Jump to content

GRR - Green Reefers


Pirelli

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Green Reefers-hopp

 

Green Reefers opplever kraftig resultatbedring. Det forventes høyere rater til høsten.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (24.8.05 12:23)

 

 

Kjøleskiprederiet Green Reefers fikk et resultat før skatt på 31,8 millioner kroner i andre kvartal 2005, mot 2,4 millioner kroner i samme periode året før. Driftsoverskuddet økte fra 5,9 millioner kroner i fjor til 30,9 millioner kroner i år.

Driftsinntektene endte på 234,6 millioner kroner, sammenlignet med 163,2 millioner kroner i andre kvartal 2004.

 

Ratene i spotmarkedet fortsatte sin stigende trend i første halvår 2005. Meglere anslår oppgangen til rundt 27 prosent sammenlignet med samme periode i 2004.

 

Selskapet har oppnådd høyere rater på sine konvensjonelle skip i både første og andre kvartal enn det man oppnådde i samme periode 2004. Dette er blant annet et resultat av selskapets langsiktige satsning på utvikling av egne transportsystemer.

 

Styret forventer at det nåværende lave spotmarked vil korrigere seg opp utover høsten.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 24. august 2005 kl. 12:26

Av Arne Lunde - iMarkedet

Green Reefers med pent overskudd

 

Kjøleskisprederiet Green Reefers kan se tilbake på et nytt godt kvartal, og lar seg ikke skremme av sommerens tildels kraftige ratefall.

 

 

 

Regnskapet for andre kvartal viser driftsinntekter på 234,6 millioner kroner, opp fra 163,2 millioner kroner i samme periode i fjor.

 

Det ga et driftsresultat på 30,5 millioner kroner, mot 5,9 millioner i den samme perioden i 2004. Resultat før skatt endte på 31,8 millioner kroner, opp fra 2,4 millioner i samme periode i fjor. Årets andre kvartal inkluderer en salgsgevinst på 6,3 millioner kroner.

 

Andre kvartalstallene er sesongmessig ned fra første kvartal, som omfattet brorparten av den årlige høysesongen i kjøleskipsmarkedet. I første kvartal seilte rederiet inn 264,9 millioner kroner med et driftsresultat på 44,4 millioner kroner.

 

Svakt sommermarked

 

Green Reefers driver transport i det internasjonale kjølemarkedet med i overkant av 30 skip, og har i likhet med resten av markedet merket nedgangen i spotratene i sommerens lavsesong. Ratene har falt godt under nivåene i fjor i løpet av sommeren etter en knallsterk høysesong. I første halvår var ratene snitt 27 prosent høyere enn i samme periode i fjor.

 

- De lavere ratene i årets sommermåneder målt mot samme periode i fjor forklares med et uvanlig godt marked i 2004, blant annet som følge av et sterkt bulkmarked som representerte alternativ beskjeftigelse for kjøleskip, skriver Green Reefers i rapporten.

 

De slår fast at den underliggende makrosituasjonen er god. Ordreboken utgjør 1,6 prosent av flåten.

 

- Etterspørselen etter transport av kjølevarer er solid og makrosituasjonen gir fortsatt grunn til optimisme. Styret forventer at det nåværende lave spotmarked vil korrigere seg opp utover høsten.

Link to comment
Share on other sites

- F I R S T L O O K -

 

Title: 2Q numbers beat consensus

 

Company: Green Reefers

Recommendation: Buy

Share price: NOK 6.08

Target: NOK 7.50

 

 

The numbers reported were considerably higher than our estimates, but we were also low compared to consensus which had 25m on EBIT. The discrepancies are mainly on the operational side where the company has logged both higher market activity and achieved rates and lower costs than anticipated.

 

 

The company sees favourable macro economic conditions and underlines the beneficial supply and demand situation. The company expect the soft spot market to pick up in the coming autumn.

 

Conclusion: The 2Q numbers beat both consensus, and by far our estimates. The good news is that the company outperform on operational matters with higher income and lower costs. A seasonal slowdown in the reefer market is expected to pick up as we enter the autumn-season. We reiterate our BUY recommendation and our 12m share price target of NOK 7.50 per share.

Link to comment
Share on other sites

Noen som mottar Orions analyser her? Har de gitt noen kommentar på GRRs resultater for q2?

 

Hva sier de i så tilfelle om det. Tenker da på tidligere analyser som beskrev GRR som underpriset. Synes de fremdeles GRR er priset lavt?

Link to comment
Share on other sites

GRR - KJØP AV TONNASJE

29.08.2005 12:13

 

Green Reefers ASA har inngått avtale om kjøp av

kjøleskipene Pilgrim, Pittsburg, Pride og Privilege.

Skipene er på 375,000 cubft og bygget i 1992 (2 skip) og i

1994 (2 skip). Èn bloc pris for transaksjonen er EUR 51,25

mill. Investeringen er gjort sammen med partnere. Green

Reefers skal eie to av skipene. Overtakelse vil finne sted

rundt årsskiftet hvoretter skipene vil inngå i Green

Reefers samseilingspool sammen med to søsterskip.

 

Se full melding på www.newsweb.no

 

Green Reefers ASA har inngått avtale om kjøp av

kjøleskipene Pilgrim, Pittsburg, Pride og Privilege.

Skipene er på 375,000 cubft, har stor fart og plass til

kontainere på dekk som håndteres av skipenes egne kraner.

Skipene er bygget i 1992 ( to skip ) og i 1994 ( to

skip ). Èn bloc pris for transaksjonen er EUR 51,25 mill.

Investeringen er gjort sammen med partnere. Green Reefers

skal eie to av skipene. Overtakelse vil finne sted rundt

årsskiftet hvoretter skipene vil inngå i Green Reefers

samseilingspool, som deretter vil innbefatte seks slike

søsterskip.

 

Green Reefers opererer en flåte på ca. 35 kjøleskip og eier

fra tidligere to søsterskip til de nyinnkjøpte.

 

For ytterligere informasjon: Erik Thulin tlf. 91868635.

Link to comment
Share on other sites

Bergens Tidende har i dag en mer detaljert artikkel om gårsdagens kjøp:

 

Kjøper kjøleskip for en halv milliard

 

Børsnoterte Green Reefers ASA i Bergen har sammen med storaksjonærene Kristian Eidesvik og Dan Odfjell investert i fire kjøleskip til nær en halv milliard kroner.

 

Jan I. Eliassen

Publisert: 30. aug. 2005, 06:00

Oppdatert: 30. aug. 2005, 08:15

 

Skipene er innkjøpt fra det tyske Reederei Laeisz GmBH Rostock i det tidligere Øst-Tyskland.

 

- Vi vurderer kjøleskipsmarkedet som svært godt med et stort fremtidig potensial, sier administrerende direktør Erik Thulin i Green Reefers ASA til Bergens Tidende.

 

De fire skipene er noe større enn de aller fleste av rederiets øvrige skip. De har en lastekapasitet på 375.000 kubikkfot (7700 dødvekttonn). To av skipene er bygget i 1992 og to i 1994. Skipene er beregnet for containere som dekkslast og har egne dekkskraner for å løfte containerne.

 

Utvikler seg videre

Thulin finner det naturlig at rederiet utvikler seg videre til større tonnasje. Tidligere i år ble det kjøpt inn to søsterskip fra et annet tysk rederi, og dermed vil rederiet få en samseilingspool som innbefatter seks søstre. Skipene skal overta rundt kommende årsskifte.

 

De innkjøpte skipene er MS «Pilegrim», MS «Pittsburg», MS «Pride» og MS «Privilege». Green Reefers ASA skal eie to skip, mens Dan Odfjell og Kristian Eidesvik skal eie ett hver. Dan Odfjells skip blir lagt inn i det danske Odfjell-selskapet Norchem ApS.

 

Både Dan Odfjell og Kristian Eidesvik er storaksjonærer i Green Reefers ASA og begge har også investert i kjøleskip som seiler for Green Reefers. Kristian Eidesvik er hovedmann bak en rekke kjøp av Green-skip som ble overtatt da markedet var elendig for å hjelpe rederiet til å overleve. Noen av disse skipene er senere kjøpt tilbake av Green Reefers, men Eidesvik har fremdeles en rekke skip som drives gjennom Green Reefers ASA.

 

Vurderer NIS-registrering

Ifølge Thulin er det ikke besluttet hvilket flagg skipene skal seile under.

 

- Vi vurderer tre mulige alternativer, hvorav NIS-registrering er ett alternativ, sier Thulin.

 

Green Reefers ASA har i dag ingen NIS-registrerte skip, men tidligere var en stor del av flåten NIS-registrert.

 

Green Reefers opererer en flåte på cirka 35 kjøleskip. De minste seiler vesentlig i rederiets faste fart med frossen fisk fra Norge til Østersjøen og det øvrige Europa. De større seiler i transatlantisk fart med frossent kjøtt, frukt og juice. Noen seiler også med frossenfisk fra Norge til USA. Rederiet har også skip som tar laster i løsmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Denne er det noe uker nå, siden noen har gitt betraktninger om....

Jeg gikk inn med noe "småtteri", i GRR, etter en anbefaling. Siden har den falt litt.

Innrømmer jeg har lite greie på dette markedet.

Noen som har betraktninger?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Når kommer tallene? stod på oslo børs sine sider at det var i dag, men det riktige er vel i morgen den 17?

 

noen som foresten har adressen til nettsiden deres? altså grr sin

Link to comment
Share on other sites

17/11-2005 08:08:34: GRR - RESULTAT 3. KVARTAL

Driftsinnt. i 3. kv. utgjorde NOK 182 mill. mot

NOK 152 millioner i 3. kv. i fjor. Uttrykt i USD

var innt. USD 28 mill. mot fjorårets USD 22 mill.

Driftsres. før avskr. (EBITDA) ble NOK 3 mill.

(NOK 8 mill).

 

Vedlegg følger på www.newsweb.no

 

EBITDA for årets første 9 måneder ble NOK 99

mill. mot NOK 35 mill. i fjor.

 

Green Reefers ASA

 

Konsernrapport 3. kvartal 2005

 

- Svakt spotmarked gjennom sommeren

- Rekordhøye bunkerspriser

- Avtale om kjøp av ytterligere to kjøleskip

- Eierandelen i den polske terminalen øket ved

rettet emisjon

 

Regnskap

Konsernets driftsinntekter i 3. kvartal utgjorde

NOK 182 millioner mot NOK 152 millioner

tilsvarende periode i fjor. Uttrykt i USD var

inntekten USD 28 millioner mot fjorårets USD 22

millioner. Driftsresultatet før avskrivninger

(EBITDA) ble NOK 3 millioner, mens tilsvarende

for fjoråret var NOK 8 millioner. Resultat før

skatt i kvartalet ble minus NOK 12 millioner mot

NOK 0,2 millioner i tilsvarende periode i fjor.

Det svake kvartalsresultatet skyldes i hovedsak

et generelt svakere spotmarked gjennom sommeren i

kombinasjon med høye bunkerspriser og økte

driftskostnader. I tillegg har en forsinket

start på høstfisket i norske farvann medført

svakere inntjening i dette segmentet.

 

Selskapet har i 3. kvartal konsolidert inn et

kommandittselskap hvor Green Reefers har en

eierandel på 58 %. Tallene er konsolidert på 100

% basis og redusert med minoritetsandeler. Dette

gir en positiv effekt på EBITDA på NOK 4,7

millioner.

 

Til tross for det svake 3. kvartalsresultatet ble

EBITDA for årets første 9 måneder NOK 99

millioner mot NOK 35 millioner i fjor. Tallene

er dog ikke helt sammenlignbare bl.a. fordi

balansen er øket. Men et bedret marked og en

større aktivitet har også bidratt til den

positive resultatutviklingen i 2005.

Driftskostnadene målt i USD er øket med høye 12%

i forhold til samme periode i fjor.

 

Selskapet har en betydelig utsatt skattefordel og

den kalkulerte skattekostnad for året medfører

ikke betalbar skatt.

 

Det pågår for tiden en revisjon av selskapets

implementering av IFRS. I den forbindelse foretas

det en vurdering av hva som er funksjonell valuta

ihht IAS 21for selskapene i konsernet. Dette er

den underliggende hovedvaluta for aktiviteten og

kan avvike fra konsernets rapporteringsvaluta.

Introduksjonen av funksjonell valuta vil kunne

påvirke verdien av selskapets eiendeler og

tilhørende avskrivninger. Den regnskapsmessige

effekt av dette vil først være klar i 4. kvartal.

 

 

Finans

1 3. kvartal gjennomførte selskapet en rettet

emisjon på 830 892 aksjer til kurs NOK 5,95 per

aksje; totalt ca. NOK 5 millioner. Oppgjør fant

sted mot aksjer i Odra Industries ASA, som er det

norske holdingselskapet for terminalen i Polen.

Green Reefers økte dermed sin eierandel i

terminalen fra 25% til 31%.

 

Likvide midler pr. 30. september 2005 var NOK 186

millioner mot NOK 48 millioner ved årsskiftet.

 

Aksjen tilfredsstiller kravene fra Oslo Børs

vedrørende notering på OB Match da aksjen i

gjennomsnitt handles minst 10 ganger pr. dag.

 

Virksomheten

Green Reefers driver transport i det

internasjonale kjølemarkedet med i overkant av 30

skip. Dette omfatter 26 faste skip, hvorav syv

opereres på vegne av eksterne eiere, mens øvrige

skip er innleid enten for kortere eller lengre

perioder. Fra årsskiftet vil flåten øke med

ytterligere fire skip. Virksomheten omfatter

også fem hel- og deleide fryseterminaler og nye

terminalprosjekter er under utredning.

 

Selskapet driver en betydelig aktivitet både i

spotmarkedet og med egne transportsystemer for

blant annet juiceprodukter, kjøtt/kylling, frukt

og bananer samt fisk fra nordområdene. Volumene

i selskapets transportsystemer viser en

gjennomgående positiv utvikling. En forsinket

start på høstfisket har dog medført en nedgang i

norsk eksport av frossen pelagisk fisk i 3.

kvartal på 40%, hvilket også påvirker selskapets

transporterte volumer av fisk fra nordområdene i

denne perioden.

 

Selskapet har i 3. kvartal inngått avtale om kjøp

av kjøleskipene `Pittsburg` (1994) og `Pride`

(1992) for totalt EUR 25,1 mill. Overtakelse vil

finne sted rundt årsskiftet hvoretter skipene,

hver på 375,000 cubft, vil seile i pool hos Green

Reefers ASA, som fra før av eier to slike skip.

I tillegg har nærstående til styremedlemmene

Kristian Eidesvik og Dan Odfjell kjøpt ett

søsterskip hver som også vil inngå i poolen.

 

Inkludert skipskjøp som rapportert i 1. og 2.

kvartal øker flåten med netto åtte skip, etter

salg av `Green Flake`, selskapets eldste skip.

 

Markedet

Orkaner og oversvømmelser har redusert

etterspørselen etter kjøletransport fra USGulf og

nærliggende områder. Den siste tids svakere

utvikling kan også forklares ved et svakere

bulkmarked, som i fjor representerte alternativ

beskjeftigelse. Den underliggende trenden er

imidlertid positiv, hvilket bekreftes ved at

periodeslutninger for kommende sesong rapporteres

opp ca. 15%.

 

Med virkning fra 1/1-2006 har EU i lengre tid

arbeidet med å innføre et nytt regime for

bananimport. Forslaget innebærer en omlegging

fra dagens kvoteordninger til et tariffbasert

system. De eksportområdene som slik ikke lenger

blir begunstiget har innklaget EU til WTO.

Sistnevnte har to ganger avslått EUs skisser.

Usikkerheten om hvilket system som skal gjelde

fra årsskiftet har redusert aktiviteten i

spotmarkedet. Banankontrakter for 2006 er blitt

utsatt. På grunn av langsiktig satsing på egne

transportsystemer har selskapets oppnådde

resultater så langt i år gitt bedre inntjening

for de konvensjonelle skip enn det generelle

spotmarkedet skulle tilsi.

 

Ordreboken utgjør nå 2.1% av verdensflåten.

Lange leveringstider samt høye priser for nybygg

og konkurranse fra containeroperatørene synes

fortsatt å hemme kontraheringsviljen. Til tross

for kjøleskipssegmentets relativt høye

gjennomsnittsalder er det hittil i 2005 kun

skrapet 11 skip tilsvarende 0.8% av flåten.

Dette kan forklares med et styrket kjølemarked.

Etterspørselen av kjølevarer er solid og

makrosituasjonen gir fortsatt grunn til

optimisme. Styret forventer et vesentlig bedre

resultat siste kvartal sammenlignet med 3.

kvartal, selv om etterdønningene fra orkanene i

USGulf og usikkerheten med hensyn til

bananregimet fortsatt gjør seg gjeldende.

 

Bergen, 16. november 2005

Green Reefers ASA

 

StyretEkstern link: http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=116915

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

GRR - MELDEPLIKTIG HANDEL

02.01.2006 08:51

 

Caiano AS, et selskap eiet av Kristian Eidesvik, har den

30. desember 2005 kjøpt 150.000 aksjer i Green Reefers ASA

til kurs NOK 4,83 pr. aksje.

Etter transaksjonen eier Kristian Eidesvik og selskaper

kontrollert av ham 52.764.440 aksjer i selskapet,

tilsvarende 37,40%.

Kristian Eidesvik er styreformann i Green Reefers ASA.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Rater i Januar 2006

 

Modern 51

 

Old 38

 

er langt unna 2005 da Modern var 103

 

Men vi ser at ratene sitiger fra desember da ratene var 33 og 21.

 

referanse Star-reefer.com

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 11 months later...

Er det nokon som har noko stoff angåande kva som vil skje framover med GRR(fram til Q1 i mai osb)? Er utsiktene eigentleg gode, kjem det nokon, utslagsgivande, meldingar snart?

Eg har ein mindre post som eg kunne ha tenkt meg og solgt og investert i andre selskap, men er usikker på om eg selg på feil tidspunkt?

 

Korleis er ellers bransjeutsiktene for shipping? Er det andre selskap som, helst har større volum, kan vera interessange? Meir interessert i daytrading- enn long-tips!

 

Takk på førehand for alle tips! :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dnb markets opprettholder iallefall kjøpsanbefaling på dem (29.05), og de har et kursmål på 6 kr.

Ifølge teknisk analyse fra Investtech er den en kjøpskandidat (25.05) og det står følgende om analysen:

 

"Green Reefers har brutt den fallende trenden, noe som i første omgang indikerer svakere falltakt. Har tatt ut objektivet ved 5.04 kr etter brudd på en omvendt-hode-og-skuldre-formasjon. Kursen har nå falt noe tilbake, men formasjonen indikerer videre oppgang. Aksjen nærmer seg støtten ved ca 4.90 kr, noe som kan gi en reaksjon opp. Volumtopper korresponderer godt med kurstopper og volumbunner korresponderer godt med kursbunner. Dette styrker aksjen. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt."

 

I skrivende stund ligger den på 5,05 kr. Min personlige mening er at den vil stige, men det er mer gjetting enn stort annet, har ikke mye kunnskap om børsmarkedet ennå :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...