Jump to content

Forbrukertips etc.


Zoonic

Recommended Posts

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply
  • 1 month later...

Har en kompis som har kjøpt denne i utlandet, den er snart i butikkene i Norge.

 

DEN LIKTE JEG! :biggrin:

 

6502.jpg

 

 

Beskrivelse

 

Ditt eget private tappeanlegg med profesjonelle egenskaper. Designet er stilrent og det kreves lite rengjøring. Et nedkjølt fat monteres enkelt i anlegget og deretter er det klart til servering. Anleggets kjøleegenskaper holder riktig temperatur, smak og gir perfekt skum. Holdbarheten er 21 dager etter første tapping. Praktisk dryppholder. 5 l engangsfat følger ikke med.

 

Spørsmål om Carlsberg som forhandles av Ringnes sendes til:

forbrukerkontakt@ringnes.no

 

Draught Master forhandles hos følgende butikker: Jernia, COOP OBS.

Fra ca 15. juni også hos: Expert, Expert Bonus, El-Kjeden, Elkjøp, Lefdal, El-Price.

 

http://www.obhnordica.no/

 

 

____

Link to comment
Share on other sites

Mener OBS solgte den greia til 1500-1600 kroner på tilbud forrige uke. Vurderte den, men fant ut at ølkonsumet her i huset ikke står i forhold til 10 halvlitere på 3 uker som er holdbareheten på en åpnet 5 liters dunk.

Link to comment
Share on other sites

En bruker på diskusjon.no (link) har lagd en guide over hurtigtaster i Windows.

Jeg har tillatt meg å kopiere dette hit siden mange av disse antakelig er ukjent for de fleste. Selv foretrekker jeg tastaturet fremfor musa der det er mulig, både fordi det er raskere når man blir vant til det, og det gir mindre risiko for belastning (musesyke).

 

For oss som sitter utsatt til på jobb er f.eks. alt+tab eller windowstasten+m et must å kunne bruke :wink:

 

Resten av innlegget er skrevet av en som kaller seg dga01:

 

Windows-knappen

(WK = Windows-Knapp)

WK + E - Åpner Windows Utforsker(Explorer)

WK + D - Viser skrivebordet

WK + F - Søk etter filer/mapper/datamaskiner/etc

WK + U - Utility manager/narator

WK + L - Log av gjeldende bruker

WK + M - Minimerer alle vinduer

WK + R - "Kjør/Run" dialog boksen

WK + F1 - Help and Support Center

WK + Pause - System Properties

 

 

Andre Generelle Hurtigtaster

Ctrl + Alt + Del - Logge av dialogboks (eller task manager/oppgavebehandling for en "single-user installation" av WinXP)

Ctrl + Shift + Esc - Task Manager/oppgave behandling

Ctrl + Esc - Samme som å klikke på start-knappen (samme som å bare trykke windowsknappen), bruk piltastene for å navigere, Enter for å velge

Alt + Tab - Veksle mellom åpnede programmer/vinduer (Hold Alt-knappen inne mens du presser Tab for å gå til neste program, når du har programmet ditt slepper du opp begge tastene)

Alt + Shift + Tab - Samme som ovenfor, bare at du "går bakover" istedenfor

Ctrl + Tab - Veklse mellom dokumenter/undervinduer til et program (feks Word/Excel/PhotoShop/Etc)

Ctrl + Shift + Tab - Samme som ovenfor, bare at du "går bakover" istedenfor

Alt + F4 - Lukk gjeldende program/vindu

Ctrl + F4 - Lukk gjeldende undervindu/dokument/tab (feks et dok. i Word/en tab i Opera/Firefox, eller en workbook i Excel)

DEL - Slette (det kan være seg fil/tekst/objekt/etc.. alt ettersom hvilket program du er i)

Shift + DEL - I windows utforsker/explorer : slett fil(er) UTEN å gå via søpplekurven

Ctrl + C - Kopiér/Copy (det kan være seg fil/tekst/objekt/etc.. alt ettersom hvilket program du er i)

Ctrl + Insert - Kopiér/Copy (det kan være seg fil/tekst/objekt/etc.. alt ettersom hvilket program du er i)

Ctrl + V - Lim inn/Paste(det kan være seg fil/tekst/objekt/etc.. alt ettersom hvilket program du er i)

Shift + Insert - Lim inn/Paste(det kan være seg fil/tekst/objekt/etc.. alt ettersom hvilket program du er i)

Ctrl + X - Klipp ut/Cut(det kan være seg fil/tekst/objekt/etc.. alt ettersom hvilket program du er i)

Ctrl + N - Nytt dokument/vindu

Ctrl + O - Åpne et dokument

Ctrl + S - Lagre et dokument

Ctrl + A - Markér Alt

Ctrl + P - Skriv ut/Utskrifts dialogboks

PrintScreen - Sender bilde av skjermen din til Utklippstavlen/clipboard

Alt + PrintScreen - Sender bilde av det AKTIVE vinudet til Utklippstavlen/clipboard

Ctrl + I - Lagre/fange opp bilde av hovedvinduet til Mediaplayer'n (fungerer kun for filmer)

F2 - Rename/endre navn på valgt fil i utforsker

F5 - Reload/Refresh/Oppdatér (feks i nettlesere, men også en del andre programmer hvor du har muligheten til å oppdatere bildet)

Alt + Space - Få opp vindusmenyen for det gjeldende vinduet (Lukk/close/flytt/move/resize/minimér/minimize/maksimér/maximise/etc/etc)

 

Generelle hurtigtaster i dialogbokser

Disse hurtigtsatene fungerer i de fleste dialogbokser (Open/Save/Print/Choose Color/Etc)

Esc - Lukk dialogboksen (Det samme som Cancel/Avbryt)

Enter - Bekreft valget og lukk dialogboksen (Det samme som OK)

Tab - Flytte fokus til det NESTE element (Tekstbokser/knapper/etc)

Shift + Tab - Flytte fokus til det FORRIGE element

Space - Huke av/bort et kryss for en eller annen opsjon/muilghet

 

 

 

Hurtigtaster spesielt for tekst-editering/redigeringsverktøy

Piltast - Flytt markøren i pilens retning

Shift + Piltast - Flytt markøren i pilens retning samtidig som du markerer teksten

Ctrl + Høyre/venstre Piltast - Flytt markøren bortover ORD FOR ORD

Ctrl + Shift + Høyre/venstre Piltast - Flytt markøren bortover ORD FOR ORD samtidig som du markerer teksten

Home - Gå til STARTEN av gjeldende linje

End - Gå til SLUTTEN av gjeldende linje

Ctrl + Home - Gå til BEGYNNELSEN av dokumentet

Ctrl + End - Gå til SLUTTEN av dokumentet

Shift + Home - Gå til STARTEN av gjeldende linje, og markér teksten

Shift + End - Gå til SLUTTEN av gjeldende linje, og markér teksten

Ctrl + Shift + Home - Gå til BEGYNNELSEN av dokumentet, og markér teksten

Ctrl + Shift + End - Gå til SLUTTEN av dokumentet, og markér teksten

Page Up - Navigér en side/skjerm opp

Page Down - Navigér en side/skjerm ned

Shift + Page Up - Navigér en side/skjerm opp, og markér teksten

Shift + Page Down - Navigér en side/skjerm ned, og markér teksten

Ctrl + Enter - Sett inn et hardt linjeskift (form feed) (Kun for Word og lignende programmer)

 

Nesten alle ledetekster/labels/etiketter har en eller annen bokstav understreket...

Ja, og alle disse knappene/menyene kan du aksessere veldig lett ved å holde ALT-knappen inne samtidig som du trykker på den respektive bokstaven. (Altså den bokstaven som er understreket).

I de nyeste Windows-platformene ser du ikke disse "hurtig-tastene" før du faktisk holder ALT-knappen inne.

Link to comment
Share on other sites

www.ownersbuy.no. Har avtale for bla Nordnet sin WinTrade. 6 mnd minstekurtasje + automatisk bonuskunde så lenge man er medlem i ownersbuy (150 kr pr år å være mdl i OwnersBuy). Uansett så sparer man penger på det når man tenker på at man betaler 99 kr eller noen sånt i mnd for bare WinTrade. Med OwnersBuy betaler du ikke lenger denne mnd avgift for å bruke WinTrade.
Link to comment
Share on other sites

La børs være børs, tenk på noe hyggelig.... :smile:

 

Eller smak på noe hyggelig og svært godt, nemlig øl, dette ølet:

 

Mer øl på den Nøgne Ø

 

Hjemmeside: http://www.nogne-o.no/

 

HARALD BERGLIHN - DN

Publisert: 07.06.2006

 

Grimstad

 

apning.jpg

 

Minibryggeriet Nøgne Ø i Grimstad mangedobler produksjonen som følge av millionbistand fra Bergen Rørhandel-arvingen Anne Hestness Trommestad (28). Fra kummerlige lokaler på Bergemoen like nordvest for Grimstad sentrum har Nøgne Ø flyttet til den nedlagte kraftstasjonen på Rygene et par mil unna. Med tapperi fraktet som dekkslast fra Den dominikanske republikk og gjæringstanker fra Kina øker produksjonskapasiteten til det mangedobbelte. Nøgne Ø har investert vel fem millioner kroner i det nye bryggerhuset. Tre av millionene kom fra Anne Hestness Trommestad i bytte mot 37 prosent av aksjene.

 

- Nå får vi en kapasitet til å produsere flere millioner liter om vi vil. Men vi tar dette pent og forsiktig med et mål om å selge 200.000 liter i år, sier Kjetil Jikiun.

 

Han er både gründer, aksjonær og sjefbrygger innimellom pilotoppdragene. Og han tar i likhet med kompanjongen Tore Nybø, til daglig ansatt i dataavdelingen i Skattedirektoratet, bryggerijobben på dugnad. Nøgne Ø har ingen ansatte.

 

Produktene fra Nøgne Ø er i alle hovedsak blitt møtt med ovasjoner.

 

Ifjor endte salget på rundt 80.000 liter og omsetningen på 1,6 millioner kroner - med magert resultat.

 

I år er målet en omsetning på rundt seks millioner kroner og et pent overskudd.

 

__

 

Jeg har selv smakt flere av øltypene og er meget imponert! Centra-kjeden fører flere av variantene og også noen Meny har tatt noe inn.

 

Det er ikke pant på flaskene, det likte jeg dårlig.... :haha:

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Vurderer innkjøp av flatskjerm og er det noen her inne som har erfaring og god kunnskap om dette?

 

Størrelse 37-42" og prisklasse 20-25 000kr. Og er LCD å foretrekke fremfor Plasma?

 

Info mottas med takk! :smile:

 

 

___

Link to comment
Share on other sites

Vurderer innkjøp av flatskjerm og er det noen her inne som har erfaring og god kunnskap om dette?

 

Størrelse 37-42" og prisklasse 20-25 000kr. Og er LCD å foretrekke fremfor Plasma?

 

Info mottas med takk! :smile:

___

VG har en ganske bra artikkel som heter Slik kjøper du flat-tv.

 

Du også finner litt generell info i linken under. Den er først og fremst om HDTV, men det står også litt på slutten om LCD og Plasma.

 

http://www.hardware.no/guider/skjerm/hdtv-guide/8239/1

Link to comment
Share on other sites

Takker Telford! :smile:

 

VG har en ganske bra artikkel som heter Slik kjøper du flat-tv.

 

Du også finner litt generell info i linken under. Den er først og fremst om HDTV, men det står også litt på slutten om LCD og Plasma.

 

http://www.hardware.no/guider/skjerm/hdtv-guide/8239/1

Link to comment
Share on other sites

Er du medlem her: http://www.aksjonaerforeningen.no/. Koster 395 kr pr år. Og 200 kr for student. Så får du som medlemsfordeler gratis bruke The Online Trader med 15 minuters forsinket oppdatering. http://www.theonlinetrader.com/nor/.

 

Vil bare poengtere at The Online Trader har en utrolig artig finesse. Du kan feks søke på historiske nyheter tilbake i tid på de ulike selskapene. Feks du kan søke etter de 20 siste nyhetene. Eller du kan søke på alle, som feks går år tilbake i tid. En utrolig god måte å få et levende overblikk på en litt annen måte på hvordan selskapene er historisk, og hvordan prestasjonen har vært over tid.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer innkjøp av flatskjerm og er det noen her inne som har erfaring og god kunnskap om dette?

 

Størrelse 37-42" og prisklasse 20-25 000kr. Og er LCD å foretrekke fremfor Plasma?

 

Info mottas med takk! :smile:

___

 

Jeg har en Panasonic TH-37PV500E.

 

Før jeg gikk til innkjøp av denne testet jeg hjemme 3 andre modeller både plasma og LCD.

 

Viktig for å få optimalt bilde er hvilket signal du får inn i stua. Har du kabel eller vanlig antenne ? Selv har jeg kabel med digital tuner. (Tunervalg er også viktig da det er ganske stor forskjell på kvaliteten)

 

Størst forskjell mellom de forskjellige tv'ene fikk jeg når jeg så på fotballkamp. Det er noe med den grønne matta og raske kamerabevegelser som får fram forskjellene tror jeg. LCD skermene var helt ubrukbare etter min mening. Kontrastene var dårligere og jeg fikk en følelse av at bildet hang igjen enkelte ganger. Dette selv om selgeren lovet gull og grønne skoger med den nye raske teknologien i LCD skjermer.

 

Lyd er også viktig synes jeg. Der var Panasonic 500 serien helt i tet. Lyden er faktisk så bra at jeg har pakket ned hjemmekino anlegget mitt.

 

Bakdelen med plasma slik som jeg ser det, er at det ikke blir like godt bilde om du ønsker å koble datamaskinen på skjermen. Der er LCD definitivt best.

 

En annen litt merkelig bakdel, er at jeg har svidd fast CNBC logoen nederst i venstre hjørne etter et skikkelig års bruk. (Dette sier selgeren vil forsvinne om jeg ser på andre kanaler av og til :wacko: )

 

Vel, vel.....nå har man jo kanskje en tendens til å skryte av det man selv har, men jeg anbefaler deg en test før du bestemmer deg.

 

Lykke til :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Takker Bartender! :smile:

 

Det der var meget nyttig info og faktisk holder jeg en knapp på Panasonic. Både LCD og Plasma modellene deres virker meget gode også lyd som du er inne på.

 

Valget tas nok ikke før i august og imens faller prisene videre... :rolleyes:

 

Etter mitt syn er vel Plasma det beste om man ikke skal bruke den til data/internett.

 

 

____

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Norsk akevitt kåret til verdens beste

 

08.08.06: Årets International Wine and Spirits Competition (WSC) i London har kåret Gammel Opland til årets beste akevitt uansett klasse. "Gammel Reserve" og "Simers Taffel" fikk sølvmedaljer. SSC er verdens største internasjonale vin- og brennevinskonkurranse som avholdes årlig i London. Til årets konkurranse var det påmeldt mer enn 6.000 vin- og brennevinsmerker fra 73 land.

 

 

http://www.packnews.no/xp/pub/venstre/mat_forskning/176982

 

 

 

________

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...