total 155 020 078 100,0 %

 

 

Number of shareholders, by nationality

 

Number of shareholders Ownership

1. Norway 8 303 52,9 %

2. Great Britain 75 15,4 %

3. USA 164 12,2 %

4. Luxembourg 29 4,1 %

5. Sweden 111 3,1 %

6. Denmark 45 2,5 %

7. France 19 2,1 %

8. Italy 13 1,8 %

9. Ireland 9 1,0 %

10. Belgium 10 0,7 %

 

Total shareholders, top 10 countries 8 778 96,0 %

Total shareholders, other countries 250 4,0 %

Total 9 028 100,0 %

 

 

 

 

 

En del bevegelser på lista denne gangen, men ikke veldig store endringer tror jeg. Merker meg særskilt at

 

19 franske eiere eier ikke lengre 1,6 % av aksjene i Tomra, men 3,0 %. Virker som om de franske eierene kan ha økt med over 2 millioner aksjer. Er det noe på gang i Frankrike?

 

 

 

 

Top 20 shareholders (as of 22 September 2008)

 

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 24 000 000 15,5 %

2. Folketrygdfondet 12 537 900 8,1 %

3. The Northern Trust C Treaty account 12 290 883 7,9 %

4. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 7 879 153 5,1 %

5. Tomra Systems ASA 3 750 171 2,4 %

6. FERD AS Invest P610AK 3 400 000 2,2 %

7. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA A/C Mellon 2 957 155 1,9 %

8. Bank of New York ADR department 2 597 663 1,7 %

9. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 2 357 204 1,5 %

10. Danske Bank A/S 3887 Operations SEC. 2 255 612 1,5 %

11. Skagen Vekst 2 255 300 1,5 %

12. Verdipapirfondet KLP 2 100 000 1,4 %

13. Vital Forsikring ASA Omløpsmidler 1 842 310 1,2 %

14. JP Morgan Chase Bank Nordea Treaty account 1 766 772 1,1 %

15. BNP Paribas SECS SER S/A Italian resident 1 701 026 1,1 %

16. The Northern Trust C Non-Treaty account 1 637 726 1,1 %

17. BNP Paribas Arbitrag meglerkonto 1 605 052 1,0 %

18. Nordea Bank Sweden A 1 492 939 1,0 %

19. Skandinaviska Enskil A/C clients account 1 489 520 1,0 %

20. JPMBLSA Nordea LUX Lending A 1 367 329 0,9 %

 

Total shares, top 20 shareholders 91 283 715 58,9 %

Total shares, other shareholders 63 736 363 41,1 %

Total (9 052 shareholders) 155 020 078 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 82 947 954 53,5 %

Total shares, shareholders of other nationality 72 072 124 46,5 %

Total 155 020 078 100,0 %

 

 

Number of shareholders, by nationality

 

Number of shareholders Ownership

1. Norway 8 324 53,5 %

2. Great Britain 74 14,7 %

3. USA 166 11,2 %

4. Luxembourg 31 4,2 %

5. Sweden 113 3,2 %

6. France 19 3,0 %

7. Denmark 44 2,5 %

8. Italy 13 1,8 %

9. Ireland 9 1,0 %

10. Belgium 10 0,8 %

 

Total shareholders, top 10 countries 8 803 95,9 %

Total shareholders, other countries 249 4,1 %

Total 9 052 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

TOMRA med pilotprosjekt i CANADA og det neste kan bli pant på kaffebeger....

 

 

_____

 

Within the next few weeks, The Beer Store will install bottle-return machines – for LCBO wine and spirit bottles – at two stores in Toronto and one in Brampton, in a pilot project that gives consumers a chit they can use against the cost of their next Merlot. And, this week, Canadian Springs, one of Canada's largest bottled water suppliers, jumped ahead of the debate on banning plastic water bottles, by offering a 25-cent deposit return for its 500-millilitre single-use bottles.

 

Morawski said a forward-thinking coffee company could easily use a deposit return system, with similar reverse vending machines that are going to be used at The Beer Store locations. If gathered in volume, the cups could be taken to a paper recycler, she said.

 

"If you did this, you would solve the (litter) problem in a week. If you put an economic value on these containers, people are not going to let them sit on the street," she said.

 

Chuck Riegle is spokesperson for the Norway-based TOMRA, the company that builds The Beer Store's reverse vending machines. Riegle said that the company has not yet been asked to create a coffee cup return machine, but could do so. "It's not a pipe dream. If the market needs it, we'll service it," Riegle said, from TOMRA's Connecticut office. Riegle said the company's machines are used in Europe and the United States for pop and drink containers. In England, the company supplies machines for "large public recycling centres" at Tesco grocery stores, a major chain. Customers strip the packaging from their products as they leave, and later, can return almost all of their recyclables, like cardboard and milk jugs.

 

 

http://www.thestar.com/News/GTA/article/512299

 

http://blogtn.trucknews.com/2006/09/csr_op...bo_deposits.htm

 

 

 

______________

Link to comment
Share on other sites

He-he

Må si jeg føler meg rimelig overkjørt hver gang jeg snapper opp en godsak som denne og finner ut at det forlengst er servert av Hr. Zoonic på Aksjeforumet.

 

Ser absolutt ut til at dere klarer dere godt uten meg her :biggrin:

 

 

Hvis dere lurer på hvor jeg er så er svaret "litt her og litt der" men mest på HO for å advare nykommerne mot taperaksjene på OSE. De begynner det forresten å bli flere av ser jeg...

 

Akkurat nå sitter jeg trygt i cash og avventer korte innganger "litt her og litt der" mens jeg "loonger" etter den rette aksjen å putte i skuffen for de neste 5 årene.

Men det ser ut til å la vente på seg nå :rolleyes:

 

Tomra kan være en slik men vi får se an litt til (2-3 år)

 

So long!

 

Tandy

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere lurer på hvor jeg er så er svaret "litt her og litt der" men mest på HO for å advare nykommerne mot taperaksjene på OSE. De begynner det forresten å bli flere av ser jeg...

 

Akkurat nå sitter jeg trygt i cash og avventer korte innganger "litt her og litt der" mens jeg "loonger" etter den rette aksjen å putte i skuffen for de neste 5 årene.

Men det ser ut til å la vente på seg nå :rolleyes:

 

Tomra kan være en slik men vi får se an litt til (2-3 år)

 

Så det er altså du som driver og åpner alle de nesten likelydende, men samtidig hjernedøde trådene på HO om Tomra? Og som synes det er interessant å bruke dagene på å svare seg selv på dem?

Link to comment
Share on other sites

For å oppsummere:

 

Pirato sendte for en tid tilbake ut noe de kalte en oppstart av dekning av Tomra. Det var bare tull, ettersom de har dekket Tomra i årevis. Der hadde de vel en negativ anbefaling. Jeg påpekte da at de hadde bråsnudd før og ga et eksempel på tidligere fullstendig endring i anbefaling og kursmål.

 

Bråsnudde gjorde de denne gangen også. Anbefalingen ble endret et par uker etterpå, men jeg orket ikke nevne det her en gang. Det ble da vist til den positive påvirkningen valutaen ville få for Tomra. Den gangen lå USD/NOK rundt 5,3 og EUR/NOK rundt 8.

 

Nå kjører de en ny oppdatering og har igjen endret oppfatning. Tror de kundene er idioter??? Nå er valutaen ytterligere forbedret for Tomra, men valuta nevnes ikke i analysen. Valutaeffektene gjør at Tomra vil få flere titalls millioner i forbedring sammenlignet med tidligere valutamiks.

 

I sitt oppsett har de ført opp noen av de underligste peers jeg noen sinne har sett: Wincor Nixdorf (som produserer minibanker og kassasystemer, panteautomataktiviteten er knapt målbar) - greit kan kanskje i et svakt øyeblikk sammenlignes med Tomra på kunder - der slutter likheten også. Tandberg - ord blir fattige. Begge foretakene er norske og har en T i navet. Q-Free - hallo, er det mulig, hva i helsike har dette med Tomra å gjøre??? PSI Group - hjelpe meg, dette er ikke mye peer.

 

Glanset papir er ikke egnet som dasspapir en gang. Ufattelig for meg at kunder faktisk er villig til å betale for dette. :smile:

 

 

-----

 

Det er vel ganske greit å ha en halv milliard i årlig kontantstrøm i dagens situasjon?

 

Hvilken effekt valutautviklingen har hatt får vi endelig svar på neste uke.

 

-----

 

Noen som la merke til dagens blemme av DNBNor i dag forresten, ikke få aksjer de mistet på 29,50 der.

Link to comment
Share on other sites

Følger deg på mye her, pluss...

 

Vi får se om PARETO har en "plan" med denne analysen, skal de tvangsselge en haug i morgen eller de nærmeste dagene og har inntatt noen posisjoner...? De kom for en god stund tilbake med en lignende analyse og pælmet et større volum dagene etter...

 

For å oppsummere:

 

Pirato sendte for en tid tilbake ut noe de kalte en oppstart av dekning av Tomra. Det var bare tull, ettersom de har dekket Tomra i årevis. Der hadde de vel en negativ anbefaling. Jeg påpekte da at de hadde bråsnudd før og ga et eksempel på tidligere fullstendig endring i anbefaling og kursmål.

 

Bråsnudde gjorde de denne gangen også. Anbefalingen ble endret et par uker etterpå, men jeg orket ikke nevne det her en gang. Det ble da vist til den positive påvirkningen valutaen ville få for Tomra. Den gangen lå USD/NOK rundt 5,3 og EUR/NOK rundt 8.

 

Nå kjører de en ny oppdatering og har igjen endret oppfatning. Tror de kundene er idioter??? Nå er valutaen ytterligere forbedret for Tomra, men valuta nevnes ikke i analysen. Valutaeffektene gjør at Tomra vil få flere titalls millioner i forbedring sammenlignet med tidligere valutamiks.

 

I sitt oppsett har de ført opp noen av de underligste peers jeg noen sinne har sett: Wincor Nixdorf (som produserer minibanker og kassasystemer, panteautomataktiviteten er knapt målbar) - greit kan kanskje i et svakt øyeblikk sammenlignes med Tomra på kunder - der slutter likheten også. Tandberg - ord blir fattige. Begge foretakene er norske og har en T i navet. Q-Free - hallo, er det mulig, hva i helsike har dette med Tomra å gjøre??? PSI Group - hjelpe meg, dette er ikke mye peer.

 

Glanset papir er ikke egnet som dasspapir en gang. Ufattelig for meg at kunder faktisk er villig til å betale for dette. :smile:

 

 

-----

 

Det er vel ganske greit å ha en halv milliard i årlig kontantstrøm i dagens situasjon?

 

Hvilken effekt valutautviklingen har hatt får vi endelig svar på neste uke.

 

-----

 

Noen som la merke til dagens blemme av DNBNor i dag forresten, ikke få aksjer de mistet på 29,50 der.

Link to comment
Share on other sites

Pirato har svært lite de skulle ha sagt i Tomra. Traderne handler ikke i aksjen lengre heller (knapt handler gjennom NTF og NON i det siste).

 

Det er åpenbart et eller annet som foregår i aksjen for tiden. Hva som foregår, det skal jeg ikke spekulerer i her.

Link to comment
Share on other sites

I sitt oppsett har de ført opp noen av de underligste peers jeg noen sinne har sett: Wincor Nixdorf (som produserer minibanker og kassasystemer, panteautomataktiviteten er knapt målbar) - greit kan kanskje i et svakt øyeblikk sammenlignes med Tomra på kunder - der slutter likheten også. Tandberg - ord blir fattige. Begge foretakene er norske og har en T i navet. Q-Free - hallo, er det mulig, hva i helsike har dette med Tomra å gjøre??? PSI Group - hjelpe meg, dette er ikke mye peer.

Tomra har vel en global markedsandel på i størrelsesorden 75% og et fåtall reelle konkurrenter. Når man skal sammenligne aksjekursen med såkalte "peers", kan man derfor ikke fokusere spesifikt kun på panteautomater. Faktum er uansett at TOM-kursen har klart seg relativt bra gjennom den siste tids børskrakk sammenlignet både med indekser og "sammlignbare" selskaper. Det er vel dette poenget Pareto prøver å få fram, og det er det vanskelig å ta dem på.

Link to comment
Share on other sites

Venter dårligere Tomra-resultat

 

Kun to analytikere anbefaler kjøp av aksjen.

 

TDN Finans

 

 

Tomra ventes å legge frem et resultat før skatt på 120 millioner kroner i tredje kvartal 2008, ned fra 125 millioner kroner fra tilsvarende periode året før.

 

Det fremgår av estimater SME Direkt har hentet inn for TDN Finans blant ti meglerhus.

 

Driftsinntektene estimeres til 885 millioner kroner, varierende fra 863 til 909 millioner kroner.

 

To av de ti analytikerne anbefaler kjøp av aksjen, seks har en nøytralanbefaling, mens to anbefaler salg. Før forrige kvartalsrapport hadde fem av elleve kjøpsanbefalinger, mens fire opererte med nøytralanbefalinger og to med salg.

 

Pareto Securities, som startet dekning av selskapet sent i august, er blant meglerhusene som er negative til aksjen. I en oppdatering datert 7. oktober peker analytiker Thomas Nielsen på at både selskapets peers har "kollapset" den seneste tiden.

 

"Vi leverte vårt preview for tredje kvartal for bare få dager siden. Både før og etter det har sammenlignbare selskaper kollapset, mens Tomra har taklet det turbulente markedet ganske bra. Det er ikke urimelig at Tomra gjør det bra i en økonomisk resesjon da virksomheten er mindre syklisk, men det samme kan sies om flere av de fleste peerene som har falt betydelig mer enn Tomra", skriver Nielsen.

 

Analytikeren kutter derfor kursmålet i Tomra-aksjen til 24 kroner, åtte kroner lavere enn estimatet han hadde i previewen.

 

Fondsfinans har nøytralanbefaling på aksjen og kursmål på 33,70 kroner.

 

"Vi har inntrykk av at operasjonene går i takt med linjen som ble beskrevet under andre kvartal presentasjonen", skriver analytiker Bengt Kirkøen i en oppdatering.

 

Tomra-aksjen har utviklet seg bedre enn Oslo Børs både de seneste tre månedene og siden årsskiftet, da aksjen er ned nær 12 prosent, mens Oslo Børs har falt over 40 prosent i samme periode.

 

Selskapet har kjøpt seg ytterligere opp i egne aksjer siden forrige kvartalspresentasjon, men det har imidlertid meldt om få nye kontrakter.

 

Analytikerens kursmål er i gjennomsnitt 35,40 kroner, varierende mellom 27 og 55 kroner, mens Tomra-aksjen onsdag var notert til rundt 28,30 kroner

 

Tomra legger frem resultat for tredje kvartal 2008 onsdag 15. oktober, med presentasjon klokken 17:45 i Høyres Hus.

 

Deltagere: ABG Sundal Collier, Carnegie, Danske Equities, First Securities, Fondsfinans, Glitnir Securities, Kaupthing Bank, Orion Securities, Pareto Securities og S&P Equity Research.

 

Publisert: 08.10.2008 - 22:02 Oppdatert: 08.10.2008 - 22:02

 

 

________

Link to comment
Share on other sites

TESCO "ruller" ut ARC-stasjoner i Skottland.

 

_____

Tesco to roll out reverse-vending for recycling

 

Simeon Goldstein, packagingnews.co.uk, 08 October 2008

 

Nine Tesco stores in Scotland will introduce reverse-vending machines to encourage customers to make recycling easier for its customers.

 

The machines, which will be rolled out in January, reward customers with Clubcard points for recycling bottles and cans.

 

The machines will use spectrometry and photography to identify objects. They will also shred and compact the waste to help reduce the number of journeys required to collect it.

 

Reverse vending machines will initially be rolled out at Tesco stores in Alloa, Glasgow, Dalkeith, South Queensferry, Port Glasgow, Irvine, Ayr and Perth.

 

If the machines prove to be successful, Tesco will look at introducing them to other stores.

 

The Scottish government announced yesterday (7 October) a 3% improvement in recycling rates to 32%.

 

Scottish environment secretary Richard Lochhead said: "The latest figures indicate that household waste growth has stopped, and I also understand we are fast approaching the sale of the 200,000th composting bin in Scotland.

 

 

http://www.packagingnews.co.uk/news/851909...ding-recycling/

 

 

________

Link to comment
Share on other sites

Noen som har lest dette med lupe og kan si om dette er en del av den opprinnelige ordren på 100+ ARC-sentre, eller er dette panteautomater av typen som er annonsert rullet ut til Tesco Express-butikker (mindre Tesco-butikker).

 

Selv husker jeg ikke i farten om Tescos opprinnelige bestilling ble gjort for Storbritannia eller England.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gleder meg forøvrig som en unge til tallene legges fram på onsdag. Blir spennende å se hvor gode tallene faktisk er.

 

Valutaeffektene har kommet i Q3 og vil komme for fullt i Q4. Dessuten kommer nå de tyske service-inntektene for fullt fremover.

 

Jeg skal forøvrig avstå fra å gi anslag for tallene her.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg med 100% sikkerhet kan si at disse stasjonene det snakkes om her, er blant de 110 som er bestilt og at det mao. er snakk om ARC-enheter. En av de første instalasjonene ble forøvrig gjort i Skottland og at ordren gjelder også utenfor England.

 

Noen som har lest dette med lupe og kan si om dette er en del av den opprinnelige ordren på 100+ ARC-sentre, eller er dette panteautomater av typen som er annonsert rullet ut til Tesco Express-butikker (mindre Tesco-butikker).

 

Selv husker jeg ikke i farten om Tescos opprinnelige bestilling ble gjort for Storbritannia eller England.

Link to comment
Share on other sites

Litt mer om ARC og TESCO. Dette har de inne bla på hjemmesidene sine:

 

_____

 

Recycling facilities

 

In Ireland we responded to the Waste Electrical and Electronic Equipment (WEEE) Directive by hosting collection days across the country for customers and local communities to return old electronic equipment free of charge. Customers returned 15 tonnes of televisions and monitors, two tonnes of PCs, laptops, printers and scanners, as well as hundreds of other electrical items at just one such collection day. We are well ahead of EU targets for electrical and electronics recycling and are hosting more events across the country this year.

 

We estimate that our customers recycle approximately 200,000 tonnes of waste each year at our facilities in the UK. In 2007, we aimed to increase this by installing 30 automated recycling units, known as 'reverse vending machines', which separate different kinds of recyclable materials and compact them ready for recycling. This brings the total number installed to 45. Tesco is the first UK supermarket to provide automated recycling units, investing millions to install and maintain them.

 

These units are a 'one-stop shop' for recycling, accepting everything from carrier bags and plastic to glass and metal, making recycling quick, easy and convenient for customers. These machines have exceeded all expectations and customers have recycled more than double the amount compared with the previous facilities, recycling on average 8.3 tonnes each week compared with four tonnes previously. The automated units can hold roughly four times more than an equivalent standard unit, which means they have to be emptied less often, saving in transport and CO2 emissions. We plan to have over 100 machines installed at our sites by March 2009.

 

 

http://www.tescoplc.com/plc/corporate_resp...ing_facilities/

 

Tror jeg med 100% sikkerhet kan si at disse stasjonene det snakkes om her, er blant de 110 som er bestilt og at det mao. er snakk om ARC-enheter. En av de første instalasjonene ble forøvrig gjort i Skottland og at ordren gjelder også utenfor England.
Link to comment
Share on other sites

Kom akkurat hjem og var spent på og lese om TOMRA resultatet, men har alle i TOMRA menigheten gravd seg ned?

 

Tomra fikk et driftsresultat på 115 millioner kroner i tredje kvartal 2008, ned fra 130 millioner kroner i samme kvartal i 2007. Det var ventet å komme inn på 125 millioner kroner, ifølge TDN Finans.

 

Resultat før skatt ble på 107 millioner kroner (135 millioner kroner i samme kvartal 2007), og under forventningene på 120 millioner kroner.

 

Driftsinntektene ble på 881 millioner kroner (947 millioner kroner i samme kvartal 2007). Disse var ventet på 885 millioner kroner.

Link to comment
Share on other sites

Resultatet fra Tomra var vel på linje med forventningene. Eneste reelle forskjell er restruktureringskostnader på drøyt 20 millioner som Tomra sier skal gi 60 mill i reduserte kostnader neste år. Høres ut som en grei deal.

 

Videre fikk vi bekreftet at Tomra vil være mindre berørt av nedgangstidene enn andre (men deler av virksomheten vil bli berørt). Og at Tomra nå høster godt av endringer i forholdet mellom kr og Euro og dollar.

 

Tror derfor at Tomra fortsatt vil klare seg bedre enn børsen ved videre fall i markedet. Men hvis markedet bråsnur oppover igjen så vil Tomra henge etter det øvrige markedet. Med andre ord at Tomra kan betraktes som en defensiv aksje i disse tider.

 

Videre er det jo ikke langt ned til 24-25 kr - ett nivå som jeg har vanskelig for å se for meg at Tomra vil falle under.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...