Jump to content

SIN - Sinvest


Laphroaig

Recommended Posts

Så har bekreftelsen kommet, dette er bare knall!!!!

 

 

 

SIN - SINVEST BESTILLER NY JACKUP OG INNKALLER TIL EO GENFORS - 05.07.2004 09:06

 

SINVEST BESTILLER NY JACKUP OG INNKALLER TIL EKSTRAORDINÆR

GENERALFORSAMLING FOR Å OPPTA KONVERTIBELT LÅN.

 

I overensstemmelse med tidligere børsmelding av 25. juni

2004 innkaller Sinvest til ekstraordinær generalforsamling

20. juli 2004 kl. 10.00 på selskapets kontor for å vedta å

oppta et konvertibelt lån.

 

Lånet skal benyttes til delvis finansiering av bygging av

en tredje oppjekkbar rigg, jackup.

 

3. juli 2004 inngikk Sinvest en avtale med Keppel FELS,

basert på eksisterende opsjonsavtale, om å bygge

ytterligere en Mod V B (Super) jackup spesielt tilpasset

boring etter dyptliggende gassreserver (med maksimal

boredybde på 35.000 ft). Riggen vil ha samme spesifikasjon

som for den eksisterende byggekontrakten med Keppel FELS,

datert 16. februar 2004, og prisen er også den samme,

totalt ca. USD 126 millioner. Dette tilsvarer en

byggekostnad for riggen på ca. USD 120,5 millioner.

Betalingsbetingelsene innebærer at Sinvest vil betale 10%

av totalkostnadene når kontrakten blir effektiv og

ytterligere 10% etter 6 måneder. Resterende 80% forfaller

ved levering. Keppel FELS vil tilrettelegge et lån some

dekker beløp som forfaller ved levering, varighet 18

måneder, rente LIBOR + 4,5% p.a. Dersom Sinvest velger å

benytte seg av denne finansieringen må selskapet før

levering avgi en bankgaranti på 10% av kontraktsprisen.

Alternativt kan Sinvest velge å trekke 70% under denne

finansieringen. Leveringstiden er ca. 27 måneder.

 

Kontrakten innebærer også at Sinvest har fått ytterligere

én opsjon til å bygge en tredje jackup med samme

spesifikasjon og på tilnærmet samme betingelser. Dersom

opsjonen erklæres innen 6 måneder vil kontraktsprisen være

USD 126,8 millioner (eksklusiv renter i byggeperioden).

Dersom opsjonen erklæres i løpet av de påfølgende 6 måneder

vil prisen være USD 128,8 millioner (eksklusiv renter i

byggeperioden). Prisene justeres for endringer i

valutakurser, stålpriser og prisendringer på

generatorsystemer. Byggetiden for opsjonen vil være 30

måneder.

 

For å finansiere egenkapitalandelen for kontrakten, USD 25

millioner, foreslår Sinvests styre at selskapet skal oppta

et konvertibelt lån på NOK 175 millioner. Lånet skal løpe

frem til august 2009 og oppebære en rente på 8,25% p.a..

Lånet skal være konvertibelt i hele løpetiden til en kurs

på NOK 15,50 pr. aksje. Lånet er sikret med pant i 9,5

millioner aksjer i Ocean Rig, men Sinvest har opsjon til å

bytte ut pantet i annen sikkerhet. Gjennom lånets første 12

måneder har selskapet opsjon til å tilbakebetale lånet til

en kurs på 130%.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • Replies 382
  • Created
  • Last Reply

Sinvest har vist styrke og økt omsetning de siste dagene.

Jeg trodde at noen fond var på vei inn, men nå ser jeg at Spetalen har kjøpt "litt", Det kan være interresant i seg selv isolert sett å få inn en bjellesau, bare inntreden varer noen måneder.

 

521.000 0,94 ULVEBNE KARL HEINE C/O TYCOON INDUSTRIE NOR

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den posten du sikter til er kjøpt for en stund siden, iallefall før den 17.07. En utskrift fra Sinvest sin hjemmeside denne datoen viste samme beholdning. Vet du forresten hvorfor beholdningen er oppført med Karl Heine Ulvebne?

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg ventet på hele sommeren!!!

 

Med ett snitt på 9,37 så er det gøy å være før en liten bjellesau som Spetalen.

Jeg registrerer at han kjøpte FØR analysen fra Pareto kommer, dette føyer seg inn i en lang rekke med tilfeller fra tidligere. Nemlig at de store får "beskjed" fra "sine" om aksjer som blir bra, det er ikke vanskelig å treffe da!. Men, han har også jobbet seg opp en gang, det skal han ha.

Link to comment
Share on other sites

Limer inn rapporten!

 

 

Resultatrapport

Resultatet for 1.halvår i år for Sinvest konsernet viser et

overskudd før skatt på NOK 31,4 millioner mot et underskudd

for tilsvarende periode i 2003 på NOK 3,4 millioner.

Regnskapet for 2.kvartal isolert viser et overskudd før

skatt på NOK 16,0 millioner mot et underskudd på NOK 3,1

millioner for 2.kvartal 2003. I regnskapet for 1.halvår i

år er det foretatt reversering av tidligere nedskrevne

verdier på Ocean Rig ASA (OCR) aksjene med til sammen NOK

34,8 millioner, hvorav NOK 18,0 millioner ble reversert i

2.kvartal i år. Aksjene i OCR er pr. 30.06.2004 bokført til

NOK 17,50 pr. aksje.

Aktiverte riggkostnader utgjør pr. 30.06.04 NOK 116,6

millioner mot NOK 132,8 millioner pr. utgangen av

1.kvartal. Reduksjonen skyldes at NOK 19,5 millioner er

flyttet over til kortsiktig fordring da beløpet er

refunderbart gjennom finansieringspakken Sinvest har med

verftet. Det har i løpet av 2.kvartal i år ikke vært

utbetalinger til verftene.

I forbindelse med avleggelse av halvårsregnskapet i år, har

selskapet benyttet samme regnskapsprinsipper som ved

avleggelse av siste årsregnskap (2003). Videre bekreftes

det at halvårsrapporten i år, er avlagt i overensstemmelse

med delårsrapporteringsstandarden NRS 11.

 

Finansielle forhold

Det har i løpet av 2.kvartal i år ikke skjedd vesentlige

endringer i konsernets finansielle situasjon. Av konsernets

midlertidige overskuddslikviditet, har styret besluttet å

plassere USD 1,0 millioner i et kortsiktig lån til OCR til

14% rente. Dette lånet ble utbetalt til OCR siste halvdel

av mai i år og forfaller til betaling med 1/3 i slutten av

desember 2004 og resten av lånet forfaller til betaling i

slutten av februar 2005. I tillegg besluttet styret å tegne

for NOK 16,7 millioner i et rentebærende konvertibelt lån

utstedt av OCR i slutten av juni i år. Løpetiden for dette

lånet er 3 år med en rente på 7% og konverteringskurs lik

NOK 19,00 pr. aksje.

Selskapets ikke rentebærende konvertible lån som ble tatt

opp i årskiftet 2002/2003 på til sammen NOK 54,8 millioner,

er pr utgangen av 1.halvår i år redusert til NOK 590.000

gjennom konvertering til aksjer i Sinvest.

Styret er tilfreds med selskapets og konsernets finansielle

og økonomiske stilling pr. utgangen av kvartalet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

De store riggvinnerne!

 

Disse selskapene er de store vinnerne når ratene for oppjekkbare rigger går i været.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (3.9.04 12:2

 

Rigganalytiker Gavin Strachan i ODS-Petrodata presenterte på gårsdagens Pareto-konferanse gode nyheter for Sinvest, Odfjell Partners Invest og Anders Wilhelmsen Gruppen, skriver DN.

Selskapene har bestilt fem nye jack-up-rigger og har opsjoner på ytterligere borefartøyer. Trioen er vinnerne når dagratene for oppjekkbare borerigger skyter i været.

 

Ifølge ODS-Petrodata ser etterspørselen etter oppjekkbare borefartøyer ut til å være sikret frem til 2009. Det åpner for høyere rater og mulighet for videresalg av rigger med solid gevinst.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hei Investor!!

 

Det er vel ikke alt her i livet som peker opp, men noe trenger litt tid.

Jeg personelig har solgt det meste i SIN.

Men om den skulle fortsette opp så gleder jeg meg,

for jeg har fortsatt mye aksjer.

 

Men når det gjelder utviklingen i SIN, så tror jeg den trenger litt tid.

Dette har jeg sett før, og jeg ser ikke bort fra at SIN går en krone ned før den tar ny sats.

Så alle som har cash klar, vent litt , for så å gå inn i SIN.

For da er muligheten der.

 

 

 

 

Hoff@

Link to comment
Share on other sites

Som Hoff@ er også jeg ute av SIN, for øyeblikket. Solgte traderposten på slutten av dagen.

 

Den langsiktige gikk fredag. Som Hoff@ skrev i traders pit, "gevinsten er jo bare sinnsyk høy"....

 

Skulle gjerne være med til 50 som "Bjørn" på HO har som mål, men da vil jeg sikre meg litt underveis. Dette var en god begynnelse....! Hvorvidt aksjen skal opp i den summen er det bare markedet som bestemmer. Pr. i dag er det 55 232 380 aksjer som med dagens kurs gir en verdi på 911 millioner for SIN. En kurs på 50 kroner aksjen i fremtiden prissetter selskapet til 2,76 milliarder,... vel, tviler på at riggene gir så stor nettogevinst ved eventuellt salg, men hva som kan komme ut av rater for utleie når de er ferdige er en annen sak. Jeg tror nok det ligger et stort kurspotensiale videre fremover i SIN, den har nå tangert 15,50 tre ganger hittil i år så en videre positiv utvikling er vel å forvente, men erfaringsmessig faller den gjerne litt tilbake etter en topp. - Se kursgrafen fra et tidligere innlegg nedenunder.

 

Det er vel neppe noen tvil om at rigg-prosjektet er godt, meget godt. Og det er jo virkelig gledelig at småaksjonærene som har vært med et par år kan høste enorme gevinster. Samtidig har jo GF godkjent tilbakekjøp av egne aksjer fra de små småaksjonærene med en begrensning oppad på kr 17 pr aksje, og den er på det nivået nå. Tror den vil stanse der midlertidig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det står en kjempefin artikkel i dagens Fædrelandsvennen.

SIN har flyttet til eget hus, noe jeg forøvrig visste om, men resten av artikkelen var flott skrevet.

 

Jeg fant ikke artikkelen på nettet, men den kommer vel snart, jeg sitter med papirutgaven.

Jeg er sjeleglad jeg kjøpte meg inn igjen med full styrke.

 

Jeg kommer tilbake med mer......... :wink::wink::wink::wink::wink::wink::wink::wink::wink::wink::wink::wink::wink::wink::wink::wink::wink::wink::wink: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var den Utzi!

 

Jeg fant den ikke først, og det er den samme som papirutgaven. Bortsett fra at i papirutgaven stod det en del faktaopplysninger listet opp.

 

Takk skal du ha Utzi. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette var en veldig interessant artikkel!

Har ikke kikket noe særlig på Sinvest før, men den virker plutselig svært interessant!

 

Noen formening om hvorvidt Sinvest vil utnytte seg av den siste opsjonen, og når går denne ut?

Link to comment
Share on other sites

Som det fremgår i innlegg lengre ned utløper opsjonen på bygging av rigg nummer to hos PPL ikke før 16. juli 2005. I tillegg fremgår det av Q2 rapporten at Sinvest har en opsjon på bygging av en tredje rigg ved KFELS:

 

"I forhandlingene med KFELS ble det også fremforhandlet en opsjon på bygging av en tredje rigg ved verftet. Denne opsjonen har en varighet på 12 måneder regnet fra 23.07.04. Pr. dato har Sinvest`s datterselskaper til sammen 3 Jack-Up rigger under bygging samt opsjon på bygging av ytterligere 2 rigger, en ved PPL og en ved KFELS."

Link to comment
Share on other sites

Fremtiden for de som kan stille med rigger fremover virker lys og lang.

 

RIGG:SCORE-INDEKSEN STEG 4,2% TIL 45,7 I SEPTEMBER

 

Oslo (TDN Finans): GlobalSantaFe SCORE-indeks steg med 4,2 prosent til 45,7

i september 2004, sammenlignet med august.

 

Dette fremgår av en pressemelding fra selskapet mandag kveld.

 

SCORE (Summary of Current Offshore Rig Economics) sammenligner dagratene på

dagens mobile riggflåte med toppratene i 1980-81, da spekulativ nybygging

var vanlig. Indeksens base på 100 ble satt i perioden 1980-81. Dagratene på

nye kontrakter tilsvarte da summen av daglige operasjonskostnader pluss

rundt 700 dollar pr dag pr million dollar investert.

 

ENDRING ENDRING ENDRING

REGION SEP MND ÅR 5 ÅR

Mexicogulfen 44,4 5,7% 30,2% 96,8%

Nordsjøen 42,9 9,7% -6,4% 106,6%

Vest-Afrika 50,5 3,2% 2,4% 71,7%

Sørøst-Asia 51,4 -6,8% 7,0% 76,1%

 

TYPE

Jackup 55,6 1,4% 19,2% 144,2%

Halvt nedsenkbare 37,1 9,0% 2,8% 59,4%

 

Globalt 45,7 4,2% 9,9% 98,1%

--

TDN Finans

CM

22 00 11 55

finans@tdn.no

 

#CODES S/OILS

Link to comment
Share on other sites

Her er det bare å laste opp folkens.

 

Det går unna i riggmarkedet om dagen. Senest i går ble det meldt at Fred. Olsen Energy har fått nye borekotnrakter på 1,25 milliarder kroner.

 

DnB Nor Markets har sterk tro på riggmarkedet fremover. Det vises til at det ikke vil bli nok rigger i norsk sektoren. Årsaken er at for få et godkjent. Det bygges for tiden heller ikke nye rigger.

 

- Totalt er det cirka 200 rigger i verden. Det er balanse mellom tilbud og etterspørsel i alle regioner. Det betyr at det ikke vil bli tilsig av rigger i Nordsjøen fordi det så å si ikke er rigger under bygging, sier finanssjef Per Sølvberg i Fred. Olsen Energy til Aftenposten.

Link to comment
Share on other sites

Byggingen av SINVEST sine rigger er helt i rute og begynner å ta form.

Da passer det bra med ryktene som vil ha det til at Santa Fe ligger i løypa for å ta over SINVEST sine rigger, og det FØR de er ferdige.

Dette er noe som faller sammen med strategien til Pareto som vil begynne å megle rigger, på samme måte som shipping er gjort før.

Som kjent er det helt vanlig å selge i shipping lenge før båtene er ferdige, uansett er det spennende tider i vente fremover.

 

 

 

 

SIN:VIL PRØVE Å SELGE NYBYGG FØR DE ER FERDIG -SKEIE

 

Oslo (TDN Finans): Sinvest har ingen planer om å bli et boreselskap.

Riggene selskapet skal få bygget i Asia, skal prøves og selges før de er

ferdige.

 

Det sier styreformann Bjarne Skeie i Sinvest til TDN Finans mandag.

 

-Vår strategi er å selge dette og forhåpentligvis selge før riggene blir

ferdige (..) Sinvest skal ikke bli en riggoperatør, Sinvest er et

investeringsselskap, sier Skeie.

 

Ifølge styreformannen trenger ikke et salg være avhengig av at Sinvest har

sikret nybyggene kontrakter før de leveres i første kvartal 2006. Ocean Rig

skal ikke være aktuell som mulig kjøper til nybyggene.

Aerial-photo.jpg

Link to comment
Share on other sites

Synes SIN ser litt avtgagende ut om dagen. Kursen har fallt ned gjennom glidende snitt og en fallende trend indikeres. I dag sluttet den på 14,70.

 

Noen som har formeninger om hvordan den svake dollarkursen påvirker byggeprosjektet?

 

 

pplot.php?paper=SIN&exchange=OSE&from=20

Link to comment
Share on other sites

Bjørn har skrevet ett innlegg på HO vedr. SIN og valutaeffekter som plutselig alle er så opptatt av. Jeg har klarert med Bjørn om å lime inn hans innlegg på dette forumet.

 

 

 

Har dessverre hatt knapt med tid til å komme med innspill her inne de siste ukene, men jeg har brukt litt tid på å avklare forholdene rundt dollarbetydningen for selskapet, da dette har vært etterlyst av flere.

 

Som kjent har selskapet kontrahert 3 stk rigger. Ved ordrebestillingen betaler man inn 10 % av totalkostnaden, deretter 10 % ved begynnelse av stålkuttingen og de siste resterende 80 % ved levering.

 

Sinvest har allerede betalt 20 % på to av disse riggene, og har igjen å betale 10 % på den siste riggen i januar 2005. Snittkursen på deres dollareksponering har vært 6.70 til 6.80. Styret tok opp til vurdering om man skulle forsøke seg på valutabinding eller evt gamble på fallende dollar, men kom til enighet om at man ikke ønsket å gjøre noen spesielle grep overfor dollaren. Man kunne selvfølgelig bindet kursen mot 6.90, men det ville ha slått ugunstig ut for selskapet, da de nå i stedet har et snitt på ca 6.75 NOK pr dollar.

 

Når det gjelder innfrielsen av de resterende 80 %, som de har gjennom en take-out finansiering med verftene, så er ikke denne av særlig betydning. Denne er allerede vedtatt i dollar, og håndteringen av gjelden vil skje i dollar, så dette blir dollar mot dollar. I tillegg vil inntjeningen være i dollar, så dette er også uvesentlig. ( Jeg tar det for gitt at folk skjønner at dollarsvingninger er et ikke-tema så lenge gjeldsbetalinger og driftsinntekter skjer i samme valuta!! )

 

Det som derimot er av betydning, er konverting av valuta den ene eller den andre veien. Selskapet har plassert egenkapitalen som ikke skal benyttes til betaling av de første 20 % i riggene i NOK. Dette er og vil fortsatt være en stor fordel dersom man opplever en fortsatt fallende dollarkurs, og f.eks ønsker å betale inn dollargjeld av denne cashbeholdningen. Samtidig vil det være en stor fordel for selskapet å erklære en opsjon nå, da den norske kronen er så sterk i forhold til dollaren.

 

Ulempen med en fortsatt fallende dollarkurs ligger knyttet opp til et evt riggsalg. Et salg av riggene ved svak dollarkurs vil på det tidspunktet være ugunstig målt opp mot en evt konvertering i NOK, men dersom man velger å la dollarbeløpet stå til å håndtere gjeld på andre rigger, som også er i dollar, spiller dette ingen rolle. Dollar mot dollar er en 100 % jevn kamp, og ingen taper eller vinner på det! Dette vil selskapet selvfølgelig gjøre. Dersom en rigg til USD 126 mill blir solgt til 145 mill USD, vil gevinsten fortsatt være USD 19 mill, uavhengig om dollaren er høy eller lav. Dette får kun betydning dersom dollaren skal over i NOK, og det trenger selskapet på ingen måte å gjøre.

 

Når det gjelder et evt fortrinn andre konkurrenter kan ha overfor Sinvest, så vil dette kun være det fortrinnet man sparer i rene kroner på lav dollarkurs ved en nybestilling i dagens marked. Målt opp mot den fordelaktige finansieringspakken til Sinvest og den lave bestillingsprisen de fikk, vil dette uansett bety så lite, at Sinvest uansett vil sitte med den beste riggdealen. At dollaren har falt 4 % siden SIN betalte verftene blir lite sammenlignet mot 60 % stigning på stålprisen, høyere nybestillingspris og oppskriving av riggverdier.

 

Med dette håper jeg dere kan falle litt til ro igjen, da cashbeholdningen til selskapet er i NOK, og riggenes gjeld skal betales med riggenes inntekter, som begge er i samme valuta. Ergo kan dollaren bare falle så mye den vil, dette vil KUN gå utover en fortjeneste i et riggsalg DERSOM overskuddet swiftes over til norsk valuta, noe jeg har forklart som ikke nødvendig.

 

PS! Benytter meg selv av energimarkedets fall, og fikk vektet opp 10 000 aksjer til 14.30 i dag. Dette er en tradingpost, men det burde være null problem å få den ut på 15 kroner igjen om en dag eller to!!

 

Ikke grunn til å miste troen fordi markedet eller SIN faller; betingelsene for selskapet er de samme fortsatt, og jeg er like sikker som før på at denne aksjen skal i 50 kroner innen utgangen av 2005.

 

Lykke til videre, og dere må bare ta høyde for at jeg ikke kan besvare eller delta så mye her inne, da jeg er svært opptatt for tiden.

Link to comment
Share on other sites

http://www.fedrelandsvennen.no/naringsliv/...ticle240912.ece

 

Skeie om Sinvest

 

«Surprise»: Styreformann Bjarne Skeie mener Sinvest-kursen skal kraftig opp.

 

kristiansand: - Vi har fått full fart på dette her! fastslo Sørlandets supergründer Bjarne Skeie på HiA på Gimlemoen i går kveld.

 

Stiftelsen AksjeNorge, DnB Nor og Sparebanken Sør arrangerte aksjedag og Skeie holdt innlegg om sin børsbaby Sinvest ASA. Den har gått fra en litt slumrende tilværelse som Ocean Rig-avlegger til høyt aktivitetsnivå som bestiller og fremtidig operatør av oppjekkbare rigger. Aksjekursen er også jekket opp - fra sju-åtte kroner til 14 kroner i går, men den var nylig oppe i 17.

 

- På sikt bør den opp til området 24-42 kroner, mest avhengig av dagratene i boremarkedet, mente Bjarne Skeie, under betryggende henvisning til Pareto-beregninger.

 

Han presenterte ellers et selskap som har bestilt tre rigger på gunstige vilkår:

 

Prismessig; i dag, ti måneder etter at kontraktene ble signert, ville det koste 15 millioner dollar mer å bestille de samme riggene.

 

Egenkapitalandelen er nærmest symbolsk lav, med tilsvarende beskjeden risiko.

 

De finansielle vilkårene preges av at Singapore-verftene hadde slunkne ordrebøker sist vinter.

 

- Vi satser på nisjen «dyp gass» og lange, horisontale brønner. Vi er inne i en energikrise og det må bores, men verdens flåte av oppjekkbare rigger er gammel, umoderne og består av enheter som er for små til å gå dypt nok, fremholdt Skeie, mens han håndterte finansielle termer like selvfølgelig som om det dreide seg om boreteknologi.

 

Han la til at under de virkelig krevende oppdragene som er i komminga, vil det ikke ta de vanlige 30-40 dagene å bore et hull, men 300 dager. Konsekvensene hva tilgjengelig kapasitet angår, blir deretter.

 

Sinvest sitter også på opsjoner for å bygge to rigger til, samt 16-17 prosent av aksjene i Ocean Rig ASA.

 

Dermed var stikkordet gitt.

 

- Hvor mye tapte aksjonærene på Ocean Rig, lød det litt innbitt fra en sal som var fylt opp av bank- og næringslivsfolk, investorer og studenter.

 

- Det kommer an på når man gikk inn og ut, men vi kan vel anslå fire milliarder kroner. Min spådom er imidlertid at verdiene i Ocean Rig er tilbake i løpet av 2005 - regnet i dollar, i det minste. Alt går opp og ned og det gjelder å ha is i magen. Se bare på tankbåtene, repliserte Bjarne Skeie, og antydet villighet til å inngå privat veddemål i sakens anledning.

 

- Alle har feilet og brent fingrene. Nå vet de mer og kommer tilbake. Se bare på bestillingsboomen, la han til om hele gjengen av riggeiere og boreselskaper.

 

Det spørsmålet han ikke fikk, var det om dollarfallets betydning. Fædrelandsvennen slo imidlertid følge med administrerende direktør Svein Anton Bjørnholmen på vei ut, og han hadde et avslappet forhold til saken.

 

- Vi har inntjening, gjeld og kostnader i dollar. For oss betyr ikke valutakursen all verden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...