Jump to content

Litteratur og online ressurser


Bosun

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Val Utrader på YouTube har endel videoer hvor han gjennomgår forskjellige trades med forskjellige iterasjoner av egenutviklede verktøy. Den siste versjonen heter NodeTrader og baserer seg på Volume Profile / Market Profile i bånn. Ikke gratis, men her kan man nok plukke opp ideer og raffinere ens eget system. Hjemmesiden er så som så og mest laget for å selge produktet sitt, men mye stoff i videoene:

 

https://www.youtube.com/user/ValTrader/videos?view=0&sort=p&flow=grid

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Dette ser ut som en god intro til markedene og forskjellige konsepter rundt volume profile og trading:

 

Kursplan artikelserie om Volume Profile och Auktionsmarknadsteorin

http://www.tradingportalen.com/del-1-inledning-markets-are-rational-people-are-not/

 

 

Etter 5 år med aksjeanalysering har jeg nå sluttet med å lete etter svakheter å kjøpe og prøver å unngå det i alle dets mange uhellige former. Hurra!

http://www.tradingportalen.com/kop-hogt-och-salj-hogre/

 

 

En ting jeg kan si med enorm grad av selvsikkerhet er at samme hva du måtte begrunne det med, så finnes det ingen nedgang eller såkalt "support-nivå" som alene er verdt et kjøp.

Det kan finnes god timing i en nedgang, f,eks. ved volatilitetsbrudd oppover, men selve nedgangen eller support-nivået alene, er ingen grunn å basere et kjøp på. Rasjonalen bak dette er egentlig veldig enkelt: Det finnes ingen prisnivåer pris ikke kan overshoote for den minste ting. Så for å få god RR og gode "opportunities" kreves at man tar mindre risiko enn slike trade setups egentlig tilbyr i praksis. At man alltid finner flere historiske øyeblikk der det faktisk fungerte på ticket betyr ingen verdens ting.

 

Det ironiske er at en av de første artiklene jeg leste om trading handlet om nettopp det å kjøpe på oppgang over visse nivåer.

Men i mitt forsvar så har alltid min interesse vært mer for selve analyseringen enn selve tradingen da, så har tapt minimalt på læringen.

Demo har aldri vært noe for meg, men kunne kanskje hjulpet med å integrere dette tidligere.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bill Williams forklarer chaos og fraktaler, prinsipper som kan brukes for å trade med markedets retning:

 

Noe som er ganske interessant er at en fraktal i en større timeframe alltid vil kunne finnes igjen i alle lavere timeframes, i en eller annen form, sammen med flere andre.

Edited by FrankS
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sam Seiden om supply & demand og hvordan finne sterke nivåer å trade fra. Selv om han får det til å høres veldig enkelt ut, så må man sette dette i et større system, eller risikere å trade for mye counter-trend på kort sikt:

 

https://www.youtube.com/results?search_query=sam+seiden

 

Liker veldig godt hans måte å trade på...... skulle bare vært enklere å kombinere det med volume profiling, slik at det ene bekreftet det andre. huh.png

Link to comment
Share on other sites

Liker veldig godt hans måte å trade på...... skulle bare vært enklere å kombinere det med volume profiling, slik at det ene bekreftet det andre. huh.png

 

Har ikke forsket altfor mye på Sam Seiden sin metode, men synes den ser interessant nok ut til å være verdt en ekstra titt når jeg har tid & lyst til å se mer på det. Mitt største ankepunkt er at metoden hans vanskelig lar seg mekanisere. Om det lar seg mekaniseres, så kan jeg gjøre det, men har ikke sett et mønster som kan mekaniseres i hans metode ennå. Jeg er ikke interessert i å trade discretionary, så får ligge litt i minus og lære av det istedetfor.. Er bare penger, og de har jo ingen egenverdi tongue.png

 

Om metoden hans er å være litt etterpåklok, så lar det seg jo egentlig ikke mekanisere. Vet at det ikke finnes 100% vinnere, men en tydelig nok edge til at det ser interessant ut er et krav.

 

Volume profile (VP) har jeg forsket mye på. Det er verdt å merke seg at volume profile har endel lag og usikkerhet. Usikkerhet, fordi ved nye "utradede" prisnivåer, så vil det være lavt volum "overalt". Det betyr nødvendigvis ikke at det er et nivå som har mye "motstand" eller "støtte", bare at det ennå ikke er tradet ved de prisene veldig mye ennå (usikkerhet). Lave volum noder i volume profile kan altså enten bety usikkerhet + muligens større volatilitet, eller at markedet ikke "ønsker" å trade ved de prisene (som er det man ønsker å kapitalisere på med VP).

 

Ser ikke noe i veien for å kombinere VP med Sam Seiden sin metode annet en ren kompleksitet. Mye av det han sier/viser handler jo om at pris trader veldig lite i et område og får en kraftig "dytt" over disse ved long-kandidater. Dette er det samme som en "lav volume node" + litt "price action" etterpå, bare at man da merker seg at det er deltakere i det prisnivået som kan flytte pris veldig mye i tillegg. Dog, om disse deltakerne trader høyt volum, så vil de jo skape en "høyere volum node" der i kort perspektiv, bare for å gjøre forvirringen komplett blink.png.

 

Som kjent, kan volume tolkes både den ene og andre veien, og må ses i sammenhengen. Pris derimot, taler en mer konsekvent historie over tid, men er jo da allerede diskontert i høyere eller lavere kurs. Da er siste mulighet egentlig å TRO på trenden, selv om markedet visstnok bare trender 20% av tiden.. rolleyes.gif

 

Skal man kombinere en eller flere metoder, så må sannsynlighet inn i bildet for å filtrere støy og usikkerhet korrekt. Da multipliseres støy * usikkerheten med et ev. signal også. Problemet ved begge disse metodene er at man tvinger seg til å kjøpe på svakhet. Hvor vil pris snu ved svakhet? Umulig å spå eller sannsynlighetsberegne, ja også tom. om man tar med fundamentale forhold. Det blir et sjangsespill der det er veldig fristende å øke stop-loss for å øke vinnersannsynlighet, med påfølgende risiko og kostnader over tid.

 

Om du vil kombinere, prøv å kombinere med "trend is your friend" eller Bill William's sin metode ved å se på brudd på topper. Har ganske dårlige erfaringer med å kjøpe på svakhet, samme hvor bra analyse av VP jeg har foran meg (pris kan alltids gå _litt_ lavere, og har sjelden en grunn til å stige ser det ut til). Om jeg skal ta risiko, så vil jeg at den risikoen skal trende nedover over tid. Tar gjerne en slik "kjent" og håndterlige risiko, og tar mer enn gjerne et lite tap om jeg har feil hypotese da.. huh.png

 

Filosofisk sett har en slik strategi praktisk betydning i alle andre deler av livet også laugh.png

Edited by FrankS
Link to comment
Share on other sites

https://www.youtube.com/watch?v=WrWIrZ6tVXI

 

Morsomt at han nevner 2100 idag ("tilfeldighet"). Dog hver gang jeg ser på QQQ sine bevegelser de siste dagene, så blir jeg veeeldig skeptisk til å begynne å analysere på bear i dette markedet. Tenker "opp opp opp", men vil innrømme at det er eneste veien jeg egentlig ønsker å satse, og er det jeg har brukt mest tid på det siste året. QQQ har i praksis diskontert "2100" nivået allerede, så godt mulig det nå er bråttom å komme seg inn (enn så lenge QQQ fortsetter samme utvikling da).

Edited by FrankS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...