Jump to content

Litteratur og online ressurser


Bosun

Recommended Posts

"Entries & exits" hørtes interessant ut(og er nå på vei posten :smile: ).

Må si jeg ble utrolig skuffet da den kom i posten, hadde forventet noe mer enn ei tynn blekke; Så var det study guide til boken jeg hadde bestilt.. hehe. Men den kan komme godt med den også. Regner med å få den ordentlige boken i morgen. Har du fullført den, sharpshoota? Hvordan var den?

 

Kan anbefale "finansthrilleren" "I tyvenes tid" av Odd Harald Hauge, med blant andre finansmannen Øyvind Smith Svendsen og Kypros-rederen Freddy Antonsen. hehe. En veldig god bok. Slett ikke umulig at dette skjer eller har skjedd på Oslo Børs.. Anbefales! Om noen har noen tips innen samme kategori, tas de imot med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg ble utrolig skuffet da den kom i posten, hadde forventet noe mer enn ei tynn blekke; Så var det study guide til boken jeg hadde bestilt.. hehe. Men den kan komme godt med den også. Regner med å få den ordentlige boken i morgen. Har du fullført den, sharpshoota? Hvordan var den?

 

Kan anbefale "finansthrilleren" "I tyvenes tid" av Odd Harald Hauge, med blant andre finansmannen Øyvind Smith Svendsen og Kypros-rederen Freddy Antonsen. hehe. En veldig god bok. Slett ikke umulig at dette skjer eller har skjedd på Oslo Børs.. Anbefales! Om noen har noen tips innen samme kategori, tas de imot med takk :)

 

 

huff da....ja Elder har jo gitt ut study guide til alle bøkene sine... Vet ikke helt hva de går ut på ...spørsmål og svar relatert til innholdet i bøkene eller ??

Selv pleier jeg understreke det viktigste etterhvert som jeg leser og skrive små notater i margen. pleier repetere bøkene med jevne mellomrom og da er det greit.

 

Er snart ferdig med "Entries & Exits" ....helt grei bok, mange forskjellige strategier blir tatt frem.

Den leverer det den lover & jeg likte den bedre enn "trading for a living". Fint at han også hadde tatt med noen av foredragsholderne sine.

 

Tenkte jeg skulle ta å sjekke på om noen av personene i boken er på nettet...skulle ikke forundre meg om noen av disse gikk konk under krakket i 2008. Utsteding av opsjoner er en risky buisness for å si det sånn. wink.gif

Link to comment
Share on other sites

huff da....ja Elder har jo gitt ut study guide til alle bøkene sine... Vet ikke helt hva de går ut på ...spørsmål og svar relatert til innholdet i bøkene eller ??

Jepp. Spørsmål med svar fra kategoriene organization, psychology, markets, trading tactics, money management and record-keeping, case studies og traders speak.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bestilte i dag det som skal ha vært en av favorittbøkene til Jesse Livermore og Bernard Baruch; Extraordinary Popular Delusions and the Madness of Crowds. Engelsken i denne boka skal visst være litt gammel og tung, men den virker veldig interessant. Tar for seg tidligere "manias" :smile:

 

Why do otherwise intelligent individuals form seething masses of idiocy when they engage in collective action? Why do financially sensible people jump lemming-like into hare-brained speculative frenzies--only to jump broker-like out of windows when their fantasies dissolve? We may think that the Great Crash of 1929, junk bonds of the '80s, and over-valued high-tech stocks of the '90s are peculiarly 20th century aberrations, but Mackay's classic--first published in 1841--shows that the madness and confusion of crowds knows no limits, and has no temporal bounds. These are extraordinarily illuminating,and, unfortunately, entertaining tales of chicanery, greed and naivete. Essential reading for any student of human nature or the transmission of ideas.

 

In this book, the author takes readers through the history all types of manias such as The Mississippi Scheme, The South Sea Bubble, and The Tulipomania. I found it amazing that we are no different from people 300 years ago. We are greedy and irrational and looking for quick ways to get rich. And unfortunately, we do not learn very well from history. This book is fabulous and I found it very interesting.
Edited by Livermore
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

""Bloomberg Risk Takers" profiles Michael Burry, the former hedge-fund manager who predicted the housing market’s plunge. He forecast that the bubble would burst as early as 2007, and he acted on his conviction by betting against subprime mortgages. The former head of Scion Capital LLC was profiled in Bloomberg columnist and bestselling author Michael Lewis' book "The Big Short". (Source: Bloomberg) "

 

http://www.bloomberg.com/video/72756316/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Jeg lurer på om noen har noen gode anbefalinger på bøker (helst norske) om regnskapstall, hvordan de bør tolkes, sammenheng mellom forskjellige begreper osv.

 

Jeg har kommet borti noen selskaper som har vist seg å være dårlige investeringer, men det har vært basert på P/E, P/Bok, P/S, som alle har sett positive ut, og flere ganger har analytikerne vært samstemt i sine anbefalinger også. Etter noen kvartaler hvor selskapet gjentatte ganger skriver i sine rapporter at alt går stadig bedre, går det til helvete i stedet. (Her mener jeg i noen tilfeller at selskapene ikke har oppfylt kravene i lovverket om redelig opptreden overfor aksjonærene, og slikt er det naturligvis vanskelig å lære om i en bok.)

 

Jeg har lest Verdsettelse av aksjer (av Ole Thoresen), og selv om den har noe av det jeg leter etter, er den fryktelig rotete og egner seg dårlig som oppslagsbok, ettersom den ikke en gang har index.

 

Når jeg leser selskapsanalyser (fra DnB Markets) forstår jeg ofte ikke hvordan de kommer fram til kursmålene sine. Et eksempel er Jinhui (JIN) hvor de har kursmål med 70% rabatt på verdsettelsen (NAV), mens de for Golden Ocean (GOGL) bruker 30% rabatt.

Jeg trodde man burde hatt større rabatt for GOGL, siden de har flere Capes enn JIN, samtidig som jeg også vet at GOGL har lengre kontrakter og bedre «visibilitet». Men disse store rabattene virker litt tatt ut av luften.

Jeg ønsker derfor å lese om hvorfor man skal benytte NAV noen ganger, DCF andre, så P/E, osv, og hva som bør hensyntas i forhold til risiko og en passende rabatt på kursen, der det er nødvendig.

 

Jeg er mer ute etter (metoder for) vurderinger enn regneeksempler, og jeg er ikke ute etter noen fasit, kun litt mer kvalifiserte betraktninger enn min egne, og gjerne en presentasjon av forskjellige innfallsvinkler og metoder (ikke rent tekniske, da).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en "bunke" med litteratur som jeg hadde tenkt å begynne på, men kommer nok aldri i gang med dette prosjektet. Hvis noen er interessert i å kjøpe tilnærmet nye bøker til en rimelig pris så er det bare å gi beskjed. Bøkene selges kun samlet. Her er det mye bra lesestoff, spesielt om teknisk analyse, men også mye mer. Søk f.eks på Amazon for mer info om bøkene. Oversikt:

 

 

Aksjekjøp og daytrading - Oddmund Grøtte(Hardback)

 

Trading for a living – Alexander Elder(Hardback)

 

Breaking the black box – Martin Pring

 

Stockmarket miracles – Wade Cook(hardback)

 

Candlestickcourse – Steve Nison

 

Trader vic:methods of a wall street master – Victor Sperandeo

 

21 irrefutable truths of trading – John Hayden(Hardbsck)

 

How to get started in electronic day trading – David Nassar

 

How to select stocks using technical analysis – Martin Pring

 

Introduction to technical analysis – Martin Pring

 

Technical analysis from a to z – Steve Achelis(Hardback)

 

Technical trading tactics – John Person(Hardback)

 

Timing the market – Curtis Arnold(Hardback)

 

Norges Beste investorer - Jakobsen/Oksum(Hardback)

 

 

Selges samlet for kr 1100,- fraktfritt med sporingsnr. hvis noen er interessert..

 

 

Edited by iceman
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg har en "bunke" med litteratur som jeg hadde tenkt å begynne på, men kommer nok aldri i gang med dette prosjektet. Hvis noen er interessert i å kjøpe tilnærmet nye bøker til en rimelig pris så er det bare å gi beskjed. Bøkene selges kun samlet. Her er det mye bra lesestoff, spesielt om teknisk analyse, men også mye mer. Søk f.eks på Amazon for mer info om bøkene. Oversikt:

 

 

Aksjekjøp og daytrading - Oddmund Grøtte(Hardback)

 

Trading for a living – Alexander Elder(Hardback)

 

Breaking the black box – Martin Pring

 

Stockmarket miracles – Wade Cook(hardback)

 

Candlestickcourse – Steve Nison

 

Trader vic:methods of a wall street master – Victor Sperandeo

 

21 irrefutable truths of trading – John Hayden(Hardbsck)

 

How to get started in electronic day trading – David Nassar

 

How to select stocks using technical analysis – Martin Pring

 

Introduction to technical analysis – Martin Pring

 

Technical analysis from a to z – Steve Achelis(Hardback)

 

Technical trading tactics – John Person(Hardback)

 

Timing the market – Curtis Arnold(Hardback)

 

Norges Beste investorer - Jakobsen/Oksum(Hardback)

 

 

Selges samlet for kr 1100,- fraktfritt med sporingsnr. hvis noen er interessert..

 

 

Da var bøkene solgt..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hadde Bloomberg.com hadd en bedre layout på siden sin hadde jeg kanskje giddet å lese der oftere.....synes bare alt der blir et eneste samensurium, bare rot...

CNBC er litt bedre ...Marketwatch også litt bedre.. Tror rett og slett Bloomberg har altfor mye på forsiden sin, blir bare kaos da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Speculation (in a financial context) is the assumption of the risk of loss, in return for the uncertain possibility of a reward. Only if one may safely say that a particular position involves no risk may one say, strictly speaking, that such a position represents an "investment." Financial speculation involves the buying, holding, selling, and short-selling of stocks, bonds, commodities, currencies, collectibles, real estate, derivatives, or any valuable financial instrument to profit from fluctuations in its price as opposed to buying it for use or for income via methods such as dividends or interest. Speculation represents one of four market roles in Western financial markets, distinct from hedging, long- or short-term investing, and arbitrage

 

http://www.youtube.com/watch?v=yUyw7IeF1LE

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...