Jump to content

SIN - Sinvest


Laphroaig

Recommended Posts

Mente vi hadde en topic om denne, men jeg fant den ikke, så vi starter på nytt.

 

I dag gikk emisjonstegningen ut for nye aksjekjøp til kr. 9,50, og utrolig nok endte sluttkursen på 11,10. i et volum på 1,2 mil.

 

Dette skulle tyde på at Q4 rapporten til OCR også har bidratt med et betydelig løft for SIN.

 

Sinvest står foran en interessant utvikling nå og det skal bli spennende å følge askjen videre.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 382
  • Created
  • Last Reply

Ser ut som markedet var fornøyd med OCR tallene og ikke minst fremtidsutsiktene. Oljeservice er jo ventet å toppe først neste år, så riggene til OCR blir nok busy noen år fremover.

 

Jeg fant den gamle, som nå er låst til fordel for denne... Du kan finne den gamle her: http://www.aksjeforumet.com/forum/viewtopic.php?t=17

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Første dag etter emisjonen.

 

Og SIN omsettes i bra volum tidlig til 11,50 som vil si 2 kroner over gårdagens emisjonskurs. Det tilhører sjeldenhetene at en aksje stiger såpass like etter en kraftig utvanning.

 

Markedet må ha stor tro på prosjektet, som forøvrig er nærmere beskrefet i den andre tråden her.

Link to comment
Share on other sites

Da vet vi at alle får de akjser som var alokert for aksjonærene. I tillegg er emisjonene overtegnet slik at de som har lagt inn ordrer over vil dele de som ikke har deltatt.

 

Kursen holder seg pent rundt 11,50 fortsatt.

 

Man skulle tro at mange nå ville selge seg ut for å innkasere gevinst og cash for nytegningene, men volumet ser ikke slik ut.

 

Er det flere her med SIN og meninger omkring denne?

Link to comment
Share on other sites

Datoer og fakta om emisjonen:

 

Den etterfølgende emisjonen i Sinvest ASA ble kraftig overtegnet. Dette innebærer at det vil bli utstedt til sammen 14.210.500 nye aksjer som totalt tilfører selskapet 135 millioner kroner.

Tildelingen blir sendt ut til tegnerne fra VPS fredag 20.02.04. Innbetaling skal finne sted ved direkte belastning av tegnernes bankkonto den 26.02.04.

 

Etter at emisjonen er registrert i Foretaksregisteret vil selskapet ha utstedt 54,5 millioner aksjer.

 

 

Vil bare legge inn noe "gammel" fakta som ren informasjon om hva SIN er nå:.

Kommentarer fra Bjarne Skeie

 

Riggkontraktene som nå overføres til Sinvest er inngått av Skeie Group med henholdsvis PPL Shipyard og Keppel Fels-verftet i Signapore.

 

Riggene har byggepriser på henholdsvis 110 og 126 millioner dollar, ifølge en melding fra Sinvest. Riggene skal kunne bore på hav på inntil 350 fot, og vil være selvhevende jackups. Borehullskapasiteten blir på 30.000-35.000 fot under havbunn.

 

Riggene er ventet ferdigstilt i første kvartal 2006.

 

Forblir investeringsselskap

 

Gjennomføringen av planen innebærer at Sinvest, som til nå har vært et eierselskap for aksjer i Ocean Rig, går inn i en mer aktiv fase.

 

- Betyr dette at Sinvest nå skal bli et riggselskap?

 

- Det er et investeringsselskap, og vil som investeringsselskaper flest gå etter enhver mulig god investering, sier påtroppende styreformann og storaksjonær Bjarne Skeie til iMarkedet mandag.

 

Han sier videre at det ikke skal bygges opp noen driftsorganisasjon i selskapet.

 

Satser på US Gulf

 

Hovedmarkedet for de to nye riggene blir dypgassmarkedet på den amerikanske kontinentalsokkelen i Mexicogulfen.

 

- Vi kommer til å gå til oljeselskapene omgående. Vi har også vært i dialog på forhånd angående hva slags utstyr de etterspør. Vi snakker om dypgassmarkedet. Slik situasjonen er i dag kan 80 prosent av riggflåten på amerikansk sokkel kun bore ned til 10.000 fot (under havbunn. red.anm.), mens gassen ligger i hovedsak nede på 20.000 fot, sier Skeie til iMarkedet.

 

Skeie ser også for seg markedet for horisontale brønner som en mulighet for disse riggene. Her er det behov både i Vest-Afrika og Asia.

 

Henter penger

 

Sinvest melder samtidig at de nå innkaller til ekstraordinær generalforsamling med tanke på å gjennomføre en emisjon for å finansiere kontraktene.

 

Det er tidligere meldt at Sinvest har fått på plass en emisjon på 235 millioner kroner til å finansiere kontraktene. Emisjonen er gjort med forbehold om generalforsamlingsgodkjennelse.

 

Emisjonskursen vil bli satt til 85 prosent av gjennomsnittlig netto andelsverdi (NAV) basert på Ocean Rig-kursen i perioden 19.januar til 30 januar. Imidlertid vil den ikke bli høyere enn 9,50 kroner.

 

Det bes videre om en godkjennelse av en etterfølgende fortrinnsrettsemisjon på 135 millioner kroner rettet mot eksisterende aksjonærer i Sinvest som ikke deltar i den rettede emisjonen. Hver gammel aksje vil gi rett til tegning av 1,3 nye aksjer.

 

Byggekontraktene vil bety en endring av Sinvests forretningsmodell, selskapet har hittil kun vært en passiv eier av aksjer i riggselskapet Ocean Rig. Selskapets forretningsidé må derfor endres på generalforsamlingen.

 

Det foreslås videre at hovedaksjonær Bjarne Skeie velges til ny styreformann i Sinvest. Skeie har forhåndstegnet seg for 40 prosent av den rettede emisjonen. Skeie Group eier fra før 38,9 prosent av aksjene i Sinvest.

 

Generalforsamlingen skal avholdes 2. februar.

Link to comment
Share on other sites

Et sprekt alternativ med giring på giringen, sier aksjefriskus i Ørn Norden.

 

Ocean Rig-kursen har begynt å bevege seg oppover, og dette har adm. dir. Magnus B. Lindseth i Ørn Norden merket seg. Han vier sin oppmerksomhet til Ocean Rig-aksjonæren Sinvest.

- Dette er en spekulativ investering på en ytterligere oppgang i riggmarkedet. Sinvests riggdeal ser imidlertid meget bra ut både hva angår de to som er kjøpt og de to som de har opsjon på. Det er ikke mye positivt som skal skje i riggmarkedet før Sinvest-kursen begynner å bevege seg oppover.

 

- Videre utgjør én krone i Ocean Rig rundt 20 øre på Sinvest-kursen. Sinvest er et sprekt alternativ med giring på giringen, og det kan lukte meglermat lang vei for tradere som ønsker seg bets i offshore, sier han til Finansavisen.

 

Sinvest er en av fire aksjer Lindseth plukket ut i sin portefølje i avisens Eksperttips.

 

Porteføljen ser slik ut:

Star Reefer - "en glemt juvel"

Bonheur

Sinvest

Active ISP

 

http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet....=140725&cat=116

Link to comment
Share on other sites

SIN viser en enorm styrke om dagen. Jeg hadde ærlig talt regnet med at mange flere tegnet seg for emisjonen for så og selge det opprinnelige aksjene.

Men vi skal ikke se bort fra at dette har skjedd i en viss grad, for jeg regner med at flere store har benyttet muligheten for å kjøpe seg opp.

 

Jeg vet positivt at Odin fondene har kjøpt og dette er med på og skape stabilitet i aksjen.

 

En annen ting som er aktuellt om dagen er en korreksjon av markedet generelt.

Jeg har vært med så lenge i gamet at jeg vet det kommer, jo lenger vi venter jo større kan reaksjonen bli.

 

Så jeg har sikret gevinst i andre papirer som jeg har resirkulert i SIN, jeg resonerer slik at SIN er en langsiktig god investering, (dog ikke uten risiko)

Reslutatet er derfor at jeg sitter med 1,3 ganger flere aksjer i SIN enn jeg hadde tenkt, jeg er såpass konfortabel med situasjonen at jeg kommer ikke til å selge disse i år iallefall.

 

Vil også henvise til en kjempefin artikkel,

Adressen følger under, les den den er bra

 

http://www.odinfond.no/ODINIdesk/servlet/p...0020&item=10197

 

 

java script:emoticon(':!:')

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillater meg å klippe inn ett meget godt innlegg fra Bjørn på HO sin side.

Det er ganske innlysende at den personen vet hva han snakker om, i tillegg så er han nært knyttet opp til miljøet rundt Bjarne Skeie. Så noe nærmere innside informasjon skal du lete lenge etter.

Utgangspunket for artikkelen er en flaggmelding der Skeie kjøper mer i SIN.

 

Det er STORE ting på gang i Sinvest nå, og de fleste skeptikerne til aksjen bør nå vurdere å kutte ut disse SIN-strengene helt og holdent, for det dere snart skal få ta del i, vil gi dere et hakeslepp og skudd for baugen dere aldri har opplevd maken til. Jeg ser ikke bort fra at det vil komme en melding til fra Skeie, men tiden han har å gjøre det på er begrenset.

 

Jeg har antatt at SIN skulle tredoble seg fra emisjonskursen i des-03 innen utgangen av Q1- 2004, og det er nok ikke mange prosentene jeg kommer til å bomme med, hvis jeg i det hele tatt bommer. Dersom dere hadde fulgt mine råd i forhold til emisjonen, vil dere ha opplevd en tredobling den dagen SIN passerer 18 kroner, men dette var info som ikke var allment tilgjengelig den dagen jeg sa SIN ville tredoble seg, og følgelig vil ikke en tredobling være "nådd" før den passerer 22.60 kroner dersom man skal forholde seg til de gitte forutsetningene den dagen jeg sa dette om tredobling.

 

Et lite råd til dere som ennå ikke har kommet dere inn; dere begynner å få svært dårlig tid skal dere være med og få maks ut av dette. ( Dere har foreløpig mistet oppgangen fra 7.56 til 12 kroner, men det er langt fra for sent enda)

 

Det er ikke mye jeg kan si, men ta en titt på dagens flaggemelding, og tenk litt på hvorfor Skeie velger å foreta norgeshistoriens største insidekjøp i dag, til tross for at han handlet for 160 millioner den siste måneden foruten dette, til langt billigere kurser, og således burde vært mer enn fornøyd. Det er særdeles positive ting på gang, og de som ikke klarer å se dette nå, de levner jeg faktisk ikke noe håp!! Et klarere signal kan man ikke få, og husk at vi snakker om 24 mill NOK i dagens handel fra Skeie's side.[/i]

 

Så vi går spennende dager i møte vi SIN aksjonærer, så heng og tjen på SIN

Link to comment
Share on other sites

Gekko, Bjørn står for meg som en proffesjonell hausser, sammen med Rigger'n og andre nick på HO som nå ikke er aktive insinuerer de nærhet og kjennskap til innside informasjon. Dessuten er ordene så store at man skulle tro mannen hadde noe å selge... ;)

 

Uansett leser jeg innleggene fordi de er velskrevne og fulle av fakta innemellom de store ordene. Det kommer av og til rykter også, men jeg ville vært forsiktig med å stole på innlegg fra den kanten.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Hei Pirelli!

 

Det at Bjørn er en ”profesjonell” hausser betyr ikke at han ikke har mye bra og komme med.

Jeg er selv i en slik posisjon at jeg kan sjekke halvparten av det han skriver og jeg har ennå ikke tatt han i noe usant. Det at han bruker store ord er jeg helt enig i, men for meg fremstår det som krydder i innleggene.

Jeg leser ganske mye ”overalt” for å holde meg oppdatert, og første regelen er jo å sjekke kildene selvfølgelig.

Det er like klart at veldig mye av det som serveres og da spesielt på HO er renspikka tøv,

men dette vet vi og siler så godt vi kan, ikke sant?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor mange her som har SIN eller OCR i porteføljen, men jeg har vært i begge. Og jeg er også godt kjent med innlegg fra det omdiskuterte nick som er klippet inn nedendunder. - At personen har meget god om ikke bedre kjennskap til disse aksjene er det ingen tvil om. Uheldigvis varierer hausingen og innholdet litt vel meget i forhold til hva utviklingen av kurs/resultat viser i ettertid og jeg hadde gjerne sett at vedkommende selv la inn sine synspunkter her på forumet istedenfor at vi sakser ham.

 

Kursutviklingen med hensyn til eventuell 3gang av verdien til SIN lar jeg fremtiden ta seg av.

 

At Skeie og Co kjøper seg så kraftig opp i SIN tror jeg heller har sin naturlige forklaring i og med at de da vil ha 35% av selksapets aksjer, og derigjenom negativ kontroll i generalforsamlingen.

Link to comment
Share on other sites

Hei Laphroaig!

 

Nå skal ikke jeg starte en diskusjon, for og imot Skeie, men har ett par kommentarer

Jeg er delvis enig med deg, men trekker ikke samme konklusjon når det gjelder Skeies insidekjøp.

Det er en kjent sak at emisjonsaksjer har en tendens å skli nedover når disse kommer ut på markedet, og Skeie betalte 5 % over børskurs for å få tak i aksjene.

Dette vet Skeie og han kunne ha ventet og kjøpt seg opp for en rimeligere kurs.

Hvorfor hadde Skeie slik hastverk for å få tak i aksjene?

Jeg tror at vi får svaret ganske snart, svaret er at vi får snart nye triggere for kursen.

For hvem er det som er best orientert om fremtidsplanene for SIN?

Jo det er Skeie og han er ikke en snill onkel, men en beinhard foretningsmann.

 

Men om ikke lenge så får vi svaret og jeg er 90 % sikker på at jeg har rett.

 

Ha en fortreffelig weekend

Link to comment
Share on other sites

Ikke vet jeg hvilke triggere som har sendt SIN opp slik som nå, og det før emisjonsaksjene kommer ut på markedet i dag.

 

Sluttkurs i går kr. 14,00 samsvarer en økning på 46,5 % av emisjonskurs.

 

Noen som kjenner tilsvarenede utvikling?

 

-----

 

Stiger den videre nå i dag, blir jeg skeptisk. Faller den ned tar jeg det med ro. - Spennende i alle fall.

 

Men må innrømme at jeg har allerede hentet inn litt gevinst (se Gekkos motto) og er klar for ny inngang. - SIN kan bli vårens traderaksje.

Link to comment
Share on other sites

Hei Laphroaig!

 

Ja så er vi ferdig med første dagen emisjonsaksjene kom på markedet (20 mill stk). Jeg klarer ikke helt og holde meg, hva var det jeg sa? Jeg har regnet at de som skulle kaste aksjene, de solgte de gamle.

Men en økning på 60% fra emisjonen på under en uke må nesten være rekord.

Men der er andre ting inn i bildet her, SIN stiger som en rakett og alt av aksjer som dupper litt, blir støvsugd av markedet. Jeg lurer på om Skeie er sulten ennå?

Jeg skal være forsiktig (er fra Sørlandet) men jeg har antydet det før, og der er at jeg venter en melding,

jeg vet ikke nøyaktig når (trodde den kom i dag i forbindelse med sleppet av emi-aksjer) men det kommer en melding.

 

Jeg sitter fremdeles med 130% av aksjene, jeg solgte MEC for 14 dager siden for å finansiere, (akkurat det var jo ett sjakktrekk) Hadde først tenkt å sitte kortsiktig med halvparten, men nå er der så mye bra på gang at jeg har bestemt meg for å bli langsiktig.

 

jeg vil bare slutte med å si at det er meget positive nyheter på gang.

P.S. Gi beskjed om jeg skryter for mye, men det er jo utrolig gøy og treffe 100% av og til, ikke sant?

 

GEKKO

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Javisst er det moro når man har full klaff på en aksje. -

 

Akkurat SIN har jeg stor tro på nå fremover. Jeg har ikke så mye av den, likvel er jeg stormende fornøyd. Tok ut litt fortjeneste, aldri galt i det.

 

Men jeg har ikke fått emisjonsaksjene ennå!! - Merkelig, men de kommer vel i løpet av natta. Har ingen planer om å trade dem ennå. Men skulle SIN duppe litt mot avslutning ser jeg ikke vekk for å laste opp noe mer.

 

Egentlig er det vel bare upside i selskapet nå, eneste svakhetspunkt er relasjonen til OCR. Blir det en emisjon der må jo SIN følge med. Vi får bare krysse fingrene for at det ikke skjer i nær fremtid.

 

Men, men ... dette spillet er beinhardt, ryker Eirik Raude i fortøyningsbøyen noen uker kan det fort bli kriseemisjoner der.

 

Har forresten ikke hørt noe om Leiv Erikson, er den kontrahert videre av BP nå. Mener å huske at kontrakten gikk/går ut nå i disse dager.

 

Samtidig kan det motsatte skje, og vips..SIN er årets børsvinner?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag å er jeg inne i SIN igjen, hadde ikke tenkt meg ut på lang tid, men det ble bare slik.

Limer inn en anbefaling fra CAR i dag for den som ikke får dette.

 

Sinvest - kjøpsmulighet

 

Aksjen steg raskt fra 10,- til 15,5 på stigende volum, og har den siste tiden falt tilbake på lavt volum. Dette sammen med at aksjen kortsiktig er blitt oversolgt gir en god kjøpsmulighet før aksjen tar av igjen. Kortsiktig har aksjen potensialet opp til forrige topp på 15,5, brytes også denne er neste stopp 18,- kjøp nå med stop loss hvis aksjen bryter under 12,-

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg limer inn en analyse fra Orion som er nøktern og bra!! :D :lol:

 

Det er tydelig at mange har sovet i timen her, og jeg regner med ett lite rally når folk våkner! :roll: :roll: :roll:

 

Sinvest – billigste inngangsbillett til riggmarkedet.

 

Vi har innlemmet Sinvest i vårt analyseunivers og har i

den forbindelse foretatt en gjennomgang av selskapet.

Sinvest har for tiden to aktiviteter:

• Selskapet er en langsiktig aksjonær i Ocean Rig med

en eierandel på 15,9%. Bak hver aksje i Sinvest ligger

det 0,18 Ocean Rig-aksjer, noe som med gårsdagens

sluttkurs tilsvarer verdier på 3,63 kroner.

• Storparten av verdiene i Sinvest relaterer seg til to

ultra deep drilling jack-up borerigger som selskapet

har under bygging i Singapore. Den ene riggen er eid

100% mens den andre er eid 18%.

Begge riggene ventes levert fra skipsverftene i første

halvår 2006, og Sinvest har allerede begynt markedsføringen

av dem. Det er ventet at de vil få beskjeftigelse i

Mexico-golfen på langsiktige kontrakter.

Med en prislapp på $235 millioner per enhet representerer

de nevnte riggene et betydelig løft for Sinvest. Etter emisjonen

gjennomført tidligere i vinter har imidlertid selskapet

sikret seg den nødvendige finansielle styrken, og ledelsen

ser ikke noe behov for ytterligere emisjoner i overskuelig

fremtid.

I vurderingen av Sinvest har vi tatt utgangspunkt i verdijustert

egenkapital, ettersom andre nøkkeltall gir liten mening

all den tid selskapet er uten løpende inntekter. Vi har

i den forbindelse lagt til grunn følgende:

• Markedsverdien av Ocean Rig-posten er for tiden 56

millioner høyere enn den bokførte verdien.

• Det er indikasjoner på at nybyggingsprisen for jackup-

rigger har økt siden Sinvest la inn bestillingen.

Sannsynligvis er det merverdier i byggekontraktene

på $5-10 millioner.

Legger vi til grunn en verdistigning på riggene på $5 millioner,

ender vi opp med en verdijustert egenkapital på

16,76 kroner per aksje i Sinvest. Med en verdiøkning på

$10 millioner, øker egenkapitalen til 20,02 kroner per aksje.

Uten verdiøkning på riggene i det hele tatt er den verdijusterte

egenkapitalen på 14,50 kroner per aksje.

Den forannevnte gjennomgangen indikerer at de underliggende

verdiene i Sinvest overstiger dagens aksjekurs

med 12%-54%. Dette er så vidt mye at aksjen fremstår

som undervurdert, spesielt sammenlignet med andre riggselskaper

som gjennomgående verdsettes høyere enn stålverdiene.

Tidligere da Sinvest kun eide aksjer i Ocean Rig, fulgte

naturlig nok kursutviklingen i de to selskapene hverandre

tett. Gammel vane er vond å vende, og den tette samvariasjonen

mellom de to aksjene har fortsatt i år på tross av

at storparten av verdiene i Sinvest i dag relaterer seg til

selskapets egne rigger. Dette skyldes trolig at mange

markedsaktører ikke har fått med seg at Sinvest har endret

karakter i løpet av vinteren og fortsatt handler aksjen

som om den skulle være et rent derivat av Ocean Rig.

Den forannevnte atferden skaper muligheter om Ocean

Rig faller kraftig av og drar med seg Sinvest. Faller Ocean

Rig med en krone, skal Sinvest i teorien kun falle 18 øre,

men i praksis er ofte kursutslagene mye større.

 

Konklusjon: Sinvest fremstår som den billigste rigginvesteringen

på Oslo Børs ettersom alle andre riggselskaper

verdsettes godt over stålverdiene. For dem som har tro på

sektoren, er følgelig Sinvest et godt alternativ, men glem

ikke at risikoen er høy som følge av den høye finansielle

gearingen. Det er ellers tydelig at mange markedsaktører

har sovet i timen, og dette kan gi gode kjøpsmuligheter i

Sinvest på dager da Ocean Rig faller kraftig. Realiteten er

at kursutviklingen i Ocean Rig betyr relativt lite for Sinvest,

men dette har tydeligvis ikke alle fått med seg.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer stadig nye anbefalinger angående Sinvest, limer inn en fra CAR

 

Sinvest - kjøp, har bunnet

 

Aksjen falt raskt tilbake fra forrige topp på 15,5 og ned til støttenivå på 12. Etter dette har aksjen beveget seg sidelengs, men har de siste dager brutt opp fra konsolideringsfasen. Aksjen ga i går kjøpsignal på glidende 10/30 dagers gjennomsnitt, og momentum analysene peker oppover. Utfra disse signalene skal aksjen nå opp mot forrige topp på 15/15,5 kortsiktig. Brytes også disse nivåer er neste stopp 18. Kjøp

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er SIN senket i dragsuget av tom brønn for OCR. Litt besynderlig at begge aksjene skulle falle like meget når SIN sitter igjen med et atskillig større potensiale pr aksje fremover enn OCR.

 

SIN sluttet på 9,92 og da er vi svært nær den siste emisjonskursen.

 

Utvidelsen av aksjeantallet den gang var så omfattende at det ikke på noen måte burde være samsvar prosentvis fall for begge aksjene.

 

At SIN er medeier i OCR på rundt 16% er så, men nå er det jo ansvaret spredt på over 14 millioner flere aksjer og da er ansvarsforholdet pr. aksje betydelig redusert enn det var tidligere.

 

Skulle tro at SIN-aksjonærene kommer bra ut av dette.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og tenker litt omkring SIN og leser ulike innlegg på HO om dagens budskap for OCR.

 

Sitter selv i en overkommelig portefølje som forsatt er i pluss fra siste emisjon. Den er grovt sett overskuddet fra hele mitt SIN-eventyr siste året. Så jeg tenker selvsagt om jeg skal løse den inn eller gamble videre.

 

Først av alt er det tragisk for de som har gått på en smell med OCR omkring positivt funn. - Ser også at markedet fortsatt "kjører" kursen sammen for SIN og OCR. - Det liker jeg ikke fordi det skal ikke mye til nå av negative meldinger eller fravær av meldinger overhodet for å senke OCR-kursen betydelig. Og SIN vil helt sikkert falle i dragsuget av den.

 

Mener fra andre innlegg og Hoff@ at SIN's andel i OCR utgjør kr. 3,60 pr aksje. Tar man så tak i en omstendelig analyse for et par måneder siden som priset realverdien av SIN i forhold til riggkontraktene og supsidiene gitt av verftet var denne verdt runt 14 - 15 kroner. Minus de 3,60 i fall OCR taes vekk og vi ser at allerede nå er SIN da underpriset i forhold til sine verdier. (Som mange andre selskap.)

 

Med dette som bakgrunn velger jeg da fortsatt å sitte med mine aksjer en god stund fremover. Ser ingen grunn til å selge dem nå, men likevel lett bkymret for utviklingen videre. Jeg tror OCR skal langt ned nå og SIN med. Slik sett er nok ikke bunnen nådd ennå, men jeg håper jeg tar feil. Likevel, kommer den under 5 om et par måneder kjøper jeg mer. - Av den enkle grunn at det nå er hele 55 millioner aksjer i dette selskapet skulle det være naturlig å anta at en god del småaksjonærer kaster kortene etter hvert som kursen kommer ned under siste emisjon og nest siste fra i fjor høst på 7,56. Tror vi kan se det tallet raskere enn vi ønsker. - SIN har ikke vært så stort i skuddet for trading siden 9,50 oppsalget at det ligger nok noen SL klar for å senke den videre om vi dupper litt mer ned de kommende dagene.

 

Kankskje må vi (i SIN) være med på å dekke inn en emisjon i OCR, og den kan være like om hjørnet i fall det ikke foreligger oppdrag for begge riggene i løpet av svært kort tid.

 

Bare tanker dette fra min side, likevel..jeg skal bli sittende med mine noe langsiktig. Potensialet er der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant ett veldig godt innleg på HO (til en forandring)

Mener den belyser tankegangen med spekken til SIN veldig godt.

Liker heller ikke at fokuset blir dratt formye mot OCR nå, men OCR fikk en drømmerate i dag uten dette ser ut til å hjelpe. :D :D

 

SIN - fokus fremover

 

Ja, så var Weymouth tom. Synd for de som satt i OCR, men dette bør ikke ha nevneverdig

innvirkning på prisingen av SIN. OCR utgjør som dere vet kun er 15 % av selskapets investering per i dag,

og fokuset ligger på jack-up riggene. Vil minne om følgende uttalelser fra tidligere i vinter, som kan være

verdt å merke seg med tanke på hva som kan ventes i kommende uker - det er ikke tvil om at Skeie ønsker å

selge riggene så snart som mulig dersom han oppnår de rette betingelsene. Om man i tillegg tar hensyn til stigningen i stålpris

ser man at dette prosjektet ble timet optimalt (jfr. dagens artikkel i Finansavisen). Tror derfor det kan være et smart trekk

å vekte seg opp i SIN nå - denne anledningen kommer neppe igjen!

 

_____________________________________

 

SIN:VIL PRØVE Å SELGE NYBYGG FØR DE ER FERDIG -SKEIE

 

Oslo (TDN Finans): Sinvest har ingen planer om å bli et boreselskap.

Riggene selskapet skal få bygget i Asia, skal prøves og selges før de er

ferdige.

 

Det sier styreformann Bjarne Skeie i Sinvest til TDN Finans mandag.

 

-Vår strategi er å selge dette og forhåpentligvis selge før riggene blir

ferdige (..) Sinvest skal ikke bli en riggoperatør, Sinvest er et

investeringsselskap, sier Skeie.

 

Ifølge styreformannen trenger ikke et salg være avhengig av at Sinvest har

sikret nybyggene kontrakter før de leveres i første kvartal 2006. Ocean Rig

skal ikke være aktuell som mulig kjøper til nybyggene.

 

-Ocean Rig driver i et helt annet område med dypvann "semis" (halvt

nedsenkbare borerigger, red.anm.), mens dette er jack-ups på grunt vann,

men som kan bore dypt. Ocean Rig borer ikke så dypt, men borer der vannet

er dypt, sier Skeie.

 

Det som gjør jack up-riggene spesielle, er evnen de har til å bore ned mot

30.000 til 35.000 fot. Til det trenger de større løfte- og pumpekapasitet

enn vanlige jack-up-rigger. Riggene vil først og fremst markedsføres mot

"deep gas" i Mexicogulfen, det vil si gass som ligger langt nede i

geologien, og som blant annet TGS-Nopec har vært med å kartlegge ved hjelp

av seismikk.

 

-Riggene vil gå mot "deep drilling gas market", det vil si "deep drilling i

Mexicogulfen. I tillegg er det Vest-Afrika og Asia og utvidelse av

eksisterende felt ved hjelp av horisontal boring, sier Skeie, som er trygg

på at historien med Ocean Rig ikke vil gjentas.

 

-Hvis du vet hva som skjedde med Ocean Rig, hvor du kommer til et verft som

går konkurs og må overta selv. Folk som har vært borti det, vet hvorfor det

gikk galt. Disse to verftene har egenkapital på henholdsvis en og tre

milliarder dollar. Det ene har bygget seksti prosent av alle jack-up-

rigger. Det andre har bygget noen og tredve. Det er to erfarne verft som

har penger, sier Skeie.

 

-Hvorfor velger en å gjøre dette nå?

 

-Vi mener det er strategisk riktig. Vi får gode betingelser fra verftet og

samtidig så er markedet på vei opp. Borekontraktørene sliter med dårlig

likviditet som gjør at de først må få sine rigger i aktivitet. Det er også

veldig få slike rigger i dag, sier Skeie.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så kom resultatet fre Sinvest og det uten det store overaskelser.

Det som var spennende er åpning for kapitalutvidelse/fusjon se klipp :arrow:

 

I tråd med selskapets målsetting, vurderer styret

fortløpende mulighetene for utvidelse og videreutvikling av

selskapets virksomhet. Av hensyn til tidsaspektet og behov

for fleksibilitet med hensyn til oppgjørsform, er det

ønskelig at styret, gjennom fullmakt fra

generalforsamlingen, gis mulighet til å styrke

egenkapitalen ved emisjon av nye aksjer mot kontantoppgjør,

og/eller mot oppgjør i andre eiendeler enn penger, herunder

i forbindelse med fusjon.

 

Dette åpner for mange muligheter fremover og jeg er utrolig spent på hva selskapet har i kikkerten nå??

 

De andre emisjonene har vært gullkanteede så langt, og det skal ikke forundre meg om Skeie allerede har vært i drøftinger med en beiler.

 

En ting er iallefall sikkert, jeg skal på Generalforsamlingen 09.06 på Dvergsnes og det om så det snør :wink::wink::wink:

 

Her har vi mye godt i vente, håper bare det kan komme ut litt mer info på GF

:roll: :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i dag fått innkalling til Generalforsamling i Sinvest.

Innkalingen og sakene som skal opp vet alle om fra før, (spennende nok i seg selv)

Jeg er positivt overrasket over innholdet i konvolutten, der lå med en god del tillegsopplysninger angående riggende som er under bygging.

Dette var flotte og lettleste opplysninger som er en drøm å bruke når en vil sammenligne med andre riggprosjekt.

 

Ser at kursen er på vei oppover og regner med at når markedet våkner så opplever vi gamle høyder og det som bedre er.

Jeg har hatt god tro på rigg. spekket før, troen etter dette er bare styrket og jeg gleder meg til Generalforsamlingen

:roll: :roll: :roll: :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mandag 7. juni 2004, 14.15

 

Ocean Rig - Sinvest tildeles 16,7 mln i konv. lån

OSLO, 7 juni (Reuters) - Ocean Rig (Oslo: OCR.OL - nyheter) -eier Sinvest (Oslo: SIN.OL - nyheter) har fått tildeling på 16,7 millioner i et konvertibelt obligasjonslån på 105 millioner kroner som ble annonsert 25. mai, ifølge en børsmelding fra Sinvest.

 

Lånet gir en fast rente på sju prosent pro anno og vil løpe til juni 2007. Obligasjonene kan konverteres til aksjer i Ocean Rig til kurs 19,00 kroner per aksje i lånets løpetid.

 

Det forutsettes at lånet blir godkjent i Ocean Rigs generalforsamling 18. juni 2004.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...