Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

Joda det er fra i dag. Her i svensk versjon:

 

http://bors.www.dn.se/dn/site/news/newspop...5848694707sv)))

 

PartnerTech: PartnerTech får nytt uppdrag från Tomra värt...

2006-01-17 13:05

 

 

 

 

 

PartnerTech får nytt uppdrag från Tomra värt ca 300 miljoner

 

Det världsledande returförpackningsföretaget Tomra och PartnerTech

utökar sitt samarbete genom att PartnerTech får ett nytt uppdrag värt ca

300 Mkr för leverans under 2006.Detta innebär att även Tomras

produktgrupp Logistima för större butiker innefattas.Uppdraget

innefattar såväl tillverkning och montering som distribution.

 

- PartnerTech har på ett kompetent och förtroendeingivande sätt hanterat

vår inledande affär.När vi nu fått ytterligare en order har vi därför

valt att utöka samarbetet.Vi ser valet av PartnerTech som strategiskt

viktigt för vår framtida tillväxt, säger Harald Henriksen, Senior VP

Technology vid Tomra.

 

Tomra och PartnerTech inledde sitt samarbete i maj 2005 med

returautomaten "Uno" som är utvecklad för mindre butiker, som till

exempel bensinstationer och närbutiker.I december 2005 utökades

samarbetet med ytterligare en produktgrupp för främst den tyska

marknaden.Samarbetet har fungerat mycket bra och därför väljer parterna

nu att utveckla affären med produktgruppen Logistima.Utrustningen inom

denna produktgrupp hanterar burkar och flaskor i större butiker med

stora volymer.Ordern avser produkten MasterPac för den tyska marknaden.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Større artikkel i Finansavisen idag:

Må si jeg er fornøyd med mitt abo. på Finansavisen! (tok ett års abo. i des.05)

Tomra blir presentert med MEGA bilder av Skarholt hver gang........ :D

TOM får fort en helside eller mer ved kontrakter og generelt bra vinkling på stoffet.

I DN finner man en bitte liten notis om man er heldig...

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg er fornøyd med mitt abo. på Finansavisen! (tok ett års abo. i des.05)

Tomra blir presentert med MEGA bilder av Skarholt hver gang........ :D

TOM får fort en helside eller mer ved kontrakter og generelt bra vinkling på stoffet.

I DN finner man en bitte liten notis om man er heldig...

 

 

Ja info er avgjørende for enhver handling - men jeg undrer med hvorfor ikke kurser stiger ?? mye info har kommet - og mere vil nok komme - hus er positive - men ?

Jeg savner diskusjon det "labre" kursutviklingen for TOM !!

Her på forumet er de så mye kunnskap og erfaring, etter min mening, at noen bør ta "pinnen" her !!!

 

Lou

Link to comment
Share on other sites

Ordre for nærmere en milliard og kursen har steget med noen usle %.

 

Hvem hadde vel trodd det for få mnd. siden

 

Allmählich frage ich mich auch, was da los ist. Hätte man mich vor sechs Monaten gefragt, wäre ich sicher gewesen, dass der Kurs bei diesem Auftragsvolumen längst über 60 NOK liegen würde.

Statt dessen diese winzigen Trippelschritte, die meist in den folgenden Tagen auch noch zurück genommen werden.

 

Kann mir das jemand erklären?

Link to comment
Share on other sites

Chercheur,

 

It has all to do with a valuation debate. (see hegnar.no and Cola Kris)

Analysts believe Tomra is correctly priced around 50 NOK. Only strong earnings can do something with the current situation. Or new markets not yet priced in as Japan and UK. If Tomra get the TRC contracts then it will be priced as a growth company as it will not be dependent on deposits law to sell its product...(a p/e of 20 could quickly give us a 80kr target...)

 

Let us hope 2006 will be a year full of good surprises!

 

Corwin

Link to comment
Share on other sites

Man må jo se det hele vinklet fra rett side...

 

Dvs at når kursen var på 25-30 mente mange at nærmest ingenting av Tyskland var priset inn. Og det var nok forsåvidt riktig. Men så stiger kursen til 50, og man lurer på hvorfor ikke kursen har reagert mer på ordrer fra Tyskland enn det har gjort den siste tiden? Jo, fordi en oppgang fra 25-30 og opp til 50 har tatt høyde for mange ordrer i Tyskland allerede.

 

Derfor må det nyheter til fra Japan, Nederland, UK eller USA nå i relativt nær fremtid for å sette fart i kursen, eller at TOM får overraskende stor del av ordrene i Tyskland (>70%). Kursen idag reflekterer mye godt Tyskland, og derfor må det nye markeder til for å sende kursen videre oppover.

 

Jeg for min del går og venter på avklaring omkring Tesco og England. Mener det er den som er nærmest av forhold utenfor Tyskland. Og kommer positiv nyhet derfra, DA snakker vi kursløft.

Link to comment
Share on other sites

Tror en større ordre fra Nederland kommer først.

 

Tomra venter på Nederland

TDN Finans

Den virkelig store etterspørselen etter automater for engangsemballasje i Nederland vil først komme dersom landet om to måneder også innfører pant på flasker under 0,5 liter.

 

 

Tomra-sjef Amund Skarholt

Det sier konsernsjef Amund Skarholt i Tomra til TDN Finans torsdag.

 

Tomras inntekter for oppgraderinger pr installasjon er 10-15.000 euro, og "mye høyere" ved utbygging av bakromsløsninger.

 

Tomra har installert rundt 4.000 panteautomater for gjenfyllbare flasker i Nederland, hvorav 300-400 maskiner er i ferd med å oppgraderes til å kunne ta i mot engangsemballasje.

 

- Vi driver og oppgraderer 300-400 maskiner allerede. Inntektene pr installasjon på oppgraderinger i Nederland ligger i størrelsesorden 10- 15.000 euro, i tillegg ventes inntektsnivået å bli mye høyere som følge av at det er mye bakrom som må bygges om, sier han.

 

Nederland innførte 1. januar pant på engangsflasker på over 0,5 liter. Miljøvernministeren i Nederland har gitt bransjen et ultimatum der de enten må inngå en troverdig avtale med kommunene innen 1. mars 2006, eller så vil han foreslå også å innføre pant på engangsemballasje under 0,5 liter.

 

- Det er her de store volumene er, og dette vil medføre et enormt behov for nye maskiner i tillegg til oppgraderinger av gamle, sier Skarholt.

 

Tomra er i kontinuerlig dialog med nederlandske aktører i bransjen. Marginene på oppgraderinger til det nederlandske markedet er i tråd med hva selskapet er vant til fra før, ifølge Tomra-sjefen.

 

Ifølge tyske manager-magazin.de er Edeka Group, en av Tomras kunder i Tyskland, i ferd med å utvide med 550 Jet-stasjoner som kan ta i bruk panteautomater for engangsemballasje fra 1. mai.

 

- Edeka er jo stort, men dette tror jeg bare blir spekulasjoner, sier Skarholt.

 

 

Publisert: 05.01.2006 - 12:32 Oppdatert: 05.01.2006 - 12:32

Link to comment
Share on other sites

Man må jo se det hele vinklet fra rett side...

 

Dvs at når kursen var på 25-30 mente mange at nærmest ingenting av Tyskland var priset inn. Og det var nok forsåvidt riktig. Men så stiger kursen til 50, og man lurer på hvorfor ikke kursen har reagert mer på ordrer fra Tyskland enn det har gjort den siste tiden? Jo, fordi en oppgang fra 25-30 og opp til 50 har tatt høyde for mange ordrer i Tyskland allerede.

 

Derfor må det nyheter til fra Japan, Nederland, UK eller USA nå i relativt nær fremtid for å sette fart i kursen, eller at TOM får overraskende stor del av ordrene i Tyskland (>70%). Kursen idag reflekterer mye godt Tyskland, og derfor må det nye markeder til for å sende kursen videre oppover.

 

Jeg for min del går og venter på avklaring omkring Tesco og England. Mener det er den som er nærmest av forhold utenfor Tyskland. Og kommer positiv nyhet derfra, DA snakker vi kursløft.

 

 

Enig i hva du skriver, men jeg tror også kursen kan gå bra hvis markedet i Tyskland er større enn hva Tomra selv opererer med.

 

Tomra sier 30-40 000 automater

Tekniker'n sier 50-80 000 automater

Dagligvarebransjens opprinnelige estimat var 110 000 automater

 

Hvis Tomra i løpet av Q1 sikrer kontrakter på rundt 15 000-20 000 automater bare i år er kursen ikke lenger 50-54, men 60-65.

 

Japan, England og annet småsnacks fra USA er helt klart en bonus, men det ligger lengere frem i tid, enn en oppgradering av total markedet i Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at generellt høyere risikoaversjon i markedet nå gjør at vi må få presentasjonen av 4 kvartal unna veien før den videre oppgangen kan komme. Det er nok mange som venter på bekreftelse på marginer etc. før de investerer.

 

Ja info er avgjørende for enhver handling - men jeg undrer med hvorfor ikke kurser stiger ?? mye info har kommet - og mere vil nok komme - hus er positive - men ?

Jeg savner diskusjon det "labre" kursutviklingen for TOM !!

Her på forumet er de så mye kunnskap og erfaring, etter min mening, at noen bør ta "pinnen" her !!!

 

Lou

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Vet ikke om dette er nevnt her inne men på NRK Alltid Nyheter har det i dag blitt gjentatt at Tomra skal doble antall ansatte i produksjonsavdelingen grunnet bla. Lidl orderen.

Har ikke hørt dette selv, men kilden er 100% :)

Dette skulle dreie seg om ca. 40 nyansettelser.

 

Så får vi håpe dette får samme interesse i media som oppsigelsene gjorde for ett år siden....

 

Finner ikke noe om dette på relevante nettsteder, men om noen kan bekrefte saken er det fint.

Skal lete litt grundigere selv også....... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

NL:

Tomrakontrakt gir 40 arbeidsplasser

 

561564.jpeg

 

Tomra får 40 nye arbeidsplasser i Lier etter storkontrakt med Lidl i Tyskland.

 

Publisert 18.01.2006 10:40.

 

Av Morten W. Røkeberg og Solrun Dregelid

 

Tombra Produksjon vil i løpet av året doble produksjonen av panteautomater takket være den største kontrakten i bedriftens historie.

 

- Vi er kjempeglade. Vi har forberedt oss på dette i halvannet år og ventet på Tyskland siden 2001. Nå kommer vi til å ta inn mange montører, og med en kontrakt med USA på 500 maskiner i tillegg, regner vi med å kunne se langsiktig på dette her, sier administrerende direktør hos Tomrai Lier, Geir Hanevold.

 

Dette betyr flere nye arbeidsplasser ved bedriften i Lier.

 

- På kort sikt så blir det mellom 20 og 40 nye arbeidsplasser. På lang sikt så er det vanskelig å si hvor mange det blir, men så lenge vi får nye ordre er vi optimistiske.

 

Arbeidskraften hentes fra Lier og områdene rundt.

 

Fra drøm til virkelighet

- Jeg har hatt en drøm om dette siden 2001 og nå har drømmen blitt til virkelighet, sier Hanevold.

 

Drømmen til Hanevold holdt på å bli knust i fjor da Tomra ASA vurderte å selge Tomra Produksjon til konkurrerende bedrifter. I følge Asbjørn Stenseth, montør og hovedstillitvalgt ved bedriften, var de ansatte bare for få uker siden usikker på fremtiden sin. Nå har kontrakten med Lidl gjort at de igjen vender blikket framover.

 

- den betyr at vi slipper å tenke så på det vi har vært gjennom før og kan fokusere på å gjøre en god jobb istedet.

Vi føler oss tryggere og ser positivt på fremtiden. Det kommer inn nok jobb og vi har ikke tid til å tenke på hva som skal skje, slik vi gjorde før.

 

Ingen utflytting

I følge Hanevold vil de ansatte mye å gjøre i mange år framover. Han avviser at det igjen kan bli aktuelt å selge bedriften, men sier at noe av produksjonen med tiden kan flyttes til lavkostland.

 

- Vi ser jo det nå at å ha en nærhet til utviklings-avdelingen er utrolig viktig. Med den utviklingen Tomra har, med å lansere nye produkter, så ser jeg positivt på at vi blir her i landet i mange mange år fremover.

 

Frykter ikke at den internasjonale konkurransen at dere må flytte til utlandet?

 

- Vi må hele tiden møte konkurransen slik den kommer. Det kan være hele produkter eller deler av produktene som vi er best tjent med produseres i andre land, slik vi har gjort i flere år. Men selve verdiskapningen, når det gjelder teknologien og der hvor de mest avanserte løsningene ligger, kommer nok til å forbli i Norge.

 

Verdien øker

Siden august i fjor har aksjenkursjen hatt en jevn stigning. Nå koster en Tomra-aksje 52 kroner, mot 28 kroner i august.

 

 

Link til NRK sin sak: Tomrakontrakt gir 40 arbeidsplasser

***

 

40 stk som ikke fikk jobbe videre for ikke veldig lenge siden fordi de var overtallige.

 

Da Danmark ble mettet, så sto jo selv Erik "any time now" Thorsen med skiftenøkkelen i hånda og monterte automater. Trenger de hjelp, kan jeg helt sikkert avse en helg i sommer. :)

Link to comment
Share on other sites

Takker pluss201!

Greit å ha det skriftlig.......... :)

 

Hyggelige nyheter!

 

P.S:

Setter gjerne av en helg i sommer jeg også.... haha

Det hadde vært morsomt å møte de som skjuler seg bak nick`ene her på TOM tråden til en dugnad på "gølvet" i Lier....

Noe annet enn grillfestene til gjengen i Bergen det! :-)

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært morsomt å møte de som skjuler seg bak nick`ene her på TOM tråden til en dugnad på "gølvet" i Lier....

 

GOD ide! -Og etter endt bedriftsbesøk er det opptil flere bra spisesteder i nærmeste by, hvor man kan kvitte seg med litt av børsgevinsten. Jeg har ett sted der maten er topp, og hele familien inviteres på "luksusmiddag" hver gang gevinsten har en viss størrelse! :D

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kan si noe om sannsynligheten for flere/strørre ordrer i USA en nedennevnte:

 

*************************

TOMRA - ORDER FROM THE U.S.

 

TOMRA has entered into an agreement with a leading U.S. retailer for 500 reverse vending machines in the Michigan market during 2006 and 2007. The contract value is approximately 70 MNOK.

 

For further comments please contact President & CEO Amund Skarholt (+47 97 55 94 25) or VP Investor Relations Håkon Volldal (+47 97 71 99 73).

 

Asker, 16 January 2006

Tomra Systems ASA

********************************

 

En tin til: Begynner det å bli noen konsensus om TOMs kursmål for 2006?

Link to comment
Share on other sites

Hever Tomra-estimat 40 prosent

 

Kaupthing-analytiker Henning Lund mener panteselskapets inntjeningsestimat fortjener et solid oppjustering.

 

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (19.1.06 06:29)

 

 

 

 

Finansavisen forteller at kontraktsrushet i panteselskapet Tomra gjør at analytikerne hever estimatene betraktelig. En av dem er Kaupthing-analytiker Henning Lund, som hever inntjeningsestimatet nærmere 40 prosent, tilsvarende 1 krone til 3,60 kroner.

 

- Det er flere elementer til at vi hever estimatet såpass mye. Den viktigste årsaken er suksessen i Tyskland hvor penetrasjonen går raskere enn vi opprinnelig hadde lagt til grunn, sier Lund ifølge avisen.

 

Han har satt kursmål 60 kroner for aksjen og regner med flere kontrakter fra panteselskapet fremover, uten å spesifisere dette nærmere. Tomra fikk som del fleste andre gjennomgå i gårsdagens børshandel, og endte ned 1,9 prosent til 51,50 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Fra NRK-nyheter igår

 

Tomra får 40 nye arbeidsplasser i Lier etter storkontrakt med Lidl i Tyskland.

 

 

Publisert 18.01.2006 10:40.

 

Av Morten W. Røkeberg og Solrun Dregelid

 

Tombra Produksjon vil i løpet av året doble produksjonen av panteautomater takket være den største kontrakten i bedriftens historie.

 

- Vi er kjempeglade. Vi har forberedt oss på dette i halvannet år og ventet på Tyskland siden 2001. Nå kommer vi til å ta inn mange montører, og med en kontrakt med USA på 500 maskiner i tillegg, regner vi med å kunne se langsiktig på dette her, sier administrerende direktør hos Tomrai Lier, Geir Hanevold.

 

Dette betyr flere nye arbeidsplasser ved bedriften i Lier.

 

- På kort sikt så blir det mellom 20 og 40 nye arbeidsplasser. På lang sikt så er det vanskelig å si hvor mange det blir, men så lenge vi får nye ordre er vi optimistiske.

 

Arbeidskraften hentes fra Lier og områdene rundt.

 

Fra drøm til virkelighet

 

- Jeg har hatt en drøm om dette siden 2001 og nå har drømmen blitt til virkelighet, sier Hanevold.

 

Drømmen til Hanevold holdt på å bli knust i fjor da Tomra ASA vurderte å selge Tomra Produksjon til konkurrerende bedrifter. I følge Asbjørn Stenseth, montør og hovedstillitvalgt ved bedriften, var de ansatte bare for få uker siden usikker på fremtiden sin. Nå har kontrakten med Lidl gjort at de igjen vender blikket framover.

 

- den betyr at vi slipper å tenke så på det vi har vært gjennom før og kan fokusere på å gjøre en god jobb istedet.

Vi føler oss tryggere og ser positivt på fremtiden. Det kommer inn nok jobb og vi har ikke tid til å tenke på hva som skal skje, slik vi gjorde før.

 

Ingen utflytting

 

I følge Hanevold vil de ansatte mye å gjøre i mange år framover. Han avviser at det igjen kan bli aktuelt å selge bedriften, men sier at noe av produksjonen med tiden kan flyttes til lavkostland.

 

- Vi ser jo det nå at å ha en nærhet til utviklings-avdelingen er utrolig viktig. Med den utviklingen Tomra har, med å lansere nye produkter, så ser jeg positivt på at vi blir her i landet i mange mange år fremover.

 

Frykter ikke at den internasjonale konkurransen at dere må flytte til utlandet?

 

- Vi må hele tiden møte konkurransen slik den kommer. Det kan være hele produkter eller deler av produktene som vi er best tjent med produseres i andre land, slik vi har gjort i flere år. Men selve verdiskapningen, når det gjelder teknologien og der hvor de mest avanserte løsningene ligger, kommer nok til å forbli i Norge.

 

 

_________

Link to comment
Share on other sites

First er ute med en ny analyse av TOM og det står bla. dette:

 

Potential to double the share price - again

 

Tomra’s 4Q05 figures should be steady, but we see more potential impact going into 2006, as the sustainable value in German orders shows through. One possible trigger in the 4Q05 announcement could be news from Tesco that UK trials for re-verse vending machines have helped attract customers to its stores. This would put a whole new angle on Tomra’s mid and long-term potential.

 

• Tomra has an impressive order book in Germany and revenues will be sig-nificant after the initial wave, due to service contracts and new stores. The cost structure implies high marginal profitability on the German sales.

 

• In the UK, Japan and other markets Tomra has seen limited progress until recently but there are now signs of potential breakthroughs, allowing the company to begin penetrating countries with no deposit legislation.

 

• The current enterprise value is some 9 times EBIT from established opera-tions. Given the upside in Germany and the UK the risk/reward of investing in Tomra is attractive, and we recommend investors to buy the share. Our share price target of NOK 75 reflects half our estimated potential upside.

 

____

Link to comment
Share on other sites

Her er hele artikkelen fra Finansavisen idag:

 

 

Kontraktsrushet for Tomra gjør at analytikerne hever estimatene til

panteautomatprodusenten. Den siste uken er estimatene hevet over 30

prosent.

Av Thomas Olsen

thomas.olsen@finansavisen.no

 

Etter mye frem og tilbake rundt pantestriden i Tyskland de siste årene har

det virkelig løsnet for Tomra de siste fire månedene. Finansavisen skrev

tirsdag at Tomra siden oktober har fått 73 prosent av ordene på drøye 10.

000 automater. Den største enkeltkontrakten kom i forrige uke. Lidl

bestilte 4.000 automater til en verdi av over 600 millioner kroner. Totalt

har Tomra håvet inn kontrakter for rundt 1,3 milliarder kroner siden

oktober.

 

Estimatbyks

 

Aksjen er opp 25 prosent siden oktober, og etter kontraksrushet hever

nå analytikerne inntjeningsestimatene til Tomra. Ifølge JCF Factset har

Kaupthing og analytiker Henning Lund hevet inntjeningsestimatet med 1

krone til 3,60 kroner. Det tilsvarer en økning på nesten 40 prosent.

Det er flere elementer til at vi hever estimatet såpass mye. Den

viktigste årsaken er suksessen i Tyskland hvor penetrasjonen går raskere

enn vi opprinnelig hadde lagt til grunn, sier Lund.

Hva har du som kursmål?

-60 kroner.

Venter dere fortsatt kontraktrush for Tomra?

Vi venter flere kontrakter, jeg vil ikke være mer spesifikk enn det nå,

sier Kaupthing-analytikeren.

 

Kollega Ketil Skjåk i SEB Enskilda har også hevet estimatene. Skjåk har

hevet inntjeningsestimatet 0,75 kroner eller nesten 30 prosent til 3,33

kroner for inneværende år. SEB Enskilda-analytikeren ligger inne med et

kursmål på 58 kroner.

Fortsatt oppside

Ifølge anslagene fra det tyske markedet er fortsatt over 20.000 automater

som ennå ikke er bestilt. Det betyr at det er et potensial for ytterligere

4 til 5 milliarder krone som skal fordeles mellom Tomra og konkurrentene.

Hittil har Tomra tatt nesten 75 prosent av kontraktene som er tildelt, og

en tredje analytiker Finansavisen har snakket med mener man ikke kan

forvente at de tar så mye på kontraktene som gjenstår.

 

Tomra selv har sagt de har som mål å ta 50-70 prosent av kontraktene som

kommer fra Tyskland. På de resterende kontraktene som ikke er tildelt tror

vi selskapet vil klare i øvre del av dette intervallet, sier analytikeren.

 

Trigger

 

Foruten Tyskland beviste Tomra senest tidligere i uken at selskapet også

vinner kontrakter i andre markeder. Mandag meldte selskapet at de hadde

vunnet en kontrakt i delstaten Michigan i USA til en verdi av 70 millioner

kroner. I tillegg er det markeder uten pant i dag som kan bli den neste

triggeren for Tomra-aksjen.

Det som blir spennende er å se hvordan det går i markeder uten pant. Får

du både utskiftning av automater i USA, og noe fra ikke-pant markeder, vil

nok forventningene til vekst øke ytterligere, sa analytiker i Fondsfinans

Bengt Kirkøen til Finansavisen tidligere i uken.

 

_______

Link to comment
Share on other sites

Tomra er en indeks-aksje, og vil KUN gå annerledes som følge av nyheter.

 

Det har vi nå fått erfart både i oktober og nå siste 2 dager. Hvis man er skeptisk til det norske aksjemarkedet OG ikke forventer nyheter fra Tomra utenfor Tysklands grenser før 15 februar og 2005-resultatpresentasjon kan det være like greit å holde seg borte fra aksjen.

Link to comment
Share on other sites

Mer fra dagens First-analyse:

 

 

4q05 preview and illustration of upside

 

Anticipating little from 4q05 numbers,…

 

4q05 will not be very different from 4q04 nor 3q05. We assume that NOK 14 million in re-structuring costs related to layoffs in RVM technology will be booked in 4q05. The biggest changes in this quarter will be the absence of divested Brazilian operations, and that Or-wak is consolidated for the fourth quarter. This will shed some more light on seasonality in recycling technology. We have assumed that the entire Globus order will be booked in 4q05, but parts of it could be logged in 1q06. This estimation challenge will increase con-siderably going forward, as the exact timing of invoices is not known, and discrepancies of only a few days can potentially have high impact on booked revenue from quarter to quar-ter. Investors should therefore be careful not to draw hasty conclusions when quarterly re-sults are released. -

 

We expect little new information regarding Germany, since orders are announced as soon as they are received. We could get some more information relating to the replacement campaign in the Nordic area, but this is probably somewhat premature. What is likely is more information on developments in Japan and UK. We anticipate optimistic updates, but hardly any major breakthroughs at this report date.

 

• Sales and profitability in Japan could become significant within only a few years, if a business model is developed in cooperation with Sumitomo. The ra-tionale for the rapid implementation is that large resources already are allocated by municipalities to fulfill recycling obligations. Tomra’s value proposition is to secure the same or even higher recycling rates, but significantly reduce costs. We assume that Tomra and Sumitomo will reach an agreement, since the value is good for both sides. We have included sales to Japan in our estimates, starting late 2006, but of modest magnitude for the first two years.

 

• The long term value of the TRC pilot has potential to exceed that of any other business area in Tomra. Near term sales will be “modest” at ca NOK 0,2 billion even if Tesco makes a full roll out. But if Tesco leads, many others should follow. Tesco could have experienced an increase in grocery sales due to the TRC. We can imagine that some people are sufficiently idealistic to be willing to go out of their way to recycle. If they visit Tesco to recycle and use the same visit to buy their groceries, Tesco could have captured market shares from competitors. In the best case, this alone could justify the cost of a TRC, and the value of materi-als, advertising boards and subsidies would just be icing on the cake.

 

• It is too premature to draw any conclusions, but if the TRC enables retailers to in-crease sales in the UK, then why not in France, Spain, Texas and Florida as well. It could be that Tomra has found a business proposition that could persuade re-tailers in non-deposit areas to invest in recycling technology. If that is the case, Tomra’s potential market extends from the 15% of the world with deposit legisla-tion, to any region with beverage consumption, commercial retailers and some recycling friendly consumers. That is close to the entire western world.

 

The future of Tomra is about to be shaped, and we might get an early progress report this February.

Service revenues will prevent sales in Germany from being a short spike

The sales in Germany will be very large for a couple of years until the market is saturated with RVMs. Sales will then decline, but probably by a lot less than many investors expect. There are two reasons for this. First, Tomra will most likely enter service contracts with most RVM customers. These contracts normally attract annual fees between 10% and 15% of the initial sales price of the RVM, with the first year after installation being free of charge. For the German market, we have assumed annual service revenues at 10% of accumulated sales, but with the first two years free of charge. Tomra used to disclose ser-vice revenues in each region, but this practice was stopped from 2005, when new segmen-tation reporting was introduced. Nevertheless, based on the facts until 2004, and our es-timate for 2005, the illustration below proves that service revenues are very important in Europe, and indicates that this will be the case also in Germany.

 

Second, Tomra will continue to sell RVMs to late followers among the retailers, and to new stores as they are opened. Lidl is a good example of the recurring effects. In addition to selling 4000 RVMs, Tomra has entered both a service agreement and a frame agreement to supply additional RVMs as Lidl opens new outlets in Germany. Given that the average selling price of one RVM is NOK 150.000,- the initial sales revenue from Lidl is NOK 600 million. The annual revenues from Lidl, when services are invoiced, will most likely be above NOK 80 million each year on a sustainable basis, augmented by large replacement sales approximately every seven years. To put this in perspective, the normal annual revenues from Norway is below NOK 80 million.

 

Performance estimates are modest

The German sales profile means that our estimates for the next five years are modest. German revenues will form a wave, not a spike. We have assumed that Tomra has had to reduce prices and thus gross margin on the large volumes ordered, but that net margin still is well above 20%. We have factored in some sales to Japan, but no revenues from UK nor the TRC in any other area. We anticipate that the strong development in TiTech, Orwak and Material Handling will continue. Finally we expect that non-German RVM op-erations will revert to normal profitability levels. These base case assumptions are re-flected in our estimates.

 

 

_____________

Link to comment
Share on other sites

HO skriver om First sin anbefaling av Tomra:

------

 

Ser dobbelt i Tomra

 

First Securities er imponert over Tomra, og tror aksjen kan doble seg.

 

First Securities er i dag ute med en ny analyse på Tomra, og det mest optimistiske meglerhuset (på Tomras vegne) ser et doblingspotensiale i aksjen.

 

- Tomra har en imponerende ordrebok i Tyskland, og inntektene vil bli betydelige etter den første bølgen, takket være serviceavtaler og nye butikker. Kostnadsstrukturen innebærer høy marginal lønnsomhet på det tyske salget, heter det i analysen.

 

Mulig trigger

Meglerhuset peker også på tegn til potensielle gjennombrudd i markeder som Storbritannia og Japan, noe som gjør selskapet i stand til å gå inn i land uten pantelovgivning.

 

- En mulig trigger i 4. kvartalsrapporten kan bli nyheter fra britiske Tesco om at pilotprosjektene med panteautomater har dratt kunder til butikkene. Det vil gi en revurdering av Tomras potensiale på middels og lang sikt, skriver First videre.

 

75 kroner bare halvparten

Ifølge analysen har meglerhuset en enterprise value på Tomra på ni ganger EBIT (driftsresultat) fra eksisterende virksomhet.

 

- Gitt oppsiden i Tyskland og Storbritannia, er risk/reward ved å investere i Tomra attraktiv, og vi anbefaler investorer å kjøpe aksjen. Vårt kursmål på 75 kroner representerer halvparten av vår estimerte potensielle oppside, avslutter First.

Link to comment
Share on other sites

Tomra ansetter 40 nye

 

 

Tomra vil utvide med 20-40 arbeidsplasser på kort sikt, og kanskje enda mer på lang sikt.

 

 

Av:Erik Storm - Stocklink - 19.01.2006 10:45

 

 

Tomra Production vil utvide med inntil 40 ansatte som følge av gjennombruddet på det tyske markedet, sier administrerende direktør Geir Hanevold i Tomra Production til TDN Finans.

 

Tomra venter å levere en hel årsproduksjon av panteautomater i løpet av første kvartal 2006.

 

-Det er aktuelt å utvide med 20-40 arbeidsplasser på kort sikt, og kanskje enda mer på lang sikt.

 

Ansettelsene vil skje fortløpende fremover.

 

Tomra Systems: siste 53.0 2,91%

Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan jo lure:

 

First lemper ut Tomra

 

First Securities ser i en fersk analyse dobbelt i Tomra. Nå lemper de ut Tomra-aksjer i stor stil.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (19.1.06 12:43)

 

Oslo Børs er i siget i dag, og Tomra er blant vinnerne. Aksjen stiger i øyeblikket 2,9 prosent til 53 kroner.

 

Tomra er i dag gjenstand for en ny analyse fra First Securities, der kursmålet på 75 kroner anslås til å utgjøre "halvparten av den estimerte potensielle oppsiden".

 

Interessant derfor å registrere at meglerhuset samtidig lemper ut aksjer. First har så langt i dag over 36 prosent av nettosalgene. Andre store selgere er Nordea, NeoNet og Pareto Securities - de er alle over ti prosent.

 

Meglerhus som kjøper Tomra er først og fremst Morgan Stanley og Terra Securities med hhv. 26,7 og 21,5 prosent av nettokjøpene

Link to comment
Share on other sites

First sine kunder har netto solgt 200K aksjer i dag. Det er ingenting. Er jo 1/3 av hva NTF/NON/SBN solgte i går. Men morsom sak med sprek overskrift er det.

 

First snakker om 100 som første da. 60-kronersklubben begynner å bli mindre ekslusiv. 65-kronersklubben har 1 medlem. Tipper det kommer flere med mål over 60 om ikke veldig lenge. Tomra mangler bare noen 100 millioner på å slå mest optimistiske analytikers sitt estimat på topplinjen for 2006. Så langt er vi bare noen få dager inn i 2006.

 

"More to come" som Skarholt sa i København her om dagen...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...