Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

Butikk oversikt - Tyskland

Bestilte automater fra Tomra og WN

Estimater for antall RVM per butikk

Estimat for RVM marked i Tyskland basert på gjennomsnittet

 

Hvis du legger dette inn i Excel så får du en bedre oversikt. Informasjonen er hentet fra Tekniker'n tidligere oversikt og ordrene som har kommet så langt. Så er det få kjeder som har bestilt noe per dags dato.

 

Røde tall indikerer hva som er bestilt fra henholdsvis Tomra og WN

 

Som vi ser fra oversikten

 

 

Totalt per kjede Total per Gruppe Tomra ant. RVM WN ant. RVM RVM per butikk

REWE GRUPPEN 8560

Rewe Supermarkt 1500

Toon 1140

Minimal 990

Penny 2400

Fergo-Selgros 38

HL 800

Rewe-Nakauf 500

 

Norma 1350

 

Edeka Gruppen 6500 1450 500

Friedrichsen

Neukauf

C+C Stormarked

Aktiv Markt

Edeka Senter

 

Spar Kjeden (kjøpt av Edeka) 2400

 

Aldi (Nord + Süd) 3200 1650 2500 1,296875

 

Netto (Tysk) 990

Netto (danske netto) 230 250

 

Lidl 2400 4000 1,666666667

 

Metro -kjeden 960 550

Metro c+c 300

Real 260

Extra 400

 

Lekkerland-Tobaccoland 14 000

(Består av ca. 70 000 butikker,

supermarked, kiosker etc., men kun

14 000 er det størrelse på)

 

Tegut 300

 

Markt-kauf 181 250 1,38121547

 

Co-op 250

 

Wal-mart 100

 

Kaiser Tegelmann 750

 

Globus 50

Ukjent kjede 600 (WN)

 

Totalt antall butikker 42171 8150 3000

Totalt bestilt RVM 11150

Gjennomsnitt hvor mulig totalt 1,448252379

Estimat basert på gjennomsnitt 61074,25106

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Det begynner virkelig å bli dødt her inne. Tok meg en tur innom Stocktalk og tittet på hva guta skrev her. Relativt høyt aktivitetsnivå. De gutta jobber litt annerledes enn oss gutta her på AF.

 

Ser at Tekniker'n dukker opp mer og mer sjeldent og at jeg selv er stadig mer aktiv.

 

----------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Fra First idag:

 

Tomra ASA

 

New estimates after visit to Wincor Nixdorf

 

A Happy duopolyin DE and further upside-Both. Tomra and Wincor Nixdorf should be satisfied with current market positions-EBIT margins is set to start low and increase, as order sizes start large and continue small-Other established business areas are improving, as costs are cut and demandis pickingup-Successin totally new areas, mainly UK, Holland and Japan, is becoming more probable NEW ESTIMATES, BUT NO CHANGES IN RECOMMENDATION NOR TARGET-Recurring EPS 2005 -07: 0,5 3,0 3,8 (0,5 3,6 3,7)

 

-Recommendation stays at Buy. -Target stays at 75.

 

INVESTMENT CASE-Tomra is prudently capitalizing on the strong platform, and surprises are most likely to be positive. Expect sustainable leadership in Germany, positive development in core profitability as well as break troughs in UK, Holland, Nordic replacement sales and Japan

 

BuyTARGET NOK 75 / upside 44%

Analyst Einar K. Strømstad+47 2323 8255 / e@first.no

Dateofpublication: 27.01.06Datefor prices: 26.01.06Datefor input-data: 26.01.06

 

Key lessons from visit to Wincor Nixdorf

 

25. January we visited: Wincor World, HQ and RVM manufacturing plant in Paderborn, DE

Reverse vending machines will be ca 5% of W-N business in 2006 (we estimate)

hW-N has lower margins than Tomra, on a grouplevel. 28% gross margins, 4,5% EBITA margins in retail. Margins on RVMs are not disclosed

W-N is a high quality producer and reliable supplierto the banking and retail trade

W-N is pleased to supply 1/3 of the market, and will hardly engagein a price war

Tomra RVMs cost EUR 1-2.000,-more than W-N, which is a 5% to 10% difference

W-N capacity is 20 to 40 RVM’sper day at two shifts, which is 40% of Tomra’s capacity

Big order discounts can be 20% to 30% of normal selling prices

 

________

Link to comment
Share on other sites

Veldig merkelig at FS lemper ut aksjer når de anbefaler Tomra på det sterkeste. FS er ene og alene ansvarlig for å dumpe Tomra de siste dagene.

 

Tilbake til analysen

Veldig positivt å lese at WN mest sannsynlig ikke starter en priskrig i dette markedet for å vinne kunder. Tomra har tidligere uttalt at de ønsker å beholde marginene og tape markedsandeler. Noe som beviser at Tomra har valgt riktig strategi i Tyskland.

---------------------------------------------

 

Det jeg savner i denne og andre analyser er fokus på Tomras Collection and Materials Handling operasjon. Den vil utgjøre minst 25% av omsetning i 2005. Tomra selv er imponert over operating margin i denne delen av businessen, og foventer at den vil øke ytterlige.

 

Ser vi på 2006 tallene, så forventes det at Tomra kommer til å gjøre mellom 500-900MNOK. Collection and Materials Handling operasjonen kommer til å stå for ikke mindre enn 12-20% av dette resultatet.

 

Flere av Bottle Bills som er under revurdering, har også planer om å øke "Handling Fee" for at Redemption Centrene ikke skal forsvinne (mange av de enkelt stående Redemption Centrene sliter med å overleve). For informasjon om handling fee i de ulike statene se her: Link

Link to comment
Share on other sites

Skulle byttet navn på tråden.

 

"Tomra: stabil kurs gjennom 2006" :lol: :lol:

 

Her skjer det jammen ikke mye. Begynner rett og slett å bli kjedelig å gå inn og sjekke kursen.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

First spår Tomra-rally

 

First Securities har besøkt Tomra-konkurrent. Det har ført til nye estimater. Oppsiden i aksjen skal være stor.

 

FSEClogo.gif

 

Artikkel av: Øystein Byberg (27.1.06 11:17)

 

 

First Securities er ute med en fersk Tomra-analyse etter å ha vært på besøk hos selskapets konkurrent Wincor Nixdorf. I analysen skriver First-analytiker Einar K. Strømstad at både Tomra og Wincor Nixdorf bør være fornøyd med dagens markedsposisjon.

Det slås fast at suksess i nye geografiske områder, først og fremst Storbritannia, Nederland og Japan, er i ferd med å bli mer sannsynlig.

 

First rører ikke sin "buy"-anbefaling på Tomra. Heller ikke kursmålet på 75 kroner røres. Derimot endres EPS-anslagene (recurring EPS) for 2006-2007. 2005-anslaget på 0,5 kroner opprettholdes, mens anslaget for 2006 nedjusteres fra 3,6 til 3,0 kroner, mens 2007-anslaget heves fra 3,7 til 3,8 kroner.

 

Tomra-aksjen omsettes for 52,50 kroner, som er uendret i forhold til i går. Oppsiden er dermed på 43 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Også idag ser vi at TOM-kursen står på stedet hvil mens markedet fyker oppover.

 

Tomra er nå en aksje som ikke er med på oppturene, kun på nedturene. Bare nyheter vedr ordrer kan endre dette.

Må si jeg undrer meg litt over dagens kursutvikling ja!

Det er rart at vi følger markedet ned når det er ned, men ikke søren om vi følger med generell oppgang....

Link to comment
Share on other sites

Nok er nok, jeg er nå ute. Jeg går vel inn igjen rett før 4Q05-presentasjonen, men i mellomtiden inntar jeg en liten post put-opsjon i NHY.

 

Dette fordi:

 

Oslo Børs når stadig nye høyder, og får dertil større nedsiderisiko. TOM står rolig i oppgangstider, men blir med ned hver gang Oslo Børs korrigerer ned fra nye høye nivåer. Dette gjør at når den store korreksjonen kommer, vil Tomra falle skikkelig. Det må nok både England og Nederland til på en gang for å holde stand mot en større korreksjon på Oslo Børs for TOM.

 

Trist, men slik ser det altså ut til å være.

Link to comment
Share on other sites

Du får ha lykke til i NHY.

 

Er veldig enig med deg at det er sørgens kapittel å sitte i Tomra når børsen ene og alene går nesten 2% og Tomra ikke rører på seg.

 

Alle roper kjøp og ingen kjøper. Alle vil selge. Kan bare ikke fatte og begripe egentlig hva som gjør at Tomra aksjen fortjener denne utviklingen.

 

---------------------------------------------------------------------

Over til noe annet

 

Har fulgt Tomra aksjen noen år nå og burde derfor vite mye om selskapet, men jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med:

 

1. Har Tomra prøvd seg med samarbeid rettet mot bryggeriene f.eks Coca-Cola, Schweppes, Pepsi etc. Her tenker jeg på en kombinasjon av tradisjonell vending machine kombinert med en reverse vending machine, hvor RVM'en gir rabatt på kjøp av ny drikke.

2. En utrulling av TRC i Skandinavia i tilnkytning til kjøpesentre. En TRC burde være et ypperlig produkt å selge inn til kjøpesentre. Hvor man mottar rabattkuponger ved resirkulering av alt som tradisjonelt puttes i de tradisjonelle iglooene.

Link to comment
Share on other sites

Fra en artikkel fra Tyskland i dag:

http://www.ksta.de/html/artikel/1137402862066.shtml

 

 

Kølner Stadt- Anzeiger

 

27.01.06

 

Den größten Teil des Kuchens sicherte sich der norwegische Marktführer Tomra. Das Unternehmen spricht von insgesamt 9000 Bestellungen. Allein 2500 Geräte hat Aldi Süd vor einigen Wochen geordert. Den größten Einzelauftrag der Firmengeschichte vermeldete Tomra erst vor wenigen Tagen. Ein „großes deutsches Einzelhandelsunternehmen“ habe 4000 Rücknahmeautomaten bestellt. Die „Lebensmittel-Zeitung“ berichtet, die Bestellung sei aus Neckarsulm gekommen. Dort sitzt die Lidl-Zentrale.

 

Tomra wird Mühe haben, alle Kunden pünktlich zu bedienen. „Normalerweise fertigen wir drei- bis viertausend Geräte im Jahr“, sagt Wolfgang Ringel, zuständig für die europäische Geschäftsentwicklung des Unternehmens. Obwohl am Produktionsstandort in Norwegen neue Mitarbeiter eingestellt wurden, wird manche Filiale voraussichtlich über den Mai hinaus auf ein Rücknahmegerät warten, gesteht Ringel ein.

 

Die beiden Anbieter, die den deutschen Markt praktisch unter sich aufteilen, werden in nächster Zeit noch viel Freude haben. Rund 25 000 Automaten werden in Deutschland noch benötigt, schätzt man bei Tomra. Dort wartet man daher gespannt, für welches System sich Discounter wie Plus, Norma oder Penny entscheiden werden.

 

I følge Wolfgang Riegel ansvarlig for Tomra i Tyskland vil ikke alle automater som er bestillt kunne leveres frem til 1. mai.

 

Både WN og Tomra vil ha mye å glede seg til i tiden fremover. Enda 25000 automater skal bestilles anslår man i Tomra. Både Pluss, Norma og Penny skal bestemme seg.

Link to comment
Share on other sites

Ja,ja, RoRu, da kommer det vel en storordre før vi stenger idag, tenker jeg.... ;)

 

Nok er nok, jeg er nå ute. Jeg går vel inn igjen rett før 4Q05-presentasjonen, men i mellomtiden inntar jeg en liten post put-opsjon i NHY.

 

Dette fordi:

 

Oslo Børs når stadig nye høyder, og får dertil større nedsiderisiko. TOM står rolig i oppgangstider, men blir med ned hver gang Oslo Børs korrigerer ned fra nye høye nivåer. Dette gjør at når den store korreksjonen kommer, vil Tomra falle skikkelig. Det må nok både England og Nederland til på en gang for å holde stand mot en større korreksjon på Oslo Børs for TOM.

 

Trist, men slik ser det altså ut til å være.

Link to comment
Share on other sites

aus dem "Kölner Stadt-Anzeiger"

 

Große Geschäfte mit der Rücknahme

 

VON PHILIPP SCHEFFBUCH, 27.01.06, 07:00h

 

Bald müssen alle Lebensmittelhändler auch andernorts gekaufte Einwegverpackungen zurücknehmen.

Stuttgart - Gewohnt still und heimlich haben die beiden großen Discounter mal wieder ihre Hausaufgaben erledigt. Wenn am 1. Mai die zweite Stufe der neuen Dosenpfandregelung in Kraft tritt, stehen in fast allen Aldi- und Lidl-Filialen neue Rücknahmeautomaten. Branchenkenner schätzen, dass für die Läden in Deutschland in den vergangenen Monaten entsprechende Geräte im Wert von knapp 300 Millionen Euro geordert wurden.

 

Den größten Teil des Kuchens sicherte sich der norwegische Marktführer Tomra. Das Unternehmen spricht von insgesamt 9000 Bestellungen. Allein 2500 Geräte hat Aldi Süd vor einigen Wochen geordert. Den größten Einzelauftrag der Firmengeschichte vermeldete Tomra erst vor wenigen Tagen. Ein „großes deutsches Einzelhandelsunternehmen“ habe 4000 Rücknahmeautomaten bestellt. Die „Lebensmittel-Zeitung“ berichtet, die Bestellung sei aus Neckarsulm gekommen. Dort sitzt die Lidl-Zentrale.

 

Tomra wird Mühe haben, alle Kunden pünktlich zu bedienen. „Normalerweise fertigen wir drei- bis viertausend Geräte im Jahr“, sagt Wolfgang Ringel, zuständig für die europäische Geschäftsentwicklung des Unternehmens. Obwohl am Produktionsstandort in Norwegen neue Mitarbeiter eingestellt wurden, wird manche Filiale voraussichtlich über den Mai hinaus auf ein Rücknahmegerät warten, gesteht Ringel ein.

 

Die 1500 verschiedenen Gebindearten werden in dem Gerät von einem Scanner, einer Waage und einer Kamera identifiziert und registriert. Danach werden die Gefäße gepresst und nach der Verpackungsfarbe sortiert. Die Aufzeichnungen in den Automaten gelten als Beweisstücke gegenüber der Clearingstelle, die die Gelder verrechnet. Alle Beteiligten hätten sich auf ein verlässliches System geeinigt, sagt Ringel. „Jeder neuer Gerätetyp wird getestet, dann zertifiziert und später mit Zufallsstichproben erneut geprüft.“

 

Während Aldi Süd und Lidl nun abwarten müssen, ob die norwegische Firma sie auch rechtzeitig beliefern kann, geht Aldi Nord andere Wege. Die für Norddeutschland zuständige Unternehmensgruppe hat 2500 Automaten bei Wincor Nixdorf bestellt. In diesen Tagen beginnt der Spezialist für Geldautomaten und Kassensystemen mit dem Einbau. „Bis zum 1. Mai schaffen wir das“, sagt Wincor-Sprecher Andreas Bruck. Die Automaten werden in Paderborn und in Ilmenau / Thüringen gefertigt. Wie viel Aldi Nord sich die Pfand-Automaten kosten lässt, verrät Bruck nicht. Er lässt jedoch durchblicken, dass sein Unternehmen hauptsächlich am Folgegeschäft interessiert sei. „Wenn Sie einen Service-Vertrag abschließen, ist das besser als der einmalige Verkauf.“

 

Die beiden Anbieter, die den deutschen Markt praktisch unter sich aufteilen, werden in nächster Zeit noch viel Freude haben. Rund 25 000 Automaten werden in Deutschland noch benötigt, schätzt man bei Tomra. Dort wartet man daher gespannt, für welches System sich Discounter wie Plus, Norma oder Penny entscheiden werden.

 

 

Kölner Stadt-Anzeiger 27.01.2006: Große Geschäfte

Link to comment
Share on other sites

Les meldingene som Tomra kommer med. De angir der installasjonstidspunktene. Det sier seg selv at 30-40 tusen automater ikke kan moteres ferdig i butikken innen 1. mai 2006. Lidl sine automater skal f eks leveres i andre halvdel av 2006.

 

Antar dere venter på kontrakter. Alt jeg kan melde er at den lokale Rimi-butikken har gått til utskifting av sin omlag 2 år gamle T600 og montert en ny T710 (rød i farge) med kassemater om jeg ikke husker feil. Dermed er 1 av de 14000 automatene skiftet ut. Denne var vel så ny at den ikke inngår i de 14000 en gang. :P Naturlig nok ble ikke dette salget børsmeldt. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Basura!

 

Et samarbeid med bryggeriene er noe jeg også har tenkt en del på; ideen din om kombinert brus- og pantemaskin er fiks, men kanskje ikke så praktisk; det jeg har tenkt på er mer om Tomra kan være en oppkjøpskandidiat for selskaper som Coca- Cola eller Pepciso, som vel ikke ville ha vondt av å få inn et datterselskap med grønn profil og store vekstambisjoner. La gjerne Coca- Cola logoen pryde Tomra- automaten (reklameverdien må da være høy?!) Det som taler imot er selvsagt at disse selskapene ikke har virksomhet eller kompetanse innen teknologi.

Den andre tanken din; om innsalg av TRC i norden er meget interessant; og her tror jeg potensialet er stort; ingen tvil om at iglo- løsningen er noe utdatert. TRC kan bli et produkt som gir Tomra fantastiske inntekter fremover, men først bør vi se suksess i England !

 

Mongstad - kursmål 80,-

Link to comment
Share on other sites

Of course

we'll see several houses within the next three weeks, which will try to press down TOMRA: the deeper TOM is falling before middle of February, the higher the profit will be after the expected phantastical Q4-results.

So if you're long term engaged in TOM: keep quiet until middle of February. If you're thinking about an engagement in TOM: try to find out a low price to buy it and wait three weeks. If you're short time enganged: you should sell it now, but you should by it back some days later: middle of February will be certainly a very good profit for all shareholders of TOM.

 

Når man ser hva som skjer med Tomrakursen nå kan man være tilbøyelig til å gi chercheur rett i det han sier ovenfor. Etter min mening er det gode råd han gir. Men hva vil skje med kursen hvis det kommer meget gode nyheter i denne perioden?

Link to comment
Share on other sites

TOMRA UTVALGT I DAVOS TIL ET AV DE 100 BESTE SELSKAPER I VERDEN MED HENSYN TIL BÆREKRAFT/MILJØ ETC..

 

http://www.prnewswire.com/cgi-bin/stories....04269297&EDATE=

 

27.01.06

World's 100 Most Sustainable Companies Announced at Davos: Benchmarking Study Showcases Sustainability Premium

DAVOS, Switzerland, Jan. 27 /PRNewswire/ -- The 2006 Global 100 Most

Sustainable Corporations in the World listing was released today in Davos,

Switzerland by Corporate Knights and Innovest Strategic Value Advisors, along

with a benchmarking study demonstrating Global 100 outperformance of 7.11%

against the MSCI World Index.

Innovest Chief Executive Dr. Matthew Kiernan, said: "Global companies'

performance on ESG (environmental, social, and governance) issues is rapidly

becoming more critical to their competitiveness, profitability, and share

price. The Global 100 companies showcased here today have already demonstrated

that sustainability premium, and we believe that they are positioned to reward

their investors even more heavily in the future."

 

The top 100 sustainability performers in The Global 100 are chosen from

the universe of publicly-traded companies on the MSCI World Index, based on

research and analysis by Innovest Strategic Value Advisors. The analysis

evaluates which companies had the best-developed ability -- relative to their

industry peers -- to manage the environmental, social and governance (ESG)

risks and opportunities they face. All of the companies included in the Global

100 are "best of class" in their respective industries.

Her er noen av selskapene:

Swiss Reinsurance Company Taylor Woodrow PLC

Tomra Systems ASA Toyota Motor Corp.

Transalta Corp. Unilever PLC

United Parcel Service Inc United Technologies Corp.

Vestas Windsystems A/S Vodafone Group PLC

Volvo AB Westpac Banking Corp.

Whitbread PLC Yell Group PLC

 

Dette må da være en ære for Tomra å komme på en slik liste. Dessuten er det også muligens en kursdrivende nyhet?

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok svært lite kursdrivende (jeg fikk i alle fall ikke særlig trang til å kjøpe Toyota når jeg så gjennom listen). Denne listen var Tomra med på i fjor også. Kun 15 land er representert. Nytt av året er at Tomra har fått selskap av Storebrand når det gjelder norske selskap. Men en hyggelig utmerkelse er det jo.

 

Det er allerede en kjensgjerning at fond med miljøprofil er med i Tomra. I farten kommer i alle fall ikke jeg på noe norsk selskap med mer positivt miljøregnskap. Ellers så er Tomra med i flere sustainable indekser.

Link to comment
Share on other sites

Ser at mange her på topicen etterhvert begynner å bli frustrert over at TOM-kursen ikke beveger seg i det ellers gode børsklimaet vi opplever om dagen. På det forumet jeg vanligvis skriver på, er tonen akkurat den samme. Har solgt meg ut av TOM for n'te gang med magre resultater, og trader i stedet noen spennende rigg-aksjer.

 

Deler også den oppfatningen at TOM står i fare for å korrigere ned, dersom Oslo Børs får en nedtur. Med volatil oljepris, kan det fort skje med våre børslokomotiver, og TOM har lett for å bli dratt med.

 

Jeg håper og tror at fremleggelsen av 4. kv. vil vise klare forbedringer i kostnadsstrukturen til selskapet. Likeledes at marginene er tilfredsstillende. Vi har jo allerede sett noe av dette ved de to foregående kvartalene. Man har antydet en kostnads-besparelse på årsbasis for 2006 på 80 mill. Dette bør vi se klare tegn til i regnskapet, også for 2005. Markedet venter pånytt på en bekreftelse på at alt går riktig vei, uten tilbakeslag. Det vil danne utgangspunkt for nærmere estimater av hvor det bærer hen i 2006. Selskapets ledelse gir jo i hvertfall grunn til å tro at mye etterhvert går på skinner.

 

First Sec. er jo det meglerhuset med det mest optimistiske estimatet og kursanslaget. Likevel mener meglerhuset at Tyskland nærmest er priset inn i kursnivået og at estimert P/E for 2006 ligger på ca.14. Det er etter deres eget optimistiske estimat. Det hevdes at nye gjennombrudd i Holland ,England, Japan osv. er det som kan bli de virkelig store triggerne fremover.

 

TOM som aksje har slitt med å gjenvinne tillit i markedet. Det er ikke tvil om at det må gode facts til for å bevege kursen i positiv rettning. Det har vi nå sett i over et år. Man har ikke villet prise inn i kursen noe som helst, som ikke har ligget ferdig på bordet, etter mange år med skuffelser og utsettelser. Jeg frykter at potensialet ikke er så stort på kort sikt, ut fra det. En P/E på 14, er langt lavere enn TOM-kursen har ligget på gjennom årene, men da har alt vært mer på drømmestadiet. Skulle utviklingen stoppe med Tyskland, noe det selvfølgelig ikke gjør, er P/E = 14 høyt nok. For en vekstaksje, hvor markedet erkjenner fortsatt vekst, er det lavt.

 

zocor

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke denne har blitt limt inn, jeg er også litt utalmodig og 75 kroner hadde klart bedret situasjonen.

 

 

First spår Tomra-rally

First Securities har besøkt Tomra-konkurrent. Det har ført til nye estimater. Oppsiden i aksjen skal være stor.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (27.1.06 11:17)

 

 

 

First Securities er ute med en fersk Tomra-analyse etter å ha vært på besøk hos selskapets konkurrent Wincor Nixdorf. I analysen skriver First-analytiker Einar K. Strømstad at både Tomra og Wincor Nixdorf bør være fornøyd med dagens markedsposisjon.

 

Det slås fast at suksess i nye geografiske områder, først og fremst Storbritannia, Nederland og Japan, er i ferd med å bli mer sannsynlig.

 

First rører ikke sin "buy"-anbefaling på Tomra. Heller ikke kursmålet på 75 kroner røres. Derimot endres EPS-anslagene (recurring EPS) for 2006-2007. 2005-anslaget på 0,5 kroner opprettholdes, mens anslaget for 2006 nedjusteres fra 3,6 til 3,0 kroner, mens 2007-anslaget heves fra 3,7 til 3,8 kroner.

 

Tomra-aksjen omsettes for 52,50 kroner, som er uendret i forhold til i går. Oppsiden er dermed på 43 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Her en en artikkel fra et amerikansk tidsskrift(2mnd gammel), jeg har ikke sett den før og den omhandler bla. matrial handling. Greg Knoll, Tomrasjef i USA, uttaler seg også:

 

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_...13/ai_n15866755

 

Artikkelen er vel egentlig bare et sammendrag fra CMD, som ble holdt i november.

 

 

______

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...