Jump to content

DNO - DNO


Børshaien

Recommended Posts

Fra NA24

http://www.na24.no/energi/article1322443.ece

 

Truer med å bryte oljeavtaler

 

Nok en gang er det sådd tvil om DNOs oljelisenser i Nord-Irak.

 

Av Knut Braaten

 

En toppolitiker i det irakiske parlamentet mener at Iraks føderale myndigheter kan komme til å sette til side avtaler som de kurdiske selvstyremyndighetene i Nord-Irak i egen regi har inngått med utenlandske oljeselskaper.

 

Det melder nyhetsbyrået United Press International.

 

Det politiske spillet rundt den meget viktige oljeloven i Irak kan dermed se ut til å være inne i en kritisk fase, og kampen om kontroll over Iraks enorme oljeressurser raser videre mellom de tre store folkegruppene.

 

Presser Nord-Irak

Et prominent medlem i energikomiteen i det irakiske parlamentet Abdul-Hadi al-Hasani, legger nå press på de autonome kurdiske selvstyremyndighetene etter at denne har vedtatt en regional oljelov for Nord-Irak (Kurdistan).

 

Hasani sier den regionale oljeloven er et tilbakeskritt for arbeidet med den føderale oljeloven.

 

På denne bakgrunn mener Hasani at irakiske myndigheter kan forkaste avtaler som de kurdiske selvstyremyndighetene har inngått med utenlandske oljeselskaper. Slike avtaler er blant annet inngått med det norske oljeselskapet DNO.

 

Omstridte avtaler

DNO har inngått flere produksjonsdelingsavtaler med de kurdiske selvstyremyndighetene i Irak. Avtalene gjelder flere lovende felter nord i Irak, men er omstridte. Enkelte hevder at kurderne ikke hadde rett til å inngå disse avtalene og at de derfor ikke er gyldige.

 

Ryktene rundt DNO er mange. Selskapet blir stadig nevnt som en mulig oppkjøpskandidat og de potensielle kjøperne består av mektige navn. Norske Statoil er en gjenganger i spekulasjonene.

 

Noen skal ha vært villige til å bla opp 700 millioner dollar, eller rundt 4,16 milliarder kroner, for DNOs lisensportefølje i Kurdistan. Det har selskapets styre tidligere opplyst i en børsmelding.

 

Advart

Tidligere har det irakiske Baath-partiet, partiet til henrettede Saddam Hussein, rykket ut med en skriftlig advarsel spesielt rettet mot DNO for selskapets oljeboring i det kurdiske Nord-Irak.

 

I advarselen heter det blant annet:

 

«Den norske regjeringen bærer fullt ansvar for enhver skade Irak kan bli påført gjennom disse illegale avtalene, og vi skal forfølge dem gjennom legale metoder for å få tilbake alle våre rettigheter (...) Vi er absolutt bestemte på å gjøre Norge og den kommende straffen til et eksempel for enhver regjering.»

 

Kaotiske tilstander

I arbeidet med Iraks føderale oljelov er det vanskelige punktet for partene fordelingen og kontrollen med landets oljeressurser. En parlamentsbehandling er ikke lett å få til i Bagdad, hvor parlamentet flere ganger har blitt lammet av for lavt oppmøte til å være beslutningsdyktig. To større fraksjoner har boikottet parlamentet og hindret beslutningsdyktighet.

 

06.09.07 20:29, ny 07.09.07 08:08

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Replies 463
  • Created
  • Last Reply

I det siste har jeg desverre ikke hatt tid til å følge DNO så tett og grundig som jeg normalt gjør med mine aksjer"barn" og håper at noen kan ta seg tid til å si noe om:

 

- hva er de viktigste grunnene for å bli sittende, trappe opp eller øke i DNO?

 

NB. BLOM, som er min desidert største aksjepost, har jeg vært nødt til å følge med litt og har nettopp solgt meg ut av datterselskapet til kr 22,- med solid gevinst. Dvs. skal jeg investere salgsbeløpet i BLO eller DNO?

 

Er du opptatt av "Kildeskatt på pensjoner" og/eller boliginvesteringer på Kypros (som har tatt mye av min tid i det siste) kan du lese mer om dette her.

 

http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=57870

http://forum.hegnar.no/post.asp?id=7393146

 

Er ikke maks 5% skatt på Kypros og 0% (null) skatt på pensjon i Norge fristende?

Vil du høre mer om hvor lønnsomt det er å bo og leve her, kan du også skrive til megler1@hotmail.com

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Angående artikkelen i NA24 så ser ikke jeg at dette gjelder DNO så lenge det er snakk om avtaler som er undertegnet når oljeloven debatteres. DNO sin avtale er fra våren 2004.

 

Vi får se, siste ord er ikke sagt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

DNO har lekt litt jojo de siste dagene, men er det noen som har forhåpninger om at DNO snart skal få utbetaling for jobben de har gjort?

 

Siste analyser osv?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 2 years later...
  • 1 month later...

17/11-2010 17:32:18: (DNO) Contemplated Private Placement of Equity

DNO International ASA has retained ABG Sundal Collier Norge ASA as Lead Managerand sole bookrunner and DnB NOR Markets as Co-Manager to advise on and effect acontemplated private placement of up to 45 million new shares directed towardsNorwegian and international institutional investors in such jurisdictions aspermitted or catered for by exemption rules under applicable securities laws(the "Private Placement").The Private Placement will be carried out through a book-building process, andwill consist of up to 45 million new shares, equivalent to approximately 5% ofthe number of outstanding shares in DNO International ASA. The minimumsubscription and allocation is the NOK or share equivalent to EUR 50,000.Use of proceeds from the private placement will be exploration and appraisaldrilling beyond the current investment plans, new license entries and generalcorporate purposes.The book-building period will commence today 17 November 2010 at 17:30 CET andclose on 18 November 2010 at 07:30 CET. The Company may, however, at any timeresolve to close or extend the book-building period at its own discretion andfor any reason.The new shares to be issued in connection with the Private Placement will beissued pursuant to the authorization granted to the Board of Directors at theannual general meeting on 18 June 2009.Oslo, 17 November 2010DNO International ASACorporate Communications

____________________________

 

 

Blir interessant å se hvordan dette blir.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

 

 

Noen som har meninger hva som skjer med DNO om dagen?

 

Vil det bli åpnet for eksport fra nord, Kurdistan og sørover?

Link : http://www.iraq-busi...-again-in-days/

 

Er det lurt å laste mer opp i DNO før en eventuel sermoni kommer? Om det skjer vel og merke.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...