Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

Tomra-krakk innhentet

 

Tomra-aksjen steg markert på Oslo Børs i går. Er snart oppe på nivået fra før krakket for tre år siden.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (3.2.06 08:30)

 

Tomra var et av lyspunktene på en fallende børs torsdag. Aksjen steg hele 3,8 prosent til 54,75 kroner. Med et volum på 319 millioner kroner var aksjen den fjerde mest omsatte.

 

Aksjen har ikke sluttet høyere siden før krakket 27. januar 2003, da den stupte nærmere 40 prosent etter dårlige tyske nyheter. Siden har ting som kjent endret seg radikalt for Tomras del.

 

Fredag 26. januar sluttet aksjen på 56 kroner. Opp 1,25 kroner til, og krakket er altså innhentet.

 

- Det er ikke noe fundamentalt nytt som skulle tilsi denne oppgangen, sa analytiker Henrik Schultz i Danske Equities til Reuters.

 

Fokus Bank og ABG Sundal Collier var de største nettokjøperne, med andeler på hhv. 24,4 og 18,3 prosent. Kaupthing og Danske Bank fulgte nærmest med 13,15 og 11,1 prosent.

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Det viser seg altså nok en gang at man ikke nødvendigvis skal springe etter TOM-aksjen og kjøpe på en oppgang. Nesten hver gang viser det seg at man kan få den billigere etter noen dager, når gevinstsikring eller nedgang på Oslo Børs sender den ned igjen.

 

Vi går riktignok mot en 4Q-rapport som forventes å bli positiv, men det spørs hvor store forventinger man skal ha, og hvor mye av store forventninger som allerede er priset inn i kursen.

 

Det vil være England som er avgjørende for om kursen spretter opp ifm 4Q-rapporten, eller evt en offentliggjøring av STORE ordrer fra Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Det viser seg altså nok en gang at man ikke nødvendigvis skal springe etter TOM-aksjen og kjøpe på en oppgang. Nesten hver gang viser det seg at man kan få den billigere etter noen dager, når gevinstsikring eller nedgang på Oslo Børs sender den ned igjen.

Nja, er det ikke litt tidlig å konkludere enda?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner til en del som ville vente til Tomra var "litt billigere". Og ettersom den falt, skulle den jo falle mer. Lang historie kort, de ble igjen ved kr 30 og kom seg aldri inn igjen. Men alle får jo ha sin strategi, vente eller bli med. Evt glemme hele aksjen.

 

Carnegie og Kaupthing ine kunder plukker det som faller ned. Beskjedent volum i forhold til gårsdagen.

Link to comment
Share on other sites

Idag ligger det an til syre-test for Tomra!

 

Oljeprisen ned igår, USA i snitt ca 1% ned, Europa-futures over en 1% ned nå før åpning, Asia i minus inatt...

 

Oslo Børs vil høyst sansynlig korrigere ned idag, og da får vi se om Tomra denne gangen holder stand. Håper det, for da har endelig Tomra bevist sin selskapsspesifikke-posisjon og at de ikke blir så mye påvirket av markeds-sentimentet.

 

Tvi Tvi folkens.

Det klarte den ikke............. :(

Link to comment
Share on other sites

RoRu! <_>

 

Du skriver bla. dette i alt det negative du skriver om Tomra(kanskje du skal finne en annen aksje å bruke tid på..)

 

"Det vil være England som er avgjørende for om kursen spretter opp ifm 4Q-rapporten, eller evt en offentliggjøring av STORE ordrer fra Tyskland."

 

Dette er det bare en ting å si til: DETTE ER FEIL! :P

 

___

Link to comment
Share on other sites

Zoonic

 

Mulig det er feil, men da vil jeg gjerne vite hva du mener skal til for å få aksjen til å sprette oppover ifm 4Q-rapporten. Jeg er av den tro at mye av Tyskland allerede er priset inn, og at det må andre markeder til for å få kursen til å reagere mye.

 

Enten nye markeder, eller at Tomra oppjusterer sine anslag om det totale potensialet i Tyskland.

 

Selvsagt kan Tomra overraske på kostnadssiden også, slik at bunnlinjen er en del bedre enn hva markedet tror, men for å få aksjen til å sprette opp en god del må det være overraskende positivt.

Link to comment
Share on other sites

Bare ett kort spm. Hvilke estimater og forventininger lå til grunn for 4-5 år siden da aksjen stod i +/- 100kr i forhold til det som innfris nå, og som også forventes fremover?

 

 

 

Zoonic

 

Mulig det er feil, men da vil jeg gjerne vite hva du mener skal til for å få aksjen til å sprette oppover ifm 4Q-rapporten. Jeg er av den tro at mye av Tyskland allerede er priset inn, og at det må andre markeder til for å få kursen til å reagere mye.

 

Enten nye markeder, eller at Tomra oppjusterer sine anslag om det totale potensialet i Tyskland.

 

Selvsagt kan Tomra overraske på kostnadssiden også, slik at bunnlinjen er en del bedre enn hva markedet tror, men for å få aksjen til å sprette opp en god del må det være overraskende positivt.

Link to comment
Share on other sites

sp33do

 

Dengang kursen tok av i 1999 og 2000 og sendte kursen opp i 3-sifret var Tomra så å si alene i dette markedet. Dermed så man for seg en nærmest monopol-situasjon, samt at gamle-sjefen Thorsen tok litt av mht omtale av potensialet. Forventningene ble skrudd opp for mye.

 

Jeg er i den tro at Tomra er et meget godt langsiktig case, men at man må være tålmodig. Dette skjer ikke over natten, og mye av potensialet av markeder som nå materialiserer seg er mye godt priset inn. Skal kursen gå noe særlig opp fra dagens nivåer, må nyheter om STORE ordrer fra Tyskland komme eller nye markeder slå til.

Link to comment
Share on other sites

RoRu

 

Hjemmelekse i helga. :)

 

Se litt på hva analytikere legger til grunn av inntekter fra Tyskland framover og hva de mener er korrekt prising ut fra det. Gjør deg så opp en mening om de skal omsette for 4 mrd eller mer i 2006/2007/2008. Deretter gjett på marginene.

 

Ser du på estimatene, vil du se de spriker villt. Analytikerne bedriver ren tipping og pilkasting. Kommer Skarholt med klare regnestykker på hva de venter seg, eller guidigen blir mer konkret, kan det være nok. Samtidig kan det komme en viss bekreftelse på marginene som en del later til å være usikker på.

 

Hva det skal være nok til, er en ny holding til selskapet. Og prising deretter.

 

I tillegg kan det komme noe om de forventede nye markedene.

 

Om kursen er 50 eller 75 i dag spiller vel ikke så veldig stor rolle hvis den blir 75 en gang i ikke for fjern framtid. Eller 100 som First var ute og hvisket litt for noen dager siden. Sitter man rolig, får man uansett med oppgangen eller nedgangen.

 

Analytikerne har i snitt kursmål på TOM som vel er 15-20 kroner høyere nå enn bare for noen mnd tilbake.

 

Selv finner jeg på noe annet i løpet av kvelden, men kikker innom om noen har en kommentar i løpet av helga.

Link to comment
Share on other sites

RoRu! <_<

Du skriver bla. dette i alt det negative du skriver om Tomra(kanskje du skal finne en annen aksje å bruke tid på..)

 

Ikke før og si noe negativt om den ene eller andre Zoonic, MEN............hvis det er noen andre som bør finne seg en "annen" aksje nå, så er det vel i grunnen DU.

På meg virker det som, etter å ha lest 900 menings løse innlegg om Tomra, :( at det kun er 1, jeg gjenntar 1 aksje på OSE og det er kun TOMRA..

Du må faktisk tåle og se at andre forums deltakere har andre syn på en aksje en selveste TomraZoonic`en :) .

Personelig så synes jeg at Tomra aksjen er en møkka aksje nå :angry: (har fulgt med den en stund)......og jeg har heller ikke forelsket meg i den, sånn visse andre har. Vinn og forsvinn med samme sinn......GO HELG. B)

Link to comment
Share on other sites

RoRu

 

Hjemmelekse i helga. :)

 

Se litt på hva analytikere legger til grunn av inntekter fra Tyskland framover og hva de mener er korrekt prising ut fra det. Gjør deg så opp en mening om de skal omsette for 4 mrd eller mer i 2006/2007/2008. Deretter gjett på marginene.

 

Ser du på estimatene, vil du se de spriker villt. Analytikerne bedriver ren tipping og pilkasting. Kommer Skarholt med klare regnestykker på hva de venter seg, eller guidigen blir mer konkret, kan det være nok. Samtidig kan det komme en viss bekreftelse på marginene som en del later til å være usikker på.

 

Hva det skal være nok til, er en ny holding til selskapet. Og prising deretter.

 

I tillegg kan det komme noe om de forventede nye markedene.

 

 

 

Hei Pluss

 

Du sier jo i realiteten det samme som meg:

 

Analytikerne spriker vilt, og trenger noen som sitter med førstehånds-kjennskap til potensialet til å uttale seg... Ser du innlegget mitt nedenfor ser du at jeg beskriver dette at Tomra må oppjustere total-potensialet i tyskland hvis Tyskland i seg selv skal få større utslag på kursen enn hva som tilsynelatende allerede er innpriset.

 

Videre nevner du marginene. Jeg beskrev også at det meget godt kan komme positive overraskelser vedr kostnadskutt og økte marginer som følge av det. Det du kanskje tenker på for å supplere samme poeng, er at Tomra kan prise seg på gode marginer som følge av leveranseknapphet i tiden fremover for hele bransjen.

 

Vi er enige om det fremtidige potensialet, og jeg har stor tro selv på Tomra i et langsiktig perspektiv. Det jeg imidlertid har tatt meg den frihet til, er å gå ut av aksjen og stille litt kritiske spørsmål. Man messer opp og ned og i mente om det ene positive etter det andre, men kursen reagerer svært lite... Det later til at man mener at markedet kontinuerlig har feil, men jeg vil påstå at markedet ALLTID har rett. Hvorfor? Jo, av den enkle grunn at det er markedet som priser aksjen. Man kan selvsagt se i etterkant at markedet ikke så det som kom, men uansett er det alltid markedet som til enhver tid setter agenda for kursutviklingen.

 

Det at noen hevder de sitter med info som markedet ikke har oppfattet ennå, er en spekulasjon. Noen gang treffer man, andre ganger ikke. Husk hva som skjedde på Q4-2004 presentasjonen og Q1-2005 presentasjonen. Det var en og annen som brente seg skikkelig da på feil spekulasjon om noe de mente ville komme. Sånn vil det alltid være: noen treffer med sine antakelser, mens noen bommer. Neste veikryss kan det være motsatt.

 

Å ha vært TOM-aksjonær nå i drøyt 1,5 år har fått meg til å få et mer avslappet forhold til hva som skjer og hvor fort det skjer. Man har ofte bedre tid enn det man tror, og erfaringsmessig ser det mer og mer riktig ut å selge på positive nyheter og gå inn igjen noen dager senere.

 

At jeg nå har tatt en pause har ingenting med min langsiktige tro på TOM å gjøre, men at man ikke nødvendigvis trenger å sitte inne til enhver tid for å få med seg oppgangen. Jeg har kun konstatert fakta for hva som har skjedd tidligere mht kursen, og legger den til grunn når jeg uttaler meg om hva jeg mener skjer fremover også.

 

En oppfatning er ihvertfall nå konstatert en gang for alle: Tomra blir med ned når Oslo Børs går ned, og blir ikke priset ut fra sin selskaps-spesifikke situasjon. At Tomra ikke blir med opp relativt sett ifht Oslo Børs når den går opp, viser bare at markedet mener aksjen har priset inn det meste av potensialet allerede.

 

Det må positive overraskelser til i tiden fremover for at kursen skal reagere vesentlig.

Link to comment
Share on other sites

På meg virker det som, etter å ha lest 900 menings løse innlegg om Tomra, :( at det kun er 1, jeg gjenntar 1 aksje på OSE og det er kun TOMRA..

Hmmm...... Trist at det er så mye meningsløst, baard p.

Ett forum er vel ett sted å synse litt og TOM er klart i særklasse på dette forumet.

Dette på godt og vondt, alt ettersom hvor man selv står.

 

Nå er det skrevet noen tusen innlegg på TOM tråden så om de restrerende ikke er meningsløse så er ikke dette galt... :blink:

 

Vel, nå er vi oppe i 901 om vi tar med dette innlegget...... :D

 

God helg folkens, måtte neste uke bli en uke hvor vi ser posisjonering foran en, forhåpentligvis, meget hyggelig Q-fremleggelse.

Link to comment
Share on other sites

God morgen.

 

 

Analysesjefens aksjetips

 

Det er gode odds for at aksjekursene skal ytterligere opp, mener analysesjef. Her er fire aksjetips.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (4.2.06 08:28)

 

 

Relaterte artikler

- First ser stor Orkla-oppside - Spår Eltek-opptur

- Frank Maaø: - Selg Tandberg - Meglerhus gjør helomvending i Ementor

 

 

 

 

Analysesjef Karl Otto Eidem i Norse Securities mener risikoen i aksjemarkedet øker, men at det er gode odds for at aksjekursene skal ytterligere opp på kort og mellomlang sikt, skriver Finansavisen.

Han går ut med følgende kjøpsanbefalinger:

 

Tomra

Blom

Fred. Olsen Energy

Aker Drilling

 

God helg.

Link to comment
Share on other sites

Hei RoRu! :)

 

Det er ikke nødvendigvis feil det du skriver om Tomra, at det trengs store ordre eller gjennomslag i England for at kursen virkelig skal stige.

 

Men, det jeg mener at det blir for enkelt å peke på to forhold, for lite nyansert. Det er en mengde saker som kan drive kursen, det vet vi. USA/Japan/Norden(spesielt replace-tempoet) og Nederland for å nevne noe. Og det er det totale bildet som teller, med tall og guiding, som virkelig gjelder.

 

Det later til at flere er missfornøyd med utviklingen til Tomra, det er ikke jeg. For min del har jeg lent meg til hva de mer seriøse analytikerne har estimert og det har stemt temmelig bra, dog viser det seg at Tomra ligger langt foran skjema i Tyskland og det ser ut til å gå raskere i Tyskland enn ventet. Klart at dette vil synes på kursen etterhvert, men ting tar ofte tid. Vi må forbi q4-rapporten(der er det ikke store forventninger, Tomra kan overraske brukbart positivt) det er først q1/06 hvor tallene virkelig begynner å bli bra..

 

Man skal være klar over at det ikke trengs veldig mye mer fra Tyskland, før konsensus er oppfylt. Estimatene ligger i snitt på at 12 000 enheter skal kunne drive aksjen til 55-60kr, der er vi nesten, man trenger et par middels ordre til.

 

Det var litt ironisk ment det med at du kanskje burde "finne deg" en annen aksje.. :)

 

___________________

 

Og til baard.p:

 

Har lest innlegget ditt og kommenterer ikke det noe videre, du har selvfølgelig full rett til å komme med dine ytringer.

 

 

HA EN FIN LØRDAGSKVELD, BEGGE TO OG TIL ALLE ANDRE PÅ FORUMET! :D

 

 

___

Link to comment
Share on other sites

Og til baard.p:

 

Har lest innlegget ditt og kommenterer ikke det noe videre, du har selvfølgelig full rett til å komme med dine ytringer.

HA EN FIN LØRDAGSKVELD, BEGGE TO OG TIL ALLE ANDRE PÅ FORUMET![/b] :D

___

 

Du tok poenget Zoonic ;) .......Vi lever jo tross alt i et land som har ytringsfrihet.

(Enn så lenge......ironisk ment) Eller før og si det på en enklere måte, "er glad jeg ikke jobber i Magazinet som journalist.

 

En flott lørdagskveld til deg oxo, så lar vi denne saken dø ut i all stillhet. (det er nok elendighet i denne verden) :(

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, baard.p! :)

 

 

Du tok poenget Zoonic ;) .......Vi lever jo tross alt i et land som har ytringsfrihet.

(Enn så lenge......ironisk ment) Eller før og si det på en enklere måte, "er glad jeg ikke jobber i Magazinet som journalist.

 

En flott lørdagskveld til deg oxo, så lar vi denne saken dø ut i all stillhet. (det er nok elendighet i denne verden) :(

Link to comment
Share on other sites

Heisann, Roru og flere.

 

Tror vi snakker forbi hverandre rett og slett. Kommer forhåpentlig tilbake til det i morgen, litt knapt med tid nå.

 

Vi er ikke veldig uenige, men vektlegger litt ulikt noen ekstremt sprikende estimater tror jeg.

 

Enkelt og greit. Så langt har Tomra fått ordre som vil føre omsetningen mot 4 mrd i 2006.

 

Det er 11 mnd igjen av 2006. Dermed kan omsetningen bli langt, langt høyere - er det noen som tror det ikke kommer flere ordre fra Tyskland? De mest otimistiske forventer omsetning i underkant av 5 mrd. De mest negative sine estimater har Tomra omtrent slått allerede har jeg en mistanke om. 1) 14. feb kan det komme mer konkret info om forventninger til omsetningen.

 

Har et inntrykk av at analytikerne ikke helt har troen på hva Tomra har sagt om marginer. 2) 14. feb kan det komme noe mer konkret om marginene.

 

Det er tre nye markeder som særlig har blitt omtalt. England, Japan, Nederland. 3) 14. feb kan det komme noe mer kontret om disse markedene.

 

Disse tre faktorene vektlegger jeg. Slår 1-2 av dem til i positive retning, framstår Tomra som billig. Framstår den som billig, vil det rett og slett være villighet til å prise aksjen høyere.

 

Er det egentlig verre enn det?

 

Selv mener jeg i alle fall at det er så enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jeg veldig enig med deg i, pluss! :)

 

Det som er interessant, er at det ofte er gjennom litt "treffninger" at man får frem god info som man ofte er rimelig enig om og som "styrker" en i troen..det blir klarere på en måte..

 

BRA DETTE OG NÅ ER DET SNART GP!! :)

Link to comment
Share on other sites

Partnertech recruits boss from DeLaRue

EMS-provider PartnerTech has hired Mr. Håkan Persson as new site manager for its largest plant located in Åtvidaberg, Sweden.

 

January 23, 2006 13:52 (evertiq)

Håkan Persson will replace Mr. Jan Johansson who will be responsible for the coordination of PartnerTech's European operations. PartnerTech has lately landed several major orders, most recently from Tomra. Therefore this expansion is a necessary step.

 

Håkan Persson has previously worked for UK-based OEM De La Rue's Swedish operations.

 

 

http://www.evertiq.com/newsx/read_news.aspx?newsid=2846

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...