Jump to content

REC - Renewable Energy Corporation


Megler1

Recommended Posts

Full pott for REC

 

Konsernsjef Erik Thorsen tar i dag solenergiselskapet REC på børs. Selskapet prises til 47 milliarder kroner i en emisjon som var kraftig overtegnet.

 

Kristin Vallevik Gjerde

 

Erik Thorsen, administrerende direktør i REC.

 

HB-Erik_Thorsen__adm_99845h.jpg

 

Foto: Ida von Hanno Bast

Når solenergiselskapet Renewable Energy Corporation (REC) går på børs i dag, er det det største som er skjedd siden Statoils børsinntreden.

 

Børsnoteringen av solenergiselskapet Renewable Energy Corporation (REC) er den niende noteringen på Oslo Børs i år, og det største selskapet som noteres siden Statoil-noteringen i 2001 målt i markedsverdi, ifølge Oslo Børs.

 

Høyeste kurs

Emisjonskursen foran børsnoteringen er satt til 95 kroner, det vil si øverst i intervallet på 88-95 kroner som ble fastsatt fredag ettermiddag.

 

Det tilsvarer en verdi etter emisjonen på 46,9 milliarder kroner.

 

Emisjonen var 15 ganger overtegnet, ifølge en børsmelding fra selskapet.

 

I London gikk REC-aksjen mandag for mellom 107 og 112 kroner i pre-IPO markedet, ifølge Reuters.

 

REC noteres på Oslo Børs under ticker REC.

 

Analytikerne venter spent på RECs børsintroduksjon.

 

Verdensleder

Etter kjøpet av silisiumfabrikken Asimi i USA ifjor er REC blitt verdensledende på silisium til solcelleindustrien. REC er også verdensledende på neste trinn i prosessen, silisiumskiver, som produseres på Herøya og i Glomfjord.

 

REC har dessuten sterke utvidelsesplaner på alle områder der selskapet i dag opererer.

 

Orkla og Hafslund er andre og tredje største eier i REC.

 

____

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 192
  • Created
  • Last Reply

REC-emisjonen:

REC - tildeling og børsnotering

 

(08.05.2006) Emisjonen i REC ble avsluttet i dag mandag 8. mai kl 12.00 for den del som var åpen for offentligheten.

Tildeling og emisjonskurs

I løpet av kvelden/natt til tirsdag 9. mai vil fastsettelse av emisjonskurs og tildeling finne sted. Tildeling forventes kunngjort før børsåpning kl 09.00, men ikke lang tid før børsåpning. Vi vil søke å kunngjøre meldingen om tildeling på sidene våre så snart den er tilgjengelig. Melding om tildeling vil bli sendt alle tegnere i brevs form til registrert adresse på VPS-konto, og denne melding planlegges postlagt 9. mai. I tjenesten "Investortjenester" som du finner under Aksjehandel i nettbankmenyen kan du se hvor mange aksjer du er tildelt noe ut på dagen tirsdag 9. mai.

 

Resultat av tildeling (tirsdag morgen)

 

* Pris NOK 95,-

* Tildeling retail: Full tildeling opp til kr. 47.500,- (tilsvarende 500 aksjer). Alle tegninger fra kr. 47.500,- til kr. 2.000.000,- er tildelt 500 aksjer

* Tildeling kun i hele børsposter, én børspost = 100 aksjer

 

 

All handel i REC skjer på såkalt "If issued basis" frem til kapitalforhøyelsen er registrert. Det innbærer at alle handler har forbehold.

 

Tildelingsbrev vil bli sendt via VPS.

 

Betaling

Gjennom bestilingsblanketten har du gitt tilretteleggerne fullmakt til å belaste bankkonto den 10. mai. Tilstrekkelig beløp må være tilgjengelig på oppgitte bankkonto fra tirsdag 9. mai.

 

Børsnotering

Første børsnoteringsdag er tirsdag 9. mai. Selskapet har i børsmelding i dag sagt at Oslo Børs vil bestemme børspost og listeplassering kl 15.00 i dag mandag 8. mai.

 

Kursene på REC vil synes i kursbildet fra kl 08.45 tirsdag 9. mai. Fra dette tidspunkt vil det også være mulig å legge inn kjøpsordre i REC. Alle handler de første dagene skjer på såkalt "if issued" basis, dvs betinget av at kapitalforhøyelse mv. blir registrert. Se prospektet s. 135.

 

NB! Vi viser til passusen i bestilingsblanketten om at "Aksjer tildelt i emisjonen kan ikke omsettes over Internett før fysisk levering har skjedd". Fysisk levering på VPS-konti ventes gjennomført på kvelden torsdag 11. mai, og aksjer vil være synlig i nettbanken på morgenen fredag 12. mai. Aksjer tildelt i emisjonen kan således først omsettes over Internett fredag 12. mai.

 

Merk at aksjer som kjøpes over Internett fra 9. mai kan selges igjen umiddelbart, og at det således kun er aksjer tildelt i emisjonen som ikke kan omsettes før de er betalt og levering har funnet sted.

 

Følg med på disse sidene for oppdateringer.

 

Oppdatert 09.05.2006

Link to comment
Share on other sites

Nyhet fra TDN Finans

 

REC:HAR LØFTEEVNE PÅ 12-13 MILLIARDER KRONER -THORSEN

 

11:29

REC:HAR LØFTEEVNE PÅ 12-13 MILLIARDER KRONER -THORSEN

 

Oslo (TDN Finans): Renewable Energy Corporation (REC) kan foreta

investeringer på inntil 13 milliarder kroner etter at selskapet fikk inn

rundt syv milliarder kroner i ny egenkapital i forbindelse med tirsdagens

børsintroduksjon.

 

-Vi har en løfteevne på 12-13 milliarder kroner, uten at vi tyner

egenkapitalandelen. Sånn sett kan vi bygge et par silisiumfabrikker og 4-5

waferfabrikker, sa konsernsjef Erik Thorsen på tirsdagens presentasjon i

forbindelse med børsintroduksjonen.

 

Thorsen gjentok at han foreløpig ikke vet om det vil bli bygget en, to

eller tre nye waferfabrikker de nærmeste årene. En slik fabrikk tar rundt

ett år å bygge og koster rundt en milliard kroner.

 

REC venter dessuten fortsatt på styrebeslutningen om å bygge en ny

silisiumfabrikk til rundt 3,5 til 4 milliarder kroner. Thorsen venter

imidlertid at dette blir klart i løpet av kort tid slik at byggearbeidet

kan starte til sommeren. Det tar rundt to år å bygge en silisiumfabrikk.

 

I tillegg jobber selskapet med videre produktivitetsutvikling i

wafervirksomheten. Fra 2004 til 2005 var produktivitetsveksten på 37

prosent og målet er ytterligere 70 prosents produktivitetsvekst frem til

2008.

 

I REC Solar venter Thorsen at produksjonen dobles i 2006 sammenlignet med i

fjor, blant annet som følge av økt kapasitet. Silisiumpr

oduksjonen

planlegges dessuten økt med rundt 500 tonn til 5.800 tonn i 2006. Med en

oppgang i silisiumprisen på rundt 20 prosent den seneste tiden venter

Thorsen bedret margin innenfor virksomheten REC Silicon.

 

-Vi skal ikke bruke ett øre mer i produksjonen i år, så sånn sett venter vi

en marginendring, sa Thorsen, som også opprettholdt målet om å produsere

silisium 30 prosent billigere fremover enn i dag ved å ta i bruk ny

teknologi.

 

REC planlegger også å redusere kostnadene slik at det i 2010 vil være 50

prosent billigere å benytte seg av solenergi. Dette skal gjøres både ved at

produksjonskostnadene reduseres og at yteevnen til waferne bedres.

 

-Jeg er helt sikker på at solenergi vil bli konkurransedyktig over tid, og

jeg tror det vil skje om 5-6 år, sa Thorsen.

--

 

sigurd.sveen@tdn.no

 

TDN Finans - tel +47 22 00 11 55

 

#CODES C/REC C/ORK C/HNA C/HNB

 

 

 

 

Vel vel, å prise et selskap til P/E på ca 47 slik børsen gjør nå, med en tidshorisont på 5-6 år før inntjeningen forsvarer denne prisingen synes jeg er rimelig spenstig. Mye kan skje frem til 2011-2012.

 

Jeg er enig i at potensialet er stort, men å prise inn dette allerede nå tror jeg vil medføre at en god del små-investorer vil brenne seg litt i mellomtiden. Minner litt om prisingen av Tomra i 2000, mens det først materialiserte seg skikkelig i 2006. Ikke umulig at det blir samme scenario for REC.

 

Forventningene er for store på for kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå fått opp 500 tildelte REC i Nordnet.

I og med at jeg prøvde å handle for 200k, burde jeg fått 1000 stk dersom det under skulle være korrekt.

 

* Tildeling retail: Full tildeling opp til kr. 47.500,- (tilsvarende 500 aksjer). Alle tegninger fra kr. 47.500,- til kr. 2.000.000,- er tildelt 500 aksjer

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå fått opp 500 tildelte REC i Nordnet.

I og med at jeg prøvde å handle for 200k, burde jeg fått 1000 stk dersom det under skulle være korrekt.

 

* Tildeling retail: Full tildeling opp til kr. 47.500,- (tilsvarende 500 aksjer). Alle tegninger fra kr. 47.500,- til kr. 2.000.000,- er tildelt 500 aksjer

 

 

Ingen fikk mer enn 500 aksjer.... uansett om de hadde bestilt for 100k eller 2000k, overtegnet 15 ganger eller noe sånt!

Ser ut til å bli en pen gevinst i alle fall! RT ligger det akkurat nå masse kjøpere på 113,50, som faktisk er opp 32,7% i forhold til den første posten din (etter 10 % rabatt)!! :biggrin:

samlet er det en oppgang på ca 22%... så skjønner at du vil ha mer enn det du fikk :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Innsidekjoep i REC:

Kjøpte 1,2 mill. REC-aksjer

 

Marcel Brenninkmeijer, som sitter på REC-aksjer for nesten 20 milliarder kroner, øker beholdningen i selskapet.

 

Ifølge en børsmelding har styremedlem Marcel Brenninkmeijer i REC kjøpt 1,2 millioner aksjer i selskapet til kurs 111,76 kroner. Kjøpet skjedde gjennom selskapet Good Energies Investments.

Brenninkmeijer sitter etter transaksjonen på 169.801.900 aksjer i selskapet. Verdien på aksjene er 19,9 milliarder kroner. Den opprinnelige investeringen var på 25 millioner kroner i 2001.

Link to comment
Share on other sites

Vær forsiktig folkens. REC er i ferd med å prises helt ut av proporsjoner, og overraskelser på nedsiden er nå mye mer sansynlig enn overraskelser på oppsiden. De skal levere særdeles gode tall på 1Q06 rapporten 28 mai som overrasker MYE på oppsiden hvis de skal forsvare dagens prising.

 

Risikoen er meget høy!

 

Vær forsiktig!

Link to comment
Share on other sites

En politisk.... melding om at det skal satses mer på slik energi... og 130 er passert.....

Her kan det jammen gå begge veier.

Var ikke Statoil "overpriset" for en tid tilbake? :biggrin:

mange småaksjonærer som gikk glipp av mye kroner i den iallefall......

 

Tror de som skal ut på fredag (de som altså ikke har fått med seg at man kan selge tidligere) er færre en mange tror.

Uansett så vil neste uke fortelle mer om prisingen er vanvittig eller helt OK....

bigemo_harabe_net-110.gif

Link to comment
Share on other sites

Det er fornuftig å mane til forsiktighet ifm. alle slike emisjoner. Men med de gigantiske insidehandlene vi har sett i det siste, er vel sansynnligheten for en snarlig/kraftig nedgang betydelig redusert?

 

Jeg har vanskelig for å tro at de har gått inn med så mye penger uten å ha grundig kunnskap om muligheter på kort/lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

Den store innsidekjøperen det henvises til har en svært langsiktig plan bak sin eksponering i REC, og snittinngangen totalt sett til denne innsideren er en brøkdel av dagens kurs. Og han har mer enn nok penger til å være svært langsiktige.

 

Det jeg maner til av forsiktighet, relateres til at mange nå investerer i den tro å kunne høste gevinster på kort sikt. De kan meget mulig bli svarteper med skjegget full av postkasser, spesielt for de som har lånefinansiert sine posisjoner.

 

Ikke bare er REC overpriset etter mitt skjønn på disse nivåene, men det er også Oslo Børs. Når begge tilsynelatende er overpriset, og mange sansynligvis vil høste en del gevinster før sommeren kommer, vil jeg oppfordre til å vise stor grad av forsiktighet. En korrigering kan komme brått.

Link to comment
Share on other sites

Det blir stadig mer negativ presse angående prisingen av REC, noe jeg har stor forståelse for.

Jeg sitter og teller på knappene om jeg skal selge i dag eller ikke, men velger å se an utviklingen først.

Link to comment
Share on other sites

[Det blir stadig mer negativ presse angående prisingen av REC, noe jeg har stor forståelse for.

Jeg sitter og teller på knappene om jeg skal selge i dag eller ikke, men velger å se an utviklingen først.]

 

Jeg har hvertfall tellt nok på knappene i et firma jeg ikke har peiling på, har derfor solgt meg ut.

Var uansett noen raske kroner dette rec eventyret!!

Link to comment
Share on other sites

Om børsen er overpriset er vel et relativt begrep? Ta dette ekempel:

 

Er børslokomotivet Hydro, overpriset med en kurs på 188 med en forventet omsetning på ca 200 milliarder og et overskudd på ca 20 millarder?

Link to comment
Share on other sites

Gladmelding:

 

15/05-2006 16:30:37: REC - 5-YEAR FRAME CONTRACT WITH GAMESA SOLAR

 

 

These materials are not an offer of securities

for sale in the United States, the Company`s

securities may not be offered or sold in the

United States absent registration or an

exemption from registration, any public offering

of the securities to be made in the United

States will be made by means of a prospectus

that may be obtained from REC and that will

contain detailed information about REC and

management, as well as financial statements.

 

REC Solar, a fully owned subsidiary of REC, has

entered into a frame contract for supply of

solar modules to Spanish Gamesa Solar, which is

specializing in equipment manufacturing and

construction of solar farms. The contract is for

5 years, starting in 2006. The contract value

for 2006 is between EUR 25-35 million.

 

The contract with Gamesa Solar creates an

important entry for REC into the Spanish market,

and will secure REC Solar a broader market

presence within the growing Mediterranean

market. The five-year contract volume amounts to

a total of approximately 50 MWp of solar

modules, and is an important step in REC Solar`s

ongoing expansion program.

 

About REC

REC is uniquely positioned in the solar energy

industry as the only company with a presence

across the entire value chain. REC Silicon and

REC Wafer are the world`s largest producer of

solar grade silicon and wafers for solar

applications. REC Solar produces solar cells at

its plant in Norway and solar cell modules at

its facilities in Sweden. REC Group had revenues

in 2005 of 2.454 MNOK and an operating profit of

601 MNOK. Please see also www.recgroup.com

 

About Gamesa Group

Gamesa is an international corporation, focused

mainly on the renewable energy sector. In this

field, its activity spans from the promotion,

procurement and sale of solar and wind farms to

the design, manufacturing and sale of wind

turbines. Gamesa reached in 2005 a turn over

1.745 million euro, 32% higher than in 2004, and

a net profit of 177 million euro in 2005, 8%

higher than in the previous year. Further

information may be found at www.gamesa.es.Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=128494

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke min hensikt i det hele tatt å forsøke og baisse REC, men syntes alle som investerer i dette bør sette seg inn i selskapet fundamentalt sett. Det har vært mange som har uttrykt sin bekymring for prisingen, men også visse meglerhus som har vært positive. Jeg stoler dog ikke alltid på meglerhusenes sine meninger og analyser, husk at disse lever av kunder som genererer kurtasje!

 

Are Slettan har dog satt sammen en interessant og lettfattelig analyse av selskapet. Dette er nok grunnen til at mange har omtalt REC som en "boble". Derfor tror jeg man skal være forberedt på å sitte meget lenge i dette selskapet, og det er da viktig å forstå den fundamentale risikoen. Og da kan det være verdt å spørre seg om the juice is worth the squeeze.

 

Jeg kom frem til at den ikke var det, og Are Slettans analyse var meget overbevisende i så måte.

 

Solcelleselskapet REC gikk tirsdag på børs på Oslo Børs – til en fantastisk prising.

 

Etter at kursen i emisjonen ble jekket opp, og aksjen steg enda mer på børs tirsdag, endte verdien av REC på 58 milliarder kroner. Det gjør selskapet til det sjette høyest verdsatte på Oslo Børs.

 

REC kontrollerer hele verdikjeden ved produksjon av solcellepaneler, fra produksjon av silisium til ferdige paneler etter store investeringer i produksjonsanlegg. Med en oljepris på 70 dollar er det ingen tvil om at alternativ energi er i vinden.

 

Men det betyr ikke nødvendigvis at REC er en god investering på dagens kursnivå.

 

Prisingen er så høy at det minner om det amerikanske netteventyret Google.

 

Tallene

 

REC hadde i 2005 en omsetning på 2,5 milliarder kroner, men hvis man tar med et oppkjøp, blir proformatallet 3,2 milliarder. Proforma overskudd blir av selskapet oppgitt til 44 millioner kroner.

 

Vi snakker altså om en P/E på drøyt 1.300.

 

Men det er klart at selskapets regnskap er preget av spesielle forhold. Driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) fra 141 til 830 millioner.

 

Hva kreves fremover?

 

Uansett er det klart at det bare er fremtidig resultatvekst som kan forsvare dagens prising. La oss leke litt med tall.

 

De siste årene har REC grovt sett doblet omsetningen årlig, men det blir vanskeligere å klare etter hvert som størrelsen øker. La oss si at omsetningen øker med 50 prosent årlig – noe som fortsatt er en ekstremt kraftig vekst, og så vidt jeg forstå klart høyere enn de fleste analytikerne venter.

 

La oss videre si at REC har et så godt grep om verdikjeden at selskapet klarer å ta ut en resultatgrad etter skatt på 20 prosent – igjen en ekstremt god lønnsomhet for et industriselskap.

 

Så antar vi at investorer i det som må betegnes som et risikoselskap krever en årlig avkastning på 15 prosent – det er jo ingen vits i å sitte på REC-aksjene i årevis hvis de ikke stiger.

 

La oss også anta at selskapet ikke utsteder nye aksjer – noe som er en optimistisk antagelse. Trolig vil en så kraftig vekst som vi her legger opp til bety behov for mer egenkapital. Derfor sier vi også at selskapet ikke betaler utbytte i perioden.

 

Basert på dette ender REC i 2010 opp med en omsetning på 24,5 milliarder kroner. Overskudd etter skatt vil være 4,9 milliarder kroner. Markedsverdien vil være økt til 117 milliarder kroner.

 

Ikke billig etter kanonvekst

 

Til tross for den voldsomme veksten, vil P/E-verdien fortsatt være så høy som 24. Det er ikke uhørt for et vekstselskap, men det er heller ikke billig, gitt at REC da vil være et så stort selskap at veksten trolig vil avta.

 

Og dette forutsetter altså en meget sterk og lønnsom vekst. Det er svært sjelden bedrifter leverer vekst av dette kaliberet. Spesielt vil det være vanskelig mot slutten av perioden når REC er blitt et stort selskap.

 

Nedsiden er meget stor hvis REC ikke leverer de kommende årene.

Link to comment
Share on other sites

Nedsiden er stor hos REC (og alle andre) hvis de ikke leverer som forventet.

Det er også viktig å være oppmerksom på at REC som for mange er finansiert med lånte penger, har en betydelig nedside. Men der nedsiden er stor, er oppsiden også normalt veldig stor. Og iht. denne artikkelen begynner REC allerede å levere:

 

REC får over 200 mill.

REC melder om avtale til en verdi av over 200 millioner kroner.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (15.5.06 16:44)

 

REC opplyser at heleide REC Solar har inngått en fem års rammeavtale med spanske Gamesa Solar.

 

Kontrakten har en verdi på mellom 25 og 30 millioner euro.

Link to comment
Share on other sites

Gladnyhet:

 

Suntech Power shares shine in premarket after profit report (STP) by Robert Daniel

NEW YORK (MarketWatch) -- Suntech Power Holdings Co. (STP) shares are up 13% at $30.95 premarket Thursday after the Wuxi, China, producer of solar-power solutions reported first-quarter net income nearly doubled as revenue more than doubled. Earnings reached $19.3 million, or 12 cents an American depositary share, from $10 million, or 11 cents, in the year-earlier period. Revenue was $89.9 million against $38.5 million. The company estimated second-quarter revenue would more than double to a range $110 million to $117 million.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tro på at REC nå begynner å bli priset slik at vi kan forvente en rekyl opp igjen snart. Det er alltid de med høyest P/E verdi som blir rammet hardest når børsene korrigerer, men til gjengjeld er det de samme aksjene som fyker høyest opp igjen når optimismen kommer tilbake.

 

Jeg tror en spek i REC kan være spennende nå (kurs 77,00 - 77,50). Har ikke kjøpt selv ennå, men sitter å vurderer kjøpsknappen nå.

Link to comment
Share on other sites

REC dobler produksjonen

http://www.imarkedet.no/php/art.php?id=304839

 

Etter å ha gjort det mottsate av hva boka sier; nemlig å handle etter stor nedgang for å pynte på inngangen, er slike melding godt å få med seg for den langsiktige. Og i REC er jeg langsiktig. Men til gjengjeld fikk jeg bare en brøkdel av hva jeg bestilte.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...