Jump to content

OPC - Fast, litt cash og TFE


Pirelli

Recommended Posts

Jokeren i spill?

Nettavisen skriver:

------------

 

Gudesen støtter «piratene»

 

Jokeren i Opticom-spillet, Hans Gude Gudesen, sitter nå i et hemmelig møte med Petter Stordalen og hans hoffadvokat Henrik Christensen.

 

 

Det store samtaleemnet er kampen om Opticom, som har pågått den siste tiden. Etter det TV 2 Nettavisen erfarer, er tonen under møtet gemyttelig.

 

Hans Gude Gudesen er teknologigründeren i Opticom. Han har i alle år spilt på samme hest som Robert Keith og Thomas Fussell. Engelskmennene har stått for finansene, mens Gude Gudesen har hatt ansvaret for den teknologiske utviklingen.

 

Sistnevnte sitter med rundt 14 prosent av aksjene i Opticom.

 

Forholdet mellom de tre Opticom-gründerne skal imidlertid ha surnet. Keith og Fussell har i snart tre år snakket mindre positivt om Opticom, noe som skal ha falt Gude Gudesen tungt for brystet.

 

Fronter aksjonæropprøret

Den siste tiden har det pågått en maktkamp rundt Opticom, med investorkameratene Øystein Stray Spetalen og Petter Stordalen i spissen for et aksjonæropprør mot Keith og Fussell.

 

De to investorkamperatene har fått stempelet «piratene» av Opticom-toppene.

 

Akkurat nå sitter Gude Gudesen i et møte med Stordalen og hans advokat Henrik Christensen. Møtet skal ha startet i 12-tiden. Etter det TV 2 Nettavisen erfarer, har det kommet frem under møtet at Gudesen støtter «opprørerne».

 

- Bor ikke i Sovjet

Keith sier på sin side at han oppmuntrer alle til å snakke med alle.

 

- Vi bor ikke i gamle Sovjet. Gude Gudesen har hatt et møte med den andre siden før også, så jeg legger ikke så mye i dette, forteller Keith til TV 2 Nettavisen.

 

- Så du visste om dagens møte?

 

- Det har jeg ikke sagt, sier Opticom-toppen, som ikke ønsker å kommentere saken videre.

 

Maktkampen over

Spetalen og Stordalen sitter begge med like over fem prosent eierandel i selskapet. I tillegg har Orkla, som også støtter de to investorene, fem prosent.

 

Sammen med andre støttespillere har «piratene» trolig over 40 prosent av aksjene, og tilsvarende antall stemmer på den forestående generalforsamlingen i begynnelsen av desember.

 

Dermed kan maktkampen om Opticom være over

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Det gikk som vi tenkte. DN skriver:

-----

 

Gudesen vender Keith og Fussell ryggen

 

Storaksjonær Hans Gude Gudesen støtter opprørerne i Opticom, og de vil ha et nytt styre i it-selskapet. Det spøker dermed for de to engelskmennenes dominans i it-selskapet.

 

Det har vært hektisk møtevirksomhet i hele dag mellom de såkalte opprørerne og storaksjonær og gründer Hans Gude Gudesen.

 

Nå er det klart at Gude Gudesen støtter aksjonærgruppen som har tilsammen 40 prosent av aksjene i Opticom. Gude Gudesen har dermed vendt sine tidligere venner Thomas Fussell og Robert Keith ryggen.

 

Men han vil ikke si noe om hva som er bakgrunnen.

 

- Jeg snakker ikke med noen, jeg snakker ikke med noen, er alt Gude Gudesen vil si til dn.no.

 

Går inn for nytt styre

Aksjonærgruppen vil stemme på ekstraordinær generalforsamling 7. desember for et styre bestående av Henrik Christensen som styreformann og Hans Gude Gudesen og Brita Eilertsen som styremedlemmer, opplyses i en melding fra Hans Gude Gudesen og Orklas Anders Berggren.

 

Disse aksjonærene vil at det skal etableres en valgkomite i Opticom som skal gjenspeile aksjonærsammensetningen, og vil at det skal velges et nytt styre på nyåret.

 

Aksjonærgruppen som består av styremedlemmene Thomas Fussell, Robert Keith og deres investorkompis Eric Simpson som har tilsammen minst 30 prosent i Opticom.

 

Det er nok med simpelt flertall for å endre styresammensetningen i Opticom, mens vedtektsendringer trenger minst 2/3-dels flertall. Det er dermed ikke bombesikkert at "piratene" får flertall.

 

Hva som har gjort at Hans Gude Gudesen har ombestemt seg er ikke klart. Men forholdet mellom Gudesen og Fussell & Keith skal ha kjølnet ettersom det er blitt lagt mindre vekt på hans hjertebarn Thin Film den senere tid.

 

Mer Thin Film

- Jeg vet ikke hvorfor han har endret mening, men det har vært en dialog med Gudesen rundt disse temaene. Det som har kommet frem av dialogen er den pressemeldingen. Styret blir noe større enn tre personer, sier investeringsdirektør Anders Berggren i Orkla til dn.no.

 

Orkla er interessert i å utvikle Gudesens hjertebarn videre.

 

- Orkla er stor aksjonær i både Opticom og Fast, og vi synes at de er spennende selskap som har behov for langsiktige aksjonærer som kan bidra til ro rundt selskapet og kan utvikle seg på lang sikt. Det er etter Orklas holdning helt klart at Thin Film og patentporteføljen skal utvikles, sier han videre.

Link to comment
Share on other sites

Opticoms styreformann Thomas Fussell har sendt en lang redegjørelse til aksjonærene. Her får du hele brevet.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (29.11.05 11:05)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Analytiker om Opticom-kampen - Thomas Fussells bønn til aksjonærene

- Børspause i Opticom/Fast - Analytiker frykter en tøff børsdag

- FAST - OPC

 

 

 

 

Opticoms styreformann Thomas Fussell har i dag sendt ut følgende redegjørelse til selskapets aksjonærer:

Kjære medaksjonær,

 

For noen dager siden mottok du innkalling til en svært viktig ekstraordinær generalforsamling og jeg skriver for å be om din støtte i møtet eller fullmakt fra deg dersom du ikke kan delta på møtet. Det har vært mye spekulasjon, mange beskyldninger og antydninger samt negative betegnelser i pressen og jeg anser det nyttig å kommentere begivenhetene som har funnet sted de siste dagene og omstendighetene som førte fram til dem.

 

Etter at markedet stengte den 8. november solgte Carnegie 2,1 millioner Opticom-aksjer som Robert Keith og jeg hadde pantsatt. Salget var et tvungent salg, gjennomført uten at vi visste om eller hadde godkjent det. Aksjene ble plassert til 68 NOK til en liten, begunstiget gruppe aksjonærer. Omstendighetene om denne transaksjonen eller størrelsen på Carnegies honorar er ikke offentlig kjent. Det som er kjent er at Carnegie ikke gjorde noe forsøk på å henvende seg til

 

Opticom for å diskutere saken eller tilby aksjene pro rata til Opticoms aksjonærer. På det tidspunkt handlet Opticom iht. enstemmig godkjenning fra aksjonærene i generalforsamlingen 10. mai 2005. En ny plassering av aksjer var også bebudet 4. mai i invitasjonen til å gi bud på privat plassering av aksjer og i første og tredje kvartalsrapport, så det var liten tvil om at Opticom hadde til hensikt å gjennomføre en emisjon innen årets utgang. Opticom dro fordel av den store markedstransaksjonen som satte markedskursen til 68 NOK til å foreta en privat plassering av aksjer til samme kurs og uten fradrag av honorarer eller kommisjoner. Den oppnådde kursen lå vesentlig høyere enn gjennomsnittlig aksjekurs for Opticom gjennom de foregående tolv måneder og aksjene ble plassert til Simpson Financial Ltd som har vært aksjonær gjennom lang tid og som styret kjente som en langsiktig aksjonær og støttespiller for både Opticom og FAST.

 

Etter å ha ervervet sine poster, brukte spekulantene én dag på å innlede et angrep på Opticom, ved å kreve ekstraordinær generalforsamling for å bestride plasseringen av aksjer og å søke å endre styresammensetningen. Samtidig gav Carnegie uoppfordret tilbud om å rette en plassering til kurs 78 NOK før kommisjon, honorarer og omkostninger til de nye aksjonærene med ikke-konkretiserte planer for videresalg av aksjene pro rata til andre aksjonærer. På tross av skriftlige anmodninger avslo Carnegie å angi detaljer for sine planer med mindre Opticom først gikk med på forslaget, noe vi fant uholdbart.

 

De nye aksjonærene gav ingen formell redegjørelse for sine hensikter men kommentarer til pressen etterlater ingen tvil om at hensikten deres er å ta over styringen av Opticom og selge selskapets aksjeinnehav i FAST til høystbydende; det ble nevnt at det finnes utenlandske bud. De nye aksjonærene var uklare mht. fremtiden for Thin Film Electronics og de synes ikke å forstå eller bry seg om polymerteknologien. Det skulle være unødvendig å si det, men dette har skapt ekstrem usikkerhet for FAST og er neppe måten å sikre høyest mulig pris for en slik strategisk og verdifull eierandel. FASTs suksess er bygget på hardt arbeid av et engasjert og sammensveiset team av interessenter gjennom flere år, og ikke på en rask handel med sikte på kortsiktig gevinst.

 

På tross av gjentatte oppfordringer de siste to år fra spekulerende investorer og korsiktige aksje-tradere til Opticom om å selge selskapets aksjebeholdning i FAST, har styret holdt fast ved sitt uttrykte mål om å bevare den langsiktige fordel av denne aksjebeholdningen for alle aksjonærer. I løpet av de siste tolv måneder har denne strategien sikret en verdiøkning av aksjebeholdningen på 1 milliard NOK. Dersom spekulantene hadde fått sin vilje ville denne verdiskapningen tilflytt dem og ikke de langsiktige aksjonærene i Opticom. FAST er et svært vellykket selskap som viser vedvarende vekst kvartal for kvartal og Opticoms aksjebeholdning er en ekstremt verdifull strategisk post i selskapet. Jeg forventer å se fortsatt sterk verdiøkning og denne burde ikke ødsles bort som kortsiktig gevinst for spekulative aksjonærer.

 

De nye aksjonærene har iverksatt en felles kampanje i pressen for å skape usikkerhet om ledelsen i Opticom. Det meste av, om ikke hele den etterfølgende pressedekning har vært unøyaktig og forutinntatt og et antall falske beskyldninger er framsatt. Jeg vil ta opp noen av dem her.

 

Spørsmål om lønninger. Toppledelsen i Opticom har de siste tre år hatt et spesielt lønn og bonusopplegg som er knyttet til en ’lock-up’-avtale for aksjer. Dette opplegget utløper i desember 2005. Hovedsaken er at vi ikke har kunnet selge aksjer siden avtalen med Intel ble inngått, faktisk var de av våre aksjer som ble utstedt som en del av EBIS-programmet (’Executive Bonus Incentive Scheme’, bonus-incentivprogram for ledelsen 1998-99) betinget av fortsatt ansettelse i konsernet. For å godtgjøre belastningen som ’lock-up’-avtalen medførte, har vi vært garantert bonusbetaling hvert år. Dette opplegget avsluttes i desember og medfører umiddelbart at vår garanterte godtgjørelse reduseres med 43%. Videre har selskapet som følge av redusert aktivitetsnivå avsluttet våre arbeidsavtaler med det operative datterselskapet Thin Film Electronics ASA, som utgjør om lag halvparten av godtgjørelsen.

 

Endelig vil jeg gjøre det klart at vår godtgjørelse som er opplyst i årsrapportene og innrapportert ellers, omfatter lønn og bonus samt pensjonstilskudd. Robert Keith og jeg holder selv våre egne kontorer og sekretærkostnader. Spørsmål om god selskapsstyring (‘corporate governance’). Opticom har hatt det samme styret siden jeg kom inn i styret som formann i desember 1995 og alle styremedlemmene har regelmessig vært på valg i generalforsamlinger og blitt enstemmig gjenvalgt. Hver enkelt er seg bevisst at han representerer samtlige aksjonærer og ikke en viss aksjonærgruppe. Vi uttrykte klart i første kvartalsrapport at vi ønsker å utvide styret med kvinnelige medlemmer. Vi søker etter passende kandidater og er åpne for forslag. Styret innhenter regelmessig behørig juridisk rådgivning og selskapet undersøkes av revisor. Jeg kjenner ikke til noen klage fra disse kanter som gjelder ledelsen eller styrets handlinger. Jeg har vært aksjonær og styreformann i Opticom i ti år, gjennom tykt og tynt. I denne perioden har Opticoms aksjekurs gått opp og ned – vi opplevde alle en av de største spekulasjonsbobler i historien – men dersom du var med fra begynnelsen så er investeringen din fremdeles verd 24 ganger det du betalte, og Opticoms investering i FAST har vokst med nesten 2 milliarder NOK. Vi er åpne for forandring, men det må være forandring til felles beste for alle aksjonærer og vi tror bestemt at Opticom bør beholde sin aksjepost i FAST og arbeide for å beskytte og at aksjonærene skal dra fordel av de immaterielle rettighetene (’intellectual property rights’, IPR) som med stor flid og store kostnader er opparbeidet i Thin Film Electronics.

 

Jeg har merket meg et forslag fra en gruppe ledet av Henrik Christensen om at aksjonærene velger et trepersoners ”interimsstyre” bestående av Henrik Christensen som styreformann og Brita Eilertsen og Hans Gude Gudesen som styremedlemmer. Jeg anser ikke dette forslaget for å være i alle aksjonærers beste interesse. Bare Hans Gude Gudesen har tilstrekkelig erfaring, kunnskap og forståelse til å håndtere Opticoms interesser og jeg er grunnleggende uenig i at aksjeposten i FAST selges i markedet, eller enda verre, selges til en utenlandsk konkurrent. Jeg foreslår at styret utvides, og vi er åpne for nye kandidater som kan representere nye aksjonærer. Imidlertid er det viktig å holde på erfaring og å beholde et uavhengig styremedlem som Ralph Carballal, som fortsatt representant for småaksjonærene.

 

For meg fremstår det klart at det er styrets oppgave å søke å oppnå et rettferdig utfall for alle aksjonærer og dermed ivareta interessene til de mange småaksjonærer som har støttet selskapet gjennom de siste ti år. For å oppnå dette har styret foreslått at en svært vel ansett, uavhengig person, nemlig advokat Erik Keiserud, partner i advokatfirma Hjort, er møteleder for den ekstraordinære generalforsamlingen og at møtet gjennomføres på norsk slik at alle aksjonærer kan delta til fulle. Jeg oppfordrer deg til å delta på den forestående ekstraordinære generalforsamlingen og støtte styret. Dersom du ikke kan delta, så ber jeg om at du på vedlagte fullmaktsformular gir meg fullmakt til å stemme for dine aksjer på møtet. Behold kontrollen over selskapet ditt slik at du fortsatt tar del i selskapets suksess på lang sikt.

 

 

 

29. november 2005

Thomas Fussell

Styreformann

Link to comment
Share on other sites

Spetalen og Stordalen kjøper seg kraftig opp i Opticom

 

Det er ikke noe å si på appetitten til Opticom-kameratene Øystein Stray Spetalen og Petter A. Stordalen

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (30.11.05 10:15)

 

Øystein Stray Spetalen og Petter A. Stordalen fortsetter å hamstre Opticom-aksjer før den mye omtalte generalforsamlingen finner sted i begynnelsen av desember.

 

Etter det TV 2 Nettavisen erfarer skal de to ha kjøpt om lag 200.000 aksjer tirsdag, noe som gjør at de to investorene sitter på rundt 950.000 aksjer hver. Spetalen og Stordalen kontrollerer dermed ca. 12 prosent av aksjene i Opticom.

 

Sammen med andre allierte skal de såkalte « piratene» med støttespillere kontrollere minst 44 prosent av Opticom.

 

---

 

Analytiker: Opticom er overkjøpt

 

Analytiker reagerer på den kraftige kursoppgangen i Opticom-aksjene.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (30.11.05 09:43)

 

I dagens rapport fra Færder Securities skriver analytikeren at Opticom-aksjen er overkjøpt.

 

– Ellers er det verdt en kommentar rundt Opticom kjøret på Oslo Børs i disse dager. Hvis de som driver kursen oppover ønsker å få tak i Fast posten, er det neppe så interessant å kjøpe Opticom her, da kursen gir en betydelig premie på Fast sin pris på børsen. Unntaket er hvis Opticoms Thin Film teknologi nå plutselig har fått en stor verdi. Et nytt eierskap i Opticom kan kanskje gi løfter til markedet om at man skal satse mer på denne teknologien og noen vil igjen kunne tro. Overkjøpt, skriver analytikeren.

 

I går sluttet Opticom-aksjen på 164 kroner.

 

---

 

Desperate Robert Keith

 

- Dette er vanvidd, sier aksjonær etter gårsdagens Robert Keith-knep som kostet Fast-eierne 600 millioner kroner. Opticom-venn Eric Simpson kunne håve inn 80 millioner.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (30.11.05 07:44)

 

Robert Keith og Thomas Fussell påførte Fast-aksjonærene et tap på 600 millioner kroner i går. Det skjedde da selskapet kjøpte Opticom-aksjer for over 200 millioner kroner, noe som sendte Fast-aksjen markert ned.

 

Ifølge Finansavisen fikk Opticom-venn Eric Simpson en gevinst på 80 millioner kroner etter tre ukers heisatur med Keith og Fussell.

 

- Dette er vannvidd. Hotel Cæsar er bare en blek kopi. Nå håper jeg bare inderlig at ikke John Markus Lervik er innblandet i dette. Hvis han er det, må han sannsynligvis gå av, sier Fast-aksjonær Bjørn Breien til avisen.

 

---

 

Odfjell-kule i Opticom

 

Orklas styreleder Johan Fr. Odfjell tjente 10 millioner kroner på to uker i Opticom. Styreekspert mener det smaker av innsidekunnskap.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (30.11.05 08:17)

 

Styreleder i Orkla, Johan Fr. Odfjell, startet private kjøp i Opticom rett etter at Orkla hadde begynt å hamstre aksjer i teknologiselskapet.

 

- Dette smaker av innsidekunnskap. Som styreleder har han formelt sett rett i at det er andre i Orkla som fatter investeringsbeslutninger. Men folk utenfor vil tenke at han som styreleder har fått tak i informasjon og brukt den til egne investeringer, sier styreekspert Arne Selvik til Aftenposten.

 

- Min familie og jeg har flere investeringsselskap som blant annet er aktive investorer på Oslo Børs. Det vil være uunngåelig at vi fra tid til annen investerer i samme selskaper som Orkla har investert i, sier Odfjell .

 

Odfjell bekrefter overfor avisen at hans investeringsselskap Space AS i forrige uke solgte sine 210.000 Opticom-aksjer. Gevinsten ble trolig mellom ni og ti millioner kroner.

 

---

 

Stordalen: - Ødeleggende

 

Petter Stordalen mener Fasts Opticom-kjøp er ødeleggende både for selskapet og Oslo børs.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (30.11.05 06:24)

 

Fast Search & Transfer kjøpte i går 1,6 millioner aksjer i Opticom (nær 10 prosent), som eier i underkant av 30 prosent av Fast.

 

- Her ser vi et av Norges fremste teknoeventyrer plutselig - en uke etter at det gjennomfører en emisjon - snur seg rundt og kjøper aksjer i Opticom. Dette er ikke bare ødeleggende for Fast og Opticom, men også for Oslo Børs når de ser hvoran man holder på, sier Opticom-opprører Petter Stordalen til DN.

Link to comment
Share on other sites

Den harde maktkampen som foregår nå setter verdigrunnlaget i Opticom til side, slik at aksjekursen er fullstendig ut av proporsjoner for tiden.

 

Jeg tror det kommer en skikkelig blåmandag for aksjekursen i OPC i det korte/mellomlang bildet, men det langsiktige bildet kan straks bli interessant dersom evt nytt styre foretar en del gode valg fremover.

 

Men aksjekursen idag fremstår som særdeles høyrisiko i det korte bildet.

Link to comment
Share on other sites

Priser Opticom-luft til en milliard kroner

 

– Tar man ut Fast fra Opticom prises selskapet – uten ansatte og inntekter – til en milliard kroner, sier megler.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (30.11.05 14:19)

 

Maktkampen i Opticom fortsetter på Oslo Børs, og enkelte begynner nå å reagere på prisingen i spekulasjonsaksjen. I skrivende stund omsettes Opticom-aksjen for 180 kroner, opp 9,76 prosent.

 

– Det er olje som tynger markedet i dag, samtidig venter man på hvordan lagertallene fra USA blir. Vi ser fremdeles fokus på både Opticom og Fast, sier en megler til TDN Finans.

 

– Det som skjer i Opticom nå, hvis man tar ut Fast, er at man priser et selskap uten ansatte og uten inntekter til en milliard kroner, og det er ganske friskt, avslutter megleren.

Link to comment
Share on other sites

DET SOM NÅ SKJER I OPTICOM TROR JEG FOR ETTERTIDEN VIL FREMSTÅ SOM ET SYMBOL PÅ GRÅDIGHETSKULTUREN SOM RÅDER I AKSJEMARKEDET. MAN ER VILLIG TIL Å OFRE DET MESTE FOR Å VINNE FREM, OG INNSER IKKE AT MAN ER I FERD MED Å GÅ MOT STUPET FØR DET ER FOR SENT.

 

MAN ØDELEGGER SELSKAP (FAST) KUN FOR EGEN VINNING, OG BRYR SEG SVÆRT LITE OM KONSEKVENSENE DETTE KAN MEDFØRE.

 

UFATTELIG AT FAST VALGTE Å BRUKE EMISJONSPENGENE TIL ET MAKTSPILL OM OPC....

 

 

MAN HAR MISTET GANGSYNET PÅ BEGGE SIDER FULLSTENDIG.

 

Og det skulle absolutt ikke forundre meg om vi får en slik børsmelding snart:

 

"Spetalen og Stordalen ute av opticom. Begge har i løpet av de siste 2 dagene solgt seg helt ut av Opticom og fått en betydelig gevinst..."

 

Med den omsetningen som er i OPC for tiden er dette fullt mulig. Spetalen er en trader og ikke industribygger. Således kaster han kortene straks han ser gevinsten sikret.

 

Dette er ganske enkelt et rått spill hvor det neppe finnes vinnere i etterkant, bare tapere med skjegget full av postkasser. Vinneren blir sansynligvis den som sikrer gevinsten først, mens den virkelige store taperen blir FAST. Og forsåvidt Orkla som vil tape anseelse.

Link to comment
Share on other sites

Du får kanskje rett RoRu:

 

---

Har Spetalen shortet Opticom-aksjer?

 

– Spetalen har trolig shortet allerede og selger seg ut med milliongevinst, sier Torstein Tvenge.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (30.11.05 15:16)

 

Torstein Tvenge er opprørt over de ville tilstandene i Opticom og Fast Search & Transfer. I et intervju med TV 2 Nettavisen stiller han spørsmål ved om ”opprøreren” Øystein Stray Spetalen kan ha shortet aksjer i et forsøk på å tjene penger på kursfall.

 

– Spetalen har trolig «shortet» allerede og selger seg ut med en gevinst på mellom 50 og 70 millioner kroner, sier Tvenge. Han hevder han ikke eier aksjer i Opticom, men sier han eier et par millioner aksjer i Fast.

Link to comment
Share on other sites

Utviklingen er perfekt for Spetalen og de andre som ønsker/ønsket å ta over kontrollen i Opticom, den er også perfekt for Keith, Ussel og Gude som eier aksjer i selskapet. Jeg er derfor sterkt uenig i at det ikke finns vinnere i denne sammenhengen... Problemet for de som har kjøpt seg opp er nå hvordan dette skal realiseres - og der stoler jeg på at Spetalen og Stordalen er de som spiller dette best - gjerne ved hjelp av en usynlig short manøver gjennom en tredjepart slik Tvenge mistenker.

 

Når Roru nå kritiserer aksjehandlingen den seneste tiden i OPC syns jeg nesten det er litt naivt, Spetalen kjøpte aksjer for å tjene penger - det har han gjort. Han visste at når han stakk hånda inn i dette vepsebolet ville Keith og Fussel ta kampen med den største glede - fordi kampen og spillet vil gi kraftig økning i aksjekursen. Nå har Spetalen tjent penger, det blir spennende å se hvordan GF 07.12 spiller seg ut - eller om noen av aktørene gjør exit før den tid...

 

Ordtaket 'sistemann ut slukker lyset' må nok omskrives til 'førstemann ut slukker lyset' i denne sammenhengen. Morsomt å observere på sidelinjen er det i hvert fall B)

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig helt enig i at FAST innblandingen gjennom oppkjøp av OPC aksjer med nylig emittert kapital er sterkt ødleggende for selskapet. FAST skulle ikke ha blandet seg inn i forhold på eiersiden, og de skal heller ikke ta stilling til eierstrukturen - men det er lett å forstå at K&F har ett solid balletak på Lervik.

 

Husker godt hvordan Kværner, med adm dir Almskog og styreformann Bjelland i spissen, fokuserte all sin kraft på å motarbeide en aksjonærgruppering med Røkke i spissen. Ingen tvil om at ledelsen burde hatt fokus på noe helt annet enn dette.

Link to comment
Share on other sites

iMarkedet.no har pratet med Orklas investeringsdirektør Anders Berggren om utspillet til Robert Keith og de videre planene med Opticom. Les intervjuet her:

 

På onsdag ettermiddag gjorde iMarkedet.no et intervju med Opticom-sjef Robert Keith.

 

Les iMarkedet.nos intervju med Robert Keith her:

 

[DSART282057]- Vi forsvinner ikke[/a]

 

Her kom Opticom-sjefen med flere utspill. I et intervju iMarkedet.no har gjort med Orklas investeringsdirektør, Anders Berggren, kommentere han utspillene til Keith.

 

Helge-samtalen

 

I intevjuet med iMarkedet.no sa Keith at han hadde blitt enig med Berggren om endringer i en ny styresammensetningen i Opticom og redusert lønn. Samtalen mellom de to var lørdag den 12. november, som var helgen før den overraskende meldingen om at Hans Gude Gudesen hadde skiftet side.

 

Ifølge Orklas investeringsdirektør var det et tredje krav som ble lagt frem på møtet. Dette var at den omdiskuterte rettede Opticom-emisjonen mot Keith-venn Eric Simpson måtte annuleres. Berggren ønsket at emisjonen i Opticom i stedet skulle være en fortrinnsemisjon eller en bredere anlagt rettet emisjon. På den måten kunne flere enn Simpson tegne seg i Opticom-emisjonen. Meglerhuset Carnegie hadde tidligere lansert sitt forslag om en emisjon i Opticom.

 

Ifølge Berggren mente Keith at det var vanskelig å reversere denne emisjonen, og emisjonen ble også senere oppretthold av Opticom-ledelsen.

 

Simpson-emisjonen er altså grunnen til at Orkla gikk videre med å få Opticoms forskningsdirektør, Hans Gude Gudesen, over på Opticom-opprørerernes side, sier Berggren til iMarkedet.no. Med Gudes eierandel i Opticom, på 14 prosent, hadde Orklas forslag, om kaste Keith og Fussell ut av styret, overtaket.

 

- Vi forklarte til ham (Keith red. anm.) hvorfor vi agerte som vi gjorde og at vi ikke likte emisjonen. Vi sa også at vi ikke hadde noen hensikt i å sette Fast i spill, sier Berggren om samtalen lørdag den 12. november.

 

Flere samtaler med Lervik

 

Keith uttaler videre til iMarkedet.no at Fast-sjef John M. Lervik flere ganger har forsøkt å stoppe Orklas raideplaner. 10 ganger skal Lervik ha ringt Orklas investeringsdirektør.

 

- Det stemmer ikke, sier Berggren, som likevel sier til iMarkedet.no at han har hatt mange samtaler med Lervik de siste tre ukene, men han ønsker ikke å kommentere nærmere hva disse har gått ut på.

 

Opticom-planene

 

Opticom har vært et formidabelt pengesluk for aksjonærene. Likevel ser Orkla for seg at Hans Gude Gudesens forskningsselskap Thin Film Electronics skal overleve, også med en ny ledelse.

 

Til iMarkedet.no sier Orkla-direktøren at han anslår de årlige kostnadene ved videre drift av Opticoms polymersatsing til rundt 20 millioner kroner.

 

- Vi ser for oss at det trengs et ti talls millioner kroner for å opprettholde og videreutvikle patentporteføljen, sier Berggren til iMarkedet, og han legger til at Opticom tidligere har brukt store summer på andre ting enn utviklingen.

 

Og han fortsetter:

 

- Det kan godt være at det er 30, 40 eller 50 millioner som trengs. Det må et styre vurdere. Jeg kan ikke ta det over skrivebordet her, sier han, og anser dette som uproblematisk for de nye eierne.

 

Berggren avviser at han skal ha forledet Gude med en storstilt videre satsing på polymer, for å han til å skifte side.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpe aksjer i Opticom?

 

Det er ikke for sent å kjøpe stemmer foran generalforsamlingen - ennå.

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (1.12.05 06:24)

 

Opticom har skapt stor usikkerhet rundt stemmerettigheter, uten at selskapet har løftet en finger for å informere markedet, skriver Finansavisen idag. Usikkerheten til tross - man kan kjøpe Opticom-aksjer med stemmerett også neste uke, forteller Oslo Børs ifølge avisen.

 

- I prinsippet kan man kjøpe aksjer samme dag og stemme for dem, hvis man kan dokumentere at man eier dem, sier pressetalsmann Tor Arne Olsen ved børsen ifølge avisen.

 

Normalt tar det fire dager (handelsdagen pluss tre oppgjørsdager) før en handel registreres i aksjeboken. Det betyr at i dag er siste dag man kan handle Opticom-aksjer med stemmerett på vanlig vis i forkant av den ekstraordinære generalforsamlingen i selskapet 7. desember.

 

---

 

Keith: Dobbeltspill

 

Orklas Anders Berggren har lokket Gudesen over til "the dark side", mener Robert Keith.

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (1.12.05 07:15)

 

Maktkampen i Opticom ruller videre med uforminsket styrke i det vi nærmer oss generalforsamlingen førstkommende onsdag. Robert Keith anklager nå Orklas investeringsdirektør Anders Berggren for dobbeltspill, skriver DN idag.

 

Gudesen ga i forrige uke sin støtte til et nytt Opticom-styre. Keith stiller seg ifølge avisen undrende til Berggrens løfte om videre satsing på polymerforskning.

 

- Jeg bare lurer på hvorvidt dette var et virkelig løfte eller om det var bare noe han sier for å lokke Gude over til "the dark side", sier Keith ifølge avisen.

 

Onsdag 7. desember er det som kjent generalforsamling i Opticom.

Link to comment
Share on other sites

Og nå er kursen over 200....

 

Forstå det den som kan!?!?

 

Rabatten på FAST via OPC ble nullet ut ved kurs 120 på OPC, og ligger nå faktisk ca 70% over... Det tilsier at 70% av OPC-kursen idag er ren og skjær luft....

 

Ligger det noe her som ikke folk generelt vet om?

Link to comment
Share on other sites

ABN Amro dumpet Opticom-posten

 

ABN Amro med forvalter Albert Collett i spissen gikk i går lei Optcom-caset og solgt unna sin store post. Mye tyder på at "opprørerne" ledet av herrene Øystein Stray Spetalen og Petter Stordalen har fått hånd om aksjene.

Det bekrefter ABN Amro i en epost til Finansavisen, hvor Collett ikke kommenterer hvorfor fondsforvaltningsselskapet valgte å selge.

 

ABN Amro har ikke vørt villige til å støtte grupperingen Orkla, Petter Stordalen og Øystein Stray Spetalen fullt ut, men har derimot ønsket et nytt men bredt sammensatt styre, hvor også de omstridte engelskmennene Robert Keith og Thomas J. Fussel får en plass.

 

Med ABN Amros nedsalg vil kampen om styreplassene tilspisse seg ytterligere, avhengig av hvem som har klart å plukke opp aksjene, ifølge Finansavisens opplysninger så ble aksjene solgt utenfor børs etter en avtale. Hvem som er kjøper og til hvilke kurser posten er solgt er uvisst, men etter det avisen har grunn til å tro er det opprørerne som har fått hånd om aksjene.

 

ABN Amro kontrollerte nærmere 5 prosent av aksjene i Opticom. De skal også ha solgt seg ned i Fast.

 

---

 

Gudesens reservefond

 

Opticom-grüdner Hans Gude Gudesen har i likhet med de to britene som styrer selskapet tatt ut millioner av kroner de siste årene. Gudesen sier pengene har gått til reservekapital for videre polymerforskning.

Hans Gude Gudesen har, gjennom sitt belgiske selskap Smart Materials, mottatt nærmere 30 millioner kroner i konsulenthonorar og bonuser fra Opticom de siste fem årene. Det er nesten like mye som hver av de hardt kritiserte britene Robert Keith og Thomas Fussell har tatt ut i samme periode. skriver Aftenposten fredag.

 

Men Gudesen hevder at ikke har brukt annet av pengene en det som går til skatter og avgifter og driften av Smart.

 

Tvert imot sier han nå til Aftenposten at pengene står i et slags fond som kan bli skutt inn i Opticom igjen.

 

- Disse pengene har fungert som buffer og reservekapital for det forskningsarbeid jeg leder i Opticom. Min aksjeformue har hatt og har tilsvarende funksjon, sier Gudesen til avisen.

 

Han vil imidlertid ikke kritisere Robert Keith og Thomas J. Fussell, mens sier videre til at han er klar til å fjerne honorarene til seg selv og den britiske duoen.

 

- Ja, det er soleklart at jeg vil. Jeg er så heldig at jeg har tilgang til andre midler gjennom min familieformue. For meg er det å ta ut lønn i Opticom en smule meningsløst, sier Gudesen til avisen.

 

I mai 2004 sa han fra seg alle opsjoner og tegningsretter til 225 000 aksjer i selskapet.

Link to comment
Share on other sites

- Jeg burde protestert tidligere

 

dn.no

 

Storaksjonær og gründer i Opticom og Fast Hans Gude Gudesen sier han burde protestert tidligere. Han tror aksjekursen i Opticom kan nå gamle høyder.

 

Hans Gude Gudesen.

 

-Jeg har antagelig vært for lojal for lenge, og burde krevd endringer tidligere. Jeg kjemper ikke mot personer, men mot holdninger. Nå må vi ta dette selskapet videre. Jeg kriger ikke mot engelskmenn, og jeg omfavner ikke Orkla, men nå har vi mulighet til å få et velbalansert styre og en sunn aksjekultur, sier Gudesen til Dagens Næringsliv.

 

Ikke skiftet side

Gudesen sier han ikke har skiftet noen side, men at han tvertimot har stått for de samme vurderinger og prinsipper under hele løpet.

 

-For meg dreier saken seg om teknologiutvikling og kommersialisering av våre forskningsresultater. Det som er viktig for meg personlig, er at de nye aksjonærene kan hjelpe til med å løse opp de maktstrukturer som har eksistert altfor lenge i selskapet, sier Gudesen til avisen.

 

Har bestemt seg

Enkelte har spekulert på om Gudesen på den kommende generalforsamlingen likevel ikke vil stemme for forslaget til et midlertidig styre, som foruten ham selv skal betså av advokat Henrik A. Christensen og Brita Eilertsen, som også sitter i styret i Petter Stordalens Choice-konsern.

 

– Jeg har bestemt meg. Jeg skjønner ikke engang hvorfor dere stiller spørsmålet, sier Gudesen til DN.

 

-Komplett utdatert

– Forretningsmodellen som hittil har vært fulgt, hvor lisensiering av patenterte ideer har vært enerådende, har jeg alltid vært i opposisjon til. Styrets flertall ville at andre selskaper - som Intel - skulle ta ansvar for produktifiseringen, mens Opticom burde begrense seg til leveranser av ikke-materiell art. Det er en filosofi som var umoderne for ti år siden. Nå er den komplett utdatert! Det kan dere gjerne skrive med store bokstaver, sier Gudesen.

 

Gudesen sier også at det er uaktuelt for ham å selge aksjer, og hvis ting gjøres riktig tror han det ikke er noen umulighet å nærme seg aksjehøyder Opticom nådde for noen år siden.

 

 

Publisert: 02.12.2005 - 08:18 Oppdatert: 02.12.2005 - 09:21

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Glad Opticom-Gudesen

 

- Jeg tror folk nå skjønner at det er tøft å slåss med engelskmenn, sier Opticom- og Fast-gründer Hans Gude Gudesen.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (14.12.05 06:49)

 

Hans Gude Gudesen er en av de store vinnerne i bataljen om Opticom og Fast Search & Transfer. Han får penger både til Fast og til Thin Film.

 

- Nå har vi mulighet til å bli best i verden. Jeg er glad for at det nå synes som om det kan bli ro omkring våre selskaper, sier Gudesen til VG.

 

- Jeg tror folk nå skjønner at det er tøft å slåss med engelskmenn, sier han videre.

 

Gudesen sier hans motstand mot Keith skyldes at hans lederstil ikke passer inn i et forskningsselskap.

 

- (..) I Fast er det noe helt annet; der skal det selges. Der passer han utmerket, sier gründeren.

Link to comment
Share on other sites

ATTER EN GANG viser Spetalen sitt sanne jeg: Han har nå solgt seg mer eller mindre ut fra Opticom. At Robert Keith skal ha sagt at han burde skaffe seg livvakt ser jeg på som et påskudd for å selge seg ut. Det har vært intensjonen hele veien etter min mening.

 

Spetalen er en trader, ikke industribygger!

 

Spørsmålet er nå hva Orkla og Stordalen velger å gjøre. Velger de også å selge seg ut, blir det kurs-massakre i OPC og FAST sitter med skjegget full av mange og store postkasser.... Svært ødeleggende for FAST, men det bryr vel Spetalen seg svært lite om når han nå inkasserer en gevinst på ca 60 mill.

 

Trist...

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med gevinsten Spetalen :D

 

Ser du kritiserer spettet igjen Roru, er det din allmenne oppfattning at tradere alltid skal tenke langsiktig - hvis ikke er de noen sleipinger...?

 

Når man tråkker ut i ørkenen må man være klar over at det kan være skorpioner der. Alle som har tradet Opticom har nok vært klar over at den var i spill - nå er nok spillet over, synd for de som ble med helt på slutten, på de høyeste kursene.

 

Kan virke som om Stordalen har vært en nyttig idiot for Spetalen, ett bilde sier mer enn 1000 ord....

 

 

Hans_Gude_Gudesen___219533s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Keith og Fussel tar tilbake makten

 

Robert Keith og Thomas Fussell vil ta tilbake makten i Opticom på den kommende generalforsamlingen 5. januar.

 

Artikkel av: NTB (20.12.05 05:36)

 

Opticom-aksjen raste 15 prosent mandag etter at det ble kjent at Øystein Stray Spetalens har solgt sine aksjer i selskapet.

 

Opticom falt hele 15 prosent til 142,75 kroner på Oslo Børs mandag. Kursfallet markerer at den drøye måneden lange maktkampen i selskapet nå er helt over, skriver Aftenposten.

 

Ifølge avisen er det ikke lenger noen tvil om at britene Robert Keith og Thomas Fussell vil ta tilbake makten i Opticom på den kommende generalforsamlingen 5. januar.

 

Den siste rest av tvil ble fjernet av Stray Spetalen etter hans salg av alle sine en million aksjer i Opticom de siste dagene. Minst 600.000 av aksjene skal ha gått rett til Robert Keiths nære allierte, Eric Simpson.

 

Budet fra Fast ventes å bli lagt fram før børsåpning tirsdag. (©NTB)

Link to comment
Share on other sites

HO skriver idag:

---

Keith + Fussell + Gudesen + Stordalen

 

Robert Keith, Thomas Fussell, Hans Gude Gudesen, Orkla ASA og Petter A. Stordalen er nå enige om fremtiden.

 

13 desember ble den økonomiske biten i budet fra Fast Search & Transfer på Opticom kjent. Fast gir Opticom-eierne 5,25 Fast-aksjer for hver Opticom-aksje. Videre vil Opticom-aksjonærene få en ny aksje i Thin Film Electronics for hver Opticom-aksje når selskapet skilles ut.

 

I dag har det blitt kjent at aksjonærer som representerer en eierandel på 73 prosent stiller seg positive til budet. Robert Keith, Thomas Fussell, Simpson Financial Limited, Charles Street International Ltd, Hans Gude Gudesen, Orkla ASA, Petter A. Stordalen, Vital Forsikring ASA og Fast Search & Transfer ASA sier ja til oppkjøpsplanene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Spetalen og Stordalen har innkassert seieren

 

Piratene, med Øystein Stray Spetalen og Petter Stordalen i spissen, har allerede innkassert seieren - før dagens generalforsamling i Opticom.

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (5.1.06 12:19)

 

De såkalte piratene i Opticom, med blant andre Øystein Stray Spetalen, Petter Stordalen og Orkla, har allerede innkassert seieren i Opticom. De vant på alle punkter den 7. desember og hva som skjer på dagens andre ekstraordinære generalforsamling, på under en måned, er trolig i all hovedsak uten interessen.

 

De fikk satt tingene, Robert Keith og Thomas Fussel på plass.

 

Spetalen har etter alt og dømme innkassert en gevinst på 60 millioner kroner, etter at han solgte aksjene i Opticom kort tid etter den første generalforsamlingen. Med ramsalt kritikk, men også med en meget pen gevinst.

 

Han var også med på å såre Robert Keith og Thomas Fussel tilstrekkelig til at det ble synlig for all verden. De to ble kastet ut av styret og Robert Keith ble suspendert fra stillingen som Opticom-sjef. Det ble satt i gang en granskning av hva de hadde foretatt seg i selskapet, Fast skal nå overta Opticom ved å betale med 5,25 Fast-aksje for hver Opticom-aksje og britenes eierandel i Fast blir dermed også redusert.

 

Granskningsrapporten skal forøvrig offentliggjøres i dag, og blir trolig det mest spennende av det som skjer på dagens generalforsamling.

 

Petter Stordalen fikk røsket opp ukulturen med rota, som han karakteriserte det, men har ikke realisert noen gevinst i Opticom, slik kamerateten har gjort. Han er imidlertid også fornøyd med det han har vært med på å oppnå og anser krigen for lengst for å være over - og vunnet.

 

Stordalen er også fornøyd med å få byttet sine 1.025.000 millioner Opticom-aksjer i nesten 5,4 millioner Fast-aksjer, og gleder seg til å sette seg inn i selskapet.

 

Krigen er imidlertid ikke helt over for Robert Keith. Det ga han også klart uttrykk for etter nederlaget den 7. desember. Han gjorde det klart at den ikke er over før den er over. Han vil ha tilbake sine posisjoner i "selskapet sitt".

 

Ordkrigen er heller ikke helt over. I hvert fall ikke for Robert Keith. Den har pågått siden forrige slag og kommer sikkert til å fortsette på dagens generalforsamling.

 

Vi ville imidlertid ikke veddet veldig mye på at Spetalen og Stordalen selv dukker opp igjen på Folkets Hus, for å delta i et nytt ordslag på dagens ekstraordinære generalforsamling.

 

Siden de har erklært krigen for over og vunnet bør ingen bli overrasket om de har andre og viktigere ting å foreta seg i kveld.

 

Les alt om Opticom fra i fjor sommer og frem til datoen for dagens generalforsamling ble bestemt her.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...