Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Se på aksjonær utskriften lengere ned på siden.

 

Tomra administrasjonen har fått innvilget myndighet til å kjøpe tilbake opptil 10 millioner aksjer. I første omgang ble det kjøpt inn aksjer for å dekke et opsjonsprogram som Tomra har gående. Ytterlige kjøp vil medføre strykning av aksjer.

Link to comment
Share on other sites

Fullmakten ligger der til ytterligere å laste seg opp mot 10 000 000 aksjer, som er taket satt av GF, frem til neste GF våren 2007.

Aksjer kan kjøpes mellom 20 - 100 kr. pr aksje i følge fullmakten.

 

 

Tomra innkalte til en ekstraordinær generalforsamling den 14 oktober 2005, der blandt annet innkjøp av egne aksjer ble vedtatt.

 

Ifølge samme GF ble det påpekt at:

 

"Tomra Systems ASA har meget god soliditet og likviditet, og styret anser at den finansielle kapasiteten er mer enn tilstrekkelig til å gjennomføre selskapets planer og strategier."

 

"Konsernet har et løpende opsjonsprogram for sine ansatte. Ved utøvelse av de ansattes opsjoner ønsker styret å kunne benytte egne aksjer. Egne aksjer som ikke benyttes til å oppfylle utestående opsjoner, skal slettes ved senere kapitalnedsettelser."

 

Vedtak:

"Styret gis fullmakt til å erverve egne aksjer.

Fullmakten gjelder frem til ordinær generalforsamling våren 2007.

Den høyest pålydende verdien av de aksjer selskapet i alt kan erverve, er NOK 10 000 000.

Ervervav egne aksjer skal foretas over børs og innenfor normal spread mot et vederlag på minimum NOK 20

og maksimum NOK 100 for hver aksje.

Avhendelse av egne aksjer kan bare skje for å oppfylle aksjeopsjonsprogrammer for konsernets ansatte.”

 

 

:rolleyes:

 

 

Tilbakekjøpsprogrammet:

24 Oct. 2005 antall kjøpt: 520 000 pris: 43.30 aksjebeholdning: 520 000

25 Oct. 2005 antall kjøpt: 550 000 pris: 45.17 aksjebeholdning: 1 070 000

27 Oct. 2005 antall kjøpt: 179 000 pris: 43.77 aksjebeholdning: 1 249 000

31 Oct. 2005 antall kjøpt: 146 000 pris: 44.17 aksjebeholdning: 1 395 000

03 Nov. 2005 antall kjøpt: 333 200 pris: 45.41 aksjebeholdning: 1 728 200

04 Nov. 2005 antall kjøpt: 311 800 pris: 46.15 aksjebeholdning: 2 040 000

09 Nov. 2005 antall kjøpt: 250 000 pris: 47.45 aksjebeholdning: 2 290 000

10 Nov. 2005 antall kjøpt: 264 000 pris: 47.89 aksjebeholdning: 2 554 000

11 Nov. 2005 antall kjøpt: 150 000 pris: 47.53 aksjebeholdning: 2 704 000

14 Nov. 2005 antall kjøpt: 145 000 pris: 47.42 aksjebeholdning: 2 849 000

15 Nov. 2005 antall kjøpt: 184 000 pris: 47.36 aksjebeholdning: 3 033 000

21 Nov. 2005 antall kjøpt: 750 000 pris: 49.52 aksjebeholdning: 3 783 000

22 Nov. 2005 antall kjøpt: 490 000 pris: 49.80 aksjebeholdning: 4 273 000

23 Nov. 2005 antall kjøpt: 225 000 pris: 49.38 aksjebeholdning: 4 498 000

 

 

De har kjøpt tilbake 4 498 000 eller 2,5 % av totalbeholdningen av aksjene pr dags dato.

Snittpris: 46.92

Link to comment
Share on other sites

Tomra er i verdensklasse ( Dette vet vi jo, men allikevel er det hyggelig å få det opplyst fra Nærings- og handelsministeren.)

 

Nærings- og handelsminister Odd Eriksen

 

En aktiv nærings- og innovasjonspolitikk

Felles medlemsmøte i Asker og Bærum Næringsråd 31. januar

 

"Mangfoldet innad i regionen representerer et viktig fortrinn, men kan også være en utfordring. Asker og Bærum, og også Drammen, er vertskommuner for noen av landets største, forskningsintensive bedrifter. Mange store, internasjonale aktører, i verdensklasse på sine områder, er lokalisert her. Eksempler er Veritas, Eltek, Wilhelmsen, Tomra og Nera Satcom, i tillegg til Telenor."

 

http://odin.dep.no/nhd/norsk/aktuelt/taler...009/dok-bu.html

Link to comment
Share on other sites

Det som også Tomra har sagt, er at de vil bruke kapital som overstiger 300mill til utbytter og tilbakekjøp av egne aksjer.

 

Ifjor høst hadde selskapet ca. 600mill på bok og brukte bortimot halvparten av det til disse aksjekjøpene.

 

De har muligheten til mere kjøp og det har også Skarholt sagt vil bli aktuelt.

 

Takker for opplysningene. Altså kan selskapet enda kjøpe tilbake godt og vel like mye som de allerede har kjøpt. Det blir vel da bare å spekulere på hvorfor de har stoppet.

Link to comment
Share on other sites

Tysk finansmagasin anbefaler Tomra på det varmeste

 

 

Money Maker

Grüne Geldanlage

Andreas Haslauer

436 words

1 February 2006

Focus-Money

24

06

German

© 2006 FOCUS-MONEY - DAS MODERNE WIRTSCHAFTSMAGAZIN, FOCUS MAGAZIN VERLAG GMBH, www.focus-money.de

 

Tomra Systems

 

Der Automatenbauer Tomra kann sich vor Aufträgen kaum retten. Bis 2007 erwarten Analysten eine Gewinnverdreifachung

 

Im März vergangenen Jahres zog Jan Opsahl, Aufsichtsratschef des norwegischen Leergutautomaten-Herstellers Tomra, die Reißleine. Opsahl feuerte den glücklosen Vorstandschef Erik Thorsen und ersetzte ihn durch Amund Skarholt. "Für die Restrukturierung brauchen wir einen Vorstandschef, der unser Schiff durch die stürmische See lenken kann", sagte Opsahl. Das Zeug, aus Tomra wieder einen echten Global Player zu machen, habe nur Amund Skarholt.

 

Weltweite Expansion. Opsahl behielt Recht. Binnen wenigen Monaten führte der Ex-IBM-Manager die Firma mit der Schließung mehrerer Werke, der Umstrukturierung der gesamten Organisation und dem Abbau von Hierarchiestufen wieder in die Gewinnspur. Für den 58-Jährigen ist dies jedoch zu wenig. Nach den Sanierungsschritten nimmt Skarholt nun wieder Geld in die Hand und expandiert in Deutschland, den USA, Großbritannien und Japan. Vor allem Deutschland scheint für ihn eine besondere Rolle zu spielen. "Wir wollen auf dem größten europäischen Handelsmarkt einen Marktanteil von bis zu 70 Prozent erreichen", sagt Skarholt. Die Börse ist von den Zielen angetan. Seit Skarholts Amtsantritt im Frühjahr 2005 verdoppelte sich die Aktie. Ein Ende scheint nicht in Sicht: Im Schnitt erwarten die Analysten 2007 einen Gewinn je Aktie von 40 Cent - 2005 waren es zwölf Cent.

 

Auftragsflut erwartet. Den Optimismus begründen sie mit den Großaufträgen aus Deutschland. So bestellte Edeka 1150 Rücknahmeautomaten, Marktkauf 250 und Aldi Süd 1700 Geräte. Besondere Freude bereitete Skarholt der Auftrag des Discounters Lidl, der Mitte Januar 4000 Maschinen bestellte. Branchenkenner erwarten nun weitere Millionenaufträge, schließlich gilt ab 1. Mai hierzulande das einheitliche Rücknahmesystem. Jeder Einzelhändler muss dann Dosen und Plastikflaschen der Konkurrenz annehmen. "Von dieser Auftragsflut wird keiner mehr profitieren als Tomra", sagt Bengt Kirkoeen, Analyst bei der norwegischen Investmentbank Fondsfinans.

 

Zuversichtlich ist auch Skarholt. "Der deutsche Markt verträgt 40000 neue Automaten", sagt der Tomra-Chef. "Branchen-Insider schätzen, dass selbst der zweitgrößte Anbieter, Wincor-Nixdorf, nicht mithalten kann", schrieb die "Lebensmittelzeitung". Damit jagt Skarholt den Konkurrenten nicht nur Marktanteile ab, gleichzeitig verbessert er auch die Rendite. "Wir wollen eine Umsatzrendite von mehr als 20 Prozent erwirtschaften."

 

"Ethisches Investment". Ganz schwindlig wird der Investmentgesellschaft Imug bei diesen Renditen. Sie erstellt Analysen für den Natur-Aktien-Index - dort werden meist kleinere Brötchen gebacken. Zwar heben die Experten die hohen Umweltschutzauflagen Tomras hervor. Allerdings erwarten sie für ihre "grüne Geldanlage" auch steigende Kurse. "Weltweit liegt die Rücknahmequote bei Getränkeverpackungen erst bei zwei Prozent", schreiben die Analysten in einer neuen Studie. Wegen des Zwangspfands in vielen Ländern habe Tomra riesiges Potenzial. Die Aktie sei ein klarer Kauf, ein "ethisches Investment".

Link to comment
Share on other sites

Tysk finansmagasin anbefaler Tomra på det varmeste

Money Maker

 

© 2006 FOCUS-MONEY - DAS MODERNE WIRTSCHAFTSMAGAZIN, FOCUS MAGAZIN VERLAG GMBH, www.focus-money.de

 

Tomra Systems

 

Die Aktie sei ein klarer Kauf, ein "ethisches Investment".

Takk, Dellamorte. JF siste setning. Godt å se at oppfatningen sprer seg: "Tomra er ingen aksje, men en livsstil". Lykke til!

 

Tommen

Link to comment
Share on other sites

Trodde du hadde solgt deg ut?

 

 

Jo, jeg har solgt meg ut, og har gjort noen spekk'er med put-opsjoner og put-warrants på NHY, og sitter nå short med NHY inngang 822.

 

Men, jeg følger selvsagt med på hva som skjer med TOM. Jeg har tro på sterk oppgang etterhvert, men tror jeg har tid til å kjøre litt spekk'er på hva magefølelsen min tilsier i mellomtiden. Jeg går vel inn når det nærmer seg 4Q-presentasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Hei RoRu!

 

Ser du sier at du er helt ute av TOM, Folk blir sånn enten eller noen ganger. Det som kan være lurt er ihvertfall å ha noe i TOM til en hver tid, man vet jo aldri når en melding kommer. ;)

 

Jo, jeg har solgt meg ut, og har gjort noen spekk'er med put-opsjoner og put-warrants på NHY, og sitter nå short med NHY inngang 822.

 

Men, jeg følger selvsagt med på hva som skjer med TOM. Jeg har tro på sterk oppgang etterhvert, men tror jeg har tid til å kjøre litt spekk'er på hva magefølelsen min tilsier i mellomtiden. Jeg går vel inn når det nærmer seg 4Q-presentasjonen.

Link to comment
Share on other sites

B.I.Pettersen

Børsanalyser Torsdag, 02. Februar 2006

skriver i dagens rapport

Vi gjør ingen endringer i vår modellportefølje i dag men hever kursmålet på Fjord Seafood fra

5,60 til 6,00 kroner og på Aker fra 240 til 270 kroner og på Tomra fra 55 til 60 kroner.

Link to comment
Share on other sites

chercheur

 

Her kommer en:

 

Volumet i Tomra i dag er høyere enn på lenge, men er noe drevet av interene krysser.

 

Det som er verdt å merke seg, er at kjøpersiden er større enn selgersiden for første gang på evigheter. Kan være begynnelsen på neste store løft dette.

 

Tror det er 8 stk som anbefaler Tomra med mål kr 60, i tillegg en på 65 og en på 75. Til sammen er det 14 positive anbefalinger.

Link to comment
Share on other sites

Cherecher; er vel ikke så mye å kommentere at aksjen fortsetter i sin stigende trend; da slapp vi et brudd på trendkanalen idag :D

Point is; Tomra kommer antakelig til å gå i strak linje rett til kr 100,- iløpet av året. Konservative Mongstad har dog kursmål på 80,- bare for å ikke bli oppfattet som en hysteriker, hehe.

Q4- rapporten om et par uker vil kunne booste aksjen opp mot 60; hver kvartalspresentasjon blir en fest fremover!

 

Mongstad

 

Portissen:

Tomra, Tandberg, TFDS, Pfizer, GE, Coca- Cola

Link to comment
Share on other sites

Bra driv i Tom'en både i Norge og Tyskland idag.

Handles for over 54,- flere steder i Tyskland, på brukbare volum.

På XETRA børsen har den steget over 7% idag, riktignok på lavt volum.

 

Noen som har regnet litt på hva 4Q vil bringe av inntekter?

 

Jeg tror vi lander på et overskudd på rundt 100mill for kvartalet, men er mest spent på utviklingen i England.

Link to comment
Share on other sites

XETRA is for Tomra the most unimportant place in Germany.

Main børsen for Tomra in Germany is Frankfurt.

 

Volume average for Tomra in Frankfurt:

1 week - 18.013

4 weeks - 16.396

1 year - 12.920

 

Volume in Frankfurt today at 15:39:45 - 39.702

 

6.82 EUR - +2.10%

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

USA: West Virginia

 

 

LINK: BOTTLE BILLS GAINS SUPPORT

 

 

 

-------------------------------------------

 

 

Jeg har vært dratt mellom to syn. Det ene er min frykt for børs- og oljefall, og hvordan dette kan påvirke alle aksjer, også Tomra. Av den grunn var jeg ute av aksjen og markedet frem til i dag.

 

På den andre siden, så er jeg ikke i tvil om selskapets potensiale fremover, ei heller åpning av nye markeder som England og Japan.

 

Som en sjebnens ironi, så kan børsfallet i Oslo, som jeg har ventet på, kanskje startet en time etter jeg kjøpte meg inn igjen. (se oljeprisen akkurat nå og Nasdaq).

 

 

Det eneste som kan hindre Tomra i å nå mitt urgamle kursmål (tresifret) er en fallende børs totalt sett. Jeg liker utviklingen i selskapet Tomra, på samme måte som jeg absolutt ikke liker Oslo Børs nå. Derfor syns jeg dette er vanskelig nå, men jeg er altså inne.

 

Vi får se :-) Spennende blir det.

 

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg håper TOM går videre opp imorgen, men frykter at den heller går ned dersom Oslo Børs korrigerer ned med over 1% imorgen slik det ser ut til at den vil gjøre....

 

Jeg vil vurdere inngang i løpet av den første åpningstimen imorgen. Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Idag ligger det an til syre-test for Tomra!

 

Oljeprisen ned igår, USA i snitt ca 1% ned, Europa-futures over en 1% ned nå før åpning, Asia i minus inatt...

 

Oslo Børs vil høyst sansynlig korrigere ned idag, og da får vi se om Tomra denne gangen holder stand. Håper det, for da har endelig Tomra bevist sin selskapsspesifikke-posisjon og at de ikke blir så mye påvirket av markeds-sentimentet.

 

Tvi Tvi folkens.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...