Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

Kanskje vi skal prøve dette forslaget, Ravi..? :laugh:

 

Skal forøvrig til München på onsdag(skal være der i 4 dager). Skal forsøke å sjekke opp hvordan dette går der nede.

 

Kan også bekrefte at Easy24(ganske ny storkioskkjede, Reitangruppen) har tatt inn Uno-automaten i alle sine butikker i Norge(24 forløpig..). Så den plass på Majorstua idag og butikksjefen sa dette.

 

Uno_tomra.thumb.jpg

 

Forslag på et diskusjonsforum i Tyskland ( Litt morsomt er dette ):

 

Kanskje skulle man pante alle flaskene sine i forretninger som mener at det går greit å pante manuelt.

 

Skal vi kunne gjennomføre et slikt felttog for Tomra må vi først utarbeide ei liste med forretninger som satser på manuelle løsninger.

Vielleicht sollte man seine Pfandflaschen in Zukunft in solchen Geschäften abgeben, die der Meinung sind, es gehe auch per Hand.

 

Guter Vorschlag brokerburt ! Um diesen Feldzug für Tomra durchzuführen, sollten wir eine Liste mit entsprechenden Geschäften beginnen.

 

 

___

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Vedrørende England og Tesco.

 

Det er 100% sikkert at Tesco kommer til å bruke Tomra videre. Det har de bekreftet gjennom sin uttalelse.

 

At vi over tid kommer til å ha 450 utplasseringer av TRC er vel også 100% sikkert.

 

Salg til Tesco er nå bakt inn i Tomra kursen. Så oppsiden som kanskje ligger i dette prosjektet, mener jeg må komme fra andre butikk-kjeder.

 

Alt innen resirkulering tar tid da det er "mulig kostnadsreduserende" for brukerne (Tomras kunder) som trigger kjøp av TRC. Det er ingen direkte inntektskilde, noe som gjør det hele litt vanskeligere å selge inn til beslutningstaker.

 

Jeg tenker her på

- kunde lojalitet (kanskje kundene bruker heller Tesco enn andre kjeder fordi de får resirkulert)

- lavere transportkostnader - service leverandøren av transport av resirkulert materiale trenger ikke å hente oftere enn de får melding om, samt at materialet er malt opp/knust.

 

Tesco vinner på de fleste fronter i England. De har også etablert et resirkuleringsalternativ som er det beste av de tilgjengelige. Sainsbury har satset på en løsning fra Valpak, som er en forsminket versjon av vår kjære resirk iglooer uten noen form for volumreduksjon eller løpende data om mengde i "iglooene".

 

Det er helt klart fra mitt ståsted at innen 2015 har alle de store kjedene i England en TRC eller tilsvarende etablert i forbindelse med sine Super-Stores.

 

---------------------------------

 

For kursdrivende informasjon hadde jeg rettet øynene mine mot

- større salg av RVM i Tyskland enn forventet 60 000 - 100 000 automater.

- avklaring i Nederland

- positive utfall i USA

- Japan

 

----------------------------------

Det som er mest positivt for Tomra i disse dager er høy oljepris som setter fokus på resirkulering.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan man bare si en ting om, Basura!

 

DETTE ER TULL! :shok:

 

Salg til Tesco er nå bakt inn i Tomra kursen. Så oppsiden som kanskje ligger i dette prosjektet, mener jeg må komme fra andre butikk-kjeder.

 

___

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Selv om jeg er tungt inne i Tomra, må jeg nok si meg enig med Basura. Tesco er nok innbakt i dagens kurs. Siden det er (nesten) 100% sikkert at det kommer en kontrakt innen relativt kort tid, er det ingen grunn til at den skal gi betydelige utslag i kursen. Unntaket er selvfølgelig hvis kontrakten skulle bli større enn forventet, eventuelt mindre enn forventet.

 

Skulle gjerne visst hva Northern og Zoonic begrunner påstandene sine med.

Link to comment
Share on other sites

Basura:

Aluminiumspris er også viktig for TOM...

 

Tesco: Er veldig miljøorienterte på alle fronter.

Her handler mye om å få kunder til butikk for å handle, derfor er TRC regningssvarende selv om de ikke tjener på selve maskinen/returene. (ikke pant)

Er mye politikk i dette også.

Ellers enig i det du sier Basura. (bortsett fra at Tesco er innbakt i kursen da...) :biggrin:

 

Sindree:

Jeg begrunner dette ikke i annet enn: Kontrakt kommer, vi får ingen kjemperekyl, fordi "alle" mener dette er innbakt. (som vi så på noen Tyskland kontrakter)

 

MEN så vil kursen stige jevnt og trutt både etter Q tallene, som blir pene når inntektene materialiserer seg og i perioden mellom nevnte tall........ når noen og enhver rasler litt med kalkulatoren....

 

Ta dagen i dag: Opp 5% på intet nytt (og vi er høyere enn før forrige ukes fall).

Tomra skal vel som mange andre prises som ett vekstselskap fremover?

Tesco sin 1. kontrakt bekymrer meg ikke veldig (hva er bra, hva er dårlig?)

Men det er det jevne tilsiget som kommer fremover som gir kroner i kassa.

Dette vil bli en knall ting for Tomra og ha på CV`en overfor ett enormt marked i resten av verden.

 

Men tror man ikke på verdien av Tesco/TRC (som portåpner og i kroner) så er det jo bare å styre unna og selge om man mener kursen er grei i dag.

Det hadde jeg gjort iallefall........... :biggrin:

 

Forøvrig tror jeg vi har mye igjen fra Tyskland også.

Ikke glem Titech og Orwak.... Pynter litt på tallene fremover de også.

Tomra er store, blir større og tjener mer, derfor min påstand sindree......

Link to comment
Share on other sites

Hei sindree :smile:

 

Dette utrykket "innbakt" er etter mitt skjønn noe forferdelig tull. Jeg har fulgt Tomra i ca. 2,5 år og hatt et vesentlig antall aksjer nesten like lenge. I denne perioden har det kommet enkelte deltakere(også her inne) med påstander om at Tyskland var "bakt" inn osv...Da var kursene under 30 kroner!

 

Jeg har under "reisen" støttet meg til flere meglerhus og da spesielt First og ASC.

De har ikke regnet inn gjennomslag med TRC i sine estimater, hverken i 06 eller 07. First har først nå startet estimeringen av TRC og hever dermed kursmålet til 85 NOK.

 

Markedet "baker" ikke inn noe som man ikke helt vet rekkevidden av. Når det gjelder Tomra, skal markedet ha FACTS og det har man ennå ikke vedr. f.eks Tesco og TRC.

 

Når dette er sagt, er ikke umulig at aksjen nå går noe på forventninger om Tesco-avtale, men det er noe helt annet en "innbakt"...

 

Etter mitt skjønn burde flere følge hva enkelte analytikere skriver vedr. TOM, dette har med kunnskaper å gjøre. Da ville flere ha "stått" løpet, fått med seg denne oppturen og ikke stått utenfor og furtet, som det virker som noen nå gjør.

 

 

 

Hei,

 

Selv om jeg er tungt inne i Tomra, må jeg nok si meg enig med Basura. Tesco er nok innbakt i dagens kurs. Siden det er (nesten) 100% sikkert at det kommer en kontrakt innen relativt kort tid, er det ingen grunn til at den skal gi betydelige utslag i kursen. Unntaket er selvfølgelig hvis kontrakten skulle bli større enn forventet, eventuelt mindre enn forventet.

 

Skulle gjerne visst hva Northern og Zoonic begrunner påstandene sine med.

 

___

Link to comment
Share on other sites

Fra Økonomisk Rapport(intet nytt...)

 

Milliardmarkedet åpner seg

De neste månedene blir travle for de to norske panteselskapene Tomra og Repant. For 1. mai starter siste runde i den tyske panteføljetongen. Da krever myndighetene full innføring av den nye panteloven.

 

http://www.orapp.no/oversikt/Argang_2006/38015/rapport/38205

 

___

Link to comment
Share on other sites

Fikk nettopp denne mailen fra NYS/USA

 

Here is the e-mail I sent to my colleagues yesterday:

 

"An interesting new twist ...

 

Members of the Black, Puerto Rican and Hispanic caucus and Assemblymember

Meng are "walking out" of today's legislative session in solidarity with the

national day of action for immigrants' rights. As a result, today won't be

a real session day, and all the scheduled votes have been pushed back,

including the Assembly's "earth day" package.

 

We are now looking at TUESDAY MAY 9th as the likely date of the Assembly

vote."

 

Dette betyr at denne saken først kommer opp om en uke og stemmes over da.

 

__

Link to comment
Share on other sites

Delvis kaos i Tyskland. De fleste tar i mot panteemballasje manuelt.

 

Schließlich müsse der Handel für rund 1,5 Milliarden Euro Rücknahmeautomaten kaufen, deren Betrieb zudem mehrere hundert Millionen Euro pro Jahr koste. Allein: Die DUH-Mitarbeiter haben die Automaten nur bei Aldi gesehen. Die meisten Händler nehmen das Leergut per Hand zurück. HANNA GERSMANN

 

www.duh.de

 

http://www.taz.de/pt/2006/05/03/a0109.1/text

Link to comment
Share on other sites

På denne siden er det en ny"pantevideo" fra Tyskland.

http://www.wdr.de/themen/wirtschaft/wirtsc...tyle=wirtschaft

Litt nede på siden, på høyre side...

Video

Neuregelung des Dosenpfands in der Praxis

[Aktuelle Stunde (02.05.06); 2'53] ____

Fin link Zoonic!

Kundene liker automater! Ingen tvil om det.

Litt mer betenkt for investeringskostnader han butikksjefen.... :biggrin:

Videolink anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Ownership structure

 

Registered at 2 May 2006 Number of shares

Ownership

 

 

1. Folketrygdfondet 17 831 100 10,0 %

2. Orkla ASA 7 226 800 4,0 %

3. State Street Bank & Client Omnibus D 5 762 724 3,2 %

4 Tomra Systems ASA 4 844 695 2,7 %

5. Vital Forsikring ASA DnB NOR Kapitalforvaltning 4 646 068 2,6 %

6. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 929 828 2,2 %

7. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 3 372 331 1,9 %

8. Skandinaviska Enskil (Publ) Oslofilialen 3 107 701 1,7 %

9. Goldman Sachs & Co Equity NonTreaty Cus 2 935 487 1,6 %

10. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 2 794 247 1,6 %

11. Svenska Handelsbanke C/O Handelsbanken AS 2 736 884 1,5 %

12. DnB NOR Norge (IV) VPF 2 594 899 1,5 %

13. Deutsche Bank AG LON 2 166 751 1,2 %

14. Skagen Vekst 1 904 500 1,1 %

15. Citigroup Global MAR IPB Client Safekeep 1 844 268 1,0 %

16. JP Morgan Chase Bank S/A Driehaus Int. Di 1 798 900 1,0 %

17. Euroclear Bank S.A./25% clients 1 752 390 1,0 %

18. Citigroup Global MAR CGML IPB Customer Co 1 746 460 1,0 %

19. Storebrand Livsforsi P980, Aksjefondet 1 734 328 1,0 %

20. Morgan Stanley & Co. Client Equity Account 1 711 804 1,0 %

 

Total 76 442 165 42,8 %

Other shareholders 102 044 394 57,2 %

Total (13 135 shareholders) 178 486 559 100,0 %

 

Shares owned by Norwegian shareholders 103 341 388 57,9 %

 

Shares owned by foreign shareholders 75 145 171 42,1 %

 

Total 178 486 559 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

TESCO - Tomra Recycling Centre

 

Mens vi venter på bestillingen av mange Tomra Recycling Centres kan vi kort minne om følgende:

 

a. Dette har First gitt uttrykk for:

 

"Vi venter en ordre fra Tesco på "miljøstasjoner" i løpet av de nærmeste ukene og dette kan markere et gjennombrudd som gradvis vil prises inn som den tredje bølgen i Tomras historie. Vi mener et verdianslag på denne delen av virksomheten på 25 kroner er relativt forsiktig", skriver First. "

 

b. Tesco har nylig i sin resultatfremleggelse faktisk bekreftet at de kommer til å bestille TRC fra Tomra. ( Kanskje var det a slip of the pen og ikke ment for offentligheten? ) og installere disse i MANGE FLERE FORRETNINGER" )

 

" We invested over £600.000 in new automated recycling machines for customers at our stores in Winchester, Havant, Portsmounth, Southampton, Andover and Royston, and we plan to install these in many more stores.

 

Så her er det bare å vente. Vi vet at ordre kommer, men når??

Link to comment
Share on other sites

http://www.duh.de/190.html

 

Tyskerne tester panten, og kan klage på forretninger hvor dette fungerer dårlig.

Følgende problemstillinger:

Engangsemballasje kjøpt hos Aldi. Kan den lett pantes hos andre f.eks. Netto, Lidl etc. og at panten blir utbetalt uten videre.

Hvis kunden har problemer med dette kan man fylle ut et klageskjema og sende det til Deutsche Umwelthilfe.

 

Dette er etter min vurdering nok en brekkstang for å få kjedene til å kjøpe inn automater. Vi vet jo at 2/3 av forretningene ikke har automater og satser på manuell betjening.

 

Testen Sie das neue Einwegpfand!

Wie bereits schon bei den vergangenen Schritten führt die Deutsche Umwelthilfe e.V. auch zum 1. Mai wieder bundesweit Testkäufe durch, um die Umsetzung der Änderungen zu überprüfen, und sicherzustellen, dass die neuen, verbraucherfreundlichen Regelungen auch eingehalten werden.

 

Helfen Sie uns dabei und teilen Sie uns mit, wo es noch Probleme gibt!

 

Besonders interessant sind bei der Neuregelung zum 1. Mai natürlich die bisherigen Insellösungen bei denen es die größten Veränderungen gibt:

 

Wird eine beim Discounter (z.B. Aldi) gekaufte Einweg-PET Flasche bei einem anderen Discounter (Netto, Lidl etc.) zurückgenommen und das Pfand anstandslos ausgezahlt?

 

Wird eine beim Discounter gekaufte Einweg-PET Flasche bei einem Lebensmittel-Einzelhandeslgeschäft (z. B. REWE, Edeka, Tengelmann) zurückgenommen, das ebenfalls Einweg-Getränke in PET verkauft?

 

Sollten hierbei Probleme auftreten, würden wir uns über Ihre Nachricht darüber freuen. Bitte nutzen Sie hierzu unser Testkauf-Formular (eidesstattliche Versicherung).

 

Download

Testkaufaktion_Mai_2006_Eidesstattliche_Versicherung.pdf

 

Sollten Sie bei Ihrem Testkauf Verstösse feststellen füllen Sie bitte dieses Formular aus und senden es uns zu.

 

Bitte senden Sie das Formular an folgende Adresse:

 

Deutsche Umwelthilfe

Fritz-Reichle-Ring 4

78315 Radolfzell

Link to comment
Share on other sites

TESCO - Tomra Recycling Centre

 

Mens vi venter på bestillingen av mange Tomra Recycling Centres kan vi kort minne om følgende:

 

a. Dette har First gitt uttrykk for:

 

"Vi venter en ordre fra Tesco på "miljøstasjoner" i løpet av de nærmeste ukene og dette kan markere et gjennombrudd som gradvis vil prises inn som den tredje bølgen i Tomras historie. Vi mener et verdianslag på denne delen av virksomheten på 25 kroner er relativt forsiktig", skriver First. "

 

b. Tesco har nylig i sin resultatfremleggelse faktisk bekreftet at de kommer til å bestille TRC fra Tomra. ( Kanskje var det a slip of the pen og ikke ment for offentligheten? ) og installere disse i MANGE FLERE FORRETNINGER" )

 

" We invested over £600.000 in new automated recycling machines for customers at our stores in Winchester, Havant, Portsmounth, Southampton, Andover and Royston, and we plan to install these in many more stores.

 

Så her er det bare å vente. Vi vet at ordre kommer, men når??

 

 

Je det begynner å bli veldig stille rundt dette Tesco prosjekte...!!! :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Je det begynner å bli veldig stille rundt dette Tesco prosjekte...!!! :ph34r:

 

 

Gjør det.... men føler at Tesco har sagt så mye at avtalen må være så å si i boks. Men nedgangen på 1,50 kommer vel av at markedet venter en melding, som forløpig ikke har kommet! Hvis den ikke kommer i løpet av neste uke begynner jeg å bli litt nervøs. Hadde trodd den skulle komme i løpet av denne uka! :rolleyes:

Har jo vært snakk om hvor mye en melding vil påvirke kursen, noen mener at hele kontrakten er helt inni kursen i dag. Jeg kan ikke skjønne at dette er sant. Hvis det kommer en melding om avtale som er lik med estimatene av antall maskiner kan jeg ikke skjønne at ikke aksjen skal opp endel kroner. Kommer det derimot en melding om avtale, men på betydlig færre maskiner enn det som er estimert er jeg redd kursen vil falle litt. Men får satse på en go`melding i begynnelsen av neste uke så Tomra flyr oppover! :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

13 aksjer på Oslo Børs får bare kjøpsanbefalinger, 67 i alt.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (7.5.06 07:58)

 

I en oversikt av Jacques Chahine Finance over anbefalinger de siste 75 dager kommer det i Finansavisen frem at hele 13 aksjer på Oslo Børs har full uttelling med "kjøp" fra samtlige analytikere.

 

Disse aksjene er (antall kjøpsanbefalinger i parentes):

Tomra (11)

Subsea 7 (7)

PA Resources (6)

Aker Yards (6)

Songa Offshore (6)

Revus Energy (5)

P4 (4)

Norwegian (4)

NextGenTel (4)

Q-Free (4)

Sevan Marine (4)

Wilh. Wilhelmsen (3)

Medi-Cult (3)

 

bigemo_harabe_net-92.gif

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...