Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Takk skal du også ha Northern Lights. Dette er jo en tålmodighets test av de helt store. I alle fall for oss som har sittet her i flere år. Jeg er nok litt skuffet, men samtidig tror jeg vel at Tomra kjemper hardt og at de p.g.a. konkurrentene må holde kjeft om det meste. Denne stillheten går meg på nervene, men som optimist håper jeg på en positiv utgang selv om 3 sifret kurs er skrinlagt for lang tid siden. Nå håper jeg bare at 60 tallet, igjen blir en realitet, før huset for kaserte oldtids levninger blir en realitet.

 

 

2 x kjøp for Tomra

 

SEB Enskilda tar Tomra-aksjen ned, men to andre meglerhus holder på sine kjøpsanbefalinger.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (12.9.06 16:07)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Disse kjøper egne aksjer - Anbefaler tre aksjer

- Kjøper og selger aksjer - Børsens 10 mest anbefalte aksjer

- TOM

 

 

 

 

Tidligere i dag omtalte vi SEB Enskilda, som har nedgradert Tomra-aksjen.

 

 

Men ifølge TDN Finans holder Fondsfinans og First Securities på sine "kjøp". Førstnevnte har en et kursmål på 68 kroner, sistnevnte 70 kroner (over 12 måneder).

 

 

- Vi venter at Tomras ikke-pant virksomhet, som Tesco og Japan, vil vise seg å være svært verdifull. I tillegg er etablert virksomhet robust og solid, sier analytiker Einar Strømstad i First til nyhetsbyrået.

 

 

Tomra-aksjen er omsatt for 38,60 kroner på Oslo Børs, tilsvarende en nedgang på nærmere fem prosent.

Link to comment
Share on other sites

Sjukt

 

First har et estimat på 70 kr. i Tomra. Dette er 82 pst. over dagens kurs...

ESO har et estimat på 45 kr. i Tomra. Dette er 17 pst. over dagens kurs...

 

Det innebæarer at First ligger 56 pst. over ESO...

 

Det er noen som ikke kan regne, eller noen som har gjort "ville" antagslser...

Jeg skulle gjerne sett en "fornuftig" meningsutveksling mellom analytikerne... om hvorfor de mener det de mener, og hvorfor de mener den andre er helt på jordet...

 

Leser noen journalister dette, ja så anbefaler jeg dere å få en "debatt i avisen" mellom disse...

 

I tillegg må dere gjerne spørre om følgende:

Hvor i pokker har SEB denne informasjonen fra. Det burde ikke være noe nytt mht. garantiperioder uten at Tomra har meldt om dette. Jeg begynner å bli mektig lei av meglerhusenes "spekulasjoner"... Tomra har tidligere meldt at marginene er som de tidligere har antydet, og da bør de ikke ha gitt noe ekstra gjennom ekstra garantier...

 

Hvorfor ser en for seg en mindre aggressiv vekstprofil for TRC-sentrene? Nok en gang spekulasjoner...

 

 

Mvh, og avventer svar...

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Tomra

 

Christiania Securities endrer til kjøp av Tomra-aksjen.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (13.9.06 12:39)

 

Christiania Securities har i dag sett på det tekniske i Tomra-aksjen.

 

- Tomra har falt tilbake og tester fibonacchi-nivåene ved 61,8 prosent (av tidligere høy på ca. 65 kroner, red. anm). I det kortere bildet kan en potensiell omvendt hode-skulder dannes. Den fallende trenden er tydelig, men en trend brytes alltid. Her har vi bra risk/return med mål 49 og stop-loss 37,30 kroner, heter det i analysen.

 

Christiania endrer anbefalingen fra hold til kjøp.

 

Tomra-aksjen står nå i 39,80 kroner på Oslo Børs, og er opp 3,4 prosent i dag.

Link to comment
Share on other sites

Har vel kommunisert dette tidligere, men jeg vil gjerne formidle min oppfatning av Tomra.

 

Det er ekstremt viktig å skille mellom Tomra-selskapet og Tomra-aksjen.

 

Har det vært noen fundementale endringer i Tomra-caset siden Q2? Har OSE beveget seg noe spesielt siden Q2? OSE var ca. 375 for 3 måneder siden og har etter det beveget seg mellom 390 og 365.

 

Tomra kursen har gått fra 43 ned til 37,40 og opp til nesten 44, for så ned igjen i går og opp i dag 40 kroner.

 

Hvis dere litt ivrige Tomra aksjonærer (som jeg tidligere var), klarer å skille mellom aksje og selskap, tror jeg investeringen i Tomra kan bli ganske god.

 

Tomra aksjen lå på 43, brøt igjennom støtten på 41.50, deretter 40. Dette er sterke signaler om at aksjen skal videre ned. Selg!

 

Hvor man skal kjøpe, i hvert fall lavere enn der man solgte.

 

---------------------

 

Tomra selskapet har en fantastisk forretningsmodell, og opererer innenfor et marked som er i vekst. De har en sterk markedsandel, men er politisk utsatt.

 

Hadde makrobildet for verdensøkonomien sett bedre ut enn det vi ser i dag hadde jeg klart hatt Tomra som en del av min portefølje for langsiktige investeringer. Dette er ikke situasjonen, så jeg nøyer meg med noen trad i gang i blant

Link to comment
Share on other sites

Etter de siste dagers endringer i husenes syn på Tomra er det vel på tide og komme med en oppdatering av "den O så store oversikten" :cool: over husenes anbefalinger og kursmål..

 

Er noe opptatt for tiden, så dere må smøre dere med litt tålmodighet...

(de fleste med aksjer i Tomra - er vel gode på tålmodighet :wink: )

 

skal prøve å få den på plass i løpet av helgen.

 

Til da, lykke til Oppover igjen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dette er noe av det "bedre" du har kommet med når det gjelder TOM, på lenge, Basura..! :smile:

Hvis dere litt ivrige Tomra aksjonærer (som jeg tidligere var), klarer å skille mellom aksje og selskap, tror jeg investeringen i Tomra kan bli ganske god.

 

Det er jo dette jeg har(og andre..) har forsøkt å påpeke i lang, lang tid..

 

De fundametale forhold i et selskap, f.eks TOM, blir gjerne syneligjort over tid, ikke sant. Da mener jeg ikke dager/uker, men flere mnd og kanskje år.

 

Her er, etter mitt skjønn, TOM inne i en særdelses spennende fase!

 

__________

Link to comment
Share on other sites

Her skal det kjøpes aksjer... :smile:

 

TOMRA - CHANGE IN CAPITAL STRUCTURE

 

The Board of Directors in Tomra Systems ASA has today decided to enter into a five year, bilateral, revolving bank loan agreement for the amount of NOK 500 million. The loan will be used to finance buyback of shares in TOMRA.

 

According to a decision made by the Annual General Meeting in May this year, the Board of Directors is currently authorized to buy back 10 million shares in TOMRA. So far 2,338,100 shares have been bought back. Consequently there will be an extraordinary general meeting in fourth quarter this year where the Board will ask for a new authorization to buy back 10 million additional shares.

 

The Board of Directors' decision is made in order to adjust the company's capital structure. After the loan agreement TOMRA will still have a very solid balance sheet that provides required flexibility. To further ensure financial flexibility, the Board of Directors will ask that shares bought back under the new authorization can be used in connection with financing of potential future acquisitions. Treasury shares not used for this purpose will thus be deleted at a later point in time.

 

Potential questions can be directed to CEO Amund Skarholt at +47 97559425.

 

Asker, 14 September 2006

Tomra Systems ASA

 

 

----------------

Link to comment
Share on other sites

Mer om siste temaet, her på norsk, fra NA24:

 

Lånefinansierer aksjekjøp

 

Amund Skarholt og Tomra skal kjøpe aksjer for en halv milliard kroner. Formålet er å slette aksjene.Panteselskapet Tomra låner penger for å kjøpe tilbake egne aksjer.

 

HB-Amund_Skarholt__T_80858h.jpg

 

Tomra har sendt ut en pressemelding der de opplyser at styret i i selskapet har vedtatt at Tomra skal inngå en avtale om en bilateral, femårig trekkfasilitet på 500 millioner kroner.

 

 

Beløpet skal benyttes til tilbakekjøp av egne aksjer.

 

- I henhold til vedtak på generalforsamlingen i mai i år har styret p.t. fullmakt til å kjøpe tilbake inntil 10 millioner aksjer i TOMRA. Så langt har 2.338.100 aksjer blitt kjøpt tilbake. Det vil derfor i løpet av fjerde kvartal 2006 bli innkalt til en ekstraordinær generalforsamling hvor styret vil be om en fullmakt til å kjøpe tilbake ytterligere 10 millioner aksjer, heter det i pressemeldingen.

 

Videre heter det:

 

- Bakgrunnen for styrets vedtak er et ønske om å justere konsernets kapitalstruktur. TOMRA vil etter låneopptaket fortsatt ha en meget solid balanse som gir selskapet nødvendig handlefrihet. For ytterligere å sikre finansiell fleksibilitet, vil styret be om at aksjene som kjøpes tilbake under den siste fullmakten skal kunne benyttes til å finansiere eventuelle fremtidige oppkjøp. Tilbakekjøpte aksjer som ikke benyttes til dette formålet vil bli slettet på et senere tidspunkt.

 

14.09.06 17:07

 

__________

Link to comment
Share on other sites

De har nok et større oppkjøp på gang, ellers kunne de spart seg lånet og de 10 mill aksjene de vil ha i tillegg.

 

Spørsmålet nå er hva vil de kjøpe?

 

Og enda viktigere hva vil de betale for det de kjøper, og hva vil markedet og analytikkerene si?

 

 

Men oppkjøpet må nok ligge minst et halvt år fram i tiden, og frem til des er det nødt til å bli bra tider for Tomra aksjonærene.

 

 

:biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Tomras underleverandør, Partnertech, utvider sine anlegg i Polen og Finland. Er det pga. store automatordre? Vel, det er ihvertfall en medvirkende årsak..

 

Partnertech fortsätter att växa utomlands

 

LINKÖPING

Kontraktstillverkaren Partnertech växer så det knakar och planerar att öka sin tillverkningskapacitet i Polen och Finland. I Sverige tar man det lugnare.

Det är den snabba tillväxten som Partnertech genomgår som får koncernchef Mikael Jonson att planera offensivt:

 

Nya polska jobb

– Vi vill inte hamna i en situation då vi får tacka nej till order så därför diskuterar vi ökad kapacitet i Polen och vad det gäller Finland har vi redan beslutat att investera i Vaanta utanför Helsingfors, säger Mikael Jonson.

 

Den tillverkningsenhet i Polen som kan bli aktuell att bygga ut nästa år är Sieradz som bara för något år sedan invigde nya lokaler det pågår yt- och elektronikmontering samt kablagetillverkning. Denna gång handlar det om att öka dagens 6 000 kvadratmeter med ytterligare cirka 3 000 kvadratmeter. I dag arbetar omkring 350 personer i fabriken.

 

I finländska Vaanta ska det byggas en fabrik på 7 000 kvadratmeter och här kommer ett par hundra personer att kunna arbeta.

 

I de svenska anläggningarna runt om i Sverige kommer det att ske satsningar främst på maskinparken:

 

– Det finns utrymme att växa i Sverige i de anläggningar vi har och det vi planerar för de svenska enheterna är maskininvesteringar, säger Mikael Jonson.

 

Det var ganska nyligen som Partnertech köpte verksamhet i Finland och bygget av den nya fabriken i Vaanta innebär att företaget samlar alla sin produktion i samma lokaler i Helsingforsområdet. Utöver Vaanta har Partnertech en fabrik i Åbo.

 

 

 

Partnertech fortsätter att växa utomlands

 

___________

Link to comment
Share on other sites

Mer om Partnertech.

 

Produksjon:

Partnertech ekspanderer

 

Den svenske elektronikkprodusenten Partnertech fortsetter å ekspandere – kjøper britisk fabrikk.

Einar Karlsen 14.09.2006

Partnertech har sikret seg britiske Hansatech for 5,8 millioner GBP. – Dette som ledd i å styrke selskapets plattform for videre internasjonal vekst, sier adm. direktør Mikael Jonson i en pressemelding.

 

Hansatech har omkring 320 ansatte i Cambridge, King’s Lynn og Poole. Selskapet driver med prototypbygging og kretskortmontering, og omsetter for i overkant av 20 millioner GBP.

 

Med et klart mål om internasjonal vekst har Partnertech tidligere i år kjøpt den norske mekanikkprodusenten Th Kristiansen AS, den finske medisintekniske spesiaisten KSH-Productor og dessuten bygget en fabrikk på 6000 kvadratmeter i Polen.

 

http://www.elektronikknett.no/artikkel.shtml?id=1807

 

_________

Link to comment
Share on other sites

Og før vi tar helgen, så registrerer vi at ASC har netto-handlet ca. 2mill aksjer i TOM på 4 dager. Det er seriøse antall og det er lov til å tro at de fremdeles laster opp mye for Orkla..

 

Og dette medførte at TOM var pent opp mens OSE gikk markert ned på slutten...

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Det har kommet flere ny aktiviteter på finanskalenderen til Tomra de siste dagene:

 

21 Sep. 2006(kommet i helgen..?)

Oslo Stock Exchange CMD, Stockholm

 

04 Oct. 2006(kommet de siste dagene)

Roadshow Stockholm

 

17 Oct. 2006

3Q 2006 Results

 

19-20 Oct. 2006

Roadshow USA

 

24 Oct. 2006

Roadshow London

 

30 Oct. 2006

Roadshow Paris

 

 

_____________

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering. 17. september - forrige oppdatering 10 juli.

 

Tomra slik analytikerene ser det.

 

Dette er en oversikt over ulike meglehus og andre sine sist uttalte anbefalinger med kursmål for Tomra Systems ASA.

 

Det er en stund siden forrige oppdatering. Mye har skjedd og mangt er endret. Legger derfor inn en sterkt forenklet oversikt i denne omgang. Om det er reelle feil i lista send meg en PM, så skal jeg korrigere fortløpende.

Klikkbare linker til artikler som verifiserer anbefalinger og/eller kursmål legges inn etter hvert som nye dukker opp.

 

 

Kjøpsanbefalinger:

 

First Securities. Buy

70,- 9. august

 

Orion Securities. Buy

70,- 20.april

 

Fondsfinans. Buy

68,-

 

ABG Sundal Collier. Buy

65,- 23.mars

 

Carnegie. Outperform

65,-Gjentas 26. juni (forrige 20. april)

 

UBS Limited. Kjøp

63,- (68) 14. juli

 

Danske Equities. Buy

60,- ( 50,- 29. sept)

 

DNB Nor Markets. Buy

55 – 60,- (fra 70) 14. juli

 

CAR. Buy

55,- 13. juli.

Basert på teknisk analyse. Brytes motstanden ved 55, forventes oppgang til ne med neste motstandsnivå som befinner seg på 59,-

 

SEB Enskilda Securities. Buy

50,- 16. august

 

Terra Securities. (Buy Korrigert etter PM fra forummedlem 18.09)

50,- 14. juli

 

Nordea Buy

50,- 29. august

 

Handelsbanken Securities. Accumulate

50,- (endret fra buy) 11. august)

 

Christiania Securities. Kjøp

49,- 13. september.

 

Kaupthing. Buy

48,- 15. september

 

ESO. Anbefaling???

45,-

 

 

 

Nøytrale anbefalinger:

 

Pareto. Hold

fair priced 14. juli

 

Glitnir Hold

54,- 20.april

 

 

Anbefaler reduser eller selg:

 

 

Har gått bort fra anbefaling:

 

 

Andre:

 

Orion Analyse

Tomra anses som rekylkandidat opp fra +/- kroner 40. (12. september 06)

 

 

Kommentarer:

 

De eldste, samt uaktuelle anbefalinger er fjernet fra lista, da de på et vis har gått ut på dato.

Nye utenlandske anbefalinger legges inn fortløpende.

Link to comment
Share on other sites

Den nye oversikten viser at Orkla har økt med nesten 1,4mill nye aksjer og fortsetter hamstringen, er Orkla største eier om kort tid og vi får muligens en flagging i løpet av noen dager.

 

Ownership structure

 

Registered at 18 September 2006 Number of shares

Ownership

 

1. Folketrygdfondet 17 041 300 9,8 %

2. Orkla ASA 16 385 000 9,4 %

3. State Street Bank & Client Omnibus D 5 139 430 3,0 %

4 Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 4 612 596 2,7 %

5. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 606 801 2,1 %

6. Vital Forsikring ASA DnB NOR Kapitalforvaltning 2 923 768 1,7 %

7. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 2 493 013 1,4 %

8. Skagen Vekst 2 300 000 1,3 %

9. Svenska Handelsbanke C/O Handelsbanken AS 2 043 659 1,2 %

10. Citygroup Global Mar IPB Client safekeep 2 032 856 1,2 %

11. Tomra Systems ASA 1 998 100 1,2 %

12. Nordea Bank Denmark S/A Nordea (DK) CCA 1 982 776 1,1 %

13. RBC Dexia Investor S Client Treaty Account 1 959 331 1,1 %

14. The Northern Trust C Treaty Account 1 847 603 1,1 %

15. DnB NOR Norge (IV) VPF 1 631 199 0,9 %

16. Credit Suisse Securi (Europe) Prime Broke 1 604 200 0,9 %

17. Avanse Norge (II) VPF 1 563 675 0,9 %

18. DnB NOR Markets, AKS market-making deriva 1 405 846 0,8 %

19. Taj Holding AS v/ Terje Johansen 1 367 800 0,8 %

20. SIS Segaintersettle Account 2 1 362 547 0,8 %

 

Total 75 301 500 43,4 %

Other shareholders 98 340 364 56,6 %

Total (14 096 shareholders) 173 641 864 100,0 %

 

Shares owned by Norwegian shareholders 115 571 775 66,6 %

 

Shares owned by foreign shareholders 58 070 089 33,4 %

 

Total 178 486 559 100,0 %

 

 

___________________

Link to comment
Share on other sites

Ontario er en av statene i Canada som ikke har noen form for panteordninger. Nå innfører de pant på vin/likør etc. fra 01.02.07.

 

 

BRAMPTON, Ont. (CP) - Premier Dalton McGuinty had few details Sunday as he announced Ontario would start charging deposits on all liquor and wine containers sold through Liquor Control Board stores as of next February.

 

McGuinty said the deposit-return system would apply to all liquor and wine bottles, cans and soft-sided containers sold through the LCBO and wine stores, and that empties would be returned to local Beer Stores for a refund.

 

http://www.bottlebill.org/resources/news/2...arioToStart.htm

 

Det kan legges til at Ontario er den folkerikeste staten i Canada, med nesten 13mill innb. Hovedstaden Ottawa ligger der og den største byen Toronto. At det blir endel retur her, er sikkert og fullt mulig at TOM vil motta ordre på dette, vi får se. Tomra er jo godt inne i flere andre stater i landet, fra før.

 

 

 

_________

Link to comment
Share on other sites

Dette er den første gode nyheten på en stund for Tomra Zoonic.

 

Veldig interessant at pant utvides i Canada. Dagens system er meget tungrodd i dette landet som i bunn og grunn ligger veldig langt fremme når det gjelder miljø-tankegang i samfunnet og miljøvern tiltak generelt.

 

Det store problemet i Canada er rett og slett antall mottak. Veldig mye skjer i forbindelse med Recycling Centers. Har flere venner som bli kjørende rundt med halve bilen full med tomgods som skulle ha vært returnert, men Recycling Centeret har vært stengt når de endelig har tid.

 

Tomra har sett på Canada som et satsningspotensial, men jeg tror de er litt skuffet over utviklingen.

Link to comment
Share on other sites

Tomra Systems ASA has today purchased 175,000 own

shares at an average price of NOK 40.63 per share

at Oslo Stock Exchange. After this transaction

Tomra holds 2,513,100 treasury shares.

 

For further information please contact CFO Espen

Gundersen, telephone +47 97 68 73 01

 

Asker, 18 September 2006

Tomra Systems ASA

Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=135501

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...