Jump to content

Litteratur og online ressurser


Bosun

Recommended Posts

Oversikt over de mest solgte aksje-bøkene

 

Hei, er veldig interessert i å vite hva de forskjellige brukerne her har å anbefale av litteratur relatert til aksjemarkedet. Studerer selv finansiell analyse, men jeg merker at det meste av pensumbøker er altfor langdryge, forbausende lite praktisk orientert, og ikke minst fokuserer på teori jeg mener er totalt avleggs (iallefall for de av oss som ikke har planer om å investere i en aksje over en tiårsperiode).

 

Felles for pensumbøkene mine er at de som oftest er drittkjedelige å arbeide med, samtidig som de sjeldent gir meg noe særlig brukbart igjen (dette med unntak av statistikkfag og slik). Derfor er jeg ute etter mer virkelighetsrettede og lettleste bøker som støttelesing til både studiene og aksjetradingen min.

 

Selv var "Aksjekjøp og Daytrading" av Oddmund Grøtte den første boken jeg leste, og uten tvil den jeg har lært mest av. Jeg mener dog at Grøtte har et altfor ensidig fokus på teknisk analyse, men dette er likevel boken som virkelig åpnet øynene mine.

 

Etter denne leste jeg Investtech's teknisk analyse bok, som er veldig nyttig om du vil ha en kjapp innføring i TA, og i tillegg forstå Investtechs analyser.

 

"Økonomiskolen" fra Hegnar Media var også en brilliant innføring i økonomi på en forbausende lettlest måte. Denne boka har jeg faktisk brukt som støttebok i pensum da den har en tendens til å forklare mer på fem sider enn lærebøkene klarer på 100, samtidig som den gjør det enklere å suge ut essensen av et tema.

 

Pløyet også gjennom "Norges Beste Investorer" her om dagen, men detta var mer triviell lesing enn lærerikt. Det samme var "Storeulv", som i tillegg var utrolig underholdende og anbefales på det varmeste!

 

"Tjen penger på IT-aksjer" var den første boken min som tok for seg fundamental analyse, men jeg er ærlig talt ikke spesielt imponert over denne, annet enn at den introduserer noen få helt greie tommelfingerregler. Ser derfor frem til neste måneds bok i Hegnar's bokklubb - "Verdsettelse av Aksjer".

 

Hvilke andre bøker anbefales? Norske så vel som engelske.

 

Over til onlineressurser, jeg benytter meg stort sett bare av TDN finans og hegnar.no for informasjon om markedet, sammen med aksjeforumet.no selvsagt og stocktalk.no til tider. Surfer gjerne innom na24.no og dn.no i blant og, for litt triviell lesing. Det jeg savner mest er en onlineressurs som gir god oversikt over hele råvaremarkedet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Jo han leder deg jo rett til den linken, men man lærer mye annet i boken enn å trykke seg inn der. Jeg har lest den som den første boken innen aksjemarkedet å følte at jeg fikk mye ut av den.

 

Dog så finnes det flere bøker man kan lese som er gode; Verdsettelse av aksjer er en som jeg synes er grei.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Vanskelig å finne tråd til dette.

 

Men, har nå lest boken Wonderboy av Langelang. Vet ikke om jeg kan si at dette er en litteratur ressurs. Men boken er hvertfall "uformelt" pensum på NHH og jus i oslo. Boken er utrolig bra og gir et lite innblikk i finansverden.

 

Til de som har lest denne, kan dere anbefale noen andre lignende bøker?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Annbefaler et par bøker---->

Først bør man starte med O.Grøtte sin "aksjekjøp & daytading" ...den er selvskreven..God nybegynnerbok

Deretter annbefaler jeg Marcel Link sin "High probability trading" , Beste jeg har lest....han forteller villig om de feilene han har gjort og andre erfaringer som trader. (Edit: i ettertid etter at jeg har fått mye mer erfaring ville jeg ikke plassert denne boken like høyt. Altfor mye om forskjellige indikatorer og teknisk analyse ...akkurat som i aksjekjøp & daytrading... Man lærer mer i videoene til Futurestrader71 enn i denne boka. edit @ 13.august 2016)

Mark Douglas sin "Trading in the Zone" er beste bok når det kommer til psykologien man trenger som trader, geinial.

Som underholdning:

Pit Bull = bra
How I made 2 mill. $ in the stockmarkets = bra
Reminishes of a stock operator = meget bra

Link to comment
Share on other sites

Synes Bigcharts.com sine 10-dagers/15-min charts er gode , har hadd mye god nytte av dem. smile.gif

 

 

...et eksempel her... kjekt for dem som er i startgropa.

 

Hei!

 

Viss du vil lese om Buffett og hans investeringsfilosofi kan du lese:

-Buffettology bøkene og The Warren Buffett Way

-Ellers kan du lese de bøkene han har lært noe av: Philip Fisher: Common stocks and uncommon profits

-Ellers er to andre bøker av "den lille boken" om investering i verdiselskaper og the little book that builds wealth av Pat Dorsey (Veldig bra bok)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ultraliberalismen i meg har våknet.

 

Mises og Heynek's teorier fanger og jeg har såvidt begynt på Human Action av Mises. Kjempespennende tanker som står i direkte opposisjon i forhold til dagens Keynianske paradigme.

 

vonmiseslogo1.gif

 

 

Mye av denne litteraturen kan du laste ned gratis på Mises' nettside. http://mises.org/books/

 

Anbefaler alle å også skjekke ut deres nettisde: http://mises.org/

 

De har også en youtube accont med mange interessante og gode foredrag: http://www.youtube.com/user/misesmedia

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Leste nettopp Skillpaddemetoden av Curtis Faith.

 

Ikke blant de beste jeg har lest...men litt interesant var det jo der allikevel.

Men det er akkurat som han skriver selv ut imot slutten: - han er ikke den rette til å lære bort tradingphsykologi fordi han ikke har slitt nevneverdig med dette. Han annbefaler derimot mange andre som har skrevet bra bøker på dette bl.a. Ari Kiev , Van Tharp og min favoritt Mark Douglas wink.gif

 

Jeg likte historien om prosjektet de var med i , spennende å lese det han skriver rundt dette, han kunne godt skrevet mer om det.

 

Tror ikke heller at dette er noen lett bok for de som ikke har lest sånt før, etter min mening kunne han sløyfet alle utregningene og formlene (dette utgjør kanskje rundt 100 sider av boka) bl.a. for beregning av forventet profitt...noe han allikevel slår ihjel på slutten som unyttig.

 

Michael Covel har jo gitt ut "the complete turtle trader"....kanskje den er bedre.....

Edited by sharpshoota
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bestillte i dag James J. Cramers - "Confessions of a street addict"

&

Alexander Elder - "Entries & exits :visit 16 trading rooms"

 

spent på disse happy.gif

 

Tenkte bestille Tony Oz sin "The stock trader" ...men gidder ikke bla opp over tusenlappen for den.. Får se neste gang jeg bestiller om den lar seg skaffe brukt.

 

Noen som har lest noe trade/aksje-relatert i det siste ???.....skriv gjerne om det her....

Selv må jeg stadig ha noe relevant påfyll fra litteraturen....leser stort sett litt hver kveld .

Link to comment
Share on other sites

Imponerende! - amazon.com klarte faktisk å levere Elder sin "entries & exits" allerede tirsdagen...ikke værst.

Så langt må jeg si den lever opp til forventningene... smile.gif Liker å lese litt om hvordan andre tradere legger opp sine trades og strategier. Både proffene og de som har det som hobby.

 

 

 

Leste Elder sin "trading for a living " for noen år siden og den ble jeg vannvittig skuffet av. noe av grunnen var sikkert at mange hadde skrytt om denne boken i forveien. Men etter å ha lest både boken til Grøtte og Marcel Link i forveien ble denne ikke i nærheten av dem. Lite bruke av charts og eksempler fra egen trading desverre, dette var noe av det jeg satt pris på ved bøkene til Grøtte og Link. Den kunne også godt ha vært mer utfyllende og gjerne vært lengre.

Annbefaler derfor ikke "trading for a living" .

 

Kan jo ta med at jeg heller ikke annbefaler John J. Murphy sin "Technical Analysis of the Financial Markets" ..den ramser bare opp de forskjellige indikatorene og metodene , tar for seg veldig lite om hver og en av dem. Inneholder ellers lite matnyttig. Man forventer vel en god del mer av en bok på nesten 580 sider.

Link to comment
Share on other sites

Imponerende! - amazon.com klarte faktisk å levere Elder sin "entries & exits" allerede tirsdagen...ikke værst.

Så langt må jeg si den lever opp til forventningene... smile.gif Liker å lese litt om hvordan andre tradere legger opp sine trades og strategier. Både proffene og de som har det som hobby.

Vet ikke om det har noe å si for hvor boken blir sendt fra, men jeg pleier å bestille fra amazon.co.uk. Da tar det som regel kun et par arbeidsdager. "Entries & exits" hørtes interessant ut(og er nå på vei posten :smile: ).

 

Jeg vet ikke om du har lest noe om Jesse Livermore? I så fall er det å anbefale! En utrolig fascinerende kar. Har lest "Jesse Livermore: World's Greatest Stock Trader" og "How to Trade In Stocks" av Jesse Livermore flere ganger. Holder nå på med "Reminiscences of a Stock Operator" som også handler om Jesse Livermore.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det har noe å si for hvor boken blir sendt fra, men jeg pleier å bestille fra amazon.co.uk. Da tar det som regel kun et par arbeidsdager. "Entries & exits" hørtes interessant ut(og er nå på vei posten smile.gif ).

 

Jeg vet ikke om du har lest noe om Jesse Livermore? I så fall er det å anbefale! En utrolig fascinerende kar. Har lest "Jesse Livermore: World's Greatest Stock Trader" og "How to Trade In Stocks" av Jesse Livermore flere ganger. Holder nå på med "Reminiscences of a Stock Operator" som også handler om Jesse Livermore.

 

 

Leste "Reminiscences of a Stock Operator" for halvannet års tid siden, den er meget inspirerende...likte den. smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...