Jump to content

Nybegynner trenger hjelp


dooka

Recommended Posts

Hei jeg skal begynne med dette aksjegreine men har ikke så mye peiling på alt.

Jeg har fått en bruker nå på nordnet.no og skal snart begybnne å kjøpe.

Tingen jeg lurer på er når jeg legger ut en ordre, er det ikke sikker at jeg får kjøpt de, og hvis det er hvor lang tid pleier det å ta for at ordren er fullført.

 

 

Hvis jeg har fått dette me ordre helt feil er det noen som gidder å forklare basicene?:P

 

mvh daniel

Link to comment
Share on other sites

Når du åpner handle-vinduet, vil du se ordredybdene nederst i vinduet. Disse viser hvor mange aksjer som ligger ute for salg (røde) og hvor mange aksjer som vil kjøpes (blå). Om du legger inn et bud som er like høyt som den laveste salgskursen, vil du få kjøpt aksjene øyeblikkelig. Vær obs på at Nordnet har en forsinkelse på et minutt eller så med mindre du abbonerer på WinTrade, slik at når du legger inn kjøpsordren er du ikke garantert å få kjøpt til den prisen siden ting kan ha forandret seg på det minuttet. Dette er spesielt negativt når en aksje endrer seg veldig fort i kurs, for da er det vcanskelig å vite hvor du skal legge budet. Det er likevel ikke et stort problem, og det går vanligvis bra.

 

Når du har lagt inn et bud og du får kjøpt aksjer (eller solgt hvis du vil det), vil et nytt vindu dukke opp hvor det står hvor mange aksjer du har solgt eller kjøpt, og til hvilken pris. Vær obs på at om du skal selge f.eks 20 000 aksjer, er det mulig at bare 10 000 av dem blir solgt med en gang. Du må da vente på å få solgt resten og evt senke pris-kravet. Det samme gjelder kjøp, bare at da må du kanskje øke budet.

 

Du får prøve deg litt frem og se hva du finner ut. Du kan f.eks legge inn et bud litt under det høyeste budet og se når budet ditt kommer inn i ordrebildet. Da ser du bedre hvordan det fungerer.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...