Jump to content

REC - Renewable Energy Corporation


Megler1

Recommended Posts

  • Replies 192
  • Created
  • Last Reply

Spår REC i 140 kroner

 

Analytiker Lars Lindgren tror REC-aksjen står foran gode tider.

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (29.5.06 10:25)

 

 

 

 

Analytiker Lars Lindgren setter målområde for sin REC-anbefaling et sted mellom 120 og 140 kroner i løpet av dette året, fremgår av en analyse idag.

 

 

290506_rec.jpg

 

Aksjen ble første gang anbefalt kjøpt på nivåer ved 82 kroner, den 24. mai. Kl. 10.13 i morges ble REC handlet for 90,25 kroner, opp 0,28 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har gjort seg opp noen mening om selskapet/prosjektet?

 

Når noe virker for godt til å være sant er det som regel det. Men etter hvert som de fossile energikildene tømmes vil fornybar energi bli mer etterspurt. På lang sikt kan REC derfor være en god investering. Men bli ikke overrasket om kursen forbigående stuper. Min spådom basert på spåing i kaffegrut er at kursen gjør et dypdykk til høsten, for så å bare gå brattere rett til himmels.

Link to comment
Share on other sites

REC øker eierandeler i EverQ

 

Renewable Energy Corporation har inngått en bindende intensjonsavtale om å øke sin eierandel i EverQ fra 15 til 33,33 prosent.

 

 

Artikkel av: Carine Møller Mortensen (6.6.06 08:34)

 

Det opplyses i en børsmelding tirsdag.

 

 

EverQ er et joint venture med Evergreen Solar, Q Cells og REC og med den inngått intensjonsavtalen blir REC likeverdig med de to andre partnerne.

 

 

REC vil betale rundt 49 millioner dollar for å øke eierandelen, samtidig som de vil signere en langsiktig leveringsavtale for polysilisium med EverQ på 7.400 tonn granulert silisium i en syvårsperiode. De første leveransene av silisium vil starte i annet halvår 2008 og vil gradvis øke til maksimalt 1.200 tonn årlig fra 2010 til 2014.

 

 

 

EverQ ventes å representere totalt 6-7 milliarder kroner i inntekter ved full kapasitet, basert på markedspriser i 2006.06.06

Link to comment
Share on other sites

Renewable Energy Corporation (REC) har etablert seg inn i en unik posisjon i

verdikjeden innen solarindustrien. Omsetningen er firedoblet i løpet av de siste

tre årene og EBITDA-marginen var i Q1 kommet opp i 44%. Vi venter ytterligere

vekst i marginene i løpet av året.

 

DnB NOR Markets tar opp dekning av REC med en kjøpsanbefaling og et kursmål på NOK 115 pr aksje.

 

http://www.sbm.no/files/upload/arec_080606.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Rekordtall fra Rec

Analytikerne ventet rekordtall fra solenergiselskapet Rec i andre kvartal. Det ble enda bedre.

 

Henrik D. Meyer

 

At selskapet som har hatt et rush av kontrakter siden børsnoteringen i mai skulle overgå kvartalstallene fra et år tilbake var ventet. Men analytikerne var ikke like optimistiske som de kunne ha vært.

 

I andre kvartal hadde Rec et EBITDA-resultat på 387 millioner kroner sammenlignet med 131 millioner kroner i samme periode året før. På forhånd ventet analytikerne et EBITDA-resultat på 349 millioner kroner, ifølge estimater innhentet av TDN Finans.

 

Selskapet bikket milliarden i omsetning i andre kvartal med driftsinntekter på 1003 millioner kroner. Det er en oppgang fra 474 millioner kroner i tilsvarende periode ifjor og langt sterkere enn forhåndsestimatet på 869 millioner kroner.

Link to comment
Share on other sites

REC:INNSIDER SOLGT 230' AKSJER, KURS 93,41 KR

 

Oslo (TDN Finans): Tone Bjørseth-Andersen i Renewable Energy Corporation

solgte tirsdag 230.000 aksjer i selskapet til kurs 93,41 kroner.

 

Det opplyses i en børsmelding onsdag.

 

Hun eier 345.880 aksjer etter dette salget.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

DnBNOR oppdaterer REC

 

REC er verdens ledende integrerte aktør innen solenergi (PV)-

industrien. Som dominerende produsent av superrent silisium

oppnår selskapet ikke bare svært gode marginer, men

kontrollerer også innsatsfaktorer (silisum og wafere) som de

øvrige konkurrentene kiver om. DnB NOR Markets har en

kjøpsanbefaling på REC med et kursmål på NOK 115 pr aksje.

 

HELE ANALYSEN

 

 

_______________

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Market Cap (115): 54.600 mill

Bunnlinje (Q3): 343 mill.

Annualisert P/E basert på Q3: 40

 

Når man vurderer REC er det selvsagt viktig å se på vekstcaset, år til år var veksten på topplinjen 51% ifølge Q3 rapporten. EBITDA marginen er fantastiske 46%, og marginene har også vært i en konstant bedring.

 

REC har uansett mye å bevise i forhold til dagens aksjekurs, men det tror jeg de klarer fint. Det er gjort mange investeringer den siste tiden som vil komme til syne i kvartalene fremover.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

PUBLICERAD 061201, 10:55

 

HONDA UTMANAR SVENSKA SOLCELLEN

Japanska Honda bildar idag ett dotterbolag som ska tillverka solceller i tunnfilmsteknik, som påminner om den svenska Solibro har utvecklat. Honda ska uppföra en fabrik med liknande kapacitet som Solibro och tyska Q-Cells.

 

kumamoto.jpg

 

Hondas anläggning i Kumamoto

 

Hondas nybildade bolag får namnet Honda Soltec Co. Företaget håller redan på att bygga en fabrik för tunnfilmssolceller baserade på CIGS-teknik. Det är en energibesparande teknik som använder koppar, indium, gallium och selen och är hälften så energikrävande som den tidigare processen som använder kisel.

 

Nästa höst ska Honda ta den nya fabriken i Kumamoto i drift och den ska då få kapacitet att producera solcellspaneler med en effekt om 27,5 MW per år.

 

Det är ungefär lika mycket som Solibro och det tyska företaget Q-Cells, som i förra veckan köpte den svenska tekniken, ska tillverka i en planerad anläggning i närheten av Dresden. Den fabriken får kapacitet att tillverka solcellspaneler med en effekt om 25 - 30 MW per år.

 

Japanska Sharp utökade nyligen produktionen i sin solcellsanläggning i Katsuragi till celler med den sammanlagda effekten 600 MW per år. Sharp tillverkar med kiselteknik, men utvecklar även celler för tunnfilmsteknik.

 

http://www.nyteknik.se/art/48161

 

 

________

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende forventet etterspørselsvekst innenfor solceller. Fra tidligere har jeg hørt at etterspørselen i Japan har fortsatt å øke selv om subsidene for privatpersoner opphørte i 2005. Fra kilder som jobber tett med dette har jeg hørt at etterspørselen for 2006 har flatet ut. Det jobbes imidlertid med å innføre en ordning for næringslivet. Uten at jeg kjenner til detaljene.

 

Vil etterspørselen vokse i samme takt som både REC og Elkem Solar spår, eller vil etterspørselen flate ut samtidig som vi får økt produksjonskapasistet.

 

Er det snart på tide å gå short i REC?

Link to comment
Share on other sites

Fremtiden er fossil og sort som natten; olje og kull..så lenge Kina, India, Brasil og USA får bestemme, de tenker kortsiktig og ikke på miljøet. Miljøforkjempere vil bare ha sjans hos drømmende verdensledere i utopiske bananrepublikker som Norge, Sveits, Japan etc..vi har råd til å tenke på miljøet..cash is king

 

Resesjon i USA vil dessuten ikke hjelpe på.. men sjekk ut markedet; hvor mange andre solenergileverandører er det på markdet og hvilke kontakter har toppene (Enger, Endeland)..er de gode forhandlere internasjonalt? Finnes det en Røkke- Shröder connection..

 

Go short..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

God kveld!

 

Har vore medeigar i REC sidan dagen dei kom på børs. Kursutviklinga har jo så langt vore super, til eit såpass stort og tungt selskap å vera.

Eg registrerte at JUM kjøpte 75´ sist fredag utan å børsmelda dette. Han kvitta seg med same antal aksjer på tysdag, med eit tap på 75 tusen.

Kunne vore interessant å fått andre synspunkt på akurat dette.

 

Mi tru er at det er noko større på gang om ikkje lenge. Fruen der i huset sit i styret og då er det nok greiast å ha reint mjøl i posen for "gubben".

Elles registrerar eg at DNM går frå kjøp til hold/ salg av aksjen.

 

Kvifor det? Er det for at huset sjølv skal få laste opp før raketten skyt fart? ...Mot sola.....?

 

 

:biggrin:

 

Eafq

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fra DN-papir i dag:

 

Resirkulerer solsuksess

 

Med Rec-gründer Alf Bjørseth i kulissene, har Metallkraft i Kristiansand hentet inn 90 millioner kroner for å bygge fabrikker i både Kina og Norge. Resirkulering av avfall fra solcelleproduksjon kan bli en ny storindustri.

 

FULL KLAFF. Gründer Knut Henriksen og styreleder Erik Tønnesen har overbevist norske investorer med sin resirkuleringsteknologi.

STIG EDVARDSEN

Publisert: 07.02.2007

 

Oslo

 

- Rec er stjerne i Kina! Alle ser opp til selskapet, noe som selvfølgelig gjør det enklere å presentere et nytt prosjekt fra Norge, sier Gunnar Kulia i Metallkraft.

 

Sammen med styreleder Erik Tønnesen og gründer Knut Henriksen er konsernsjefen på rundreise for å forklare de store solcelleprodusentene hvorfor de bør satse på avfallsgjenvinning.

 

- Veldig kort fortalt skal Metallkraft bidra til økt bruk av fornybare energikilder gjennom å resirkulere silisiumkarbid og glykol innenfor produksjon av solceller, fortsetter Kulia.

 

Sterk vekst

 

Bak Metallkraft står Knut Henriksen, tidligere forskningssjef hos Elkem. Rundt 50 millioner kroner er investert så langt, og kjente navn som Alf Bjørseth, Bjarne Skeie, Ove Gusevik og Skagerak Venture Capital er i dag å finne på eiersiden.

 

- Dette er et kostbart løp, men et konsept vi har ståltro på. Det underliggende markedet vokser med 50 prosent i året, sier Tønnesen.

 

Sammen med Enskilda Securities har styret den siste uken jobbet med å få på plass minst 75 millioner kroner i frisk kapital. En jobb som ble langt enklere enn først antatt.

 

- Responsen var meget god. Fredag kveld var det kommittert 90 millioner kroner, forteller han.

 

Største deltagere i emisjonen, som priser Metallkraft til 125 millioner kroner, er Convexa Capital, Hafslund Venture og Trønder Energi. Førstnevnte går inn med 35 millioner kroner og får en eierandel på rundt 16 prosent.

 

- Utover at vi går inn på eiersiden i Metallkraft, har jeg ingen kommentar til dette, sier administrerende direktør Bjørge Gretland i Convexa.

 

Håper på 400 millioner

 

Markedet Metallkraft retter seg mot er ventet å bli meget lukrativt. I 2010 skal selskapet kunne håndtere 70.000 tonn såkalt sagmelsslurry fra solcelleprodusentene. Dette tilsvarer rundt 14 prosent av verdensvolumet.

 

- I kroner og øre tilsvarer dette en omsetning på rundt 400 millioner kroner, sier Kulia.

 

Metallkraft har i dag bare et mindre produksjonsanlegg i Kristiansand, med en kapasitet på 2500 tonn «slurry».

 

Planen er imidlertid en kraftig oppskalering av driften, samt bygging av nye fabrikker i både Norge og Kina.

 

- Alle produsentene i Kina jakter på kostnadsfordeler, og da blir gjenbruk et viktig element for å være konkurransedyktige. Går alt på skinner, bør vi ganske raskt kunne håndtere 25.000 tonn «slurry» bare i Kina i året.

 

Metallkraft as

 

Etablert i 1999 av tidligere forskningsdirektør i Elkem, Knut Henriksen.

Har så langt brukt rundt 50 millioner kroner på å utvikle en teknologi for gjenvinning av avfall fra solcelleprodusenter.

Metallkraft har i dag rundt 30 ansatte og et anlegg i Kristiansand, med en produksjonskapasitet på 2500 tonn «slurry».

Planlegger et nytt anlegg i Meraker med en kapasitet på 12.500 tonn i første byggetrinn. Anlegget skal etter planen stå ferdig høsten 2007.

Metallkraft ledes av Gunnar Kulia (født i 1957), som har erfaring fra blant annet Elkem, Norsk Hydro og Arthur Andersen.

 

 

___________

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Shortet nettopp REC... Good Energies solgte for et par dager siden på 105. Kursen er i dag på 146.

 

Jeg tror Orkla kommer til å slå REC sammen med sin egen satsing Elkem Solar, og Orkla vil da ønske lavest mulig kurs der de eier lite (REC) og en høyest mulig kurs der de eier alt (Elkem Solar)... En kjent og profilert stor investor har (ikke for)tjent seg rik på denne måten...

 

Skjønner ikke verdsettingen; den virker søkt. Det virker som om saueflokken styrter mot stupet... Dersom lønnsomheten blir så stor i denne bransjen, ja så vil det døre til voldsom etablering og at myndighetene reduserer subsidier som i dag er "livsviktige" for brasjen...

 

Mvh,

 

REC-pessimist...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da jeg startet denne strengen for over 1/2 år siden hadde jeg følgende undertittel:

"Er dette et fremtidsrettet selskap med stor oppside?"

 

Nå er det fristende å erstatte spørsmålstegnet med et utropstegn.

 

Jeg bor på Kypros og ser til daglig at nye bygg oppføres med solsellepanel på taket.

Jeg har også oppdaget at flere og flere utbyggere annonserer leiligheter med oppvarming og lys vha solsellepanel.

 

Er det noen som kan bekreftet at trenden er den samme i andre land?

I såfall vil jeg overveie å omstrukturere min portefølje og "legge flere egge" i REC-kurven.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

DNM oppdaterer REC:

 

Monster, Inc. er hjørnesteinsbedriften i tegnefilmen av samme

navn. Skeptikerne har påstått at det var tegneseriekvalitet over

estimatene for vekst i PV-markedet og marginforventningene til

REC også. Resultatet lå imidlertid 19% over konsensus og vi er

dermed neppe de eneste som lar oss overbevise av en EBITDA

på NOK 869 mill i Q1. I tillegg er markedsutsiktene mer positive

enn tidligere lagt til grunn. Imponerende resultater fra alle

divisjoner og planene om en gigantisk 1-1.5GW fabrikk gjør at

selskapet forsvarer betegnelsen monsterbedrift i den reelle

verden. Et betydelig løft i estimatene gjør at vi oppjusterer

kursmålet fra NOK 170 til NOK 240 pr aksje og opprettholder

kjøpsanbefalingen.

 

Les mer om dette her

 

 

________________

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I morgen, fredag 27/7 kommer REC med 2. kvartalsresultat. De har leverte solide tall gang på gang hittils, så det skulle borge for en oppgang etter de siste to dagers nedtur. Nede i 236,25 etter å ha vært opp i 250 på det meste.

 

DNB Markets har et kursmål på 280.

 

Selv gikk jeg ut av REC på 219, fordi jeg syntes verdisettinga begynte å bli hinsides og jeg trodde børsen skulle ha en større korreksjon. Ingen av delen slo til...

 

Den dagen REC endte i 250 var den nede i underkant av 235, og jeg la inn et kjøp på 235 litt for sent - hadde vært en pen gevinst. Denne gangen går jeg hardt inn og håper på en kortvarig gevinst igjen. Håper den ikke stiger for fort i dag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...